**3-kYMPPISET ENSIKERTALAISET, vol.4**


16.12
Kuumetta 35v...........kp10/23-26........yk16...............1. yhteinen
Lentoemo-76 31v......kp2/35-40.......yk3................1. yhteinen
Heksu76 31 v...........kp1/26............yk9(???)..........esikoinen
Leidi77 30v..............kp25/26-28........yk3................esikoinen
Tuizu 31v.................kp30/24?..........yk1..........
Tirlittan-75 31v.........kp25/30...........yk5..................esikoinen
Iida-Liina 32v.........kp26/25-30.....yk pari vuotta...1.molemmille
Vaahtokarkki 35 v.......kp12/30............yk 7...........1. molemmille
Kati231 34 v..............kp25/28-40.....yk22................esikoinen
gitte 38v...................kp3/28.....................................esikoinen



Jaksamishalit Lentoemo ja Heksu
:hug:
 

16.12
Kuumetta 35v...........kp10/23-26........yk16...............1. yhteinen
Lentoemo-76 31v......kp2/35-40.......yk3................1. yhteinen
Heksu76 31 v...........kp1/26............yk9(???)..........esikoinen
Leidi77 30v..............kp25/26-28........yk3................esikoinen
Tuizu 31v.................kp30/24?..........yk1..........
Tirlittan-75 31v.........kp25/30...........yk5..................esikoinen
Iida-Liina 32v.........kp26/25-30.....yk pari vuotta...1.molemmille
Vaahtokarkki 35 v.......kp12/30............yk 7...........1. molemmille
Kati231 34 v..............kp25/28-40.....yk22................esikoinen
gitte 38v...................kp3/28.....................................esikoinen
Kummi 32v................kp2/31........yk vajaa pari v.......1. molemmille

[/color]

Hei pitkästä aikaa!
Olen enimmäkseen viime aikoina taustaillut, mutta lukenut kyllä ahkerasti viestejänne. Mukava huomata, että taas muutamat ovat siirtyneet odotus-puolelle. Toivottavasti me kaikki jossain vaiheessa!
Oman navan suhteen ei ihmeitä ole tapahtunut, välillä toiveikkuus herää, välillä taas häviää. Jospa ensi keväänä päästäisiin sitten hoitoihin, jos hommat ei muuten meinaa onnistua.
Hyvää joulun odotusta ja plussaviestejä kaikille!!
 
Pahoittelut tätistä lentoemo...
Mä täällä alan päästä yli pettymyksestäni...tilasin 40 ovistikkua tänään ja aion tässä kierrossa tikuttaa oviksen...niin ainakin tulee hyödynnettyä!!!
Siinä tulee samassa 8 raskaustestiäkin...joten nyt riittää testit vähäksi aikaa...
Olin tänään seurakunnan joulujuhlissa ja oli kiva katsoa lasten esityksiä, mutta kova kuume vaan kasvaa kun näkee suloisia pienokaisia :heart:
Mutta nyt alkavaan viikkoon...mukavia jouluvalmistelua hetkiä jokaiselle!!!!
 
Lentoemo ja Heksu :hug:

Minä kävin eilen pyhäkoululaisten pikkujouluissa (mieheni kummitytön kutsumana) ja samaa voin sanoa kuin Heksukin, että pienokaisten katselu nosti kuumetta, niin suloisia olivat laulaessaan.
Salin edessä oli pöytä alttaripöytänä ja kaikkein pienimmät lapset karkasivat jatkuvasti ja konttasivat pöydän alle. Useamman kerran tilaisuuden aikana joku äideistä käveli eteen ja nosti vauvansa pöydän alta ja käveli takaisin paikalleen. Koska lasten ryömimistä tai konttaamista sinne ei takarivistä nähnyt, niin tuntui, että niitä vauvoja tupsahti pöydän alle ihan tyhjästä. Mieheni oli mielessään naureskellut samalla asialle, sillä hän kuiskasi minulle, että "Tuoltahan noita vauvoja näyttää saavan. Käynkö hakemassa meillekin?"
:)

Hyvää alkanutta viikkoa :xmas:
 
17.12.
Kuumetta 35v...........kp11/23-26........yk16...............1. yhteinen
Lentoemo-76 31v......kp3/35-40.......yk3................1. yhteinen
Heksu76 31 v...........kp2/26............yk9(???)..........esikoinen
Leidi77 30v..............kp26/26-28........yk3................esikoinen
Tuizu 31v.................kp31/24?..........yk1..........
Tirlittan-75 31v.........kp26/30...........yk5..................esikoinen
Iida-Liina 32v.........kp27/25-30.....yk pari vuotta...1.molemmille
Vaahtokarkki 35 v.......kp13/30............yk 7...........1. molemmille
Kati231 34 v..............kp26/28-40.....yk22................esikoinen
gitte 38v...................kp4/28.....................................esikoinen
Kummi 32v................kp3/31.......yk vajaa pari v......1. molemmille
 
Testasin tänä aamuna haamun clear bluen testillä. Siis todellakin vain haamun tai haamujen haamun, mutta kyllä siinä ihan varmasti jonkinlainen toinen viiva oli. Iik...
Tarkoituksenani ei ollut ruveta testailemaan liian aikaisin, tänään oviksesta 13 päivää, mutta tilanne tuli vähän olosuhteiden pakosta. Tajusin nimittäin eilen illalla ettei minulla ole lääkkeitä seuraavaan kiertoon ja täällä klinikka on kiinni tiistaista lähtien viisi päivää putkeen johtuen ensin islamilaisista pyhäpäivistä ja sen jälkeen viikonlopusta. Tänään olisi sitten pitänyt soittaa lääkäriltä uusi resepti. Nyt intuitioni sanoo, että pitää luottaa siihen haamujen haamuun ja jätän soittamatta uutta reseptiä. Perjantaina minulta tuli aivan pikkaisen rusehtavaa vuotoa ja jos se oli kiinnittymisvuotoa niin kiinnittyminen on tapahtunut tosi myöhään. Olo on muuten aivan normaali, minkäänlaisia täti oireita ei ole, mutta eipä oikein raskausoireitakaan. Ainoa ero on ehkä se, että normaalisti loppukierrossa tekee mieli kaikkea makeaa ja muutenkin kauhea nälkä, nyt ei tee mieli oikeastaan mitään. Tätiä odotin kylään eilen illalla, mutta ihan varma en ole onko se nyt vielä varsinaisesti myöhässä.

Mutta meni syteen tai saveen lääkkeitä ei hankita. Pitäkää peukkuja.
 
Huomenta teille kaikille!

Oma napa:kp4/28 ja täti tekee kylästä pois lähtöä,ihanaa!

Pakko sanoa tämä,elämme nyt vuoden pimeintä viikkoa,mutta lintujen käytöksestä huomaa jo,ilmassa tuoksuu kevät jo,ihanaa,se alkaa näkyä vasta tammikuun lopulla selvästi kun päivät alkavat pitenemään,odotan innolla ja tammikuuta.

Mukavia jouluvalmisteluja teille kaikille!
Stressitöntä pupuilua teille kaikille peittojen väliin,niin saadaan ensi vuonna monta plussa uutista!Peukkuja teille kaikille!
 
Hirmuisesti onnea Iida-Liina! Kyllä se haamu siitä varmasti pian vahvistuu. Olen käynyt tasaisesti lukemassa kuulumisianne ja myötäelänyt iloissa ja pettymyksissä. Kovin tuntuu pitkältä aika viimeisimmästä tähän pinoon tulleesta plussasta ja minäkin täällä olen joka kerta tänne pistäytyessäni niin toivonut, että jollain olisi ollut plussauutisia. Toivotaan, että tämä Iida-Liinan plussa avaisi taas plussahanan. Toivon minäkin täällä niin, että Iida-Liina teillä tällä kertaa kaikki menisi hyvin ja siihen uskon vahvasti.

Meillä tyttö täytti eilen kuukauden ja kasvaa kovaa vauhtia. Valitettavasti olemme joutuneet tästä ekasta kuukaudesta suurimman osan olemaan sairaalassa, mutta nyt vihdoin taas kotona. Ei onneksi mitään vakavaa, mutta sitkeä vaiva. Nyt toivotaan, ettei enää uusisi vaan saisimme olla kotona, koska kotielämä tietysti voittaa sairaalaelämän. Tuntuu, että vauvakin on aina kotosalla paljon rauhallisempi. Toistaiseksi ainakin tyttö siis ollut todella rauhallinen, mutta pirteä. Syö ja nukkuu hyvin, joten sairastelua lukuunottamatta tämä yhteiselon alku mennyt meillä loistavasti, eikä meille vanhemmillekaan ole kertynyt suurempia univelkoja tai muuta.

Lisää vauvanalkuja tähän pinoon ja älkää pitkään yrittäneetkään luopuko toivosta. Paljon kun kuitenkin niitä tapauksia, joissa vauvan odotus vienyt useammankin vuoden ja silti jossain kohtaa sitten onnistanut. Täällä siis pidetään teille kaikille peukkuja!
 
Iida-Liina -- IIIIIHANAAA. Eiköhän se viiva siitä vahvistu ja vatsa ala pyöristyä. =)

Lentoemo
-- onko teillä nyt siellä Italiassa tulossa valkea joulu? Uutisissa oli täällä Suomessakin näytettiin kuinka Italiassa oli satanut lunta.

Mä en ole juurikaan itse hyötynyt ovistikuista, koska mulla ei niihin ikinä tule vahvaa viivaa. En tiedä mistä johtuu. Ehkä siihenkin voi sitten tutkimuksissa tulla vastaus. Itseä ne ovat siis vain stressanneet ja ärsyttäneet. Mutta onneksi on kuulunut uutisia niistäkin, joilla tilanne on ollut sama ja ovat sitten raskautuneet. Mä olen ihan varma kuitenkin, että ovuloin. Tässä kierrossa pongasin ovulaation tosi selkeästi sekä kivusta, limoista että lämmöistä. Ehkä tuo lämpöjen mittaaminen on mulle sitten se paras keino muiden tuntemusten lisäksi.
 
Soitin TAYS:ille ja kyselin, koska se aika tutkimuksiin tulee, kun aikaisemmin sanoivat, että se olisi heti vuoden alussa, mutta ei ole vaan kuulunut. Noh, sieltä sitten sihteeri selitti, että maaliskuussa kuuluisi jotain, kun hoitotakuu aika eli puolivuotta jonossa menee umpeen. Ja kaiken huippu oli se, että "jos Tampereen kaupunki vielä tätä palvelua ostaa". Siis, täh!?! Tampereen kaupunkiko voi päättää, että lapsettomuushoitoja ei enää yleisellä puolella ole tarjolla? Jäi kyllä tosi masentunut olo tuosta puhelusta...
 
Iida-Liina :flower: :flower:

Niin se minäkin testasin haamujen haamuja ja haamuja viime keväänä ihan hullun lailla ja nyt ollaan jo loppusuoralla.

Jos voisin niin tulisin ja halaisin oikein kunnolla :hug: , nyt jalat ristiin ja paljon tarrasukkia matkaan!

Hannele mun mielestä kaupunki ei voi päättää että lapsettomuushoidot lopetettaisiin, sen sijaan kaupunki voi kilpailuttaa palveluja ja ostaa sen sieltä mistä edullisimmin sen saa. Ja jos oikein mieltä painaa niin voithan lähestyä esim. jotain kaupungin valtuutettua sähköpostilla ja kysyä suoraan että mitä ihmettä? Voimia :hug:
 
Päätin (jos saan vielä miehen vakuutettua asiasta...), että varaan itselleni ajan yksityiseltä vuoden alkuuun. Soittelinkin jo yksityiselle ja hieman kyselin. Jos sitä voisi käydä perustutkimuksissa ym. yksityisellä puolella. Ehkä jos hoidoissa jouduttaisiin menemään koeputkihedelmöitykseen asti, niin sitten olisikin jo tullut aika sinne yleiselle puolelle....

Mieltäni askarruttaakin sellainen asia, että kuinka lääkärissä voi käydä työaikana. Pitääkö työnantajalle kertoa, että miksi olen menossa? Jos hänelle toimittaa lääkärintodistuksen, niin johan klinikan nimen nähdessään hän tietäisi mistä on kyse... Sehän olisi urani kannalta itsemurha. Millainen käytäntö tässä on?
 
Mietin, että henkilö, joka TAYS:lta vastasi puhelimeen ei kyllä tainnut olla kovinkaan asiantuntija, sillä hän mietti, että "mitenkähän se nyt olikaan" ja muutenkin hänen sanansa eivät olleet todellakaan kovin rohkaisevia. Liekö joku tuuraaja ollut kyseessä... Aikaisemminkin kun olen sinne soitellut, niin on kyllä ollut tosi asiantunteva ja "lohduttava" henkilö puhelimessa. Tietynlaista herkkyyttä pelkästään puhelimeen vastaamisessa tarvitaan tuollaisessa paikassa! Viesti jonka sieltä sain (omien tulkintojeni kera) oli tämmöinen: "Hmmmm... katsotaanpa... joo, ehkä sitten kun hoitotakuu on mennyt umpeen, niin joku aika tulee... Hmmmm... tai odotapas... ehkä aikaa ei tulekaan koskaan... en ole kyllä ihan varma, mutta luulen niin..."
 
Kiitos kaikille onnitteluista! :flower: Erityiskiitos Lauraleille ja Pötkylälle. Ihanaa kun jaksatte käydä meidän juttuja täällä lukemassa.
Täällä mennään vielä ihan jalat maankamaralla, sillä haamu on kuitenkin vasta haamu, mutta toivon mukaan se siitä pikkuhiljaa tummenee. Uudelleen uskallan testata varmaan keskiviikkona, jos sinne asti päästään. :whistle:

Hannele, tuolla lapsettomuus-puolella on ollut useampia ketjuja aiheesta: miten käydä lapsettomuustutkimuksissa työaikana. En muista otsikoiden nimiä, mutta yritä hakea niitä hakusanoilla: työaika, lääkärintodistus jne...
 
Hannele useimmissa työpaikoissa lääkärissä käynnit eivät kuulu työaikaan, etenkin lapsettomuustutkimukset -ja hoidot ovat usein palkatonta, eli ainakin alkuun kannattaa kaikki mahdolliset tutkimukset sopia siten että ovat työajan ulkopuolella. Esim. lääkärikäynnit kannattaa, ainakin yrittää, sopia niin että menee vaikka työajan jälkeen ja labrat useimmiten joutuu käymään aamusta ja monella klinikalla labrat aukeavatkin jo seitsemän puoli kahdeksan aikaan eli jos vain mahdollisuutta niin ennen työajan alkua.
Julkisella puolella ajat eivät ole niin sovittavissa, vaan paikalle mennään silloin kun käsketään (kaikkeahan voi aina viilata, mutta julkisella puolella se yleensä tietää lisää odottamista).
Itse jouduin muutaman kerran käymään työajalla ja työnantajalle kerroin että minulla on tärkeä lääkärikäynti sinä ja sinä päivänä, voinko olla pois ko. ajan ja voinko korvata sen jonain toisena päivänä. Lapsettomuushoidoista en kertonut työnantajalle.
Ja jos niin käy, että joutuisitte koeputkihedelmöitykseen asti, niin siihen voi saada lähetteen yksityiseltä puolelta, tai kuten jo mainitsit niin teille olisi silloin jo valmiina se aika julkiselta. Tosin julkinen puoli ei välttämättä hyväksy yksityisen tekemiä alkututkimuksia, vaan saattaa käydä niin, että tutkimukset aloitetaan alusta.

Toivottavasti en selostanut liian sekavasti? Mutta tosiaan, nuo alkupuolen tutkimukset eivät ole ihan järjettömän kalliita, joten jos kukkaro kestää sellaisen 400-500 euron menetyksen niin sinne vaan!

Meillä meni tämän pötsimönkijän hoitokustannuksiin; alkututkimukset, kierron kartoitus, lääkkeet, lääkärissä käynnit ym yhteensä n. 1300 - 1500 euroa. Ainakin meille se oli aikamoinen menoerä, mutta päätettiin miehen kanssa että maksoi mitä maksoi tämä on kokeiltava. Koeputkihedelmöityksiin meillä ei olisi ollut yksityisellä puolella millään varaa, vaikka mieheni jo sanoikin että haetaan sitten vaikka pankista lainaa jos ei muuten onnistu.

 
Ensiksi Heksulle isot pahoittelut tädin puolesta. Niin oli jo toiveet korkealla. Toisaalta aivan mahtavaa, että sulla on heti hyvä tsemppi päällä uuteen yritykseen. Niin sitä pitää.

Ja hurjasti onnea Iida-Liinalle! Muista että haamu on kuitenkin haamunakin plussa, eli oikeata hormonia siellä pukkaa. Nyt vaan tsemppiä, että pysyy ja vahvistuu!!

Hannele Taysissa on vaihtunut labra, joka hedelmättömyyshoitojen "teknisen" puolen sairaalalle tuottaa. Ehkä tuo saamasi vastaus liittyy tähän yhden tekijän vaihtumiseen hoitoketjussa. Saatta hieman hidastaa prosessia, ennen kuin uusi toimija saa kaikki systeeminsä kuntoon. Eihän tuollaista merkittävää hoidon osa-aluetta voi jättää pois, joten saamasi vastaus liittyy todennäköisesti tähän tai vuoden vaihteen tuomaan uuteen toimi- ja budjettikauteen. Hallinto se jyrää taustalla näissäkin asioissa..

Tuo lääkärissäkäynnistä kertominen on varmaan kovin työpaikkohtaista. Omaksi ajakseen se kyllä yleensä lasketaan eli tunteina sen voi tosiaan joutua tekemään. Ja jos näin on, tarvitseeko sinun kertoa, että menet lääkääriin? Ilmoita, että joudut hoitamaan omia pakollisia asioita virka-aikana ja korvaat työajan. Työnantajalla ei pitäisi olla kuitenkaan oikeutta kysyä, miksi lääkäriin menet. Ja vaaditaanko teillä tosiaan todistus lääkärissä käynnistäkin? Jos menet suoraan klinikalle, jonka nimestä paljastuu aihe, on tietysti hieman hankalaa. Jos taas menet isompaan lääkärikeskukseen, jossa hoidetaan muitakin aihealueita, ei tuon pitäisi olla ongelma. Ei lääkärissäkäyntitodistukseen nimittäin tarvitse laittaa syytä, pelkkä todistus riittää. Syy merkataan vasta sairaslomatodistukseen ja senkin voi pyytää laittamaan jollakin yleisellä koodilla, josta ei paljastu aihe.
 
Kiitos teille ihanat ihmiset vastauksistanne!

Soittelin uudelleen TAYS:ille kyselläkseni kelpaavatko yksityisen tutkimukset heille, jos menee sitä kautta ennen kuin tulee aika TAYS:ista. Noh, sihteeri (jonka kanssa aikaisemmin puhuin) yhdisti hoitajalle ja sainkin sitten tosi hyvää palvelua -- aikakin varattiin saman tien maaliskuun alkupuolelle. Ehkä sen kaksi kuukautta jaksaa odottaa vielä sen sijaan, että olisimme menneet tammikuun alussa heti yksityiselle. Säästäähän siinä aika paljon rahaa .(Vaikka mä olisin valmis kyllä maksamaan siitä, että saisi vauvan vihdoinkin alulle, mutta miehellä ei ole samalaista kuumetta kuin itselläni).

Täytyy varmaan vaan mennä tutkimuksiin tekemättä siitä numeroa ja korvata sitten ne tunnit. Mulla on melkoisen liikkuvat työtehtävät joka tapauksessa, joten luulisin sen onnistuvan. Ellei juuri siihen kellon aikaan tule joku kokous tms. josta täytyy selitellä itsensä kuiville. Aika näyttää...
 
Ihanaa Iida-Liina :heart: Toivon todella että haamu vahvistuu ja kaikki menee sen jälkeenkin hyvin! Mahtava juttu :)

Heksun tilanne kuulosti jo niin lupaavalta, ja silti ei ollut tärpännyt... pahoittelut sinulle! Samoin Lentoemolle myötätuntohalaus täältä suunnalta. Uskon kyllä että teidän kaikkien vuoro vielä tulee, toivottavasti ennemmin kuin myöhemmin!

Meidän "pienellä" on huomenna jo 3kk-neuvola, ihan uskomatonta miten nopeasti tämä aika on kulunut :eek:
 
IIDA-LIINA:Valtavasti tarrasukkia,että masuvauva pysyy loppuun asti kyydissä mukana,todella onnellinen olen sun puolestasi.

Toivottavasti nyt aloitat oikean plussa aallon joka jatkuu ensi keväänä että me muutkin saisimme paljon plussaa testeihin ensi vuonna.

PÖTKYLÄ&EMMA:Mukavaa kun käytte välillä antamassa tsemppiä meille muille ja pidätte meille peukkuja pystyssä,se antaa ainakin mulle valtavasti voimaa yrittää sitä omaa pientä vauvaa alulle masuun kasvamaan.

Mä olen tänään siivonnut ja pessyt pyykkiä ison kasan.
Joulutorttujakin tein ison kasan äsken.Tykkään tehdä joululeivonnaisia todella paljon.

Mitä te muut toivotte joululahjaksi?Entä mitä toivotte uudelta vuodelta 2008?Mä toivon,että saisin ensi vuonna jouluvauvan itselleni,katsotaan miten käy tuon jouluvauvan suhteen,mutta se on mulla toiveena ensi vuonna.

Mukavaa alkavaa viikkoa teille kaikille!
 
Joululahjoja oon ostellut vielä ja paketoinut ja kaksi hedelmä kakkua leivoin just. Ihana tuoksu taas kotona, kun olen leiponut...
Gitte: mä oon kanssa kova leipomaan.
Kiitos teille kaikille tätipahoitteluista!!!
Mulla on jo suunta kohti seuraavaa ovista, joka sattuukin ehkä loman aikaan...
Kun vaan ne tikut tulisi ajoissa.
Vielä yksi yö päivystystä töissä ja sitten enää kolem työpäivää ja loma!!!!
Oon tosiaan loman tarpeessa...aion syödä, löhötä ja ulkoilla...
Toivotaan että ollaan odotuspuolella jokainen ensi vuonna....
Mä ainakin nyt aion sen oviksen selvittää tarkkaan missä vaiheessa se on, ainakin kolme kiertoa tikutan...
Onneksi oon aika positiivinen luonne...se autta kyllä näissä pettymyksissä.
Mukavaa jouluvalmisteluaikaa kaikille!!!
 
Ihanaa Iida-Liina!! :flower: B)

Toivottavasti kaikki etenee hyvin tällä kertaa! Runsain mitoin vauvaliimaa toivottelen sinulle, ja hirmusti plussatuulosia kaikille muille yrittäjille ++ :whistle:

Täällä masussa möyrii jo >1300g painoinen pikkumies, uskomatonta miten aika etenee! Vastahan toiveissani ja epätoivoissani minäkin täällä kuumeilin..

~Tiila ja Nyytti 28+3
 
Hei

En nyt jaksa lukea viestejänne, toivon vain, että niissä on mukavia uutisia.

Minulla on ovulaatio menossa mutta mieheni on kotona ja minä sieltä 400km päässä- toistaiseksi. Isäni on todella sairaana sairaalassa ja nyt eletään päivä kerrallaan... Syyskuun vauvaa meille ei siis haaveistani huolimatta tule, mutta se ei haittaa, jos vain saisin tulevan lapseni isoisän terveenä kotiinsa!
 
Heippa teille kaikille!

Oma napa:kp5/28 ja täti lähti kylästä pois tänään,ihanaa!

KUUMETTA: :hug: Voimahaleja sinulle isäsi takia.Minulla rakas äiti kuoli pari kuukautta sitten,joten tiedän mitä käyt läpi,kun seuraat isäsi sairastelua.
Minun äitini sairasti vuoden ja se oli todella rankkaa minulle.Olisin tehnyt kaikkeni äitini eteen.

Minä olen tapaninpäivänä jo työssä sairaalassa,että lyhyeksi jää minulla joulun vietto.

Miten teillä muilla on mennyt?

Mukavaa joulun odotusta teille kaikille!
 

Yhteistyössä