<3 Kesäkuun Kullannuput 2013 <3 *maaliskuussa*

Hei vaan kaikille :)

Minäkin meen sokerirasitukseen parin vkon päästä. Painoindeksin ja suvun diabetesrasitteen takia.. Ei tuo sinällään muuten harmita, tuleepa tutkittua mutta kauhistelen silti sitä litkun juomista.. :O

Miten kauan ennen laskettua aikaa ye jäätte äippälomalle? Minä kun aattelin jäädä vasta sitten kun on pakko :)
Työnantaja maksaa palkan ekalta kolmelta kuulta, ja sitten kun kikkailen lomilla niin töihin tarvii palata vasta joskus elo-syyskuussa/14.. Mutta eihän siihenkin tosin o enää kuin n. 10 vkoa kun aattelin ite lomalle jäädä.. Hui kun aika rientää!

Eilen juilaisi pari kertaa kovasti oikealta alavatsalta, liekö sama vaiva kuin Miijanella? Yöllä vatsa oli vähän hellä, nytkin tuntuu pientä jomotusta.. Eka kertalaisena kun ei tiiä miltä supistukset oikeen tuntuu?! :/ vai onko tämä ees sitä..
Myös pohkeet oli kamalassa tuskassa viime yön.. E krampannu eikä ollu suonenvetoa, sellasta jomotusta vain, paramaxin voimin kipu hävisi ja sai jotenkin nukuttua..
Onko kellään kokemusta tästä?

Lomapäiviä viettelen, vauvan huone täyttyy tavarasta, pitäisi alkaa sinne kuulumatonta tavaraa siirrellä pois että sais jonkinlaisen järjestyksen sinne aikaan :)

Terkuin kärhö 24+1
 
24 tasan. poks [/COLOR]

Sen kunniaksi sokerirasitus ja meinasin kyllä oksentaa ja vaikka ja mitä. Täti ei löytäny mun suonia ni piti lypsää sitten sormenpäästä. Voi yök-pyök mikä reissu. Huomenna saa sitten tulokset. Onneksi mies vapaalla ni pääs viemää ja hakemaa. En ois pystyny ajamaan autoa. Ainoa joka tuntui viihtyvän oli Pompula, joka hyppeli massussa ekan tunnin ajan n. 100 potkun verran. :heart:
 
Tasan 24 tänään!!

Sen kunniaksi sokerirasitus ja meinasin kyllä oksentaa ja vaikka ja mitä. Täti ei löytäny mun suonia ni piti lypsää sitten sormenpäästä. Voi yök-pyök mikä reissu. Huomenna saa sitten tulokset. Onneksi mies vapaalla ni pääs viemää ja hakemaa. En ois pystyny ajamaan autoa. Ainoa joka tuntui viihtyvän oli Pompula, joka hyppeli massussa ekan tunnin ajan n. 100 potkun verran. :heart:
 
Tämä raskaus on kyllä maailman hankalin.

Äsken menin onnellisena hb-mittaukseen. Aloitin extraraudan n.kolme viikkoa sitten (Tammikuu 127, helmikuu 115). No aika järkytys oli, kun tulos oli 95. Nyt joudun syömään tupla-annoksena rautaa ja maanantaina lääkäri. Ovat huolissaan supistuksista, kohdunkaulan tilasta ja näistä hb-arvoista.
Pahimmassa tapauksessa joudun Jorviin makoilemaan. Nyt olen luvannut ottaa iisisti kotosalla ja toivoa parasta.
 
Jaahas, täällä kävi käry sokereista. Paastoarvo oli 5,7 eli joudun puhutteluun ja saan mittarin kotiin. Aika jännä, kun mun ja beben painot kuitenkin ihan hyvät eikä suvussakaan oo diabetesta. No, nyt loppu sitte karkin mässytys.

Poks 26!
 
Lomalaisen pää sekasi :D eki tänäön sama ku tuukentytöllä, 24+0 !

Miijane, koeta lepäillä. Ja Hööpi, tsemppiä. Mä kauhulla ootan jos vielä rask.diabetes epäily tulee.. Pistäminen ja veri... Apua:/
 
Mulla on ensi viikolla toinen sokerirasitus. Ed.raskauksissa ollut, mutta jotenkin nyt uskon, että läpäisen sen. No niinhän mä luulin tuosta hemoglobiinistakin.

Tänään tuli kirjalliset laput pelkopolista ja 10.6 olevasta käynnistyksestä/lääkäristä. Kattelin noita lappuja niin titaa noi lääkärikäynnit aina maksaa sen 27.50e. Kätilön tekemät ultrat ilmaisia. :)
 
Viimeksi muokattu:
Littleone Jestas, toi töihin pyöräily on kyllä melkoista! :LOL:

Hiihto ois kyllä tosi siistiä! Joululomalla pääsin hiihtelemään, mitä nyt välillä ketutti kun tuli koko aika pissahätä, enkä saa itse mun surkeita suksia jalasta. Astuin lopulta vaan ladulta sellaiset 30 senttiä sivuun ja laskin housut ja tein siihen keltaisen reiän. Onneksi en ollut Helsingissä eikä kukaan tainnut nähdä. :LOL:

Mulla ei töissä ole sijaista vielä huudeltukaan. HR-puoli hidastelee. Tiedustelin pomolta tietävätkö että lähden äitiyslomalle (vaadin että tietävät, eivät uskalla venkoilla mitään :D), pomo totesi ettei ole varma mutta että "pitää vetää toi raskauskortti esiin". Pitäs oikeastaan vetää juurikin se raskauskortti esiin vähän useamminkin. Päivittäin matkaan nyt julkisilla jotka on ihan tupaten täynnä! Ei mitään saumaa istumapaikalle. Jossainpäin ratikkaa on aina ne raskaanaoleville tarkoitetut istumapaikat, mutta ne on tietty jossain ihan edessä ja itse jossain takana, eikä mahdu liikkumaan tietenkään. Ja mä luulen ettei ihmiset vapaaehtoisesti koskaan tarjoa paikkaansa ellei itse rohkene pyytää. En tiedä rohkenenko missään vaiheessa pyytää... Mutta joskus kyllä on karseeta kun jengi on kuin sillit purkissa ja mahaa päin kaatuillaan. Onneksi asutaan tuolla väliaikaisessa mestassa vaan enää vähän päälle viikko! En tiedä miten sitten jaksaa kun on taas muutto (viime muutosta palautuminen kesti kauan), josta alkaa heti lattiasta kattoon remontti jonka keskellä me yritetään asua. Töihin aamuksi, illaksi remonttihommiin. Eikä meillä mitään tuolejakaan ole jos haluaisi johonkin istua :D Mutta katotaan miten käy.

Naene
 
MiiJane voimia ja yritä nyt lepäillä! :)

Täällä neuvolan lekurilla käyty. Ultralaitteet oli kyllä niin paskat että hyvä jos selvää sai :D painoarvio oli muistaakseni n.930g ja verenkuvassa otettu hemoglobiini yhä 138 että siinä sille neuvolan ämmälle todiste kun ei meinannut millään viime käynnillä uskoa että on niin hyvä vieläkin. Mussutti vaan jostain kropan kuivumisesta mikä kuulemma nostaa hemoglobiinia. Yritin sanoa kyllä juoneeni muttei se mitään uskonut, halusi nähdä verikokeesta tuloksen. No samalla reissulla tutkittiin vasta-aineetkin. Kohdunkaula on kiinteä ja kiinni, jes! siitä olin vähän huolissani kun ollut viikon verran sellaista ihme kipua tuolla sisäisesti. En tajua miksi sen lekureiden täytyy aina tunkea sitä liukastetta niin paljon että persvälikin tulvii käynnin jälkeen :D

Muoks. viikot 26+0 POKS!!
 
Viimeksi muokattu:
Moi kaikille!

Miijane, mietinkin miten siellä mahtaa mennä. Kyllä sua nyt koetellaan, miten voikin noin paljon vaivoja tulle yhdelle ihmiselle. Koita kaikesta huolimatta ottaa rauhallisesti ja toivottavasti vointisi kohenee ja pieni pysyttelee vielä turvallisesti masussa!

Minäkin sain nyt vihdoin neuvolasta nuo kelan-laput ihmeteltäväksi. Mä olen kyllä ihan pyörällä päästäni niiden kanssa. :confused: Mutta kaipa ne tästä selkenee.
Paino on noussut n. 4 kg oikeasti, neuvolan vaa'an mukaan 8 kg :D
Hemoglobiini pitäis käydä kontrolloimassa labrassa, toiv. ei ole enempää laskenut!
Kohdunpohjan korkeus oli 20,5 (vissiin aika keskikäyrällä vai?) ja mahanympäryksen mittasin minäkin vihdoin kotona, oli himpun verran yli 100 cm! :)
Verenpaine oli laskenut 114/66 eli ihan hyvä ja muutenkin vointi ollut ihan ok, muutamia vaivoja lukuun ottamatta..

Täälläkin on nimittäin alkanut aivan järkyttävä närästys! Se vaivaa päivisin, se vaivaa öisin, eikä samarinit ja renniet silloin oikein auta. Yöt on pahimpia, kun nousee yrjö suuhun. Ja tosiaan sen yhden kerran nousi oksennus kurkkuun ja nenään, niin että heräsin köhimään. Hyi hyi. Mikä teillä muilla on auttanut närästykseen?

Myös tukkoisuus vaivaa aika pahasti. Mies sanoi että kuorsaankin aika lailla ja suutuin kun se oli yksi yö nauhottanut mun kuorsausta, jotta uskon sitä! :LOL: Mutta siis mä inhoon tuota nenän/nielun tukkoisuutta!

Se verinen vuoto, josta viimeksi kirjoitin, niin se jäi onneksi siihen yhteen kertaan.

Mitäs vielä.. Sokerirasituksessa kävin silloin toisen kolmanneksen alussa pcos:n takia ja yksi arvohan silloin heitti himpun verran. Sen jälkeen seurailin sokereita muutaman viikon ajan ja arvot oli todella hyvät, usein jopa alle 4. Siitä huolimatta sen yhden arvon takia raskausdiabeteksen diagnoosi siis kulkee tämän raskauden mukana.

Linneat 24+3
 
Hei, mahtuuko mukaan, vaikka la onkin jo toukokuun lopussa? Henkisesti oon valmistautunu kesäkuun vauvaan... :) eli
Eulalie / 35v / 2. lapsi Ja LA 28.05.

Kaikille raskausdiabeteksen kanssa painijoille vertaistukea, itselläni on nyt taas, onneksi ruokavaliohoitoisena. Ja tuntuisi olevan vähän helpompi kuin edellisellä kerralla, liekö osuutta esikoisen myötä tulevalla tiukalla ateriarytmillä osuutta asiaan... Mulla ei ole paastoarvojen kanssa ollut ongelmia, mutta ateria-arvojen kyllä, varsinkin aamulla.

Edellisessä raskaudessa menin sokerirasitukseen vähän "turhaa"-fiiliksillä, kun oon normaalipainoinen eikä suvussa oo diabetestä. Rasitusarvot olikin aika reilusti yli, ja kun sitten mittaili, piti ruokapäiväkirjaa ja sai homman toimimaan, niin hups, olokin muuttui paljon paremmaksi. Luulin että alati kasvava väsymys ja etova olo kuului raskauteen, mutta ne johtuivatkin heittelevistä sokereista.... Loppu hyvin kaikki hyvin ja ihan normaalikokoinen vauva sieltä tuli.
 
Mulla rapsahti pelkopolin aika postiluukkuun.. Saa nähä onko siitä mitään hyötyä. Samoin tuli lääkärinaika ja en kyllä nyt ymmärrä että mitä vasten. Antaakohan ne aina lääkärinajan jos on aika pelkopolille.

Varsinaisesti itse synnytys tai kipuhan minua ei pelota vaan kaikki raskauskomplikaatiot ja että vauvalle kävisi jotain raskauden/synnytyksen aikana. Ja tietty se, että oon syöksysynnyttäjä ja kipulääkettä en edellisessä saanut. Hmm. saa nähä, että parantaako tää mun ressaamista. SIt on ainakin kaikkea kokeiltu. Ja muuten mulla oli viimeeksi se kiva neuvolantäti, jolle varasin seuraavankin ajan.. Eli tämmöistä kivaa mukavaa, tulipa toiveikas olo. :)

Miijanelle tsempit ja lepoa nyt vaan. Mulla sama juttu kun Naenella että ei sijaisia oo vielä hommailtu ku ei tiedetä et miten tän mun viran kanssa nyt eka käy. Tulee muuten auki ens viikon keskiviikkona... Jänskättää. Mutta vauva on prioriteetti, töitä ehtii tehä loppuelämän, meidän eläkeikä on varmaan jotai 85 paikkeilla kohta.
 
Naene piti vielä sanoa, että mä olen tykännyt ihan hirveesti polkea iltaisin kuntopyörällä ja varsinkin crosstrainerilla. Tuossa aikaisemmin kärsin pahoista liitoskivuista ja crosstrainer oli ainoa liikuntamuoto, joka ei sattunut melkeinpä yhtään. Nyt tietenkin voisi kokeilla jo jotain muuta liikuntamuotoa, kun nuo kivut on selvästi vähentyneet, ehkä jopa kotijumppaa, lihaskuntoliikkeitä jne. :)

Mitä mieltä olette muuten siitä sykerajasta? Siis kun monesti lukee jossain, että sykettä pitäisi tarkkailla. Että se ei saisi nousta olikos se nyt yli 150 kuin hetkellisesti, jotta vauvan hapensaanti ei vaarannu. Minä en itse ole kauheesti sitä sykettä seuraillut. Tosin eipä tuo nyt niin helposti tunnu esim. crosstrainerilla edes nousevan ja jos tuntuu että syke nousee kauheesti niin olen polkenut sitten vähän hiljempaa.
Mutta aika yksipuolista on tämä minun liikkumiseni. Nyt voisi koittaa taas hieman aktivoitua kun kivutkin näyttää kadonneen :)
 
Minä kävin tänään neuvolassa ja kaikki oli ihan ok, paitsi leukkarit oli yhdellä plussalla.. mitään oireita ei oo, joten nyt vaan seuraillaan. Poitsu innostu ihan kunnolla jumppaamaan, ettei meinannu saada kunnolla sydänääniä kuunneltua :D

Liitoskivut alkaa tuntua ja saa työmatkan kotiinpäin kulkea melko hitaasti. Luulen, että jos ois paremmat kengät niin matkakin sujuis paremmin, ku töissä ei tunnu mitään kun on hyvät kengät jalassa.

Mulla ummetukseen on auttanu hyvin pelkkä aamupuuro :)

Aronoele rv 24+0
 
ELBA: pakko oli nyt sitten heti liittyä mukaan kun kerta yhtä vailla on et satanen saatais rikki =) ja ikää mulla 32v.

eli mulla la 27.6, synnytyspaikka oas, kolmatta lasta odotellaan =)

ja oon seurannut teidän juttuja ihan alusta saakka, ekasivulta kun se silloin aikanaan perustettiin. mulla oli aluksi kone rikki ja oli tarkotus heti liittyä mukaan kun pääsen oikeella koneella kirjoitteleen, kännykällä musta vähän hankalaa, mutta niin ne vain kuukaudet vierevät ja en ole saanut aikaiseksi liittyä vaikka ootte tuttuja mulle hyvinkin kun niin ahkerasti täällä lueskelen, monta kertaa päivässä =)

viikolta 15 eteenpäin raskaus on sujunut ihan hyvin, sitä ennen rv 9 eteenpäin vuotoja ja ongelmia oli enempi ja vähempi, hematooma oli siis ja kerran epäilivät että lapsivettäkin olisi vähänlaisesti mutta kontrollissa kaikki kuitenkin sit ok. ja omaa stressiä tämä kaikki ei helpottanut sitten millään sillä koin keskenmenon syyskuun alussa ennen tätä raskautta...

masukki potkiskelee kivasti ja nyt ei onneksi mitään suurempia vaivoja ole ollut. kilppari vähän reistaa, struumaa ja kystaa tutkittu. todettu ne jo ennen raskautta nyt vain olen huomannut että ne kasvaneet, arvot kuitenkin pysyneet viitearvojen sisällä ja ei lääkityksiä ole tarvittu tähän koskaan.

sukupuolta ei haluttu selvittää mutta mä veikkaan tyttöä =) oireista ja masun muodosta päätellen, että saa nähä .

mutta yritetäänpä vihdoin päästä mukaan tähän juttuun =)
 
Viimeksi muokattu:
Nopsasti kommentoin tuota närästysasiaa. Mulla vaivannut enemmän ja vähemmän koko raskausajan ja kuukausi sitten äityi yskän kera niin pahaksi, että oksu tuli ylös asti joka päivä. Ei tosiaan auttanut renniet yms. Kävin lääkärissä ja sain kahden viikon kuurin reseptillä olevaa närästyslääkettä, joka auttoi. Eli menkää ihmeessä lääkäriin, jos närästys muuttuu tosi pahaksi, siihen on olemassa lääkkeitä jotka oikeasti auttaa! Ite olen nyt ollut viikon ilman lääkettä ja närästys palannut, mutta toistaiseksi pysynyt kurissa renniellä. Katotaan tartteeko pyytää reseptin uusintaa jossain vaiheessa.

Terese ja rv 25+3
 
Heips! En tiedä muistaako ketään minua enää mutta nimimerkki löytyy tuolta menetyksen kohdanneet.. Lupasin tulla tänne ilmoittelemaan kun pääsen takaisin plussan puolelle nyt ollaan tuolla marraskuisissa toivotaan että tällä kertaa onnistuisi :heart: Tosi alussa vielä ollaa 5+4(?) Mutta semmoista tulin tosiaan ilmoittelemaan :) Täällä ollaan jo niin pitkällä ja kesäkin on sieltä jo kovaa vauhtia tulossa, vaikka vielä ei kyllä pihalle katsoessa uskoisi. :) Mutta tsemppiä kaikille kesäkuisille! :kiss:
 
Heippa kaikille kesäkuulaisille! Omanapaisesti kerron tässä pikaiseen, että oma raskauteni ei ole sujunut ihan käsikirjoituksen mukaan..kaksi kertaa on viety ambulanssilla supistusten takia sairaalaan, ja tipassa on tullut kummallakin kerralla notkuttua pari vuorokautta, aina kumminkin loppuneet. Kohdunkaula on lyhentynyt, mutta paikat kiinni. Ja kortisoneja pisteltiin. Eli akuuttia hätää ei ole juuri nyt, ja olenkin ollut nyt pari viikkoa jo kotosalla viime reissusta. Yksi syy näihin oli oireeton virtsaputken tulehdus, samalla löytyi se saga-bakterikin. Lisäksi maanantaisella tarakistusreisulla kuvantui joku iso möykky peräsuolessa, koko ajan jotain näkynyt, mutta luultu ulostemassaksi, ja se on kasvanut koko ajan. Ulostaminen on kivuliasta totta tosiaan. Mitat tummalla alueella nyt oli ultralla 6,5 x 3,5....eli pahoin pelkään että se ei endoa ole koska se ei pahenisi raskauden aikana, toisin kun taas kasvaimet taitavat ottaa hormonimyrskyissä kasvua. Isällä ja isän äidillä paksusuolensyöpä, joten sukurasite vahva....nyt siis ensi viikolla suoraan magneettikuviin ja pääsiäisen jälkeen sitten mietitään tulosten mukaan mitä tehdään. Eli ihan mieltä ylentävä olo ei todellakaan ole :( väkisinkin huonot ajatukset valtaavat mielen, vaikka hyvässä lykyssä tämä on jotain harmitonta, mutta vaa-an toisella puolella on vakava sairaus. Ei auta muu kuin selvitä ensin magneettikuvista ja sittennodotella pääsiäisen yli jatkoa.

Aamukaste 27+1
 
Onnea ihanista uutisista, susupala! :heart: Kiva kun tulit kertomaan :)

Meillä kärsitään raskauteen liittyvästä masennuksesta. Tai siis niin tossa sairaslomalappusessa lukee. On ollu henkisesti ja fyysisesti tosi rankkaa ja salaa toivon että vauva tulis mahdollisimman nopeasti masun tälle puolelle ettei tarvitsisi enää ollu hormoonihullu.

Aika tuntuu vaa menevän hitaampaa mitä enemmän viikkoja tulee !!
Lindacandy ja H 26+3 :heart:
 
Täällä käyty tänään sokerirasituksessa ja läpi mentiin, että hujahti!! :p Ainut kumma vaan oli, kun mun sokerit ei nousseet YHTÄÄN siinä rasituksessa :D eli 0h-arvo oli 4.7, 1h arvo oli 4.2 ja vika 2h arvo oli 4.0! Outoa! Onko muilla tullut samanlaisia tuloksia?! Onkohan tuo ihan normaalia?!

Ja vielä närästyksestä, et onks se närästystä, kun ei koske/polttele yhtään ruokatorvee, mut syömisen jälkeen saattaa nousta ykää vähän suuhun? :/

Hööpi tsemppiä, et selviäisit pelkällä ruokavalio tarkkailulla!!! :)

MiiJane voi vitsit :/ kylläpä nyt koettelee!! Toivotaan nyt, ettei ainakaa se alakerran tilanne pahane tuosta, ettet joudu olemaan pedissä loppu aikaa :/ ja toivottavasti tuplarauta alkaa puremaan!! Itsekkin jännitän miten on rautakuuri lähtenyt auttamaan...parin viikon päästä selviää...

BF & poitsu 24+2
 
Susupala super paljon onnea!! :flower: me pidetään peukkuja, tule välillä kertomaan kuulumisia tai voihan sitä urkkia teidän pinkkaa välillä :)

Voi Aamukaste ihan kamalaa! Toivotaan että kaikki menis nyt kuitenkin parhain päin eikä olisi mitään vakavaa ja pienikin pysyisi sisällä loppuun asti :hug: Paljon voimia sulle! yritä nyt kuitenkin asennoitua positiivisesti, vaikka uskon että on vaikeaa.
 
Tervetuloa uudet! :)

No Huhhuh, mulla taitaa olla melkoisen helppo raskaus, kun vertaa teidän monen muun kertomuksiin. Miijane katsu Aamukaste tulee nyt ekana mieleen, voimia teille ja kaikille muillekin vaivojen ja huolien kanssa painiskeleville. Mitä Aamukaste tarkoitit tuolla, että ei ole endoa? Epäilläänkö siis kasvainta ihan suomeksi sanottuna? Joka tapauksessa sun tilanne kuulostaa pelottavalta, toivottavasti pikkuinen pysyy masussa vielä monta monta viikkoa!

Dynamite ja pikku-Telle 25+0 poks :)
 
Aamukaste jösses, tsemppiä!! En osaa edes kuvitella, rankka tilanne! Jaksamisia!

Ja Miijane tietty, että joitain koetellaan. Hirveästi jaksamisia kaikille, ei pitäisi itse valittaa yhtään mistään.
 
heijsan , pitkästä pitkästä aikaa. :) en ole saanu aikaseksi kirjotella mitään mut lukenut oon useesti. kamala tilanne katsulla :eek: ja monella muullakin ollut huolia ja murheita, omat alko tuntuu aika mitättömiltä. :/ jospa nää kaikki pysyis mahoissamme vielä monta viikkoa. tää raskaus on jotenki paljon helpompi ku edellinen, kait sit jää vähemmän aikaa murehtia ku on tommone vilkas tyttö ketä vahtia. :) mites muuten pakko kysyä ku on tulossa kylpylävkoloppu lähiaikoina niin mites ootteko muut käyttäny iha uimapukua vai bikineitä? tärkee kysymys. ;) en muistaakseni ole koskaan nähnyt ketään raskaana olevaa bikinien kans niin mietin et onko koomisen näkönen jos laitan bikinit ison mahan kans. :D
rv 25+5?! nytjo?! :eek:
 

Yhteistyössä