**3-kYMPPISET ENSIKERTALAISET, vol.4**

Kuumetta ja Tresum77!


(.) Sitä ei tässä vaiheessa niin kauheasti enää oikein jaksa uskoa luomuiluun. Mutta yksi päivä pystyttiin kyllä hyödyntämään läheisyyden merkeissä, viikonloppukurssistani huolimatta. Ihan hyvissä fiiliksissä! :D Menkkojen arvioitu alkamisajankohta 7.3. ja kp:nä2 alan piikittämään itseäni Gonalilla koeputkihedelmöitystä varten. Tämä hoitokerta tehdään lyhyellä kaavalla, mitä sitten tarkkaan ottaen tarkoittaneekaan... En ole vielä oikein ehtinyt perehtymään asiaan. Viimeksi yritimme pitkällä kaavalla, tuloksena vain yksi munarakkula ja hoito keskeytettiin. Punktio suunniteltu viikolle 13. :)
 
Moikka teille kaikille!
Oma napa:kp22/28 ja täti pidä jo kiirettä,odottelen sinua kylään,missä olet?Lähettäkää joku täti mun luokse,että pääsen jouluvauvaa yrittämään alulle ensi kierrossa.

Miten teillä muilla on mennyt?
 
Hei kaikille

Olette kauhean ihania, kun olette lohduttaneet ja tsempanneet minua. Minä olen ollut kauhean huono virtuaaliystävä, kun en ole jaksanut kirjoittaa teille mitään muuta kuin omaa napaani. Anteeksi, ystävät.

Voikaa oikein hyvin kaikki. Toivon niin kovasti, että jokainen saisitte pian sen oman pikku vauvan syliinne!

 
KUUMETTA:Älä nyt tyhmiä puhu,sinä olet todella mukava virtuaaliystävä,kyllä me jokainen se ymmärretään,että kun tulee pettymyksiä,niin ei jaksa ja me kyllä kuunnellaan kaikki,sitä vartenhan me täällä ollaan toistemme tukena.Vaikka nyt näyttääkin toivottomalta,niin kyllä meillä kaikilla on vielä omat pienet vauvat sylissämme.

Minullakin on pettymyksiä tullut tässä todella paljon ja aina vaan jotenkin jaksaa yrittää uudestaan vauvaa alulle.Älkää luovuttako,kyllä te vielä kaikki omat pienet vauvat saatte!
Peukkuja ja positiivista mielialaa toivottelen teille kaikille,että jaksatte yrittää vaikka pettymyksiä tulee,ei kannata luovuttaa.
 
Voi, Kuumetta, älä turhaan tunne syyllisyyttä omasta pahasta olostasi - sitä vartenhan täällä juuri ollaan, että saadaan vuodattaa ulos ne kaikkein synkeimmätkin möröt! :hug:

Soraya: Olen käsittänyt, että "lyhyellä kaavalla" tarkoitetaan sitä, että omaa horminituotantoa ei ajeta ensin alas vaan piikit tulevat ikään kuin sen jatkeeksi. Itse olen tosin vielä opiskeluvaiheessa tämän kaiken kanssa, jotta ymmärtäisin sitten jos/kun tuonne asti päästään (meillä ovat siis tutkimuksetkin vielä aivan aluillaan). Mutta pitkällä tahi lyhyellä kaavalla, pidän peukkuja pystyssä puolestasi joka tapauksessa! :heart:
 
Jaahas taalla mulla alkoi tuhruttelu tanaan kp29/30 joten Tresum missa se lyhtypylvas on, mulla on sille vahan asiaa :kieh: Kaippa ne punaiset paivat alkavat huomenna, varmaan viela yo-vierailullakin tanaan, voihan rahma...
 
Tyhmä kyselee: katteleeko nuo gynet edes näitä lämpökäyriä, vai määritelläänkö oviksen olemassaolo vain ultran ja verikokeitten avulla?
Entä kuinka saadaan selville, onko luteaalivaihe liian lyhyt, ja mitä hoitoja siihen määrätään?

Yritän täällä tulkita näitä mun lämpökäyriä, mutta ne ovat niin sekavat, ettei mulla esim. oo hajuakaan, kuinka pitkä luteaalivaihe mulla on siinä tapauksessa, että ihmeen kaupalla lisin ovuloinut.

Ja vielä PCO:sta: kuulemma keskenmenonkin riski on suurempi kuin muilla. Tiedättekö miksi ja voiko sitä hoitaa?

On tää kanssa... :/
 
Moikka!
LENTOEMO:Ei gynet kattele lämpökäyriä vaan ottavat oviksen selville ultralla ja verikokeella,ne ovat paljon luotettavammat kuin lämpöjen mittaaminen,näin mulle on moni lääkäri sanonut.Mulla on maaliskuulla ultraaika missä katsotaan ovista,viimeksi olen ollut ovis ultrassa syksyllä.

Miten teillä muilla on mennyt?

 
Keskiviikko 27.2.

Kuumetta 35v...........kp3/23-32.......yk19............ 1. yhteinen
Heksu76 31 v...........kp?/28............yk10(???)........esikoinen
Leidi77 30v...............kp19/26-28.........yk5................esikoinen
Tuizu 31v.................kp13/24-30...........yk4..........
Tirlittan-75 32v.........kp5/31.............yk8...............esikoinen
Vaahtokarkki 35 v......kp?/30-38.............yk 8..............1. molemmille
Kati231 35v.............kp29/28-40........vajaa pari v............esikoinen
gitte 38v..................kp23/28................................esikoinen
Kummi 32v................kp?/31.......yk vajaa pari v.....1. molemmille
Bella77 30v...............kp30/30............yk5...............esikoinen
Tresum77 30v...........kp3/28-31.......yk14.............esikoinen
lentoemo-76.............kp8/30-41.........yk5.................1. yhteinen
Soraya 34v...............kp?/28-31.........yk37................esikoinen
Omelia......................kp10/29-36.........yk12................

Joulukuun 2007 plussat
Iida-Liina 32v.....yk pari vuotta......1.molemmille

Helmikuun 2008 plussat
Annimaria72.......yk5.......................esikoinen
 
kuumetta Itsekin olet ihana ja kuuntelet meidän muiden huolia :hug:

Mielenkiinnolla seuraan keskustelujanne tutkimusten/ hoitojen aloittamisesta ja hoidoista, sillä olemme mieheni kanssa tulleet siihen tulokseen, että meidänkin on aika ottaa selvää miksi ei ole tärpännyt. Yritin jo saada julkiselle lääkäriaikaa, mutta eihän tuo onnistunut. Sanoivat, että ensi viikon loppupuolella voi soitella uudelleen, mutta ajan saaminen on silloinkin hyvin epätodennäköistä. Pitänee mennä yksityiselle puolelle. Nyt mietimme sitä, että pitäisikö heti alkututkimuksetkin tehdä sellaisella lääkäriasemalla, jossa voidaan myös suorittaa varsinaisia hoitoja? Meneekö alkututkimukset hukkaan, jos myöhemmässä vaiheessa pitää vaihtaa lääkäriasemaa. Mitäs olette mieltä?
Noilla alkututkimuksilla olen mielessäni ajatellut ultraäänitutkimusta, jotain hormonien määrittämisiä verestä sekä miehen simppatestiä.

Tällaisissa aatoksissa tänään.

Mukavaa päivää kaikille :heart:
 
Voih, kirjoitin teille jokaiselle piiiitkän tarinan, mutta sitten menin klikkaamaan edelliselle sivulle ja kaikki hävisi. En ehdi kirjoittaa enää ennen töihin lähtöä.

Voikaa hyvin kaikki ja kiitos kauniista sanoistanne ja ajatuksistanne!

Olin kai vähän masentunut muutaman päivän, mikään ei tuntunut miltään ja väsytti ihan kauheasti. En jaksanut edes itkeä. Nyt alkaa helpottaa vähän.

Päätimme luomuilla tämän kierroksen. Soitin Väestöliittoon ja kysyin, onko sillä mitään merkitystä, tehdäänkö inssit peräkkäin vai onko taukoa. Ei ole kuulemma merkitystä ja tärkeintä on oma jaksaminen. Tällä hetkellä tuntuu, etten jaksa heti perään uutta inssiä (henkisesti) ja mieskin toivoi luomukierrosta.

Töissä oli alkuviikosta vähän rankkaa, kun meillä on sijaisena vanha tuttuni, joka saa lapsenlapsen ensi kuussa. Joka päivä siis kuulen tulevan isoäidin jutustelua vauvasta ja vauvaan liittyvistä valmisteluista.. ja maanantaina tädin kurvattua mukaan matkaan kahvihuoneessa oli äitiyslomalla oleva työkaverini vauvansa kanssa... piti vähän koota itseäni. Mutta tehän tiedätte.

Tirlittan,
me päädyttiin teettämään sekä tutkimukset että hoidot samassa paikassa. On meille helpompaa, kun ei tarvitse miettiä, onko heillä kaikki tarvittavat tiedot. Mutta tiedot saa kyllä varmaan mukaansa, kun pyytää.

Gitte
Toivottavasti täti pian tulee (hassua toivoa näin).

Lentoemo
Minulta ei koskaa ole kysytty lämpöjä, pelkillä verkokiella ja etenkin ultralla ollaan tutkittu.
Minulla on lyhyt kierto, luulen, että siihen käytettiin Lugesteronia. Ainakin minulla piteni kierto 24:stä 32:een, kun käytin niitä.

Hui, nyt tuli kiire!

Voikaa hyvin kaikki ja kiitos tsempeistänne ja kauniista sanoistanne! Olette ihania. Pidän peukkuja teille kaikille!!!
 
Voi, Bella, olen pahoillani! :hug: Siis sinun puolestasi; lyhtypylväs on sen ansainnut :kieh:

Tirlittan: Miten voi moinen olla mahdollista? Eikö meillä pitäisi nyt olla hoitovastuu aikarajoineen? Itse saimme kyllä ensimmäisen lääkärikäynnin julkiselle jo viikon kahden sisään (tämä siis Hki), mutta saa sitten nähdä, miten kauan saamme odotella kutsu Naistenklinikalta... Kärsimättömyys on hyve! :p
 
kuumetta meillä ei ole lähimmällä, 30km päässä olevalla, yksityisellä lääkäriasemalla käsittääkseni mahdollisuus kuin alkututkimuksiin. Varsinaisia hoitoja varten pitäisi matkustaa 160 km. Tuo on kyllä niin pitkä matka, että ei niin kaukana viitsisi alkututkimuksissa käydä, jos se lähempänä on mahdollista. Pitää muistaa ennen ajan varaamista varmistaa lähimmältä lääkäriasemalta, että tiedot varmasti on mahdollista saada mukaansa. Jos siis päädymme yksityiselle menemiseen.

Tresum Se on todellakin täällä pohjoisemmassa mahdollista, että lääkäriaikoja ei aina ole. Sitä en kyllä itsekään ymmärrä, että miksi ne ei edes ota johonkin jonoon odottamaan peruuntuvia aikoja yms. Pitää aina vaan soitella uudelleen myöhemmin.

Miten tarkkoja ne muuten ovat julkisella puolella siitä, että yrittämistä olisi jo vuosi takana?
Kannattaako jo sen vuoksi suosiolla mennä suoraan yksityiselle?

 
Tirlittan -- mä olen nyt ollut jonossa viisi ja puoli kuukautta. Ajan sain sille viikolle, kun kuusi kuukautta jonossa tulee täyteen. Joulukuussa, kun epätoivo iski, soitin myös yksityisille. Väestönliitosta sanoivat, että sen voin hyvin tehdä niin, että käy heillä alkututkimuksissa ja jatkaa sitten yleisellä puolelle. Tulin silloin siihen tulokseen, että ehkä tässä vielä kaksi kuukautta jaksaa odotella. Nyt on enää vajaat kaksi viikkoa jäljellä. Luulen, että ensi käynnillä mulla on menkat päällä. Nyt on varmaankin ovis meneillään ja ajankohdan aikaisuus mun kohdalla tarkoittaa sitä, että kierto jää 23 päiväiseksi. Mä olen pyrkinyt nyt ennakoimaan ja järjestelemään töissä asioista siihen malliin, että voisin käydä hoidoissa helposti ja huomaamatta. Nähtäväksi jää onnistuuko se.

Nyt tässä on sitten ruvennut miettimään sitäkin, että kun laittaa toivonsa niin niiden hoitojen alkamiseen -- niissä pettyminen varmasti onkin sitten rankkaa.... Ymmärrän hyvin Kuumetta.
 
Kuumetta, munkin puolesta isot :hug: sulle! Kyllä teillä vielä tärppää! Lippu korkealla vaan uuteen inssiin!

Soraya, meillä tehtiin tammikuussa IVF lyhyellä kaavalla. Koska mulla on viitteitä PCO:hon, silloin ymmärtääkseni käytetään lyhyttä kaavaa, ettei elimistöä stimuloida liikaa. Homma menee pitkälti noin kuin Tresum sanoi. Ekaks aloitetaan (mulla kp 5) hormonipistokset. Mulla käytettiin Puregonia 150 iu per pv ja sitten myöhemmin tuli mukaan jarruna Orgalutran-pistokset 6 krt. Elimistön oma hormonitoiminta ajetaan alas vasta tolla jarrulla, mutta ei sumutteilla ollenkaan.

Lentoemo, joo kyllä lääkärit tutkii oviksen tapahtumisen ultralla ja verikokeilla. En ole kertaakaan edes kuullut mitään siihen viittaavaa, että lämpöjä tutkittaisiin. Ultralla sen näkee tarkasti, onko munarakkula jo puhjennut tai että onko se jo puhjennut. Mulla kävi tässä hoitojen välisessä luomukierrossa just niin, että ultra tehtiin ti, jolloin siellä näkyi oviksen tapahtuneen äskettäin. Vielä on siis pienen pienet mahikset, vaikka ovis tapahtui noin kp25! Käytän loppukierron vielä limakalvon tueksi Lugesteroneja, kun niiden pitäisi parantaa limakalvoa varsinkin kun mennään näin myöhään.

Tirlittan, noi perus verikokeet ja simppatesti kannattaa tehdä jo valmiiksi riippumatta siitä, minne olette hakeutumassa hoitoihin. Niiden tulokset voidaan hyödyntää toisessakin hoitopaikassa. Meillä esim. alkututkimukset tehtiin ihan Mehiläisessä, vaikka hoitoihin mentiin sitten Felicitakseen. Kannattaa pyytää kaikki tulokset vaan kirjallisena. Ja kyllähän sulla on potilaana oikeus ne saada jälkeenpäinkin ihan vain pyytämällä. Me ei jaksettu jäädä odottamaan julkisen jonoihin, joten lähdettiin heti yksityiselle. Pelkästään mun ikänikin vuoksi se oli tosi hyvä ratkaisu. Onnea matkaan!
 
Kiitos paljon vastauksista, gitte, kuumetta ja kati231. Vieläkin pähkäilen, että koska kantsii lähteä gynellä käymään. Meinaan olisi aika turhauttavaa, jos se vaan käskisi odotella pari kiertoa lisää, että nähdään, onko kierto nyt säännöllisesti tuo viime kierrron 30 päivää. Niin että ehkä vielä ainakin tää kierto kannattaa odotella.
Mua vaan alkaa epäilyttää, että fertilityfriend ei oo aivan väärässä, vaan että mun luteaalivaihe saattaa olla vain tuo 12 päivää, niin kuin se muutaman kerran on ehdotellut, ei kyllä kaikis kierroissa.

Mulla on sellainen kuva, että toi 12 päivää olisi liian lyhyt luteaalivaihe, jotta alkio ehtisi kiinnittyä ilman lääkehoitoa (lugesteronia). Onko teillä parempaa tietoa?
 
Moikka teille kaikille!
Oma napa:kp24/28 ja kuukautispolte alavatsalla lisääntyy ja ripulia tulee myöskin,että täti on tulossa pian kylään,sen jälkeen sitten päästään yrittämään jouluvauvaa alulle.Mulla oli kolme toivetta tälle vuodelle,kun vaihtui vuosi ja yksi oli niistä jouluvauva,kun rakas äitini kuoli,että saisin oman pienen jouluvauvan syliini,sitä nyt lähdetään yrittämään alulle,kunhan täti nyt ensin tulisi kylään.

LENTOEMO:Kyllä sun kannattaa tilata aikaa gynelle heti mun mielestäni ja kierron 10-15pv kannattaa laittaa gyne käynti,niin silloin näkee ultralla oviksen,ainakin mulla katsottiin,niin näkyi munasolu irtoamassa ja mulla on seuraava ultra maaliskuulla,millä katsotaan tilanne.Mitään lääkkeitä en ole saanu käyttööni,seurataan vaan ultralla ja sitten tuo oviksen tikuttaminen on mulla ollut vain käytössä.

Miten teillä muilla on mennyt?

Peukkuja ja plussatuulia teille kaikille+++++++ :whistle:
 
kuumetta, Tresum, Hannele ja Kati, kiitos kommenteista.
Auttaa paljon oman tilanteen pohtimisessa, kun kuulee muiden ajatuksia, mielipiteitä ja ratkaisuja.

Minulla tuli vielä eilen sellainen mieleen, että koska minulta on otettu papa-näyte viimeksi kaksi vuotta sitten, niin sen vuoksihan niiden on julkisella puolella otettava minut vastaan. Tämä on minulle uusi paikkakunta (muutin marraskuussa), joten en vielä tunne miten hommat toimii, mutta työterveyshuollosta sanoivat, että papa-näytteet ottaa äitiysneuvolan terveydenhoitaja. Siinä samallahan sitten pääsisin kyselemään häneltä, että miten minun kannattaisi lapsettomuushuolieni kanssa täällä toimia. Äitiysneuvolassa varmasti tietävät mikä on paras tie juuri tällä seudulla.
Yksityiselle puolelle me kyllä mennään, jos näyttää, että muuten joutuu odottamaan pitkiä aikoja.

Mukavaa päivää kaikille!
 
kiitos taas vastauksesta, kati231. Taidan olla kyselyiässä... :D Nyt lopetan kyselyt hetkeksi.
Himskutti, kun taaskaan en tiedä koska ovuloin, ja onko mies just silloin liesussa :kieh: . No joo... vasta yk5 menossa, niin että turha kai menettää kärsivällisyyttä... ei meillä oo kuin vasta puoli vuotta yritysta takana... :ashamed:
 

Yhteistyössä