huomenta
no nyt on kahlattu pätkissä heinäkuun jutut, kesäkuu saattaaki sit jäädä lukematta... sen verta ahkeraa on tää kirjoittelu
kommentoin nyt muutamia mieleen jääneitä juttuja.
levottomat jalat on todellakin vaivana täällä
ainoa apu on ottaa iltaisin ennen nukkumaanmenoa
magnesium. joskus kesken yötäkin olen lähtenyt sitä napsimaan, jos on unohtunut illalla. tuntuu että tämä helle pahentaa vielä tuota tunnetta jaloissa ja tekisi mieli upottaa jalat jääkylmään vesisaaviin. mut se taas pahentaa suonenvetoja et ei ehkä hyvä idea : /
tarvikkeet täällä ei EDELLEENKÄÄN ensimmäistäkään pientä nuttua hankittu, isommista hankinnoista puhumattakaan. meillä on esikoisen jäljiltä lähes kaikki tallella mitä ensi alkuun tarvitsee ja sen mitä puuttuu, ehtii hankkia myöhemminkin. jotain uutta vaatetta aion kyllä ostaa ilman tarvettakin, vaikka toinen tyttö (oih, ihanaa :heart: ) meille ilmeisesti onkin tulossa =) ei vain ole helppo löytää aikaa kaupoille, kun käy töissä ja näin kesällä on paljon menoja plus että esikoisenkin kanssa haluan viettää aikaa _joka_päivä_ kunnolla.
jännä kun täällä puhuttu
vaunujen merkeistä, tai siis että olisi merkkivaunuja =) mä mietin silloin esikoisen odotusaikaan vain vaunujen ominaisuuksia ja vasta kun oltiin (pitkän pohdinnan jälkeen) valittu
teutonian prestiget kuulin kavereilta, että ne on "vaunujen mersut", eli kai sit just oikein merkkivaunut
olihan ne kalliit vielä tarjouksessakin, mutta aivan loistavat eikä tarvitse edes harkita että uudet ostaisi nyt tälle vauvalle. ja mä oon lenkkeilly noilla vaunuilla tosi paljon, 1,5v ajan päivittäin semmoset 1,5-2h niin hiekkateillä kuin lumikinoksissa, että käyttöä ainakin on ollut. näitä voin siis suositella ainakin ahkerille vaunulenkkeilijöille
mitäs muuta,
närästys täälläkin alkanut tosiaan ja siihen olen syönyt rennietä. meillä kyllä esikoisen odotusaikaan neuvolalääkäri sanoi, ettei muka mitään närästyslääkkeitä saisi syödä, mutta en uskonut, kun kaikkialta muualta olin kuullut et just ainakin rennie on ok. no, se lääkäri oli vissiin tutkintonsa lukenut jossain muualla kuin suomessa...
synnytyksistäkin ollut puhetta ja en tiedä onko mun pää vaan totaalisesti pehmennyt tässä hormonihöyryssä ja keskiraskauden seesteisessä onnessa (juu, täältä löytyy =) ) vai mitä, mut musta on alkanut tuntua että haluaisin ihan just samanlaisen synnytyksen kuin viimeksikin. se oli KIVULIAS kuin mikä, kun 4h:ssä avauduin kokonaan ilman kivunlievitystä. loppuvaiheessa menetin jotenkin tajuntani, tai tuli sellainen ruumiista irtautumisen tunne kivun takia. näin kirjaimellisesti tähtiä ja "sukelsin" tunneliin, mut heti sitten jälkikäteen oli ihan huippufiilis, kun sain vauvan ulos hyväkuntoisena (ja oikein kiukkuisena, oli ihan että "mutsi, mikä KESTI???" =) ) ja itsekin palauduin synnytyksestä ihan hetkessä. repeämiä ja tikkejä kyllä tuli, mutta se kai on normaalia. mulla synnytys oli siis tasan 4h ekasta supistuksesta viimeiseen työntöön ja ponnistusvaihe hurjat 3min. näinkin voi ensisynnyttäjälle käydä, että kyllä sinne sairaalaan kannattaa nopeestikin mennä.
ihania masuja teillä kaikilla kuvan laittaneilla muuten =) mut miten musta tuntuu et mulla on isompi maha kuin jopa kaksosten odottajilla?? oon siis oikeesti semmonen pallo, et vois luulla ä-loman jäännin olevan ensi kuussa.. katotaan jos saisin kuvan tännekin
saakos vielä udella että paljonko teille on tullut painoa tähän suurinpiirtein puoliväliin mennessä? oma vaaka näyttää semmoset 3,5-4kg plussaa, joista suurin osa tullut tässä ihan viime viikkoina. siis onhan toi masukin iso, mut silti tuntuu hurjalta painonnousu. toivon ettei yli 10kg tulis tässäkään raskaudessa, siitäkin eroon pääsy oli musta hiukka työlästä, vaikka täysimetin 6kk ikään esikoista ja liikuin paljon. noh, epäterveellisellä yömässyttämisellä oli kyllä osuutensa asiaan...
kostautui kun ei päivällä ehtinyt syömään.
kiva muuten kun tänään sataa, virkistävää, vaikka toivotankin aurinkoiset kelit taas pian tervetulleeksi takaisin.
hyvää vointia kaikille!
t. manna + elma 20+6 :heart: