<3 TOUKOKUUN TOIVOTUT 11/09 <3

Täällä ollaan kotona, kun piti hakea lapset päiväkodista kesken päivän. Saivat aamulla sikarokotteen ja isompi vaisuna. Nyt kyllä kotona jaksaa hyvin leikkiä....

Me koitettiin opettaa molemat lapset tuttia imemään, mutta ei onnistunut. Esikoinen vähän aikaa aluksi osasi tutitella, mutta ei yhtään sitä kaivannut. Tissi oli sitten kummankin tuttina ja en kuitenkaan kokenut sitä liian vaativaksi hommaksi. Puolen vuoden täysimetykset ja osittaisimetys 1-vuotiaaksi. Toimi meillä hyvin. Pulloa ei ollenkaan. En koskaan halunnut ees olla paria tuntia pidempää pois kun alle puolivuotiaita. Sitte 6-12 kk hyvin pystyin oleen pois about 4 tuntiakin, kun sosetta ja vettä saivat sillä aikaa. Vielä en tiedä miten tutin kanssa toimitaan, varmaankin kokeillaan. Tuttipulloa meille ei hankita, jos ei tule pakkosauma että jostain syystä ei maitoa tulisikaan tarpeeksi. Mulla on kysynnän ja tarjonnan laki ollut kohillaan. Koskaan ei ole riittänyt maitoa pumppaamiseen asti. Välillä tiheän imun kausi ja maidon tulo on lisääntynyt uuden isomman kysynnän vuoksi :)
Ihanaa, lähtään huomenna Lappiin viikonlopuksi. Lunta!!! :D

-lypy rv 14+5
 
Ja kyllä vaikkei pulloa huolisikaan, voi jättää hoitoon, eli siinä mielessäkään en tuntenu olevani aina kiinni lapsessa. Meillä miehenvanhemmat pyysivät itse lasta hoitoon ja juottivat sitten lypsettyä rintamaitoa hörpyttämällä tai ruiskulla ja hienosti meni...
 
Käytiin tytölle ottamassa tänään possupiikki ja kuunneltiin sydänäänet samalla, kun toiseen neuvolaan on vielä kaksi viikkoa. Hyvältä kuulosti ja liikkeetkii oon ihe tuntenu jo parisen viikkoo. :)

Tuttia en meinannu ees tarjota. Ensimmäisen ollessa vauva, selvittiin kauppareissuista yms. julkisista paikoista niin, että tumppasin sille aina oman pikkusormeni suuhun, jos itku meinas yllättää. Iskää tämä tapa jostakii syystä ärsytti, mut eipähän tarvinnu aina olla ehtimässä ja keittämässä tutteja.

Lasagnea uunista odotellen Nappula& Iida 14+2
 
zizilisko: okei, no eli pieni toive voisi olla että ei rautaa ehkä joutuisi syömään. Katsoo nyt miten tämä kehittyy :) Tuttava huomasi raudan puutteen kovana väsymyksenä kun joutui hakeutumaan ihan neuvolaan huonon olon vuoksi.. Hauska kuulla että sullakin on just noilla viikoilla tuota mahamuutosta illan ja aamun välillä :) se on kyllä niin ilmeinen mulla että ihan ihmettelen miten se maha voi heti rintojen alta nousta palloksi :LOL:

Tuttiasiaa luen vain kiinnostuksella ilman kokemuksia, koska itselläni on tulossa esikoinen

Viime yö meni jotain 05-07 hetkittäin aina valvoessa. Aivan poikkeuksellaista tämä yöheräily mulle mutta kai siihen pitää nyt totutella. Muutenkin hirveän vilkkaita ja toden tuntuisia unia sitä näkee nykyään! Miten teillä muilla, ja kestääkö koko raskauden. Ihan kun leffaa katselis.. :) ennen en muista ollenkaan juuri nähneeni tällaisia unia. =)

Mitähän ne meinaa nyt joulukuun puolessa välissä toisesa neuvolassa mulle tehdä kun rakenneultra on vasta sitten tammikuun puolella.. ehkä ne ottaa nyt eka kertaa sen pissanäytteen ja merkkaa lisäkilot taulukkoon :)

IhanaOmena 14+1
 
Moikka taas :)

Eilen illalla sitten saatiin isännän kanssa riitaakin aikaiseksi. Varmaan tämä stressi helpottui niin molemmilla oli hermot kireällä. Ja väsyneitä ollaan oltu molemmat.
Ensin itse sairastin viikonlopun ja sitten pienempi lapsi on ollu nuhainen muutaman yön ja nukkunut huonosti. Kissat meitä valvottaa mutta onneksi tuo rasittavampi kisu on saamassa ilmeisesti joulukuun puolessa välissä uuden kodin. Helpottaa jos saisi edes vähän nukuttua ennen kuin alkaa yövalvomiset vauvan kanssa.

Nappula - Pikkusormen vauvan suuhun? :eek: Eikö kaikki kaupasta haalimat pöpöt ja muut kulkeudu sitten vauvaan? :ashamed: Itse olen lasten kanssa tarkka etteivät laita kaupassa tai muuten reissatessa sormiaan suuhun. Enkä siis itsekään omiani lasten suuhun laita :D Esikoinen ei tykännyt kaupoissa olla ja kun ei tuttia syönyt niin ne reissut sitten oli kantamista ja joskus kiukuttelua jos esikoinen oli mukana ostoksilla. Kuopus on tykännyt reissata ja jos on itku yllättänyt niin on sitten hänelle onneksi tutti kelvannut.
Ja tarjotaan tuttia siis tälle kolmannellekin jos siltä näyttää että tarvitsee. Mitenkään vartavasetin en rupea heti vauvalle tuttia suuhun laittamaan mutta jos näyttää etten pysty tissitakiaisen takia keskittymään muihin lapsiin niin sitten varmaan kokeillaan että kelpaisiko :)

Mites teidän jouluvalmistelut? :xmas: :)
Meillä joululahjat jo aika hyvällä mallilla niin lapsille kuin muillekin läheisille :) Joulusiivousta olen pikkuhiljaa tehnyt, eiköhän sekin tule hoidettua :)
Supistelujakaan ei ole kovasti ollut viikonlopun jälkeen niin on voinut taas tehdäkin askareita kunnolla.

Hankintoja olen kovasti miettinyt kun tuntuu että ne sisarusrattaat nyt olisikin varmaan aika hyvät kun ei tuo kuopus kävele vielä kovinkaan pitkiä matkoja ( ikäeroa tulee n. 2v 2kk ).
Jos saisin valita niin tahtoisin ihan perusvaunut ( yhdistelmät erillisellä vaununkopalla ja ratasosalla ) kun nyt meillä on ollut Emmaljungan Duo Edget esikoisella ja tällä kuopuksella. Mut Ne on jo niin käytetyt että uudet on ostettava.
Ajattelin että kesävauvalle olisi tilava, kova vaununkoppa kivempi kuin topattu pehmeä kantokassi?
Nyt koetan pääni puhki siis miettiä että kun täällä traktoreiden mylläämillä savisilla teillä ei seisomalauta kovin hyvin toimi niin josko ostais vaunut ja sitten kantoliinan ( Manduca? ). Ja jos lähtee koko lapsi katraan kanssa liikenteeseen ilman isäntää niin ottaisin kuopuksen rattaisiin ja vauvan kantoliinaan. Ja sitten jos ollaan koko perhe liikkeellä niin kuopus pääsee omiin rattaisiinsa ja vauva omiinsa.
Täytyy nyt mietiskellä vielä, onneksi on aikaa :)

Entä oletteko miettineet minkälaista vaatetta pitäisi ostaa kesävauvalle? Kevättähän se huhti-toukokuun vaihdekin on milloin meidän vauva viimeistään syntyy. Eli jotain lämmintä pitää ainakin vielä silloin olla. Villapuku? Vanupuku?
Koko kesänhän vastasyntynyt tietenkin tarvii pitkää vaatetta ja kunnollisen myssyn mutta tuo kevään-kesän vaihde on kaikista ahdistavinta kun ei tiedä mitä vaatetta ostaisi valmiiksi :)
Tietysti autossahan on lämmin ja vaunuihin saa makuupussin ja peittoa suojaksi :) Eiköhän siis siitäkin tämän jo kolmannen lapsen kohdalla selvitä :D
Tykkään vain miettiä asioita :heart:

Äitiyspakkausta ei oteta vaan otetaan se raha nyt kolmannella kerralla kun 2 pakkausta on otettu ja mittarit ym. tarpeet niistä on tallella. Käytetään sitten raha vauvantarvikkeisiin kun vaippoja, vaatteita, puklurättejä, vaunut jne. pitää kuitenkin hommata :)

Ihanasti tuntuu jo liikkeitä monta kertaa päivässä. Niin kävellessä, istuessa kun loikoessakin :heart: :heart: Meidän pikkuinen :heart:


ce-bra ja pikkuinen rv. 16+1 :heart:

Niin ja nyt jos joku jolla on sama la. kertois mitkä viikot on?
Kun lääkäri siellä Helsingissä oli OIKEASTI todella outo. Ei puhunut paljon mitään ja kirjoitti lasketuksi ajaksikin 12.10 :eek: Kun sanoi siis että la. olisi pitänyt muuttaa jo nt-ultrassa vaikka minä en saa heitoksi kuin sen 4 päivää ja lääkäri sanoo että sitä olisi ollut 5. Mutta eipä itsekään sitä silloin muuttanut :D
Jotenkin on outo olo koko lääkäristä. Pitäisköhän käydä vielä ihan yksityisellä varmistamassa laskettua-aikaa.

Niin, siis lääkäri kirjoitti muutetuiksi viikoiksi viikko sitten maanantain 14+6. Eli nyt pitäisi olla viikkoja 15+1. Mutta kun vau.kirjankin laskurin mukaan viikkoja olisi nyt 15+0. :eek:
 
Terve kaikille pitkästä aikaa. Mä käyn kyllä säännöllisesti lueskelemassa teidän juttuja, mutta olen vaan niin laiska välillä kirjoittelemaan.
Täällä kans liikkeitä tunutnut jo kolmisen viikkoa, nyt vaan ovat alkaneet selvästi voimistua. Nyt pystyy jo vähän arvioimaan kumpi mahassa aina liikkuu :)

On tämä kaksosten odotus vaan aika jännää...pientä pään vaivaa on aiheuttanut tuon auton hankinta. Born to lose mikä auto teillä on käytössä, tai minkä te olette ajatellut hankkia....autoon kun täytyis nahtua 6 henkeä ja tuplavaunut, ei ole muuten helppo homma :)

Hyviä vointeja kaikille...

Senkku ja vaavit x 2 17+
 
Iltoja..

Kaks ekaa syräntä on nyt laiteltu, hihkukaa sitten kekkä on vailla ja minkäväristä =)

Tuttiasiaa. Esikolle ostettiin tutti, jota yritettiin tunkea suuhun kaupanjonossa ootellessa aina... No eihän se kun sieltä ei maitua tullu, niin kelvannu. Tiukka imu ja kahta pahempi parku kun huijaritissihän se hihi :D ELi turhis meilläkin.

Pulloja käytin sitten alusta asti, kun tartti antaa (ihan vapaaehtonen juttu) vauveleille noin kaksviikkosena maitohapporouhetta joka ilta. Lypsin muutaman sentin pikkupulloon, rouhe sekaan ja isi juotti tytteleille iltapullon aina. Siinä sivussa likat oppi tarvittaessa pullolle ja pääsin itte illan hiukka helpommalla. Nojaa, helpommalla, suihkussa kävin :D Imetys oli ja on miun mielestä niin mukavaa vaikka verissätissein, että siitä en helposti luopuis =)

Tosta maitohappojutusta sen verran vielä selitystä, et eipä oo ollu korvatulehdusta kummallakaan ainoatakaan, ehkä kiitos ton tai sitten ei...

Jestas että närästää, erehdyin laittamaan makaroonilaatikkoon 2 pientä valkosipulin kynttä ja polte on aikamoinen :/ Suolasentuska on KAUHEA, mutta mitä tässä muuta uskaltaa suuhunsa laittaa kun piimää :(

Tervetuloa myös IhanaOmena :wave:

VN& Rääpylä 17+ jotaki :heart:
 
Paljon tekstiä tullu, mut nyt en kerkee lukemaan, ku joudun pakkailla ja sit unimaailma kutsuu. Lähden huomenna Helsinkiin 2 päiväksi koulutukseen. Palailen pe iltana ja la pääsen vasta koneen ääreen, joten jään tod.näkösesti ihan hirmuisesti jutuissa jälkeen :D :whistle: No ei se auta ku käyttää lauantai sitten teidän juttuja lueskellessa :)

Kaikille poksujille ja hyviä uutisia saaneille onnittelut! :heart:


Palaillaan v-loppuna! :wave:
 
buamilla poksu jo 18. Wau! Enää 2 viikkoa puoliväliin. Perässä tullaan eikä edes kovin kaukana ;)

ce-bra: Mikä sulla on neuvolakortissa lasketunajan kohdalla? Sen mukaan mulla ainakin mennään. Muutettiin kun ekassa ultrassa viikot varmistu. Jos sun la on tuo ekasivun 12.5 on sulla tänään 16+0

senni1: Et kyllä minulta kysynyt mut vastaan silti ;) . Meillä on 4 lasta (viides siis tulossa) ja auto on Toyota Avensis Verso. Nyt joudutaan tavaroille hommaamaan reissuja varten suksiboxi. Tähän asti on pärjätty hyvin kun takaa on otettu yks penkki pois. Joku (tuttavaperhe) ehdotteli et eikö se pitäis minibussi hommata, mut minä en mitään "lestabussia" halua. Eihän niillä mahdu edes parkkitaloihin. Oishan siinä enemmän tilaa mut ei ole mun juttu.

Johjo 17+3
 
Alkuperäinen kirjoittaja Johjo:
buamilla poksu jo 18. Wau! Enää 2 viikkoa puoliväliin. Perässä tullaan eikä edes kovin kaukana ;)

ce-bra: Mikä sulla on neuvolakortissa lasketunajan kohdalla? Sen mukaan mulla ainakin mennään. Muutettiin kun ekassa ultrassa viikot varmistu. Jos sun la on tuo ekasivun 12.5 on sulla tänään 16+0

senni1: Et kyllä minulta kysynyt mut vastaan silti ;) . Meillä on 4 lasta (viides siis tulossa) ja auto on Toyota Avensis Verso. Nyt joudutaan tavaroille hommaamaan reissuja varten suksiboxi. Tähän asti on pärjätty hyvin kun takaa on otettu yks penkki pois. Joku (tuttavaperhe) ehdotteli et eikö se pitäis minibussi hommata, mut minä en mitään "lestabussia" halua. Eihän niillä mahdu edes parkkitaloihin. Oishan siinä enemmän tilaa mut ei ole mun juttu.

Johjo 17+3
Neuvolakortissa lukee lasketun ajan kohdalla 7.5 ( mikä oli siis kierrosta laskettu ja sitä EI muutettu nt-ultrassa EIKÄ istukkabiopsia yrityksessä koska laskettuaika olisi muuttunut vain 4 päivää ). Nyt tuon lasketunajan alapuolella lukee 12.10 ( ;) :D ) koska lääkäri oli sitä mieltä että nt-ultran tulosten mukaan la. olisikin muuttunut viidellä päivällä.
Mutta kuitenkin sama lääkäri sanoi ja kirjoitti neuvolakorttiin että maanantaina viikkoja oli viime viikolla 14+6. Mutta nettilaskurin mukaan olisi ollut 14+5.

Mutta jos ultrataan rv. 11+3 ja sikiö vastaa viikkoja 10+6 niin eikö heitto ole silloin neljä päivää?
Täytyy kai käydä yksityisellä vielä varmistamassa tuota asiaa. En pidä yhtään siitä naistenklinikan lääkäristä. Häneltä ei voinut kysyä mitään vaikka tietysti huoli vauvan voinnista oli kova kun riski sairauteen oli 1/5 :(
Toivon että olisi eri lääkäri rakenneultrassa mutta tuskin.

Ja tuo laskettuaikahan on tarkistettu nt-ultrassa 2 kätilön ja lääkärin toimesta eikä muutettu, sen lisäksi neuvolassa th.n ja lääkärin toimesta eikä edelleenkään muutettu. Ja tämä sama lääkäri Helsingissä siis sanoi istukkabiopsiassa ettei la.ta muuteta kun heitto vaan 4 päivää. 3 viikkoa sen jälkeen sanoikin että se olisi pitänyt jo nt-ultrassa muuttaa kun heitto on 5 päivää?

Ota siitä sitten selvää.
 
:wave: , reissussa ollaan oltu esikoisen kanssa ja tänään kotiuduttu. Hirveesti oli tekstiä tullut sillävälin ja pikaseen lukasin läpi.

Päällimmäiseks jäi mieleen tuo tutti/tuttipullo asia. Meillä on ollut esikoisella molemmat käytössä alusta saakka. Tuttia söi mielestäni melko vähän ja oli jo alta yheksän kuukauden ikäisenä ilman tuttia. Tuttipulloa siis syötiin alusta saakka ja ei koskaan tullut imetyksestä oikeen mitään. Aluksi lypsinkin, mutta keinotekoinen lypsäminen ei riittänyt ja maito vaan loppui aika nopsaan. Korvikkeella meidän poika sitten kasvoi. Aluksi sai vielä maidon joukkoon keskosten vahvikettakin että oli pakko juottaa pullosta.

Neuvolassa täälläkin on tavallaan käyty vasta kerran. Silloin ennen np-ultraa. Kerran tosin olin pikaseen jälkeen käymässä sydänääniä kuuntelemassa. Nyt soittelinkin neuvolaan ja soittelevat sieltä mulle takasin lääkärineuvola aikaa, mikä kuulemman on joka tapauksessa ennen joulua.

ce-bra :flower: , ihanaa että kaikki on kunnossa! Varmaan vierähti iso kivi sydämmeltä kun ei tarvii enään jännäillä.

Huomenna on paluu arkeen ja normaali työpäivä. Hyvin oon toistaiseksi viimeaikoina töissä jaksanut ja toiveissa olisikin olla loppuun saakka töissä, saapi nähdä.
Masu selvästi jo pullottaa eikä kauaa enään pysy keltään salassa, enkä enään oo sitä salaillutkaan. Iltaisin on melkonen pallo jo kun tosiaan aamuun vertaa. Samoin jos vatsa ei toimi niin turvotusta selkeesti enempi.

Selis ja "mötkäle" 12+5
 
Huomenta!

Huh, että nää aamut on pimeitä.... kevättä odotellessa!

Ihan ensiksi huimat onnentoivotukset ce-bra! Varmasti iso kivi vierähti nyt sydämeltä :hug:

Alisa hyvää matkaa :flower:

Ai niin, atoopikko täällä kiittää hyvästä vinkistä öljyn käytön suhteen, tarviikin tuota kokeilla. Kun muistais kuka sen vinkkas :ashamed: Ceridalillahan on kanssa suihku"saippua"-tuote, mutta tokihan tuo normi öljy on halvempaa. Tuntuu että iho on vieläkin kuivempi nyt raskauden aikaan.

Oletteko muuten rasvailleet raskausarpien varalta? Onkohan tästä ollut puhetta jo, pahoittelut jos on... Mä sorruin Body shopin kaakaovoiteeseen, ei se ota jos ei annakaan :LOL: Mut tosiaan kuivaihosena rasvailen muutenkin aina, kerran pari päivässä.

vaatteista mä olen ainakin ihan tumpelo näin esikoisodottajana, että mitä ihmettä sille käärölle pitää pukea milloinkin... Vinkkejä otetaan vastaan mitä kannattaa hankkia ja paljonko.. Mukava muutenkin lukea kokeneempien käytännön vinkkejä!

(.) Mä taisin tuntea liikkeitä viime yönä! En saanut nukuttua taaskaan kunnolla, niin yhtäkkiä alavattalla vasemmalla tuntu semmosta kutittavaa kuplintaa :heart: Ensin aattelin että onkohan tääkin nyt monen mainitsema kadonnut pieru, mutta kun se oli niin erilainen tunne. Ihan hento ja kevyt tuntemus, mutta kuitenkin :heart:

Neuvolakäynneistä olitte jutelleet myös. Täällä käyty neuvolassa rv 8, rv 13 ja rv 17, lisäksi alkuraskauden ultra (ei np) rv 10. Joka käynti siis th, ei lääkäriä. On kyllä eroja, itse olisin voinut käydä useamminkin. Seuraava käynti rv 22, välissä rakenneultra rv 20.

Mukavaa päivää kaikille!

A-L-M ja kulta 17+3 :heart:
 
Huomenia kaikille :)

vaatteista minä en aio vauvalle ostaa kuin tasan yhden vaatteen ennen hänen syntymäänsä :) sen vaatteen, joka päällä hän tulee sairaalasta kotiin. Meillä on tallessa kaikki 50-60cm vaatteet aiemmilta niin eiköhän sieltä löydy sen verran vaatteita pikkaselle et ehtii sitten syntymän jälkeen hankkimaan kun tulee tarvetta.
Ulkoilupuvuksi mulla on sellaset esikoisen ajalta, joka syntyi toukokuussa, sellaista "frotee"kangasta, en mä osaa selittää :D ja jos se tuntuu ohkaselta niin jotain vilttiä päälle :)

Mulle tulikin tässä koulutus sille jo sovitulle neuvolapäivälle joten nyt sain sitten hyvän syyn perua sen ajan - ja siirtää eteeeeenpäin, liikkeitä olen jo tuntenut kolmena päivänä joten ne sydänäänetkään ei enää oo niin hieno juttu, kun on todistusaineistoa vauvan olemassaolosta jo liikkeiden tuntemisella :) tosin se vähän mietityttää, et se rakenneultra tarttis jossain vaiheessa varailla, mut eiköhän sen saa hoidettua jotenkin :)

eilen oli taas oksennus lähellä kun tuli päivällä syötyä vähän huonosti, ei ylös onneksi tullut ja olo parani suht nopeasti :) väsynyt oon taas ollut, mutta kait se tästä.

tatomira ja itu 13+5
 
Siis milloinkohan olen viimeksi kirjoitellut :ashamed: No, olen taustalla käynyt juttuja lukemassa eli mukana ollaan :D
Tervetuloa uusille, tosi paljon meitä toukokuisia jo onkin :heart:

Neuvolakäynneistä on teillä ollut puhetta. Mä olen kaksi kertaa käynyt neuvolassa rv9 ja rv14 lääkärineuvola. Sitten oli np-ultra rv12. Seuraava neuvola olisi vasta joulun jälkeen eli rv 22. Neuvolakäyntien väliin siis jää 8vkoa :eek: Neuvolantäti sanoi, että kun toista odotan ja jos raskaus etenee ok niin neuvolakäyntejä vaan kerran 2 kuukaudessa, mutta tietty loppua kohden tihenee. Rakenneultra on onneksi noiden neuvoloiden välissä eli ennen joulua. Tänään kuitenkin kävin äkkiä aamusella kuuntelemassa sydänäänet kun on ollut jotenkin epäilyttävä olo, että onko kaikki ok. No, syke löytyi heti ja pari komeaa muksasuakin sai laite vauvalta :D Nyt on taas huojentunut olo ja jaksaa odotella sen kolmisen viikkoa rakenne ultraan :D

Tutti/pullo asiaan voin kertoa meidän esikoisen tapauksesta. Oltiin käsityksessä neuvolan mukaan, että vastasyntyneelle ei tulisi tuttia tarjota kuin vasta 2vkon ikäisenä. Kätilöopistolla eivät suositelleet tuttia, jotta oppisi tissiä ensin imemään. Parin vkon ikäisenä sitten tarjottiin ekan kerran esikolle tuttia kun tuntui, että tietyissä tilanteissa olis rauhoittunut paremmin. No, eipä likka sitä huolinut. Jaksoin varmaan aina 12 viikkoiseksi asti tuttia melkein joka päivä tarjota ja tuli osteltua ties mitä merkkejä. Eipä sitä kuitenkaan huolittu ja sitten päätin luovuttaa kun kerran 3kk oltiin ilmankin pärjätty. Kieltämättä oli välillä tilanteita, että varmasti olisi tyttö rauhoittunut jos olisi tutin saanut suuhun. Meillä esikoinen sitten piti minua tuttina, onneksi vain öisin. Muutoin saatiin sylissä rauhoitettua vaikka muutama tuskainen automatka koettiinkin kun vauva huusi turvakaukalossa naama punaisena eikä pysähtyä voinut. Tuttipulloa suostui muutaman kerran syömään, mutta siihenkin tuli sitten stoppi. 4kk ikäisestä asti syötettiin hörppyyttämällä pehmeästä nokkaosasta joka laitetaan tuttipulloon. Tuttipullomallejakin ehdin ostaa ja euroja paloi noihin tutteihin ja pulloihin tosi paljon. Hörppyyttämällä tosiaan meidän tyttö söi pullosta ja tällöin pystyin lähtemään asioille ja isi sai olla vauvan kanssa kahdestaan. Täysimetyksessä oli 6kk asti ja tämän jälkeen 10kk ikäiseksi asti imetin. Sitten alkoi maito hiipua eikä tyttö enään huolinut rintaa. Jälkeenpäin mietittynä olen tyytyväinen, ettei tuttiin sitten opetettu. Mulla on lähipiirissä vain tuskaisia kokemuksia tutin vierotuksesta. Vaikka onhan niitä onnistumisia / helppoja tuttioperaatioitakin saatu varmaan jossakin päätökseen. Tuttipullo asiaa olen jo miettinyt sen verran, että varmaan yritän tarjota pulloa aina silloin tällöin heti alusta alkaen. Se hörppyyttäminen oli kuitenkin aika sottaista hommaa ja välillä meidän tyttö vaan hermostui siihen touhuun eikä sitä maitoa paljoa uponnut. Lisäksi mulla esikoisen alkuaikana jumiutui niskat niin pahasti, että olis ollut paikallaan syödä tulehduskipulääke kuuri. en kuitenkaan voinut lääkkeitä syödä imetyksen takia, sillä tyttö ei suostunut hörppyyttämällä montaa ateriaa ottamaan eikä varsinkaan minulta.
Onneksi sitten hierojalla käynnit helpotti asiaa.

Mitähän muuta olitte kyselleet / keskustelleet...
Liikkeitä en ole vielä ihan selkeitä tai jatkuvia tuntenut. Silloin tällöin jotain muksahduksia olen ollut tuntevinani, mutta mitään selkeitä ei ole vielä ollut. Sitä tässä vähän ihmettelinkin, sillä esikoisen kohdalla aloin rv17 tuntea liikkeitä. No, ehkä tässä ei ehdi nyt niin kroppaa kuunnellakkaan kuin silloin esikon kohdalla ;) Tietty iltaisin/nukkumaan mennessä olen liikkeitä yrittänyt tunnistaa siinä onnistumatta. Eiköhän tulevat viikot kuitenkin tuo niitä liikkeitäkin esiin :D

Hyviä vointeja kaikille ja mukavaa päivänjatkoa!

Elwi ja Touko rv 17+4
 
Mä säästin tältä kuopukselta sellasii mil on tunnearvoa ja loput myin koska tiesin että haluan ostaa tulevalle sitten uusia. Ei välttämättä kaupasta kaikki vaan kirpparilta ja huutiksesta myös. Mä vaa tykkään ostella =)
 
Vaatteista piti kommentoida =)

Pikkuselle kannattaa kevääks varata lähinnä puolipotkaria ja bodyä useammat, ja yksi tai kaksi kyläilyvaatetta, tytölle helpompi ostaa joku liivari vaikka, poijalle ehkäpä "farkut" ja slipoveri (joka peittää tahratkin.. hih ). Lämpötilasta tietty riippuen noita lyhythihaisia bodyja pari, en usko että alkukuusta niille on meillä käyttöä.. Kesäkuuta kohti tietty enemmän. Itse en hankkisi pienempiä kuin 60cm ollenkaan, vaikka mullakin esikko oli pikkuinen (3065/49) hyvin pärjättiin 60 ja 62cm vaatteilla. Sillon oli lämmin kevät ja alku menikin pitkähihaisilla bodeilla ja ilman housuja sitterissä kellotellen (kuvista kattelin juuri ja muistelin :heart: )

Toinen likka syntyikin vilpoisammalla ja näkyy kellotelleen plyysisissä kokohaalareissa paljonkin :)

Sukkahousut on erittäin hankala pukea pikkuvauvalle, kun ei meinaa raaskia ronskisti käsitellä kumminkaan, joten nuo puolipotkarit on mainiot. Tietysti kokopotkarit on käteviä kans, mutta näissä tulee enemmän vaatekerrosta, jos on hikoileva tai sylivauva...

Unihaalarit on ehdottomia ollu meillä, pyjamat ja mekot on kätevimpiä vasta konttaajalle oikeastaan..

Bodyt ja puolipotkarit on siis ainaki mun suosiossa ja niitä hommailenkin pikkuhiljaa huutonetistä.. :) Ainiin ja kaula-aukkoon kiinnitän huomiota kans, nepparit olalla tai laakea malli on paras, samasta syystä et ei raski kiskoa lujaa ahdasta kaulusta pään läpitte ja vauvahan HERMOSTUU helposti ja huutaa naapureille konserttoja sitten ;)

Joo ja kun nyt jaaritellaan niin vielä sekin mainittakoon että keinokuituinen vaate on perseestä. Hiostaa!


Ja toki, vain mun mielipiteitä nämä :D

Jaa no ulkovaatteista.. Pakkauksen vanupuvulla pärjää hyvin kopassa kera peiton keväällä. Hyvin jos on kylmää niin onhan sitä mahdollisuus laittaa kerrosta alle. Vaunussa on yllättävän lämmintä vaikka pakkastakin olisi muutama aste. Äp:n pukuun kuuluva hattu tosin ei sovellu ko tosi isopäiselle vauvelille, mutta huppu ja kypärämyssy on riittänyt meillä.

Nyt lähden silittämään uusia verhoja, mielelläni tosin kommentoin noita vaateasioita, tykkään vaan :D :D :D

 
Mä käytin paljon kietasubodei neppareilla, tykkäsin tosi paljon ja helppo pukea päälle. Potkuhousuja suosin sekä sukkahousuja. En kokenut niiden olevan vaikea pukea päälle. Ite en tykänny oikee puolipotkareista, muutama oli mitä käytin sillo tällö. Iltaisin nukkumaan mennessä laitettiin yöhaalari. Suosin pehmeetä materiaalia ihan pienellä vauvalla, ne oli helpompi pukea päälle. Velurhousuja käytettiin myös. Sisällä ollessa päällä oli vaa body ja sukkikset/potkarit.

Tää kuopus oli poika, keskimmäin tyttö jolla en kyl hirveesti mekkoi pitäny ihan vauvaiässä, paitsi hienommissa tilaisuuksissa.

Ulkovaatteista. (kuopus synty marraskuussa) Ihan toppapukua ja leudoilla keleillä paksumpaa fleecepukua käytettiin paljon vaunuissa sekä makuupussia. Äitiyspakkauksen vanupuvusta tykkäsin kovin mut sitä tuli käytettyy vaa pari kertaa ku jäi pieneks =/ Äitiyspakkauksen toppapukua käytettiin myös, sitä hattua ei koska ihan ylisuuri vauva-aikana.
 
Mäkin tulin kommentoimaan tuota vaate asiaa :D
Meillä esikoinen syntynyt lokakuussa, joten mukavaa kuulla teidän kokemuksia joilla kesää vasten/kesällä syntynyt vauva. Mä ajattelin pärjätä esikoisen ä-pakkauksella (vm.07) ja siinä on se näppärä vanupuku. Me käytettiin myös paljon puolipotkareita ja ihan collegehousuja ja sukkia. Sukat tosin tuppas aina putoilla kun oli löysät resorit niissä. Potkareista en henk.koht. pitänyt. Koin ne tosi hankalaksi jos piti vaippaa vaihtaa. Joitain potkareita löysin jossa haaruksissa nepparit, ne oli näppärät riisua kun vaihtoi vaippaa. Ja bodyt on kyllä ehdottoman hyviä ja tosiaan itsekin aina katsoin sitä päänsuuta et ois nepparit. Muutama kietaisubody tais olla ä-pakkauksessa, mutta mun mies näki punaista jos sellaisia olin mennyt laittamaan vauvalle, eihän se niillä nakkisormilla saanut niitä väkrättyä kiinni, varsinkaan silloin kun vauva ei pysynyt paikoillaan :D Unihaalarit on myös ehdoton ja niissäkin oli musta hyvä jos oli nepparit haaruksissa. Onnistui yöllä vaipan vaihto hämärässä valossa ja unentokkurassa :D Mekkoja ja hameita saatiin tytölle paljon lahjaksi vauva-aikana, mutta ne on niin epäkäytännöllisiä, että huh, huh. meidän neiti oli vielä niin sylivauva, että sitten oli aina hame korvissa kun vaihtoi asentoa. Joissain farkkumekoissa oli lisäksi niin hirveät metalliset napit, että nehän ois kaulaan tehnyt kauheat painaumat, joten jäi sitten pitämättä niitäkin lahjaksi saatuja mekkoja. Mekot olen todennut vasta nyt viimeisen vuoden aikana kivoiksi kun likka oppinut kävelemään. Konttausvaiheessa ois ollut koko ajan naamallaan jos ois hame päällä ollut :D Kivojahan ne mekot ja hameet on kun kyläilee, muttei arkikäytössä mun mielestä kovin käytännöllisiä :D
 
Ja täällä taas :D

Näitä mekkojuttuja.. Helppojahan on tämäntapaiset mekot:

http://salattu.huuto.net/kohteet/ihana-farkkuinen-vihrea-hihaton-mekko/120003853

Meillä oli tosi leveähelmainen pinkki tuommoinen koossa 62 (talless tietty vielä :D ) ja samanmallinen mutta farkkuinen koossa 68, joten kahdella pärjättiin alun kyläilyt ja kylässähän sen helposti nappasi pois jos kuuma tulee. Se on erittäin totta että on sylissä mekko mutturalla, mutta äkkiähän sitä oikoo, pitää sitä vähä kärsiä söpöyden tähden :D ;)
Hametta ei kyllä ole ollut kun vasta kävelijällä meilläkään, ainakaan pitkää mallia.

Unihaalareissa EHDOTTOMASTI lahkeeseen asti aukeava, tai vaippaluukullinen malli, samoin noissa potkareissa mitä minä suosin.
Kietasubodyt meilläkin jäi nauhojen takia mun käyttöön, ukko on kans varsinainen nakkisormi :D
Ja sukkia ei tainnut olla kertaakaan kun joko ne puolipotkarit tahi housutta kokonaan :D Ja mulla ei oo ollu tavlivauvaa, nää on edelliset touko- ja kesäkuisia :)

Tää vaatepöljä poistuu taas huutonettiin :D




 
Hauska lukea noita vaatejuttuja :) kun on niin erilaisia mieltymyksiä :) mä "hamstasin" noita joissa on noi napit jaloissa, et saa vaipan vaihdettua ja itse pidin niitä tosi epäkäytännöllisinä aina ja jäivät käyttämättä peruspotkarien rinnalla. Minusta mitä vähemmän nappeja, sen parempi, mutta silti napit, vetoketjut ei oo hyviä vauvanvaatteissa. Kietaisubodyt on ihan pienellä vauvalla ehdottomat, isommalla en niitä enää koe hyviksi.

Sain neuvolankin siirrettyä :) se meinas ekaksi samalla viikolle mut sanoin, ettei väliä vaikka menis pidemmällekin ja nyt sitten siirtyi viikolla eteenpäin :)
 
Mä en oo ees miettiny mitää vaatetta.....Turvakaukaloo kattelin huuto.netistä kun ei pylly anna periks enää häitten jälkeen alkaa ostaa uutena tollasia... :whistle:
Mä oon niin pihalla noista vauvatavarahankinnoista kun vaan olla, mut kai se tästä... :p
Mun vaivalla kirppikseltä valkkaamat mammahousutkin vaan mörköilee kaapissa kun en tykkää niistä...Mietin just et kuinkakohan kauan voin käyttää lantiofarkkuja ja omia paitoja, nyt jo alkaa vähä ahistaa koska mulla on pullahtanu maha ihan kamalasti viimesen parin viikon aikana.. :eek:

Enää huominen töitä ja sit alkaa 2:vkon vapaat, onneks, väsyttää niin että meinaa järki lähtee, musta tulee suorastaa aivoton tolla töissä kun huonosti nukutun yön jälkeen (nään kokoajan toinen toistaan kipeempiä painajaisia ) kampeen itteni ylös neljän jälkeen aamulla.. :whistle:
Eipä tuossa kyllä kerkiä lomailee, hää tj 16 ja voitte arvata millasta hullunmyllyä tää nyt on..

Mutta juu, tää yrittää alkaa tiskaamaan.

Maira ja mytty 12+2
 
Heippa!

Lääkärineuvolassa käyty ja ihan ok oli kaikki. Paino oli noussut vähän liikaa, joten sokerirasitukseen joudun jo nyt viikolla 16 :x . Pakko alkaa nyt syömään ruokavalion mukaan, että sokerit pysyis hyvinä.

Liikkeitä olin tuntevinani eilen illalla, mutta en ole vielä ihan varma. Pitää seurailla jos alkaa nyt usempana päivänä tuntua, niin kai se sitten pitää uskoa :)

Onko kellään muulla raskauden aikaista kestonuhaa? Tosi inhottava vaiva, kun jatkuvasti tuntuu, että on nenä tukossa. Viime raskaudessa oli ihan sama homma :snotty:

Vaatteista - Eniten meillä on käytetty body+housut+sukat-yhdistelmää. Tai sitten body+olkaimelliset potkuhousut. Puolipotkareita meillä oli muutamat, mutta tykkäsin enemmän tavallisista housuista. Haaranepparit oon kokenut paljon hankalammaksi näpertelyksi, kuin olkain neppareiden/nappien avaamisen.
Ulkoiluun varmasti riittää keväällä vanupuku tai joku villapuku/ohut fleecepuku. Mä käytin tuolla meidän kolmosella melkein koko viime talven äp:n vanupukua ja voisin kuvitella että se on aika lämmin jo ainakin toukokuun lopussa. Toppapukua tuli käytettyä tosi vähän, kun oli niin leuto talvi. Riippuu tietysti paljon mimmoset ilmat sattuu ja missä päin Suomea asuu.

Mun mielestä on hyvä olla myös muutamia pieniä 50-56 kokosia vaatteita, vaikka ne ei kovin kauan menekään.
Meillä tälle kolmannelle meni 56 senttiset vaatteet 2kk ikään asti, vaikka ei mikään kovin pieni ollutkaan syntyessään. Isoin mun lapsista, mutta kahden ekan vauva-ajoista on niin kauan aikaa, että on tämmönen nippelitieto jäänyt unholaan. Kun esikoinen oli vauva (-96) , niin silloin ei muuten edes ollut vielä bodyja tai ainakin ne oli tosi harvassa :D

Meillä on nää kolme edellistä talvi- ja syksyvauvoja, joten kevät/kesävauvasta ei ole kokemusta. Mutta eiköhän ainakin uloslähdöt ole helpompia kuin talvivauvan kanssa, kun ei ole niin paljon pukemista. Etenkin nyt kun on toinenkin pieni puettava, joka ei yhtään siitä hommasta tykkää.

zizilisko+nuppu 13+6
 
Heipsan. :)

Kivoja uutisia mies toi töistä tullessaan, huomenna on ylimääräinen vapaa :heart: Saadaan lähteäkin koko porukka joulukadun avajaisiin huomenna eikä tarvitse yksin lasten kanssa lähteä :) Kyllä tuota 5 vuotiasta jo pikkuisen jännittää joulupukin näkeminen pitkästä aikaa ;) :xmas:

On tosiaan ihanaa kun sunnuntaina on jo ensimmäinen adventti ja joulunaika alkaa "virallisesti" :) Jouluhöppänänä tämä aika vuodesta on varmaan kaikista ihaninta, varsinkin raskaana ollessa herkistyy asioille erityisellä tavalla. Sama oli tuota toista lasta odottaessa joka syntyi sitten helmikuussa. Silloin heräsin aattoa edeltävänä yönä 4 aikoissa enkä saanut enää unta niin nousin ylös valmistelemaan aattoa :) Katoin jouluisen aamiaiskattauksen, laitoin kynttilöitä ja kuuseen valot, kuuntelin joululauluja ja nautin ihanasta hiljaisesta hetkestä ja vauvan potkuista vatsassa :heart:

Minä olen tykännyt sekä potkuhousuista että vyötärömallisista. Puolipotkareita meillä ei ole ollut kuin kuopuksella ne kolmet mitkä äitiyspakkauksessa oli. Mutta Lindexin housuja oli useammat. Niitä sellaisia pehmeä kankaisia missä on resorit lahkeessa. Hyvin pysyi vauvalla päällä sukatkin kuitenkin :) Bodyt on näppäriä. Varsinkin vastasyntyneellä ne bodyt missä on nepparit/narut sivuilla ( kietaisubodyt ) on käteviä. Yöllä käytetään vauvallakin jo yöpukua eikä laiteta nukkumaan päivävaatteissa :) Tosin joskus yövaatteet on kaikki pesussa yhtäaikaa ja silloin päälle laitetaan mahdollisimman lötköt potkarit ja body :)
Meillä tällä toisella lapsella oli käytössä myös 50 senttisiä vaatteita ja nekin meni useamman viikon ( 50 cm ja 3230g oli syntyessään ) eli en voisi kuvitellakaan että en ostaisi yhtään 50 tai 56 senttisiä vaatteita. :heart:

Minulla paino oli tullut monta kiloa ennen ekaa neuvolaa rv. 8+ :snotty: :ashamed: Mutta siitä tippui 2 kiloa melkein pois ennen rv. 11+ ja muutama sata grammaa on tullu siihen lisää. Seuraava neuvola on 8.12 ja sittenhän sen taas näkee että paljonko sitä nyt on sitten tullut :D

Käytiin äsken koko perhe lenkillä ja nyt on joku ihmeellinen kestosupistus taas päällä :/

Tuossa vaateasiassa minua siis mietityttää juurikin se että minkälaiset vaatteet hommaan siihen kotiutumiseen. Täällä kotona ollessa pärjää sitten kyllä kun voi peittoa ja muuta vaunuun lisätä mutta se kotiin tulo mietityttää.

Nyt ollaankin mietitty että ostetaan ne yhdistelmävaunut ja se manduca sitten vauvalle avuksi jos tää keskimmäinen ei jaksa kävellä.

ce-bra ja pikkuinen rv. 16+6, 16+2 tai 16+1 riippuen mitä lähdettä uskoo :D Meinaan vielä neuvolassa puhua tuosta ihmeellisyydestä. :)
 
Me ollaan alotettu laittamaan joulua kotiin, nyt kun esikoisen synttärit on vietetty. Lastenhuoneeseen laitetiin jo tosi söpöt pinkit jouluvalot :heart: Ja keittiössä on nyt ekaa kertaa jouluverho. Laitoin myös joulupöytäliinan keittiöön ja kynttilöitä joka puolelle :xmas: Lahjoja on myös ostettu kaappiin mutta monta on vielä ostamattakin..
Täällä kyllä ootellaan joulua niin innoissaan :D

senni1:
Juu, toi autohomma on aika hankala :/ Me päädyttiin siihen että henkilöautoon ei mahduta, vaikka kuinka sitä toivon ja yritän niin ei :headwall: Mies on sitten kattonu sellasta pakettiautoa meille, vähän niinku tilataksit :LOL: Mutta muuhun ei vaan mahduta ja tähän on tyytyminen. Niin ja vanhasta perusmallin Peugeotista täytyy nyt sitten hankkiutua eroon. Harmittaa vaan kun mies edelleen lomautettuna niin tuskin mitään autolainaa saadaan, joten auton hinnan täytyy pyöriä siinä muutaman tonnin paikkeilla :ashamed:

A-L-M:
En oo rasvaillu enkä varmaan muistakaan :saint: Esikoisen kanssa rasvailin tosi rankasti ja silti tuli kuviota mahaan, eipä niille mitään voi ja arvasin että mulle tulee kun ihotyyppi sellanen. Pelottaa vaan minkä näköseksi iho menee nyt kaksosista :x

Paljon on eroja noissa vaatemieltymyksissä =)
Itse tykkäsin alusta asti laittaa vauvalle bodyn ja sukkahousut, musta ne on paremmat kun puolpotkarit ja taas kietasubodyt ja -paidat ihan käyttämättömiä ja pois heitin kun en käyttänyt ikinä, musta kovin hankalia :p Mutta edelleenkin pojan kanssa joka 1v8kk käytetään eniten bodya+sukkahousuja ja tohon laitan talvisin päälle myös tavalliset sisähousut.

Liikkeitä tuntuu edelleen :D Ja tosiaan tossa navan yläpuolella..

BTL :heart: :heart: nytty + mytty 16+4
 
Kiva kun kertoilitte noista vaatteista! Vaikka mul on niin hatara pää että ei kai haittaa että kyselen lähempänä h-hetkeä uudelleen :LOL:

Teidän jouluvalmistelut kuulostaa ihanalle, oon kyllä kade.. Mä oon suorastaan vihannut joulua koko aikuisikäni, johtuen monista erinäisistä kokemuksista lapsuudenperheen kanssa. Odotan innolla että päästään rakentamaan uudet perinteet ja luomaan omalle lapselle ikimuistoisia ja ihania jouluhetkiä, itse en niistä ole valitettavasti päässyt nauttimaan..

Tässä massussa bongattu haalean haalea linea negra, ihanaa! Mieskin sen näkee, en siis kuvittele :LOL: Mutta on se kyllä niin haalea ettei sitä valokuviin saa..

A-L-M 17+3 :heart:
 

Yhteistyössä