3- ja 5-vuotiaat kahdestaan yöllä kotona

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja viivi&valtteri
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Niinkö sen unenpöpperöisen 5-vuotiaan pitää muistaa ja ymmärtää isin sanomat asiat jos herää kesken kaiken, vaikka painajaisesta, eikä vanhemmat ole kotona?
Itse asiassa tuollainen "varoittelu" että "jos heräät eikä kukaan ole täällä" voi saada aikaan aikamoisen stressin lapselle että mitäs jos heräänkin joku yö eikä isi ja äiti ole kotona...

Juu ei ole ok tuon ikäisiä jättää.

Itse hain kerran mieheni kaupungilta, aikaa meni noin 30 min. Omatunnontuskia sain, vaikka lapset oli jo 10v ja 6v. Sanoin kyllä illalla nukkumaan mennessä, että jos yöllä heräätte enkä ole kotona, niin voi kännykällä soittaa.

Mä oon kerran jättänyt lapset nukkumaan, kun lähdin miestä hakemaan 20km päästä, kun oli bussilla ajanut ohi, eikä täällä taksi kulje yöllä. Vauvan otin mukaan ja 4-11 vuotiaat lapset jäivät kotiin nukkumaan. En todellakaan lähtisi mistään baarista ketään hakemaan, kokoajan mielessä, että mitä jos lapset heräävät.

Elikkä jos perhe on muutoin ihan normaali ja ok niin lapsen lyöminenkin on ihan ok jos se tapahtuu vain kerran kuukaudessa eikä joka päivä, taikka seksuaalinen hyväksikäyttö on ok jos muutoin elellään siististi? :O.

Tiedät itsekin, että tällaista en tarkoittanut. Typerä verrata tuollaisia asioita.

Perheen ongelma on se, että he eivät näe tarpeelliseksi maksaa taksia juhlivalle vanhemmalle, vaan jättävät mieluummin lapset kotiin yksin. Mun mielestä tässä on aika monta helppoa ratkaisua, esim.: A) säästävät taksirahat jostain, B) pyytävät kyydin joltain toiselta, C) turvautuvat naapuriapuun lastenvahdinnassa
En tosin usko, että kyse on köyhyydestä, vaan ihan vain ajattelemattomuudesta.

JA TODELLAKIN TÄMÄ ON VÄÄRIN EIKÄ OLE OK. Mutta että minä alkaisin soitella johonkin tuosta, niin perheessä saisi olla jotain muutakin vialla tai tätä tapahtua n. kerran kuussa tai useammin.

Alkuperäinen kirjoittaja paska äiti;25009524:
oonko ihan paska äiti kun lenkitän koiran yöllä kun lapsi nukkuu????

Riippuu kauan siinä lenkissä menee ja miten kaukana käyt. Kusella voi koiran käyttää, se max. 10 minsaa poissa. Mutta ei mitään monen kilsan lenkkejä voi tehdä!

Meillä on tuon ikäiset lapset. Ajatus keskellä yötä heräävästä unenpöpperöisestä lapsesta, joka etsii kotoa turhaan vanhempiaan, on kestämätön. Itse saatan päivällä lasten hereillä ollessa viedä roskat ulos, mutta että jättäisin heidät yöllä yksin noinkin pitkäksi aikaa... Ei!

Ikinä en jättäisi. Jos johonkin olisi pakko lähteä niin herättäisin lapset ja pakkasin puoliunessa autoon. En vaan uskaltaisi jättää. Ihan vaan se että heräävät ja pelästyvät, näkevät painajaista ja tarvitsevat turvaa. Saatikka tulipalo tai joku murtautuu kotiin...

Ahdistaa että joku voi jättää. Minä melkein aloittajana soittaisin lastensuojeluun. Ei perheelle muuta tapahdu kun että heille huomautetaan asiasta ja asiasta keskustellaan. Näin ei tule toimia.

[QUOTE="vieras";25009784]

Ahdistaa että joku voi jättää. Minä melkein aloittajana soittaisin lastensuojeluun. Ei perheelle muuta tapahdu kun että heille huomautetaan asiasta ja asiasta keskustellaan. Näin ei tule toimia.[/QUOTE]

Tämä on kyllä totta. Tuskin tekevät mitään radikaalia eikä todella huostaanoteta ja saahan perhe halutessaan myös helpommin apua, jos on jotain autettavaa. Mutta ihan varmasti (?luulen?) huostaanottavat yhdeksi yöksi, jos lapset löydetään yksin kotoa. Lapset toki palautetaan pian takaisin, mutta aika karseaa tuollainen varsinkin lapsille. Vai onko näin?

ite kun olin jtn 8v olin serkku tytön vahtina ja serkkuni oli silloin 4v kun sen vanhemmat meni baariin. mut en jättäis omiani enkä muidenkaan yksin noin pienenä. maks 5min kun tupakalla käy ja silloinki oven edessä.

Mä en tollasessa tapauksessa pelkäisi niinkään tulipaloa (miten lapsille käy) vaan paljon todennäköisempää on kuitenkin se että ajaa itse kolarin. Tai että joku kahjo rattijuoppo ajaa omaa autoa päin. Mutta ei tuon ikäisiä todellakaan voi jättää yksin kotiin, oli sitten päivä tai yö. Kouluikäiset voi jättää jos on kännykän päässä tavoitettavissa. Lapset tunnin yöllä yksin kotona, ei helvattu! Jos ei ole rahaa taksiin niin sitten ei voi mennä tai saa muualta kyytiä.

Ei voi! itse en niinkään sitä tulipaloa pelkäisi. Todennäköisimmin auto hajoaisi, bensa loppuisi, joutuisi todistamaan liikenneonnettomuutta yms. silloin lapset olisivat paljon paljon kauemmin yksin kotona kuin alunperin oli suunniteltu! Puhuisin vielä itse asiasta vanhemmille

Mä en oikein ymmärrä tässä sitä, että baarireissu menee lasten turvallisuuden edelle tai että taksi tulee muka liian kalliiksi... Ja onhan tuo ihan lain edessäkin lapsen heitteillejättö, eli ei ole pelkkä mielipidekysymys.

Eikä jotain koiralenkkiä lähikadulla muutaman minuutin ajan voi verrata tunnin poissaoloon.

Tääl meilläpäin kävi kamala onnettomuus jokunen vuosikymmen sitten. Emäntä lähti viemään kahvia mettätyöläisille ja jätti neljä pienintä kotiin. Lukitsi oven etteivät karkaa. Talo paloi maan tasalle lapset mukanaan. Vanhin pelastu ku oli mettäs isä kans. Tapahtu joskus 70- luvul

Voi ei.. En vois kuvitellakaan. Niin monta asiaa voi tapahtua, mikä viivästyttää kotiinpääsyä, tai pahempaa. Kolmevuotias takuulla hätääntyy jos herää. Ja lapsille voi sattua jotain sillä välin. Ei ei ja ei. 5-vuotias on jo eri juttu, mutta en sitäkään tunniksi jättäisi.

Jos on varaa ottaa kuppia baarissa, on varaa myös maksaa taksi. Mä en jättäisi ala-asteikäistä yksin yöllä kotiin, enkä ainakaan noin nuoria mitä ap kertoi. Mun mies on ehkä kaksi kertaa vuodessa jossain yöreissussa tai tulee myöhään yöllä kotiin. Jos mun on pakko käydä koiran kanssa sinä aikana ulkona kun lapsi nukkuu, niin siinä menee maksimissaan viisi minuuttia. Sen lisäksi ilmoitan miehelle koska lähden ja koska olen tullut takaisin. Jos ei viestiä takaisintulosta tule, hän soittaa ja jos ei soittoon vastata, hän soittaa vanhemmilleni.

Mut jätettiin n. 3 vuotiaana yksin yöllä, en tiedä kuinka pitkäkäsi aikaa. Heräsin ja säikähdin kun ei vanhemmat nukkunu vieressä niinkun yleensä. No, rohkeena tyttönä lähdin etsimään niitä, kävin koko talon läpi, yritin ulos, mutta ovi oli takalukossa ja kun ei ketään löytyny niin menin herättää pienet sisarukset. Mun järkevin päätelmä oli, että aikuiset ei olis omasta tahdosta jättäneet meitä yksin yöllä, joten MÖRKÖ tai MURHAAJA oli vienyt ne. Itkettiin ja piileskeltiin sängyn alla siihen asti, että ovi kävi ja känniläiset saapu. Luultin niitä möröksi, huudettiin ja juostiin henkemme edestä ) :

En jättäs eikä silleen saa tehä.
Mitä tuokaan 4v osais kotona yksin tehä hädän tullen kun ei se pääse ulos eikä osaa soittakaan kellekään jne. Saattaa herätä kesken ja varmasti pelästyisi. Täälä vaunulla nukkuu ja aikuiset saattavat olla tuossa aivan näkömatkan päässä jolloin kuuluu kyllä jos tarvii jotain ja osaa avata ovenkin tullakseen luo. Ja tietää että ollaan aina saatavilla.
Miehellä on ollut lapsena tilanne että heräsi 6-7v eikä aikuset olleetkaan kotona. Muistaa vieläkin sen pelon.

Yhteistyössä