<3 <3 MARRASKUUN massukat 2011 <3 <3

Hyvää lauantaiaamua kaikille odottajille! :D

En ymmärrä mikä vaivaa, kun yleensä oon niin aamu-uninen, etten varmasti herää ai´kasin ellei oo pakko. Nyt sitte kuitenkin koko viikon oon ollu 7 ylhäällä :D Hyvähän se on. Yöllä hikoiluttaa ihan kamalasti ja vessassa saa rampata :D Raskaus oireita, raskaus oireita :D :D
Kristallia en minäkään nähny listassa.
Tuiskuli mun mielestä noita juustoja saa syödä kyllä kohtuudella kun ne on vaan pästoroidusta maidosta valmistettuja. Yleensä nää isot suomalaiset, kuten valio ym.. on toiminu niin ja paketin tuoteselostuksessa lukee että tuote on pästoroitu. Mää olin kans ihan kauhuissani että nyt loppu juustot, mut oon kuitenki niitä nyt käyttäny, kun oon ensin tarkasti lukenu selostuksen :D Ulkomaalaiset juustot jätän rauhaan!
Kahvista voi kumpa se rupeis ällöttään mua.. Mulla on kauhee himo koko ajan kahviin. Oon tiukasti pitäny sen 3 kuppia päivässä, mut niin tekis mieli juoda enemmän tai sit just zeroo tai jotain. Mulla kans kotona tapana ollu litkiä zeroo :D
Työmaalla kertominen: tekis mieli huutaa jo kaikille, mut ei vielä :D Ajattelin kertoa töissä sitten kun ensimmäinen kolmannes on ohi ja on vähän "varmempi" olo. Noi keskenmenot on kyllä pysäyttäny ja pistäny miettimään.. Voi kumpa pikkunen pysyttelis kyydissä nyt ihan loppuun saakka!!! :heart:
Mää ajattelin mennä kans yksityiselle varhaisultraan. EN JAKSA ODOTTAA!!! :D Ens viikolla on kyllä neuvola, mut ei täälä päin vielä ultrata...
Mää en oo noita rattaita ja kaukaloita vielä erityisemmin katsellu. Täältä saa kyllä hyviä vinkkejä! :D Ajattelin mennä johonki kauppaan sitten katteleen ja kokeileen, niin on mun mielestä helpompi..
Hiukset tuli värjättyä, eikä siitä nyt varmasti sitten mitään haittaa ollut.. :) Raskausoireet jatkuu, pahoinvointia odotellessa.. :D
Tuntuuko teistä siltä, että ihan varmaan ystävät/töissä/perhe arvaa raskauden?? Mulla on koko ajan sellanen olo että nyt jäätiin kiinni. Johtuu siitä, että oon ollu aina kova polttaan tupakkia ja juomaan kahvia. Nyt sitten ku tupakki on lopetettu ja kahviakaan juon enää 3 kuppia, niin on siinä vaan selittelyä miksi näin :D

Mutta ei muuta kuin hyvää viikonloppua kaikille mammoille ja kyytiläisille! :heart: Odottakaamme raskausoireiden lisääntymistä :D

Jenzzsi ja kikura 5+1
 
Huomenet täältäki näi lauantaiaamuna! :)

Minä kans pystyssä viikonloppuisin jo seiskan aikoihin vaikka sais nukkua kerranki, johtunee osittain siitä että olen vaan kotona enkä aina menossa/kyläilemässä niinku ennen on ollu tapana aktiivisena lapsettomana tehhä :whistle: Nyt ei tee ees mieli lähteä mihinkää ihana käpertyä sauna jälkeen peiton alle ja chattailla vauvafoorumeille :LOL:

Jenzzi mulle kans kahvi maistuu, oon pitäny sen nyt 1-2 kupissa per päivä mutta etenki vklp aamuisin tekis mieli juua useampi kupponen, en vaa uskalla ku siitä on varoteltu ettei ole hyväksi.. Mulla kans on mietityttäny että mitäs jos töissä/kaverit arvaa mutta toisaalta eipä niillä oo syytä koska en voi pahoin eikä muutenkaa oo mitää erikoisia merkkejä?? Ehkä sit ku vatsa turpoaa

Luin jostain lehdestä ettei fetajuustoa sais syyvä niinku joku tuolla aiemminki sanoi... en tiedä saako sitten kotimaista syödä kun se on "turvallisesti" käsitelty? Ite olen normaalia oltermannia kyllä syöny.. Ja lakua kans, vaikka luin jostai ettei sitäkää sais yltiöpäisesti syyvä..

Käväsin eilen kirjastosta hakee odotus/vauvakirjoja btw :LOL:
 
Karoliina 87 joo, tosta fetajuustosta en osaa sanoo, mut mää ainakin laitan tuorejuustoja, homejuustoja jne.. naamariin mikäli ne on pästoroitu. Muistaakseni jossain sivustolla sanottiin niin. Niissä juustoissa on se listeria riski ja se bakteeri kuolee pästoroinnissa.. :D
 
Juu, minäkin heräisin jo ennen seitsemää eikä millään saanut enää unta. Äijä nukkuu vaan edelleen...

Juustoista. Tuo on mun mielestä hassua, kun toisissa paikoissa lukee, että pastöroituja tuotteita voi syödä, toisissa lukee, ettei niitäkään suositeltaisi. Uskaltaako sitä sitten?

Sitten tuosta foolihaposta, niin ootteko käyttänyt jotain foolihappolisää tai -valmistetta? Mun ei varmaan pitäisi lukea yhtään mitään, kun kohta mä pelkään, etten oo syöny riittävästi foolihappoa ja sitten tulee keskenmeno :/ kai tää tila tekee ihmisen jotenkin puolihysteeriseksi :headwall:

Huh. ja Heh. :)
 
Heips!

Tulin tuolta lokakuisista kommentoimaan nuista juustoista.. Neuvolassa sanottiin, että on hyvä välttää kaikkea pastöroimatonta, mutta pastöroitua fetaa voi syödä hyvin mielin, aurajuustoa pizzan päällä (koska se käy yli 75 asteessa) tuorejuustojakin saa syödä, kunhan valitsee violaa, myös esim mustapekka on pastöroitua :) ja kaikkia juustoja voi syödä, jos ne on kypsennetty (yli 75 asteen lämmössä) vaikkei oiskaan pastöroituja. Ei mulla muuta :LOL:

Santara
 
Niin, ja tosiaan esikoista odottaessa vältin alkuun kaikkia juustoja, ennenkuin tuli sitten puolivälin jälkeen vasta vahingossa puheeksi, että mitä juustoja saakin syödä, loppuraskauden mussutin sitten onnessani juustoja ja terve tyttö syntyi :)
 
Huomenta!

Kristallilta kyselin silloin, kun hän liittyi että lisätäänkö hänet jo listaan, kun hän ei mitään tietoja antanut. Häneltä on varmaan sitten mennyt se kysymys ohi. :) Eli varmaan nyt sinut Kristalli81 voi lisätä listaan? Laitanko iäksi 29v vai 30v? Ja entäs synnäri? Ja kolmas lapsi? LA:n taisin huomatakin tuosta yhdestä kirjoituksestasi että se olisi 8.11.

Jenzzi kyseli, että onko tunnetta että ystävät/perhe/töissä arvaa raskauden. Mulla on tunne, että mun isä aavistaa. Hän tietää, että ollaan yritetty vauvaa, kun ollaan jouduttu kutsumaan hänet esikolle lapsenvahdiksi, kun on pitänyt esim. polilla käydä. Ja silloin, kun jo olin plussannut niin tilasin vielä varmuudeksi clearbluen digitaalisen testin ja revin kirjeen auki heti ennen kotiin menoa. Isä oli just siellä esikkoa vahtimassa ja katteli sitä kirjettä, että "mitä se on taas tilannu". En tiiä kurkkasko se sinne, kun huomas että oli auki. Ja tässä taannoin kyseli, että oonko lopettanu kahvinjuonnin kun en enää juo. :rolleyes:

Mä ainakin puhuin tuosta fetajuuston syömisestä aiemmin. Hermoilin, kun olen sitä nyt alkuraskaudessa syönyt. Luin jostain, ettei sekään ole sallitujen listalla... En sitten tiijä.

Enää 5 päivää ultraan! Menispä päivät äkkiä, mä en jaksa enää odottaa. |O Tänään on ollu niin kaunis ilma, että voisi lähteä koko perheen voimin ulos pienelle eväsretkelle. Kuumat kaakaot ja eväsleivät mukaan. :)

Diinu & Pipana 6+1
 
Kiitos Santara kokemuksista :)

Lueskelin myös neuvolasta tullutta ohjetta (tuli eilen postissa), jossa oli nimenomaan mainittu, että pastöroidusta maidosta tehtyjä voi syödä. Jippii!! :D herkkusuu tykkää :)

Me aloitettiin isännän kanssa käymään tavaroita läpi. Jos saatais tehtyä tilaa ja samalla siivottua turhaa roinaa pikkuhiljaa pois nurkista. Huuto.nettiin meni jo kampetta myyntiin ja loput aion keräillä kirpparikuormaan ja sitten keväämmällä mennä myymään. Ja mietittiin jo huonekalujärjestystäkin, miten laitetaan kamppeet tässä meidän superkaksarissa sitten vauvan tultua taloon :D

Kevätverhonkin vaihdoin olkkariin, kun niin oli reipas aamu. Nyt voiskin mennä päikkäreille... |O
 
Hei!

Minä voisin varovaisesti ilmoittautua mukaan. Eilen tein testin kp 29 ja kaks viivaa ruutuun sain. Laskettuaika olisi ilmeisesti 17.11. Tammikuussa meillä meni edellinen raskaus kesken rv12 ja tämä uusi raskaus saatiin alulle ensimmäisestä "luvallisesta" kierrosta. Ennestään meillä on 3 ja 1v pojat ja kolmosta siis odotellaan. Synnytyspaikkana olisi taas Kaks. Mutta luulen että aika varovaisesti ollaan tän raskauden kans. Tarkoitan siis että ei hirveästi asiasta kerrota kellekään ja itsekin yrittää olla liikaa luottamatta siihen että tämä lapsi varmasti meille syliin annetaan. Jotenkin tuo keskenmeno jätti semmosen olon että ehkä tästä raskaudesta osaa iloita sitten kun ollaan jo yli puolen välin, liikkeet tuntuu ja maha näkyy.

Sanle ja muru 4+2
 
Tervetuloa, Sanle! Lisäsin sinut listaan. Haluatko vielä kertoa ikäsi niin voisin lisätä myös sen? :) Minäkin synnytän KAKS:ssa. Oletko mistäpäin Kainuuta jos saapi udella? Itse Kajaanista.

Kaikki on viikonlopun vietossa, kun ei tule paljon viestejä. :D Noh, eipä tuo haittaa vaikka joku päivä on vähän hiljaisempi. Itse roikun oikeastaan jokapäivä netissä, varsinkin nyt näillä vauvafoorumeilla. :ashamed:
 
Viimeksi muokattu:
Diinu: Minut saa laitella listaan, eli laskettu aika olis 8.11 ja kolmas tulossa, ikää minulla 30v. Synnärin pidän vielä jonkun aikaa salassa, en halua paljastua tutuille vielä tässä vaiheessa ;)

Me varmaan aioitaan pitää salassa tämä raskaus niin pitkään kun on mahdollista. Vaikka se voi olla hyvin vaikeaa, koska haluaisin jo nyt kertoa, että meille tulee vauva! Mutta ainakin odotellaan tuonne reilusti yli nt-ultran. Ja toivotaan nyt että kaikki menee hyvin.

Itse söin edellisissä raskauksissa jotain odottaville tarkoitettuja vitamiineja, nyt on ollut käytössä teho pii. kalkki d tabletit, mutta siirryn kyllä noihin odottajille tarkoitettuihin vitamiineihin, kunhan ehdin vaan apteekista niitä hakemaan.

Minä en ole kovin tarkasti noudattanut noita neuvolan ohjeita, eli olen ihan omalla maalaisjärjellä toiminut, tarkoitan siis noita niin sanottuja raskaana olevin kiellettyjä aineita. Olen syönyt esim. maksalaatikkoa ja juonut energiajuomiakin (silloin kun mies niitä on juonut) ja kyllä olen miehen siideristäkin ottanut huikat. Näin siis oli edellisissä raskauksissa ja ihan terveet lapset syntyi.
Normaalisti eli siis silloin kun en ole raskaana, niin käytän alkoholia tosi harvoin, oikeestaan vain silloin kun lähdetään tanssimaan, eli noin muutoman kerran vuodessa ja sitten joskus miehen kanssa ollaan nautittu kuohuvaa ihan kotona kaksistaan. Eli en ole ollut mikään tiukkapipoinen näidän asioiden kanssa.

Omaa napaa:Väsymys painaa, olen tottunut menemään vasta puolen yön jälkeen aina nukkumaan ja se ei näköjään enää riitä. Menkkamaiset kolotukset on vähentyneet, mutta turvotusta on. Tekee miele kylmää ja raikasta! Mutta kyllä tuossa yks pitsakin meni :D
 
Hei kaikille, Saako liittyä mukaan marraskuun-massukoihin? eilen tein testin ja ensin ilmestyi hailakka haamu ja sitten se vahveni viiden minuutin sisällä, mutta ei kuitenkaan kovin vahvaksi, niin ihan varovaisesti elellään=) Menkat olis viikon verran myöhässä, elikkäs laskettuaika olis varmaan 13.11 ja neljäs olis tulos (kolme edellistä onkin poikia, joten tyttöä haavaillaan) Sairaala on satks.
 
Heips!

Sopisiko liittyä seurueeseen..?
Plussasin 4.3 ( pari kertaa hih) ja ehkä senkin jälkeen :whistle: .
Eka neuvola on ensi viikolla ja nyt olis laskureiden mukaan rv 6+2 menossa. LA olis vissiin 4.11. Esikoista odotan.

Olo on ollut melko hyvä, välillä pahoinvoinnin aalto en ole kuitenkaan yökkäillyt. Uni maistuu ja rinnat aristaa.
 
Tervetuloa joukkoon sanle, nasu79 ja samaha =)

Tuiskuli kyseli tuosta foolihaposta... Oon syöny ladyvitan mama -vitamiinivalmistetta, jossa on myös foolihappoa. Samaa söin myös esikoisen aikana. Päädyn silloin tuohon ladyvitaan, koska se sisältää reilusti kalkkia eikä erillisiä kalkkitabletteja tarvita. Kun siis en juo maitoa, tosin juustoa ja jogurtteja tulee syötyä vaihtelevasti.

Täällä ei vielä toistaseksi ole tullu tilanteita, joissa raskaus olis paljatunut... Mutta johtunee siitä että en ole töissä ja suurin osa sukulaisista asuu 130km päässä eikä olla heitä vielä nähty... Lisäks kun on vielä noita kiloja jääny edellisestä raskaudesta niin edes näy niin helposti. Viikon päästä ollaan tosin menossa viikoks katinkultaa lomalle, mun vanhempien kanssa. Saa nähdä pysyykö salaisuus kun ollaan tekemisissä 24/7. Tosin oon kyllä puhunu jo ennen esikoisen syntymää et haluun 2 lasta alle 2vuoden ikäerolla, joten tuskin tulee ihan hirveen suurena yllätyksenä... Esikoisen aikana musta tuntu et kaikki arvaa et odotan, mut eivätpä sitten kuitenkaan arvanneet. Ekasta kerrottiin np-ultran jälkeen, sama tehdään varmaan tälläkin kertaa :)

Perjantaina varasin ekan neuvolan, joka on vasta 31.3. Ihan hyvä eipä mulle sinne mitään kiirettä ole. Kuulemma meidän oma terkka vaihtuu taas. Lähes vuosi sitten muutettiin tänne ja nyt tulee jo 3. terkka. Toivottavasti tää uusi olis hieman pidemmän aikaa. Tosin tää eka käynti ei oo uudelle terkalle, kun aloittaa vasta 4.4.

Tikru ja kirppu 6+2 :heart:
 
Tervetuloa, nasu79 & samaha! :) Lisäsin teidät listalle. Samoin lisäsin nyt Kristallin myös. ;)

Käykäähän kaikki kurkkimassa omat tietonne listalta ja kertokaa jos on lisättävää. Ja laittakaa vaikka lisäystoiveet lihavoituna, että varmasti huomaan ne.

Enää 4 päivää ultraan! =)

Nyt ei taida ehtiä enempää, kun on tuo esikko tuossa vieressä sen verran kärttyisenä.

Diinu & Pipana 6+2
 
heipä hei taas ja tervetuloa uusille! :flower

Pelästyin pissat housuun melkeen tänään kun veskikäynnin yhteydessä tuli ihan pari tippaa pönttöön ruskean/vaaleanpunasta vuotoa, enemmänki valkovuotoa jonka seassa oli vaaleanpunasta mutta se jäi sitte siihen eikä ole kipuja ollu,., kai tää on ihan normaalia mutta kun olen kuullu niin paljon juttuja, että tuo "tuhru" tai "tipat" on merkki alkavasta keskenmenosta?

Onko muilla kokemusta tuhruvuodosta tai ihan pyyhittäessä esiintyvästä muutamasta tipasta?
Petipuuhia kyllä harrasteltiin eilen vähän, että voiskohan kyse nyt olla siihen liittyvästä harmittomasta vuodosta? Nyt iski kyllä paniikki, että mitä jos tää nyt onki tässä... :ashamed:
Aloin miettiä tuota alkuraskauden ultraa, alko niin hermostuttaan.. mitkään raskaustestit ei varmaan auta tässä vaiheessa , nyt menossa siis 5+5. Jos muilla on edellisisssä tai nykysessä raskaudessa esiintyny vastaavaa, olis tosi kiva kuulla kokemuksia. En tiedä tarviiko tässä ny alkaa soittelee neuvolaan?
 
Hei kaikki marraskuuhun odottajat!

Liittyisin hyvin mielelläni mukaan. Viimeksi olen esikoisen syntmän jälkeen käynyt mitään kirjottelemassa vuonna 2009 :) Nyt taas odotetaan, viikoilla 5+1, LA taitaa olla suunnilleen siinä 12.11.11 siis. Ennen esikoisen syntymää koin kolme keskenmenoa, mutta kuitenkin niin onnellisesti kävi, että lapsettomuustutkimuksiin oli aika varattuna kahden viikon päähän niin sain taas plussan testiin, tulos leikkii nyt tuossa lattialla kirjoinensa :)

Mielenkiinnolla olen lukenut teidän keskusteluja ultrista ja itsekin mielelläni menisin (pitää vaan ottaa selvää vähän hinnoista) varhaisraskauden ultraan, jos sitä neuvola mulle ei armeliaisuudessan anna. Täälläpäin se ei vissiin ole tapana mutta jospa osaisin olla vaikka hyvin säälittävä nuiden kolmen km:n osalta :E

Vauva sai alkunsa tjot meiningillä ekasta kierrosta ja poika olisi toiveissa, tyttö on siis ennestään. Toisaalta tyttö olisi mukava tuolle olemassaolevalle kaveriksi. Mut no, se jää nähtäväksi. Heitämpä siis tähän vaiheeseen jo kysymyksen ilmaan (vaikkei todellakaan vielä ajankohtainen ole) että meinasitteko jos tilaisuus tarjoutuu, ottaa selvää sukupuolesta? Meillä ei otettu esikoisesta, se oli tosi mukava. Tästäkään tuskin otetaan, vaikka mies vähän aluksi sitä ehdotteli.

Karoliina87 Valitettavasti mulla on ikäviä kokemuksia tuhruvuodosta niin en voi sinun mieltäsi rohkaista tai parantaa, mutta, aina tällaisen sattuessa on kyselty että onko seksiä harrastettu vähän ajan sisään. Se siis saattaa hyvinkin olla se syynä ja yleensä se vuoto kyllä on runsaampaa tai muuttuu aika äkkiä runsaammaks jos pahinmahdollinen. Sinuna en siis huolisi :)

Joensuussa asustellaan, aviomies, tyttö 2 vee, ja koira. Kaksio asuntona, isompi hakusessa ollut jo pidemmän aikaa. 26vee on ikää ja PKKS synnärinä

ON NIIN KYLMÄ KOKO AJAN!! :( :( (vissiin muillakin :D )

Uuna 5+1
 
Sunnuntai-ehtoota kaikille :)

Ja tervetuloa sekä onnea kaikille uusille :)

Täällä suunnalla ei mitään uutta ole tapahtunut. Enemmän unta tarttee kuin ennen. Yhtäkkiä tulee kylmä ja muutenkin tuntuu palelevan vähän väliä. Ruoka maistuuu erilaiselta, suolahimo on onneksi hellittänyt :) Rinnat tosi kosketusherkät ja nehän kasvaa :D Massu on kanssa turvonnut sen vertaa, että saa katsoa minkä paidan laittaa päälle, ettei ihmiset ala ennakkoon mitään arvailemaan :popcorn: Huono olo kyllä tulee, jos ei syö tasasesti...

Tuiskuli aloin syömään plussauspäivänä Multivitan raskausvitamiineja ja niissä on myöskin lisättynä tuota sinun kysymää foolihappoa. :)

Töissä ajattelin kertoa, kun on eka kunnallinen ultra käyty ja siinä vaiheessa ollaan jo keskenmenoriskin kanssa paremmalla puolella :) Kun vielä keksisi miten parin viikon päästä tulevan reissun hanskaisi, kun ei sitä vinkkua ja muuta voikkaan sitten iltasella työreissulla ottaa.

Tryffe ja Kyytiläinen viikolla 6.
 
Tervetuloa, Uuna! :) Lisäsin sinut listaan.

Ja Karoliinaa voin lohduttaa sillä, että mullakin on kokemusta alkuraskauden verisestä vuodosta, runsaammasta mitä sulla kuulosti olevan. Ei siis tämän raskauden aikaan, vaan esikoista odottaessa. Mulla alkoi vuotelu rv 6+0 niin että pyyhittäessä tuli paperiin rusehtavaa. Pelästyin tosissani! Seuraavana päivänä ei tullut mitään. Sitten 6+2 taas tuli ja tälläkertaa kirkasta verta pyyhittäessä. Olin ihan varma, että kesken menee ja kun vielä luin kauhukertomuksia netistä (sitä älä sinä tee!). Varasin yksityiselle ultraan ajan, kun en kestänyt enää. Rv 6+3 kävin sitten ultrassa, josta paljastui että erittäin eläväinen alkio siellä kohdussa oli. :heart: Vuodon syytä ei saatu selville, mutta lääkäri sanoi että vuodot alkuraskaudessa ovat hyvin tavallisia ja johtuvat monesti siitä, kun limakalvot ovat niin herkillä. Seuraavana päivänä vuoto loppui. Uskon kyllä, että sulla vuoto johtui ihan niistä edellisen päivän petipuuhista. Olen monen kuullut sanovan, että juuri seksin jälkeen voi muutamia tippoja verta tulla. Siksi itse en uskalla harrastella petipuuhia ainakaan ennen ekaa ultraa. :ashamed: Olehan ihan rauhallisin mielin, jos vuoto ei radikaalisti muutu runsaammaksi eikä tule kovia kipuja. Tsempit!

Tuiskuli, kuten Tryffe niin minäkin syön multivitan raskausvitamiinia jossa on foolihappoa. =)

Mulla tuntuu raskausoireet olevan aika vähissä ja se vähän huolettaa. :| Tosin mulla ei esikoisen aikaan ollut tämänkään vertaa mitä nyt on ollut. Nyt on edelleen tissit arkana ja näyttää ettei ne pysy liiveissään. :D Hirveä vilu yllättää välillä, mahaa nippaailee ja turvottaa... Ja tuntuu että mulla on iho ihan hirveessä kunnossa. :kieh: Noita oireita ei siis ole kokoaikaa kaikkia. Mä niin toivoisin että sais edes muutaman kerran kunnolla oksentaa niin tietäis olevansa raskaana.

Mä haluun kyllä tästä kakkosestakin tietää sukupuolen etukäteen. Esikoisestakin kysyttiin ja kyllähän se ultran veikkaus paikkaansa piti. :)
 
Viimeksi muokattu:
Hei kaikki!
Täällä ilmottautuu uusi onnellinen joukkoonne! Tämän päivän olen viettänyt lueskellen keskustelupalstoilta kaikkia ikäviä asioita, mitä tässä voi vielä tapahtua, joten päällimmäisenä tunteena on tällä hetkellä pelko ja ahdistus, vaikka kuinka järki sanookin, ettei pidä ennalta murehtia asioita, joille ei voi itse mitään.
Nyt raskauden kesto viimeisistä kuukautisista olisi 4+3. Tuo plussa tuli testiin aikaisemmin kuin osasin odottaa, nimittäin ensimmäisen yrityskuukauden aikana tärppäsi.
No jokatapauksessa nyt mennään päivä kerrallaan :) Ihanaa olla raskaana ja toivottavasti raskaus jatkuu ongelmitta ja alkio pysyy kyydissä.
 
Kirjoitin eilen oikein pitkän sepustuksen kestovaipoista ja tietokone jostain syystä deletoi koko tekstin..:(

Siispä uutta yritystä:

Mä olen havainnut helpoimmiksi(mut valitettavasti hieman kalliimmaksi)vaihtoehdoksi aio-vaipat(niitä meillä on noin puolet vaipoista, loput taskuvaippoja ja vastasyntyneellä sisävaippa-kuorivaippa yhdistelmiä). Parhaita ovat ne, joissa pyllyä vasten tulee coolmax-kangas ja sisällä yksi tai kaksi ulosvedettävää läppää(helpottaa pesua ja nopeuttaa kuivumista), joista pyllynpuoleinen on mikrokuitua ja ulompi bambua tai hamppua tai puuvillaa. Mikrokuitu imee nesteet nopeasti ja tuo bambu tms neulos imee ylimääräiset itseensä. Vaipat suositellaan pestävän 60 asteessa, mutta 40 astetta riittä pissavaippoille,jos niitä ei pidä kovin kauaa tynnyrissä odottamassa pesua. Käytän vaipoissa kertakäyttöistä/pissan jälkeen 2-3 pesua kestävää riisipaperiliinaa, jonka avulla kakat on helppo heittää pyttyyn ja vaippaa pysyy näin siistimpänä.

Täyskestoilu vaatii n. 5-10 vaippaa vuorokaudessa, riippuen vauvan iästä. Isompi vauva menee vähemmillä vaipoilla. Meillä on ollut käyttökierrossa jatkuvasti n. 25 vaippaa, pesuväli on noin 3 päivää. Ovat riittäneet ihan hyvin.

Kerron mielelläni lisää kestoilusta siitä kiinnostuneille. Esittäkää kysymyksiä, niin helpompi vastailla. :)

Huomenna on sitten ULTRA!!!Jännittää ihan hirveesti, et onko mahassa ihan oikea vauvanalku vai mitä. Hui.Toivottavasti syke löytyy.

VUODOSTA: Karoliina taisi kyselläkin tuosta alkuraskauden aikaisesta vuodosta. Mulla oli sellaista edellisessä raskaudessa muutamana satunnaisena päivänä, tuli pyyhkäisemällä vessapaperiin ja pelottihan se tosissaan. Äitiysneuvolan kätilö sanoi, että noin puolet vuodoista on vaarattomia. Meillä onneksi oli näin, sillä vuoto oli luultavasti peräisin kohdunkaulan limakalvoista. Raskaus jatkui. Muutaman viikon päästä vuosin hieman uudeleelleen ja ultran yhteydessä kätilö tosin epäili, että vuoto olis saattanut viitata alkaneen kaksosraskauden keskeytymiseen toisen alkion osalta(luultavasti se oli vain tuulimuna, sillä kahta sikiökaikua ei saatu koskaan). Mulla siis todettiin alussa kaksi raskauspussia, joista toinen ihan kivuttomasti vain surkastui ja katosi jonnekin viikkojen edetessä. Toisesta pussista syntyi lähes terve tyttö. Tuo toisen pussin hajoaminen ja sen vapauttamat yhdisteet saattoivat aiheuttaa tyttärellemme epämuodostuman suolistoon. Tytön mahaa korjailtiin 3 päivän iässä ja nyt hän on täysin kunnossa. :)
Alkuraskaus on todella herkkää aikaa, mutta ei kannata liiaksi huolehtia. Keskenmeno kyllä oireilee yleensä kivuilla, joten jos vuoto on aivan pientä ja loppuu itsekseen, se on todennäköisesti vaaratonta. Kannattaa levätä ja ottaa hieman rauhallisemmin.
Esikoisen kohdalla mä vuosin aivan tolkuttomasti raskauden puolenvälin tienoilla, kun sisätutkimuksessa lääkäri sohaisi spekulalla palasen pois kohdunkaulasta. Viikon verran sitä verta tuli kuin kunnon kuukautisten aikaan. Pelkäsin kyllä todella, mutta raskaus meni loppuun saakka kohdunkaulan pienestä vauriosta huolimatta.

Rauhoittavaa alkuraskautta ja tervetulotoivotukset kaikille uusille tulokkaille!

-F
 
Hyvää huomenta kaikille! :)

Herätys tähän päivään tapahtui jo kello 4.30, kun tyttö nukkui minun vieressä ja ilmoitti sitten kovaan ääneen pissavahingosta sängystä. Kieltäytyi illalla menemästä pissalle niin näin kävi sitten yöllä, vähän oli siis äidissäkin vikaa kun jätin yhden iltataisteluista väliin. No, eipä siinä mitään tyttö suihkuun, petivaatteet pesuun ja uudet tilalle. Nyt mies ja tyttö jatkavat tyytyväisinä unia mutta minun kannalta on jo liian myöhäistä, eipä tuu enää uni. Sain mä jotain 5-6h nukuttua. Olen kyllä muutenkin tällä viikolla herännyt monta kertaa yössä ilman hyvää syytä, uskoisin tämän raskauden jollain tavalla aiheuttavan tuota heräilyä.

Nyt on viikot tasan 6, enkä ole vielä neuvolaan saati varhaisultraan soitellut :ashamed:
Tällä viikolla pitää hoitaa sekin asia pois päiväjärjestyksestä. Kolmannen lapsen myötä sitä ottaa tämän alunkin vähän hillitymmin, ei oo enää niin kiire kaikkialle :p Raskausoireet on nyt päällä todenteolla vaikka oksentelu ei oo siihen koskaan minulla kuulunutkaan. Olen siinä mielessä päässyt raskauksissani helpolla kun ei oo koskaan tarvinnut pönttöä halailla. Nälkä näkyy nykyisin karmeina ylävatsakipuina ja jos en syö heti kun se alkaa, se vain pahenee. Rinnat älyttömän kipeät, mutta se on kivaa että ne on nyt niin täyteläisen oloiset ja tuntuvatkin isommilta :D Jatkuva jano on ja vettä kuluu, raikkaita ruokia tekee mieli, rasvainen/suolainen/lihapitoinen ruoka tökkii.

Japanin tilanne mietityttää ja kyllä uutisia tulee seurattua vähän tiheämmin kuin normaalisti...
Miten onnistunkin olemaan raskaana ana näiden isompien katastrofien aikaan??? Herkästi tulee mietittyä sitten tulevaisuuttakin isomman kaavan mukaan vaikka yritänkin elää päivä kerrallaan-tyyliin

Nyt kaivelemaan aamupalaa! Uusi viikko, uudet kujeet...
 
Hyvää maanantaita kaikille.:wave: Ja onnea uusille odottajille.

Minulta on hävinnyt pahoinvointi kokonaan. Viime viikolla sitä kesti muutaman päivän ja viikonlopun aikana kaikki yökkäily loppui. Tosin palelu ei ole kadonnut minnekään, joten kyllä sitä raskaana vielä ollaan.;)

Semmoinen oire on nyt ilmaantunut, että minun ei tee ollenkaan mieli syödä. Voisin olla koko päivän syömättä. Ei jotenkin ole laisinkaan nälkä, eikä mikään oikein innosta. Todella outoa, koska ekassa raskaudessani olisin voinut syödä KOKO ajan. Mutta kahvi.... Mä en pysty olemaan ilman sitä. Mä tiedän, ettei tämmöinen "kolpakko päivässä"- määrä ole hyväksi, mutta mä en pysty lopettamaan. Olen todella addiktoitunut. Mun on pakko ottaa itseäni niskasta kiinni ja vähentää tota juomista. Mua hävettää, koska tunnen olevani todella heikko, jos en edes tähän pysty.:'(

Muuten noista "kielletyistä" ruoka-aineista en niin ole tehnyt numeroa. Niinkuin joku totesikin, niin maalaisjärjellä mennään täälläkin. Viinilasillisenkin saatan ruoan kanssa juoda silloin tällöin.:whistle:

Nyt töiden pariin.
 
Mutta kahvi.... Mä en pysty olemaan ilman sitä. Mä tiedän, ettei tämmöinen "kolpakko päivässä"- määrä ole hyväksi, mutta mä en pysty lopettamaan. Olen todella addiktoitunut..
Mulla on vähän sama ongelma aamulla menee useampi muki enkä voi itselleni mitään. .

Mulla on myös toi syöminen vähän vaihtelevaa aina ei tiedä että onko nälkä vai oksettaako kun tuntemus on niin outo. Olen itsekseni miettinyt että syön sen mikä maistuu jos ja kunhan olo pysyy hyvänä.

Pakkosyöminenkin on kauheaa ja eihän sitä nyt herkässä tilassa olevaa ihmistä saa kiusata ( eli itseään)
 
eeden, tervetuloa. Lisätäänkö sinut listaan? Jos niin haluat niin annahan tietosi. :)

Susse, sulla ei oo kovin kiva herätys ollut. :| Mut sattuuhan niitä vahinkoja pienillä. Muhun ei kyllä varsinaisesti vaikuta nuo maailmalla tapahtuvat katastrofit. Tietysti Suomen sisäiset asiat on erijuttu, mutta toivottavasti täällä ei tapahdu mitään kovin vakavia juttuja. Mä aattelen että nuo asiat ei koske mua millään lailla.

Mä tunnen olevani joku outolintu tuon kahvinjuonnin kanssa. Mulle kun se ei maistu ollenkaan. Toisaalta ihan hyvä niin.

Nyt on sitten eka neuvola-aikakin varattu. Olis viikon päästä, jolloin rv 7+3. Mun mielestä melko aikaisin, esikoisesta oli 9+1. Mutta en kyllä valita. :D

Diinu & Pipana 6+3
 

Yhteistyössä