<3 TOUKOKUUN TOIVOTUT 11/09 <3

olen tänään jotenkin niin hyvällä tuulella vaikka nukuin tosi huonosti kaikki asiat pyöri päässä.. ja olen niin onnellinen kun eilen ne sydänäänet sielä kuului oli sitten pakko tehdä ensimmäinen ostos sen kunniaksi olinhan toki jo nähnyt että se sielä jumputtaa mutta oli ihan eri asia kuulla se niin ostin sellaisen bodyn missä luki welcome to the world ajattelin jos ottais sen laitokselle mukaan......ihanaa kun se vaate roikkuu vaatehuoneen seinällä niin tulee oikeasti sellainen tunne että tänne tulee vauva..... olen ajatellu että olis kiva ostaa vaikka tuttipaketti jonnekki pöydälle että olis sellaisia pikkuasioita jotka kertoo että vauva tulossa.. pidätte varmaan minua sekopäänä :LOL:

mutta päivänjatkoja kaikille :) napero 13+2

tyttö82 en mä pidä sua hulluna, mutta tutteja ei kannata ostaa :D voi mennä rahat hukkaan.
Mä ostin kahdelle ekalle tutteja ja turhempaan ei olis rahojaan voinut laittaa. Nyt tälle kolmoselle en aio yhtäainutta tuttia hankkia, kun kokemuksen mukaan niitä ei kertakaikkiaan tarvitse mihinkään. Osta vaikka toinen body jonnekin niin tulee varmasti käyttöön tai vaippapaketti tai jotain :D

Mä oon kyllästynyt neuvolassa käyntiin! Mä tässä just kaverille kauhistelin, et rv 15 mennessä oon käynyt 4!!! kertaa neuvolassa :headwall: kuitenkin jo kolmas raskaus, niin missä on se pienempi määrä mitä ekassa odotuksessa?? Mulla itseasiassa ekassa odotuksessa on ollut käyntejä kaikkein vähiten. Ja siis kun mun molemmat aiemmat raskaudet on sujuneet täysin ongelmitta ja tässäkään ei oo mitään miksi tuolla pitää jatkuvalla syötöllä juosta
Tohon sit päälle lasten kanssa käynnit kun mies ei prkl voi niitä hoitaa :kieh: mulle riittäis hyvin 2-3käyntiä koko raskausaikana ja sit päälle ne pari ultraa.

Olo on ollut hyvä :) oksetus on jäänyt taakse (toivottavasti) eikä enää väsymyskään niin paina, mahakin tuntuu kadonneen kokonaan, nyt on sellanen hyvä ja seesteinen olo :)

tatomira ja itu rv 13+3

Mä en ole yhtään kyllästynyt neuvolassa käyntiin, kun tänään oli vasta toinen kerta ja ekaa kertaa pääsi sydänääniä kuuntelemaan. Kolmas käynti on sitten viikoilla 23+1. Että aika harvakseltaan kun on vielä ensimmäinen tulossa. Niitä sydänääniä tosiaa kuultiin. Olivat 151-158 :). Mulla ei vielä tunnu liikkeitä, joten ihanaa tietää että masussa on kaikki hyvin. Pitäis kai töitäkin tänään tehdä...

Syksyn jatkoa.

Kleio 17+2

TATOMIRA olipa kiva hoksata että ollaan ihan samoilla päivillä tai no yks päivä eroa...... etkö voi sanoa siellä neuvolassa että et halua niin useasti rampata varmasti he ymmärtäisivät sen.... minusta taas kun on eks niin kävisin vaikka joka viikko.... :) kyllä miehen pitäisi osallistua siihen hommaan.. hyvä mun puhua kun mun mies ei edes osallistu tähän odotukseen kaan.... se on muuten aivan ihana ja rakastan sitä ja se minua ja raskaus on tahallinen mutta se vaan on jotenkin nyt vetäytyny yhtäkkiä tästä kokonaan ei tunnu hyvältä... sillä ressaa kun ei ole vakituista työtä että on vaan nyt tää urakka sit ei tiedä seuraavaa olen yrittänyt sanoa että asioilla on tapana järjestyä kyllä ja mie saan ihan yvän äippärahan ku koko ajan vaki työssä ollu.... sori pieni avaus :ashamed:

Minä olen tuttiasiassa tatomiran kanssa ihan erilinjalla. Meidän muilla on ollut tutti paitsi kolmosella. Se ei vaan kertakaikkiaan huolinut enkä jaksanut juuri sit yrittääkään. Se roikku vuoden tissillä eikä huolinut pulloakaan. En päässyt mihinkään yksin ilman lasta. Nyt oon katsonut vierestä kaveriani kun ei pääse iltaisin mihinkään kun pitää illat tissitellä kun ei huoli lapsi tuttia eikä pulloa. Muut meillä on huolinut tutin ja tarvittaessa myös pullo on kelvannut. Uskon että niillä on yhteys. Tuttilapselle kelpaa pullokin helpommin. Kaupassa on helpotus kun saa "äänenvaimentimen" suuhun ja yöllä ei tarvi joka itkuun antaa tissiä kun tuttikin kelpaa. Toki lapsissa on eroja, mut mulla lähtee taas laitokselle omat tutit mukaan. Heti opetan tutille. Kuopuksellakaan (10kk) ei ole muutoin tutti käytössä kuin nukahtamiseen. Ennen oli kauppareissuilla ja kyläillessä varalta äänenvaimennin mukana nykyään ei tarvi enää muutoin kuin nukahtamiseen. Vieroitetaan ennen vauvan tuloa, mut nyt se vielä helpottaa etenkin iltaisin.

Mulla on ollut jo kaksi neuvolaa (toinen pikaneuvola ja toinen lääkärineuvola). Ja 20+2 on kolmas kerta. Ei kauhean tiheään, mutta vois olla harvemminkin. Oikeestaan noistakaan toinen ei ollu "oikea" neuvolakäynti. Kuopusta käytin niin sen ajalla täytti mulle neuvolakortin ja katottiin ne pakolliset, siks kirjoitin "pikaneuvola". Kysy et tarvinko oman paremman ajan. En tarvinu. Eiköhän sitä jo tiedä tarpeellisen.

Nyt pitäs alkaa siivoomaan.

Johjo 17+2

Johjo meitä on moneen junaan :) meillä esikoinen kyllä oppi pullolle ihan itsestään vaikkei tuttia ikinä ollut ja kuopuksella en tuttipulloa ikinä käyttänyt ja tuskin tulen tälle kolmosellekaan ostamaan. En vain kokenut sitä missään vaiheessa tarpeelliseksi.

Tutittomuudesta ja pullottomuudesta huolimatta olen ihan rauhassa voinut käydä kaupassa tai lenkillä ja minusta alle vuoden ikäisestä lapsesta ei sen enempää tarvitse erossa ollakaan.
Tosin olosuhteiden pakosta olin kuukauden töissä kuopuksen ollessa 8kk ja aamulla ennen töihin menoa imetin ja sitten töistä kotiin tullessani seuraavan kerran, kuopus pärjäsi hienosti työpäivän ajan ilman tuttia tai tuttipulloa, mihin se niitä olisi tarvinnut?

Toki jotkut tykkää tutista, onhan se helppo keino hiljentää vauva jne. Joillekin vauvoille tutti on ihan paikallaan ja osa on, kuten meidän lapset, että eivät moista kapistusta hyväksy lainkaan, joten sen vuoksi on turhaa ostaa tutteja etukäteen kun voi olla, että vauva ei moista hyväksy ollenkaan :)
Mutta tuo nyt oli vähän pilke silmäkulmassa kirjoitettu, tutit kuitenkin on suht halpoja, että tuskin kukaan konkurssiin joutuu vaikka pari tuttia kotiin ostaisikin :D tahdoin vaan kertoa senkin näkökulman, että kaikki vauvat eivät tuttia mihinkään tarvitse.

Kun kaikille tuo ei ole itsestäänselvää :) esim. yksi kaveri esikoista odottaessaan pohti mitä tarvii ostaa ja sanoi että tutteja nyt ainakin, mä sitten totesin, että ei sellaisia välttämättä tarvitse ja hän oli ihan ihmeissään "kaikki vauvathan syö tuttia" kerroin oman kokemukseni ja hänen lapsensa on nyt reilu 2v eikä oo koskaan hänkään tuttia syönyt :)

Kävin eilen neuvolassa, vihdoin sain verikokeiden ja sokerirasituksen tulokset.. Badam, raskausdiabetes liian korkean paastoarvon takia sitten diagnosoitiin. Sain mukaan mittarin ja vähän ohjeita ruokavaliomuutokseen, ruokapäiväkirjaa pidän ja mittaan sokerit n. 10 kertaa päivässä 4 päivänä viikossa. 3 viikon kuluttua neuvola, jossa käydään tulokset läpi. :/
Nolottaa, koska ylipainohan tähän sitten on syynä. Tyhmä mikä tyhmä. Onneksi huomattiin ajoissa, sain tiukat ohjeet siitä että syömiseen on kiinnitettävä huomiota. Paino mulla oli noussu 80g päivässä, joten olen kyl onnistunut syömään kohtuudella, mut ruuan laatu nyt on ollut suoraan sanottuna huono. Liikuttua tulee sentään tarpeeksi, eli tod.näk. en joudu lääkitykseen.

Stressiä on aivan liikaa, pakko kuulemma vähentää töitä, keskittyä opiskeluun ja itseeni, levätä enemmän. Verenpaine kolmannella otolla 127/96 eli alapaine korkee. Hemoglobiini olikin sitten loistava 133. Ja mikä parasta Tyypin sykkeet löyty helposti, 150. :heart: Hän on sitten ihana.

Toisaalta ihan hyvä pysäytys tuo käynti, en voi jatkaa tällä tahdilla. Mies onneks ymmärsi heti ja antoi luvan/käskyn vähentää töitä. Rahasta viis, asiat tärkeysjärjestykseen. Ja se etu tästä dieetistä on hänellekin, että luvassa lämmintä kotiruokaa päivittäin.

Tsirppi + Tyyppi 16+6

Heipä hei :)

IhanaOmena tervetuloa joukkoon :wave:

Siis aivan ihanaa, eilen tuntu hurjasti illalla kuplintaa masussa, ja ihan selkeästi liikkeitä olivat :heart: Ei siinä sitten malttanut käsitöitä ensin tehä ollenkaan kun toinen jumppas siellä. :D

Tänään poksu rv 15 :heart:

Tunne myräkkää ollut, itkua ja naurua. Eilenkin rupesin itkemään hysteerisesti ihan sinänsä turhasta. Kamalinta kun on joku iloinen asia, niin saatan ruveta kyynelehtimään. Jo pelkät BB-häät sai sen aikaseks, voi elämä.. Ei oo ihan mun tapasta :D
Mitään kiukkupuuskia ei ole ollut. Isäntä onneks vaan ymmärtää ja ymmärtää, eilenkin kaappas mut syliinsä vaikka vaan vollotin, ja ties että ihan turhasta. Mä en itse tiedä, kestäsinkö itseäni isännän asemassa :D

Aamuvirkeys on kadonnut jonnekkin, taas kukutaan yömyöhään ja herätään puolenpäivän aikoihin, jos ei aamuvuoroa ole. Toivottavasti sais taas rytmin käännettyä, kun oli niin kiva herätä 5-6 aikaan aamusta ja sillon sai paljon enemmän aikaseksi päivän aikana. Ja hyvällä omallatunnolla sai ottaa päikkärit puolenpäivän tienoilla...

No mutta nyt suihkuun virkistäytymään ja kaverille poikkee kylään :)

Miikulainen ja rääpäle rv 15 :heart: :heart: :heart:

Moikka!

Ei täälläkään pääse kyllästymään neuvolakäynteihin. Ensi kertalaisena kävis vähän useamminkin.. ;) Mulla siis eilen oli vasta toinen neuvolakäynti (eka oli viikolla 7+2) ja siinä välissä oli np-ultra.

Neuvolassa kaikki oli hyvin. Vähän pikkuinen ehti pelästyttää, kun sydänäänten etsimisessä kesti aika kauan, mutta löytyshän ne sentään. Ihanilta kuulosti! :heart:

Kuinka usein teiltä on mitattu hb:tä. Mulla otettiin se silloin veriseulan yhteydessä ja kuulin eilen neuvolassa, että se oli 123. Mikä mulle kyllä on suht ok, ku ei se ikinä oo ollut kovin korkee.. Terkkari sano, että se voi laskea ja pitää sitten alkaa rautaa syödä, mutta mstäs sen tietää. Seuraava neuvola on sitten vasta tammikuussa, kai se silloin sitten taas katotaan.

Mutta kai se pitäis välillä töitäkin tehdä eikä täällä palstalla roikkua..

Pamina + pikkupee 15+3

Moikka :)

Tulen vain kertomaan hyvät uutiset! :) Meille on tulossa kromosomeiltaan terve tyttö :heart: :heart: :heart:
Eli akkavalta kasvaa ;) Kolmas tyttö lapsi meille :heart:
Kyllä nyt on helpottunut olo. Jännitti ihan törkeästi!

Minä en tiedä yhtään koska on seuraava neuvola. Huomenna soittelen ja kysyn. Olen käynyt nyt siinä ekassa neuvolassa täyttelemässä niitä papereita, sen jälkeen oli nt-ultra keskussairaalalla. Sieltä sainkin lähetteen sinne istukkabiopsiaan mitä ei voitu ottaa eli silloinkin pääsin kurkkaamaan pikkuista ;)
Sitten kävin neuvolassa tarkistamassa pissan, verenpaineen ja kuuntelemassa sydänäänet pari viikkoa sitten kun sain hirveän migreenikohtauksen ja sen jälkeen pyörrytti.
Siitä parin päivän päästä olikin lääkärineuvola jossa taas pääsin sydänääniä kuuntelemaan.
Ja siitä muutaman päivän päästä oli se lapsivesipunktio jossa vatsaan kurkattiin taas ;) :D
Ja nyt sitten rakenneultra on 18.12 :)

Hb on mitattu ekassa neuvolassa sillon. Oli kai jotain 135 tms. en tarkkaan muista. Minulla on aina ollut hyvä hb mutta kuitenkin laskenut molemmissa aikaisemmissakin raskauksissa sen verran että on tarvinut rautaa syödä. Se vaan tekee vatsan vähän kipeäksi ja huonosti toimivaksi :snotty: :x

Tänään aloitin heti aamusta kuuden jälkeen huushollin järjestelyn kun jännitti niin kovin että tuleeko sitä puhelua sieltä naistenklinikalta ikävistä uutisista. Silitin keittiöön jouluisemmat ( punaiset ) verhot, vaihdoin huonekalujen paikkaa olohuoneessa sekä lastenhuoneessa. Lajittelin lasten ulkovaatteita lipastoon jne. :)
Pakko oli äsken miehelle puhelimessa tunnustaa ;) Soitti että on tulossa töistä kotiin ja ajattelin että jos vaikka saan noottia jos en varottele etukäteen :D

Nyt huokaisen helpotuksesta ja aloitan tästä raskaudesta nauttimisen ja odotan joulua innolla :heart:

En muista mistä muusta olette puhuneet.
Tuteista ainakin. Minä olen ostanut molemmissa aiemmissa raskauksissa tutteja 2 kpl valmiiksi. Esikoinen ei syönyt tuttia ollenkaan mutta tämä toinen on syönyt kyllä varmaan parin kuukauden ikäisestä asti. Edelleen nukkuessa käyttää tuttia, ikää jo 1v 9kk pian. Ajattelin vieroittaa vasta sitten kun asian pystyy hänelle selittämään niin ettei yhtäkkiä vaan katoa se tärkeä juttu nukahtamishetkistä.
Eli varmaan kun pari vuotta täyttää niin viedään tutit pupuvauvoille tms. :)

Nyt olen niin höpsähtänyt helpotuksesta että palailen joku toinen kerta kirjottelemaan taas lisää :)
:wave: :wave: :wave:

ce-bra ja pikkuinen rv. 16+0 :heart: Ja tyttö siis tulossa :)

tyttö Eikös ookkin ihana se sydämen ääni :heart:

HM Onnittelut hyvistä uä-kuulumisista!

haave :D

babydream Hyviä neukkukuulumnisia! =)

ALM Sullakin hyviä neukkukuulumisia =) Aattele, seuraavaks pääset täyttelemään jo kelan lappuja, tuntuu ihan hurjalta :eek:

Ihanaomena mukaan vain :wave: Tervetuloa!

buam Voimia vielä harjoitteluun!

tatomira Oho, säähän oot kerenny vierailla neuvolassa jo useampaan kertaan :eek:

Kleio ihana kuulla kyllä niitä ääniä :)

tutti asiaan sen verran, että mulle ei oo kans koskaan kelvannu tutti pienenä. Söin sitten mun nimetöntä ja keskisormea :D

miikulainen oih, liikkeitä :heart: *oon kade* :D

cebra Aivan ihania uutisia :heart: Onnittelut tytöstä ja terveestä vauvasta :hug: :heart: Mahtavaa!! *liikutuksen kyynel*

Neuvola siirty työkeikan vuooksi ensi maanantaille, huoh! no, pakko jaksaa odottaa..

Kaikille poksujille oikein kunnon poksuonnittelut, PAM!! :D

Alisa & Hippu 14+0 POKS POKS

Tuttiasiaan kans kommentoin että esikoiselle annoin 2 viikkosena tutin ja otti sen onneksi hyvin vastaan. Sivusta seurasin naapurin touhua kun ei kelvannut tutti ei pullo ja äippä oli totisesti KIINNI vaavissa. Kerran lenkillä ollessamme vaavi ei hiljentynyt vaunuihin ennenkuin tämän äippä antoi tissiä polvillaan tienristeyksessä :eek: ...ajattelin että no huh huh!!!
Tällähetkellä tuttia syödään vain nukkumaan mennessä, ei hereillä olessa ollenkaan, paitsi autoillessa.

tatomira sano ihmeessä että sulle riittää harvemmat käynnit, eihän nlassa tarvitse käydä vältisti ollenkaan jos nyt joku sellaistakaan haluaisi.

Onneski sai taas päivän happihyppelyn tehtyä vaikkakin vettä tihutti, nyt on taas 100x pirteämpi fiilis :)

HM 14+2

emv
Sori etten oo nyt käyny kirjoittelee mitään, oon kyl lähes päivittäin käyny lukee teijän juttuja, mut itte en oo saanut aikaiseksi kirjottaa.

ce-bra: Voi muru, onneksi olkoon! :heart: :heart: :heart: sun puolesta on kyllä vähän tullut jännitettyä! Ihanaa, nyt voit keskittyä rauhassa odotukseen ilman ylimääräistä jännitystä!

ihanaomena: Tervetuloa!

pamina: Nimenomaan! Siis et ensikertalaisena kävis ihan mielellään neuvolassa. Musta ainakin tuntuu et ois kiva saada moniin tuntemuksiin vastaus, et onks ne normaaleja vai ei ja mitä omat arvot näyttää ja miltä niiden pitäis näyttää ja...

ON: Neuvoloista kirjoitteluun: Tasan kerran oon käyny, viikolla 9+? ja nyt mulla ois ollut eilen neuvola, joka heidän taholtaan peruttiin. Pääsen siis seuraavan kerran neuvolaan TAMMIKUUSSA 2010! Ja no, esim. sydänääniä en ole vielä ollenkaan päässyt kuuntelemaan, joita ihan mielellään olisin kuunnellut sen pari viikkoa sit tapahtuneen kaatumisen jälkeen. Mut ei, silti en pääse aiemmin...no seuraavaks sit NKL:lla rakenneultra 21.12. Joo ja sit labra ei ollutkaan ottanut kaikkia niiltä pyydettyjä kokeita, joten esim. hemoglobiinia multa ei oo kertaakaan mitattu. Neuvola oli myös itte mokanu mun pissanäytteen, joten siellä ei ole yhtäkään tulosta myöskään mun pissasta. No tavallaan onneks oon muuten sairastellu et on tullu rampattua työterveyshuollossa, jossa ne on sit hoitanu mun toistuvat virtsatietulehdukset jne. Nytkin antibioottikuurilla, tosin en tiedä mihin tulehdukseen, ilmeisesti johonkin flunssaan liittyvään, sillä saikulla kotona flunssan takia. Raskaana oleva kaveri (eri kunnassa) joutuu itte neuvolassa stiksaamaan pissansa ja kirjoittamaan itte tulokset äippäkorttiin. No se ainakin saa tulokset pissastaan. Joo, oon aika raivona. Sano se täti kyllä et käy uudelleen labroissa ja soittele sit tuloksia...jipii? Käyn niin kierroksilla. Tuntuu et yhtä hyvin vois olla joku self-service koppi ton neuvolan sijaan. Vaikka aiemmin olin iloinen ettei mun neuvolatäti oo hössö niin tavallaan nyt toivoisin et olis...

Oon kyl niin kyrpiintyny tähän jatkuvaan saikulla oloon myöskin. Miten voi olla näin huono tuuri?

Vauvan liikkeitä tuntuu (?) aina välillä, lähes joka ilta on tuntunut viime päivinä. "Säikähdän" aina ja katon masuun (ilme on silloin WHAT?!) ja alan keskittyä et saisin seuraavasta liikkestä paremmin kiinni, ni sit liike on jo mennyt ja tass vähä myöhemmin säpsähdän :D Siis huijausta! :LOL: Selkeesti omapäinen tyyppi.

No, mutta naiset, voikaa hyvin :heart:

-emv ja james jessenpoika 15+3

muoks! siis oonhan mä np-ultran jäljiltä tietoinen et sydän sykkii mut en oo kyllä kuullut koskaan.

muoks 2! ja siis kyllä mulla oikeesti on tulehdus, lämmöt koholla (37.2-37.7) viime to lähtien ja tulehdusarvot reippasti koholla.

Cebra onnea onnea onnea!!! Aivan ihania uutisia, oon teitin puolesta jännäillytkin!

Tuttiasiaa juu, kyllä mä aion kokeilla josko pikku-prinssi aikanaan tuttia söisi. Ja pulloa myöskin, vaikka tarkoitus on kyllä imettää. meidän suvun naiset vaan on olleet vähän "huonoja lehmiä", joten saa nähdä miten mun käy.

Miikkulaiselle onnea liikkeistä myös täältä! Tekee jotenkin kaiken taas astetta konkreettisemmaksi :heart:

Hb mulla otettiin ekassa neukkulassa ja nyt sit kolmannella käynnillä. Ja laskenuthan se oli, se oli nyt vaan 115, mikä on mulle matala kun se yleensä on 135-150..

Mä taisin tuntee tänään liikkeitä kans. Aamupäivällä tuntu sellasta pientä möyrintää ja yks selkee tumps. Ei ne kaikki voinu olla mitään suoliston liikkeitä ja eksyneitä pieruja :LOL: . Aika ihana fiilis kyllä, tekee kaikesta taas vähän konkreettisempaa :heart: .

Napsuneiti ja pikku-Prinssi rv17+0 *poks poks poks*

Tuteista sen verran käyn huikkaamassa että mä en niitä ostanu ja laitoksellakin ilmoitin että ei haluttais edes sellaista tarjota... ...mutta niin ne vaan tunki ison tutin pieneen suuhun ja tyttö sylki sen suorilla pois - ei kelvannu edes, eikä kelvannu missään vaiheessa.
Tuttipulloakaan ei ole huolinut, muutaman kerran ollaan saatu juomaan tommee tippee-pullosta joka muistuttaa rintaa. Meillähän tyttö menikin sen 6kk täysimetyksellä ja lähes 15kk ennenkuin vieroitti itsensä, eli korvikettakaan ei saanut.
Samalla linjalla yritetään sitten tän masukinkin kanssa, eli meille ei tutteja osteta taaskaan.

en mä ikinä tuntenu että olisin ollut liian kiinni lapsessa vaikka silloin tällöin vaatikin rintaa useammin mutta ne oli vaan muutaman päivän kestäviä kausia...

Kyllähän ne mullaki on liikkeitä, ne vaan tuntuu parhaiten ku istun tai seison, eikä esim. makuullaan kun yritän kuulostella, olisko istukat sillon tiellä tai jotain..

Mä kans yritän sillon tällön kirjotella siihen vau-kirjaan, en tosin yhtä ahkerasti kuin esikoisen tai kuopuksen odotuksessa :ashamed: Tuntuu ettei oo mitään asiaa :D

Varanikki:
KOS ja Kät kuulostaa kyllä kieltämättä samalta paikalta ja olishan se hyvä että olis samaan paikkaan sama lyhenne? KOS taitaa olla se virallinen mut ihan sama, en ollu huomannukaan siellä tollasta Kät-lyhennettä ku olin vaan KOS:t kattonu läpi :whistle:

Mä siirsin kans oman ylimääräsen neuvola-ajan, piti olla ens ke mut mulle ei käykään ja sovin et tuun sillon ku oli aiemmin sovittu eli 18.12. Ei muakaan niin huvita sinne muuten vaan mennä, sovittiin et jos oireita tulee taas; päänsärkyä tms ni soitan ja meen aiemmin. Hyvä näin.

Tervetuloa IhanaOmena :flower:

Meillä esikoisella oli tutti, helppoa oli kun suuhun vaan lykkäs :whistle: Kiltti oli vauvana että olis varmaan ilmanki pärjätty.
Kuopuksella ei taasen ollut tuttia kun ei oppinut syömään, eikä hirveesti yritettykään. Helposti meni ja nukkumisen osalta olen todella tyytyväinen ettei ollut tuttia käytössä kun oppi nukahtamaan ilman mitään pakollista siihen liittyen. Mitenkään ei menoihin tai muuhun vaikuttanu tutti tai tutittomuus, kiltit lapset mulla :heart:
Kuopuksella ei ollut myöskään tuttipulloa, siirryttiin suoraan nokkamukiin ja tavalliseen mukiin, esikoinen taas joi vellit tuttipullosta.
Nyt varmaan yritän tutteja kun kaks vauvaa tulee :ashamed: Varmaan tuttipullojaki? Vai onkohan mahollista selvitä pelkällä imetyksellä kaksosten kanssa? Kumpikaan aiemmista ei ole maitoa pullosta saanut ja siihen olisi toki kiva nytkin pyrkiä mutta..

Onnea tyttöuutisista ce-bra :wave:

haavemamma75:n kertomus äidistä polvillaan tienposkessa sai kyllä mehut väärään kurkkuun :eek: Lapsia on erilaisia, vaativampia ja sitten vähän vaatimattomampia. Meidän lapset onneksi ollut tätä vaatimattomampaa kastia eli koskaan ei ole tarvinnut alkaa imettämään kassajonossa tai muuallakaan yleisissä tiloissa. Pari kertaa taisin kesällä puistossa antaa mutta siellä ei ollut sillon muita. Kuulun niihin jotka ei halua nähdä imetystä ravintolassa tai keskellä Prisman lattiaa :ashamed:
Mutta tietty vanhempienki tavat vaikuttaa, jos aina heti vastaa lapsen tarpeisiin ja suuna päänä juoksee antamaan tuttia kun huudetaan niin tottuuhan siihen ja sittenhän sitä vaaditaanki kaikkea heti mulle nyt-periaatteella. Jaarin jaarin.

Esikoinen täyttää tänään 4-vuotta ja oltiin sen kunniaksi taas HopLopissa häärimässä, vielä ku pääsen mäkiä kiipeämään :D
Sain myös opettajalta hänen tilaamansa labratakin mulle, kokoa XXL :ashamed: Himmee kaapuhan se oli mun päällä mutta kaipa se loppuajasta on pakko siihen tyytyä kun kohta ei mee enää omassa napit kiinni :xmas:
Kohdun koosta en osaa sanoa, useampi sormenleveys navan yläpuolella.

BTL :heart: :heart: nytty + mytty 16+2

Kiitos :heart: Mukava päästä juttelemaan tänne.

Neuvolakäynneistä: Tosi vaihtelevia nuo neuvolakäynnin useudet.. mistähän se johtuu? Itse oon tasan kerran vasta käynyt ja tosiaan vaan se keskustelu, ei lääkäriä jne. Ei otettu pissanäytettä, hb kyllä ja verenpaine mitattiin. Miten mulla voi olla niin korkea hb kuin 159? neuvolantäti & harjoittelija siinä sanoivat että sormesta se onkin hieman korkeampi yleensä mutta silti. Voiko näistä arvoista jotenkin ennustaa miten tuo lähtee raskausaikana laskemaan. Muistan että mulla on aiemmin ollut yleensä hb 145. Seuraava neuvola on jälkeen joulukuun puolenvälin ja rakenneultra tammikuun puolessa välissä. Onneksi joulunaika menee niin nopeesti että hujahtaa tuonne raskauden puoleen väliin hirveän nopeesti tämä aika.. oon aivan varma.

Onko teillä muilla tällasta, että aamulla kun herää, maha on laskenut ihan suht littanaksi, paitsi se kohta jossa vauva nukkuu, tuntuu ja näkyy (esim. se löhöilee oikealla puolella mahaa)? Ja sitten taas iltapäivällä ja illalla maha on kertakaikkiaan turvonnut kauttaaltaan aika korkealle (syömisestä tai muusta) että ihan hirvittää tuo ero aamuihin.. ei todellakaan pysty paikantamaan vauvaa :)

IhanaOmena 14+0

Tuo tutti ja pullo asia on pitkälti kiinni lapsesta. Ja myös vanhemmista. Minusta on ihana lähtee joskus elokuviin illalla tai piipahtaan kaverilla. Mies kun on vuorotyössä niin saan usein hoitaa iltarumban yksin ja se on neljän kanssa yleensä aika hermoja raastavaa. Mukava joskus karata siitä. Jos vauva ei ota pulloa niin on se aika mahdotonta varsinkaan iltaisin mihinkään lähteä. Eihän se muuten sais mitään juotua jos ei pullo kelpaa. Ja tuo on kans yks et mielummin tutti kuin peukalo tai muu sormi. Jos vauva nukkuu hyvin niin tuttia ei tarvi öisinkään, mutta jos heräilee paljon niin helpottaa jos välillä saa tutilla rauhoitettua eikä tarvi antaa tissiä 10 kertaa niin kuin minun piti kolmoselle. Sen kans jouduin marketin sovituskopissa käymään imettämässä kun alko huutamaan kaupassa. Ei millään muulla rauhoittunut. Imetän kyllä sinne 11-12 kk ikään että saa suoraa siirtyä lehmänmaitoon jos kaikki menee hyvin. Silti haluan joskus hieman omaa aikaa ja pullo on silloin välttämätön ellei pientä vauvaa ole opetettu hörppäämällä juomaan. Mut jos miettii ettei halua vauvalleen tuttia niin kannattaa kokeilla ensin ilman tuttia. Tosin myöhemmin voi olla vaikeampi enää opettaa.

Onpas jollakin kummallista touhua neuvolassa ja monella tosi harvoin käyntejä vaikka on ensisynnyttäjä. Lääkärineuvolaakaan ei kai monessa paikassa ole alussa. Täällä on viikon 13 tietämillä jo ensimmäinen myös uudelleensynnyttäjillä. Toinen lääkäri on joskus myöhemmin mut ihan lopussa ei ole jos ei ole mitään erikoista miksi pitäisi käydä. Ja täällä pääsee sydänääniä kuunteleen tarvittaessa ja hb otetaan vaikka joka kerta jos itse haluaa. Mut täälä on se huonopuoli kun ei ole kuin se yksi ultra (niskaturvotus). Säästäisivät mielummin noista neuvolakäynneistä ja olis toinen ultra sen tilalta. No ens vuonna sit saavat oululaisetkin 2 ultraa kun laki velvoittaa. Minä oon kai vaan nyt väärään aikaan raskaana ;) . Yksityiselle nyt vaan sit pakko maksaa kun haluan varmistuksen et kaikki on kunnossa ja se sukupuolikin on kiva saada tietää, jos näkyy.

Johjo 17+2

Ihanaomena - Mulla myös ollut aina hb 150 paikkeilla. Kahdessa ekassa raskaudessa jouduin lopussa rautaa syömään, vaikka ei hb silloinkaan mitenkään kauhean alas laskenut. Mutta kolmannessa raskaudessa hb pysyi 130-140 välillä, enkä tarvinnut ollenkaan rautalisää. Saa nähdä miten nyt sitten neljännellä kerralla. C-vitamiini muuten auttaa rautaa imeytymään.

Mullakin aina aamuisin sellainen normaali vauvamasu alavatsalla. Illalla taas on ylävatsakin ihan turvonnut. :D

Voi kun alkaisi jo itsekin tuntea liikeitä. On se niin ihana tunne. Eiköhän ne sieltä parin viikon sisään ala tuntua :)

Torstaina on lääkärineuvola. Itse en tykkää noista lääkärineuvoloista yhtään. Joku ihan vieras th ottaa nopeasti pakolliset näytteet, painot sun muut ja sitten tk-lääkäri, joka ei tiedä oikein mistään mitään. Mutta pääsee ainakin kuuntelemaan sydänäänet, kun niitä ei ekassa neuvolassa kuunneltu ja seuraava on vasta tammikuun lopussa.

zizilisko+nuppu 13+4

Huomenta!

Täällähän on ollu vilkasta, alkaako mammoilla väsymykset hellittään ja paremmat olot?

Tuttiasiaa kommentoiden, ni meillä oli esikoisella tutti käytössä, ja n. kolmen, neljän kuukauden iässä se jäi pois, kun oli nuhassa ja tuttia ei voinut imeä. Tuttipullo meillä olikin sitten pitkään käytössä, koska ainoa tapa millä poika sai syötyä oli pullosta. Tissiä se ei koskaan oppinut imemään ja sitä aina ihmettelin neuvolassakin ja siellä vain hoettiin, että kyllä se siitä oppii kun tarpeeksi koitat, mutta eipä sitä lasta voinut nälässäkään pitää. Ja siis tosiaan, mä kannoin hirveetä syyllisyyttä siitä, ettei se syöny tissiä, vaan on kasvanu rehellisesti n. 2 kk ikäisestä tuttelilla. Jos neuvolassa olis tähän puututtu aiemmin, niin syykin olisi tälle selvinnyt aiemmin. Syy miks poika ei tissille koskaan oppinut, liittyy tähän hänen vammaisuuteensä. (joka selvis vasta hänen ollessa lähemmäs 4 vuotias)
Tutti tulee varmasti olemaan meillä tulevallakin lapsella, pullosta en tiedä. Toivoisin että voisin mahdollisimman pitkään imettää, mutta ressiä en enää siitä ala vetämään, mikäli ei onnistu, ni ei onnistu, esikoiselta kannoin ihan tarpeeksi syyllisyyttä tuosta, että samalle linjalle en enää lähde.
Eniten paino siinä oman syyllisyyden lisäksi, kaikkien eri tahojen valittaminen asiasta ja saarnaaminen, oisinhan minä imettänyt, mikäli se olisi ollut mahdollista. Vaan kun ei.

Mitähän vielä, neuvoloista Mä olen käynyt varsinaisesti neuvolassa 3 kertaa. Ensimmäien käynti, sitten lääkärineuvola ja nyt pari viikkoa sitten oli kolmas neuvola ja sitten vielä ollut tuo np- ultra, samoin kun niiden suppareiden vuoksi naistentautien polilla kerran, jossa sit tutkittiin ja katsottiin ultralla. Seuraava neuvola on jouluviikolla. Ultra on nyt 16. päivä. Sitä odotellessa!!!

Ai niin, harjottelu on lähteny hyvin käyntiin, mut eilen oli tosi kipee maha kun kotiin tulin, muttei mun mielestä supistellut ollenkaan, en ainakaan kokenu sitä niin. Mut pitää seurata sitä tilannetta tarkemmin, mikäli alkaa vaivaan ni sit pitää käydä tarkistuttamassa tilannetta. Mut voi olla et ne on enemmänki liitoskipuilua.
Nii, ja mun sormet on turvonneet. Nyt aamulla olivat ihan nakit....huoh...
Mahassa mulla ei enää esiinny turvotusta, on aamulla ja illalla samanlainen pallo. Mies onkin antanu mulle nimityksen pallomaha... :D

Nyt aamupalalle, nälkä jo kurnii!

buam ja pikkumyy 18+0 *POKS POKS POKS*

Onnea cebra =)

Tuttiasiasta olen myös erimieltä ku tatomira. Ei se pahasta oo jos tutti siellä on valmiina, ei sitä tartte käyttää jos tuntuu että ei tarvitse :) Mulla esikko käytti tuttia, toinen ei huolinu ollenkaa ja kolmannella se on ollut "pelastus", eli hyvinkin tärkeä ja tarpeellinen. Jokainen on niin yksilö, ei voi etukäteen tietää. Tutista vierotus on sit ajallaan eikä siitä stressiä tarvitse ottaa, kyllä se jokaisella onnistuu =)

Buam: Millä tavalla poikasi on vammainen jos saa udella? en ole varma oletko jo kertonut?

Sanse saa udella, ei haittaa. En varmaan ole kertonu muutako et on vammainen. Poitsulla ensin todettiin vaikea puheviivästymä ja tuon yhteydessä selvisi suussa muutamat rakeenteelliset viat, jotka estivät tuon imemisen.
Mutta siis tilanne on tämä, poitsu on nyt 5 ja puoli vuotias ja edelleen pääasiallinen kommunikointi keino on viittomakieli/viitottu puhe. Eli se on nyt n. 2 vuotiaan tasolla puheen kehityksessä. Onneksi meillä tuo "vamma" rajoittuu puheeseen, ei älylliseen kehitykseen, mutta kyllähän se pojan elämää haittaa huomattavasti, esim kavereita ei ole juurikaan. Onneksi ollaan saatu parista kuurosta pojasta kaveri ja siellä leikkiä piisaa.

Päiviä kaikille!

Paljon onnea hyviä uutisia saaneille! :flower:

Mä täällä tuskailen ja oottelen että tulis jo lääkäriaika...Yöllä iski ihan karmeet virtsiksen oireet, tein syntiä ja otin yhen buranan että sain ees pari tuntia nukuttua ennen töihin menoa kun aattelin et meen työterkkarille valittaa..Töihin päästessä sit huomasin vessassa käydessä että paperissa oli verta jonka ansiosta ilmotin työnjoholle etten tee mitään ennen kaheksaa ja terkkarilla käyntiä, työni on nimittäin tosi fyysistä ja vaatiii ns. "raa-an voiman" käyttöä. Siitä sit lähin terkkarille niin eihä se mun tuurilla ollu paikalla, jouduin sit lähtee kesken päivän töistä ja ajaa kotiin että pääsen täällä omalle lääkärille ja sekin aika meni 1:den jälkeiseks..Oikein hävettää ku joutu lähtee menee kesken päivän, ei vaan huvita leikkiä näiden asioiden kanssa kun ei tiiä mikä mättää.. :| Noh, josko se tästä, kunhan vaan nöttösellä on kaikki ok...

Poksuin eilen viimeinkin yli 12vko :heart:

Jännäävä maira ja toivottavasti terveenä polskutteleva mytty 12+1

pitkästä aikaa tulin pyörähtmään täällä...tuntuu että aika kuluu ihan älytöntä vauhtia :eek: ...hyvä niin :D eipä täällä sinänsä mitään aan että muutama viikko viel vierähtäs niin vois ruveta oottaan niitä liikkeitä :heart:

minäkin nyt tuohon tutti puoleen kommentoin...ite kyllä meinaan tämänkin vaavin tutille ja pullolle opettaa jos vaan onnistuu... esikoinen rupes heti syömään rintaa hyvin a saikin sairaalassa heti tutin ekana yönä käyttöön kun imemisen tarve oli niin kova että olis ollut tissillä koko ajan. keinokumi tuttia ei huolinut ollenkaan mutta luonnonkumi meni heti.
samoin pulloa annettiin kotona heti kun sain maitoa lypsetyksi ja näin mieskin pääsi syöttämään. (imetin siis täysin ja sinä aikana pullostakin sai melki pelkästään omaa)
ite en ainakaan oo kokenut kumpaakaan mitenkään haitaks päin vastoin...kyllä se on itelle mukavampi kun tietää että vauva huolii pulloa niin voit käydä rauhassa asioilla yms. kun isä on lapsen kanssa. itelle ainakin kauppareissut teki hyvää kun pääsi hieman itekseen liikkeelle.

no mut täytynee lähteä kauppaan että pääsee pyykinpesuun...

niin ja tänäänhän poksutaan 14+0 :heart: :heart:
cristiina ja masukki :heart:

Yhteistyössä