<3 <3 <3 Heinäkuun Onnenhiput 2011 Joulukuussa <3 <3 <3

Heippa!

Nyt on viimeinkin se odotettu np-ultra takana. Kaikki sinänsä ok, turvotusta normaali määrä ja pikkuinen mennä vipelsi :heart:

Ainoa poikkeava juttu oli se, että pikkuisella saattaa olla napanuoratyrä, eli suolisto ei ole vetäytynyt kunnolla vatsan puolelle. Asia saattaa korjaantua vielä itsekseen, kun viikkoja on näin vähän, mutta asiaa seuraillaan. Päästään siis ultraan uudelleen jo ennen rakenneultraa, mutta en vielä tiedä, milloin. Mistään vakavasta ei ole luultavasti kyse. Ajattelin, etten rupea nyt googlettelemaan ja luomaan mitään kauhukuvia - asiat kyllä selviävät aikanaan.

Tsemppiä muille ultraan menijöille!

Liisakaisa ja Myyrä 11+2
 
Mä taisin tuntea eilen ensimmäiset pienen pienet liikkeet, en ymmärrä voiko olla mahdollista, mutta en mä muutakaan keksinyt enään!! Makasin selällää, ja juurikin siitä kohdasta missä dobblerilla kuulu vahvat sydän äänet ekä tuntu pari hassua hipasua, sitte meni sellane "kuplarivistö" oikeelta vasemmalleppäin!! Ja mietin heti että vääntääkö mua mahasta tai et pierettääkö, mutta ei mitää sellasta, sitte vielä myöhemmin illalla tuntu pari isompaa "kuplaa"... Mutta en tiiä, eikai ne nyt vielä voi tuntua... Mutta jos ne liikkeitä oli, niin voi että oon onnellinen!!!!

Anu ja pikkuinen 11+3
 
Moikkelis kaikille pitkästä aikaa =)

Paljon on täällä tullut uutisia, ihania pääasiassa :heart:

Mutta myös surullisia, kaikille surun kohdanneille rutistus ja voimia :hug:

Joulu oli ja meni, hienoisessa sumussa koko juhla. Lapsilla tosin oli kivaa ja nauttivat joulusta täysin sydämin :xmas: Viimeiset 6 viikkoa on mennyt pahoinvoinnin vallatessa elämää, eikä loppua näy : / Onneksi olen saanut olla sairaslomalla, töihin menijäksi ei tästä mammasta olisi ollut, kunto romahtanut oksentamisen myötä.

Masussa kaikki kuitenkin toivottavasti hyvin, ainakin vatsaa kovasti turvottaa ja alkaa normaalit vaatteet jäämään auttamatta ahtaiksi :)
Np uä olisi 3. tammikuuta, eli liki viikko vielä jännitystä.

Paljon on täällä ollut puheenaiheita,mm äitiyspakkaus. Ensimmäiselle lapselle se otettiin, kakkoselle ei. Nyt vielä harkinnassa.
Sikiöseulontakokeissa käytiin nyt ensimmäistä kertaa, mutta eipä niistä vielä itse mitään ymmärrä, neuvolatäti kommentoi verikoearvoja, että ihan ok. Eli uä nyt sitten antaa sen lopullisen arvion.

Isommat lapset höpöttävät taukoamatta vauvasta ja nyt alkaa itsestäkin tuntua, että taitaa se pieni meille olla tulossa, tämä oksentelu vaan on verottanut vielä fiiliksiä....

Nyt alkaa kaikki läheiset jo tietää odotuksestani, muut sitten huomaavat kunhan masu pompsahtaa esille kunnolla :)

Jaksuhaleja kovasti kaikille mammoille ja sinnikkyyttä masunasukeille :heart:

Muutaman päivän päästä alkaa Uusi Vuosi, joka on meidän masunasukkien syntymävuosi :heart:

Nukalii&Ötökkä 11+3
 
Heippa taas kaikille! Mulla oli tänään NT-ultra.

Laskettu aika pakitti parilla päivällä, ultran mukaan se on nyt 11.7. Jos joku ystävällinen sielu vaihtaa la:n listaan, niin olisin kiitollinen =)

Meitä onkin näköjään kaksi Satks:ssa synnyttävää tuolloin, jos la pitää paikkansa ;)

Niskaturvotusta oli 1,3mm ja pikkuinen siellä nytkähteli kohdun suojissa. Kävin samaan syssyyn antamassa verinäytteen ja jos tulokset on ok, ei niistä perään enää soitella. Ultraava kätilö pohti, olisiko kyydissä ollut alunperin kaksi pientä, sillä sikiökalvo oli muodostunut jotenkin hassun näköisesti. Mene ja tiedä. Se kyllä selittäisi sen järkyttävän böörks ja öörks - pahoinvoinnin, jota mulla oli viikoilla 6-8 mutta joka sitten helpotti yhtä nopeasti kuin alkoikin. Mitään huomattavaa veristä vuotoa ei kuitenkaan ole ollut, joten epäilen vähän...

A-H ja anu84, onpa kiva, että meitä liikkeiden bongaajia on muitakin. Itse myös tunsin liikkeet makuulla. Vieläkö pystytte nukkumaan mahallaan? Mulla se tuntuu jo vähän vaikealta. Ei muuten, mutta inhottava paineentunne alavatsalla häiritsee sen verran, että on vaikea saada unta.

Talvitakeista enää yksi mahtuu kunnolla päälle. Muut näyttää joltain makkarankuorilta. Vielä ehtii ale-myynteihin, sieltä vois tarttua mukaan vauvallekin jotain...

Sukkasillaan ja pikku sukka rv 12+1
 
Heippa mammat! :wave:
Me kotiuduttiin muutama tunti sitten ja oli kyllä ihan kiva reissu vaikka ajot jännittikin. Ja sainpas minäkin lahjoja :D
Mulla on paha olo ja ylimääränen väsymys väistynyt,enää ei ole pakko nukkua päikkäreitä ja jaksan hurjan paljon enemmän ku esim pari viikkoa sitten. Hyvä niin :)
Huomenna olis poks päivä taas sitä odotellessa,olenkin jo tuntevinani pientä perhosen siiven lepatusta masu-asukilta :heart: silloin tällöin ja joskus ja salaa :)

Mutta nyt syömään,tuli reissussa kauhee nälkä ja yt kyllä vähän väsyttääkin kun matka on takana.
Jaksuja mammat!!
Nenna ja
 
A-H
Sukkasillaan en ihan mahallaan pysty nukkumaan, mutta sellasessa puoliks mahallaa ja puoliks kylellään asennossa, toinen jalka suorassa ja toinen koukussa pystyn vielä nukkumaan :D En osaa paremmin selittää.
 
sukkasillaanko se tuosta nukkumisasennosta jutteli... Mä kans sillai puolimahallani nukun. Tykkäisin, että olis tyyny jalkojen välis, on parempi asento, mutta nyt kun siihen tyynyn hommasin, niin huomasin, että ei käykään mikä tahansa tyyny, vaan sen pitää olla mun miehen tyyny :LOL: Pitää kai ostaa sille kunnon tyyny tilalle ja källiä sen tyyny ;)

Mitähän vielä...huomenna ultra! Hii!!! Nyt saunaan :D
Kukkis ja tossukka 12+0 POKS! (tai huomennahan se selviää poksahtiko tänään oikeasti...)
 
A-H ja kukkaiskeiju
Mullakin on tyyny- ja peittovirityksiä :D Kuten myös puolimahallaan on paras mihin tällä pötsillä enää kykenen... Muistan ekasta raskaudesta, miten kamalasti kaipasin mahallaan nukkumista sitten, kun se ei enää ollut mahdollista. Kauheeta kidutusta monta kuukautta. No, loppuajasta siihen tuli muutakin kremppaa, yölliset vessahädät ja kaamea suonenveto jaloissa.

Sukkasillaan
 
sukkasillaan: mulla ei viime raskaudessa ollut mitään vessaravaamisia kun vasta ihan vikoilla viikoilla, mutta nyt se on jo alkanut nyt... :(

Äsken kun kävin saunassa niin tuli sellanen kauhean täys olo rintoihin, ei kuitenkaan sellanen että maito nousi just-olo. Kokeilin piruuttani vähän puristaa ja toisesta rinnasta tuli ihan kunnolla sellasia isoja pisaroita semmosta oikein paksua maitoa, enkä todellakaan edes kovasti puristanut :O Toisesta ei sentään tullut mitään. Muilla vastaavaa? Esikoisen imetyksen lopetin kokonaan viime heinäkuussa, silloin imetin jotain 3 kertaa päivässä. Yöimetys on jätetty jo viime keväänä. Aika hassua, mutta toisaalta aika ihanaa kun näkee, että kroppa on huomannut taas jotain. Esikoisen aikaan mulla alko tulla sellasta kirkasta nestettä joskus 28 viikoilta eteenpäin...saa nyt sitten nähdä oliko tää joku flash back vai tuliko jäädäkseen. :D
 
Huh miten pitkä hiljaiselo, en tiedä miksei ole saanut aikaiseksi kirjoittaa, lukenut olen vain... Nyt tuleekin taas kauhea maraton.

Meillä tietää nyt kummankin vanhempien lisäksi minun mummini sekä kummitätini, samoin miehen kummi & kauempana asuvat sisarukset. Iloisia ovat kaikki olleet uutisista...

Onko ketään harmittanut jälkeenpäin, kun on kertonut raskaudesta jollekin? Työpaikallani tietää yksi "kaveri", jolle oli pakko kertoa aikaisilla viikoilla, kun alkoi niin suureen ääneen epäilemään ja arvuuttelemaan tupakanpolton lopettamista & juomattomuutta. Säikähdin että lavertelee muille, joten kerroin sitten. Tiesin samantien, ettei hän ole ihminen kenen kanssa olisin uutisen tahtonut jakaa, ja otti ihan hirveästi päähän. Tavallaan olin myös kiukkuinen ko. ihmiselle, kun ei ollut sen enempää hienotunteisuutta tai sosiaalista älyä, että olisi tullut vaikka kahden kesken asiaa tiedustelemaan, vaan alkoi sitä porukassa ruotimaan. En tiedä onko pitänyt uutisen itsellään, mutta uskoisin näin.
Eniten ärsytti tilanteet, joissa ihan alkuviikoilla 7--> hän uteli ja kyseli kaikenlaista, esitte asiantuntevia kommentteja lihoamisesta, lantioni levenemisestä jne.
Nyt ärsytys on lieventynyt, kun tiedän että pian asiasta tietävät varmasti muutkin...

Tuosta päästäänkin aasinsillan kautta seuraavaan juttuun, jota minun piti kysyä :D
Onko kukaan vielä huomannut, että raskaana ollessanne olisitte jotenkin "yhteistä omaisuutta" tai ainakin vapaasti arvosteltavissa/analysoitavissa?
Äsken mainitsemallani työkaverilla on tapana tuijottaa estotta vatsaani/peppuani/lantiotani, jotka kaikki ovat kieltämättä saaneet senttejä ympärilleen. Hän on myös pariin otteeseen todennut, että "niin, eihän sun vatsa tosiaan mikään lättänä ole enää, kaikki varmaan luulee että olet vaan lihonnut" ja myös lantioni levenemistä on vatvonut useampaan kertaan. Olen aina pitänyt huolen kropastani, ja vähän ärsyttää tuollainen tutkiskelu ja analysointi. (Varsinkin kun nuo saavutetut kilot ovat ihan ylenmääräisen syönnin ansiota ;))

Minusta on kyllä viime aikoina tuntunut, että ärsyttää ihan kaikki tiettyjen ihnisten tekemiset, joten ehkä vatsan tuijottelu saattaisi jossain muussa tilanteessa olla vaikka ihan mukavaakin, tiedä häntä.

Äitiyspakkausesta, se meille otetaan kyllä.

Minkälaisilla mielialoilla olette olleet nyt liikenteessä? Minulla kärttyisyyttä edelleen, huomaan olevani töissä välillä tosi inhottava, kiukkuinen ja haastan riitaa. V*ttuiluksikin sitä omaa käytöstä voisi varmaan sanoa, enkä pidä siitä sitten yhtään. Täytyy nyt vain yrittää hillitä itsensä ja toivoa että fiilikset pian paranevat.

Eiköhän tässä ollut jorinaa kerrakseen. :)

Sillis ja tasan 13vkoa (:)

Ja muokkaan vielä sen verran, että vessassa saa rampata nyt AIVAN jatkuvasti :S Tuntuu että varsinkin nukkuessa hätä yllättää heti!
 
Viimeksi muokattu:
Pikaisesti. Kaavinnassa kävin eilen. Kaikki nyt fyysisesti hyvin, vuoto tosi vähäistä ja uutta haaveilua saa aloitella heti. Päivitän tän kuun viimeisenä päivänä listan ajantasalle... Nyt ei oikein jaksa naputella tämän enempiä.

Sinderella

muoks. jaksoin sittenkin. Lista ajantasalla...
 
Viimeksi muokattu:
Iltoja.

Huoh, ollut pari yövuoroa joulun jälkeen... ei jaksa enää ja onneksi en joudu niitä enää tekemään ;)

Tämän yön jälkeen enää 5 yötä np-ultraan... voi miten odotan innolla ja samalla todella peloissani. Onneksi meis on mukana...

Oma napa... selkä on todella kipeä, masu kasvaa silmissä ;) Viimeviikolla olisko ollu keskiviikko niin mittasin vatsanympäryksen 109cm!!! ja eilen kun mittasin 122,5cm:O

Vessassa ravailusta, ei ole vielä tarvinnut harrastaa, mutta aamulla tarvitsee nousta ylös vaikka ei tee yhtään mieli... jokin vaan pakottaa mut ylös... menen kyllä takasin nukkumaan ettei laatta lentäisi. ja jännää onkin, mahtaako masussa olla tyttö ja poika... koska oksennan vaan joka toinen päivä joskus käy niin että oksennan kolmekin aamua putkeen mutta sitten menee taas siihen joka toiseen aamuun...

Neidistä siis en oksentanut kauheasti, oli vaan huonoa oloa... pojasta oksensin melkein puoleenväliin, ja muutenkin olo oli hirveä :/

Nyt tarvitsee mennä nukkumaan...


hyvää yötä kaikille :)

Niisku-rouva+ pirpanat 10+4/10+3/9+6 (vuorokausi vaihtus) ;)
 
Voi Sinderella :hug:

Omaa napaa nyt sit. Meil oli neuvola+lääkäri tänään ja kaikki kunnossa. Sydän pauhas kauniisti ja vilkas oli taas kaveri. sanovat vilkkauden jatkuvan yleensä myös synnyttyään... Kiitos Vesikannu nappasin sulta hienon vinkin,otin puhelimeen nauhalle sydänäänet kun mies ei päässyt mukaan ja laitoin viestinä sen sille työpäivää piristämään,soitti takas ihan tohkeissaan :)

Knox Unet ovat hieman rauhoittuneet nyt pariksi viikoksi mut joooooo-o erittäinkin vilkasta ja aika painajaismaista...mieli tekis ihan unikirja hakee kirjastosta

A-H tuo on paras asento :)

Masu on kyl jo melkonen varsinkin iltasella,koitan laittaa kuvaa kun löydän oikeat piuhat siihen :)

Jaksamisia mammat,kohta vaihtuu meidän vuosi :D

zannuli + vaik nyt se pallero 13+6
 
Sinderellalle pahoitteluni ja jaksamista! Todella kurja juttu :(

Uusille tervetuloa joukkoon! Meitähän on jo paljon, ja keskustelukin aika vilkasta!

Unohdin viimeviestissä vastata vaateaiheeseen. Olen ostanut pari äitiyspaitaa alesta, ja itseasiassa kerran jo käyttänytkin, kun ovat malliltaan aika peruskivoja. Kaikkein pienimpiä farkkujani en ole muutamaan viikkoon edes yrittänyt sulloa päälleni, kun ovat sen verran tiukat ettei meinaa veri kiertää ;) Onneksi on muutamat löysemmät, jotka ovat olleet kovassa käytössä. Uudet housut kyllä alkais olla tarpeen, kun ei viitsis samoissa lökäpöksyissä aina viilettää...

Ainiin, omaa napaa vielä sen verran, että kaaduin tuossa jouluna töihin kävellessä, ja vaikka olikin kevyt pyllähdys (ja ilmeisesti muksahtelu näillä viikoilla muutenkin suht. vaaratonta?) niin sen verran säikähdin, että ostin uudet talvikengät reilusti kuvioidulla pohjalla. Nyt siis on löysien farkkujen lisäksi kunnon vaelluskengät jalassa. Tyylikkyys ennen kaikkea! ;)
 
Pitkästä aikaa kirjoittelen! On ollut aika epävarma olo onko masussa kaikki hyvin kun oireet hävisi rv 8 ja ekassa neuvolassa ei saatu sydänääniä kuulumaan. Ostin sitten tuon kotidopplerin ja sillä sain sydänäänet kuuluville, helpotti huomattavasti! Mulla on nt-ultra vasta ensi viikolla kun on jo 13+1, aika myöhään kun aikasemmin tehty jo rv 12. No, jospa sitä jaksais muutaman päivän vielä oottaa =)

Ootteko syöneet jotakin lisävitamiinia tai muuta ravintolisiä? Mä syön omegaa kun molemmat lapst on atoopikkoja niin jospa tuosta ois nyt hyötyä eikä tulis atopiaa. Ja sitten Bevitaa muistaessa kun joka päivä ei tuu välttämättä muuten foolihappoa ym syötyä tarpeeksi.

Auton ostoa ollaan kanssa mietitty. Meidän autoon ei millään mahdu kolmea turvaistuista ja nyt oiskin hakusessa isompi auto. Onko kolmen (tai enemmän) lapsen vanhemmille hyviä suosituksia?

Cailin 12+3
 
Tänään sain kuulumaan sydänäänet dopplerilla! Jei! Laskin et syke oli 156 vaikka doppleri näytti 130. Se laskee jonkun keskiarvon ja välillä näyttö ei näyttänyt lukemaa ollenkaan vaikka kuului selvä jumpsutus. Tuossa mun doppelerissa on siis näyttö joka laskee sen sykkeen.
Oon parin päivän välein kokeillut ja aiemmin ei oo tosiaan löytynyt mitään. Nyt aamulla kuului heti :)
Kaippa poksumisen kunniaksi! :heart:

Meillä ens tiistaina np-ultra eli vajaa viikko vielä!

Cappuccino ja papunen 11+0
 
Cappuccino ja Cailin, hienoa että on jumputus saatu kuuluviin. Aina tulee hyvä mieli, kun kuulee äänen (varsinkin jos on olo syystä tai toisesta ollut epävarma). :)

Kuinka usein muut ovat "uskaltaneet doppleria käyttää? Tilatessani sitä olin varma että kuuntelen sillä joka päivä, mutta kun luin että ultraääni kuitenkin aina pikkuisen vaikuttaa sikiöön (ei siis välttämättä haitallisesti!), en ole sitä kun vasta kaksi kertaa käyttänyt. Tästähän oli keskustelua jo aiemminkin, ja tosiaan nuo kotidopplerit ovat voimakkuudeltaan todella heikkoja jos näin voi sanoa. Vaaraa ei siis pitäisi olla, mutta olen noin muutenkin koittanut minimoida kaiken sellaisen käytön, jonka tiedän vaikuttavan sikiöön muuten kuin positiivisesti...

Ravintolisistä käytän itse D-vitamiinia+kalkkia, raskausajan monivitamiinia, ja muuten vaan syön Gefilus-tabletteja. Tuo D-vitamiini ei meinannut aluksi maistua sitten millään, mutta nyt saan sen jo suht koht hyvin alas, kun on pahimmat ällötysolot jo hävinneet...

Cailin, meillä myös auton osto edessä ennen vauvan tuloa. Nuo karvaiset perheenjäsenet vievät kuitenkin aika lailla tilaa, niin farmari olisi haaveissa. Ihmisjäseniähän perheessämme on vasta kaksi, joten sen puolesta pitäisi mahtua mihin vaan :D

Vielä piti kysyä, minkälaisia vartalovoiteita olette käyttäneet? Raskausarpien syntyä saattaa ilmeisesti E-vitamiini ehkäistä? Minulla on nyt ihan vaan kuivalle iholle suunnattua, E-vitskulisällä varustettua Niveaa...
 
Sinderellalle pahoittelut :hug:

Me käytiin aamulla nt-ultrassa ja Rogerilla kaikki hyvin. Tyyppi oli hiukan aamu-uninen, mutta virkosi kuitenkin loppuvaiheessa jumppailemaan :D Muutama kuvakin saatiin mukaan, katsotaan jos noista saisi jotenkin kameran kanssa siirrettyä kuvan tännekin, töissä kun en viitsi noita lähteä skannailemaan ;)

Äitiyspakkauksesta on ollut puhetta jo pidempään tässä ketjussa. Me aiotaan se nyt ottaa, kun on kuitenkin ensimmäinen lapsi, niin on kiva olla vähän jotain valmiina. Kauheasti kun ei ole tarkoitus ostella tavaraa/vaatteita odottamaan (kysykää keväällä uudestaan, kun mulla on isot kasat vaatteita ja muuta tilpehööriä ;)).

Muutamat äitiysvaatteet ostin maanantaina alesta, mutta niitä en ole vielä käyttänyt. Hennesin jeggingsit tuntuu tosi hyvältä jalassa, mutta ne paljastaa kyllä totaalisesti mun mahan :( Noh, katsellaan, voi olla että ensi viikolla joutuu jo vaihtamaan osan vaatteista mammoihin.

Olot on aika hyvät, mitä nyt välillä vähän ummettaa ja kokoajan on nälkä. Pahat olot on onneksi jo aika hyvin väistyneet.

Cailin kyseli lisävitamiineista. Itse olen nyt muutaman viikon ajan syönyt Multivitan Raskaus&Imetys -monivitamiinitabletteja. En sitten tiedä onko nuo auttaneet, mutta hiukan on väsymys ainakin helpottanut niiden aloituksen jälkeen.

Jaahas, pitää varmaan jatkaa vielä töitä hetken aikaa. Huominen vielä ja sitten saa taas levätä kolme päivää.

HennaN & Roger 11+5
 
Sukkasillaan tosiaan juu me ollaan kumpikin satks samoihin aikoihin. =)

Kylki/maha asento on täälläkin se paras nukkuma asento, välillä kyllä nukun vielä mahallanikin. Eilen yritin sovittaa päälleni parejakin eri farkkuja mutta eipä mahtunut enää kiinni. Täytyy varmaan lähteä hakemaan jostain vähän väljemmät housut kun ei töissä viitsi ihan verkkareissa kulkea, on vähän epäsiisitit asiakaspalvelussa. Olenkin töissä odottanut että koska joku huomauttaa jotain tuosta massusta, no onneksi olen muutenkin vähän pyöreän mallinen niin ei kauheasti vielä erota onko tullut kinkunsyönnistä vai jostain muusta ;)

Uuden vuoden päivänä käydään kertomassa kummankin vanhemmille ja siten varmaankin maanantaina kerron lähimmälle pomolleni uutisen (joka muuten ihan varmasti järkytyyy tästä).

Tänään käytiin taas neuvolassa ja sen reisun ainoa mistä sain vähän jotain irti niin oli sydänäänien kuuleminen, mitään muuta ihmeellistä ei siellä sitten ollutkaan. Mutta ne äänet oli ihan kiva kuulla kun ei mies päässyt sinne niskapoimu ultraan maanantaina niin kuulipa nyt ekan kerran ne äänet.

Nyt täytyy mennä päiväunille ennen iltavuoroon lähtöä |O

Sannuli 12+2
 
Heeippa kaikki! :wave:

Osanotot kaikille, kelle on sattunut huonoja uutisia :hug:

Ja uusille onnea, ja tervetuloa! :) :flower:

Oloja: Taidan uskaltautua sanomaan, että pahoivointi on vihdoinkin alkanut hellittämään kunnolla! Aamuisin on välillä hieman huono olo, mutta se menee nopeasti ohi :)

Kohtu ei ole vieläkään pompahtanut esiin.. taidan odottaa sitä liikaa :D Minusta minulle on vaan kerääntynyt lisää turvotusta! yh.

Liikkeistä: Eilen illalla tuntui ehkä jotain ihan pientä.. ihan kuin joku pieni hipaisu, mutta en ole sitten kyllä yhtään varma! :ashamed: En oikein osaa tunnustella niitä liikkeitä, kun ei ole aikaisempaa kokemusta..

 

Yhteistyössä