<3<3<3 Heinäkuun Onnenhiput 2011 Maaliskuussa <3<3<3

Kiitos jasmin-- sanoistasi ja Hjannah kokemuksista ja tsempistä! Ja muillekkin kirjoittaneille! Nyt on jo parempi mieli. Esikoinen on ihana vesseli ja oon kyllä onnellinen, että nyt päästään asiassa eteenpäin! Mumminikin tila on toistaiseksi ihan kohtalainen. Toisaalta soisi jo vanhalle ihmiselle helpotusta, jos kovin huonoon kuntoon menee...

Mulla on ollut tänään hyvä päivä! Oon kyllä nuhaflunssassa mutta oon jaksanut käyttää koirat ulkona niin et ei yhtään vihlonut tuonne alakertaan! Illalla sain myös imuroitua, pitkästä aikaa! Mies on tehnyt viime aikoina ne hommat, kun mulla koskee selkään ja jokapaikkaan :saint: On taas se aika vuodesta kun koirat tuo joka lenkiltä puoli kiloa hiekkaa, turkkiin ja tassuihin piilotettuna :kieh:

Vauvakuumeesta mua yllätti tän kakkosen pitkähkö ja vaikea yritysaika niin nyt tekis mieli olla ilman ehkäisyä tän vauvan jälkeen. Jotenkin luulin et mieskin on samoilla linjoilla, mut kun se tuli tällä viikolla puheeksi niin eipä ollutkaan! Oli sitä mieltä, että mun pitäisi käydä yliopisto loppuun, ennekuin kolmatta aletaan tekemään. Tuli ihan yllätyksenä kun se ois halunnut tän kakkosen heti ekan perään ja mä taas halusin pudottaa raskauskilot ja odottaa hetken. Vauvakuumetta siis on edelleen mut saattaa siis olla et me odotetaan vuosi-kaks taas välissä. En oo itsekkään vielä ihan varma mitä haluan :xmas: Jokatapauksessa toivotaan kyllä suurempaa perhettä kuin nää kaks mukeloa!

Cappuccino ja papunen 23+4
 
Hb katottu yhtä neuvolakertaa lukuunottamatta jokaisella kerralla, ja sen kerran jälkeen kun ei otettu niin oliki laskenu 136:sta 103:n :/ Nyt oon syöny 20 päivää rautaa ja torstainapa näkee onko auttanu tuo yks kapseli, vai pitääkö alkaa ottamaan kaks kapselia päivässä.

Perhevalmennuksessa ei olla käyty, mutta nyt huhtikuussa ollaan menossa, kun on semmoinen kerta missä puhutaan synnytyksestä ja sen jälkeen saa varailla aikaa tutustumiskäynnille synnärille :)

Vauvantarvikkeista meiltä puuttuu amme, hoitopöydänalusta, sitteri, tutteja ja tuttipullon tuttiosia (vai mitä lie), vaipparoskiksen pusseja ja rasvoja ym. pientä. Aikalailla siis kaikki valmiina :)

Merlina ja muru 25+4
 
Heippa kaikki! :wave:

Huhhuh! Tänään on tullut syötyä niin paljon, että on aivan älyttömän tukala olo! Otin nyt sellasen asenteen, että syön heti kun tekee mieli jotain. Jos vaikka nyt tällä saisi sen mun painon nouseen edes vähän, kun ei jaksaisi siitä kuulla mussutusta joka neuvola käynnillä. Ikinä mulla ei oo syömisen kans mitään ongelmia ollut, enkä oo ikinä ollu edes millään dieteillä tai vastaavilla. Äidillä nousi paino reilusti raskauksiensa aikana, niin mä en tajua mistä tää johtuu, että mulla ei se paino vaan yksinkertasesti nouse. :ashamed: Eihän siinä sillain mitään ole, kun vauvakin kasvaa kuitenkin ihan normaalisti ja hyvin, mutta en vaan jaksa kuunnella enää sitä joka kertaista valitusta. (Hirveä turhautumis purkaus :D)

Perhevalmennuksesta mulle ei olla edes mainittu! :O Alkoi vähän jänskään, että mahdanko mä nyt sitten ollenkaan siihen päästä, ja onko joku tuolla neuvolan päässä mokannut, kun mulle ei olla informoitu tästä mitään. :| Mä kun kamalasti haluaisin siihen kyllä mennä..

Vauvakuume on täälläkin :D Tällä hetkellä kuumeilu liittyy kyllä tähän prinsessaan joka tuolla masussa kovasti jatkuvasti mylläilee, mutta haluaisin kyllä saada enemmänkin lapsia. En vain tiedä, että tuleeko sitä tapahtumaan, kun tämän ensimmäisenkin alulle saaminen oli niin vaikeaa. ..ja yllättävää! Munhan ei tosiaan pitänyt saada lapsia.. ainakaan luomuna. Mutta juuri ennen lääkkeiden aloittamista me sitten plussattiin :) Se päivä ei kyllä koskaan unohdu! Tärisin ihan hulluna vessassa, enkä tiennyt nauranko vai itkenkö! :D Menin aivan täysin sekaisin. :heart:

Vauvantarvikkeita meille ei oo hommattu vielä mitään. :O Ensi kuussa varmaankin käydään niitä ostelemassa. :) Meillä on ostettuna vasta vaatteita, ja sit se äitiyspakkaus. No mut kyllä tässä kerkiää!

Kipuja on taas tullut lisää. Alavatsaa, lantiota, ja nivusia alkaa särkemään heti kun kävelee hieman nopeampaa. Mun kävelyvauhti on nyt sitten sen takia TODELLA hidas :D Ei vaan uskalla kävellä yhtään reippaammin, kun sitä kipua ei kestä hullukaan! En tiedä mistä tuo johtuu, mutta kait se lienee normaalia..
Ja tänään on särkenyt koko päivän häpyluuta. Äh.

Emilien ja pikku prinsessa 26+6 :heart: Huomenna poksuu taas.. Ihanaa <3
 
Uskaltaudun vihdoin hiljalleen liittymään joukkoonne, olen aktiivisesti seurannut heinäkuisia, mutta en ole vielä kirjoitellut mitään. Tänne onkin kertynyt hurjasti odottajia, ja palsta on virkeä, mitä olen sitä lueskellut. Hyvä niin :D

Oma odotukseni on ollut hyvin oireeton, ei juurikaan kommentoitavaa. Pientä etovuutta ja väsyneisyyttä olen potenut alkuviikoilla.
Rakenneultrassa näkyi virkeä tapaus, sukupuolesta ei tietoa.
Laskettu aika 6.7. ja viikkoja tänään 25+5, esikoista odottelen ja oma ikäni 23v

Kukkaiskeijulle erityisesti jaksamista, sinulla ja vauvalla on vielä pitkä matka kuljettavana yli vaikeuksien :heart:
 
A-H
Huomenta! :)

Kommentoin nyt pikaisesti vaikka noita hankintoja. Meillä on nyt kaikki (uutta ammetta vaille) valmiina, kun äitiyspakkaus saapuu. Voin luetella tähän kaiken mitä muistan: Tuplat (+ emmaljungan city cross yhdistelmät) 3 erilaista kantoliinaa, vaatteita PALJON, harsovaippoja n.20kpl, imse vimsen siävaippoja n.15, popolini bravo sisävaippoja 10kpl, villahousuja, kuorivaippoja, lämpöpussit (4-vuodenaikaa ja talvipussi), turvakaukalo&telakka, maidonkerääjä, kestoliivinsuojat, rintapumppu, äitiyspakkauksen kamat. Varmaan unohtui jtn, mutta tuossa nyt on kaikki mitä muistan :)

Meillä nukutaan perhepedissä, niin pinnasänkyä ei siksi tule. Sitteriä ei ollut esikoisella, eikä tule tälle tulevallekaan. Mitään hyppykiikkuja yms ei tule. Tuttia ei meillä käytetä. Tuttipulloja taitaa olla esikoisen allergia-ajoilta tuolla kaapissa, tuttiosat voidaan ostaa sitten jos niille tarvetta tulee. Maitoa tuli runsaasti esikoisen kohdalla, joten korvikkeita ei meille valmiiksi osteta, jos näyttää, että maitoa ei tällä kertaa tulisikaan tarpeeksi, niin sitten mies saa käydä kaupasta hakemassa. Vauvaleluja täytyy hakea varastosta ja pestä valmiiksi, niin siinäpä ne alkavat olemaan :)

Vauvakuume oli koko esikoisen raskauden ajan ja pari kuukautta syntymänkin jälkeen, mutta sitten tuli nämä allergiat ja refluksi ja 15min välein heräilyt öisin, niin se vauvakuume väistyi hetkeksi. Nyt on sellainen aika maltillinen kuume, eli katsotaan mitä tulevaisuus tuo tullessaan :)

Aika menee kyllä hurjaa vauhtia, vastahan sitä teki raskaustestin ja siihen ilmestyi ne kaksi viivaa :eek: Perjantaina alkaa jo huhtikuu (vaikka tosi talviselta vielä näyttääkin). Kyllä se heinäkuu on jo kohta ovella (tai kesäkuu, jos toinenkin päättää tulla pari viikkoa ennen laskettua, kuten esikoinen) :) Hyviä vointeja kaikille! :)

A-H & pikku-A 26+0
 
Huomenta kaikille!

Mitäs sitä tänään pitäisi kommentoida...
No perhevalmennus meillä on vasta kesäkuussa kun oli aikaisemmat ryhmät niin täynnä jo. No toivottavasti poju pysyy sisällä!

Meillä poksuu viikot nyt 23+0 ja niin kateellisena katselen toisten pidemmällä olevien viikkoja. Mä oon nimittäin niin huono odottamaan ylipäänsä mitään, niin myös tätä lasta. Haluasin että se tulisi jo! Ei puhettakaan vauvakuumeesta vielä, kun nyt sais tän ensimmäisenkin terveenä maailmaan. Mitään ehkäisyä ei kyllä oteta jos vaikka kävis niin ihanasti että mun hormonit ois tän raskauden myötä heittäneet häränpyllyä ja alkaneetkin toimimaan, niin sitten luomuna saa tulla vaiks heti perään.

Tää odotus on siinäkin nimessä tylsää, että mä en osaa suunnitella/tehdä oikein mitään. Yleensä tähän aikaan vuodesta olen jo tilannut matkan ja odotan kuumeisesti etelänlomaa. Samoin kevätshoppailu on nyt jäänyt kokonaan kun ei viitsi ostaa vaatteita joiden mahtumisesta esim. kuukauden päästä ei ole mitään takeita... Ja sitten on toi jaksamispuoli. Vaikka mä ehkä haluaisinkin tehdä niin sit tulee stop viimeistään siinä vaiheessa kun mä tajuan et hei emmä jaksakkaan. Vaikka on periaatteessa kultainen keskiraskaus, niin vireystaso on kyllä hurjasti matalampi kuin normaalisti!

Meillä ei varmaan onnistu tuo perhepeti kun tuo koira nukkuu jo meidän kanssa samassa sängyssä ja en ehkä halua että se ihan vaavissa kiinni nukkuis. Ja tiedän ettei saada sitä koiraa enää sängystä poiskaan häädettyä kun on sielä jo neljä vuotta loikoillut sängynvaltiaana. Toisaalta pelottais myös se että murskaisin vauvan kun usein nukun puoliksi koirankin päällä. Se onneks osaa murista ja siirtyä itse, mutta vauva ei varmaan osais...

Kaikille ikävien asioiden parissa kamppaileville jaksamisia!

Tiinu ja Jäppinen 23+0
 
Huomenta!

Kukkikselle :hug: olette ajatuksissani =)

Perhepeti Ei ole tulossa... kun ei tästä neidin ja pojankaan omissa sängyissä nukkumisesta tule yhtikäs mitään ni sihen vielä kaksoset ni morjens... Ja anteeksi A-H että utelen mutta koska te olette miehen kanssa ihan vain kahdestaan ??? No jokaisen oma asia tietenkin. Itse en uskaltaisi ottaa perhepetiin pientä vauvaa koska nukun niin sikeästi että joskus kääntyilen jopa mieheni päälle itse siihen heräämättä...

Ja koirakin pistettiin nyt omaan "lukaaliin" ei hänkään saa enää nukkua sängyssämme.

Kivuista en tiedä mikä se oli, mutta aamulla kun nousin ylös vuoteesta sattui ihan hirveästi ja sitten joku naksahti ja se teki vielä enemmän kipeää ja nyt jäi toi jälkijomotus tonne alapäähän :ashamed:

Mul on se neuvolakin tänään 10.30 Kai mäkin saan nyt ne Kelan laput... joku on jo saanu pakkauksen ja mä en edes papereita millä sitä hakea :D

Poitsu voi jo paremmin ja neidinki näpyt alkaa olemaan rupisia... kai tämä tästä...

Enää viikko ni näkee taas vauvelit, en malta odottaa.

Niisku-rouva+pirpanat

 
Hyvää alkuviikkoa!

Moni on käynyt hammaslääkärissä.
Mulla tuo "ihanuus" on edessä kuukauden kuluttua ja tiedän, että kaksi reikää ainakin paikataan.
Osaako joku sanoa jotain puudutusaineista...mua siis pelottaa noiden puudutteiden vaikutus sikiöön.
Hammashoitaja sanoi, ettei niistä ole mitään vaaraa, koska ne on paikallispuudutteita.
Mutta mun maalaisjärki sanoo, että kyllähän ne paikallispuudutteetkin poistuu elimistöstä ihan normaalia reittiä ja sitä kautta saattaa mahdollisesti joutua sikiöönkin.
Eli oletteko muut ottaneet puudutuksen nyt/aijemmin raskaana ollessa??

Lisäksi pelkoa lisää se, että oma äitini meni anafylaktiseen shokkiin eräästä hammaspuudutteesta ja makasi sairaalassa pari päivää.
No, joo. Mä aina mietin kaikkien vierasaineiden vaikutuksia kehossa, en osaa luottaa turvallisuuteen, vaikka joku asiantuntija vakuuttelis :ashamed:

Hankinnoista olette kirjoitelleet.
Mä luulet, että meillä on kaikki mitä tarvitaan ensalkuun;
-30 kpl harsoliinoja vaipoiksi
-5kpl ImseVimsen vaippakuoria vastasyntyneelle ja 3kpl villavaippahousut
-amme
-2kpl kantoliinoja
-vaatteita, uusia ja esikoisen vanhoja + saatuja
-vaunut
-turvakaukalo
-kaikki se tilbehööri (hiusharja, vesilämpömittari, kynsisakset yms..)mitä äitiyspakkaukseen sisältyy on esikoiselta.
-hoitopöytä, jota ei viimeksi tarvittu juurikaan...
ehkäpä hankin hoitoalustan pesukoneen päälle.
-muovitettuja froteealustoja
-pyyheliinoja
-vauvan leluja
-pinnasänky on, mutta se kasataan varmaan vasta vauvan synnyttyä, jos tarvetta tulee. Perhepeti sopii meille.

Weledan kehäkukkavoidetta taidan ostaa, jos ihoa tarvii rasvata. Käytän samaa itse kasvoihin, joten jos tulee yhtä hyväihoinen vauva kuin esikoinen, niin ei jää käyttämättä ;) Ja saman merkin sinkkivoidetta pyllyyn.
Muuta tarvittavaa ei tule mieleen.
Sitteriä, tuttia ja tuttipulloja ei hankittu/tarvittu ollenkaan esikoiselle.
Ja noista sitteriä ja tuttia pidän omalla kohdallamme turhina.
Tuttipullo ja korvikkeet hankitaan, jos niille tulee tarvetta.

Itselleni ostan muutamat uudet imetysliivit ja kestoliivinsuojia ajattelin ommella jonkun 10 paria.
Imetyspaitoja saatan myös hankkia.
Ainiin, ja itselle ostan varmaan etukäteen myös Lansinoh-voidetta kipeisiin nänneihin.
Se oli mulle ihan ehdoton heti esikoisen syntymän jälkeisinä parina viikkona.
Sain sitä kyllä sairaalasta mukaan pienen pilleripurkillisen ja se on super-riittoisaa.

Vauvakuumeiluun en uskalla edes ryhtyä.
Molemmat raskauteni on saatu alkuun hoitojen avulla...ja se aika hoidoissa ja testien tekeminen kuukaudesta toiseen on aivan kamalan stressaavaa ja henkisesti rankimpia kokemuksia, joita olen kokenut.
Ja siihen päälle vielä se taloudellinen puoli, ei halpaa "lystiä".
Eskoinen sai alkunsa kunnallisella puolella (mikä oli halpaa), mutta tämä kakkonen yksityisellä, koska kunnallisella puolella kyseiset hoidot on lopetettu.
Kaiken kokeman jälkeen olen totaalisen kiitollinen jo yhdestä lapsesta ja ihan superkiitollinen kahdesta. Enempää en uskalla edes toivoa.
Vaikka lapsesta asti olen haaveillut suuresta lapsilaumasta..

Perhevalmennusta meillä ei ole...kai.
Mutta raskausviikko 33 jälkeen saan varata synnytyssairaalasta synnytyskeskusteluun ajan.
Ja saatan jo ennen sitä osallistua haikaranpesän äitien rentoutusryhmään.
Osallistuin siihen edellisessä raskaudessakin ja se oli aika hauskaa :)
Siellä siis laulettiin erilaisia ääniä ja opittiin erilaisia rentoutustekniikoita ja asentoja synnytykseen.
Mä yritin sitten synnytyksessä käyttää vähän ääntäni rentoutumiseen, mutta kätilö sanoi, että "mitä, jos olisit hiljaa ja keskittyisit hengittämiseen" :D
En tainnut kuulostaa kovin rennolta. :LOL:

Nyt tuli stooria taas!
Myöhemmin lisää.

Aurinkoa kaikille!!

Rumpnisse+Hilma 24+4
 
Viimeksi muokattu:
Heippa taas!
Täällä väsynyt äiti... En tiedä mikä on , mutta koko ajan väsyttää! |O
No, jos jotain koittais kommentoida.
Perhepedistä: ollut puhetta. Meillä myös pinnasänky ollut se "turhin" ostos, vauvat nukkuneet aina vieressä. Tuo kolmevuotias nukkuu vieläkin joka yö meidän keskellä ja vähän mietityttää miten vauva mahtuu sekaan... No, jos tuon neidin sais jollain ihmeellä siirtymään vaikka omaan sänkyyn, jonka laittais ihan kiinni meidän sänkyyn. Siinä olis kuitenkin vielä lähellä mutta vauva pääsis kainaloon imetysetäisyydelle. Saas nähdä. Pinnasänky annettiinkin lainaan ja en tiedä haetaanko sitä ollenkaan takasin, kun perhepeti on vaan niin kätevä yösyöttöjen ym kannalta.
Muuten kaikki hankinnat alkaa olla tehtynä, on vaatteita yllin kyllin molemmille sukupuolille ym... Kesäkuussa kyllä vasta pesen nuo vaatteet, nyt ne on vasta kaapissa odottamassa pesua. Ai niin, vaunut on lainassa ja itsestään keinuva vauvankeinu, ne pitää hakea takaisin! Se keinu on ollut ihan ehdoton molempien edellisten kohdalla, kun ovat olleet koliikkivauvoja. Siinä ovat hiljaa keinuneet aina muutaman tunnin päivässä. ;)
Vauvakuume on kova, mutta kohdistuu tähän maha-asukkiin. :heart: Tämä kun on meidän kolmas ja viimeinen lapsi. Ainakin tällä hetkellä! :D
No, nyt pitää mennä viemään koirat ulos kun nuorin on kerhossa....
Neamma ja masukki 22+6
 
A-H
Niisku-Rouva Meillä ollaan miehen kanssa kahdestaan joka ikinen ilta, kun neiti menee nukkumaan kahdeksan aikaan ja ite sit joskus kymmenen aikaan. Meillä on muutenkin tapana ihan nukkua öisin, eikä viettää yhteistä aikaa :D Viikonloppuisin myös päivällä on pari tuntia ihan kahdenkeskistä aikaa kun neiti nukkuu päikkärit. Ei ole kyllä tullut mieleenkään, että pitäisi enemmän aikaa olla yhdessä, koska olemme perhe ja perheeseemme kuuluu lapsi. Alusta asti oli selvää, että ensimmäiset vuodet mennää lasten ehdoilla ja meillä on loppu elämä aikaa sitten olla kahdestaan. Meillä toimii näin vallan mainiosti :) Niin ja se seksihän varmaan kiinnostaa, niin joo, on paljon muitakin paikkoja missä seksiä voi harrastaa kun sängyssä ;) Toivottavasti ei mitenkään saarnalta kuulosta, en osaa oikeen kirjottamalla tuoda ajatuksia esille.

Perhepedistä vielä meillä siis toimii, mutta ei välttämättä toimi kaikilla. Tiset nukkuvat sikeämmin, toiset kevyemmin. Toisilla vauvat potkivat niin, ettei saa itse nukuttua, toisilla vauvat ei edes suostu nukkumaan vieressä.
Meillähän oli pinnasänky esikoisella, tarkoitus oli käyttää sivuvaununa. Ei toiminut. Tyttö ei nukkunut puolta tuntia pidempä pätkää kerrallaan, mutta vieressä sitten meni se kaksikin tuntia. Tyttöhän oli vauva-aikana moniallerginen ja heräili sitten ihan 15min välein pahimpaan aikaan. Helpointa oli, kun tyttö oli vieressä, sain lohdutettua häntä kun hän oksenteli ja itki kipuitkua. Ja aluksi yöt meni tosi tosi hyvin, neiti heräili syömään 2h välein, pientä tuhinaa ja ähinää ehti pitää, tissi suuhun ja noin 5min päästä saatiin jatkaa unia :) Kukin tyylillään sanon minä.
 
Teretulemast Hellopain!

Hammaslääkärissä kävin tarkastuksessa n. kuukausi sitten, ja yksi reikä on tarkoitus paikata torstaina. Ei mulle sanottu eikä tullut mieleen, että puudutusaineet voisivat olla haitallisia? Jos en puudutusta saa niin taatusti ei paikata mitään, en kestä sitä kipua.

Perhevalmennusta on kuulemma tulossa - tästä kerrottiin vasta viime torstain neuvolakäynnillä. Se alkaa kyllä vasta touko-kesäkuun vaihteessa. Lisäksi olisi fysioterapeutin ohjausluento, mutta se oli sellaiseen aikaan, ettei järjesty töiden puolesta mennä sinne. Ei mulla mitään kummempia kipuja ole ollut; muutama viikko sitten oli sellaista issiaskipua, muttei sitäkään ole enää ollut.

Mayinga (toivottavasti nimi meni oikein?), kirjoitit tuossa aiemmin salilla käymisestä ja syvistä vatsalihaksista. Olen itsekin jatkanut salilla käyntiä, mutta en ole uskaltanut tehdä vatsoja enää ollenkaan. Voisitko neuvoa jonkun liikkeen tuohon syvien vatsalihasten treenaamiseen?

Omaa napaa: harkitaan kovasti, josko mentäisiin vielä yksityiselle ultraan. Sukupuolestahan me saatiin rakenneultrassa aika varma veikkaus, mutta joka tapauksessa olisi kiva nähdä, onhan kehitys ja kasvu jatkunut niin kuin pitää. On pitkä aika odotella sinne heinäkuulle... Mutta se 3D/4D-ultra on kuitenkin niin kallis, että hirvittää, kun noita rahanreikiä tässä kuitenkin riittää. Toisaalta voitaisiin mennä sinne samalle yksityiselle, joka teki varhaisultran, ja se maksoi vain 50 e. Onko mielestänne järkeä mennä ihan "tavalliseen" ultraan vielä tässä vaiheessa ihan omaksi ilokseen?

Hyviä vointeja kaikille!

Liisakaisa ja Myyrätyttönen 24+2
 
hankinnoista: Viikonloppuna kotiutettu käytettynä ostetut pinnasänky, hoitopöytä ja Brio Go:t (vaunukoppa+istuinosa), tekis jo mieli koota nuo kaikki ja laittaa paikalleen, mutta saavat kai olla toistaiseksi varastossa. Hankinnoista vielä tekemättä ainakin turvakaukalo+2 alustaa, itkuhälytin, mahdollisesti sitteri, mahdollisesti Leander/Haikarapussi-kehto, amme, pinniksen reunapehmusteet ja patja, alusta hoitopöydälle ja khh:een, imetykseen liittyviä juttuja... Tutteja en haluaisi ostaa, mutta katotaan miten lähtee sujumaan. Digivideokamera on harkinnassa, koska kaikki sukulaiset asuvat kaukana ja ois tarkoituksena tehdä vauvalle omat (salasanaa vaativat) kotisivut, joilla jakaa ainakin isovanhemmille+kummeille kuvia ja videoita. Vaatteista pitäis tehdä inventaario, viimeistään sitten kun olen saanut sen 2011-äitiyspakkauksen.

perhepedistä: kuulostaa ihanalta, mutta en uskalla! nukun tosi raskaasti ja pelkäisin, että vyöryisin vauvan päälle. Enkä halua, että uneni laatu kärsisi siitä, että pitäis tätä asiaa jännittää. Tästä syystä todennäköisin nukkumisvaihtoehto on pinnis sivuvaununa.

valmennuksesta: Turussa ei saatavilla kuin 4 massaluentoa. Suraavan kerran tarjolla toukokuussa. Täytyy mennä, vaikka harmittaakin, ettei päästä mihinkään pienryhäjuttuun.

supistelusta: viikonloppuna oli paljon istuista (mm. autossa 1000km) ja juhlimista. Tästä syystä maha on ollut kohta 2 vrk pinkeenä ja välillä myös kipeä. Istuessa tuntuu alapäässä vihlontaa. Mietin pitäiskö soittaa neuvolaan vai yrittää vaan sinnitellä ja ottaa mahdollisimman rauhassa. En halua sairaslomalle!!!

ei tällä kertaa muuta mielessä...

Anna+Urmas 23+4
 
Paljon on taas tullut tekstiä pienessä ajassa :) Hieno homma..
Vieläkun muistais mihin kaikkeen sitä piti kommentoida jotain..:p

Perhepedissä tuli nukuttua esikoisen kanssa joku 2-3kk.. Ei suostunut oikein nukkumaan omassa sängyssä, vaikka oli ihan meidän sängyn vieressä. Ja oli tosin kätevämpää kun nukkui vieressä niin öisin imetyksetkin sujui helpommin.
Luulen että tämä pikkunen tulee kans nukkumaan meidän välissä ainakin aluksi, tosin vaikeahan sitä on ennakoida miten käy :D
Tuosta uskaltamisesta nukkua vauvan vieressä, niin itse kans esikoisen kanssa pelkäsin alussa, mutta kyllä se äidin vaisto vain toimii nukkuessakin että ei ala kääntyilemään.. Itse aina heräsin jos paikat alkoi puutua, tosin eihän se uni silloin aluksi ollut kummosta, mutta sai sitte päivisin myös nukkua jos väsytti..

Perhevalmennuksesta ei neuvolassa ole ollut mitään puhetta.. Ja tuskin edes mentäisiin, ei esikoisen aikanakaan oltu noissa mukana..

Hankinnoistakin oli puhetta.. Olen ostanut jo jonkin verran uusia vaatteita (kirppareilta sekä kaupasta). Kun esikoisen vaatteita myin, niin niillä rahoilla sitten ostanut uutta. Mielestäni on kiva että on jotain uuttakin vauvalla että ei kaikki ole isoveljen vanhoja.
Mutta kyllä niitä vaatteita ja tarvikkeita esikoisen jäljiltä on vielä vaikka kuinka..
Mutta nämä löytynee siis jo:
~Pinnasänky + pehmusteet
~Itkuhälyttimet
~Vaatteita
~Kynsisakset, harja, öljyä, rasvaa
~Turvakaukalo
~Sisarussattaat
~Hoitopöytä + alusta
~Sitteri
~Sideharsoja
~Tuttipulloja, tuttiosia täytynee ostaa muutama varoiksi.
~Amme

Eli aikalailla nämä tarpeellisimmat/isoimmat hankinnat valmiina..
Vielä täytyisi ostaa sitten jotain pienempää.. mm. tutteja muutama varastoon, liivinsuojuksia..
Sitte täytyisi ostaa vielä joku patja ja peitto, luultavasti esikoiselle uudet kun joutuu sänkyä vaihtamaan.. ja luulen että se pinniksen patja on liian pieni siihen uuteen sänkyyn sitten.
Ja olen päättänyt että kun se rv 30 tulee täyteen niin haen kellarista ne pienet vaatteet, pesen ja viikkaan kaappiin :) Samalla näkee että mitä puuttuu.. Kun nyt on kaikki uudetkin vain samassa pussissa, eikä aina muista sitte että mitä on jo ostellut.
Ja toi loput 10 viikkoa menee varmasti nopeammin kun tää 20-30 väli.. Alkaa ilmat lämpeämään joten varmasti tulee viihdyttyä enemmän pihallakin.

Sf-mitta oli viime neuvolakäynnillä 20cm ja viikkoja oli silloin 22+4. Eli keskikäyrän ja yläkäyrän välissä mennään.

Paino on varmasti nousuut ihan liikaa taas! :popcorn: on tullut nimittäin mässäiltyä sallittua enemmän herkkuja :ashamed: Mutta nyt ajattelin laittaa sille SEIS.

Laitetaan tännekkin galluppia siitä että mikä on mielestäsi ollut turhin ja tärkein hankita vauvaa varten. Kysymys on enemmänkin niille joilla ennestään lapsia.. Mutta esikoista odottavat voivat myös vastata että mitä ei lähde hankkimaan, että kokee sen turhaksi ja sitte että mikä taas on se tärkein..

Nyt vertailemaan vakuutusyhtiöiden tarjouksia.. huoh, tarvis siihenkin jonkin selkokielisen oppaan :D

SaaBas + "Tyyne" 25+4.
 
Moikka taasen!

Teillä onkin hankintalistat jo hyvällä mallilla :) itse en ole vielä ehtinyt miettiä vauvan tavaroita. Vaatteita oon lähinnä haalinut ja koittanut muistaa, kuinka paljon niitä alkuvaiheessa tarvitsikaan ja mitä kokoa.

Perhepeti on tosi perhekohtainen juttu, joillekin se sopii ja joillekin ei. Riippuu aika paljon lasten määrästä ja sängyn koosta ;) Vaikka meillä on mielestäni ihan suht leveä runkopatjasänky, niin 3-veen möyriäisen kanssa siinä nukkumisesta ei tule yhtään mitään. Aina pitää jomman kumman vanhemmista laahustaa sohvalle jatkamaan uniaan. Onneksi 3-vee on nyt ruvennut nukkumaan 98% öistä omassa sängyssä omassa huoneessaan. En keksi, miten me selvittäisiin, jos pitäis sekä hänet että vauva nukuttaa tai yön mittaan poimia omaan kainaloon nukkumaan. Itse myös pelkään tukahduttavani vauvan, joten jos imetänkin yöllä, teen sen mieluummin sohvalla. Meille sopiva ratkaisu on pinnasänky oman sängyn vieressä ja siitä yhden vuoden ikää mennessä siirretään vauva omaan huoneeseen nukkumaan.

Oon iloinen, että kukkiksella ja vauvalla on elo vakiintunut siellä sairaalassa. Varmasti osaavat kädet ympärillä tekevät kaikkensa, että vauva päätyy tähän maailmaan elossa ja terveenä.

Omassa perhepiirissä on yksi suht samoilla viikoilla edennyt odotus päättynyt huonosti ja olen ollut siitä lievästi sanoen järkyttynyt. Elämä on niin arvaamatonta välillä. Voi vaan ihmetellä, miksi joillekin tulee eteen asioista pahin ja itse selviää vähemmällä.

Sukkasillaan ja pikku sukka rv 25+1
kiitollisina siitä, mitä on tässä ja nyt.


PS. GALLUPiin vastaan, että meillä ei esikoisen kohdalla ollut yhtään turhaa hankintaa. Enemminkin piti ostaa lisää, kun tarve vaati. Yksi ehdoton oli ainakin itkuhälytin, mikä ei odottaessa tullut pieneen mieleenkään. Hälyttimen avulla päikkärit vaunuissa takapihalla sujui hyvin, eikä tarvinnut vahtia vieressä koko ajan.
 
Viimeksi muokattu:
Heips.

A-H ei kuulostanut saarnaamiselta. Ja teillä hiukan eri tilanne. Meidän lapset on keskimäärin nukkunu sen 4h putkeen heti synnnäriltä kotiuduttua =)

Neuvolassa käväsin.

Pissa puhdas, silti taas supistaa ja nyt se jo tuntuu aika epämiellyttävältä. Ei ole pelkkää masun kiristystä. Menen seuraavaks maate neidin kanssa ni katotaan myöhemmin tarviiko lähteä näytille vai meneekö levolla ohi.

Verenpaine 111/61 ihan ok
sykkeet molemmilla 140-150
A nukkui B liikkui.
painoa tullut 828g /viikko lähtö 82kg ja nyt oli 94.55kg
sf-mitta 25cm :D

nyt on mentävä sinne lepoon... sattuu aivan liikaa...
 
A-H
Niisku-Rouva hyvä ettei kuulosta saarnalta :) Pelkään aina kirjotella, kun ei saa sitä tunnelatausta samalla tavalla mukaan, kun ihan kasvotusten jutellessa ja saatan vaikuttaa jopa tylyltä. Tosiaan, meillä ei nukuta vieläkään kokonaisia öitä, neiti suunnilleen kerran yössä vielä herää. Voi olla, että ennen vauvan syntymää neiti saa oman sängyn meidän sängyn viereen, jos sopiva ja lähes ilmainen löytyy. Meillä on sänkynä siis 3 runkopatjaa vierekkäin, eli nukkumatilaa on 240cm, et kyllä sinne mahdutaan kaikki :)

Gallupiin vastaan, että turhin hankina oli pinnasänky ja tarpeellisin kantoliina. Ei suostunut tyttö nukkumaan kun 15-30min pätkiä sohvalla/sängyllä ja vaunuissa alkoi huuto lähes heti. Liinassa sitten meni 2-3h kevyesti. Harsovaippoja olisi saanut olla tuplasti enemmän ja kiirehän siinä sit tulikin ostaa niitä lisää kun loppuivat kesken. Vaipoissa päti aika hyvin se neuvo, että kun kuvittelet vaippoja olevan tarpeeksi, niin tuplaa määrä. Ja itkuhälyttimet olivat sitten myöhemmässä vaiheessa (ja edelleen) tärkeät päiväunia varten :)
 
Hammaslääkäristä.
Kyllä minut ainakin puudutettiin ja ottivat jopa yhden röntgenkuvankin kunhan vain maha oli suojattuna lyijyliivillä. En usko että yksittäinen paikallispuudutus on haitaksi vauvalle. Tärkeää on saada äidin hampaat kuntoon. :)

Turhaa
esikoisella oli räkää imevä nenäimuri ja kylpyveden lämpömittari.
Hyödyllisiksi koin erityisesti sideharsoliinat joihin pystyi pyyhkimään kaikki mahdolliset eritteeet mitä vastaan tuli. :D
 
Tervetuloa hellopain:wave:

Jos meillä nukuttaisiin perhepedissä niin nukuttaisiin niinkuin A-H:lla,eli kolme sänkyä vierekkäin.Mutta ei nukuta:D.En tiedä miksi,varmaan kun ei ole ollut riittävän isoa sänkyä;)

turhia hankintoja ollut hoitopöytä,sitä ollaan tarvittu todella vähän.Ja on varmaan muitakin palaan siihen kun muistuu mieleen:).

Tarpeellisia ollut alkua ajatellen;isot siteet,korvike(mulla ei ole maito noussut niin nopeasti kun vauva vaatii,ainakin toi isoin),eli siis pullo ja tuttikin ollut käytössä,lyhythihaisia bodyja kesävauvalle,harsoja,lasinoh tisseille..Sitten myöhemmin cuplaton/disflatyl,rasvaa jos tarvitsee..
Eipä nyt oikeen ajatus kulje.
Ammetta ei ola tarvittu kun vasta joskus isompana.lapset käynyt alusta asti suihkussa,jotenkin ei jaksa täyttää ammetta pientä varten kun se on siellä vaan ihan hetken.ja sitten muutkin haluaa kylpyyn eikä aina jaksa koko porukkaa kylvettää.Vkloppusin on yleensä kylpypäivä.

Kantoliinaa tai reppua ei selkä kestä.olisi kyllä kätevä:)

Hb katotaan silloin kun itse pyydän,eli melkeen joka kerta.
Sisätutkimuksia on tehty kaksi,molemmat ylimääräisiä kertoja.Ensimmäinen tutkimus olisi oikeasti vasta 6pv.Eli viikolla 27 kurkattaisiin ekan kerran tonne:)

Mulla on huomenna taas lähtö sairaalaan,soitin tänään neuvolaan kysyäkseni noista kivuista,kun tuntuu ettei itse enää tiedä mikä on normaalia.tai mitä tehdä noille kivuille kun tuntuu että koko elämä pyörii niiden ympärillä,mitään ei pysty tekemään..
terkka oli sitä mieltä että päivystykseen heti kun mahdollista,ei kuullosta enää normaaleilta kivuilta..Tänään en pääse.Huomiseksi saan vahdin ja aamusta kyydin sairaalalle.
On jotekin ihan loppu ja hävettää valittaa.

Kukkiselle kovasti lisäpäiviä ja vauvalle extrakasvu voimia:heart:.Varmana älyttömän rankkaa olla perheestä erossa vaikka tietää että on hyvä syy.Jaksamisia!:)

kelan papereita en ole vieläkään saanut vietyä.

pikkaraiselle kovasti tsemppiä ja toivotaan että sunkin kannakkeet jaksaa mahdollisimman pitkälle!.
Mulla tekee tällä hetkellä pahaa kun joutuu nostaa tota nuorinta kanssa syöttötuoliin ja pehva pesulle,mutta kuivaksi en ole vielä tota saanut enkä varmaan ennen kesää saa:)
päivä kerrallaan:)

anna aika hauska idea noi kotisivut vauvalle.Meilläkin miehen suku asuu 500km päässä ja harvoi nähdään kun en jaksa istua autossa enää noita matkoja.

liisakaisa mun mielestä se 4d ultra oli rahansa arvoinen kokemus!.ja sai hirveän läjän kuvia ja sen ihanan videon.Oli vähän isovanhemmat ihmeissään että nykyään on mahdollista saada vauvasta noin hieno viedeo mukaan.Ja sitte ne näytti miehestä je sen sisaruksista kaitafilmivideoita kun ne oli pieniä:)

cappuchino hyvä että huomattiin kuitenkin aikaisessa vaiheessa.Saa vielä ihmeitä aikaan kun nyt lähetään kuntouttamaan:).ja lähtee puhekin tulemaan varmana kovalla treenillä:)
Vaikka eri asia niin tuo esikoinen alkoi puhumaan niin että muut saa selvää niin vasta reilu 5 vuotiaana(ja silloinkin moni joutui todella keskittymään kuuntelemaan) ja nyt kun täytää 7v niin oppi juuri R-kirjaimen ja puhuu jo todella selkeästi.Ei olisi uskonut että nyt puhuu noin kun ajattelee että 3vuotiaana ei sanonut yhtäkään selvää sanaa.
Tsemppiä sinne:)

ja toivottavasti niiskunkin olo paranee,lepoa vaan.

Mutta ei nyt muuta kun Vointeja!!:) MM itu 25+3
 
Meillä tulee vauva nukkumaan pinnasängyssä, perhepeti ei tuu onnistumaan kun mies on niin kauhea pyörimään, välillä itekki jään alle.

Oli muka kauheesti asiaa, mutta kaikki katos päästä :D

Hellopain tervetuloa!:flower:

Merlina ja muru 25+5
 
Hankinnoista meillä on esikoiselta (täyttää kesällä 3) tallella kaikki muut paitsi turvakaukalo, sellanen pitää ostaa, esikon turvakaukalo oli vakuutusyhtiön (Ifi) kautta ja sen sai palauttaa heille kun jäi pieneksi ja olikin tosi hyvä ja turvallisuus huipussaan. Esikon tän hetken turvaistuinkin on Ifiltä ja hänelle tulossa sieltä vielä kolmaskin istuin, joka jää sitten aikanaan meille omaksi.

Turhin hankinta taisi olla hoitopöytä, jota ei varmaan käytetty kertaakaan itse tarkoitukseen vaan sillä oli aina esikon ulkovaatteet tai muuta sälää lojumassa/säilytyksessä. Meillä on kodinhoitohuoneessa sellainen pöytätaso, jolla tuli hoidettu vaipanvaihdot ym. ja lastenhuoneeseen sijoitettu hoitopöytä jäi tosiaan tosi vähälle käytölle, nyt ei taideta edes hakea hoitopöytää enää esille varastosta.

Neuvolakuulumisia:

Hb 134 (nyt oli toka kerta kun otettiin arvo)
Painoa edelliskertaan 157g, koko raskausaikana tullut 1,1 kg lisää (mulla oli valmiiksi jo ylipainoa)
Sf-mitta 22 cm (otettiin nyt ekaa kertaa ja terkka oli sitä mieltä, ettei kerro vielä mitään sikiön tulevasta koosta)
Syke 140
Lisäksi kävin äitipolilla kontrolliultrassa ja painoarvio nyt 630 g :)

Harjoitussupistuksia ollut noin viikon verran aika tiuhaan, äitipolin lääkäri teki alatutkimuksen, mutta paikat onneksi kiinni, jouduin kuitenkin 2 viikoksi sairaslomalle, kun töissä on aika rankkaa olla tällä hetkellä, kun maha kovettuu melkein koko ajan ja se nostaa myös verenpainetta, joka mulla on kotiseurannassa ja paineet ei sais yhtään nousta tästä.

skorpioni ja masu-nasu 23+0

Ihanaa että Kukkaiskeijun tilanne on vakaantunut! :heart:
 
Piti tulla kommentoimaan nopeesti...

Anna -79 Missä neuvolassa käyt Turussa? Mä käyn Brahenkadulla ja mun neuvolantäti sanoi, että hän pitää pari pienryhmätapaamista toukokuussa "omille" odottajilleen + kumppaneille. En kyllä vielä tiedä käytännössä, miten ne toimii ja koska ne järjestetään. Massaluennoista käytiin kuuntelemassa kaksi. Musta synnytystä koskeva kerta oli yllättävän hyvä, vaikka olishan se kiva päästä käymään Tyksin synnytysosastolla tutustumassa.

Sinadrius + poitsu 26+2
 
Heips,

Tervetuloa Hellopain ja kiitos sullekin tsempeistä, niitä ei koskaan ole liikaa.

"puoliperhepetiä" eli vauva sivuvaunussa kiinni meidän sänkyyn olin suunnitellut esikoiselle. Alkuun kyllä aina sit nukahdin sen kanssa kuitenkin kaikukkain. Mies pyörii aika paljon, että sen verran katsoin, etten varmasti nukahtanut niin päin, että vauva olis jääny meidän väliin. Toisella puolella ei ollu huolta. 7kk ikäsenä alko yöllä syömisen jälkeen ryömimään omaan "vaunuun" ja vuoden iässä sitten siirtyikin omaan sänkyyn omaan huoneeseen ja alko heti nukkumaan kokonaisia öitä...*katkera äiti, joka aina toivoi perhepetiä*

Mä oon tässä miettinyt, että kun vauvoillehan voidaan kohtuun tehdä kaikenmaailman verensiirtoja kohtuun ym, niin eikö siihen kohdunsuulle vois vaan laittaa jotain "tulppaa", että se vesi pysyis siellä... :D

Kukkis ja Eveliina 23+3
 
Moikkis,

Terveiset ja tsempit meiltäkin Kukkaiskeijulle, hienoa että saatte hyvää hoitoa ja tilanne on olosuhteisiin nähden hyvä.

Perhepeti ei oo meidän perheen juttu, esikoinen nukkui ihan pienenä joitain syöttöjen välejä vieressä mutta yhtään kokonaista yötä ei ole vieressä ollut. 5kk ikään oli korisängyssä meidän huoneessa mutta siitä eteenpäin omassa huoneessaan pinniksessä, 6kk ikäisestä nukkunut syömättä yöllä. Ei vaan osata nukkua isolla porukalla, pitää päästä miehen kainaloon=) Ja halutaankin pyhittää meidän sänky vain meille.

Hankinnoista ei tuu mitään tosi turhaa mieleen. Vaatteita oli kyllä liikaa ihan pienelle, erityisesti sellasia epäkäytännöllisiä. Parhaita oli kokopuvut/body+housut, joissa hihat saa suljettua ja joissa on umpinaiset lahkeet. Meillä ainakin pikkuisella oli terävät kynnet, joilla raapi itseään ja ei ne tumput pysy käsissä, samoin kuin sukat tippuu pikkujaloista kokoajan.

Emmaljungan rattaisiin tilasin just sisaristuimen, saadaan sen avulla helposti pidettyä hyväksi todetut vaunut uudella vauvallakin.

Hammaslääkärissä olen käynyt molemmissa raskauksissa ja puudutettu on, molemmat lääkärit vakuuttaneet ettei ole vaaraa.

Perhevalmennusta olisi varmast tarjolla mutta toisen lapsen kanssa sitä ei suositella, vaikka lintsattiin kyllä esikonkin kanssa.. Tutustumiskäynti naistenklinikalla oli tosi kyllä tosi hyvä! Helsingissä noi tapaamiset jatkuu vielä synnytyksen jälkeenkin, siellä käytiin kerran. Ihan kivoja, vapaamuotoisia tapaamisia, joissa voi jakaa kokemuksia ja tutustua halutessaan kohtalotovereihin naapurustosta.

Kukahan oli kun mainitsi salilla tekevänsä erityisesti vatsalihaksia, liikevinkkejä olisi kiva kuulla! Itse en ole oikein vatsoja enää tehnyt vaikka normaalisti treenejä olen jatkanut.

Uutta vauvakuumetta ei ole, meillä jää ainakin toistaiseksi näihin kahteen. Mä olen myös huono odottaja enkä oikein esikoisestakaan kokenut tätä odotusaikaa hirmuisen ihanaksi vaikka olenkin voinut kaikinpuolin hyvin. Odotan kovasti vauvan syntymää ja lapsen kehityksen seuraamista, kaikenlaista puuhailua yms ja kovasti sitä että saa oman kropan taas hallintaan=) Niin ja normaalit vaatteet päälle.

Kivaa viikkoa kaikille ja jaksamisia!
 
Olipas taas paljon lukemista tullut :)

Mukava Kukkiskuulla että tilanne on nyt rauhallinen. En ole sun blogia vielä käynyt lukemassa, mutta suunnitelmissa on :)

Hankinnoista ja vauvakuumeestaMeillä jokaisen lapsen jälkeen kaikki aina myyty ja taas ostettu :) Pikkunen projekti joka kerta. Meillä kun lasten ikäerot 1v5kk, 1v2kk, 1v6kk ja 1v7kk. Nyt viidennen ja kuudennen ikäeroksi tulee 1v 1kk. Meillä lapset saaneet alkunsa todella helposti ja välit olis vieläkin pienemmät jos en välissä olis syönyt pillereitä :p
Mutta toisaalta on ollut kiva aina jokaiselle ostella "uudet" vaatteet ja muut. Kirppikseltä ja tutuilta ostettu kyllä 99%, vain harvat jutut uutena.
Hoitopöytä ei juu ole mikään pakollinen hankinta. Sängyn päällä helppo vaihtaa kuivat ja samalla vaikka kölliä ja antaa ilmakylpyjä. Muovitettu frotee ja pyyhe alle niin ei pikkupisut haittaa. Toinen turha hankinta mulla oli rintapumppu (tästä varmasti monet eri mieltä). Mä en jaksanut niiden kanssa suhata ja käsin sain lypsettyä helposti sen mitä tartti.
Tälle tulokkaalle on aikalailla kaikki tarvikkeet ja vaatteet hankittuna. Tietty noita söpöjä vaatteita tulee ostettua jatkuvasti (=liikaa).
Ja mitä tohon vauvakuumeeseen tulee niin taitaa olla meikäläisellä krooninen. Piuhat poikki niin pakko lopettaa :whistle:

Perhepedistä Meillä lapset nukkuneet enempi tai vähempi aina vieressä. Vauva on niin helppo syöttää kun köllii kainalossa ja siihen sitten nukahtaa sekä itse että vauva. Yleensä olen siirtänyt pinnikseen nukkumaan sitten kun yöunet rupeaa olemaan jo pitkät. Eli meidän nyt 9kk on nukkunut pelkästään pinniksessä jokusen kuukauden nyt. Ja siirrettiin isoveljensä kanssa samaan huoneeseen n kk sitten. Itse olen sen verran heikkouninen ja varsinkin lapsi vieressä etten pelkää kääntyväni vauvan päälle. Isäntä on kyllä tässä suhteessa "riskialttiimpi" ja onkin osittain nukkunut sohvalla tai siskonpetillä välillä vauva-aikoina.

Perhevalmennuksesta Me käytiin esikoista odottaessa, mutta ei nyt maata mullistava ollut. Samat tiedot sai kirjaa lukemalla tai nettiä selaamalla. Eniten hyötyä olisi ollut synnytyksen aikaiset asennonvalinnat ja kivunlievitysjutut (siis muut kuin puudutteet) mutta näihin ei tarpeeksi panostettu. Liekö sitten vain niin "epäpätevät" pitäjät. Ja kätilöt kuitenkin ovat synnytyksessä tukena ja apuna ja ohjaavat.

Kohdunsuusta on kanssa ollut puhetta ja mulla ei ole kertaakaan alakertaan katsottu eikä ultralla mitattu. Käyn 12.4 siellä ylimääräisessä ultrassa yksityisellä. Josko selviäisi tuon vauvan kasvu paremmin ja jännittää se etisen istukan tilanne. Meidän neuvolassa ei ole kuin 1 lääkärintarkastus ja se olisi ollut juuri tuon ylimääräisen ultran aikoihin niin peruin sen. Luotan yksityiseen enemmän kun meidän neuvolalääkäriin. Täällä ei noita neuvolakäyntejäkään kovin tiheästi ole. Olen käynyt neuvolassa rv 8, 15 ja 22. Ultrat oli rv 12 ja 21. Seuraava neuvola vasta rv 28! No ei sen puoleen mua haittaa vaikkei tarttis käydäkään. Toi neuvolantäti ei nyt mukavimmasta päästä ole ja sen kanssa saa aina rautalangasta vääntää asiat :(

Tsemppiä ja voimia täältä kaikille kivuista ja supistuksista ja muista huolista ja murheista kärsiville! Ollaan jo yli puolenvälin masun kasvatuksessa =)

Reppis ja Enni rv 24+6
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä