<3<3<3 Heinäkuun Onnenhiput 2011 Maaliskuussa <3<3<3

Tervehdys täältäkin!

Tsempit vuotelijoille ja istukan kanssa jännääville! Kyllä mäkin alussa mietin tota istukan paikkaa ja harmittelin jossain vaiheessa, että jos sen takia joutus sektioon.

Galluppiin: olen 160cm pitkä ja sf-mitta menee yläkäyrän yläpuolella (kahdesti mitattu). Maha tuntuu jo isolle ja on tiellä lähes koko ajan. Varsinkin kun esikoista pukee ja kantelee. Myös esikoista odottaessa maha oli tosi iso ja sf-mitta käyrien yläpuolella koko ajan oikeastaan. Esikoinen olikin sit iso vauva (viikolla 36+0 kun syntyi 3380g). Synnytysvastaanotossa kätilöt naureskeli, että ei uskoisi että juuri minä olen siellä kuukauden etuajassa, jos mahan kokoa katsoo. :D

Supisteluja on päivittäin, mutta ei kivuliaita. Tuntuvia ovat kyllä. Turvotus jatkuu edelleen ja on aika megaluokkaa. Kädet ja jalat kipeät ja yöllä herää vähän väliä, kun kädet puutuu ja menee tunnottomaksi.

Sokerirasitus olisi tiistaina. Yöks! Viimeksi mulle tuli sen jälkeen tosi huono olo ja kauhee vapina, kun sokerit eka nousi ja sit laski todella nopeesti taas alas. Mulla oli 2h arvo jo matalampi kun paasto silloin. Onneksi mies on kotona ja hoitaa esikoista sen päivän, jos taas olo on yhtä kehno.

Barbapörrö ja Urkki 25+1
 
Hei pitkästä aikaa!

Kirjoittaminen on jäänyt. Ehkä nyt on niin seesteistä aikaa, ettei asiaa tunnu olevan. Tai sitten odotan pelolla tiistaista ultraa. Rakenneultra oli neljä viikkoa sitten ja sieltä saatiin poikalupaus. Rakenteet näytti olevan ihan kunnossa, mutta ultran loppumetreillä tuli koko sairaalaan sähkökatkos. Niinpä mennään vielä uudestaan ultraan. Toisaalta miehen perinnöllisen sydänvian takia on tarve katsoa vielä tulokkaan aortta tarkemmin. Toivottavasti siellä ei nyt näkyisi mitään outoa...

Galluppia: Oon 174 pitkä ja sf-mitta oli pari viikkoa sitten keskikäyrän yläpuolella. Pystyn peittelemään mahaa vielä vaatteilla, mutta esim. uus kevättakki oli jo pakko ostaa. Mutta kyllä mahan nyt jo huomaa:D

Kunto on yllättävän hyvä. Hiihdin viikon reissulla Lapissa melkein 60 km. Tarkkailin kyllä sykkeitä ja jätin isommat tunturit kapuamatta. Supistelee nimittäin välillä. Levossakin. Lisäksi matkalla huomasin että rinnat tiputtelee nestettä. Jospa se lupais hyvää imetystä ajatellen...?

Yritän nyt kirjoitella aktiivisemmin! Raikkaita kevätpäiviä!

Sinadrius ja poitsu 25+0 POKS!
 
Pitkästä aikaa täällä pyörähtämässä. Tämän viikon loman aikana ei ole oikein netissä tullut pyörittyä, joten on jäänyt lukemisetkin väliin.

Me käytiin perjantaina 4D-ultrassa ja saatiin lopullinen varmistus sukupuolesta. Eli saa päivittää kohdalleni tyttölupauksen :heart: Meille ei taaskaan riittänyt ultraa varten varattu aika, vaan meni 10 minuuttia yli. Tuo meidän neiti tuntuu olevan niin itsepäinen tapaus ;)

Huomenna sitten taas töihin ja tiistaina neuvolaan, jospa siellä mitattaisiin ekan kerran sf-mittakin niin pääsen osallistumaan galluppiin.

HennaN & Onerva 23+2
 
Mullakin on vähän vierähtänyt siitä, kun viimeksi kirjoitin - lukemassa oon kyllä käynyt aktiivisesti. Toivottavasti tosiaan tää meidän pino ei kuihdu facebookin tai muun takia, onkohan siellä miten aktiivista kirjoittelu? Itse en oo liittynyt ja toistaiseksi tää riittää mulle.

Kukkiksella oli ollut jännitettävää, onneksi kaikki nyt hyvin! Toivottavasti vuodot loppuvat ja pääset kokonaan tuosta huolesta.

Niiskulle osanottoni :(

Reppasenkeli Tervetuloa palstalle!

Pinja ja HennaOnnea hyvistä ultrakuulumisista!

Mayingalla ja Sinadriuksellaihanan kuuloiset Lapin reissut! Sinadriukselle vielä tsemppiä ultran jatko-osaan!

Nennalla oli ollut kurja neuvolakokemus :( Ei varmastikaan mukavaa käydä tollasia asioita läpi uudestaan ja uudestaan. Itseä myös joskus harmittanut, kun th ei ole vaivautunut etukäteen lukemaan esikoisen lääkäripapereita ja vastaanotolla sitten hätäpäissään ottanut niistä esille jotain ihan epäolennaisia yksityiskohtia. Mistään ahdistavista asioista ei kuitenkaan ole ollut kyse, joten siinä mielessä sulla ollut vielä triplasti inhottavampi tilanne.

Barbapörrö Mulla myös runsasta turvotusta :/ Aamuisin herään usein toinen käsi ja jalka puuduksissa. Sormukset sai jo raastaa kokonaan pois sormista. Th:n kommentti oli, että vauva mahd. painaa jotain hermoa, mistä seuraa puutumista.

Kommentoinnista sen verran, että osa jutuista jää varmasti kommentoimatta senkin takia, että välillä tulee niin paljon tekstiä pienessä ajassa. Itsestä tuntuu, että puolet jutuista jää usein kommentoimatta, kun tekstit tippuvat edelliselle sivulle jne. Kirjoittele ihmeessä vaan jatkossakin, kyllä niitä kommenttejakin varmasti tulee! :)

Neamma Kurja, että sulla oli ollut kipeitä suppareita. Sen verran kuitenkin lohdutuksen sanoja, että mulla oli samantyyppisiä pari vkoa sitten ja huolestuneena jo soitin neuvolan päivystysnumeroonkin. Torstaina pääsin sitten nlalääkärille, joka totesi, että paikat ovat kiinni, eikä mitään muutoksia ole tapahtunut. Myös Emilienille tsemppiä lekurikäynnille! Toivotaan, että supparit olleet teilläkin viattomia!

Gallup Itse olen 161,5 cm ja sf-mitta oli 23 cm viime raskaudessa vkolla 22+4. Yläkäyrän yläpuolella meni koko raskauden ajan ja isolla vauvalla "peloteltiin", mutta poju oli kuitenkin 3,5 kg eli keskikokoinen. Tässä raskaudessa ei ole vielä mitattu, mutta epäilen, että samoissa mennään. Tällä kertaa päätin, etten turhaan stressaa mistään spekuloinneista, koska pieleen menivät viimeksikin. Epäilen, että mun kohdalla sf-mittaan vaikuttaa ainakin ruumiinrakenne (lyhyt selkä), pituus(lyhyys), istukka edessä ja mahd. parin kilon ylipaino

Omaa napsukkaaHuomenna neuvolaan kuulemaan Kela-kuvioista. Viime viikolla oli tosiaan neuvolalääkärin ylimääräinen tarkastus jatkuvan supistelun takia (parina pvänä kipeitäkin ja painontunnetta alaspäin), mutta onneksi kaikki ok alapäässä :) Lääkäri sanoi, että kun on yksi täysiaikainen raskaus takana, ei tämäkään vauva ennenaikaisesti ulos tule, ellei sitten ole jotain "vikaa" taustalla, mitä lääkäritkään ei osaa ennustaa. Helpottavaa oli kyllä kuulla toi, koska jatkuvien suppareiden takia on toki käynyt mielessä. Liikunnasta tenttasin vielä sekä th:ta että lekuria ja jälkimmäisen kommentti oli, että tässä vaiheessa kaikki muu, mikä tuntuu hyvältä on sallittua, paitsi ratsastus ja korkeushyppy ;) Mä päätin siis huoletta jatkaa tanssitunteja ym. niin kauan kuin itsestä tuntuu hyvältä; mikä helpotus - ne kun tuottaa mulle niin paljon iloa ja energiaa arkeen, vähentää kipuja jne.

Hankinnoista vielä sen verran, että luulin vaatemakuni olevan ihan unisex/retro/värikäs, mutta nyt kun saimme tyttölupauksen, olenkin hamstrannut sitä kuuluisaa vaaleanpuanista kaapit täyteen..mihin tää vielä johtaa? :O :)

Pihlamaria & Hippula 22+3
 
Nyt joutuu varata ajan hammaslääkärii.. Alkaa olla tuo yks hammas niin kipiä jo, vihoitellut jo useamman vuoden sillotällö, mutta aina menny kipu ohi.. Nyt oli yö yhtä helvettiä!! Kai sitä nyt on pakko vaan uskaltaa... Ainakaa kehtaa sanoa koska oon viimeksi käyny, ku oon vaihtanu paikkakuntaa niin ei taida nähdä koneelta!! :D
 
Huomenta kaikille!

Me ostettiin eilen brion happy yhdistelmät, toivottavasti on hyvät. Aiemmin ollut emmaljungat, ja vaikkakin olivat hyvät työntää, niin kaikenlaista vikaa piti olla korjailemassa välillä. Näitä sitten myyjä suositteli kestävyytensä puolesta ja pitäisi olla meidän vaihtelevassa maastossa hyvät työntää. Kovalla kantokopalla, täytettävillä renkailla ja enemmän joustoa omaavan rungon kanssa. Oli aika hauska tosiaan, että lähes kaiken sai valita itselle sopivaksi ja sen mukaisen paketin sitten saa. Aivan mahtava myyjä oli, tunsi asiansa ja erittäin miellyttävä muutenkin. Lämpöpussikin tulee pakettiin mukaan, oli joku brion oma tarjous voimassa.

Kirppiksellä käytiin myös etsimässä pojalle vaatteita, mutta ei jostain syystä yhtään mukaan tarttunut, huono päivä sen suhteen... Hyppykiikku sieltä kuitenkin ostettiin, edellinen tuli annettua pois, ja meillä ollut aivan ehdoton hitti aiempien lasten kohdalla. Löytyi juuri meille sopiva väri ja muutenkin ihan uuden oloinen Emma-kiikku.

Gallup: Pituus 163 sf tosiaan viimeksi sen 25, eli huiteli aivan omilla käyrillään. Maha hirvittävästi jo tiellä eikä edes normipaidat yltä enää mahan alle, joten suuri tosiaan on, mutta niin mulla ollut aina, joten eipä tuo itseä ihmetytä. Lähinnä muut kauhistelevat kokoa...

Turvotusta ei vielä ollut, eikä tarvitsis tullakaan...

Knox ja Papu 21+4
 
Heippati hei!
Nyt on reissusta kotiuduttu ja sääolot onneksi oli mukavat ajelua varten.
Neitin juhlat oli oikein onnistuneet ja kuvauksetkin onnistu vaikka mä vähä niitä jännitinkin että miten neiti niissä onnistuu paikoillaan pysyy..

Kukkiksella ollu taas jännät paikat. Nyt sitten vaan lepoa,lepoa ja lepoa..
Varmasti tosi pelottavaa tollanen..

Tervetuloa uusille!
Ja onnea poika ja tyttö lupauksen saanneille.

Mulla on nyt näin aamutuimaan aika pitkät piuhat taas että mihi kaikkeen tartteis kommentoida eli anteeks jos en tähän viestiin kaikkea muista. Kommentoin sitten kun muisti alkaa heräileen :)

Siis noi mun neuvolakäynnit on joka kerta samanlaista jos on esim sijainen paikalla.Kaikille "uusille" pitää selittää koko hemmetin tarina,koska ne ei kerkee lukemaan jokaisen potilaan taustoja täydellisesti läpi- no lukis edes niiden joilla on jotain tämäntyyppistä takana,niitäkin kun on.
No,aikansa kutakin...toivottavasti..

Mulla on keskiviikkona taas neuvola,lääkäri sellanen, heti kasilta aamulla,ihana heräillä taas yli aikasin.
Mulla toi 4v pojan hutales on alkanu herään jo kuudelta aamulla,jopa aikasemminkin ja sitten se herättä pikkusiskonsa ja sit tietty munki on noustava ettei ne tee mitää pahojaan,ku poika on kyllä niin maan mainio tyttöö ohjeistaan kaikkeen ilkeeseen :D

Mutta tämä tällä erää tähän. Pakko men juomaa kuppi kahvia että heräilee taas arkeen ja jaksaa purkaa matkalta tuleet laukkuset ja pistää kaikki likaset taas pyykkiin.
Menee varmaa taas kaks päivää enneku reissun jäljet on poissa :)

Jatkoja mammat!!
Nenna ja
 
Huomenta!

Viimeviikko meni poitsun kanssa kotona, nyt on neidin vuoro. Pojalla silmätulehdusepäily... neidillä silmät ovat selvästi tulehtuneet, odotellaan tässä just lääkäriaikaa : /

Ultramulla on huomenna se ylimääräinen ultra, mutta silti se huollettaa... kun sen toisen vauvan sydämen rakenteita ei saatu kunnolla näkymään ja nyt niitä tutkitaan samalla huomenna kun se joku setä tutkii sitä 4d-ultraa... hmmm...

Galluppiin No sukkia/kenkiä en saa enää ilman apua... Housujen riisuminen sattuu häpyluuhun kun nostan eka toista jalkaa ja sitten toista... jos seisaaltaan riisun.
Sfse oli rv 19...21cm eli ylikäyrillä mennään mutta vissiin mun kohdalla sillä ei niin merkitystä koska neuvolakortin mitathan on oletetusti yksöisodottavien mittoja.... ja määritelmiä. ja itse olen 170cm lähtöpaino 82kg ja nyt on n. 94kg mut on mulla kilon verran vauvaakin masussa :)

Imetyksestä mulla maito noussut aina synnytyksestä komantena päivänä ja sihen asti vauva on roikkunut rinnalla kiitettävän tiheesti. Mulla ei ole ollut ikinä ongelmaa että rinnat olisivat tulleet liian täyteen... päinvastoin ovat olleet niin olemattomat että! Tuntuu että raskauden aikainen turvotuskin tuo nätimmät muodot rintoihini kuin kohuttu "maidon nousu" Mitenkään katkera tai mitään ol... :whistle: Yksi iso ongelma imetyksessä on ollut suihkutissit???? mä en tajua kun en mukamas osaa mitään ja vauva ei kuitenkaan saa tarpeeksi maitoa ja kuitenki vauvan oltaessa rinnalla se meinaa tukehtua mun maitosuihkuun. Mä en tajua miten mä saisin se olemaan sillasta rauhallista herumista. Tarviiko mun eka pumpata ja sit vast ruokkia vauva... hmm... en mä osaa se on jotain niin hankalaa ja nyt vasta koetellaankin kun tarvii kahta samaanaikaan imetää!??!?!? millä sekin onnistuu eihän mun rinnat edes ylety molemmille jos ovat päät vastakkain. Kait sen sit näkee....

Liikkeistäviikonloppuna oli hurjat zumbalot ja nyt ollu eilen ja tänään aika hiljaista mutta liikkeitä kuiteskin tuntuu ei tarvitse huolestua.

Mä miettisin et pitäiskö mun ottaa huomenna sinne ultraan mun äiti?!?!? Ko joudun muuten yksin menemään ja äiitini on aina halunnut saada kaksoset ni jos se tykkäis. Ja varsinki kun se on 4deenä ;)

Onko muilla maha ihan sekasin. Ummettaa ja sit taas välillä hyvä ettei housuun asti tule... mulla on ihan omituinen maha. Eiliseen asti ummetusta ja nyt taas kiertää ja tuntuu ihan piiptaudin alulta. Mut ei kuitenkaan ole sitä vaan se menee pois ja sit alkaa taas ummettava jakso ja ruokavalio ei kuitenkaan ole muuttunut ja rautalääkekkin sama... omituisen ärsyttävää.

Jaahas nyt täytyy taas mennä.

Niisku-rouva + prinsessat

 
Heips kaikille!

Kohta on neuvolaan lähtö edessä ja tuun sit sen jälkeen kertomaan ton sf-mitan. Mun masu on ku keilapallo, mies eilen toikaisi että näytät ihan lehmältä jolla on kauhee pötsi! Toi mun mies sitten osaa ton hellittelyn. :D Maha on jonkun verran tielä, mutta musta tuntuu et sen iso koko häiritsee enemmän muita eli niitä mahankauhistelijoita joita tuntuu olevan. Osa kyllä kauhistelee myös jenkkakahvoja ja käsien alleja! Kerrassaan ihania ihmisiä ;).

Mä en ole huomannut yhtään supistusta, mutta toisinaan tulee tosi lyhyt viiltävä kipu ihan tonne häpyluun reunamille! Mahtaakohan poika iskeä nyrkillä? Toivottavasti kaikkien supparit on vaan niitä harkkareita eikä mitään sen kummempia! Vaikka varmasti inhottavia nekin on! Mun työkaveri supisteli jotain viikolta 15 saakka ihan taukoamatta, mutta yliaikaiseksi vauva meni! Eli ei tosiaan pakosta merkkaa mitään!

Ja tosissani toivoisin jo kaikkien vuotelujen lakkaavan! Ne on NIIN inhottavia!
Ja sinadriukselle onnea uuteen ultraan! Ja ihanan kuulloinen lomaviikko sulla ollut!

Nyt on vihdoin meidän poikakin pari päivää antanut liikkeiden tuntua. Mies tunsi eilen ekan kerran kunnon potkun mahan päältä. On se vaan jännää ja ihanaa.

Oon niin iloinen että kysyttiin ultrassa sukupuoli. Musta vaan tuntuu että mä saan jotenkin paremman yhteyden tän vaavin kanssa kun tiedän kumpi on tulossa. Toivon niin, että lupaus pitäis paikkansa, kun oon jo nyt ihan myyty meidän pojalle! Jotenkin se tuntuu nyt niin oikealta että poikahan se on!

Kirppikseltä mä en oikein osaa ostaa yhtään mitään, en ymmärrä mistä se johtuu, mut aina tulee sellanen olo et ei tää nyt oikeesti niin halpa olekkaan kun on kerran käytettykkin. Miksiköhän mulla aina iskee nuukuus kirppiksellä!

Itselle ostelu on kyl kans jäänyt! Löysin vaiks kuin ihania toppeja mut en uskaltanut ostaa kun ei oikeen tiedä että mahtuuko niihin sitten enää kesällä! Jotain vaatteita pitäis kyllä ostaa kun kohta ei ole enää mitään päälle pantavaa! Yhdetkään aiemmat housut ei mene enää edes nilkoista ylös joten niitä olen kyllä joutunut jo ostelemaan. Ja ostin ihanan kevät takin hm:ltä. Se jotenkin imartelee tota masua, josta oon kyllä aika ylpee!

Anu musta tuntuu et munkin hampaat on jotenkin kipeämmät/heikommat nyt raskauden aikana, vaikka olen kalsiumia syönytkin!

Barbapörrö
mulla on kans jo turvotusta, mutta ei mitään megalomaista! Iltaisin on jalkapohjat kipeät ja kauheat sukan jättämät rantut. Johtuu kyllä mun seisomatyöstä! Onko kellään muuten tukisukkia käytössä? Onko niistä hyötyä?

No nyt neuvolaan, mars...

Tiinu ja Jäppinen 21+6
 
Onnea kaikille synttärisankareille muuten:flower:.Oli ainakin muumin ja nennan lapsilla juhlia ollut:)

muumi minkä ikäisiä sankareita teillä olikaan?.

Meilläkin on synttärirysä tässä keväällä!.Tytön seurapiiri 7Vee juhlat tossa parin viikon päästä.Ja noi pienet on syntynyt 15.5 ja 26.5.Vuoden ikäerolla,kätevä pitää yhteis juhlat:).

Toi kohta 7v on kyllä suunnitellut juhliansa piiiitkään!.Kutsut pitäisi viedä huomenna.Tulee juhlahumu viikonloppu,lauantaina tulee kaverit (7kpl) ja sunnuntaina koko suku:D.
ja lauantaina pitää vielä leipoa sunnuntain vieraille..huh,onneks ne vasta siis 2.4:)

Mäkin kovasti odottelen neuvolan soittoaikaa.saisin aikaistettua sitä mun lääkäriä.Pakko päästä tarkistamaan tilanne,kivut on sellaisia että välillä jo itseäkin huolestuttaa.

Vaatteita olen kirpparilta ostanut jo aika paljon.Lähinnä lyhyt hihaisia bodyja kun ei kesällä paljoa pitkähihaisia tarvii.

Mutta eipä taas muuta tule mieleen:)

vointeja! Mm itu 24+2

Onko muuten moni teistä unohtanut ikänsä??.Mulla on ollut vimeisen kahden vuoden aikana ollut hankala muistaa että paljon sitä täyttääkään!.Eilen sitten aloin miettimään että kun laskettuaika on 9.7 ja mulla synttärit 23.7 että ei ainakaan omalle synttäreille osu.
Oli pakko tarkistaa mieheltä minkä ikäinen olinkaan:D.joka vuosi sama juttu:D
 
Piti vielä äkkiä poiketa niiskulle toivottamaan hyviä ultria ja ota vaan äiti mukaan! Mun äiti kävi mun kans muutaman kerran lapsettomuuspolilla ja oli tosi hyvä, että oli sitten heti ottamassa vastaan mun itkut! Vaikka en nyt usko, että niiskulle tulee muita kuin onnen kyyneleitä, mutta ihana nekin on jonkun kanssa jakaa! Ja meillä tyksissä oli aivan ihana mieslääkäri, oli tosin lapsettomuuspuolella, mutta toivoisin et ois sama teilläkin, on meinaan jotenkin ilo silmällekin ja aivan ihanan symppis (ensimmäinen ja ainut joka yritti lohduttaakkin mua)! Oli antti etunimeltään!
 
No tulin jo vastaileen näihin yleisiin..
Galluppiin sen verran että mulla on hankala saada kenkiä ja sukkia jalkaan myös,ei vaan meinaa taipua kun maha on tiellä.Mammahousuja mulla on kolmet joista menee enää kahdet ja niistäkin toiset tosi vaikeesti,eli niitä pitää mennä kohta ostaan taas uudet.Muutenkin on melko kömpelö olo ja esim sohvalla jos makaan niin ylösnouseminen tuottaa kyl ähinää ja on aika extream laji :)
Sf mulla oli 22+5 se 23cm joka neuvolatätskynkin mukaan oli aika iso,eritoten kun aikasemmissa raskauksissa se on ollun samoilla viikoilla se 17-18cm :D
Mahan ympärys tänään on 106cm.

Imetyksestä
Mulla on maito noussu välittömästi lapsen synnyttyä,eli heti oon päässy imettämään ja sitä on tullu aina riittävästi,jopa paljon ekoina parina viikkoina. Mutta maito tyrehtyy aina parin kk imetyksen jälkeen totaalisesti tai sitten muuttuu niin ohueksi vesimaidoksi että sillä ei enää vauvan masu täyty-
Tuota neitiä kun imetin niin siinä kahden kk kuluttua toisesta rinnasta loppu maito ku seinään. Sitä siis ei enää tullu.Oli hullunkurisen näköistä ku toinen rinta oli ihan pieni,siis no normaalin kokonen ja toine oli hillitön maitoutare :D joten lopetin sitten sen kokonaan,eriparitissinä ei ollu yhtään kiva olla :)

Liikkeet tuntuu hyvin joka päivä.Joskus on rauhallisempaa ja joskus on kunnon meiningit meneillään mutta siis liikkeitä tuntuu kyllä.

Ummetusta on täälläkin eikä oikeen mikään meinaa auttaa....
Muistan ku kakkosta odotin (ekasta mulla ei ollu mitään tällästä) niin synnytyksen jälkeen oli aika nautinto mennä vessaan kun odotusajasta meni noin puolet ettei tarvinu ku pissalla käydä :D
Vaikka syön tota rautaa niin ei sekään siihen kyllä auta...

Mutta joo tämä tällä erää...taas !
Nenna
 
Tiinu; Mullakin tosi symppis se mieslääkäri hiukan vanhenpaa ikäluokkaa ja ihana laineileva tukka. On aidosti kiinnostunut näkemästään, näki A-vauvalla pallean ja keuhkot ni hyppi ihan riemuissaan kun niin ovat nätit... aluksi se oli aika hassua mutta tunnin kiljahtelujen jälkeen ihanaa kun joku oikeesti välittää eikä vedä ns hihnatyöllä =)
 
Moi, tulin heti tänne hehkuttamaan hyviä uutisia! Eli äsken tulin lääkäristä, joka saikin selville verisen vuodon syyn! Eli nyt on sit kuitenkin mulla etinen istukka, joka on vuodellut ja kerännyt siihen kohdunsuun eteen sellasen verihyytymän, joka nyt sit tihkuttaa sitä vanhaa verta.En tiedä miksei viikko sitten tuo istukan reuna siinä kohdunsuulla sitten näkynyt, nyt oli 1cm päässä ks:sta. Uuttakin verta välillä tulee, mutta jos ei suurempia määriä tule niin ihan ok. Varsinaisen liikunnan kiellon sain, mutta muuten peruskotiaskareet saa tehdä. Ja vauvalla kaikki hyvin! Nyt oli taas heittänyt kuperkeikan ja pyllyllään siellä istuskeli. Ajattelinkin, että varmaan on niin päin kun taas liikkeet vaimentunu entisestä.

Onhan tuo vähän suurempi infektioriski, mutta toivotaan nyt, että se vielä sieltä häviäisi, kuukauden kuluttua on nyt sitten kontrolli! Mä oon niin onnellinen! :heart:

Anulle tsempit hammaslääkäriin, toivottavasti helpottaa!

Tiinulla ihanan kohtelias mies :D

MM: Mä kans olin ihan pihalla omasta iästäni, itseasiassa kaverille kauhistelinkin, että mäkin täytän jo 27, niin mies siihen, että no etkä täytä kun 26 :D Hauskaa!

Niisku-rouva: Ihmeessä otat äitis mukaan! Mua vähän harmitti itteä, etten saanut ottaa äitiä tai siskoa vielä miehen lisäks mukaan... Vaikka mun mieskin on paljon mukana ja vauvasta innoissaan niin jotenkin olisin halunnut vielä kuitenkin jakaa sen tilanteen jonkun naisen kanssa...

Kukkis ja neiti 23+2
 
Noniin neuvola takana ja galluppiin tulen nolona vastaamaan eli pituus 160cm, viikot 21+6 ja sf 23cm. Neuvolatäti oli kyllä "kauhuissaan" isosta vatsasta ja rypisteli otsaansa kun katseli miten kohtu on reilusti navan yläpuolella. Kyseli onko suvussa diabetesta, no on, ihan sisarella tyypin 1 diabetes josta kyllä jo aiemmin olen maininnut. Oli neuvolatäti myös tyytyväinen, että on toi vko 28 kontrolliultra niin näkevät sielä sitten onko lapsi liian iso tai lapsivettä liikaa! Yritin kyllä nytkin sanoa että rakenneultrassa vauva vastas kooltaan täysin ikäistään, ei ollut yhtään liian iso...

Itse en usko minkään olevan huonosti tai vauvan olevan liian iso. Syön terveellisesti ja liikun, en mä paljoon enempää voi enää tehdä. Se oiskin eriasia jos omatunto alkais tässä kolkuttelemaan jostain syömisistä tai liikunnanpuutteesta, mutta kun ei ala! Luulen että tasottuu vielä toi sf-käyrä loppua kohden....

Mun ikä vaihtuu ikävä kyllä tällä viikolla joten se on nyt niin ajankohtainen etten ole päässyt sitä unohtamaan :D

Niin ja kukkis ihanaa kun syy löytys! On paljon helpompi olla kun tietää syyn! Koskeeko liikuntakielto koko raskautta vai saatko taas lisätä liikuntaa vuotojen loputtua?

Tiinu ja PIENI 21+6
 
Minä en ainakaan ole ikääni oikein muistanut sen jälkeen, kun 20 täytin. Onko tuo sitten itsensä suojelua karulta totuudelta tai jotain :D.

Nyt on pakko kirjoittaa tuosta sukupuoleen pettymisestä, kun just luin sen täälläkin mainitun jutun kaksplussasta. Itse olen joka raskaudessa rakenneultran jälkeen ollut vähän sillai höh-mielialalla sukupuolen suhteen ja tätä ihmetellyt kovasti. Ensimmäisestä nimittäin toivottiin pienesti poikaa ja poikahan tuo oli. Toisesta toivottiin miehen kanssa tyttöä ja sellainen tuli ja tästä nykyisestä ei itsellä ollut minkäänlaista toivetta, kun molemmat kuitenkin jo oli ja miehellä oli selvä poika-olo, poika siis tulossakin. Aina siis osunut ihan kohdalleen "toiveet", eikä nuo toivomiset yhdenkään kohdalla edes ollut mitenkään kovin vakavia, lähinnä sellaisia, että jos nyt napista saisi valita niin sitten näin... No, tästä huolimatta joka kerran jälkeen on tuntunut hetken hieman surulliselta ja vasta nyt tuota juttua lukiessa hoksasin syyn tähän. En ole tosiaan pettynyt lapsen sukupuoleen kertaakaan, kuten olen tähän asti ihmetellyt, vaan kokenut haikeutta toisen sukupuolen "menettämisestä". Kun kumpikaan vaihtoehto ei millään kerralla ole ollut ehdoton suosikki, niin sitten on aina puolet toiveesta menetetty. Saiko tästä nyt mitään tolkkua? Ja onko muilla ollut mitään vastaavaa kokemusta?

Vielä Niisku-Rouvalle, ainakin kaverini syötti kaksosiaan päät erisuuntiin, eli siis jalat vastakkain. Tai oikeastaan jalat olivat sikinsokin vatsan päällä hauskannäköisesti :D. Hyvin onnistui ilman apuakin, kun tottui tuplatohinaan.
 
ultrassa käyty, vauvan vointi varmistui hyväksi, ei siis mitään huolta ole siitä nestekertymästä, saattaa olla vaan jotain suolistossa olevaa...
ja tyttölupaus saatiin :)

käydään kuitenki viel kesäkuun alussa tsekkaamassa tilanne :)

hyvä näin on ainakin kaikki valmiina esikolta!! :D

supistelu tulee muutamia kertoja päivässä semmonen kiristävä tunne mahaan, vatsa kovettuu ja olo semmonen 'kumma' hetken, ei kuitenkaan kipua onneks :)

knox tuttua..... ekasta oli 'ihan sama' kumpi tulee, molemmille oli jo nimetkin valmiina tosi aikasten! no kun yksityisellä selvis (jotain viikolla 25 ) et tyttö tulee niin olin ihan et höh, meille ei tuukkaan topiasta, yhyyyyyyyy... : /
tyttö siis oli ihan yhtä toivottu kuitenkin.

nyttenkin pienen hetken olin 'pettynyt' toiseen tyttöön, nyt tuntuu jo tosi kivalta, tulee varmaan hyvät kaverit neiteistä :)

oma ikä mun piti tänään tosissaan miettiä kun lääkäri kysy ikää!!! :LOL:
mietin ja meinasin jo sanoo 22... :D

pikkurinsessa 21+5
 
Hello :wave:

Onnea jälleen kaikille tyttö- ja poikalupauksista!

Anu:lle tsemppiä hammaslääkäriin! Kannattaa ehdottomasti hoidattaa kaikkien muidenkin purukalustonsa kuntoon viimeistään tässä vaiheessa, koska suu on sellainen infektioriski, jonka kanssa ei kannata leikkiä odotusaikana. Ja nuo infektiot leviävät niin herkästi myös vastasyntyneeseen suun välityksellä. Tämän vuoksi suositellaankin kuulemma myös isukeille hammaslääkärikäyntiä ennen vauvan tuloa. Kävin juuri lokakuussa lekurissa ja nyt pari viikkoa sitten uudelleen vielä varmistamassa ettei reiän alkuja tms. ole tullut. Hammaslääkärinkin mielestä hyvää ennakointia ja sanoi, että on kyllä tehnyt paikkauksia vielä laskettuna päivänä äideille mutta homma ei hirveän mukavaa enää ole äideille mahan kanssa :) PK-seutulaisille suosittelen lämpimästi Megaklinikkaa Kampissa! Ajan saa saman tien toisin kuin kunnallisella ja mulla itse asiassa laskut olleet kunnallista puolta pienemmät.

Kukkaiskeiju: ihanaa, että vuotoon saatiin selvyys! Varmasti helpottaa oloa, kun tietää mistä on kyse :hug:

Neuvola: ohjelmassa perjantaina (jonka jälkeen galluppiinkin voin osallistua). Viimeksi käyty neuvolassa ja tsekkaamassa arvot joulukuun alussa (lääkärineuvolassa ei näitä perusarvoja katsottu), joten kyllä jo on aikakin. Olo on tosin mitä mainioin, joten en nyt hirveän huolissani ole.

Onko joku muuten käynyt neuvolasta ohjatulla fysioterapeutin luennolla? Meille varattiin aika mutta jouduin perumaan sen työkiireiden vuoksi. Mietin vain olisiko siitä hyötyä vai ei? Lantiopohjalihaksia osaan kyllä ilman opastusta huoltaa ja nostaa tavaroita oikein, joten ihan tuon takia en viitsisi luennolle raahautua :D

Mukavaa viikonaloitusta kaikille!

Zemar & Nasu (22+2)
 
Ihanaa Kukkaiskeiju, että vuodon syy selvisi! Nyt ei tarvitse sitten elää enää epätietoisuudessa! :)

Onnea kaikille hyvistä ultrakuulumisista! :wave:
Ja itse olen huomannut, että onpa muuten pikkusen vaikea shoppailla vaatetta, kun ei tiedä sukupuolta etukäteen.. Kaikki on joko niin tytölle tai pojalle. Meillä on tälle tulevalle oikeesti vaan pelkkää valkosta tällä hetkellä! :D Ja esikoisen jäljiltä vaaleanpunaista.
Meillä on miehen kanssa jotenkin hirmu vahva tunne, että tämäkin on tyttö.. mut saas nähdä, synnärille asti jännätään kuitenkin tällä kertaa! ;) Viime kerrallakin oli vahva tyttöolo, tyttöä luvattiin sillon ultrassa ja tyttö tuli. En tiedä sit mistä tää tyttöolo tulee.. aika samanlainen raskaus ollut, kun viimeksi ja ehkä vähän enempi myös toivon toista tyttöä..:ashamed:

Tiinu85: No onpas sulla tökerö neuvolantäti! :) Eiköhän sullakin (niinkun mullakin) tämä oma lyhyt varsi ole lähinnä syynä siihen isoon sf-mittaan! :D
Mulla oli viime neuvolassa (joka oli itseasiassa just rv 21+6) sf 24cm, oli kuukaudessa kasvanut 8cm. Ja nyt taas omasta mielestä tuntuu toi kohdun reuna paljon ylempänä siitä.. saas nähdä keskiviikkona mitä on mitat. Mulla esikoisesta kanssa oli koko raskauden ajan reilusta siellä käyrien ylhäällä, mutta tyttö oli syntyessään 3290 g, että ei tosiaan iso! Onko sulla miten päin vauva kohdussa? :) Sehän myös nostaa sitä mittaa.. itsellä tää on perätilassa ja niin oli esikoinenkin. Eikä toi iso sf mun mielestä mistään omista läskeistä kerro, niinkun joku täällä taisi mainita.. sehän mitataan niin napakasti! Eiköhän se iso vyötärönympärys enemmänkin meinaa ylimääräisiä kiloja! :whistle:
Niin juu ja rakenneultrassa vauva vastasi viikkoa pienempää.. Mä uskosin, että tuolla sf-mitalla voi suht' tarkkaan seurailla normaalipituisen ja -kokoisen äidin vauvan kasvua.. itse taas kun olen näin lyhyt, niin ei ne pidä yhtään paikkaansa, enkä ole niistä huolissani. Tottakai jos on lyhyt selkä ja lapsi väärinpäin, niin kohtu työntyy enemmän eteen.. Mutta kieltämättä esikoista odottaessa tuli mietiskeltyä niitä mittoja! :D
Mulla ei kyllä oma neuvolantäti ole yhtään kauhistellut mun mahaa, mutta onkin jotenkin niin ihanan maanläheinen ihminen, eikä hysterisoi liikaa mistään.. on ollut ainakin yli 20 tuolla töissä ja sen kyllä näkee varmuudesta :)

Muoks. Ja mitä nyt lueskelin tätä gallupia taaksepäin, niin kaikilla meillä lyhyillä näyttää olevan järestään se sf siellä käyrien yläpuolella omilla käyrillään. :D

Pearl ja pieni rv 25+4
 
Viimeksi muokattu:
Hei!
Kukkis: Ihanaa, että vuotojen syy selvisi! varmasti helpottaa omaa mieltä.
Kävin äsken kirpputorilla ja tein mahtavan löydön! Mulla on siis nuo Cragon peräkkäin istuttavat sisarusrattaat, muuten tosi hyvät, mutta pienen vauvan on vaikea olla siellä takana, kun se alusta on aika kova ja viimeksi kuljetinkin vauvaa vain turvakaukalossa siellä takana, ei kovin hyvä vauvalle. No, nyt löysin emman pehmeän vaunukopan joka on juuri sopivan mittainen sinne takaosaan! Nyt se on kuin vaunuissa nukkuisi, aivan mahtavaa! Vaunukoppa on ihan kuin uusi, ihan käyttämättömän näköinen ja maksoi vain 5e. :D
Supistukset helpottaneet kun koko eilisen lepäsin. Saas nähdä paheneeko taas iltaa kohden kun tää päivä on ollut yhtä hyppyä... Huomenna neuvola! Viimeksi ollut tammikuun alussa. :O
Neamma ja masumuru 21+5
 
Heips!

Mäkin käyn lukemassa joka päivä, yleensä useampaan otteeseen..Kommentointi on vaan jäänyt väsymyksestä johtuvan lahopäisyyden takia, vaikea muistaa mistä kaikesta on puhuttu..

kukkis Onneksi vuodon syy selvisi, mulla oli kanssa alkuraskaudessa useamman kerran vuotoja ja sitten vasta np-ultrassa selvis syy, joka oli sama kuin sinulla nyt. Mulle on kyllä jääny siitä vuodosta traumat, vieläkin veskissä käydessä kauhunsekasesti pelkään paperissa olevan verta..
hampaista: Musta tuntuu, et hampaat olis jotenkin "syöpyny" raskauden myötä ja olis jotenkin heikommat : /
Hankintoja en oo tehny, yhden bodyn oon ostanu..Oon ajatellut, että säästän sen ultran jälkeen, jos saatais sukupuolesta selvyys :heart: Siskolta sain kahdet rattaat, jotka ovat olleet hänen lapsillaan ja joitain leluja.
Supistuksia on monella ollut..itselläni ei tietääkseni..enkä varmaan tunnistaiskaan vaikka sellanen tulis vastaan :headwall: En sit tiiä siitä kolmen viikon takasesta episodista, että oliko sillon kyseessä supistukset vai joku muu. Sitä ei kyenny lääkärikään sillon kertoon, kun niillä ei ollu laitteita..

Mä alan oleen aivan poikki..Niin henkisesti kun fyysisestikin :( Mulla toi raskauspahoinvointi on kestäny pitkään ja niinkun se ei olis riittäny, sairastuin sitten noro-virukseen viime viikolla..Se kyllä vei totaalisesti voimat. Syöminen on ollu tosi heikkoa koko alkuraskauden, vaikka oon tosissaan yrittänyt, niin paino edelleen miinuksella :( Eikä toi noro yhtään auttanut asiaa. Onneksi mä en ole mikään hirveen pienikokonen. Mutta rupee toi veronsa viemään. Vauvalle varmaan (luojan kiitos) menee suurin osa siitä mitä syön. Joten omat voimat rupee oleen loppu..

Hirveen huolissani olen. Maha ei ole mitenkään iso, toki on hieman kasvanut. Neuvolassa ei ole vielä kertaakaan mitattu tota sf-mittaa. Rakenneultran jouduin perumaan viime maanantailta ton taudin takia. liikkeitä tuntuu, mutta ei hirveesti..tuntuu että ne on vähentyny. Vauva varmaan on vaan kääntyny niin, etten tunne kaikkia liikkeitä (istukka edessä) mut silti huolettaa.
Huomenna sitten olis se rakenneultra..pelottaa ihan hirveesti..Uupuneena varmaan kaikki asiat tuntuu paljon huolestuttavimmalta kun on..Kauhuskenaariot pyörii päässä.
Itkuisuutta on ollu ilmassa..Viimeviikolla vollotin 2päivää...en edes tiiä mitä..Onko muilla? Vai oonko mä vaan niin väsyny? Onko täällä muita väsymyksestä kärsiviä?

Yritän huomenna tulla kommentoimaan miten ultrassa meni. Anteeksi kauhee valitus :ashamed:

mei-mei ja masuasukki 21+6
 
Mei-mei Tsemppiä! Et ole ainut väsynyt. Mua väsyttää edelleen vaikka alun pahin väsymys on takana päin. Ja itkuhan se helposti tulee jos väsyttää.

Sukupuolesta
Kyllä minullakin oli haikea olo kun en saanut toista tyttöä. Tosin olisi varmaan ollut myös jos vauva olisi ollut tyttö. Jännä juttu sinäänsä.
Puutuminen Kärsiikö muut puutumisesta? Herään melkein joka yös siihen että niskat ja käset on ihan puutuneet. :/
 
Hienoa, että kukkiksen vuodon alkulähde selvisi. Ei tarvitse olla niin huolissaan enää, kun tietää syyn moiseen vuoteluun =)

Mun piti varta vasten tulla kommentoimaan mei-mein itkuisuutta. Et ole ainoa! Oon oikeastaan koko tän raskauden ajan ollut tosi herkkänä kaikesta, mitä tapahtuu tai ei tapahdu, tai mitä joku sanoo tai on sanomatta. Joku ihan pienikin juttu voi paisua niin suureksi, että joko kimpaannun ja vihastun aivan totaalisesti ja olen mykkäkoulua monta päivää (en esimerkiksi voi sietää miestä lähelläkään mua, vaikka se ei olisikaan tehnyt mitään "väärää") tai sitten mun on mentävä vallan suihkuun itkemään ja vollaamaan, ettei mies tai esikoinen ahdistu mun tilasta liikaa. Varsinkin poika 3vee on tosi ihmeissään, kun äiti on välillä kuin maansa myynyt ja välillä ihan normaali... Ei sen ikäiselle voi mitään hormoneista selittää. Ja varsinkin jos oon itse ihan huuruissa, niin tosiaan tuntuu, että maailma OIKEASTI kaatuu päälle, ihan sama onko hormoneja vai ei...

Kauheinta on, etten voi tälle tunteiden heittelylle mitään. Vaikka kuinka yritän päästä itkusta tai kiukusta järjen avulla irti, niin ei todellakaan onnistu. Joskus tuntuu, kuin olisin suorastaan masentunut, mutta sekin voi yllättäen helpottaa vaikka niin, että shoppailen heräteostoksia. Esimerkiksi eilen pakotin miehen ostamaan meille uudet koristetyynyt olkkariin, ja oho, ei masentanut sen jälkeen enää ollenkaan :confused:

GALLUPiin vastaan, että
oon 178cm pitkä ja
sf-mitta oli viimeksi mitattaessa 21cm (rv 22+2).

Sukkasillaan ja pikku sukka rv 24 POKS!
 
Meimeille; mulla oli juurikin sinunlainen olotila silloin, itkin enkä välttämättä edes kunnon syistä tai no olihan mulla iso huoli vauvoista. Nyt kun rakenneultra jo oli ja meni on olo ollut kivuista huolimatta positiivisempi. Kivut väsyttävät nopeammin päivän aikana mutta kun ajattelee että ehkä huomenna on parempi niin hiukan helpottaa. Mullakin tuli viimeksi eilen aamuoksennus vaikka monta päivää ollutkin jo poissa ja kun yökkäsin niin voimakkaasti tuli pissat lattialle. Olin siis menossa aamupissalle ja siinä vaiheessa ei kyllä mitkään lihakset pidättele koko yön pissalastia jos kaksi 400g vauvelia puskee päillään ja yläpäästä lentää ilman varoituksia ykä... se oli kauheaa.

Mutta niin itkuisuutesi on täysin normaalia. Sulla on kauhea olla oksentamisen takia ja kun et ole päässyt vielä rakenneultraan niin kyllä sä sitäkin ressailet jatkuvasti :hug: Toivottavasti huomenna tulee hyviä ultrakuulumisia ni varmasti alkaa itkuisuuskin vähenemään :hug:

kukkiksellehyvä että syy löytyi :) :hug:
 

Yhteistyössä