Mulla kans ensimmäisen kanssa toisen asteen repeämä, episiotomia ja sekin oli imukuppisynnytys, koska multa loppui supistukset kesken (marraskuu 2005). Pari viikkoa olin todella kipeä, synnytyksestä jäi peen maku suuhun, enkä jaksanut keskittyä imettämiseen kipujen takia ja vauvakin oli erittäin hätäinen eikä imetys enää siinä vaiheessa kiinnostanut vauvaakaan, kun olisi jaksanut imeä. Esikoinen kun nukkui imetyksen kannalta tärkeät ensipäivät melkeinpä kokonaan vuorokauden ympäri ja totesi pullon olevan parempi.
Nyt lokakuun lopulla toisen lapsen syntyessä ensin puhkaistiin kalvot ja laitettiin kohdunkaulan puudutus, avautumisvaiheen pitkittyessä laitettiin vielä spinaalipuudutus. Avautumisvaihe yksinkertaisesti pitkittyi siksi, että aloin jännittämään ja pelkäämään, että jos käykin kuin esikoisen synnytyksessä.
Spinaalin saadessa meni vain tunti ja 3 minuuttia kun kuopus oli maailmassa. Pieni repeämä, johon laitettiin vain 5 tikkiä. Tällä kertaa jäi positiivinen mieli ja imetyskin lähti sujumaan hyvin. Kätilökin oli aivan ihana ja mahtava tyyppi, joka jaksoi kannustaa ja ymmärsi ensimmäisen synnytyksen aiheuttaman pelkotilan. Nyt kun on toinen synnytys takana, olen tietysti synnytyksiä vertaillut, olen tullut siihen tulokseen että ensimmäisessä synnytyksessä mukana ollut kätilö olisi voinut kertoa synnytyksen edetessä miten voitaisiin tehdä sekä olisi voinut kannustaa paremmin.
Kun ekassa synnytyksessä kätilön kootut tokaisut oli aika töykeitä, kuten esim. Halusin synnytysjakkaran, totesi että sä menet nyt siihen sängylle ja synnytät siinä.
Ponnistusvaiheen alkaessa tokaisi että älä huuda! (en ollut päästäny pihaustakaan)
Myös kun jouduttiin ottaa imukuppi käyttöön, yritti kätilö ajaa isän pois salista, onneksi lääkäri antoi luvan jäädä. Muutenkin kätilö suhtautui minuun koko ajan tyylillä olet vain ensisynnyttäjä ja et tiedä mistään mitään!! Pieni haju hoitoalan ammattilaisena kuitenkin oli, mitä synnytyksessä tapahtuu. Esikoinen painoi 3630g ja kuopus 3610g, joten ne ei mulla ainakaan paljoa synnytykseen vaikuttanut, lähinnä kätilön käyttäytyminen.
-misai82-
(toivottavasti tästä saa jotain tolkkua) =)