<3 <3 MARRASKUUN massukat 2011 ELOKUUSSA <3 <3

En ota enää kantaa noihin kohdunsuun tilanteen juttuihin, vaikka juttelin niistä muuten siskon kanssa nyt kun olin Varkaudessa 2 päivää... hänellä 2 lasta, syntyneet viikolla 34 ja 35. Mutta parempi kun pysyn hiljaa, etten taas sano jotain väärää... yleensä niin käy kun yritän lohduttaa :D Toivottavasti ihmiset kuitenkin saisivat edes lääkäriltä vastauksia, niinhän sitä luulisi että nekin olisivat ammattitaitoisia mutta onkohan aina noin...

Tosiaan olin Varkaudessa parisen päivää :) Lapset huomasi jo mahan ja kummipoika 4v sanoikin vauvasta "Se on raaka vauva, minä otan sen sitten leikkikaluksi" :D
Niin "raaka"han se vielä onkin...;)

Lueskelempa enemmän näitä teidän juttujanne ja kommentoin huomenna lisää :)
 
Painosta: mulle on tosiaan tullut ekan neuvolakäynnin jälkeen noin 7kg. Ja olin jo silloin ennen raskautta kerännyt muutaman ylimääräisen kilon mun "normaalipainoon" verrattuna. Eli hieman ahdistaa, koska en haluaisi ihan hirveästi lihoakaan. Vaikka se 10kg raskaudessa taitaa olla aika normaalia...

Yritän syödä monipuolisesti ja hyvin, mutta ilmeisesti pitäisi pienentää annoskokoja ja syödä useammin. Koska helposti syön liikaa, niin että tulee ahdistava olo, mutta sitten on pian taas kuitenkin nälkä... Kaikkea herkkua tekisi mieli koko ajan ja nälkä tulee useammin kuin ennen, huoh. Yritän popsia omenoita ja naposteluporkkanoita ym välillä. Toisaalta nyt on taas helpompi syödä normaalisti, kun on töissä, lomalla tuli syötyä niin usein ulkona pizzaa ym. ja jätskiä vähän väliä, ettei ihmekään että loman aikana tuli muutama kilo :whistle:

En selvästikään ole yksin tuon rautaongelman kanssa, itse pystyn näköjään paremmin niitä tabuja sulattamaan kun en ota joka päivä. Ehkä vois myös niitä maitohappoja kokeilla rauhoittamaan mahaa, kun muistaisin ostaa.
 
Sain äp raha päätöksen ja oon niin pettyny. Meni verotuksen 2009 eikä edeltävien palkkatulojen perusteella, saan jotain tuhannen euroa kuussa. Vttu :/
Pitänee valittaa että oisivat voineet laskee sen toimittamieni palkkatulojen perusteella.

Mutta jee, 25+0 tänään. Tai 25+1 ultran mukaan mutta eipä sitä vaihdellakaan enää :)

Tuntuu jotenkin hassulta, että todnäk se kymmenisen viikkoa ja porsin :p
 
Tervetuloa uudet!!

Kikatus mua kans pelottaa, että miten ne siellä vtun kelassa laskevat äp rahan. Viimeksi kun jäin äippälomalle niin laskivat just jonku verotuksen,EIKÄ saman vuoden palkkatulojen mukaan :( Nyt kun olen ollut kelan työttömysspäivärahoilla niin toivon,että maksavat sen viimevuoden mukaan,jolloin olin pari kk töissä ja ansiosidonnaisella.Ei se äp raha siltikään tule paljoa olemaan :'(

Kaikki "mainitsevat" mulle negatiivisesti kun käyn edelleen kerran viikossa ratsastamassa..mitä sitten jos se tuntuu minusta hyvältä ja auttaa issiakseen ja selkävaivoihin?? Ratsastaako kukaan muu täällä palstalaisista?? pitäis liikkua enemmän aerobista, mutta nyt ei vaan kerkee kun pitää poimia marjoja pakkaseen jne.

Jotenkin tää raskaus on henkisesti paljon vaikeamapaa kuin fyysisesti,vaikken lenkkeileen enää pääsekkään. Muutamat kilarit on tullut vedettyä :vampire: varsinkin miehen tekemisistä tai tekemättä jättämisistä ja Papu82 samanlaisia fiiliksiä!

Painosta mulle on tullut ehkä 1-2kg panoa ja neuvolakäyntejäkin takana vasta 2-3 että sf mittaakaan en tiedä..tän kuun lopussa vasta seuraava neuvola,että kaippa siellä selviää sit enemmän. Tiukutukselle jaksuja,jospa seuraava lekuri ois fiksumpi!Täälläkin tuntuu olevan :headwall: ihan normaalia:headwall: kaikki epänormaali. Mullakin kipuilee jonkunverran aina kun jotain teen, mutta istahan ja odotan, että menee ohi ja jatkan taas hommia...

mulla toimii nää 2+ sivut tosi hitaasti ja välillä tänne ei pääse ollenkaan...mites muilla?

Rosalinda78 ja Jannu 26+5
 
Viimeksi muokattu:
rosalinda, sehän kiukuttaakin kun 500e enemmän olis palkan perusteella tullut :/

Minä ratsastan edeleen ja ajan. Kuopuksen aikaan hyppäsinkin kisoissa vielä rv 33 :D
Ihan hyvältä vielä itsestä tuntuu ja ei multa oo liikuntaa kielletty. Raveissa kierrän hevosten kanssa ahkeraan, ylihuomenna Joensuu suuntana ja Cartivet Meeting- karsinta :)

Tulin vielä valittamaan, että närästys alkoi. Osasin jo odottaa mutta kaapissa ei tietenkään oo nyt närästyslääkettä. Kärsittävä on huomiseen.
 
huomenta mammat,

täällä pidetty vähän taukoa palstailusta... olin tuossa 4pv täyslevossa, kun vkl tuli TAAS vuotoa + kipeitä supistuksia => Kätilöopistolle päivystykseen soitto ja sinne sitten tutkimuksiin :( vauvalla sinällään kaikki ok, mutta ongelma voi olla nyt tuo kohdunkaula, että miten se kestää. oli nyt ultralla mitattuna 3,2cm (lyhentynyt) ja se vuoto tulee tosiaan sieltä. kipeät supparit + vuoto on kuulemma usein merkki uhkaavasta ennenaikaisesta synnytyksestä, joten nyt ei sitten saa käytännössä tehdä mitään :( ihan "kiva" kun on 2-vuotias, jota ei saa ottaa syliin (vaikeinta mulle), ei liikkua (tämäkin on himoliikkujalle piinaa) ja sitten olisi vkl edessä vielä muutto!!... :| mitähän tästä vielä tulee? olin alkuviikon s-lomalla ja lähinnä pötköttelin ja tuntui et tilanne vähän rauhoittui, mut tänään töihin palatessa (istuskelen toimistolla) on alkanut taas supistella. ei kai se auta kuin soittaa neuvolaan/kättärille taas ja kysyä ohjeita, et onko tää istuskelukin nyt sitten liikaa? : / ja viikkoja vasta 24+1, että vauva todellakin saisi kasvaa vielä ainakin monta viikkoa, mieluiten tietysti 2kk->.

tiukutus mä myös ehdottomasti suosittelen soittaan neuvolaan tai suoraan äitipolille, jotta pääset tarkastuttaan kohdunkaulan tilanteen ultralla. vaikka sulla alkaa olla jo viikkoja aika hyvin (siis että vauva yli 90% todennäköisyydella selviäisi jos syntyisi nyt), niin näillä asioilla ei oo leikkimistä...

uusille tervetuloa :flower: kiva vaan kun tulee lisää kirjoittelijoita :)

kikatus ei muuta kuin valitus kelalle ja pyydät perustelut minkä takia ei huomioitu uusia korkeampia tuloja. mulle nimenomaan erikseen sanottiin siellä, että laskevat aina asiakkaan kannalta edullisimman vaihtoehdon. mä itse todellakin toivon saavani samojen tulojen mukaan ä-rahan kuin esikoiseltakin, en viime vuoden hoitovapaarahojen perusteella...

neuvoloita täällä helsingissä on harvoin ja suorastaan ärsyttää välillä, että miten voikin olla eripuolilla suomea tässä asiassa tämmöinen epätasa-arvo... mulla ollut siis vkolla 10, 16 (tämäkin oli ylimääräinen) ja 22. lisäksi rakenneultra ja nt-ultra, mutta esim eka lääkärineuvola on vasta vkolla 26-28...

painoa mulle on tullut 5kg raskauden alusta ja musta se on ihan ok lukema. painoindeksi raskauden alussa oli 20 ja oon miettiny, et semmoset 10kg "saa" tulla, mut ei se niin tarkkaa. älkää nyt hyvät ihmiset huolehtiko, käsittääkseni 10-15kg on ihan ok ja jos on vaikka turvotusta, niin se 20kg:kin helposti tulee. tärkeintä lienee syödä terveellisesti ja liikkua jos mahdollista.

jospa sitä jatkaisi taas töitä. voitte arvata ettei ole helppo keskittyä siihen, kun supistelee ja on huoli kauanko vauva saa tuolla masussa vielä kasvaa... onneksi vauva sentään muksii ahkeraan, tietää ettei sillä kovin huonosti voi asiat olla, kun jaksaa riehua :heart:

t. manna 8 + elma 24+1 (ja 7. kk:kin alkoi sitten eilen... :) ) :heart:
 
tervetuloa uudet :)

joku kysyi hysteerikkoja, oon saattanu jostain asiasta luettuani säikähtää ja alkaa panikoimaan mut yleensä ne menee ohi. esim. listeriaan liittyvät kun tuossa taannoin tajusin et monet ei syö edes fetajuustoa ja itse vedän sitä kyllä. Pastöroituja kuitenkin pyrin ostamaan!

Käsien pesu, pesen kädet aina ennen syömistä tai leivän tekemistä tms. On jäänyt vaan tapa ja varsinkin koneella olon jälkeen pesen kädet ennenkun laitan mitään suuhuni. Kai se on joku mun vanha neuroottinen tapa, kun käsien iho on aina ollut kuiva ku korppu.

Neuvolakuulumisia
Hb laskenut, ylläri.. antoi nyt noottia että pitää vaan sitkeesti syyä rautaa vaikka mäkään en oo vielä täysin sopivaa valmistetta löytänyt. Obsidan todellakin saa mahan sekasin.
Sf-mitta on keskikäyrän yläpuolella. Eipä täti sitten merkinnyt edes korttiin että mikä se mitta on, mutta sanoi vain suullisesti.
Painoa mulle on tullut yhteensä 4,7kg

Jes, ens kerralla on se lääkärineuvola jota oon odottanut. Mut nyt täyttämään kelan papereita.. harmi kun en saanut ees kirjekuorta millä lähettää noi kelalle mut täytyy sellanenkin jostain ite pieraista...

Britney 24+0
 
manna inhottavaa tuommoinen tiputtelu. Varmasti on tosi vaikeeta ku ei voi ottaa lasta syliin. Mulla on sama tilanne ku poika pyytää päästä syliin ja en voi ottaa, tosin eri syystä ku sulla. Siis mäkään en kyllä saa kantaa enkä nostella, mut toi mahakin on jo niin iso, ettei 4v poika mahu syliin :( Paljon jaksamisia ja täällä peukut pystyssä, että vauva pysyy masussa mahdollisimman pitkään!!!

kikatus tee ihmeessä valitus. Kelan sivuillakin on sellainen kohta, että voi netissä täyttää sen valituksen. Mua kans ärsyttää niin paljon koko hiton kela. Ei oo näkynyt päätöksiä eikä äippäpakkausta vaikka hakemuksesta on jo 3vko. Kelan sivuilla ei edes näy, että on otettu hakemusta vastaan :/ Hermot menee.

käsien pesusta ym niin mä kyllä pesen käsiäni samalla tavalla kun enneki..wc käynnin jälkeen,ulkoa tullessa, kaupasta tullessa, ruokaa tehdessä, mut en mitenkään enemmän ku normaalistikaan. Ja fetaa ja tuorejuustoja mä kyllä syön ihan hyvällä omalla tunnolla ku ne on pästöroituja. Esim violalla tais olla melkein kaikki tuorejuustot pästöroituja ja creme bonjoursillakin on jo tosi moni pästöroituja.

Poika alotti päiväkodin eilen. Se on siellä 3x viikossa ja 5-6h päivät. Ja että mua huvittaa ku heti aamulla ensimmäiseks ku se avaa silmänsä, niin hän huutaa että joko lähdetään päiväkotiin :D sit ku vien sen niinku 10 ja haen 15 niin ku menin hakee häntä niin alkoi mököttää et tulin liian aikasin. Poika on siis 4v ja päiväkodissa on ne parhaat kaverit. Ne oli jo eilen keksineet keskenään että heillä on salaryhmä ja sen nimi on lepakot :D :D ihanaa oli kattella kuinka toinen tykkää. Toi on varmaan sellainen sopiva aika ollakin hoidossa, kun saa olla kavereittenkaa ja nauttii siitä. Toisin ku sillon ku olin töissä ja pojan hoitopäivät oli pääosin 6.30-15.30 :/

syksyn tuntua on jo ilmassa. Ihanaa <3

anzu ja poitsut rv 24+6
 
Kävin Kelalla tekemässä virkailijan kanssa valituksen ja jään oottelemaan. Onhan se ihan naurettavaa et tosiaan raha menee ton huonomman mukaan niin minä joudun beben syntymän jälkeen hakee toimeentulotukea :,D samoja verorahoja joo ne toki on, mutta melko hupaisaa kuitenkin.

Siivoamaan joutaa, lapset menee huomenna viikonlopuksi hoitoon joten tänään jos siivoisi sais vkl olla ihan rauhassa.
 
Heh, varmasti aika itsestäänselvää että wc-käynnin jälkeen pestään kädet. Ym :) Joku uusi vaan kysyi täällä peseekö tietokoneen käsittelyn jälkeen kädet tai ennen suupaloja.

Mutta kikatus hyvä kun nyt valitit asiasta, toivottavasti alkaa asiat rullaamaan niinkuin pitää :)
 
Manna8: Voi itkut! Tsemppiä! Mä en vaan käsitä, että kuinka sulle ei tuollaisen jälkeen määrätty sairauslomaa, kun muutama päivä? Mulla ei ole vuotoa, eikä kohdunkaula edes lyhentynyt (kohdunsuu kyllä puolipehmeä ulkosuu sentin auki), mutta kaksi eri erikoislääkäriä ei edes antanut mitään muuta vaihtoehtoa, kuin sairausloman, jota nyt kolme viikko takana. Voiko eri lääkärit todella olla näin erilaisia näissä sairausloman määräämisissä? Ja multa kiellettiin liikunta, nostelu, kantelu, seksi jne heti ensimmäisten säännöllisten suppareiden (eli eka polipäivystyskäynnin) jälkeen. Nyt kun olen todella levännyt muutaman päivän, ei enää supistele paljoakaan, joten josko vaikka ensi viikolla kokeilisi työntekoa.. Mun työ on sekoitus seisoma- että istumatyötä.

Eikös kikatuskin ole saikulla, vaikka silti saa ratsastaa jne? Vai oonko mä ymmärtänyt väärin? Minkälaista työtä sä muuten teet?

PP rv 24+2
 
paavopesusieni samaa minäkin olen ihmetellyt, mutta lääkärit tosiaan on erilaisia... kyllä se kätilöopiston päivystävä lääkärikin vkl sanoi, että s-lomaa jatketaan, jos ei tilanne rauhoitu. soitinkin sitten äsken neuvolaan ja siellä oltiin sitä mieltä (näkivät kätilöopiston lausunnon koneelta), että ehdottomasti pitempi s-loma on nyt tarpeen HETI. terveydenhoitaja ei kuitenkaan voi saikkua kirjoittaa ja neuvolalääkäri on lomalla, joten odottelen tässä että pääsisin läpi terveyskeskukseen ja saisin ajan normilääkärille. toivottavasti löytyisi huomiselle, ei viikon päähän :| no, se hyvä puoli tässä tänään töissä käynnille oli, että sain ainakin kelan paperit eteenpäin... menevät nyt meidän osastolta hr:n ja palkanlaskennan kautta joskus kelaan, että pitkä odotus edessä ja toivottavasti tulis heti oikeilla tiedoilla.

kuinka moni muuten täällä on pitemmällä sairauslomalla jo ja mistä syystä? onko kukaan vuodelevossa ja mitä ohjeita teille on sanottu? mä käsitin vkl kätilöopistolla ettei mitään sais ainakaan kantaa eikä mielellään yhtään liikkua ja mieluummin pötkötelläkin kuin esim istua...
 
Viimeksi muokattu:
britney joo mä luin sen ku joku sitä kyseli...ja joo olis yllättävää ja ällöttävää :D jos joku ei pesis wc käynnin jälkeen. mut siis meinasin vaan etten sen enempää pese ku normistikaan...

manna mä oon työttömänä, mut jos olisin töissä, niin olisin saikulla. Nosteleminen ja kantaminen on kielletty ja mulle sanottiin että istuminen on ihan yhtä paha ku seisominenkin, joten pitäis vaan makoilla. Tosin mulla ei ole täyttä vuodelepoa määrätty. PItää ottaa vaan rauhallisemmin. Kyllä mä kotitöitä teen, mut jos alkaa vähänkään kipuilla, niin lepäilen sit vaan makuuasennossa ja kattelen telkkuu..
 
Voi ei, manna8:lle iso :hug: Apua, yritäpä tosiaan 2-vuotiaan kanssa "pötkötellä" ja olla liikkumatta, tosi kurja tilanne : / Toivottavasti saat heti lääkäriajan ettei tarvitse ainakaan töihin raahautua! Mullakaan ei 3.5 vuotias enää mahdu syliin, onneksi saan järkättyä sohvalla köllötellessä mukavan kainalopaikan, ja siinä voi kätevästi halia ja pusia ja silitellä :heart: Nostelenkin vielä välillä sitä 17-kiloista ihanuuspakettia, kun en jaksa muistaa että sitä kai pitäisi välttää...

Mariskan
kirjoitus olisi voinut olla sanasta sanaan mun kirjoittama - mulla noussut paino tasaista 500g per viikko tähän asti, eli hyvässä 20kg vauhdissa ollaan :O Mut en aio stressata asiasta, haluan täysimettää 6kk, ja ainakin esikoisen kanssa paino palautui muutamassa kuukaudessa jopa pari kiloa alle lähtöpainon ilma erityistä yrittämistä. Nyt täytyy kerätä varastoja joista tehdä äidinmaitoa pikkuiselle :heart:

Lisää myöhemmin, töissä on alkanut vilkastua ja täälläkin on taas tekemistä :D
 
Viimeksi muokattu:
Saikusta: Mulla on siis lähes samanlainen tilanne, kuin Anzulla. Eli normaalieloa saan elellä vointini mukaan, mutta vielä esim. sunnuntaina esikoisen synttärivalmistelut (kevyttä leipomista, kahvipöydän järkkäystä jne) sai kovasti supistelemaan ja suht ilkeät kivut masussa sekä häpyliitoksessa. Vieraat kun tuli, en paljon muuta pystynyt kuin puolimakaamaan sohvalla. Ja tuollainen kevyt hommailu (esim pyykkien laitto tms) on sen kaksi ja puoli viikkoa saanut samanlaiset tuntemukset aikaan ja sitten nopeasti sitä onkin pitänyt taas sohvalle palata. Ja jos jonain päivänä oli enemmän jalkeilla, alkoi illalla taas kunnon supparimylly masussa. Myös pitkään istuminen ei ole onnistunut, ilman ainakin kovia alavatsakipuja ja liitoskipuja.

Nyt mies ja lapset olivat reissussa pari vuorokautta, joten mä vaan makasin ma, ti ja ke, niin eilen ja tänään ei ole supannut juuri ollenkaan! Eilen illalla pari kertaa ja yöllä ehkä pari, mutta muuten on tosi hyvä olo. Kävin polilla 14.7. sekä kontrollissa 28.7. ja molemmilla kerroilla erikoslääkärit käskivät lepäämään, lepäämään ja lepäämään. Ja voin kertoa, että yrittäjänä en mitään ns. "turhia" saikkuja ole käynyt hakemassa (vaikeuttaa nimittäin jonkin verran työkuvioita....), enkä muutenkaan ole mikään lääkäreille liiottelija, joten ihan vauvan parhaaksi ovat ohjeet/saikut antaneet. Tän vuoksi ihmettelen manna tuota sunkin tilannetta, joka siis ainakin kirjotusten perusteella (enkä yhtään sua siis epäile tms. :) ) vaikuttaa oikeesti paljon vakavammalta kuin esim. mulla! Ja mä en ole tähän asti (enkä vielä aio kokeillakaan) edes pystynyt kävelemään paria sataa metriä enempää ilman tosi ikäviä masutuntemuksia. :( Mutta ehkä tässä on nyt valoa tunnelin päässä! :) Niin siis mulla nyt kolme viikkoa saikkua takana ja ensi keskiviikkona loppuu ja silloin on neuvola, jossa katsotaan mahdollinen jatko tai töihin paluu. Peukut pystyyn, että töihin paluu!!

Mun pari ystävää ovat olleet täydellisessä vuodelevossa (sekä sairaalassa osan, että kotona) ja sairaalassa ollessaan eivät saaneet edes vessassa käydä tms, mutta sitten kotiin päästyään saivat nousta makuuasennosta tyyliin vessassa käynnin ja ruuan haun (ei valmistuksen) ajaksi.

Painosta: Mulle tosiaan meinaa stressi iskeä, kun tiedän, että mulla ne kilot ei karise imetyksellä tms., vaan ihan kunnon laihiksellaa, jota taas ei voi toteuttaa ennen imetyksen loppumista. Mulle jäi tästä tämän hetken kuopuksesta 4 kg ja olin niin ajatellut, että en saa saada 17 kg lisää painoa tässä raskaudessa, niin mulla ei olisi lopussa yhtään enempää painoa synnärille mennessä kuin oli kakkoseltakaan. Mutta nyt siis näyttää huonolle... Pitäisi vaan ne herkut jättää ihan totaalisesti pois.. Oma vika, i know. Ja kun mä oon useita teitä vähän iäkkäämpi ja mulla ei suorastaan ollenkaan ole aineenvaihduntaa, niin nuo kilot on mulla todella tiukassa ja suurin osa aikasemmista raskauskiloista on ollu ehtaa läskiä! :D Esikoiselta synnärille jäi noin 3 kg ja kuopukselta 4 kg.. Molemmissa raskauksissa tuli se noin 16-17 kg painoa. Ja tosiaan, kun lähtö bmi oli jo sen 25,4, niin.. Mut en mä mikään hysteerinen asian suhteen ole, ärsyttää vaan oma mielenheikkous.

Mitähän tiukutukselle kuuluu?

Käsien pesusta
ootte puhuneet. Mä pesen normisti vessakäynnin jälkeen ja sit kun muistan tai ovat likaiset. En mitenkään joka kerta kun menen leivän hakemaan. :)

PP rv 24+2
 
Heips!
Ekassa lääkärineuvolassa käyty rv 25+4
Hb oli 116 eli saa ottaa 2 rautatablettii päiväs ku 1 ei oo auttanu
Verenpaineet oli 104/60
Pissa puhdas
Sf-mitta 26 cm

Saikkaria sain ä.loman alkuun asti ja tänään tuli kutsu TYKSin fysiatrian poliklinikalle joka on 30.8, toivottavasti siellä jotain selviäisi!

Myy rv 25+4
 
Tulin pikakirjottelemaan neuvolalääkärikuulumiset!

Eli tänään oli neuvolalääkäri ja tällä suunnalla kaikki varsin hyvin! Vatsakipujen perusteella pistivät kyllä labrakokeisiin ja sokerirasitukseen tän jättimahan takia. Nyt mittasi lääkäri että 30cm olisi sf-mitta, että ihan tasaista tahtia on kasvanut, vaikka käyrien yläpuolella mennäänkin! Plus mun mielestä se mittasin sen päin mäntyä, vaikka en lääkäri olekaan! Aivan eri kohdasta kun neuvolatäti, mutta kumpi lie ammattitaitoisempi?:D

Mun paino on kyllä nyt hypännyt edellisestä neuvolakäynnistä, 3,5kg reilu kolmessa viikossa!:D Mä syytän lomaa, koska tullut syötyä niin huonosti, että ei ihmekään ettei kroppa toimi normaalisti. Mä vielä näytän niille, että se oli se loma!:D

Mutta siis en itsekään muistanut huomauttaa siinä sitten th:lle, että katsoo hemglobiinin. Neuvolatäti kun sanoi, että otetaan hemppa sitten siellä neuvolalääkärillä, ja nyt tää lääkäri sanoi, että otetaan sitte neuvolassa seuraavalla kerralla! Ja viimemittauksella kesäkuussa se oli tosiaan 110, eikä käsketty rautaakaan syömään, niin katsotaan nyt sitten seuraavalla kerralla kuinka alhaalla se on! :kieh:

Kumman harvoin teillä neuvoloita, musta tuntuu että mullakin on kauhean harvoin, ja oon kuitenki käyny 4krt neuvolassa, neuvolalääkärillä 2krt ja kahdessa ultrassa. Ja kyllähän tuota pientä seurailisi useamminkin:)


Omaa napaa(ja vähän kaverinkin napaa!): Mulla alkoi taas työt tällä viikolla tosiaan, päiväkodissa edelleen. On se ihana olla taas töissä, en tiedä miten kestäisin olla vuodelevossa! Ei vaan pysty vaan makaamaan koko päivää. Eikö siinä hajoa jo selkäkin?
Mulla alkoi oikea jännäily, kun mun parhaalla ystävälläni, jolla syyskuussa laskettu aika, on jo paikat täysin kypsyneet synnytykseen, ja lääkäri olikin sanonut, että jos nyt pari viikkoa saisi haudottua!:D KUIN JÄNNÄÄ!! Mulla kun ei vauvoja ole lähipiirissä lainkaan, enkä ole yli 10 vuoteen niin pientä lasta nähnytkään! Ihanaa!:heart: Toivottavasti kaikki menee hyvin, tuntuu että hermoilen hänenkin puolestaan tulevaa! (Sanoi, että koittaa tulla vielä käymään ennen h-hetkeä, mutta kieltäydyin ehdottomasti, ettei vahingossakaan joudu synnyttämään päksissä!;))

Juu, oikein taas pikakirjottelemaan.. :ashamed:

Helmi ja Mörkö:heart: 26+0
 
paavopesusieni, oon saikulla mutten liikuntakiellossa onneksi ainakaan vielä. Tilanne on ennallaan niin oon liikkunut, oon melko urheilullinen ja duracell luonnostaan enkä osaa vaan olla.
Oon maatalouslomittaja (koulutukselta maaseutuyrittäjä ja agrologi amk paikka odottaa, oon poissaoleva nyt) eli jäin pois kun siellä lehmien jaloissa kyykkiminen ja isojen rehusäkkien nostelu alko pelottaa + kohdunkaula lyhentyi siihen 2.5 cm. Nyt ollu kuukauden ihan ennallaan onneksi.

Elämän pieniä iloja: esikoiselta irrotettiin apparit ja oppi suoraan polkemaan ilman. On niin ylpeä itsestään toi lapsi nyt. :heart:
 
Moikkelis! :D

Vein tänään äippärahahakemuksen (ja ne muut siinä samalla lomakkeella). Mulla alkaa 3 päivää varhennettuna. Ihan vaan siksi että saan vanhempainrahakauden loppumaan juuri elokuun viimeiseen päivään, joten kotihoidontuki+kuntalisä alkaa 1.9.2012. Meillä ainakin kuntalisä maksetaan vain kokonaisista kuukausista. Nyt saan heti sen aloittaa :)
Ja 2 lasta 3 vuodessa perusteella hain. En ainakaan keksi miksei menisi läpi mun hakemus. Esikoinen syntyi siis -08, jolloin maksettiin vuoden 2006 palkan mukaan. Kakkonen syntyi -10, jolloin sain tuon ko. perustelun mukaan saman määrän rahaa. Joten nyt taas sama, en joudu mini rahoille :)
Niis mun "loma" alkaa 19.10. Tosi suuri muutos näin kotiäidille :D

Voimia saikkulaisille!!
Ja todellakin on eroja neuvoloissa ja niiden lääkäreissä. Täällä esim. ei ole neuvoloissa ultralaitteita. Eli jos pitäisi jotakin tarkistella niin lähete 50km päähän.
Ja lääkärien ammattitaito vaihtelee suuresti.
Varsinkin te ensiodottajat ette varmastikaan osaa vaatia ja tietää milloin saatte kunnollista palvelua ja milloin ette :/

Neuvoloita on ollut 3, lääkäri 1 ja ultria 2.

Käsiä pesen kuten ilman raskautta. Jos kotona teen leivän niin en pese käsiä.
Käsidesiä käytän kaupan jälkeen, ulkoa tullessa, kakkapyllyn pesun jälkeen..

Nyt muurikkaletuille :p

Biana 23+3
 
Uusille tervetuloa:wave: Melkeinpä kaikki on jo siirtynyt 6.raskauskuukaudelle ja joillakin jo alkaa 7. Kyllä tää aika vaan menee nopeesti! Toivotaan kuitenkin, et kaikkien vauvat viihtyvät ainakin vielä pari-kolme kuukautta masussa:hug:

Kela Just katoin netistä tiedot ja päätökset oli tehty. Eipä siinä menny ku se kolmisen viikkoa..Onneks päätökset oli tehty työtulojen perusteella:) Tarkottaako se nyt mitä, kun ne ekat 105 päivää kela maksaa korvauksen työnantajalle, niin saanko sit normi palkan töistä noilta päiviltä? Oon kyllä niin pihalla näistä maksuista. Otin myös äitiysavustuksen rahana ja siitä sit puolen kuun tienoilla tulee rahat sänkyyn:)

Täällä kans haettu sairaslomaa tän viikon alusta ja sain ens viikon ti saakka. Nyt sit vaan lepäillään:) Nyt kuitenkin kipeiden suppareiden lisäksi tullut älytön mahakipu ja kuume nuossut eilen. Ja sit vielä sain elämäni ensimmäiset närästykset. Onko kotikonsteja kellään, kun en tänään jaksanut lähteä hakemaan apteekista närästyslääkkeitä, mikäli yöllä pukkaa..Onkohan kuumeilu raskausaikana vaarallista? Menisittekö kuinka helposti ottaa verinäytteet tulehduksien varalta?

Käsienpesua hoitelen normaalisti, en aina ennen ruokailua pese käsiä mikäli oon ollu vaan kotosalla..

Vauvavakuutuksista Ootteko muut ottanut, mistä? Kilpailutin ite vauvavakuutukset tossa viime viikonloppuna ja päädyin ottamaan If:ltä.

HelenaM. ja Vilja 25+0
 
Viimeksi muokattu:
Tosi paljon voimia ja jaksamisia manna8:lle, toivotaan täältä suunnalta todella paljon sitä että vauva jaksaisi ja pysyisi matkassa loppuun asti tai edes muutaman kuukauden tosiaan. :hug:

Nyt vähän kerron uusista uutisista koskien itseäni. Kävin eilen juttelemassa synnytysosastolla kätilön kanssa noista mun kohonneista sokeriarvoista ja meinasi että toista sokerirasitusta ei mulle tehdä kun arvot ei muuttuisi siitä miksikään, seuraava aika on kätilölle taas synnärille 31.8 ja katellaan miltä mun sokerinmittaus tulokset näyttää, jos ovat edelleen kohollaan niin sitten vissiin kait mulle määrätään ilta insuliini. :|

Ja käynnistetään kuulemman ennnen laskettua aikaa, eli voi olla että 12-13 viikon päästä joudun osastolle käynnistettäväksi. Tosiaan viimeinen päivä saa tietää sitten vähän lisää infoa mitä seuraavaksi tehdään. Eli jos 2 viikkoa ennen laskettua aikaa käynnistetään niin tää vauva syntyy ehkä lokakuun viimisellä viikolla tai jos käynnistetään 1 viikkoa ennen laskettua aikaa niin syntyy marraskuun ekalla viikolla. Että tämmöistä tietoa täältä suunnalta. :whistle:

En kyllä kestäis enään tuota käynnistämistä, kun esikoisen aikana jouduttiin käynnistämään myös kun oli silloin sen odotusaikana loppuraskaudessa alkava raskausmyrkytys, en kestä sitä kärsimystä ja piinausta enään toista kertaa, mutta pakko käynnistää jos on tarve, sille ei voi mitään. :snotty:

Minna ja nyytti 25+5
 
Viimeksi muokattu:
Tulinpa vielä ilmoittamaan, kun HelenaM puhui tuosta vakuutuksesta, että me otettiin kanssa viikko sitten tuo vauvavakuutus, myöskin If:stä. Oma äiti töissä kyseisessä yhtiössä, niin kävi helposti sen kummempia miettimättä.

Ja juu, tämän päivän uusi ilmiö: keuhkoja/kylkiluita painaa niin pirusti, että välillä ihan oksettaa! Pistää ja puristaa, ihan joltain hengenahdistukselta tuntuu. Ja siis istuessa, eikä auta vaikka ylös nousisi. Toivottavasti menee yön aikana ohi, kun tälle tuskin neuvolatätikään mitään voi.

Helmi & Mörkö:heart: 26+0
 
Heips mammat!

Ajattelin tulla tälleen yömyöhällä kirjotteleen kun ei jaksanu tota joka iltasta sängyssä pyörimistä. Onko muilla vaikeuksia nukahtaa? Mä en siis meinaa saada illalla unta ja sit ku nukahdan ni heräilen pitkin yötä. Oon kyllä ennenkin kärsiny unettomuudesta, että toivottavasti ei vanha vaiva oo nostamassa päätään :stick:

Voisinkin varmaan kertoa vähän itsestäni kun oon uus tulokas täällä =) Elikkäs esikoista tosiaan odotellaan. Ikää mulla on 26.v Valmistuin tossa keväällä lähihoitajaks, oon ollut kesän työttömänä. Ja tuskinpa enää tässä syksyllä töihin meen. Miehen kanssa ollaan oltu yhdessä vajaa kaks vuotta, tänä kesänä mentiin naimisiin :heart: Mitähän muuta osaisin kertoo.. Niin laskettu aika tosiaan on 30.11 ja synnytyssairaala TAYS. Rakenneultrassa saatiin tyttöveikkaus. Muistan, että ainaki alkuraskaudessa mulla oli tosi vahva tyttöolo, sit oon nähny unta, että saadaan tyttö (jo ennen ultraa) ja anoppi on myös nähny semmosta unta:D No mut sittenhän sen näkee...

Ai niin, Helmi sulta ajattelin sellasta kysästä kun oot päiväkodissa töissä, että onko sulle tuttu semmonen ku sytomegalovirus? Törmäsin aiheeseen kun netissä lueskelin kaikkee raskauteen liittyvää.. Se on siis ilmeisesti joku virus, minkä suurin osa sairastaa jo lapsuudessa tai jotain. Mutta jos semmosen onnistuu saamaan raskausaikana niin se voi olla sikiölle hyvin vaarallinen. Usein se kai ei aiheuta ees mitään oireita.Tarttuu ilmeisesti eritteiden välityksellä tms. Ja jossain luki, että tartunnan riski voi olla suurempi sellasilla, jotka on paljon tekemisissä lasten kanssa. Olin itekkin alkuraskauden aikana päiväkodissa neljä viikkoa töissä. En siis oo mitenkään paniikissa ton taudin suhteen, enkä todellakaan halua pelotella ketään. Mutta mua vaan ihmetyttää, että miks tommosesta ei puhuta esim. neuvolassa mitään.


Äh, kai se on pakko lyllertää takasi tonne sänkyyn ku kuiteski väsyttää...


MamiJ & masukki 23+1
 
Vauvavakuutus En ole ees miettiny koko asiaa, mutta jos otetaan niin otetaan varmaa vasta lapsen synnyttyä, kun eikös siinä ollu joku aikaraja ettei enää voi ottaa syntymättömälle vaikka haluaiski? En tiedä saa nähdä, tuleeko otettua.. Kuitenki pelaa ihan hyvin tuo julkinen puoliki..

Helmi* Mulla kans tuntuu ettei saa kunnolla happea MUTTA ÖISIN kun nukun aina selälläni, oon nyt pakosta kääntyny aina kyljelleen ja heti on auttanu.. Painaa varmaan jotain verisuonia kohtus tms??

Helena M. Ota selvää pomolta/palkanlaskijalta miten se teillä menee tuo palkanmaksu siltä ajalta, se on yrityskohtaista. Meidän yrityksessä saa täyden palkan 2 ekalta äippälomakk:lta ja siltä ajalta kela maksaa korvauksen yritykselle,siitä lähtien normaalisti mulle sitte.

Kaikki joille on Käynnistys tehty on sanonu että se on niin tuskainen kokemus? Kaverillani käynnistettiin yliaikaisuuden vuoksi ja selitti kuinka se oli kauhea kokemus.. Tekeekö se "tippa" sitten ku tulee niitä keinotekosia supistuksia, siitä tilanteesta niin tuskaisen?

KYlläpä nää viikot vilisee, ja taas perjantai!

Karoliina 26+4
 
Tervetuloa MamiJ :)

Me otettiin myös vakuutus vauvalle ihan ehdottomasti. 2-vuotiaallakin on ja vakuutus on hänellä maksanut itsensä jo varmaan 50-kertaisesti takaisin pahan korva- ja infektiokierteen takia. Mutta tässä kohtaa en aio kyllä säästää.. Koskaan ei tiedä mitä eteen tulee.

Minnuska89 tsemppiä, vähiinpä alkaa käydä sitten jo aika :O kyllä sä kestät käynnistyksen, kun olet jo kerran selvinny siitä :)

Karoliina Kokemuksia on varmaan yhtä monta kun synnyttäjiäkin. Toiset kellä on käynnistettu, sanoo ettei se ollut niin kamalaa.
Mun kokemus oli suorastaan helvetillinen yhtään liiottelematta. Lääkäri puhkas kalvot ja kun vedet pääsi, alko aivan sietämättömät kivut, jotka jatkuivat seuraavat 10 tuntia. Epiduraali toi tunnin avun kerrallaan, että pystyin olla edes vaikeroimatta jotenkin. Supistuksia muistan tulleen 5 sek välein, että siinä ei paljoa levätty. Kaiken lisäksi aloin oksentamaan siellä... :D
Kätilö sanoi silloin, että tiheet sipistukset johtuu siitä käynnistyksestä. Ja pahinta tosiaan se, ku kroppa ei ehdi tottua siihen kipuun. Vaan se alkaa ja loppuu yhtä helvetillisenä.

Näistä vaivoista ja ilmiöistä, mulla on nyt viikon aikana kävellessä alkanut sattumaan ihan tonne alas, kohdunsuulle. Onko muilla tämmöistä? Huolettaa vaan vähä siksi, kun viimeksi oli tommosta tuntemusta, ne oli ihan supistuksia ja avasivat kohdunsuuta ennen synnytystä. : / Tai sitten voi olla, et vauva potkii vaan niin alhaalla, mikä on ehkä todennäköisempää... Tuntuu vaan todella ikävältä!

Ristiselkä kans kipeytynyt, varmaan meni alkuviikosta kun raahasin esikoista päiväkodista. Että näin!

Papu82 rv 26+3
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä