<3 <3 MARRASKUUN massukat 2011 HEINÄKUUSSA <3 <3

helou mamat :)

pitkästä aikaa olen koneella, kun on lomat lusittu ja palattu sivistyksen ääreen :D oltiin 4,5 vkoa reissussa, ensin 3 vkoa ulkomailla ja loppuaika mökillä ja sukuloimassa. nyt olisi sitten "vähän" lukemista, jos meinaan teidän juttuihin päästä mukaan :whistle:

taidanki jättää kommentoinnin ensi kertaan (kun olen ehtinyt kahlata vaikkapa ensin tämän heinäkuun pinon jutut...) ja kertoa kuulumiset oman navan ympäriltä. tänään oli rakenneultra (sopivasti ekan työpäivän aamuna... :whistle: ) ja siellä kaikki hyvin =) pikkuinen liikuskeli ahkeraan, harjoitteli hengittelyä ja imi peukkua aivan ylisöpösti :heart: voi elämä, miten ihana pikkuinen!! sukupuoltakin kysyttiin ja aika isolla todennäköisyydella meille olisi tulossa pikkuinen tyttö :heart: mulla oli ihan 50-50 tuntemukset tytöstä tai pojasta, lähinnä on vaan toivottu, että kunpa vauvalla olisi kaikki hyvin ja olisi terve, kun se alkuraskaus vuotoineen oli niin kamala.

muuten mennyt raskaus hyvin, liikkeet on tuntuneet jo vkolta 15+, oikeastaan heti kun reissuun lähdettiin =) mieskin tunsi masun päältä ekat potkut jo vkolla 18+2! ihan uskomatonta, kun esikoisesta sain odottaa liikkeitä vkolle 20+ (eli missä nyt olen) ja nyt on tuntunut kohta jo 6 vkoa. no, silloin oli istukka etuseinämässä ja nyt se on takaseinämässä, joten se selittänee tuon ison eron. kooltaan napero nimittäin vastasi ihan viikkoja, eli mikään jättiläinen sieltä ei varmaan tälläkään kertaa tule (esikoinen oli ja on edelleen pikkukeijukainen).

joo, yksi (pieni?) huoli täällä vielä kuitenkin on ja se on, että eilen illalla tuli yllättäen vähän vaaleanpunaista vuotoa (11,5 vkon tauon jälkeen). kätilö kyllä meinasi että on limakalvoilta, koska kohdussa oli kaikki hyvin ja kohdunsuu tiukasti kiinni, ja sanoi ettei mitään huolta. no, seurailen tilannetta ja jos jää tuohon öiseen niukkaan vuotoon, niin en stressaa enempää.

ihanaa kesän jatkoa kaikille ja hyviä vointeja!!

t. manna8 + "elma" 20+5 :D :heart:
 
Heippa marrasmammat!

Jopas on taas viikonlopun jälkeen tullut tekstiä! Onnea uusista ultrakuulumisista. Mekin käytiin perjantaina kurkkaamassa pikkuista ja samalla saatiin varovainen tyttölupaus! :heart: Kohta miehellä on siis todennäköisesti kaksi elämänsä naista! :) Tyttöuutinen tuli pienenä yllätyksenä, sillä itselläni oli poikaolo ja samoin suuri osa ystävistä oli veikannut poikaa. Ihanaa oli saada hyviä uutisia, kaikki oli juuri niin kuin pitääkin. Se oli meille kaikkein tärkeintä, sekä tyttö että poika olisivat olleet ihan yhtä tervetulleita.

Viikonloppu menikin herkistellessä siskon häissä. Ihan jo pelottaa miten tulen selviämään omista häistäni, jotka ovat vajaan kuukauden päästä. Nyt ei tarvinnut kuulla kuin ensisävelet häämusiikista, niin johan kyynelkanavat aukesivat... Nyt täytyy alkaa suunnitella pöytäjärjestyksiä ym. omiin häihin, mukavaa touhua! :)

Sannuska80 20+5
 
Mäkin tulen hehkuttamaan saavutettua puoliväliä :heart:

Meitä taitaakin ensi maanantaina olla useampikin ultrattavana. Mä otatan kanssa illalla miehellä masukuvan niin tulee puolenvälin tuplamaha näytille. Musta ainakin tuntuu, että teillä muilla on aika söpöjä ja pieniä mahoja.

Huomenna tän kuumuuden onneksi pitäis helpottaa ja ensi viikolla miehelläkin alkaa loma niin saa itsekkin otettua hieman rennommin nää päivät. Tosin meilläkin alkaa heti terassin laajennus ja kaikkea pientä puuhasteltavaa tossa pihassa olis mutt yritän olla niistä stressaamatta.

Mulla vaihtuukin nyt neuvolatäti kun siirryn vihdoin oamlle alueelleni. Kerran olen siellä aiemmin käynyt ja oli kyllä ihan mukavan tuntuinen. Tää edellinen tätikin oli tosi kiva mutta ehkä hieman hajamielinen. Hän ei esim. ikinä meinannut muistaa, että odotan tuplia.

Siisu ja puolivälin pojat 20+0
 
ainiin ja Pa-pillonille halaus. Osaan samaistua tohon sun tunteeseen. Olisin todellakin pettnyt pojasta. Siis poikaa toki niin rakastaisi mutta kun on jo kaksi poikaa... Ja varsinkin nyt kun tyttölupausta hieman väläyteltiin niin varmasti maailma hetkeksi musertuisi jos olisikin poika.
Mutta ne on normaaleja tunteita, älä ole huolissasi. Ja luonnollista on musta toivoa jotain tiettyä sukupuolta.
 
Helteistä maanantaita!

Juu, helteet ovat täälläkin vain jatkuneet ja jatkuneet, olis kyllä kiva saada vähän vettä että vähän edes ilma raikastuisi. Yölläkin on aika kuuma, mut onneksi ei oo ainakaan vielä haitannut yöunia.

Levottomat jalat: Minulla oli ekassa raskaudessa levottomat jalat tosi pahana vaivana ja nytkin on ollut muutoman kerran illalla kun on mennyt nukkumaan. Ekassa raskaudessa pidin aina ennen nukkumaan menoa jalkoja jonkun aikaa ylhäällä ja sitten laitoin kylmägeeliä jalkoihin ja se kyllä auttoi aika hyvin. Nyt ei ole vielä tarvinnut kylmägeeliä käyttää.

Närästys Närästys on myös vaivannut jonkun verran, mutta en ole vielä mitään "lääkettä" tarvinnut. Pitää vain katsoa mitä iltaisin suuhun laittaa ja kunhan ei syö liikaa, niin sitten ei käy makuuasennossa närästämäänkään.

Neuvola Neuvolassakin kävin ja kaikki oli niin kuin pitääkin, nyt otettiinkin jo sf-mitta, joka näytti 19cm, terkkari sanoi että hyvin on kohtu kasvanut. Seuraava käynti onkin vasta 6 viikon päästä ja sitten raskausviikolla 28 on ylimääräinen ultra.

Hankinnat Hankinnoista on ollut paljon täällä juttua, meillä on melkein kaikki tavarat edellisiltä lapsilta tallessa, joten ei tarvii paljon mitään hankkia ja sitten kun tämä uusi tulokas on samaa sukupuolta kuin edelliset, niin ei tarvii vaatevarastoakaan uusia :) Meillä on siis Brion yhdistelmät, vaununkoppa erikseen ja ratasosa erikseen, sitten löytyy tuplarattaat ja lisäksi gracon matkarattaat, johon sopii gracon turvakaukalo. Sitteri ja kantoreppu on myöskin tallessa, joten oikeastaan ainoa tavara joka puuttuu on pinnasänky. Mutta sitä ei heti tarvita, koska vauva saa nukkua äippäpakkauslaatikossa, kuten edellisetkin lapsoset.

Liikkeet Nyt olen alkanut tuntemaan kunnon myllerystä ja liikkeet näkyy myös päälle, näkee hyvin kummalla puolella vauva on kun maha on toispuoleinen :D Istukka on etuseinamässä ja edellisissä raskauksissa istukka oli takaseinässä.

Synnytys Molemmat aikaisemmat raskaudet on käynnistetty, eka käynnistettiin 3 päivää LA:n yli ja toinen 2viikkoa ennen LA:a. Synnytyksen on mennyt tosi hyvin ja helposti, ei ole mitään repeämiä tullut. Ekassa otin epiduraalin, toisen synnytin luomuna ja aion synnyttää luomuna tämänkin jos vaan tuntuu menevän yhtä helposti kuin edellinen synnytys. Toivon, kyllä että tehtäis taas käynnistys. Joku kertoi lapsivesien menosta ja siitä NAPS äänestä, näin tapahtui myös mulla. Ekan kohdalla puhkaistiin kalvot salissa, mutta tokan kohdalla makasin sängyssä ja yht äkkiä kuului selvä NAPS ääni ja sitten tuli lapsivedet.

Ultrat Täällä kaupunki tarjoaa nt-ultran ja rakenneultran, muut ultrat on maksettava itse. Eikös pari vuotta sitten tullut just sellainen "laki" jossa kaikille odottaville äideille on samat oikeudet, eli kaupungin tai kunnan olisi tarjottava just nuo kaks ultraa? Tai sit oon käsittänyt väärin.

Kristalli ja kolmonen tänään tasan 23+0
 
Onnea kaikille rakenneultrassa käyneille lupauksista! :) ihanaa meidän palstalle alkaa tyttöjäki pukata, ku meinas poikavalta olla ..

Kumikvatti mulla kans istukka etuseinässä mutta liikkeet tuntuu silti selvästi. Tietenkää sillo ku mies laittaa käden siihe mahan päälle ei kuulu mitää :D

Onko muilla hemoglobiini romahtanu? Mullao aina ollu hyvä veri 140, nyt kävin neuvolassa perjantaina ja oli vaan 117, neukkutäti kehoitti syömään rautatabletteja..

se olis 2,5 kk aikaa äippälomaan, just pomon kans laskettiin että mun äippäloma alkais jo 1.10 tää aika menee ihan älyttömän nopeaa! :)

Karoliina 23+0
 
karoliina87 mun hemoglobiini tippu jostain 120 -> 117 -> ja lopulta 112...tosin ei ollu mikään shokki et jo alkuraskaudessa hemoglobiini alko tippumaan kun mulla on aina ollu niin huono veri. rautaa alottelin jo alkuraskaudessa ja nyt sitten pienen muistikatkon jälkeen uuestaan :D
 
Siisamilla ihana tuplamasu. Sinulla on enempi ylhäällä tuo kumpu, kuin minulla. Millaissa asemissa pienokaiset siellä on? Minun vauvelit ovat molemmat poikittain.

Helteet loppui ainakin täällä pohjoisessa =) Nautin kyllä niistäkin todella, mutta jalat eivät. Vielläkin on toinen nilkka ihan turvoksissa-->nesteytys siis jatkuu vielläkin kovenpana, vaikka olen kyllä juonutkin todella paljon.

Hemoglobiini tippui 135:stä 115:sta ja aloin syömään rautalääkkeitä. Seuraavassa neuvolassa kuukauden päästä oli hemppa tippunu 113:sta, mutta ilman rautalääkkeitä tiputus olisi ollut suurempi.

Synnytystä minä en ole viellä edes miettinyt. Jotenkin se on viellä niin kaukana ja kun ei lääkäritkään ole siitä viellä mitään sanoneet, niin en ole stressannut mieltäni koko asialla. Ja kun ei ole ennen synnyttänyt, niin ei edes tiedä mitä odottaa/jännittää/pelätä...

Levottomia jalkoja ei oikeastaan pahemmin ole, kerran on tainnu vaivata. Turvotusta kyllä helteillä esiintyy ja suonenvetoja pohkeessa.

Närästys on ihan hirveä öisin, jos ei katso mitä illalla pistää suuhun. Kovin myöhään ei saa erehtyä syömään. Ja puhdas vesi on melkein kaikista pahin!! Meille äitipolilla lääkäri sanoi, että kaikkia närästyslääkkeitä saa ottaa, myös reseptilääkkeitä. Niinpä olen välillä ottanut illalla mieheltäni Zolt-merkkistä lääkettä.

Liikkeitä tuntuu ja oikeanpuoleinen on paljon aktiivisempi, kuin toinen. Ja taispa kyllä olla, että vasemmanpuoleisen istukka taisikin olla edessä...Taitaa se vaimentaa liikkeiden tuntemista. Jos juo limsaa, niin ei mene kauan, kun jumppatuokio kavereilla alkaa =)

:heart: Vimpula ja Vampula 22+4 :heart:
 
Aplari, voisitko laittaa linkin saksalaiseen verkkokauppaan, josta tilasitte Britaxin turvakaukalon ja telakan? Me ollaan meinattu ostaa just sama kaukalo, ja mielelläänhän sen tilaisi Saksasta, jos ero Suomen hintoihin on suuri.

Sannuska80 20+6
 
huomenta :)

no nyt on kahlattu pätkissä heinäkuun jutut, kesäkuu saattaaki sit jäädä lukematta... sen verta ahkeraa on tää kirjoittelu :whistle: kommentoin nyt muutamia mieleen jääneitä juttuja.

levottomat jalat on todellakin vaivana täällä :( ainoa apu on ottaa iltaisin ennen nukkumaanmenoa magnesium. joskus kesken yötäkin olen lähtenyt sitä napsimaan, jos on unohtunut illalla. tuntuu että tämä helle pahentaa vielä tuota tunnetta jaloissa ja tekisi mieli upottaa jalat jääkylmään vesisaaviin. mut se taas pahentaa suonenvetoja et ei ehkä hyvä idea : /

tarvikkeet täällä ei EDELLEENKÄÄN ensimmäistäkään pientä nuttua hankittu, isommista hankinnoista puhumattakaan. meillä on esikoisen jäljiltä lähes kaikki tallella mitä ensi alkuun tarvitsee ja sen mitä puuttuu, ehtii hankkia myöhemminkin. jotain uutta vaatetta aion kyllä ostaa ilman tarvettakin, vaikka toinen tyttö (oih, ihanaa :heart: ) meille ilmeisesti onkin tulossa =) ei vain ole helppo löytää aikaa kaupoille, kun käy töissä ja näin kesällä on paljon menoja plus että esikoisenkin kanssa haluan viettää aikaa _joka_päivä_ kunnolla.

jännä kun täällä puhuttu vaunujen merkeistä, tai siis että olisi merkkivaunuja =) mä mietin silloin esikoisen odotusaikaan vain vaunujen ominaisuuksia ja vasta kun oltiin (pitkän pohdinnan jälkeen) valittu teutonian prestiget kuulin kavereilta, että ne on "vaunujen mersut", eli kai sit just oikein merkkivaunut :D olihan ne kalliit vielä tarjouksessakin, mutta aivan loistavat eikä tarvitse edes harkita että uudet ostaisi nyt tälle vauvalle. ja mä oon lenkkeilly noilla vaunuilla tosi paljon, 1,5v ajan päivittäin semmoset 1,5-2h niin hiekkateillä kuin lumikinoksissa, että käyttöä ainakin on ollut. näitä voin siis suositella ainakin ahkerille vaunulenkkeilijöille ;)

mitäs muuta, närästys täälläkin alkanut tosiaan ja siihen olen syönyt rennietä. meillä kyllä esikoisen odotusaikaan neuvolalääkäri sanoi, ettei muka mitään närästyslääkkeitä saisi syödä, mutta en uskonut, kun kaikkialta muualta olin kuullut et just ainakin rennie on ok. no, se lääkäri oli vissiin tutkintonsa lukenut jossain muualla kuin suomessa...

synnytyksistäkin ollut puhetta ja en tiedä onko mun pää vaan totaalisesti pehmennyt tässä hormonihöyryssä ja keskiraskauden seesteisessä onnessa (juu, täältä löytyy =) ) vai mitä, mut musta on alkanut tuntua että haluaisin ihan just samanlaisen synnytyksen kuin viimeksikin. se oli KIVULIAS kuin mikä, kun 4h:ssä avauduin kokonaan ilman kivunlievitystä. loppuvaiheessa menetin jotenkin tajuntani, tai tuli sellainen ruumiista irtautumisen tunne kivun takia. näin kirjaimellisesti tähtiä ja "sukelsin" tunneliin, mut heti sitten jälkikäteen oli ihan huippufiilis, kun sain vauvan ulos hyväkuntoisena (ja oikein kiukkuisena, oli ihan että "mutsi, mikä KESTI???" =) ) ja itsekin palauduin synnytyksestä ihan hetkessä. repeämiä ja tikkejä kyllä tuli, mutta se kai on normaalia. mulla synnytys oli siis tasan 4h ekasta supistuksesta viimeiseen työntöön ja ponnistusvaihe hurjat 3min. näinkin voi ensisynnyttäjälle käydä, että kyllä sinne sairaalaan kannattaa nopeestikin mennä.

ihania masuja teillä kaikilla kuvan laittaneilla muuten =) mut miten musta tuntuu et mulla on isompi maha kuin jopa kaksosten odottajilla?? oon siis oikeesti semmonen pallo, et vois luulla ä-loman jäännin olevan ensi kuussa.. katotaan jos saisin kuvan tännekin :)

saakos vielä udella että paljonko teille on tullut painoa tähän suurinpiirtein puoliväliin mennessä? oma vaaka näyttää semmoset 3,5-4kg plussaa, joista suurin osa tullut tässä ihan viime viikkoina. siis onhan toi masukin iso, mut silti tuntuu hurjalta painonnousu. toivon ettei yli 10kg tulis tässäkään raskaudessa, siitäkin eroon pääsy oli musta hiukka työlästä, vaikka täysimetin 6kk ikään esikoista ja liikuin paljon. noh, epäterveellisellä yömässyttämisellä oli kyllä osuutensa asiaan... :whistle: kostautui kun ei päivällä ehtinyt syömään.

kiva muuten kun tänään sataa, virkistävää, vaikka toivotankin aurinkoiset kelit taas pian tervetulleeksi takaisin.

hyvää vointia kaikille!

t. manna + elma 20+6 :heart:
 
Miehän intoudun nyt kirjoittelemaan ihan urakalla, haluaisin nimittäin kysyä teiltä kokeneemmilta odottajilta oletteko käyneet 4d-ultrassa? Aikooko joku mennä tässä raskaudessa? Meitä kovasti kiinnostaisi. Aika hintavaa lystiähän se on, Joensuussa kustantaa noin 300 euroa. Onko tutkimus hintansa väärti? Kokemuksia?

Sannuska80 20+6
 
Katjuska: Mulla ei ole aavistustakaan miten päin mahassa ollaan. Edellinen ultra on ollut nt-ultra. Liikkeistä päätellen mä veikkaisin, että toinen voisi olla pää alaspäin mutta toisesta en osaa sanoa. Mulla tuntuu kanssa vasemmalla puolella selkeästi enemän liikettä. Mulla oli kyllä esikoisestakin maha tuolla korkeuksissa vaikka hän ainakin oli kokoajan pää alaspäin.
 
pikainen omanapa juttu. mie makaan sairaalassa ja todennäköisesti on tulehtunut paksusuoli. vauvalla kaikki ok. äidillä nyt ei niinkään :( neulakammot ja kaikki :( ens viikkoon menee ennenkuin pääsee kotiin. niin ja sairaudesta vielä että muutamia mammoja tähän aina sairastuu mutta lapset on terveitä ja hyvin voivia :)

varvas ja aatu 22+2
 
Heips!

Ei sittenkään hukuttu viikonloppuna häissä mun kyyneliin, jota vierätin täydet NOLLA! Muutamassa paikassa teki tiukkaa, mutta kaikista ihanuuksista huolimatta pysyin kovana. Ei voinut tietää, mitä olisi tapahtunut, jos olisi hetkeksikään tilanne herpaantunut ;)

Manna, lauantaisissa häissä oli toinenkin möhömaha mun lisäksi, laskettu aika 13.10. Hänellä oli siis TODELLA suuri masu, ja sanoi itsekin, että maha on isompi kun tuttavilla, joilla laskettu aika on heinä-elokuun vaihteessa. Yksi muksu siellä kölli ;) joten suuria ovat vaihtelut!

Sannuska ja HelenaM kyseli mistä tilattiin, joku olikin laittanut saman verkkokaupan linkin toisen tuotteen yhteydessä, eli Babyonlineshop.de oli paikkana! Saksaksi sivut on, mutta taisinkin mainita, että parit sanakirjan katsomiset ja tilaus onnistui hyvin. Ja lähettivät englanniksi sähköpostia kun varmistivat tilausta.

Sannuska, se Saksasta tilattu Britaxin kaukalo on siellä nimellä Römer (myös kankaissa Römerin merkit), mutta virallinen nimihän taitaa olla Römer Britax... En tiedä, mutta uskonpa että tuote on 100% samanlainen kun Suomessa myytävä. Telakka maksoi 122e kun otti sen kaukalon "alla" olevasta listassa, erikseen tilattuna (klikkaa siis molemmat omanaan ostoskoriin) hinta näytti olevan 129e. Ei suuri ero, mutta ihmetytti vähän. No, en valita :D

Hemoglobiini laski ja nousi kun söin rautaa, nyt ei ole kuukauteen tarvinnut popsia. Huomenna neuvola, saa nähdä missä nyt ollaan...

4D oli meillä varattuna elokuulle ja tod näk ollaan menossa. Halutaan nähdä oma mussukka vielä kerran ennen syntymää :kiss: ja varmistus poikalupaukselle!

Meitin poju on ollut eilen illalla ja tänään hiljempaa. Aamusella jo kuuntelin dopplerilla ja siellä se syke oli ennallaan :heart: Tämä mamma oli eilen hotjoogassa, liekkö pieni kuumentunut liikaa ja nyt ihan puhki! :ashamed:

Ihanaa että vähän sataa ja viilenee. Huomenna neuvola, sais turvotukset laskea, ettei paino olisi taaas noussut hurjana :|

Aplari ja Taikku 22+0

Lisäys:

Varpaalle tsemppiä! :hug:

Mä olin eilen akupunktiossa, voikohan se tehdä myös vauvan hiljaiseksi? Laittoi neuloja vaan yläselkään ja niskaan... kuulemma aivan turvallista. Onko teillä tietoa? Oli todella v*ttumaisen tuntuista kun huimasi lähes kokoajan ja myös kun otettiin neulat pois.
 
Viimeksi muokattu:
Hei kaikille! :) Täällä oli vahva poikaolo molemmilla, ja eilen rakenneultrassa varmistui asia, eli meille on tulossa POIKA ! :heart: Ihanaa! Kaikki on mennyt hyvin, ei valittamista mistään, nyt vaan iloitaan ja nautitaan raskaudesta ja poikalupauksesta! :)

plussattu 21+3
 
Onnea tyttö- poikalupauksista! :flower:

Varvas, temppiä! Harmillinen vaiva kyllä piti sulle tulla. :( Mut onneksi oon nyt sairaalassa ja sut hoidetaan kuntoon.

Ihania vauvamassuja täällä! :heart:

Täällä kans kärsitään iltaisin levottomista jaloista! Sama oli esikoisen aikaan. "Ihana" vaiva. :(

4D-ultraan oli alunperin tarkoitus mennä, mutta jotenkin sitä ei enää pitänyt tärkeänä sen jälkeen kun saatiin tieto terveistä pojan kromosomeista. Ja kun muutenkin ultrissa on kaikki näyttänyt niin hyvältä, niin tuntuu ettei vauvan terveydentilastakaan tarvitse varmistusta. Rahareikiä on muitakin, joten jätetään suosiolla ultra väliin. Kohtapa se taitaakin tulla tuo toinen lääkärineuvola ja ultra. :)

Diinu & PP 24+2
 
jees,eli ultrassa käyty:) kaikki hyvin ja luultavasti tyttö tulossa:) kätilöäkin nauratti ku ei toinen antanut mitään oikein katsoa,kun toinen kädet laittoi kasvojen eteen suojaksi:) onnea tyttö ja poikalupauksista! miten muut ovat pystyneet uimassa käydä?
 
raapale
Ostin levottomien/särkevien jalkojen takia tukisukat ja tänään olen niitä pitänyt koko päivän. On muuten sirommat jalat nilkasta alaspäin kuin aikaispina iltoina! En edes huomannut että oli turvotusta vähän tullut. Ja jalat tuntuu ihan erilaisilta muutenkin. :) 20e maksoi kun netistä tilasin ja näitä käytän jatkossakin.

Jos nyt jotain kehtaan taas valittaa niin päänsärky on vaihtunut selkäsärkyyn. :( pitänee hommata joku tukivyö tms. Seisomatyötä niin tuntuu koko selkä ihan väsyneeltä/särkevältä kun päivän etenee.

raapale 20+1

Vaavi potkii kovasti joten ainakin masussa tuntuu olevan kaikki kunnossa vaikka mamma tuskaileekin milloin minkäkin vaivan kanssa :D
 
Heippahei!

Mä jännäilen taas ensi maanantain neuvolaa, kun täällä kai ainut joka ei diggaile neuvolatätiään:D Taidan olla kateellinen, ku se on niin pieni ja kaunis, itsellä kun tällä hetkellä lähinnä valtava tankkeriolo. Ja tuossa kattelin, että varmaan isompi maha kun kaksoten odottajilla, että millainenhan tynnyri tästä vielä kasvaa! :D

Täällä ei juuri tietoakaan levottomista jaloista, illalla jotain pientä havaittavissa, mutta ei niin häiritsevää etteikö nukuttua saisi. Enkä ole turvotustakaan huomannut, nesteytys toimii kun tulee jo ihan automaattisesti oleiltua vesilasin kanssa päivät pitkät, ettei vahingossakaan olisi huono olo illalla.

Ei oo kyllä epäilystäkään, etteikö vauva olis ainakin hengissä. Oli tuossa kolmen päivän jumppatuokiot yötäpäivää, yksikin yö valvoin tunnin, kun tuntui että vauva potkii niin että oksennan kohta. Kävi jo hieman rasittamaan, vaikka onnellinenhan tässä pitäisi olla, että ainakin ilmoittelee olemassaolostaan. Ja olenhan minä, mutta voisi nyt edes hetkeksi rauhoittua:D

Painoa on mullekin tullu n.4kg, riippuu vähän miten on syönyt edellisenä päivänä, niin sen mukaan heittää sitten vaakakin. Käytännössä ekan neuvolan jälkeen on tullut ehkä kilon verran, kun se kaikki alkupään turvotus on vain vaihtunut vauvamahaksi. Ei tarvisi paljoa tullakaan, kyllä näitä varastoja on ihan tarpeeksi jo valmiiksi, vaikka en enää mikään lihava olekaan. Vielä pari vuotta sitten olin, ja onneksi en heittänyt ihan kaikkia sen ajan vaatteita pois, kun varmaan menevät päälle vielä loppuraskaudessakin:D

ignissa kyseli uimisesta, kyllä täällä ainakin on onnistunut. Vaikka oli kyllä aikamoinen alkushokki ensimmäisellä kerralla, kun oli päijänteessä vähän kylmää vettä. Tuntui, että tuli supistus siis (jos nyt vieläkään oikein hahmotan mitä ne ovat), mutta ei onneksi mitään kivuliasta. Jatkoin hyvillä mielin. Ja kun tuo meidän lähiuimahalli taas aukeaa, niin ajattelin jatkaa siellä uimista, ihan niin pitkälle kun vaan neuvola antaa, eli luultavasti loppuun asti.

Me ei olla 4D ultraa edes mietitty, en oikeastaan osaa sanoa edes miksi. Ei oikeastaan edes rahan takia, on vaan niin luottavainen olo, että kaikki on hyvin. Normi ultrat tuntuu riittävän, aina ihana jännitys päällä kun niissä käy:)

Helmi & Mörkö:heart: 22+6
 
painoa on täällä tullu n. 2-2,5kg.. olo on turvonnu jatkuvasti vaikka muuten vatsa toimii ihan normaalisti :x Ja oon kyllä huomannu että on lantio leventyny ja muutenki tullu "pehmeämmäksi" kaikki paikat.. Mutta eipä tässä huolta ole sehän kuuluu asiaan ;)

4-D en ajatellu mennä, muut ultrat on käyty niin se saanee riittää, en viiti tuhlata rahoja siihen ku se on kuulemma niin hiton kallis..

Varvas82 voi ei, koita parantua ja levätä nyt kunnolla :hug:

Mulla on seesteinen mutta jokseenki energinen keskiraskausvaihe menossa, jaksaa jotenki puuhata ja olo on iloinen.. Pitää koputtaa puuta ei kauaankaan ku lähetään viimiselle kolmannekselle, ja sittenpä ne vaivat vasta iskeeki :/

Karoliina 23+2
 
painoa oli tänään neuvolassa todistettuna tullut tähän mennessä 4,6kg!!!!!!! :'( :kieh: :O Mutta! vaaka oli joku iänikuisen vanha, sellainen missä ITSE laitetaan erikseen kymppikilot ja sitten pikku kilot KÄSIN ja kattellaan, että koska on vaaka tasassa. Oli joku perhesuunniteluneuvolan vanhan vanha vaaka. Kotona painoi edellisenä iltana KILON vähemmän kun tänä aamuna tuolla neuvolassa, että EI VOI PITÄÄ paikkaansa! kotona siis ILLALLA mitattu, VAATTEET päällä (melki samat ku tänään) ja neuvolassa kuitenkin puolilta päivin eli ei oo tullut edes syötyä vielä kunnolla. eli mä oon koti vaa'an mukaan lihonnut 3,6kg tähän mennessä PISTE! kävi tuollainekin pieni juttu ärsyttämään niin että meinasin alkaa syömälakkoon. Kunnes tulin kotiin ja mies oli hakenut 5kg laatikon mansikoita niin pitihän sitä kaakku tehdä. :LOL:

neuvola kuulumisia muita. pissa oli puhdas ja HURRAA mun verenpaine oli sielläkin mitattaessa jo melkein inhommillinen 125/89. Kotona kun olen mittaillu niin on ollut pitkän aikaa jo tosi matalalla, jotan 105/70 joka on siis matala mun mittapuulla kun yleensä on normi 120/80 hujakoilla. terkka ei sanonu mitään, totesi vain että parempi kun on matala kuin korkee. Välillä sen kyllä huomaa että laskee kun huimaa hulluna, ihan yhtäkkiä. HB oli 130 (noussu taas vähän, jes) ja sf mitta oli 20!!! mentiin siinä yläkäyrälle ja vähän ylikin niin että humisi. Eli hyvällä omalla tunnolla voin pullistella tätä valasmahaa kun on ihan virallisestikkin iso tuo mitta. Kaveri pyöri ja hyöri sydänäänten mittauksen aikana niin että terkkakin nauro että onpas menoa. :) edelleen ollaan rauhallisemmilla sykkeillä 140+ kuin esikon aikana, eli oiskohan se poika tulossa. ;) Sain ajan seuraavaan neuvolaan (elokuun alku) jossa sitten käsitellään ne kelan jutut ym paperit, sitten ihanaa sokerirasitus on 9.8 ja vielä lääkärineuvolaankin sain vielä ajan elokuun loppuun. :p Te jotka ootte käyny sokerirasituksessa niin kuinka meni, mitä tapahtu jne. itse jätin sen lapun vahingossa terkan pöydälle missä siitä kerrottiin. :D Ensi viikolla on viimein se rakenneultra jota odotan kyllä jo jännityksellä ja kauhullakin, että onko kaikki pienellä hyvin.

Esikolle kerroimme viimein vauvauutiset. Neiti taputti viikonloppuna mun mahaa ja kysyi että "äiti, onko siellä vauva" ihanan hempeellä äänellä vielä niin eihän sitä voinut enää salata. :heart: koko ajan on neiti puhunut sitten pikkuveljestä, välillä yritetty että mitäs jos tulee pikkusisko, niin neiti edelleen puhuu vain että pikkuveli. :D vaunu esitettä selailee ja sanoo "katsotaan minkä väriset vaunut otetaan äitin masuvauvalle? otetaanko nämä siniset?" :heart:

4D haluaisin kovasti mennä mutta taitaa jäädä tekemättä kun se maksaa kuitenkin ihan tuhottomasti ja joka kuukausi menee tästä lähtien kyllä rahaa ihan siihenkin että ostelee vaunut ja kaukalot yms. Ja pelkään, että kun istukka on mullakin edessä että menee rahat sitten "hukkaan" kun ei kuviakaan voi saada sen takia että näkyvyys on huono, tai saa mutta kuvat ovat sitten epäselviä. niin kun on käynyt tosi monelle jotka on ultrassa käyny etuseinä istukan kanssa.

Joku puhui joskus vaunula.fi:in vaunujen ostosta muistaakseni. olenkin jo kertonut joskus että esikolle ostettiin ne F7 yhdistelmät (n.300€ maksoivat silloin) ja puolen vuoden päästä myytiin pois kun meni hermo. muovi osaa oli kiitettävän paljon ja alkoi nitistä ja natista kauheesti ja kun käännettiin ne rattaiksi (niin että lapsen naama on menosuuntaan) puolen vuoden ikäisenä niin rupesi "jousitus" olemaan turhankin hyvä kun mun piti melkein aisan päällä seisoa että sain vaunut kääntymään. tykkäsin kyllä siitä että olivat tosi suojaisat ja lämpöiset talvivauvalle kun oli monta peittoa vaunuissa jo valmiiksi (kantopussin peitto ja jalkapeite) niin ei tarvinnu niin paljon laittaa muuta vällyä päälle. Hienoja värejä niistä oli mutta enää en ostaisi, enkä osta. :D kyllä ne asiansa ajaa jos ei ole kovin tarkka, mutta minusta on tullut kauheen tarkka tämän vauvan kohdalla kun kaikki pitää olla "kalliimpaa/hienompaa/turvallisempaa" kun esikon aikana.

Turvakaukalon tilausta mäkin olen harkinnut saksasta mutta jossain luki että siellä ne kaukalot ei välttämättä ole ihan samoja kuin meillä täällä ja sitten takuun kanssa pelkään, että jos jotain tulee niin tumpelona kielityyppinä mä en osaisi ottaa yhteyttä/selvittää asiaa ollenkaan. :D Ajattelin että hommataan varmaan vain turvavyökiinnitteinen alusta britaxiin, niin a) säästetään satanen ja b) en ole enää yhtään varma että kuinka tosissaan tuo mies on uutta autoa ostamassa ennen vauvan syntymää ja nykyisessä autossa ei ole isofixejä. :p

jahas. kaveri meinaa taas vaihteeksi ahkeraan liikkua tuolla rakon seutuvilla joten vaihteeksi pitää asioille mennä. ah, ihana. :heart:

tä ja sissi rv 20+5
 
Huomenta =)

Neuvolassa käyty ja hemoglobiini on taas tippunut. Ai perjantai minä sanon, ihmettelinkin kun ne kehoitti viimeksi lopettamaan raudan kun oli noussut 120-->137. Kai nyt tyhmempikin arvaa, että se laskee uudelleen jos lopettaa tässä vaiheessa raskautta. :kieh: No olin niin tyhmä ettö uskoin ja nyt se arvo on enää 116, joka on mulle aivan hurjan alhainen. Myös verenpaine oli alhainen, joten ei ihme jos särkee taas päätä! Muutenkin vähän nihkeähkö sijainen oli.

Toiveikasäiti, kaukalon takuuasiat on varmana hankalampaa, kun se on ostettu ulkomailta, mutta mä uskon ja luotan, ettei sille tapahdu mitään. Heh, olipas järkevä kommentti multa :D

Varasin myös sokerirasituksen joka on 9.8. Yök, nyt jo ällöttää.

Olin aamulla niin varma, että tänään on lauantai... no ei ollut ja töihin oli tultava. Lomaan enää reilu 2vkoa!

Aplari ja Taikku 22+2
 

Yhteistyössä