*** 3-kymppiset ensikertalaiset, vol.10 ***

vauvatoiveinen Eijeijei! ei ole enää reilua jos niin käy. Yhden kohdalle on tullut ihan liikaa jo jaksamista ja epäonnea. :heart: Mä luotan ja tahdon uskoa, että hyvin vielä käy! Voimia! Tämä on varmaan ihan hirveää aikaa kun jännittää, että pysyykö kyydissä vai ei :(
 
Merope, saattaahan se vielä plussaksi mennä... Jos et ole raskaana ja kierto on nyt poikkeuksellisen pitkä, voi syynä olla myös biokemiallinen raskaus jossa alkio on yrittänyt tuloksetta kiinnittyä ja hcg:tä on hieman lähtenyt erittymään -> tämä riittää jo siihen että menkat myöhästyy (yleensä muutamasta päivästä 1,5 viikkoonkin), mutta virtsasta tehty raskaustesti jää negatiiviseksi koska hcg taso ei ole siihen riittävän korkea. Verikokeessa voisi näkyä. Tällainen tilanne saattaisi selittää sen että ovistesti näytti plussaa, koska jo pienikin määrä hcg:tä saattaa siinä näkyä plussana.

Mahdollista on myös se että ovulaatio ei tapahtunut laisinkaan vaikka ovistesti olisi positiivinen ollutkin, sehän tarkoittaa vain sitä että aivot on saanu käskyn laukaista ovis mutta ei tarkoita vielä sitä että käskyä olisi noudatettu. Jossain vaiheessa limakalvo sit vaan vuotelee pois eli menkat tulee kyllä mutta vaan myöhässä. (en nyt ollut perehtynyt että olitko testaillut ovista)

Täällä nyt dpo 1 virallisesti laskettuna, ovis tosin taisi olla jo ovistestin plussapäivänä maanantaina joten sen mukaan dpo2. Ovistunteet oli harvinaisen voimakkaat tällä kertaa, voi kun ois hyvä enne. Tosin tässä vaiheessa kiertoa aina ajattelee että kyllä se tärppää nyt ja on hyvä fiilis, ja sit putoaa korkealta parin viikon päästä.

Mahdollisia tärppioireita olen oppinut olemaan seuraamatta koska tuo Lutinus voi aiheuttaa kaikki mahdolliset raskausoireet eikä yökötys ja rintojen aristelu ennen menkkojen alkua merkitse mulle enää mitään.
 
Huh mikä jännitysnäytelmä oli lukea viimeisimmät vajaan kuukauden viestit! :O

Merope: Onpa erikoinen tilanne... Ja hermoja ja tunteita raastava. :hug:

Vadelmanlehti: Sinun tarinasi taas oli kuin omasta suustani. Samoilla "spekseillä" mennään. Nopea raskautuminen yrityksen alkuun, keskeytynyt keskenmeno ja useamman kuukauden jälkipuinnit tyhjennysten kanssa.

Vauvatoiveinen: Voi ei ei ei... Pidetään vielä toivoa yllä! Vaikka voin kyllä kuvitella, että helppoa se ei ole. :hug:

Kyllä tämä palsta vain on raastavaa luettavaa. Aina meinaa olla pala kurkussa tai riemu herkässä. Ja myötäeläminen muiden vaiheissa puolin jos toisin. Ihana porukka. Aina vaan. :heart:

Kollektiivisesti tervetuloa kaikille uusille ja onnea plussista!

ON: Täällä on ekat menkat takana! Olivat kyllä tosi lyhyet joskin runsaat ja kouristelevat. Nyt aletaan jo lähestyä kierron puoliväliä ja raapustin kalenteriinkin arvioidun ensimmäisen kiertopäivän. Menkkojen alku vaan oli jotenkin omituinen, niin en oikein tiennyt mille päivälle sen rustaisin. Noh... Näillä mennään. Jotenkin nyt ei osaa stressata. Kai sitä on jotenkin ollut niin löyty olo niin pitkään, että nyt ei haluakaan nostaa vauvajuttuja kauhean korkealle toivelistalla. Tulee enempi keskityttyä arkeen, töihin ja harrastuksiin. Ja mieheen, jolle on iskenyt kaamosmasennus. :heart:
 
Viimeksi muokattu:
Vauvatoiveinen, älä heitä hanskoja tiskiin jos ei kunnolla vuoda... melkein 30% alkuraskauksissa esiintyy jonkinlaisia vuotoja ja menkkamaiset tuntemukset on normaaleja fiiliksiä koska on kohdussa sitten alkanut raskaus tai menkkavuoto alkamassa niin tuntemukset on monilla samankaltaisia. Toisin sanoen on kohdussa mikä tapahtuma tahansa niin naisen tuntemukset voi olla samanlaisia. Pidetään peukkuja että pysyisi nyt matkassa!!
 
Vauvatoiveinen täällä kanssa ajatukset ja toiveet sun puolella. Ei varmaan helppoa aikaa ole tämän hetkinen. Toivon kaiken kääntyvän vielä hyväksi!

Merope mun mielessä kävi kanssa, josko raskaushormonit vain nousisi normaalia hitaammin? Jos vielä olisi toivoa. Aika näyttää. Voimia epäselvään tilanteeseen.

tamariini kylmät väreet meni kun luin sun viestin. Pahoittelut sun keskenmenosta ja siitä että edes se ei onnistunut niin kuin olisi kuulunut. Huoh. Jotenkin itseen on myös vaikuttanut tuo pitkä keskenmenon kanssa kamppailu siten että uudelleen raskautumista ei ihan niin huolettomasti toivo vaikka samalla sitä haluaakin. Stressi oli kehollekin kova ja pitkäaikainen. Luin sun viestejä tuolta aiemmin ja tragikoomisesti huvitti että samoja juttuja ollaan kanssa käyty läpi muutenkin. Mun mielelle oli myös joulu pelastus ja keskityin siihen suunnatakseni ajatukseni eroon kaikesta ikävästä. Voisi sanoa että joulu avautui ihan uudella tavalla. Nyt ajattelen että uusivuosi kääntää elämässäkin uuden lehden ja kevät on uuden elämän alkamisen aikaa. Toivonmukaan sun miehenkin kaamosmasennus helpottaa kun päivät putenevät!

(.) Täällä hedelmällinen aika käytetty ahkerasti hyväksi ja kuukautisten tulisi alkaa viikon päästä. Katsotaan miten käy.
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos, ihanat <3

Tulin juuri gyneltä. Vuoto loppui taas kuin seinään, sopivasti ennen aikaa... Lääkäri löysi kohdusta raskaussäkin oikealta paikaltaan, koko oikea ja ehkä siellä oli jo pieni pistekin eli meidän pieni. Kohdussa kaikki hyvin, limakalvot ei ole ärtyneet eli syytä vuodoille ei tietenkään löytynyt. Oli sitä mieltä, että ihan kiinnittyminen voi tuota tihkua vieläkin aiheuttaa ja minun mieltä ei taustan takia saa hän rauhalliseksi millään. Eli jännätään nyt sitten reilut 2,5 viikkoa seuraavaa ultraa. Kivut on normaaleja alussa ja kylkikivun voi aiheuttaa muhkea keltarauhanen, joka oikeassa munasarjassa makaili... Päivä kerrallaan...
 
Ihanaa, vauvatoiveinen! Työkokemuksen perusteella sanoisin, että jos nyt näkyi selkeä raskauspussi niin se kuulostaa vaan ja ainoastaan lupaavalta. Yleense niillä jotka vuodon takia tulee ultraan ja kyseessä keskenmeno, näkyy tyhjenevä kohtu eli ei välttis enää jälkeäkään raskaudesta. Ja toi keltarauhanenhan voi aiheuttaa ihan kipulääkitystäkin vaativaa särkyä vatsalle/kylkeen/selkään.
 
Kiitos Cheri! En ole tajunnutkaan, että keltarauhanen aiheuttaisi niin monipuolisia kipuja. Ihan olen helpottunut, että se raskaussäkki jo näkyi. Nyt on 4+6 ja säkki oli jo reilusti sen. Tosin mulla on takana kaksi keskeytynyttä keskenmenoa ja olleet 6+5 kohdalla, joten jännää on vielä kauan.
 
Vauvatoiveinen, muista että kaikkein todennäköisintä, jos taustalla on kaks keskenmenoa, on se että seuraava raskaus menee oppikirjan mukaan. Meidän klinikalla käy pareja toistuvien keskenmenojen takia eli kolme sellaista takana, ja yli 95%:lla ei löydy tutkimuksissa mitään syytä tilanteelle ja suurin osa kokee jatkossa ihan normaalin raskauden joka päätyy ajallaan synnytykseen. Pidän hurjasti peukkuja että kaikki menee hyvin!!
 
Torstai 15.1.2015


Nimimerkki.....Ikä.......Kiertopv/pituus.......yk......luomu/lääk.kierto

Rockwell..............30v.....kp 9/23-28...........yk 9............luomu
Cheri85................29v.....kp 13/24-26..........yk 10...........luomu
Hironea...............35v......kp 16/26.............yk 14...........luomu
Kiia80..................34v.....kp 22/26-28.........yk 1.............luomu
Merope................30v.....kp 37/n30............yk 18..........kilppari
Vadelmanlehti.......31v.....kp 41/47.............yk 2.............luomu


c=clomit, a=anazol, f=femar, g=gonal-F, m=metut, pr=pregnyl, o=ovitrelle, pri=primolut, pu=puregon, t=terot, mp=menopur, ins=inseminaatio, irr=irrotuspiikki, l=luget, de=depot laastari, s=supercur, lz=letrozol

Taustalla:
Kissatanssi, M11su, Kukkaislapsi, Dazzler, Miminda, Justiina79, Sofila, Iitukka81, Orkidea79, Talviaurinko, Haave_ilija, Mariah33, Yritys10, Tilulilu, tamariini, Dorin, Tikru78, kaisaek, Vilijonkka_, Norna

:popcorn: :popcorn: :popcorn:

Piinailijat ja jännäpäivät:
DPO: Päivät ovulaatiosta
Jännäpäivä: Suunniteltu raskaustestin tekopäivä


Nimimerkki......DPO.......Jännäpäivä



Plussanneet 2014:

Ankkurinappi....31v.........?.......2/2014
murmelii..........32v.......yk3.....2/2014
Jonniss............29v.......yk3........14.3.
Marjee............30v.......yk8........26.3.
Nonnna...........31v.......yk3..........2.4
Matahari..........31v.......yk1........13.4
Jofa...............30v.......yk1.....4/2014
Kerttuli82...................yk 10......30.4
Pienestä kii.....31v.......yk 9.......8.5
Miri81............33v.......yk 2......14.5
Handis85........29v.......yk 1......16.5
Chiligail..........35v....ya 2012.....9.6
Ricardina........30 v.................24.7 km
Tamariini...............................8.8
Viiu................33v.................26.8
haavetta pienestä..28v............21.10
Ricardina.........30v.................2 6.10. 1.IVF/2.PAS
Kaisa888.........38v.................27.10
samour_.........30v..................8.11
Säihkiss.........35v.....yk26........7.11 2. mp+pr
Ruusutar........30v...................23.12

Plussanneet 2015:

vauvatoiveinen..38v.................4.1

Muutospyynnöt listaan punaisella.
Kun kiertopäiviä yli 60 eikä mitään kuulu, lisätään "Taustalla" -listalle
 
Merope, voi olla ettei ovulaatiota tapahtunutkaan tässä kierrossa ja nyt siellä limakalvo vaan paksunee ja vuotaa jossain vaiheessa pois. Sitä veikkaisin kaikkein eniten jos on jokin muu kuin raskaus. Toki ovis voi olla tapahtunut myös myöhemmin kuin uskot sen tapahtuneen ja nyt on vielä ns.normaali luteaalivaihe menossa. Toinen vaihtoehto on että ois biokemiallinen eli hedelmöitys tapahtunut ja alkio yrittänyt kiinnittyä onnistumatta -> raskaushormonia alkoi erittyä kun keho luuli olevansa raskaana. Pitoisuudet virtsassa voi olla tässä tilanteessa niin pienet ettei näy pissatestissä. Hormonipitoisuus laskee yksilöllisesti, toisilla voi olla menkat kemiallisen takia myöhässä pari päivää ja toisilla yli viikon. Kohdun ulkoistakaan ei voi varmasti sulkea pois, silloin tosin yleensä hormonia erittyy sen verran että näkyis pissatestissäkin...siksi en pidä sun tilanteessa kovinkaan todennäköisenä vaihtoehtona.

Mahdollista kans että normiraskaus mut ei näy testissä siitä huolimatta että nyt pitäisi jo näkyä, ne tilanteet kuitenkin ääriharvinaisia (en ole 7v uralla töissä tällaiseen tilanteeseen koskaan törmännyt) joten en kovin todennäköisenä vaihtoehtona viitsi sitä mainostaa...

Tsekkaisin kyllä sinuna verikokeella raskaustestin, ja pyydä se joka antaa numeerisen arvon (ei vain +/-). Se kertoo ainakin varmasti sen onko menkat myöhässä raskaushormonin nousun vuoksi vai jostain muusta syystä...
 
Viimeksi muokattu:
Moikka! Saankos liittyä seuraanne? :) Tässä vähän itsestäni: 30 v. (huhtikuussa 31 v.) ja meillä nyt kolmas yrityskierto menossa. Oon vielä aika ulapalla näistä miun kierron vaiheista ja nyt tässä kierrossa ensimmäistä kertaa tikuttelin ovista ja luulen sen jopa bonganneenkin. Täytyy myöntää että kun alettiin tosissaan yrittämään, niin lapsellisesti ajattelin että jos ne seksihommat suunnilleen oikein ajoittaa, niin eiköhän sitä sitten raskaana jo enintään toisesta yk:sta olla. Nyt kun kaksi yrityskiertoa "jo" takana, niin mieli onkin vaihtunut niin, että olen jo ihan varma että jotain on pahasti vialla ja ollaan lapsettomia. Tiedän että älytöntä, typerää ja epäreilua oikeasti pidempään yrittäneitä kohtaan näin ajatella, mutta joku ääni se vaan takaraivossa kovasti pelottelee. Miun kierrosta sen verran että menkat on säännölliset 25-27 päivää, mutta nyt on n. puolen vuoden ajan menkat alkaneet pienellä tuhruvuodolla kaksi-neljä päivää (saattaa olla pari päivää väliäkin) ennen kunnon vuotoa. Oon laskenu aikasemmin ensimmäiseksi vuotopäiväksi sen kunnon vuodon alkamisen, mutta nyt kun tikutin ovista, niin kp1 taitaakin olla se kun tiputtelu alkaa, koska sen mukaan ovis olis ollut kp 14-16. Kunnon vuodosta jos lasketaan niin se olis ollu kp10-12. Nyt menossa kp25/25-27 (tuhrusta laskettuna), mutta vuoto on kyllä alkamassa, kun nyt jo tulee ihan minimaalisesti ja tänään tein viimeks testin ja negaa näytti. Sekä tässä kierrossa että edellisessä tuli tissit ihan tajuttoman kipeiks suunnilleen varmaan ovulaatiosta ja kesti menkkojen alkamiseen ja edellisessä kierrossa ajattelinkin että varmasti olen raskaana kun ikinä aikasemmin ei ole tissit kipeytyneet yhtään. Nyt vaikka tässä kierrossa taas tuli tosi kipeiks, niin raskautta en enää epäillyt syyksi.

Ihan hirrrrrrmusen paljon plussatuulia kaikille teille ja pitoa jo plussanneille!

Niin ja miut voi lisätä Liljah 30v kp25/25-27 yk3 luomu
 
Viimeksi muokattu:
Tervetuloa Liljah! :) Myönnän ajatelleeni samoin tuolloin ekoilla yrityskerroilla.. Vaikkei siinä ole mitään järkeä, mutta jostain syvältä ne lapsettomuusajatukset kumpuaa :D Viimeistään yk3 jälkeen taisin olla aivan varma, että jotain on vialla. Mutta tuo olo oli usein vain kierron alussa, puolivälin tienoilla taas tuli sellainen positiivinen tsemppifiilis ;) ..ja sama tunteiden heittely jatkuu edelleen..

Kävimme eilen siellä ensikäynnillä lapsettomuusklinikalla. Miehen siittiöt olivat täydellisiä! :) Määrän ja liikkuvuuden suhteen siis. Muotoa ei tuolla kuulemma tutkita, jos näyte on muuten hyvä. Ja sillä ei kuulemma nykytietämyksen mukaan ole niin merkitystä..?
Mulla nyt kp12 ja ultratessa kohdun limakalvo liian ohut. Tosin lääkäri tuossa ultratessa kysyi normaalia ovisajankohtaani (olin sen kertonut jo 2x), ja kun kuuli sen olevan kp20 sanoi heti että se on liian myöhään. Jäi nyt sitten kysymättä, että onko tuolla limakalvolla vielä aikaa kehittyä normaaliksi tuohon mun myöhäiseen ovikseen mennessä. Vai onko se muutenkin poikkeuksellisen ohut. Lisäksi sanoi, että kohdunsuuni on pistemäinen - "Tämä tukisi sitten inseminaatiota." En tajunnut sitäkään siinä ääneen ihmetellä, mutta onko siis niin, että pistemäinen kohdunsuu vaikeuttaa siittiöiden sisäänpääsyä? Aiempi gynekologini kerran sanoi, että sillä ei ole merkitystä. Nyt puhuttiin jo suorilta inseminaatiosta vaikka sekä siittiöt että munasarjani ovat kunnossa.

No enivei, kunhan saan tässä kierrossa ovisplussan (näillä näkymin tietenkin ensi viikonloppuna...:headwall:) niin pitää mennä heti ultraan katsomaan tilannetta. Parit verikokeet ja ensi kierron alussa aukiolotutkimus. Sovittiin, että kokeillaan ensi kierrosta alkaen jotain munasolun kehitystä tsemppaavaa lääkettä (pistoksista puhe?) jotta saadaan se irtoaminen tulemaan oikeaan aikaan. Meni kyllä nuo lääkeasiat jotenkin ihan ohi, olin niin shokissa siitä inseminaatioehdotuksesta :D Mut päätettiin nyt miehen kanssa, että 3-4 kiertoa noiden lääkkeiden avustuksella ja sitten mietitään seuraavaa siirtoa.

Nyt voikin sitten jännätä sitä aukiolotutkimusta, se kun voi kai olla kivulias tuon tiukan kohdunsuun vuoksi? Pelkkä papa-koekin tuntuu hirveältä :O

Mut jokatapauksessa - paljon rauhallisempi mieli on nyt! Ja jotenkin tosi helpottunut olo kun miehen näytteessä ei ollut vikaa. Suurensuuri helpotus miehelle itselleenkin, stressaa tätä hommaa muutenkin ihan tarpeeksi ;)
 
Huomenta!

Se on alkanut sitten pahoinvointi. Aamulenkillä piti ihan ottaa lukua, kun meinasi tulla aamupala ulos. Aikani siinä tienposkessa yökin ja meni sitten ohi. No mies tietysti lyhensi heti lenkkiä :D tänään olisi ystävän ja kummitytön synttärit, joten voipi olla haaste pitää tää salassa, jos yökkä nousee. En valita.

Merope: mulla hävisi ensimmäisenä yritysvuonna ovis ja kierrot alkoi venyä. Ensin meni yli 30 päivään, sitten oli jo 40 ja lopulta 50 päivää. Menin lääkäriin ja sain terolutit. Vähän tasasi, mutta lopulta sain metforemit ja kierto tasaantui ja oviskin palasi. Kannattaa soittaa sinne polille, että kierto venyi. Jännityskin voi tuota tehdä. Tsemppiä! Uskon, että saat apua ja pian on vauva tulossa.

Liljah: on ihan normaalia yrittää lasta se vuosi. Ei se käy kuin tilauksesta ja kolme kiertoa on ihan miniaika vasta. Hoitoihin pääsee vasta vuoden yrittämisen jälkeen. Tsemppiä !

Tilulilu: hieno uutinen, että miehen uimarit kunnossa. Se on hyvä lähtökohta! Älä mieti liikaa aukkaria ennakkoon. Ota vain kiltisti särkkäriä ennakkoon ja laita kädet ristiin masun päälle, niin alavatsa rentoutuu.

Jään odottelemaan teidän testejä... :popcorn: Plussia, plussia!
 
Tilulilu: Miulla nuo olot näyttää tulevan just toisinpäin, alkukierrosta on toiveikas olo ja loppukierrosta ei.. :D Ihanaa (ja varmasti helpottavaa) tietää että sekä siittiöt että munasolut on kunnossa! Toivottavasti lääkkeet jelppaa ja plussa tulee! :)

vauvatoiveinen: Tiedän ettei raskaus todellakaan tapahdu tilauksesta ja että kolme kiertoa on vielä todella lyhyt aika, mutta jotenkin se ihmismieli (tai miun mieli) pelkää aina kuitenkin pahinta asenteella "pessimisti ei pety", vaikka pettyy kuitenkin. :ashamed: Mutta jos noita ajoittaisia negatiivisuuspuuskia ei lasketa, niin kyllä mie olen oikeasti toiveikas ja oikein innoissani tästä asiasta. :)
 
Tilulilu, en kyllä ymmärrä miksi gyne on sulle pistemäisestä kohdunsuusta sanonu, synnyttämättömällä sen kuuluukin olla pistemäinen ja viivamainen synnyttäneillä. Kävitkö julkisen sektorin klinikalla? Jos kävit niin antaisin kaiken mitä lääkäri sanoi mennä toisesta korvasta ulos koska kyseessä vasta erikoistuva lääkäri eli ei vielä valmis gynekologi. Niiden suusta kuulee milloin mitäkin sammakoita... Sitä onko kohdunsuu tiukka ei tiedä ennen kuin ollaan tehty aukiolotutkimus ja/tai inse eli kokeiltu katetrilla. Papa ei vielä kerro siitä puhumattakaan siitä että kukaan vois pelkän silmänäkymän perusteella niin sanoa.

Jos sulla on nytkin ovis tulossa vasta kp 20 niin nyt kp12 limakalvon pitääkin olla ohut, ois huono juttu jos kasvais liian nopeasti munarakkulaan nähden. Ja se onko kp20 ovis liian myöhään niin riippuu ihan kierrosta.. jos sun kierto on 32-35 päivää niin kp 20 ovis ei ole liian myöhään. Nähdään kyllä ihan noissa pistoshoidoissakin sitä että ovis voi olla noihin aikoihin, että en siitä hätäilisi... Noi erikoistuvat lääkärit nyt sanoo kaikesta että epänormaalia jos ei sovi niiden tenttikirjan sanomaan joka pyörii sen ympärillä että kaikilla kierron on oltava 28 päivää ja oviksen kp12. ;)

Aukiolotutkimuksesta eteenpäin käynnit julkisella sektorilla on erikoislääkäreillä jotka jo osaa asiansa...
 
Viimeksi muokattu:
Cheri85: Kiitos selvennyksistä! :)

Ihan yksityinen lapsettomuusklinikka tuo on. Ja kyseinen gynekologi käsittääkseni ihan arvostettu 'vanhahko' herrasmies :D Silmämääräisellä arviolla se tuosta mainitsi, ei ottanut papaa tms. Ja tässä nyt pitää ottaa huomioon myös se, että oon voinu ymmärtää sen sanomisia ihan väärin :whistle: Niin paljon se kuitenkin kertoili asioita, ja osittain niin hiljaisella äänellä, etten aina ihan saanut selvääkään. Mut tuon inseminaation se kyllä otti esiin samantien ku oli todennu sen pistemäisyyden.

Niin ja mun kierto on 28-29 päivää, eli luteaalivaihe on ~10 päivää. Siksi kai haluaa saada ovulaatiota aikaisemmaksi. Mulle nyt ois ihan sama vaikka pysyis paikallaankin, kunhan se luteaalivaihe vaan kasvaisi! :) Ja joo tota limakalvoa itekin laskeskelin, että ehtiihän se vielä paksuuntua. Se lääkäri tosiaan päivitteli näitä asioita siinä tutkiessaan, kun ei jostain syystä kai ollu sisäistänyt mun ovulaatioajankohtaa, vaikka sen olin sille jo kaks kertaa sanonut :D Siinä ultratessaan sitten kysyi ja kun vastasin niin oli ihan hämmästynyt - "Ohhoh ! Oikeestiko niin myöhään?". Yes sir..

Nyt vaan toivon että se ovis tulis vaikka kp19, eli perjantaina. Sais sen ultran hoidettua alta pois, eikä menis viikonlopulle! Ovat kuulemma joskus viikonloppuisinkin töissä mutteivät osanneet vielä sanoa varmuudella ensi viikon tilannetta.. Ehkä kuitenkin parempi mennä perjantaina suosiolla, antaahan se ultra kuitenkin jotain osviittaa. Enemmän kuin sitte seuraavan maanantain, joka ois jo pahimmassa tapauksessa DPO2..: / Melkoista sumplintaa!
 
Tervetuloa mukaan Liljah! Mun malttamattomuuteen auttaa ajattelu - että ei asialla niin tulipalokiire ole vaan tärkeintä on lopputulos. Tiedätkin varmaan että prosentit onnistumiselle per kierto eivät ole kovin suuret vaikka mitään vikaa missään ei olisikaan. Rauhassa voi siis yrittää parhaansa jopa vuodenkin ajan kuten vauvatoiveinenkin kirjoitti. Hyvä että sulla on toiveikas mieli edes osan ajasta. Se on tärkeä!

Tilulilu mukava kuulla että kaikki kunnossa tutkimusten osalta! Cheri85 kiva lueskella sun asiantuntevia vastauksia ja jotenkin huojentavaa että jollain on parempaa tietoa asioista :).

ON. Täällä kierto lähenee loppuaan. Varsinaisia raskaustuntemuksia ei juuri ole paitsi parina aamuna ollut närästystä ja väsymystä. Perjantaina voisin testata jos kuukautisia ei viikolla kuulu.

Rentouttavaa viikonloppua naiset :)
 
Mulle pitää sitten sanoa jos liikaa puhun asiantuntija-näkökulmasta, juutun joskus paasaamaan. ;) Itse vain ajattelen että on tärkeää avata suu jos puhutaan asiasta josta tiedän faktaa, enkä ota kantaa arvauspohjalta. Ja kiva vaan jos voin auttaa, saa kans suoraan kysyä jos on jotain mielessä.

Täällä just alkoi dpo6. Ei mitään erityisiä tuntemuksia,rinnat arat ja runsasta valkovuotoa kuten aina Lutinuksen (joka siis Lugesteronia vastaava tuote) aikana.

Mites te muuten suhtaudutte alkoholiin yrityksen aikana,täällä kun on eri pituisen yrityksen omaavia... itse ekoilla kierroilla olin tarkempi sen suhteen että oviksesta alkaen en juonut mitään. No kun aikansa oli yrittänyt (yli 6kk) niin luovuin tuosta, en nyt oviksen jälkeen suuria määriä ole juonut että sen verran katson lasissa olevan nesteen laatua, mutten enää tipattomallakaan ole. Lähinnä kohdun limakalvon kannalta juon 6cl punkkua päivittäin oviksen jälkeen mutta esim ravintolassa käydessä syön ruokani viinin enkä kokiksen tms kanssa vain siksi että ovis ollut viikko sitten. Kuis muut? Tästä kun ei tarpeeksi kattavia kansainvälisiä ohjeistuksia ole...

Suomessahan tehdään nyt tutkimusta hiirillä alkoholin vaikutuksista sikiöön raskausviikoilla 2-4. Toistaiseksi tietävät sanoa että vaikutusta kyllä on mutta ne promillet joilla nyt testaavat on huikean korkealla, käytännössä niitä hiiriä pidetään umpihumalassa ympäri vuorokauden. Nyt sit laskevat pikkuhiljaa alkoholiannoksia ja katsotaan löytyykö joku selkeä "raja". Tässä menee varmaan useampi vuosi ennen kuin saadaan yleistettäviä tuloksia joita voidaan hyödyntää väestössä. Tunnen tutkimustiimin jäsenen niin siksi tiedän tästä. :D
 
Viimeksi muokattu:
Ai niin Tilulilu, meidän klinikalla ei koeta että inseminaatiota tarvitsisi tehdä ensimmäisiin hoitokiertoihin jos miehellä on ollut hyvä näyte. Yksityinen niihin haluaa potilaansa aina koska se inse on heille rahakas keikka, omakustannus jotain 300€ luokkaa potilaalle. Jos itse koette että kunhan kierto saadaan kondikseen niin se jo riittäis eli tarpeeksi hyvä luteaalivaihe, niin en kyllä näkis mitään syytä miksi pitäisi heti liittää inseminaatio mukaan. Sun luteaalivaihe jää nyt tosiaan hieman liian lyhyeksi, mutta se on helppo korjata. Itsellä siihen vaivaan käytössä tuo Lutinus ja hyvin toimii, toimii jo kymmenettä kiertoa. :)
 

Yhteistyössä