3- ja 5-vuotiaat kahdestaan yöllä kotona

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja viivi&valtteri
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

viivi&valtteri

Vieras
Juttelin tänään kaverin kanssa ja kerroin, etten malta lähteä työpaikan pippaloihin, kun taksi tulee liian kalliiksi suhtautettuna muutaman tunnin baarissa istumiseen (oon toki ollut vesilinjalla oon ollut monta kertaa). Hän kertoi, että hänen miehensä jättää lapset nukkumaan kotiin siksi aikaa, kun hakee ystäväni kaupungista (matka yhteen suuntaan n. 30 min, eli tunti yhteensä).
Hän ei nähnyt tässä mitään ongelmaa, lapsethan nukkuvat omissa sängyissään sinä aikana. Hän ihmetteli, kun olin niin järkyttynyt kuulemastani. Siksi kyselenkin, mitä mieltä te olette? Onko milestänne ok, jättää lapset n. tunniksi nukkumaan ilman, että aikuinen on läsnä asunnossa, vai onko kenties "vika" mun suhtautumisessa?

no jos et provoa, niin ei ole ok, jopa minä, jonka lapsi on vasta kohta 10kk tajuan sen... mut jätettiin aikoinaan yksin 1-vuotiaan pikkusiskon kanssa, olin ehkä 7-8v, kun porukat läks baariin... ton ikäiset voi keksiä mitä vaan ja hätääntyvät helvetisti, kun ei ole isiä/äitiä kotona!

Toivottavasti tää on provo, mutta jos ei ole niin mä tuossa tapauksessa ilmoittaisin lastensuojeluun jos noin oikeesti tapahtuu. Kuinka joku uskaltaa, ihan oikeesti? Jos joku oikeesti ajattelee tekevänsä noin, niin ei ole kypsä vanhemmaksi.

• Tykkää
Reactions: Anatolia
ei ole ok. Kaverini on tehnyt samoin hakeakseen miehensä baarista ja jättänyt jopa alle 1 v yksin kotiinsa. Olen sanonut hänelle mielipiteeni mutta hänen mielestään siinä ei ole mitään ongelmaa, lapsihan nukkuu ja heillä menee kuulemma max. 1h.

Juttelin tänään kaverin kanssa ja kerroin, etten malta lähteä työpaikan pippaloihin, kun taksi tulee liian kalliiksi suhtautettuna muutaman tunnin baarissa istumiseen (oon toki ollut vesilinjalla oon ollut monta kertaa). Hän kertoi, että hänen miehensä jättää lapset nukkumaan kotiin siksi aikaa, kun hakee ystäväni kaupungista (matka yhteen suuntaan n. 30 min, eli tunti yhteensä).
Hän ei nähnyt tässä mitään ongelmaa, lapsethan nukkuvat omissa sängyissään sinä aikana. Hän ihmetteli, kun olin niin järkyttynyt kuulemastani. Siksi kyselenkin, mitä mieltä te olette? Onko milestänne ok, jättää lapset n. tunniksi nukkumaan ilman, että aikuinen on läsnä asunnossa, vai onko kenties "vika" mun suhtautumisessa?

No ovat munkin mielestä vielä liian nuoria jäämään. Ei kolmivuotias ainakaan asiaa vielä ymmärrä eikä viisivuotiaasta siinä apua ole. Me alettiin harrastamaan tuota, kun lapset olivat 6 ja 7v, ymmärsivät silloin, mistä on kysymys ja silloinkin laitettiin aina yöllä siskolleni viestiä (asuu lähellä), että lapset jäävät keskenään kotiin ja taas viestiä että kotona taas ollaan, oli itselläkin sellainen olo, että jos kolari tulee, niin joku tietää mennä lasten luo jos meistä ei ala kuulumaan.

NO ei todellakaan voi tehdä niin! Mitä jos talo/kämppä syttys palamaan!? Ei lapsia jätetä kotiin ellei joku oo vahtimassa. Juuri ja juuri uskallan mennä viemään roskat (asutaan kerrostalossa) kun lapset on nukkumassa. menee ehkä 3min.

Ei todellakaan ole ok, vaan heitteillejättö. Sepä onkin kivaa, kun jostain syystä syttyy tulipalo tai ihan vain toinen lapsista herää ja havaitsee vanhempien olevan poissa. Huhhuh. Soitto lastensuojeluun. En juuri koskaan huutele lastensuojelua missään ketjuissa, mutta nyt on pakko.

Ei ole ok.

Tuttavani teki aikoinaan noin. Jätti 3 v ja 4 v lapset nukkumaan kotiin kun haki puolisonsa yöllä töistä, ja aikaa tähän kului 30-45 min. Minusta aivan käsittämätöntä. Meillä siippa olisi saanut tulla ihan taksilla vaikkapa.

ei ole ok. Kaverini on tehnyt samoin hakeakseen miehensä baarista ja jättänyt jopa alle 1 v yksin kotiinsa. Olen sanonut hänelle mielipiteeni mutta hänen mielestään siinä ei ole mitään ongelmaa, lapsihan nukkuu ja heillä menee kuulemma max. 1h.

No mtta entä jos talo syttyy palamaan? Lapset herää ja hätääntyy? Entä jos kaverilles sattuu jotain matkalla, vaikka kolari? Siinä sitte ambulanssissa ku alkaa sopertaa että 1vee on yksin kotona niin sossut on salamana paikalla ja huostaanottavat lapset välittömästi.

Noin pienten kohdalla jos tietää noin tapahtuvan niin sosiaalipäivystykseen ilmoitus. se on lastensuojeluasia.

Ei ole provo, ihan vakavalla naamalla kaveri tämän kertoi, eikä nähnyt järjestelyssä mitään outoa. Muuten on mun mielestä ihan fiksu ja järkevä tyyppi, siksi jäinkin miettimään asiaa (jonkun muun kertoman kohdalla olis heti hälytyskellot soineet).

En ikinä voisi jättää. Jos vähän ymmärrän, että joku jättää autoon kun käy pienessä kaupassa nopeasti, mutta tätä en hyväksy. Tässä naapurissa yksi perhe jättää 3,5v. aamulla yksin videon ääreen kun vie 1,5km päähän vanhemman lapsen eskariin. Mua tuokin hirvittää!

Ei ole ok.

Mutta mikäli perhe on normaali, niin ei mun mielestä ole mikään lastensuojeluasia kuitenkaan. Jos tämä siis on todella harvinaista. Joku miehen yövuoroista alvariinsa hakeminen olisi sitten jo eri asia, mutta minusta lastensuojelulla on muutakin tekemistä. Sen sijaan sanoisin kyllä suoraan ystävälleni, että lopettaisi tuollaisen ja tarjoutuisin vahtimaan lapsia tai jotain. Voisihan sitä ehkä jonkinlaista hoitoketjua kehittää tai viedä itkuhälytintä seinänaapuriin tms.

[QUOTE="vieras";25009470]Ei ole ok.

Mutta mikäli perhe on normaali, niin ei mun mielestä ole mikään lastensuojeluasia kuitenkaan. Jos tämä siis on todella harvinaista. Joku miehen yövuoroista alvariinsa hakeminen olisi sitten jo eri asia, mutta minusta lastensuojelulla on muutakin tekemistä. Sen sijaan sanoisin kyllä suoraan ystävälleni, että lopettaisi tuollaisen ja tarjoutuisin vahtimaan lapsia tai jotain. Voisihan sitä ehkä jonkinlaista hoitoketjua kehittää tai viedä itkuhälytintä seinänaapuriin tms.[/QUOTE]

Kyllä se on ls asia ihan normaaliperheessäkin. Siinäkin tapauksessa vaikka niin kävis vain kerran.

Kyllä se on ls asia ihan normaaliperheessäkin. Siinäkin tapauksessa vaikka niin kävis vain kerran.

Periaatteessa varmasti on ls-asia ja siis virallisesti aivan varmasti heittellejättö.

Tarkoitin vain sitä, että itselläni olisi aika todella iso kynnys lähteä soittelemaan mihinkään vain tämän asian takia. Siis jos tämä on ainoa juttu, minkä perhe tekee "väärin" tai mihin tarvitsisivat ulkopuolista näkökulmaa. Tosin usein nämä jutut menee vähän käsikädessä ja tässäkin voisi olla jotain ongelmaa muutenkin perheessä. Mutta jos oletetaan, että ovat muuten täysin tervehenkinen perhe, niin en lähtisi soittelemaan minnekään, vaan ihan itse yrittäisin takoa järkeä tai tarjota apua tai vaikka maksaa sen taksin.

Alkuperäinen kirjoittaja paska äiti;25009524:
oonko ihan paska äiti kun lenkitän koiran yöllä kun lapsi nukkuu????

No en tuosta paskasta tiiä mutta ajattelematon ainakin oot jos meet omaa pihaa pitemmälle (riippuen vähä asumismuodostakin). Mitä jos sulle sattuu jotain sielä lenkillä?

Kysyin kaveriltani, että entä jos joudutte kolariin tms., niin hän sanoi siihen olevan olematan todennäköisyys. Ennen nukkumaan menoa isä kertoo vanhemalle lapselle, että jos heräät yöllä, enkä ole täällä, niin olen hakemassa äitiä ja tullaan pian. Ulko-ovea lapset eivät saa auki, joten ulos eivät pääse.
Tämä kaveri on (mielestäni) tosi hyvä äiti, siksi olin ällikällä lyöty, kun hän kertoi järjestelystä. Usein hän ei käy yöjalassa, ehkä n. joka toinen kuukausi. Mutta silti mua asia hirvittää. Lastensuojeluilmoituksen tekoon on niin suuri kynnys, että sitä en halua tehdä, ennen kun oon pohtinut asiaa tarkoin.

[QUOTE="vieras";25009553]Periaatteessa varmasti on ls-asia ja siis virallisesti aivan varmasti heittellejättö.

Tarkoitin vain sitä, että itselläni olisi aika todella iso kynnys lähteä soittelemaan mihinkään vain tämän asian takia. Siis jos tämä on ainoa juttu, minkä perhe tekee "väärin" tai mihin tarvitsisivat ulkopuolista näkökulmaa. Tosin usein nämä jutut menee vähän käsikädessä ja tässäkin voisi olla jotain ongelmaa muutenkin perheessä. Mutta jos oletetaan, että ovat muuten täysin tervehenkinen perhe, niin en lähtisi soittelemaan minnekään, vaan ihan itse yrittäisin takoa järkeä tai tarjota apua tai vaikka maksaa sen taksin.[/QUOTE]

Elikkä jos perhe on muutoin ihan normaali ja ok niin lapsen lyöminenkin on ihan ok jos se tapahtuu vain kerran kuukaudessa eikä joka päivä, taikka seksuaalinen hyväksikäyttö on ok jos muutoin elellään siististi? :O Tämä on lastensuojelulain näkökulmasta ihan yhdenveroinen sen kanssa että jättää noin pienet yksin kotiin noin kauaksi aikaa. Mulla on henk koht korkea kynnys mennä tekemään ilmoituksia yhtään kenestäkään, mutta tuo on niin törkeä rikkomus että tekisin kyllä. TAikka voisin ensin puhua siitä kaverilleni ja kertoa että se on lainvastaista ja että se on heitteillejättö, jos vanhemmat tavataan "itse teosta" eli jos esim jotain sattus tuola reissun päällä ja viranomaiset kuulisivat että lapset on yksin kotona, niin lapset huostaanotettais välittömästi!! Mun mielestä ei voi tuijottaa siihen että kun perhe tekee ne 99 asiaa oikein ja sen yhen väärin. jos se yksikin on väärin niin siihen pitää puuttua. Jos kaverin puhe (esim ap:n), ei auta niin sitte soitto lastensuojeluun.

Ap, kerro sille kaverillesi tuo mitä kirjoitin, eli jos viranomaiset saa tietää asiasta nii menettävät lapset välittömästi ja niitä on sitte vaikee saada takas. sen riskin ottavat jos jättävät kotiin.

Lapset ei saa edes ovea auki - aika mahdoton paikka pelastua tulipalostakaan jos nyt osaavat edes ulos yrittää. Eivätkä taatusti osaa edes apua soittaa.

En mä ymmärrä mikä tälläisiä vanhempia vaivaa? ovatko jotenkin kuolemattomia ja niin mahtavia ettei heille satu mitään onnettomuuksia kohdalle. Elävät viissiin jossain pössyssä että kaikki sattuu aina joillekin muille - ei omalle kohdalle.

Alkuperäinen kirjoittaja paska äiti;25009524:
oonko ihan paska äiti kun lenkitän koiran yöllä kun lapsi nukkuu????

no pääseekö lapsesi omin voimin pois sisätiloista jos syystä tai toisesta sähkölaite syttyy palamaan (muistat kai että tuli leviää hyvinkin nopeaa ja häkä tappaa salakavalasti)

Mä voin ajatella jättäväni lapsen hieman pidemmäksi aikaa kotiin vasta sitten kun lapsi osaa itse ulos, lasta on opetettu miten toimia tulipalossa ja mieluusti vielä osaa soittaakin itse. Eli veikkaan että tuolloin lähennellään kouluikää.

Yhteistyössä