3. asteen repeämä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Cham
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
C

Cham

Vieras
Kyselen vähän tuoreempia kommentteja ja kokemuksia tähän asiaan, kun arkistoista löytyy vaan muutaman vuoden vanhoja. Eli jos olette ekassa synnytyksessä saaneet 3. asteen repeämän niin miten on toinen synnytys sujunut? Oletteko saaneet synnyttää alakautta vai onko tullut suunniteltu sektio? Itse repesin 3.asteen verran ja toinen lapsi suunnitteilla. Nyt askarruttaa tuo synnytys...

oli 3 asteen repeämät, verisuonet ratkes pituussuunnassaan..ja verenvuoto oli valtavaa. Mut ei mitään ongelmia uusien raskauksien kanssa. Alakautta oon loputkin synnytelly.

Mulle sanoi gynekologi, että alakautta synnytystä ei edes enää harkita, koska todennäköisyys uudelle repeämälle on todella suuri ja toista kertaa sitä ei enää saa niin hyvin korjattua.

Itse haaveilen vielä vauvasta ja pitkään laittoi vastaan ajatus suunnitellusta sektiosta, mutta todellakin otan mieluummin sen kuin uuden repeämän ja suuren todennäköisyyden siihen, että p*skon housuuni loppuelämäni.

Alkuperäinen kirjoittaja mulla:
oli 3 asteen repeämät, verisuonet ratkes pituussuunnassaan..ja verenvuoto oli valtavaa. Mut ei mitään ongelmia uusien raskauksien kanssa. Alakautta oon loputkin synnytelly.

Mulla meni sulkijalihakset ja kaikki, menikö sinulla?

AavikonNorsu: repeämä ei ole kolmannen asteen repeämä jos sulkijalihas ei repeä, et ihmetyttää tuo "mulla"n kommentti, kun kolmas aste nyt ei revi verisuonia vaan nimenomaan tuon sulkijalihaksen ym. "kivaa"

Alkuperäinen kirjoittaja 12333:
AavikonNorsu: repeämä ei ole kolmannen asteen repeämä jos sulkijalihas ei repeä, et ihmetyttää tuo "mulla"n kommentti, kun kolmas aste nyt ei revi verisuonia vaan nimenomaan tuon sulkijalihaksen ym. "kivaa"

ahaa, ok..no se varmaan sit riippuu saako synnyttää alakautta. Tuskin sit saa jos on noi suonetkin revenny yms :(

Mulla repes puolet sulkijalihaksesta ja poika syntyi avosuutarjonnassa. Otettiin väkisin ulos, kun ei muuten tullu siksi repesin niin pahoin... 4.asteen repeämä pinos joku oli laittanukki et tarjonta tarkistetaan vielä ultralla, mut miten hemmetis ne voi nähdä sen tuleeko oikeinpäin vai naama ylöspäin?! Mulla tiedettiin vasta sit kun saatiin ulos...

Moikka,
Itsellä myös kolmannen asteen repeämä (sulkijalihaksista 50 %). Lääkäri sanoi, että aikaisemmin on annettu näissä tapauksissa synnytyskielto alateitse, mutta nykytutkimuksen mukaan synnyttää voi normaalisti, jos edellisessä synnytyksessä syntyneet vammat ovat normaalisti palautuneet. Eli on yleisesti mahdollista synnyttää alateitse, mutta lääkäri ilmeisesti kuitenkin tekee yksityiskohtaisen päätöksen jokaisen kohdalla em seikkojen mukaan. Se "uskaltaako" synnyttää vaikka saisi luvan on tietty asia erikseen...

Niin, tarkoitinkin juuri tuota - eli itse pelkään ihan samaa... Ja ajattelen just sitä, että jo kertaalleen revenneitä paikkoja ei ehkä saa enää kursittua edes tälle tasolle jolla nyt ovat (sen ensimmäisen repeämisen jälkeen)... Kuten sanoit, kukaan ei pysty sanomaan miten se synnytys menee...

Mulla sama kuin Chamilla, mielelläni synnyttäisin alakautta, mutta todella pelkään sitä, että repeän uudestaan ja jos ei ne repeämät sitten toisella kerralla paranekaan kuten ensimmäisellä.

Itse oon tehnyt jo 5vuotta mietintää ton synnytyksen jälkeen ja itse oon vahvasti sitä mieltä, että sektion ehdottomasti haluan jos kolmannen lapsen saan. Riski repeämään on olemassa ja se korjaus, ei...

Mulla kanssa II/III asteen repeämä ekassa synnytyksessä mutta toinen syntyi silti ihan normaalisti alakautta ilman isompia vahinkoja. Mulla ensin epäiltiin repeämän olevan peräsuoleen saakka (lääkäri kutsuttiin paikalle tarkistamaan asia) mutta ei kuiteskaan ollu.
Repeämät ompeli kätilö itse, mikä aiheutti myöhemmin ihmetystä miksei lääkäri ommellut. Ilmeisesti mun tapauksessa kätilö ei olisi saanut ommella ... no, jokatapauksessa en pystynyt istumaan muutamaan kuukauteen synnytyksen jälkeen ja vaivoja on silloin tällöin edelleen (synnyktyksestä vuosia).

Mut jouduttiin kursimaan leikkaussalissa ja menetin reilun litran verta. Istumakielto oli viikko synnytyksen jälkeen. Synnytyksen hoitanu lääkäri kyllä sanoi, ettei ole este alakautta synnyttämiselle, mutta silti pelottaa. Mulla ilmeisesti aika tilava lantio kuitenkin...

Yhteistyössä