3-kymppiset esikoisen saaneet

Meillä myös Nan käytössä (vauvan kakka on välillä vihreää/vihertävää mutta se on neuvolan mielestä normaalia :)).

Poika jo seurailee katseellaan helistimiä yms. Katsottiin myös hieman piirrettyjä lastenlaululla säestettynä, mitkä ihmetytti paljon. Sitten menin lukemaan, ettei vauvojen suositella katsovan moisia mutta enpä sitten tiedä. Aika liioittelulta tuntui, ettei saisi pitää telkkaria päällä taustallakaan :O. Ehkä nyt joskus satunnaisesti voi noita katsella.

Kävin just vaatteita lävitse; niitä on ihan hirveästi. Aika hempeitä sävyjä, kun aluksi suosin niitä. Nyt olen tykästynyt enemmän värikkäisiin/kuviollisiin mutten viitsi ostaa enempää. Tuliko tedän vauvoille hankittua liikaa vaatteita? Entäs muita "turhia" tai huti ostoksia? Meillä lojuu yksi sitteri turhana, kun ostettiin uusi ja parempi.
Kantolaukkua en usko hirveästi käytettävän, että aika kallis ostos siihen kulutukseen nähden. Voihan se tosin olla, että esim. kesällä enemmän käytössä. Poika nukkuu jne. hyvin itsekseenkin, niin sisällä en käytä tuota ollenkaan.

Oletteko muut käyneet jo kaupoilla/kylässä vauvan kanssa? Me käydään ihan säännöllisesti ja vauva nukkuu aina automatkat sekä myös kaupassa... kiva huomata miten heräilläoloajat pitenee ja vuorovaikutus kehittyy, kun sitä nukkumista oli etenkin aluksi paljon...
 
Täällälkin ääniä päästelevät lelut olleet tutkittavina ahkerasti. Meillä usein telkkari auki ja neiti saattaa istuskella vieressä sitterissään välillä ruutua ihmetellen. Enpä oo ajatellu sen olevan haitallista.
Minä oon huomannu hankinnoissa turhaksi puolipotkarit ja sukkia on myös ehkä liikaa. Mutta muuten ei ehkä turhakkeita. Ite oon tykästyny melko yksivärisiin ylä- ja alaosiin. Tänään isäihminen on pukenut tälle lapselle keltaiset retrohenkiset potkuhousut ja kirahvin kuvilla koristetun bodyn. Onku sirkuksesta karannu, mutta enpä puutu. :love: Kovin neutraaleja oli nää pienet 52/56 vaatteet mutta nyt ku aletaan siirtyä 62 kokoon niin kyllä myös alkaa olee ns. Tyttövärejä. Kantoreppu löytyy myös mutta uskon että sen aika on kesällä ajankohtasempi.​
 
Poppie: Mä kans yllätyin tuosta telkkarijutusta. Siitä oli jossain neuvolan lapussa. Ei ole suoraan lapsi katsonut, mutta taustahälyssä ollut. Luettuani sen neuvolan ohjeen on tullut kiinnitettyä asiaan enempi huomiota.

Ihanalta kuulostaa tuo vuorovaikutuksen lisääntyminen. :) Täälläkin vähän jo pidempään ollaan hereillä kerrallaan. Tuntuu kuitenkin, että neuvolasta saatu värikäs hymynaama kiinnostaa hoitopöydällä ollessa enemmän kuin äidin naama. ;) Sylissä katselee useammin silmiin.

Hutiostoksena käsikäyttöinen rintapumppu. Sähkökäyttöinen hankittiin lapsen syntymän jälkeen. Vaatteita ei ainakaan vielä ole osoittautunut olevan liikaa...
 
Me on nyt vasta viime torstaina alettu vähän liikkua ulkona ja kaupassa kun tuli se 2vkoa täyteen. Kyläilyä ei sen kummemmin oo vielä harrasteltu, meillä on käynyt vieraita jonkin verran. Ei oo itsellä oikein vielä intoa lähteä minnekään, kun rinnat valuttaa maitoa sen minkä kerkeää..

Hutiostoksia en oo vielä kauheesti huomannut. Meidän piti käydä ostamassa muutamat 50cm koon vaatteet lisää, kun tää pikkusintti hukkui 56cm vaatteisiin. Anoppi raahas meille laatikollisen vanhoja lastenvaatteita, joista osa oli niin virttyneitä, että jäivät laatikkoon. Samoin tuli hirveä määrä paitoja, jotka on vaan näin pienen kanssa ihan turhia. Etupäässä on ollut käytössä kietaisubodyt ja puolipotkarit päivällä sekä haalarit öisin. Saatiin myös jostain babybjörnin rintareppu, mistä en oo ite kauhean innoissani, kun se ei mun mielestä oo erityisen ergonominen. 56 ja 62 koon vaatteita meille on aika paljon tullut lainaan ja lahjaksi, niin voi olla, että niitä on enempi kun omiksi tarpeiksi. Kunhan kasvetaan siihen kokoon.
Enkä kyllä oo kauheasti rintapumppua käyttänyt, kun tuntuu ongelma olevan tällä hetkellä ennemmin suihkutissit..

Meillä on kyllä kanssa tv aika paljon päällä, sitähän mä etupäässä tuijotan näillä imetysmaratoneilla.. en kanssa tiennyt että olis jotain haittaa..

Me mennään keskiviikkona kokeilemaan vyöhyketerapiaa, josko siitä olis lapsen mahavaivoihin apua. Kaikki keinot käyttöön..
 
Tuohon kylässä käymiseen: Myö käytiin reilu kolmeviikkoisena,uutena vuotena ,molemmilla isovanhemmilla n. tunnin ajomatkan päässä . Vaunuilut aloitettiin siinä vähä ennen 2 viikkoa kun oli niin leudot kelit. Nyt nukutaan 1-3 tunnin unia ulkona. Kaupoilla käytiin ekan kerran nyt viime viikonloppuna, ikää se 6vko ja pari päivää päälle. Toki meillä on kotona käynyt vieraita melkein heti kun kotiin päästiin. Meinasin että lähdetään käymään miun työpaikalla, joka on kunnon tautipesäke :eek:, tässä lähipäivinä. Pikkuhiljaa se maailma avartuu meille.
Toi vyöhyketerapia kiinnostaa, oonkin siitä paljo hyvää lukennu. Jonkun kotihieronnankin, jossa jalkapohjan akupisteitä painellaan, löysin yks päivä ja tuntuu että sen jälkeen turahtaa aina kunnon lasti vaippaan:cautious:
 
Me ei pidetä enää hattua sisällä, kun pojalle tulee kuuma. Aluksi vaan satunnaisesti pidin, niin nyt on aika monta hattua turhaan ostettuna.

Kokeilin sen äitiyspakkauksen kestovaipan kuitenkin. Olin ihan tyytyväinen, kun jotenkin pelkäsin kovasti, että falskaa mutta ei päästänyt pissejä ohi tai lävitse. Vaippa tuntui aika kuivalta vaikkei ollut, että varmaan ihan mukava lapsen päällä. Aikamoinen homma kyllä olisi kakkoja yms. noista jatkuvasti huuhdella ja sen jälkeen pestä ja kuivata vaipat mutta ainakin tätä yhtä vaippaa aion käyttää silloin tällöin.
 
Minä otin noi kestovaipan kuivikkeet lattiamoppiin :whistle: toimivat hienosti.
Meillä ei oo käytetty hattua sisällä missään vaiheessa. Meidän synnytyssairaalassakin oltiin koko ajan vain vaippasilleen. Toki sai pukea jos tahtoi mutta meillä oli vain paksu peite ja vauva asusti ihokontaktissa ekat päivät.

Nipsunen ja neitonen 7vko
 
Menee ne tosiaan mopissakin :D Hyvä idea! Imuja on tosiaan 2 per vaippa, ainakin Pilvi-merkkisissä, niin ylimääräisillä vois mopata ;)
Ostin nimittäin nyt yhden ed. mainitun merkkisen kestovaipan, kun tuntuu että olen hieman kiinnostunut asiasta mutten kuitenkaan hysteerinen ;)

Tänään olikin sitten jälkitarkastus ja kaikki on hyvin :)
Kysyvät aina oliko sektio järkytys tms. mutta ei; helpotus vain!

Poika on ollut tänään ihan tosi tosi paljon hereillä, nukkunut ihan vaan pikkupäikkäreitä. Lelut kiinnostaa jo kovastikin sekä juttelu. Yksi lelu saa oikein innostumaan.

Äitiyspakkaukseen pedattu peti on muuten ollut tähän asti täysin turha. Meillä nukutaan perhepedissä. Miten teillä muilla? Muut ajat nukkuu milloin sohvalla, sylissä ja milloin keinusitterissä...
 
Meillä ei kanssa juuri myssyjä sisällä pidetä, välillä vähän aikaa kylvyn jälkeen saattaa olla puuvillapipo päässä, mutta muuten ei.

Vyöhyketerapia näin yhden kerran jälkeen oli ihan jees, saatiin ohjeita miten mahaa ja jalkapohjia voidaan hieroa, vauva selvästi rentoutui ja otti vt:n jälkeen pitkät iltapäivätirsat. Samoin seuraavan yön pissas ja kakkas ihan hirveästi, että aineenvaihdunta tais vähän vilkastua. Käydään vielä kaks kertaa siellä.

Meillä nukutaan kanssa perhepedissä yöt, mitä lähempänä mun kainaloa vauvan nenä on, sitä tyytyväisemmin hän nukkuu. Päivällä sitten nukkuu etupäässä sylissä, joskus onnistuu unipesään siirto, useimmiten ei. Joskus päivällä käyn myös rauhottamassa tähän meidän sängylle unille jos on ihan mahdotonta menoa, kyljeltään kun syö maltillisemmin.
 
Kiva kuulla että vyöhyketerapiasta on jotain apua!
Meillä tyttö nukkuu omassa isänsä vanhassa häķkisängyssä mun vieressä. Se on pienempi ku yleensä häkkärit, jouduin patjanki leikkeleen siihen. Välillä herää kun syömisen jälkeen siihen siirretään, mutta tutilla jatkaa unia. Aamulla otan viimiselle unipätkälle meidän sänkyyn 7-8 aikaan. Päivisin tyttö nukkuu sohvalla ja vaunuissa (ja tietty sylissä ja mahan päällä :love:)
 
Kirjoittelin eilen pitkät pätkät, mutta kirjoittaminen keskeytyi ja kun palasin niin kaikki teksti oli poissa...

Mites teillä muuten nukutaan? Meillä yöllä parhaimmillaan 3h putkeen. Nyt päivisin ollaan jo aika paljon hereillä.
Yöt nukutaan pääosin pinnasängyssä, mutta välillä pitää ottaa sänkyyn vierelle. ;)

Sisälakista on nyt oikeastaan luovuttu, kun eihän se pysy päässäkään. Sen verran on hyörinää ja pyörinää jatkuvasti. :D Yöksi koetan sitkeästi vielä laittaa.
 
Meillä nukkumaan 22-24, syömään 3-5 ja tokan kerran 6-8. Et 3-5 tunnin pätkiä ollu oikeestaan koko 8 viikkoa.
Meillä itkuinen ja pulautusten täyteinen päivä. Mulla jälkitarkastus ja kohdussa joku patti. Myoaama se varmaan on, mutta nyt kuukausi että saan siitä lääkärin arvion.
 
Poika nukkuu yöllä n. 2-6h kerrallaan; rytmi ei ole niin selkeä, kuin päivisin. Aamulla sitten klo 6-8 ylös ja sitten ollaankin pitkään hereillä.

Nipsunen
Mullahan todettiin sektiossa noita myoomia, ovat yleisiä. Harmi kuitenkin, että sullakin, jos alkaa oireilemaan.

Meillä on muutto isompaan asuntoon parin viikon päästä. Aikamoista rumbaa muuttaa pienen vauvan (ja koiran) kanssa mutta tosi kiva päästä isompaan kotiin. Alkaa olemaan lastenhuoneen sisustusjutut valmiina ja en malta odottaa, että pääsen laittamaan niitä paikoilleen...
 
Voi kurja nuo myoomat. Toivottavasti niistä ei tule riesaa. Ilmeisesti teillä jälkitarkastuksessa ultra käytössä? Meillä neuvolassa ei ole ultraa.

Poppielle onnea uudesta asunnosta. Varmasti rankkaakin muuttaa tässä vaiheessa. Muista levätä.

Lepäämisestä puheen ollen. Viime yö meni valvoessa iltaysistä aamuneljään. En saanut millään nukuttua. :( Myös rytmihäiriöitä on alkanut ilmaantua. Tuntuu kuin lyöntejä jäisi välistä ja sitten muljahdus. Näitä tulee välillä jopa parin minuutin välein, välillä pidempi tauko. Terveyskeskukseen soitin ja totesivat johtuvan valvomisesta. Otan ensi viikolla neuvolassa asian esille, jos siellä enemmän kiinnostuisivat asiasta. Huh, oli kyllä inhottava yö ja edelleen muljahtelee. Toivottavasti saan jotakin tolkkua tuohon nukkumiseen...
 
Viimeksi muokattu:
Miun köntin terveydenhoitaja huomas sisätutkimuksessa kun paineli kohtua. Lääkäri tsekkaa sen vielä ja määrää sit mahdollisesti jatkotutkimuksiin mikä on varmaankin se ultraus.
Meil on isännällä noita rytmihäiriöitä jos on stressiä tai just on nukkunu huonosti. Eipä niille mitään tehdä. Nyt ovat ihme kyllä ollu piiitkä aika kun oli viimeksi muljahteluita. Mutta tuntuu kuulemma kovin inhottavalta :unsure:

Meidän neiti oli vähän koominen eilen kun se väsyneenä ja mahaväänteisenä hymyili ja itki vuoron perään. Sit törähti niskakakat viimein ja uni voitti.
 
Meillä poika nukkuu öisin ensin 3-5h pätkän, ja sitten jatkaa melko tasasia 3h unipätkiä, jossain vaiheessa aamuyötä saattaa mennä melkein tunti valveilla, jos virkistyy vaipanvaihdon yhteydessä, mutta muuten oikeestaan vaan syö ja jatkaa unia. Viime yönä tosin meni melkein huutaessa tuo ensimmäinen pätkä.

Päivällä nukkuu kolmet vähän pidemmät päikkärit, jos hyvin menee. Tänään hirveätä taistelua unta vastaan, ja olikin hereillä melkein 4h putkeen, kunnes sain tainnutettua unille. Oli kyllä jo selvästi ihan yliväsynyt kaveri, mutta ei vaan voinut antaa unelle periks aiemmin.

Tsemppiä Poppielle muuttoon! Ne on aina aikamoisia rupeamia, vaikkei pientä lastakaan olis mukana.

Mulla hiertää eloa nyt nännit, niihin tuli jo heti imetystaipaleen alussa haavaumat, jotka ei oikein lähde mistään toimenpiteistä huolimatta paranemaan. On käyty lääkärissä otattamassa bakteeriviljelyä ja on oltu imetysohjaajalla katsastamassa vauvan imuotetta ja imetysasentoja ja on rasvattu, suihkuteltu, annettu ilmakylpyjä ja ties sun vaikka mitä. Hermot alkaa mennä. Itse imetys ei satu, mikä on hyvä, mutta kaikki mikä nänneihin muuten ottaa kiinni, tuntuu inhottavalta! Noh, toivotaan että nää vielä joskus umpeutuu..
 
Musicro, musta tuntuu että nyt on ehkä viikon olleet tissit paremman tuntuiset. Imuote tulee tytöltä automaattisesti, eikä oo enää hienosäätöä asennon kanssa. Eniten auttaa varmaan se että tyttö on kasvanut. Mulla kans haavautu molemmat nännit alkuun ja tuntu että ne ei parane ikinä ja syöttöjen välissä rinnat tuntui tuikkivilta ja nännejä hiersi liivisuojatkin. Pyyhe tuntui ihan kamalalta suihkun jälkeen! En tiedä auttoiko sitruunahoito rinnoille ja vauvan suuhun, kun neuvolassa todettiin että joo kieli on vähän valkoinen niin voi tehdä sammashoidon vähän varoiksikin. Vai auttoiko kun ostin kalliimpia lasinohin omia liivisuojuksia, jotka tuntuivat mielyttäviltä ja imivät kosteuden tosi hyvin.
 
Nipsunen, mä ostin kanssa pari päivää sitten noita Lansinohin liivinsuojia. Ja oon välistä kokeillut tuoha sitruunaakin, tosin en vielä vauvan suuhun, kun kielessä ei mitään näy. Toivon kanssa että asettuu kunhan vauva kasvaa. Ja tilasin yhden paketin vielä sellasia Nursicare-sidoksia, jotka on ihan haavautuneien nännien hoitoon suunniteltu. Suolanen hinta oli, mutta kaikki keinot käyttöön!
Sitä joskus vuosia sitten ajatteli että imetys on helppoa, tissi suuhun ja menoks.. oivoi kuinka väärässä sitä voikaan olla :LOL:
Onneks sentään lapsi kasvaa ja voi mahavaivoja lukuunottamatta hyvin.
 
Joo ei käynny mielessäkään kuinka kipeetä imettäminen voikaan olla. Ekoina viikkoina kun pumppasin veristä maitoa niin ajattelin että jos ekan kuukaudenki pystyn lapselleni omaa maitoa tarjoaa niin hyvä. Nyt jo 2kk häämöttää :X3:.
 
Mitenkäs teillä muilla muuten nimenanto? Ristiäiset vai nimiäiset? Meillä ristiäiset nyt tulevana sunnuntaina. Ei olla mitenkään uskovaista kansaa ja tytön isä ei edes kuulu kirkkoon, mutta ite koen sen enemmän perinteenä. Koen sen olevan myös minun mummolleni, joka sairaudestaam huolimatta saapuu todennäköisesti paikalle, tärkeää. Hän on ollut aina vahvasti uskovainen ja lapsenlapsenlapsien kastetilaisuudet ovat harvoja juttuja joihin hänet saa enää mukaan. Taas on aika hujahtanut ja tytöstä pitäisi ottaa huomenissa 2kk kuva o_O. Päätettiin ottaa vauvakirjaan joka kuukausi samassa tuolissa ja saman nallen kanssa kuva.
 
Meillä on ristiäiset tulossa 25.2, vähäsen vielä nimestä pientä vääntöä miehen kanssa. Tai kai mä annan periks ja myönnyn hänen ykkösvaihtoehtoon, kun hän ei tuu mun ehdotukseen myöntymään.

Ei mekään mitenkään erikoisen uskonnollisia olla, kuulutaan kyllä molemmat kirkkoon, mutta ehkä ollaan enemmän ns 'joulukirkkokristittyjä'. Oli kuitenkin ihan itsestään selvää, että halutaan lapsi kastettavan. Hän voi sitten aikanaan tehdä valintansa kirkkoon kuulumisesta, kun on siihen kypsä.

Ja tosiaan, kaunis perinne ja myös mun isovanhemmille tärkeä tapahtuma. Meille tulee kenties myös mun molemmat mummot (93v) ristiäisiin, pappa on sen verran dementoitunut että jää kotiin, menee vaan reppana sekaisin.

Mä sain vauvalle ne sellaiset milestone-kortit, tyyliin 'tänään olen 4 viikkoa', ja oon niiden kanssa sitten ottanut kuvia. Eilen tuli illalla ekat oikein leveät hymyt, niin ihanat!
 
Meillä nimi on ollu tiedossa jo pitkään ja se kuulosti heti molemmista oikealta. Oli meillä kakkosvaihtoehto jos tyttö ei olisi ollut nimensä näköinen :ROFLMAO: ja pojallekin oli nimi iha varmuudeks. Tyttöä on kutsuttu jo nimeltä syntymästään niin kukaan ei pääse yllättymään. Kaikki ei ehkä oo tietosia toisesta ja kolmannesta nimestä...
Ite haaveilin kans noista milestone-korteista mut unohin ne hankkia. Mulla on se oot niin ihana-vauvakirja mitä jo hehkutin odotuspuolella niin meinasin kohta sinne ekat kuvat tilata ja laittaa homman kunnolla alkuun. Hymyt poistaa kyllä kaikki kurjuudet ja murheet mielestä :love:
 
Meillä ei ollut edes nk. kunnon nimiäisiä, vaan pienimuotoisempaa.
Itse kuulun kirkkoon kyllä mutta mies ei ja päätettiin jo ajat sitten olla kastamatta. Nimi on rekisteröity jo jonkin aikaa sitten, eikä nimeksi tullut mitään niistä mitä mietittiin raskausaikana. Ei vaan sopineet pojalle, ja häntä muuten kutsutaan edelleenkin "pojaksi" :)

Mä ajattelin laittaa ensimmäiset paperikuvat tilaukseen lähiaikoina. Kiva idea tuo Nipsusen, että kuva otetaan aina samassa tilanteessa...

Kaksikuukautisneuvola lähestyy, saas nähdä paljonko poika painaa ja paljonko on tullut pituutta.
 

Yhteistyössä