<3<3<3 Heinäkuun Onnenhiput 2011 Maaliskuussa <3<3<3

Nyt sitä maitoa sitten on ruvennut tulemaan rinnoista. Ei onneksi vielä paljon, mutta kuitenkin... Liekö siitä johtunut että rinnat on muuttunut entistä herkemmiksi.

Olo ei kyllä todellakaan oo mitenkään seksikäs. Maha on kuin ilmapallo ja muutenkin olo räjähtänyt. Kävin ostamassa isoja alushousuja ja onhan ne yli mahan vedettävät ihan kauheat. Tarjoustalossa mummojen kanssa pengottiin samoja pöksyjä. :D Tyttökin nauroi niille tänään että onpa hassut.

Vaivoja minulla on paineen tunne alapäässä ja nivusten kipeytyminen raskaan päivän päätteeksi. Huomaan myös että jäsenet puutuu nykyään helpommin. Ikenet vuotaa herkästi. Väsyn helpommin kuin ennen raskautta. Ja se ummetus. :headwall: Mutta onhan tää ihanaa kaikesta huolimatta. :heart:

Potkut parin viime viikon aikana voimistunu tosi kovasti. Liikkeet tuntee ja näkee vatsan päältä ja se on riemastuttanut erityisesti tulevaa isää. :)

Tuittumuru ja Myrry 22+3
 
Iltoja.

Juu kutakuinkin mä vetelen oireiden kanssa siellä missä muistelin "kärsiväni" esim poitsun viimosilla viikoilla. mut toi masun kasvu |O se kun sattuu kun kasvaa ja sille ei mitään voi.

Miehelle itkin taas kun kaiken joudun jättämään hänen tekosikseen ja varsinki tänään kun on viikko hurahtanu tekien kaikkea ni nyt kostautuu + että vauvat kasvaa jatkuvasti hurjana :)

Mies vaan lohdutti et älä ny vielä paru sulla on puolet vielä jäljellä ja varmasti kolmin kertanen masu mitä nyt on... uskokaa, se ei naurattanu.

Mulla on alkanut liikkeet tuntumaan ihan kohdun suulla... todella inhottavaa... tuntuu ettei niiden pikku jalkojen tai käsien ja tämän maailman välissä ole muuta kuin kalvo... pelottaa oikein...

siis jos nyt palataan tähän niin muahan supistaa aina kun nostelen lapsiamme mutta ei ne satu. Autossa istuminenkin saa supisteluja aikaseks ihan 10km aikanakin... ja varsinkin kun noi tiet on aivan rapa kunnossa. Onneksi ne ei satu, mutta mietin vaan että ei mua ne poitsunkaan supistukset sattunu... 4cm asti ei oikeestaan tuntunu miltään, loput 6cm sattus koska jostain syystä jätkä halus heti 2 tunnin sisällä ulkomaailmaan... Mutta pärjäsin sillonkin kuumalla suihkulla.

Ni nyt mä olen pohtinut tässä päivän aikana että pitäiskö mun nyt alkaa jo ressaamaan näitä harjoitussuppareita joita esiintyy rasituksen aikana/ jälkeen...

Kui tää voi olla näin vaikeeta vaikka kolmas raskaus menossa ja jotenki tuntuu et pelkää kaikkia vaivoja entistä enemmän...

istuminen on yhtä tuskaa makoilla vielä pystyn hyvin.. silloin ei satu mutta kyllä on persekkin sen näköinen et ollaan vaan maattu!

palaillaan... onneksi tiistaina neuvola ni kyselen sitten hänenkin mielipidettä tähän asiaan... ennen ku alan panikoimaan enemmän ;)
 
Mä oon miettiny toista lasta vähän niin, että kun nyt tämän ensimmäisen täältä saa turvallisesti maailmaan, niin ei aleta käyttämään mitään ehkäisyä, mitä nyt imetys on aika hyvä ehkäisy, mutta tosiaan toinen saa tulla kyllä heti vain kun sen aika on!! Koska, tämänkin yrittämiseen meni se reilu 3-vuotta, niin en voi ajatella niin et kun tämä vauva on kaksi esimerkiksi niin seuraava on tervetullut, koska seuraavaan vauvaan voi mennä myös se +3 vuotta tai jopa enemmän tai mikä pahinta niin ei alkaisi kuulua ollenkaan!! Niin heti vain kun sen aika on!!! :)))
Mie en ennen nykyisen miehen tapaamista edes haaveillut useammasta lapsesta, olin sitä mieltä että kaks riittää mulle. Mieli kuiten muuttui, nykyinen mies on aivan ihana ja rakastaa lapsia. Esikoista yritin exän kans 1,5 vuotta ja toisen yritys kestikin yli 2 vuotta. Ja vaikka tämä raskaus alkoikin ensimmäisestä ehjästä yk niin silti voi olla ettei seuraavaa tulekkaan. Eli ei varmaan pitempi aikaista ehkäisyä oteta käyttöön, imetys ei tosin ole mulla kertaakaan vaikuttanut menkkojen tulemiseen, molempien synnytysten jälkeen on mennyt 4-6 viikkoa kun jo menkat on tulleet. Eli ei siihen täysimetykseen ole ihan luottaminen. Ajattelin että jos halut ja paikat tuntuu normaaleilta niin 1-2 kk synnytyksestä käytetään kumia tai keskeytettyä yhdyntää. Sitten katsotaan miltä tuntuu ajatus toisesta vauvasta.
 
Hyvältä vaikuttaa tuo tarvikelista :) Edelleenkään me ei olla hankittu mitään... Kai tässä pikkuhiljaa. Makuuhuone järjesteltiin uusiksi niin, että pinnasänky mahtuu. Tosin aion alkuun taas vuokrata sen ensisängyn, mitä voi kuljetella huoneesta toiseen. Oli tosi kätevä viimeksi ja kun meillä on kaksi villihköä kissaa, haluan pitää vauvan lähellä kun nukkuu.

Vauvakuume on, mutta kohdistuu tähän mahassa olevaan :D En tiedä, tuleeko meille kolmatta.. Riippuu kaikesta, siitä miten menee tämä taival maaliin asti ym. Ei ainakaan ihan heti perään. Alun perin, nuorempana en halunnut ainoatakaan lasta, en edes pitänyt lapsista :p Niin se mieli muuttuu kun löytyy ihana mies ja ikää tulee lisää.. Mutta edelleenkään en näe itseäni monen vaippapyllyn paimentajana :) Alkuraskautta en kaipaa, on niin epävarma aikaa (itsellä yksi keskenmeno takana myös) ja huono olo on musertavaa...

Kiva kun täällä on muitakin, joilla positiivinen kokemus synnytyksestä ja odottavat seuraavaa "innolla".. Mulla sama. Vaikka hurjaa touhuahan se on.. Olen itse saanut outoa suhtautumista lähipiirissä, toisilla ollut kamala ja sietämättömän kivulias synnytys, eikä tunnu olevan mahdollista sulattaa tai hyväksyä mun positiivista kokemusta.. Ihmeellinen ilmiö, synnytyksethän on niin erilaisia eikä se ole mikään kilpailu tai asia, missä synnyttäjät laitetaan paremmuusjärjestykseen. Mulle on jopa väitetty kautta rantain, että munkin synnytys on ollut kamala ja olen ollut itsarin partaalla, en vaan enää muista sitä :D En välillä yhtään ymmärrä ihmisiä..

Liikunnasta, harrastan lähes päivittäin. Mutta selvästi kevyemmin kuin normaalitilassa.. Aerobista liikuntaa jossa syke max 145 teen 3-4 x vko ja salilla käyn 2-3 x vko. Salilla teen kevyesti, ihan erilaista ohjelmaa kuin yleensä ja paljon syviä vatsoja + venyttelen. Mitään negatiivisia oireita ei liikunta aiheuta, päinvastoin. Voin tosi hyvin, mitään kremppoja ei ole. Uskallan uskoa, että liikunnalla (ennen raskautta ja nyt raskausaikana) on vaikutusta tähän. Toki niitä kremppoja voi tulla muutenkin ja ehtii vielä tulla.. Viimeisinä kuukausina ajattelin uimaan suunnata minäki. Nautin nyt tästä helposta olosta todella :) Ja aion jatkaa liikkumista niin pitkään kuin tuntuu hyvältä, edellinen raskaus meni vaivoitta loppuun asti.. Jälkitarkastuksen jälkeen sitten takaisin liikunnan pariin mahd. pian.

Lasten pukemisesta, ihan sama ilmiö täällä! En tiedä mistä mies aina löytää jotkut pieneksi jääneet housut pojan päälle :D Ja mitkään vaatekappaleet ei takuulla värien puolesta sovi keskenään, jos mies valitsee vaatteet.. Jotenkin ihan liikkistä :heart:

Neuvolan tädistä, mulla on ollut kolme eri tätiä ja kaks eri nlalääkäriä... Aika neutraalia touhua kaikilla, en saa niistä käynneistä oikein irti mitään muuta kuin painon ja hb:t ja verenpaineet ja muut.. Tuolla on monta nuorta terveydenhoitajaa, jotka tuntuvat olevan hieman tietämättömiä joka toisesta asiasta. Liikunnasta mainittiin alkuraskaudesta ja annettiin joku esite, tosin sanoin että liikun jo ja runsaasti.. Ei ole ollut puhetta sen jälkeen.

kukkikselle tsemppiä! Kävin lukemassa blogia ja luen jatkossakin :)

Mayinga 26+6
 
Vauvakuumeesta: Mulla se on krooninen. Tällä kerralla vaan on hiukan haikeutta ilmassa, sillä tämä pikkuinen tulee olemaan melko varmasti viimeinen vauva tähän taloon. Mies oli sitä mieltä, että nämä kaksi poitsua olisi riittänyt, mutta minä vielä sain "ylipuhuttua" kolmanteen. Siis eipäs sitä hirveesti tarvinnu ylipuhua, mutta kuitenkin. Noh toisaalta kolme on oikein hyvä luku, ja onhan siinäkin ennen kun on kaikki saanut kunnialla kasvatettua! :heart:

Liikunnasta: Tänään kävin taas koiran kanssa lenkillä, ja pisti taas alamahaan tosi inhottavasti...Ei hitsi jos liikuntaa joutuu tosissaan ruveta vähentään...

Meillä on vaivannu mahatauti nyt viimiset 4pv, kaikki muut on sen sairastanut paitsi minä... Tosi raju tauti!!!

Minttu-82 ja Ilmari 22+3 :heart::heart:
 
Viimeksi muokattu:
Siis apua!!
Muistatteko ku kerroin et näin unta jossa mulla putos hampaat suusta?
No,mulla on tos etuhampaas ylhäällä reikä tai ehkä paremminkin lohkeema.Siis se hammas on lohjennut tuolta suun puolelta,eli ei ole näkynyt ulos päin.
Ei oo ollu kipee eikä mitään,mutta kielellä oon tuntenu sen terävän kulman ja sitä aina sit rassannukki kielellä kun telkkuu katon ynm..
No mä äske meni peseen hampaan ja sit hammatikulla siistin ne paikat mihin harja ei yllä ku lanka on loppu.
Niin sitten,tadaa,se hammatikku tuli sen lohkeeman puolelta läpi!!!:O
Ihan reunasta hammasta,mutta kumminkin niin että reikä jäi hyvin näkyviin.:headwall:
Saako tollasta korajttu ilman et koko hammas pitää ottaa ja vaihtaa? Vai pitääkö mun pitää suu supussa nyt sit loppuelämäni ku toi reikä kyllä näkyy ja selvästi jos hymyilen...
Nyt pelottaa..Uskallanko syödä enään ettei se oikeesti hajoo kokonaan? Mite toi hammas voi noi hapero ollakki??

Mullakin tuntuu potkut ihan kohdun suulla ja välillä tulee ihan semmonen olo et kalvot menis rikki,siis oikeen odotan sen potkun jälkeen et kohta valahtaa vedet...?Se tuntuu vaan niin selvästi se potku...

Nenna
 
Viimeksi muokattu:
Vauvakuume on täälläkin ihan jatkuva:).Kakkosen ja kolmosen välillä oli 3kk kun alkoin odottamaan.kakkonen täytti 15.5 1v ja 19.5 oli laskettuaika:).
Ja ykkönen oli silloin 5v:)
Ekasta vuodesta en muista mitään,kaikki lapset ollut surkeita nukkumaan ekan vuoden(herätyksiä n.8 yöhön).paljon korvatulehduksia+muut flunssat ja pöpöt,hampaat ym.
ovat aina tykänneet herätä 5-6 aikaan.ja nukkua surkeita päiväunia!
Mutta!!..Silti aina se kuume iskee:D.Sitä ajattelee että menee se vuos vaikka päällä seisten:)
Nyt noi pienet täyttää toukokuussa 2 ja 3 ja molemmilla alkaa taas uhmaa tulemaan.Tolla 7veellä alkaa olla taas impulsiivinen ja uhmakas vaihe.Että haasteita riittää siinä,mutta ei pelota vauvan syntymä niin paljoa..Ainut mikä jännittää on se jos vauva on taas kova huutamaan ja muut kuitenkin herää aikasin ja esikoinen menee kouluun.Mutta sen näkee sitten:)

Täällä vähän mieli maassa kun ei pysty mitään tekemään..Supistuksia,issias ja noi kannakkeet on ihan tajuttoman kipeät..Mua ihan pelottaa että kestääkö kohta loppuun asti..
Onneks on 6.4 uusi lääkäri ja siitä saa lähetteen sinne sairaalaan tutkimuksiin..

että tämä on kyllä meidän viimeinen lapsi.olen onnellinen jos tästä selviän loppuun asti..

Liikuntaa harrastaisin jos voisin.kun pystyisi edes hoitamaan kotona nämä pakolliset.

Mulla tuntuu liikkeet tosiaan ihan kuin vauvan sormet olisi tuolla ihan huulilla:D.mutta se johtuu ihan siitä kun toi kohtu on niin alhaalla:/

Pelottaapelottaapelottaa..ei voi muuta sanoa.

Mutta tälläinen valitus viesti tällä kertaa.Pinna kireellä enkä kehtaa kotona valittaa.
En ole tottunut etten pysty mitään tekemään niin on todella hankalaa myöntää itellensä ettei kykene.

Mutta joo..Vointeja.

Mm itu 25+1
 
Heippa!

Täällä taas aikaa tulla satuilee kun kaikki 3 lasta saatu unten maille :)
Mulla on tullut painoa alkuraskaudesta jo se 11kiloa ja ootettavissa onkin taas maagiset 20 kiloa...
en tosin ota stressiä sillä olen joka raskaudessa saanut nuo 20 kiloa painoa, mutta on ne sitten lähtenki alle puoles vuodes :D
Meillä tosiaan on 5v ja 7v pojat ja nyt 1v 3kk tyttö. Ruvettiin viime lokakuussa suunnittelee häämatkaa miehen kanssa kun sinne olla vielä päästy..kyseltii lapsille hoitoja ens kesälle ja oltii innossaa...en ollu tytön syntymän jälkeen käyttänyt ehkäsyä kun ei meinattu tyttöäkään saada alulle...ennen häntä oli 5 keskenmenoa:(
no sain pillerit ja kävin ne myös hakemassa ja kotimatkalla miehelle vitsailin että nyt kun ehkäsy on hankittu niin kato vaan niitä ei tarvi alottaa...siinä sitten naurettiin..
tulipa päivä kun menkkkojen piti alkaa ja hain huviksee testin kaupasta, pissasin tikkuu ja laitoin mikron päälle oottelee...mies kokkasi vieressä ja ei ollut tietonen testistä.no meninpä sitten muutaman minuutin päästä kattoo ja hitto siin oli kaks viivaa...miehen ilme oli näkemisen arvonen silloi :) ja nyt siis peruuntu haave häämatkasta....mutta ei se mitään.
Meillä on siis ouhuttu kyllä et joskus vois sen 4 iltatähen tehä mut ei oltu suunniteltu nyt. mut toisaalta ei haittaa vaikka nyt tulee, kun meinaan sterilisaatiota hakea, niin onpahan sitten lapsiluku täynnä :)
ja kun on 2 poikaa ja 2 tyttöö ni siihen on hyvä lopettaa :)
Mulla selkä oireillu hieman kun on leikattu pari vuotta sitten paha välilevyn pullistuma...paljo en oo uskaltan jumppailla kun noita vuotojakin välillä on.tossa toissa päivänä heiluteltii peittoo ja kun mentii suihkuu niin huomasin valuvani verta...aattelin että taasko pitää lähtä makoilee sairaalaan, mutta vuoto laantuikin ittestää...oisko johtun limakalvoista sitten :)Halut on kyl kovat mut ei oikein oo sopivaa hetkeä aina kun muksut aina pyörimäs ja nykysin ollaa illal niin väsyneit et hyvä kun jaksetaa valvoa 9 asti :D

tossa msukuvaa viikoilta 16...en oo ottan viel uutta mut maha on ihan tajuton :) nyt lähen miehen kaikkuu...palaillaan :)

Pinja ja iines 23+0
 
Täällä ollaan murheellisin mielin:(
Oltiin viime keskiviikkona kuulotutkimuksissa esikoisen kanssa (2v11kk) kun ei ole oppinut puhumaan kuin kymmenkunta sanaa. Kokeissa selvisi selkeä puhealueen kuulonalenema ja nyt sitten mennään jatkotukimuksiin... Mentiin tuonne puheterapeutin lähetteellä, kun olen usein maininnut että en en ole läheskään varma kuuleeko lapsi kovin hyvin. Usein kyllä reagoi mutta ei läheskään aina. Olen oikeastaan todella helpottunut jo tästä alustavasta diagnoosista, sillä meillä on ollut paljon vaikeuksia monissa asioissa ja nyt tuntuu, että koko homma lähtee aukeamaan. Eihän lapsi osaa tai pysty tekemään pyydettyjä asioita jos ei kuule, eikä ymmärrä. Oon jo vuosia sanonut joka neuvolassa/lääkärin tarkastuksessa, että en tiedä kuuleeko lapsi mun puhetta kun ei tottele tai matki puhetta jne. Sit on soitettu tiukua selän takana ja sen lapsi kyllä kuulee. Harmittaa kaikki menetetty aika, itku ja vaikeudet kotona ja päiväkodissa :'( Myös se miten paljon lapselta on odotettu ja häntä on pidetty riehakkaana jne. Itse kuulovika ei niin haittaa mutta kaiken hyväksyminen vie aikaa. Edessä on todennäköisesti kuulokojeet molempiin korviin. Toivottavasti saadaan ne mahdollisimman pian ja lapsi oppisi vihdoin puhumaan ja ilmaisemaan itseään. Nyt hän on kovin helposti hermostuva ja hämmentynyt. Ja viaton pieni kaikkeen:'(
Jos vika on geneettinen niin myös masuvauvalla voi olla mahdollisuus sellaiseen, suvussamme ei kuitenkaan ole aiemmin tavattu kuulovikaa. Mutta nyt ollaan vielä ihan alussa tutkimuksissa.

Toinen murhe on se, että kuulin tänään mummini joutuneen sairaalaan tehohoitoon. Hb oli ollut 50 ja ilmeisesti vatsassa vuotaa johonkin. Kovin suuria leikkauksia ei luultavasti tehdä, kun on kyse 94-vuotiaasta. Silti itkettää, koska mummini on mulle todella rakas! Tähän asti hän on ollut niin hyväkuntoinen, että asuu edelleen kotona jossa hoitajat/sukulaiset käyvät päivittäin auttamassa. Nyt nää uutiset saa mut itkemään vähän väliä ja sit tää raskaus tähän päälle! Nää ongelmat jotenkin aina ilmaantuu raskausaikana, kun on muutenkin herkillä! Uutisia odottelen sieltä kokoajan mihin suuntaan mummin vointi lähtee...

Kukkaiskeiju Ihanaa, että tilanteesi on pysynyt vakaana! Kohta on jo huhtikuu ja eihän sitä tiedä jos pääset vaikka toukokuunkin yhtenä kappaleena! Jokainen lisäpäivä kohdussa on voitto ja niitä toivottelen kovasti lisää :whistle: Sun tilanne on saanut muutkin heinäkuiset mietteliäälle tuulelle, miten valmistautumaton sitä on vauvan tuloon. Itsekkin hain nutut kellarista ja valkkasin sieltä 50-56 valmiiksi odottelemaan pesua. Täytyy hyödyntää tää "kultainen keskiraskaus" kun vielä jaksaa ja on niin onnekas, että on terveenä.

Cappuccino ja papunen 23+3
 
Huomenta!
Mä yritin äsken soittaa aikaa sinne hammaslääkäriin ja pelkopulelle olis ollu nyt aamulla aika mutta enhän mä voinu sitä ottaa kun on se aika myös ultraan. No kehotti soittaan huomen aamulla heti kahdeksalta uudelleen että saisin ajan. Pelottaa ja jännittää mutta pakko toi on korjata ja myös kaikki hampaat saada kuntoon. Makaaminen selällään voi olla tukalaa,en meinaa pystyä yhtään makaamaan selälläni kun alkaa pyörryttään.
Kääk!!

Cappuccino:lle kovasti voimia :hug:

Nenna ja möykky 25+5
 
Huomenta!

Paljon tekstiä ilmaantunut, ihanaa =).

Potkut tuntuu täälläkin kovina ja taitaa masussa olla varsinainen ikiliikkuja, huitelee todennäköisesti unissaankin, kun oikeastaan paikallaan ei ole varttia pidempään kerralla. No, näin oli ensimmäisen lapsen kohdalla myös, joka kanssa poika... Kovasti tuntuu painetta ajoittain kohdunsuulla, todennäköisesti lapsi alkaa jo painamaan alaspäin ja huitoo nyrkeillään sinne. Mulla on aina vauvat kiinnittyneet alas jo todella aikaisin ja tunne on todella epämiellyttävä. Aina peloteltu aikaisella syntymällä, mutta vasta 39 viikolla kumpikin syntynyt, ehkä siis tämäkin loppuun menee...

Paino Mulle on nyt tullut 4 kg, joka on tosi vähän aiempiin verrattuna. Molemmista aiemmin painoa tullut 20 kg ja tässä vaiheessa jo se 10. Hyvin tyytyväinen olen siis tähän, yllättynyt myös, koska varauduin taas huimaan painonnousuun :whistle:.

Synnytys Mulla oli tuo ensimmäinen juuri sellainen positiivinen yllätys. Pelkäsin kuollakseni synnytystä etukäteen ja olisinkin sektion saanut halutessani. Epiduraalin sain salissa silloin heti ja auttoi todella hyvin. Vaikka episiotomia jouduttiin tekemään, lapsi syntyi kasvot edellä, josta johtuen ponnistamista viivytettiin kolme tuntia, ja ponnistusvaihe kesti tunnin olin onnellinen. Mitään kauheaa siinä ei ollut ja seuraavaa odottaessa odotin synnytystä rauhallisin mielin. Sitten kohdalle sattui kätilö, joka vähätteli kipua jatkuvasti. Ensin jätti tutkimatta lainkaan meidät tunniksi seisomaan käytävään, minulla kivut olivat jo aivan kauheat. Totesi vain, ettei mitään kiirettä ole, kun vastahan te tulitte. Kyllähän minun jo synnyttäneenä pitäisi tietää, ettei ne lapset sieltä tuosta noin vain tule. Lopulta saliin päästessä paineen tunne oli jo valtava, enkä tosiaan enää tajunnut juuri mitään, itkin vain kätilölle kipua, johon tuumasi, että reipastuhan nyt, tässä menee vielä tuntikausia, eikä tuollainen valitus auta ketään. Kun lopulta tutki kohdunsuun, sain luvan ponnistaa ja lapsi syntyi hetkessä. Jälkikäteen sanoi vaan, että hyvin meni synnytys ja jos kysyttävää, niin seuraavalta kätilöltä voi sitten kysyä. Teki mieli heittää sitä jollain, kirota, mutta en sitten vauva sylissä sanonut mitään. Nyt siis hirvittää todella, enkä edes samaan sairaalaan suostunut enää menemään. Toivottavasti tämä pelko tästä helpottaa. Pahinta tuossa kaikessa siis oli se, että kipu oli niin paha, etten sitä olisi enää pitkään kestänyt, ja siinä sitten todetaan saman kestävän vielä tuntikausia, paniikki ehti iskeä.

Maha on niin valtava ollut kaikissa raskauksissa, että olen ensimmäisestä käynyt kolme kertaa ylimääräisessä ultrassa lähetteellä, kun terkka oli varma, että kaksosia odotan. Toisestakin vielä kerran ylimääräiseen laittoi samasta syystä. Tämä nykyinen sitten uskoi, kun kerroin, että näin aina ollut ja äidilläni kaikissa raskauksissa myös. Kyllä se tielläkin on ja mietityttänyt, miten iso olisikaan, jos tosiaan kaksi olisi, epäilisivät varmaan nelosia :LOL:.

Liikuntaa en pysty lonkkien vuoksi juuri harrastamaan, vähän sitten varovasti yritän kävellä. tyhmää on moinen vika, mutta siihen osasi varautua etukäteen.

Ylipäänsä tuntuu, ettei tämä raskaus pääty koskaan, aika menee hitaammin ja vaivalloisemmin kuin aiemmista. Moni on sanonut, että kolmas on pahin, miksiköhän näin? Loppuisi jo...

Knox ja Papu 22+4
 
Viimeksi muokattu:
Huomenta.

Cappuccino:lle voimia :hug:

Meillä neidillä aika hurjana tuo vesirokko, jo 3. päivä ja vieläkin näpyt lisääntyy... on suihkutettu on puhdistettu on laitettu rasvaa :/

Mies soitti eilen päivystykseenkin että pitääkö pojanki nyt sit olla pois hoidosta kun neidillä vesirokko. Ei kuulemma tarvitse. No sitä iloa kesti tasan tähän aamuun. Poitsu yskii niin kovin että oksentaa limaa koska sitä kertyy röörit täyteen. Joten nyt on molemmat sitten taas kotona mun kans.

Vaikka noi kaks sankaria olis kuinka kipeitä tahansa ni pahojaan kyllä jaksaa tehdä ja keskenään tapella. Toinen käy jatkuvasti kantelemassa mitä toinen tekee ja :headwall:

Kun tulis nyt vaan se lämmin kesä ni kaikki muuttuis. Vois olla pihalla noiden kanssa, siellä ne sais ajan kulumaan, mut minä en tonne lumihankeen mene seisomaan. Yöllä satanut taas 5 cm lisää. Ja kohta on jo huhtikuu!!! Mikä helvetin ilmaston lämpeneminen tämä on jatkuvasti kylmää ja märkää ja inhottavaa paksuissa vaatteissa. Jos kaikki rupeaisivat tohkaamaan ilmastoon kylmenemisestä ni kaikki täällä pistäis säästö liekin päälle ja keskittyis maapallon "pelastamiseen" Mä olen varmaan idiootti mut tää on ihan kamalaa.

Kesän lapsi :D

Huomenna olis neuvola ja sit enää viikko ni näkee vauvelit taas =) Toivottavasti ovat kasvaneet tasasesti.

Liikkeet ovat hiukan vähentyneet. Ei enää sillasia maratooneja mitä esim viikko sitten. Mahtaako tila käydä jo ahtaaksi:confused:

No mutta ruuan laittoon mentävä :D

Niisku-rouva&pirpanat



tossa masua,

rv 23+2

 
Niisku:Meillä oli kanssa kaikilla ihan kauhea vesirokko,näppyjä tuli jotain 5pv lisää ja kuume oli 39-40 sen 3-5pv.Mutta me ei kyllä rasvattu kertaakaan noita,kävivät suihkussa 2 kertaa päivässä (kolme jos oli tuskainen olo) ja sen jälkeen levitettiin pyyheet lattialle ja menivät niille makaamaan ja heitettiin päälle kilo talkkia:D.Kannattaa kysyä apteekista vesirokko talkkia,meidän apteekista ainakin saa,on niiden oma sekoitus jossa on seassa mentholia(?)joka rauhoittaa ihoa.

Tsemppiä:)
 
Mommysmonsters; Kiitos vinkistä...

meillä on vaan ongelma juurikin tuo suihku... ei neiti niinkää välitä näpyistä kunhan ei vaan joudu suihkuun. Olen ihan neuvoton ton suihkupolitiikan kanssa. Vauvasta asti inhonnut suihkun ääntä ja sitä miltä se tuntuu iholla. Näin käsitän asian koska muuten kyllä lutraa vedellä. Nyt velikin luulee et vesi on joku kauhea asia ja ei missään nimessä voi mennä suihkuun. Eli hyvästi uimahalleissa käynti, en jaksa niitä ihmisten moittivia katseita...
Toinen asia on silmät, ei anna kastaa naamaansa edes lavuaarissa pesemällä, ja kun oli silmätulehdus ja ilmeisesti on nyt tullut takasin niin mitään rasvoja ei ton silmiin saa laitettua. Tyhmät lääkärit määräävät aina voidetta... silmätipat olis helpompia... ne riittää kun menee sinne päin ni se valuu silmään... rasvan ainakin neiti pyyhkii välittömästi ja raivoaa seuraavan vartin miksi äiti/isi julkeaa koskea hänen silmiinsä.

miten niin hankaliako nämä lapsukaiset... ku vaan kaik menis niinko kirjois ni kuin kivaa kaikil olis...:LOL:
 
Terveiset ultrasta!
Painoa neidillä oli 779g :heart: ja oli oikein liikkuvainen typy.
Voi ihanuutta.
Ja lapsivettäkin oli sitten ihan normaalisti,nyt vaan on isompi maha kun koskaan aikasemmin.
Ultrattiin myös kohdunkaula ja siellä oli kaikki niiku pitääkin.
Uusinta kontrolli vielä kutakuinkin vk 30

Tuli ihan hirvee olo siinä maatessa että piti taukoa pitää hetki ku meinas taju lähtee.
Mitenköhän sitten siellä hammaslääkrissä mahtaa käydä..

Nyt pitää mennä nukuttaa tuo kuumeinen neiti unille,toinen on jo viidettäpäivää iha veto pois :(

Nenna
 
Hohhoijaa, uusi päivä taas.
Itsellä ihan veto pois, nukuin eilen illalla sellaiset 3h "iltaunet" sit olin pari tuntia hereillä ja taas nukkumaan. Yöunilla menikin sitten kellon ympäri.
Rupesin tässä miettimään et mitäköhän mun hb on kun olen niin väsyny.
Neuvolassa se katsottu viimeiks vkolla 9 kuinka usein teiltä muiolta hb katsottu?
No, huomenna se lääkäri niin kysäisen samalla mielipidettä et tarviskohan se tarkistaa... en kuitenkaan syö mitään rautatabuja tms.

kauheasti erilaisia pöpöjä liikkeellä! Pikaista paranemista ja jaksamisia kaikille sairastelijoille!

Meilläkin vauvan tarvikkeetvielä ihan alkuvaiheessa, toivottavasti ei tuu hoppu. Kauhistuttaa kun täälläki osalla hankinnat jo niin hyvällä mallilla et miten täs mahtaa käydä.
No, jospa ottais itseään niskasta kiinni ja täyttäis edes noi kelan paperit.
sokerirasitukseenkinpitäis varata aika, kas kumma vaan ettei oo ihan mielitehtävänä ensimmäisenä mielessä:x

Jos nyt menis laittamaan edes nuo pyykit kuivamaan niin olis tänäänkin edes jotain saanut tehtyä.

Smurfiina ja möhkis 23+1
 
moi kaikki,

oon kyllä käyny vähän väliä täällä lueskelemassa, en vaan jotenkin osaa yhtään kommentoida mihinkään mitään. Kai tää oma tilanne kuitenkin vie kaikki ajatukset vielä...

Vauvakuumekeskustelu sen verran heläytti mun korvaa, että mä oon aina halunnut ison perheen ja vähintään kolme lasta, mutta nyt on kyllä sekin ajatus katkolla ja olisin ikionnellinen jos tämän toisen lapsen saisin kunnossa syliini. Pitää katsoa vieläkö sitä joskus uskaltaa raskaaksi yrittää...:ashamed:

Mulla ei sinänsä täällä mitään uutta ja hyvä niin.
Kukkis ja eveliina 24+2
 
nenna77 Täällä just eilen valitin kun hammas hajos viikonloppuna, siis siitä lohkes puolet pois syödessä. No, tänään soitin päivystysajan ja pelko perseessä kävin näytillä ja kyllä saavat kuntoon sen. Laittoi väliaikaisen paikan keskiviikkoon asti kun vuoti niin paljon verta ettei voinut heti korjata sitä. Mutta uskon siis että sunkin hammas kuntoon saadaan.
Itellekkään ei mitään mielipuuhaa toi hammaslääkäri ja itku kurkussa siellä nytkin kärvistelin mutta pakko hoitaa ja mieluummin heti hoidin kun viikonlopun söin harvakseltaan ja pelkästään toisella puolella suuta ton hajonneen hampaan takia!
Tsemppiä!

Knox Sulla on ollut kyllä kieltämättä karmaiseva kätilökokemus! Ihan hirveää kun ei kuunnella synnyttäjän tuntemuksia ja on toisten armoilla. Olen kans kuullut muutamalta että vaikka on pyytänyt epiduraalia ja sen antamiselle ei ole ollut estettä niin se este on ollut että kätilön mielestä ei kannata vielä antaa kun synnytystä kestää kuitenkin vielä tuntikaupalla :O Voi hitto, eihän se sitä äitiä yhtään sen vähemmän kipeäksi tee, päinvastoin! Ja kun se tilanne tosiaan voi muuttua miten vaan.
Toivottavasti tää synnytys olisi hyvä kokemus sulle kätilöidenkin osalta!

smurfiina Multa katsottiin hb ekalla neuvolakäynnillä ja koska oli niin hyvä ja olo pysynyt hyvänä niin nyt vasta tänään rv 22+1 katsottiin uudestaan ja hyvähän tuo oli edelleen.

Cappucino Voimia sinne! Tuntuu varmasti pahalta esikoisen puolesta että nyt vasta on otettu tosissaan tuo kuulo ja ootte päässeet kokeisiin ja jatkotutkimuksiin. Koita ajatella että parempi myöhään kuin ei milloinkaan, ja että vaikka tuo kuulon heikkous oisi voinut paljastua jo aikaisemminkin ja lapsi säästynyt kovilta odotuksilta niin nyt ainakin tilanteeseen saadaan vihdoin apua ja toivottavasti tehokas muutos parempaan. Varmasti nopeasti pääsee juttuihin kiinni ja ihana juttu että voi kohta kuulla ja sitä kautta kokea maailmaa niin kuin muutkin :)
Voimia myös sun mummin tilanteen kanssa.
Läheinen on aina rakas eikä ikä vaikuta siihen kuinka iso menetys voi olla ja pelko toisen puolesta. Toivotaan että hän tokenisi ja saisitte vielä yhteisiä hetkiä :hug:

Kukkaiskeiju Juu kyllä sun tilanteessa varmasti miettii että saisi nyt tämän vauvan elossa ja terveenä syliin ja muut haaveet odottakoon. Paljon voimia ja tsemppiä taas sairaalasängyssä makoiluun :hug:


(.) Eli tänään neuvola, pissanäytteessä oli jonkinlainen tulehdus kuten arvelinkin tukalasta olostani, huomenna siis kiikutan aamupissan labraan jotta saadaan tarkka tieto tulehduksen laadusta ja täsmälääke että puree sitten varmasti. tälle päivälle ohjeena oli paljon vettä ja vessassa ravaamista. No, sitä olen tehnyt muutenkin eilisestä : /
sf-mitta nyt rv 22+1 oli 23cm.
Painoa tullut +400g per viikko, nyt kokonaisuudessaan painoa 5kg siis tullut lisää.
Sain Vauva-lehden näytenumeron mukaan, ehdinkin jo lukemaan samaa numeroa odottaessani vuoroani ja siinä oli niin paljon kivoja juttuja että ilahduin omasta lehdestä kun jäi lukemiset kesken =)

Poika on hoidossa, mies iltavuorossa, minä siis vietän laatuaikaa hiljaisuudessa.
Koiran kans lenkille ja sitten vaan lötköttelyä =)

Jasmin ja aarre rv 22+1
 
Uusi viikko on sitten käynnistynyt, tämän viikon jaksan niin pääsen viikoksi lomailemaan :) Sen jälkeen olisi enää 13 työpäivää ja sitten kesäloman kautta "mammalomailemaan" ja odottamaan pienen näkemistä :)

Tänään töistä tullessa kolasin pihan ja liittymästä aurapakan, hyvää liikuntaa. Mutta nyt on sitten äkistään alaselkä ihan tajun kipee. Kävin koirien kanssa melkein tunnin kävelemässä, siinä toivossa että selkä vertyis mutta ei niin ei :( Toivottavasti yön ainaka vertyy. Eli flunssa alkaa ehkä pikku hiljaa päästää otettaan tääällä, toivossa on ainakin hyvä elää :D

Smurffina: mulla ainakin katsotaan joka kerta hb neuvolassa.

Vauvakuumeesta: Välillä on kyllä kieltämättä sellainen olo että se neljäs heti tähän perään sais vaikka tullakkin, mutta välillä taas tuntuu että kyllä nyt meidän lapsi luku on täynnä. eli tunteet ja halut vaihtelee. Miestähän sain aikalailla tämän kolmosen yrittämiseen suistutella, joten voi olla että nelosen kohdalla tulis jo stoppi. Vaikka välillä kun olen puolileikillään asiasta sanonut, niin iloisesti vaan virnistellyt vastaukseksi :)

Huomenna olisi hammashoitajalle aika, pitää mennä hammaskivenpoistoon ja tarkistuskseen.

Niisku-rouva: Kyllä minullekkin alkaa jo tämä talvi ja lumi riiitämään. On ollut niin pitkä talvi jo. Toivottavasti viikonloppuna alkais lämpenemään ja lumet sulamaan. TAHTOO KEVÄÄN. ahdistaa änkeytyä talvikamppeisiin (jotka jo alkaa kiristämään) ja lähteä tuonne ulos kylmään, vaikka just ulkona on ihan liikkua ja lenkkeillä.

Muumi ja pikkumies 26+4 :heart:
 
Heips!

Neuvolassa käyty ja ja kaikki oli ihan mallillaan.
Vaavin sydänäänet oli 140.
Sf- mittaa ei vieläkään otettu :confused:
Paino: ed kerrasta - 250g, ekasta neuvolakäynnistä - 3kg
hb 143
Verenpaine 115/68
Neuvolalääkäri sitten kolmen viikon päästä.

Cappuccinolle voimia ja samoin kaikille, joiden perheissä sairastetaan :hug:

Mun maha on nyt viimein ruvennu kasvaan :heart: Eipä oo koskaan ennen tullu siitä asiasta iloittua :D
Hankintoja en oo vieläkään pahemmin tehny, parit bodyt ostanu..Ei kai tässä viä mikään kiire :whistle:
Liikuntaa ei oo tullu hirveesti harrastettua raskauden aikana, lähinnä ton pahoinvoinnin takia :( Nyt oon ruvennu taas kävelylenkkejä vähän tekeen, mut meilläpäin korvessa on niin hitsin liukasta, ettei hirveesti uskalla..Lähinnä mun liikunnat on nykyään hyötyliikuntaa, kun hoitelen noita lampaita. Vähän on outoo olla näin rapakunnossa, kun ennen on urheillu kovasti.
Alaselkä kipeytyy kovasti jos istuu vähääkään enemmän. Piti siitäkin neuvolassa sanoo, mut en sit muistanu, koska se ei just sillä hetkellä ollu kipee..tää on tää raskausdementia.
Ens viikolla alkaa perhevalmennus neuvolassa. Onko muilla ollu puhetta sellasesta? Se on joku ryhmäjuttu ja siellä käydään 3 kertaa ja joka kerralla on omat aiheet. Ekalla kerralla on "äidiksi, isäksi, vanhemmaksi ja imetys". Harmittaa kun toi mies ei pääse sinne mukaan, me kun asutaan vielä pari kuukautta eri puolilla suomea :( Meen sit yksin.

smurffiina multa on katottu hb melkeen joka kerta, vaikka on ihan hyvä ollu.
Joku kyseli, et kuinka monta kertaa alakertaan on katottu. Mulla alkuraskaudessa 4 kertaa, jos ultrat alakautta otetaan mukaan, koska mulla oli verenvuotoa. Sen jälkeen 2 kertaa. Kerran neuvolalääkärissä ja kerran päivystyksessä vatsakipujen takia. Nyt ens neuvolalääkärissä ilmeisesti katotaan taas.
Kukkaiskeiju kiva kun hengaat täällä meidän kanssa :heart:

Mielialoista vielä sen verran, et mulla ehkä hieman tasottunu silleen, et vaikka vieläkin kiukuttelen ja saan raiváreita, niin oon vastapainoksi tuntenut onnellisuuden tunteitakin ja kyenny välillä päästään miestä lähelle. Ihanaa kun vauva potkii mahassa :heart:

Mei-mei ja prinsessa 22+6 huomenna poksuu :eek:
 
Cappuccinolle:hug: ja voimia
Sen verran asiasta tiedän, että meidän suvussa on geneettinen kuulonalenema.
Minulta "onnekkaalta" sekin löytyy, mutta esim. siskoni on täysin normaalikuuloinen.
Koskaan elämässäni en ole kuullut heinäsirkkaa ja siitä korkeampia ääniä ja koko
ajan kuulo hitaasti mutta varmasti laskee puheääntenkin osalta. Toistaiseksi tämä häiritsee
vain jos on taustahälyä. Mutta itseäni olen valmistellut siihen, että jossain vaiheessa jonkun
kuulolaitteen joudun hankkimaan. Kuurouteen asti tämä ei ole kenelläkään edennyt.
Ja kyllä koen, että tämän kanssa pärjää:), mutta tietenkin ottaa aikansa sopeutua ja näitä
kuulonalenemiakin on varmasti todella montaa erilaista. Kovasti tietenkin toivon, että
tämä pikkuinen ei tätä perisi! Ja hyvä että teidän lapsi saa nyt hoitoa:)

Hammaslääkärissä kävin viime viikolla. Paikattiin yksi reikä ja poistettiin hammaskiveä.
Tiukillehan se otti: / mutta nyt on suu kunnossa!

Perhevalmennuksessa ollaan käyty yhden kerran tän kuun alussa. Seuraava on toukokuun lopulla.
Teema oli juuri tuo minkä mei-mei mainitsi.

Sf-mitta
oli 22+0 19 cm, eli keskikäyrällä mennään. Kohdunsuu on katsottu alkuraskaudessa niiden verenvuotojen yhteydessä ja nyt lääkäri vilkaisi, kun kaatumisen jälkeen
kävin. Ensimmäinen neuvolalääkäri on pääsiäisen tienoilla.

Kukkis, ihanaa kun tilanne on pysynyt vakaana

Oliskohan tässä nyt tarpeeksi tällä erää

Hjannah&Nappula rv 23+6
 
Vauvakuume Viimeinen lapsi pitäisi olla kyseessä, onhan näitä sitten kesällä jo 4kpl mutta koska omaa ikää on sitten vasta 26vuotta niin en kyllä päätäni pantiksi silti laittaisi että eikö sitä voisi sitten joskus vielä sen iltatähden tehdä :whistle:

Liikunta Päivittäin yritän käydä vaunuttelemassa ihan tuon kuopuksenkin vuoksi. Liukkaat kelit saa aikaan sen, että kun kokoajan saa jännittää kaikkia lihaksiaan ettei kaatuisi niinhiukan meinaa vatsaa kiristellä.

Hammaslääkäri Meillä päin saa odottava äiti ja isä käydä ilmaiseksi tarkastuksessa joten siinä on tullut käytyä ja tällä viikolla olisi vielä hammaskiven poistoon aika. Viime raskaudessa paikattiin muutama reikäkin ja löyty jopa sellanen puudute jota sai laittaa raskaana olevallekin.

Paino Viime neuvolassa rv22 oli tullut lähtöpainoon +3kg mutta paino tippui alussa sen 5kg joten painoa on siis tullut 3kg-8kg ihan miten sen ajattelee. Itse ajattelen mielummin niin että painoa on tullu 2kg :D

(.) Viime perjantaina kävin ekassa kontrollissa sairaalassa. Viime sektiossahan sis huomattiin kohdunkannakkeiden antaneen periksi 10cm alueelta ja lapsi oli ainoastaan sikiökalvon ja virtsarakon varassa :O Lääkäri ultrasi ja totesi kaiken olevan suht hyvin, hiukan ohuempi reuna alhaalla on ja sitä kontrolloidaan säännöllisesti. Seuraava aika 4vkon kuluttua ja sen jälkeen tiheämmin. Sanoi vielä, että yritetään mahdollisimman pitkille viikoille päästä ennen leikkausta ja tuo lause sai aikaan sen että rupesin oikeasti miettimään vauvatavara hankintoja. Herkästi pitää ottaa yhteyttä synnytysvastaanottoon jos on vähääkään sellainen olo että kaikki ei ehkä ole ihan hyvin. Ole tässä sit rennosti tuollasen uutisen jälkeen. :( Ja ei tuo kuopuksen (12kg) kanniskelu paljon varmaan auta asiaa, hän kun ei vielä kävele itse. Vielä ei tullut liikunta ym kieltoja, vähän pelkään että ensi kerralla voi olla toinen ääni kellossa. Siitä, miten pärjään kuopusen kanssa muutaman kuukauden päästä, ei ole hajuakaan.
Mies alottaa kesälomansa heinäkuussa ja tässä ollaan vähän funtsittu että mitäs sitten tehdään jos vauva syntyykin jo kesäkuun puolella. Sinänsä vauvan kanssa varmaan pärjään päivisin mutta esim kuopuksen nostaminen syöttötuoliin/siitä pois on täysin mahdotonta hetken aikaan sektion jälkeen. Pyllyn pesusta nyt puhumattakaan. Noh, ehkei saisi maalata piruja seinälle ennakkoon mutta kyllähän nuo kaikki mietteet takaraivossa pyörii..

Kukkikselle vielä tsemppiä, kiva että kaikki on hyvin ja ennallaan =)

Pikkarainen&Sisu 24+5
 

Yhteistyössä