<3 <3 <3 Heinäkuun Onnenhiput 2011 Helmikuu <3 <3 <3

Juu mä en kommenttiani tarkoittanut kenellekään täällä, se oli yleinen toteamus :) Ja tottakai saa olla eri mieltä.

Itselläni nousee karvat pystyyn "kiihkoilusta", liittyi se sitten mihin asiaan vain. Siihen liittyy usein valitettavasti kapeakatseisuutta ja mustavalkoista ajattelua. Jos joku on todella voimakkaasti jonkin asian takana ja haluaisi myös muiden kiinnostuvan siitä/ajattelevan asiaa tarkemmin, ja sitten esittää sen hyvin voimakkaasti tai jopa provosoivasti, lopputulos saattaa usein olla päinvastainen, ihmisille voi tulla vastareaktio. Olen tämän ihan oman kokemuksen perusteella huomannut, kun itsellänikin on voimakkaita mielipiteitä ja kantoja tietyistä asioita (joista en ala täällä vouhkaamaan, säästän teidät siltä :D). Ihmisen mieli ei helposti ota sitä uutta ajattelutapaa avoimesti vastaan, jos se esitetään kauhean syyllistävästi, mustavalkoisena ja voimakkaalla tunteella. Ja tämä oli nyt jälleen toteamus asioista yleisesti, ei pelkästään tästä keskustelusta :) Minä en erimielisyyttä, keskustelua tai jopa väittelyä pelkää, päinvastoin.

Mutta tosiaan, kuten Pihlamaria kirjoitti, pyrin itsekin ottamaan asioista selvää ennen kuin muodostan mielipiteen. Ja monista asioista ei tiedetä lopullista totuutta. Usein joku tutkimus, jolla joku kanta perustellaan, saattaa olla keskeneräinen tai antanut vain viitteitä ko. asiasta. Samasta asiasta saattaa olla tutkimus, joka on antanut päinvastaisen tuloksen. Varmuutta monista asioista ei ole, ennemminkin täysin vastakkaisia mielipiteitä... Näin on myös osittain tuossa kosmetiikka-asiassa, jos sitä alkaa täällä netissä tutkia. Tiettyjen kemikaalien suhteen asiat ovat toki hyvin selviä.

Mutta ihan hyvässä hengessä olen itse :) Musta on hassua, että jos täällä keskustellaan tai otetaan kantaa johonkin asiaan siten, että osapuolet ovat eri mieltä, alkavat toiset älähdellä että "älkää nyt alkako tappelemaan" :D Miksi ihmeessä näistä asioista pitäisi tapella? Myös minä toivon lisää keskusteluja hyvistä aiheista, erilaisia näkökulmia, mielipiteitä ja kantoja... Mieluummin enemmän niitä ja vähemmän neuvolaterveisiä jos multa kysytään ;) Ja olen myös lukenut sekä maaliskuisia että kesäkuisia, ei niistä sen enempää kuin että huhhuh...

Itse koen toimivani tässä raskaudessa niin, että voin olla hyvällä omallatunnolla :) Syön terveellisesti, hyvin kasvis- ja hedelmäpitoisesti, liikun runsaasti, ulkoilen, lepään ja nukun tarpeeksi, syön vitamiinilisää.. Pyrin voimaan hyvin :) Se riittää mulle, aion edelleen meikata (en mitään sotamaalausta) ja värjätä hiuksia parin kk välein.

Onpa muuten ihana talvikeli ainakin täällä etelässä, pakkanenkin hellittänyt! Tein tunnin kävelylenkin ja perään salitreenin, ai että on hyvä olo! Illalla syömään ystävän kanssa :) Elämä ei ole hullumpaa!

Mayinga
 
Munki mielestä on mukavaa, että saadaan kunnon keskustelua aikaseks. Enkä mä ainakaan nää tätä mitenkään tappeluna. Jotku keskustelut kun tosiaan on aika.. ei kestä mitään sanoa nii hirveä show pystyssä.

Laittelin eilen illalla tyttöjen vaatteet sitten ihan erikseen, olin niitäkin jonku verran haalinu, onneks en paljoa :) Eilen tein sitten vähän hm:lle tilausta ja ens viikolla vois muualla kaupoissa käydä kiertelemässä ja ehkä ostellakki jokunen vaate :) Ja maanantaina ajattelin käydä ostamssa sen turvakaukalon. Ja lähiaikoina käydään hakemassa pinnasänkyä ym. :) Tuletuletule kesä

Merlina ja muru 20+2
 
Kirpparikierrokselle lähdin teidän innoittamana. Tyhjin käsin tulin kotiin, paljon ois ollu ihania vaatteita edullisesti, mutta niin tyttö- tai poikakuosisisa! Eikä retroja löytynyt yhtään! No, muutaman viikon päästä ultrassa saadaan toivottavasti tietää kumpi on tulossa. Sukupuolta en haluaisi paljastaa kenellekään, jos äiteille kertoo niin kohta tietää molempien suvut! :) Ehkä kerron kuitenkin parhaalle shoppailukaverillen ja tietenkin myös teille! Samoin haluan pitää nimen salaisuutena ristiäisiin asti.

Ultra on alkanut hiukan kauhistuttamaan. Nettiä, vauvalehtiä ja amerikkalaishömppävauvasarjaa ei sais katsoa yhtään --> kaikenlaisia pelottavia, vaikkakin harvinaisia, ongelmia voi olla edessä. Koitetaan mennä kuitenkin postitiivisella mielellä.

Meidän "ihana" kaupunki ei tue vauvaperhettä mitenkään. Ei siis lahjuksia tai kuntalisää. No okei, tänä vuonna syntyneet saavat söpön pipon Turun kulttuuripääkaupunkivuoden kunniaks. Ja ainakaan 1. ultra ei maksanut mitään.

Lisäksi sairaanhoitopiirimme tarjoaa homeisen synnärin: Tyksin ränsistyneen U-sairaalan remonttia nopeutetaan - Lähialue - Turun Sanomat. Tai toivottavasti remontissa olevat tilat tai jotkut korvaavat tilat. Eli taitaa olla aika turhaa toivoa perhehuonetta! JOten kai sitä Saloon ollaan menossa synnyttämään!

Anna+Urmas 18+1
 
Viimeksi muokattu:
Pikaisesti noista ultramaksuista: olen käsittänyt, että on tullut voimaan laki, että kaikkien kuntien on tarjottava odottajille se 2 ultrakäyntiä (ts. np-ultra ja rakenneultra).

ElinaMarian puolesta on paha mieli :(

Huoh, seuraavaa neuvolaa odotellessa... Se on torstaina. Ja melkein kolme viikkoa vielä rakenneultraan. Kovasti haluttaisi tietää, onhan kaikki edelleen hyvin masussa. Liikkeitä en edelleenkään varmaksi tunne, jonkinlaista kuplimista ja hipsuttelua silloin tällöin.

Liisakaisa ja Myyrä 18+6
 
Juu, meidän pinossa ei ole tappelua/provosoitumista/kiukustumista nähtykkään vaan mielestäni ihan mielipiteiden vaihtoa. Se, että on eri mieltä, tai lisää jonkun näkökulman johonkin asiaan joka keskustelusta on noussut mieleen, ei mun mielestä ole tappelemista =)
Mielipiteitä kun on just niin monta kuin on meitä ihmisiäkin ja mielelläänhän jokainen pitää sitä omaansa oikeimpana vaikka jokaisella on oikeus olla ja elää sen oman katsomuksensa mukaan. Pointti on tosiaan siinä miten asiat esitetään. Täytyy kyetä antamaan tilaa myös toisenlaisille mielipiteille. Varsinkin kun ei kanssakeskustelijat ole kasvotusten niin väärinkäsityksiä syntyy pienistäkin jutuista helposti.
Mutta minun mielestä on tosiaan kiva kun saadaan keskustelua aikaan ja erilaisia mielipiteitä!

Vauvalahjaa Esikoisesta saatiin ne marttojen sukat ja kaupungilta vielä toiset villasukat, nyt ei taida täälläkään tippua mitään. Tuo 400e edestä lahjakortteja tuntuu tosiaan uskomattoman hyvältä, hienoa kun jossain on tuollasta muistamista! =)

Nyt koiruuden kans lenkille ennenkuin pakkanen taas kiristyy!

jasmin ja siiri rv 16+6
 
Moro!

Meillä ainakin kunta tarjoaa noi seulontatutkimukset ja mullakin on ollu sellanen käsitys, että ne kuuluu olla ilmaset.
Muita "etuja" meillä ei oo, ei lisiä, eikä lahjoja :(

Meikkaamisesta kommentoin vaan sen, että oon niin superlaiska ihminen, etten yleensäkään "jaksa" laittaa mitään. Jos mennään johkin ulos, mikä on harvinaista ollu viime aikoina, niin sitten hiukan ehkä jotain puuteria ja ripsaria ja huulirasvaa :D Välillä aattelen, et pitäis meikata ja olla enemmän kiinnostunu omasta ulkonäöstä, mut se ei vaan oo koskaan ollu mulle kovin tärkeetä. Joskus vaan hävettää olla tällanen "harmaavarpunen" =)

Mun ongelma on noi jotkut irtokarkit ja sipsit, mitä tulee syötyä ihan liikaa. Paljon kaikkee lisäaineita ja ylipäätään pelkkiä "ylimääräsiä" ja turhia aineita :( Eilenkin vaan iski ihan kauhea hinku irtokarkkihyllyn kohalla ja annoin periksi :D No onneksi ei sentään kauhean usein ja määrät on ihan kohtuullisia. (harvemmin kin kerran viikossa karkeilla herkuttelen)
Nyt kun kahvi on alkanu taas maistua, niin sitäkin yritän rajoittaa, pariin mukilliseen päivässä.

Uskoisin, että sellaisilla asioilla, kuten äidin hyvällä mielellä ja stressittömyydellä on vähintään yhtä suuri merkitys kuin ravinnolla ja kosmetiikalla =)

Elli ja Terho 18+0 :heart: hupskeikkaa lauantain kunniaksi taas uusi viikko =)
 
Moi!
Täällä ollaan menty taas aamusta asti.
Ihme touhuintoilu päällänsä.
Mä oon aina käyny noi kaks ultraa mutta tätä ennen en oo ikin joutun niist maksaan,nyt on toisin.
Lohjalla ei taida vauvalahjaa olla...
Ruuan sain valmiiks jo puolelta päivin ja sit piti ison pojan kans lähtiä kauppaan niin ylläri,auton akku tsippi!!
No sit soitaan ring ring sil ainoollee mahdolliselle ja se vielä nukku :D
No me lähettii pojan kans käveleen toho lähikauppaan,matkaa onneks vaan kilsa,kun muuten oltas menty siwaan.
No en sit tajunnu ees pitkistä päälleni laittaa ja toppatakin alla siis vain t-paita,juu,kyllä viluttui.
Sit uudelleen ring ring kyseiselle henkilölle ja sain sen hereille ja sit kaupasta käveltiin sen luo,tien toiselle puolelle ja se toi mein kottii ja sit kahviteltii ja sit annettii audiloiseen apuvirtaa eikä raukka meinannu sittenkää jaksan käynnistyy....biltema akku hemmetti!! Ei kestä pakkasta!
Ostan kyl uuden.

Sit otin päivätirsat pikkutytön kanssa ja nyt on mansikkarahkapiirakka uunissa ja jääkaapis vetäytymäs ison pojan herkku eli suklaamousse.

Ja juu istuin ei tullu eilen eli maanantaina alan sit soitteleen ku toimitus piti olla kolmessa päivässä..

Nyt täytyy mennä ettei piirakka poksaha uunii!!
Jaksuja mammat!!

Nenna ja möykky 20+3
 
Viimeksi muokattu:
heips!

Juu, tää kosmetiikkakeskustelu on ollut ihan mielenkiintoinen seurata! Itse en ole asiaan ihan hirmuisesti jotenkin edes ehtinyt perehtyä, mutta olen sitten ratkaissut tämän tietämättömyyteni sillä, että meikkaan kun tarvetta tulee (eli jos erityisesti lähden johonkin, esim illalla, mitä käy kyllä tosi harvoin). Kauppaan mennessä saatan vähän puuteria hutasta jos oon pahasti puristellut...kröhöm...kotona en meikkaa.
Ja hiuksia värjään, mutta tavallista harvemmin, sen verran, että suurin piirtein pysyn mielestäni siistinä, mutta tosiaan pyrin värjäämään tukan n. 3 kertaa koko raskausaikana...tavallisesti värjään 6-8 viikon välein. Itsekin olen enemmän perehtynyt nyt tuohon ruokapuoleen...

Kertomisista, asiassa kun asiassa. Mä kerroin raskauden heti kaikille, varmaan kertosin myös sukupuolen jos sen selvittäisin ja nimen kerron kyllä varmaan myös heti kun sellasen vauvalle keksin... tosin se tapahtuu vasta ristiäisipäivänä jos se on yhtä vaikeaa kun esikoiselle :D No kyllä meidän tyttö sain nimen jo 3 viikon iässä vaikka ristiäiset oli vasta parikuisena, tosin toiset nimet päätettiin vasta ristiäisiä edeltävänä iltana.

Jomottaako kellään muulla niveliä? kun tänään on ollut toisen jalan polvessa ja nilkassa ihan sellanen aika kovakin jomotus, voisin kuvitella että on samanlainen jomotus kun jos vanhuksilla tulee viimaa jostain hartioihin ja jalkoihin :D Eli ei siis mitään nyrjähdyksen tai venähtämisen tunnetta (eikä edes samanlainen mikä näihin mun normaalistikin yliliikkuviin niveliin kohdistuu), mutta jomotus, kolotus... Ei auttanut edes lämmin siihen. Yks kaveri sano, että sen monella kaverilla on ollut just raskausaikana, tietääkö kukaan mihin vois liittyä?

Mulla on hirmu himo laittaa tää kämppä kuntoon ja aika hyvin olenkin vauhdissa :D Vauvahankintoja me ei juuri tarvita, mutta kompromissina hommasin tänään uudet verhot, pöytäliinan, kehyksiä... :D Elämä on.

hyviä oloja kaikille meille!
Kukkis ja pieni 19+0 POKS POKS!!! vai pitäisikö shoppailupäivän kunniaksi olla PLOP PLOP PLOP PLOP :LOL:
 
känkkäränkkä
Kertomisista osa sukulaisista ja kavereista tietää, aika matalaa profiilia on pidetty, en vaan jaksa niitä taivasteluja meidän lisääntymisestä (loput lukekoot sitten lehdestä) :headwall:

Kolotuksista ja turvotuksista aamuisin laisinkin kolottaa ja sormet on ihan turvoksissa, tarvinnee yrittää juoda enemmän vettä.

Tykkään itsekin värikkäästä keskustelusta, mutta mun mielestä tuolla toisaalla on jo menty liian pitkälle toisten arvotelussa, pitäis osata aikuisten ihmisten lopettaa ajoissa, vaikka hormoonit vähän hyrrääkin :LOL: Että en tosiaankaan väitä että täällä tapeltais, vaan just hyvää keskustelua, pisti vaan silmään toi sota kun kävin kurkkimassa noita ketjuja missä alkaa olla h-hetket käsillä!

Vauvalahja/kuntalisä ei saada mitään noista tässä tuppukylässä. Kateellinen oon niille joille maksetaan kuntalisää, ei tekis pieni lisä pahaa tässä konkurssissa!

Ultrat on maksuttomia, tampereella käydään nykyään ultrissa.

käkkäränkkä 19+5
 
Heipparallaa!

Täällä ollaan nyt sairaslomalla. Perjantaina alkoi kauhea verenvuoto. Meni housuista läpi samantien ja tuli melkeen 10cm kokoisia hyytymiä. Luulin jo että lapsi tulee seuraavaksi. :( Päivystyksessä todettiin että istukka on kohdunsuulla ja se on aiheuttanut vuodon. Vauva onneksi jaksoi hyvin ja oli kasvanutkin komeasti. Painoarvio viikoilla 17+1 oli jo 240g. Nyt olen 2 viikkoa pois töistö ja mitään raskaampaa ei saa tehdä. Työkuviot on ihan sekaisin tämän takia ja toimeentulo stressaa. Onneksi pikkuisella on kaikki hyvin.

Muilla kokemuksia istukasta kohdunsuulla?

Tuittumuru ja myrry 17+3
 
Hei ja moi!

Pakko kommentoida tota TYKSin homeista synnytysosastoa. Ei kyllä kauheesti houkuttele, mut toisaalta meiltä on vaan 5-10 minuutin matka sinne... Oon ite pölyallerginen, mutta eilisessä lehdessä just sanottiin, et osastoa ei sen takia oo muutettu muualle, koska äidit ja vauvat on siellä niin vähän aikaa, että oireita ei ehdi tulla. Kulttuuripipoa odotellessa:)! Muuta ei sit heru.

Munkin käsityksen mukaan kuntien on lain mukaan taattava kaksi maksutonta ultraa. Mulla on tosin jo kolmas ultra kyseessä... Rakenneultraan siis tiistaina. Näin unta siitä viime yönä. Lääkäri sanoi, että pitäisi mennä vessan ennen kuin suostuu ultraamaan. Miten se olikaan: pitikö rakenneultrassa olla rakko tyhjä vai täysi?

Musta tuntuu, että kasvan tähän äitiyteen nyt vaiheittain. On tullu kauhee hinku pitää vauvaa jo sylissä ja hoitaa ja rakastaa:heart:. Ristiäisiäkin suunnittelin mielessäni jo, vaikka kummien valinta on tosi vaikeeta. Pojalle on nimi olemassa, mutta tyttöjen nimissä ollaan miehen kanssa ihan eri linjoilla. Onhan tässä vielä aikaa...:D

Tänään kokeilen äitiysjoogaa ekan kerran. Jos se vaikka tuntuis vähemmän oudolta kuin pilates...

Sinadrius ja beibi 21+0 POKS!
 
Mulle kätilö sano, että jonku verran pitää olla pissaa rakossa rakenneultrassa... Outoa ku joka paikasta oon lukenu, että rakko voi olla tyhjä..

Jos tuo kaks ultraa pitää kunnan tarjota ilmaseks, niin jos meillä on sitten synnytystapa-arvio ilmanen? :)

Miehen kanssa riitaa taas vaihteeks :/ Mä en jaksa kohta tätä tappelemista, ja aina samasta aiheesta. Ei tee vauvallekkaan hyvää stressata jokapäivä samasta asiasta, mutta eihän tuo mies sitä ymmärrä :/
 
Tuittimuru: Mun siskolla oli kanssa tuo sama homma, hän muutaman kerran kävi sairaalassa tuon vuodon takia raskausaikana, muistaakseni oli aina pari päivää seurattavana. Hänelle piti tehdä sektio, koska alatie synnytys ei tietty onnistu jos istukka edessä. Kuitenkin kohdun kasvaessa istukka siirtyi pois kodunsuulta ja loppu raskaus oli aivan normaali, myös siis synnytys lopulta tapahtui ihan normaalisti alakautta ja kaikki meni hyvin. Joten, kuitenkin tässä vielä aikaa h-hetkeen, että voi hyvinkin olla että myös sinulla istukka kohdunkasvun mukana siirtyy pois vauvelin tieltä =)
 
Merlina, mistä te riitelette? Tosi kurjaa :( Mulla kaikki mielipaha tuntuu nyt jotenkin moninkertaisena ja oon tosi itkuherkkä. Ekassa raskaudessa meillä oli enemmän riitoja, suhde oli kai vielä niin hiomaton ja särmät kolahteli.. Nyt ei olla pahemmin riidelty, mutta niistä muutamistakin riidoista oon tullut tosi pahalle mielelle.

Istukasta kohdunsuulla mulla ei itselläni ole kokemusta, mutta lähipiirissä on kaksi. Hyvällä ystävälläni istukka vuoteli vähän väliä ja hän joutui useampaan otteeseen olemaan sairaalassa vuodon takia + sitten kotona täydellisessä levossa. Vauva leikattiin jo rv 36-37 tämän takia. Toisella ystävällä oli myös useita vuotoja ja lepomääräys pitkään, mutta ihan lopussa istukka nousikin sitten pois kohdunsuulta ja vauva tuli alakautta ulos ilman ongelmia. Molemmilla kyllä meni koko raskaus ihan levossa.

Katsoiko kukaan Sydänääniä perjantaina? Katsoin tänään netistä sen.. Voi että mua itketti kun sen "rokkipariskunnan" vauva syntyi.. Ja olivat niin ihanan huumaantuneita siitä vauvasta, että sekin itketti :) Tuli mieleen omat ekat viikot esikoisen kanssa. Ja tuli kauhea tunnekuohu kun tajusin, että tuo on itselläkin edessä.. Onnellinen olo siitä :)

Mun papereissa lukee ultrien suhteen vain, että rakon ei tarvitse olla täysi.

Maaliskuisissa taas hirveä show päällä.. Ei mene kyllä mun jakeluun. Ehkä ne viimeiset raskausviikot sekoittaa pään ja kaikki koetaan x 100 :D

Mayinga 21+6
 
Mayinga & känkkäränkkä: kiitos vinkistä, kävin kurkkaamassa maaliskuisissa. Toivottavasti me ei olla tuollaisia kesällä!!!

Sinadrius: En pelkää hometta, mutta ei ole kivaa jos on U-talossa remppa päällä (henkilökunta stressaa, osa osastoista evakossa, melua jne...)!

En ole katsonut vielä yhtään jaksoa Sydänääniä (odottavat boksilla), mutta jo amerikkalaishömppä Vauvan tarina, saa välillä tipan linssiin. Samoin vauvalehtien jutut. Ja Liberon(?) mainos, jossa vastasyntyneitä mustavalkoisissa kuvissa :heart:

Kävin tänään hiukan kiertelemässä vaatekauppoja. Etsin vaatetta itselleni, mutta jotenkin askeleet suuntasivat koko ajan vauvanvaateosastoille. Ihania pikkuvaatteita oli, mutta en ostanut yhtään vaatetta. Mutta Name It:n kuviollisia harsoja ostin (ruskeita, beesejä ja nallekuvioisia), harsojahan ei lasketa vaatteiksi?!?

Anna+Urmas 18+2
 
Viimeksi muokattu:
Noi maaliskuisethan on parasta viihdettä sitten Idolisin! Kiitti vinkistä! No joo onhan sielä varmaan hermonit kun hyrrää:D

Kertomisista nyt varmaan kaikki jo tietää, oon sitä meinaan ihan ylpeänä kaikille kertoillut! Niin iloinen vaan siitä, että vihdoin ollaan päästy edes tähän vaiheeseen! Ja olen sitten myös avoimesti kertonut että on koeputkilapsi! En oo koskaan tajunnut sitä, että miksi niin moni siitä vaikenee, vaikka kunnioitan kyllä heidänkin päätöstään!

Merlina kyllä meilläkin välillä hermot kiristyy miehen kanssa ihan äärimmilleen! Ja aina samoista asioista! Niistä joista ollaan siis jo kohta 11vuotta tapeltu:) Niin ja tällä hetkellä päällimäisenä ketutuksen aiheena on tuo miehen kotona olo! Liiton rahoilla pärjää niin ei viitsi töihin mennä. Ja kyllä mä sen periaatteessa ymmärrän, mutta välillä vaan harmittaa, ehkä vaan siksikin, että itsekkin välillä haluais vaan olla samalla tavalla ja se on epäreilua, että toisella on tavallaan lupa siihen....

Mulle on kyllä ihan tosissaan iskenyt shoppailuvimma! Ja nimenomaan vauvalle ostelu! Vaunuista en osaa päättää enkä turvakaukalosta! Tarttis olla niin monta eriominaisuutta ja ne ei kuitenkaan sais maksaa ihan omaisuutta!

Liikkeitä en vieläkään ole tuntenut, sillai kunnolla. Välillä hiplii ja välillä möyrii, mutta selkeitä potkuja ei...tylsää.

Niin ja istukasta kohdun suulla... Istukka voi olla osittain kohdun suulla, ihan kohdunsuun vieressä tai sitten ihan kokonaan peittää kohdun suun eli on tällöin etinen istukka. Mikä sulla tuittumuru noista on? Sillon alussa kun mä vuotelin, mun istukka oli ihan kohdunsuun lähellä. Kätilö vaan meinas että katsotaan rakenneultrassa tarkemmin ja toivotaan että tuosta nousee kohdun kasvaessa. Luulen (toivon), että sullakin käy niin! Ne vuodot kyllä peläyttää ihan todenteolla (tiedän), joten jaksamisia sulle!

Huomenna neuvolaan. Pyydän ottamaan hb:n kun niin väsyttää...

Tiinu ja nappula 17+5
 
En ole edes ajatellut että kävisin lukemassa muiden ketjujen juttuja mutta pakkohan se nyt oli:D.
Ehkä meilläkin käy samoin kun viimeisillään "tunnetaan" jo paremmin:confused: Ehkä sitä kiukutaan toisillemme ihan erilailla:rolleyes: Saa nähdä.
Noita juttujua kuin lueskeli niin päällimäisenä tuli mieleen että "miksi pitää samojen ihmisten jatkaa??".En minäkään ehkä meidän "tappelussa" (niinkuin joku mainitsi:D) niin saanut ihan täysin omaa kantaani niinkuin olisin halunnut niin kerrottua.MUTTA se johtuu ihan siitä että olen parempi puhumaan livenä,en pakolla saa kirjoitettua asioita niinkuin olisin halunnut.
Mutta silloin on ihan hyvä että ITSE tajuaa että turha vängätä,ei toisten päähän saa asioita netin välityksellä just niinkun tarkoittaa:).
Näin,hienosti tossakin jankkasin sanoja sanoja:D.
Tehdään vaikka niin että kun/jos ollaan todella kipeitä viimeisillään niin laitetaan vaikka ranskalaisilla viivoilla omat jutut niin ei tuu tappelua:LOL:

Vaatteita ostin tänään ensimmäiset!.Löysin kirpparilta aivan ihania vaatteita lapsille ja tosiaan vauvalle ekat vaatteet:).pitäisi vaan käydä kellarista läpi iso pahvilaatikollinen vauvan vaatteita,lajitella ne mitä käyttää ja vähän laskea ettei kesällä hukuta niihin vaatteisiin:D.
aina vaan löytää kaikkia ihania ja pakkohan se on ostaa:whistle:

mulla on kanssa istukka takana aika tosi alhaalla mutta ultrassa kätilö sanoi että se nousee aivan varmana sieltä kun kohtu kasvaa.Toivottavasti tuittumuru sulla ei nyt kovin hankala odotus tule sen takia!:)

Tänään oli pakko tilata itelleni uusi takki!.Toi talvitakki alkaa olla aika hauskan näköinen kun se menee kiinni väkisin ja sitten se nousee tosi ylös kun maha ei mahdu sinne.On siis tosi istuva malli niin siinä ei oikeen mahalle tilaa ole.Anttilasta tilasin Soft shell takin kun on alessa.Tilasin kaksi kokoa isomman takin:D.mahdun tämän loppu talven siihen vielä niin että alle voi laittaa lämpimästi,kesällä menee iltaisin ja syksyllä voin käyttää lenkillä.Tuskin nimittäin olen saanut syksyksi/alku talveksi painoa pois niin että mahdin mihinkään järkevään takkiin:).

Mä olen kattonut sydänääniä ohjelmaa muutaman kerran ja itku siinä tuli.:heart:

Tänään juuri mietin että kuinka nopeasti aika on mennyt!.Vasta kuumeilin neljännestä ja nyt jo puoliväli:).
En muista oliko täällä muuta lopettanut esim.tupakan polttoa?.Tänään juuri mietin kuinka helppoa on taas ollut olla polttamatta!.ja muuten sitä aina menee heti röökille jos joku asia ärsyttää:D.
Ja sitten sitä hölmönä aloittaa aina kun imetys loppuu.Tällä kertaa En aio aloittaa uudestaan.
Teen kaikkeni ja vielä enemmän että en retkahda.Paljon parempi olo kun ei polta!
ja jotenkin tuntuu epämukavalta ajatus että neljä lasta tuijottaa kun Äiti menee parvekkeelle tunkemaan keuhkonsa savua täyteen.

mutta tässä nyt sunnuntai illan ajatuksia:).Ihanaa kun on hiihtoloma,mieskin ens viikon lomalla.jos vaikka nukkuisi aamulla pitkään:).

Vointeja mm itu 20+1
 
Heips Mammat!

Täällä on viikko sit käyty toisessa ultrassa. Siellä näyttäs kaikki olleen ihan hyvin (mittasuhteet yms. viikkoihin nähden ja mitä erittäin niukkasanainen lääkäri antoi ymmärtää). Sydäntä ei saanut näkyviin kunnolla kun vaavi tahto esitellä hienoa selkärankaansa vain. No viikon päästä mennään uudestaan kurkkaa palleroa joka muuten painoi jo hurjat 400g :)

Meikeistä yms muista. Mä nyt oon sitä sorttii et kyl mä meikkaan kun ulos lähen, en nyt ihan roskiksille tai lähikauppaan,mut muuten juu jotain tulee naamaan laitettuu. Siis tää mun TUKKA on aivan järkky. Oma väri on maantienharmaa, mutta olen vaalentanut sen ja nyt mikä juurikasvu :eek: . Ei tarttunut kaupan väreillä yritetyt raidat huppua apuna käyttäen. Mulla päänahkakin tosi hellänä ja paikoin rikki, joten vältän laittamasta mömmöjä päänahkaan, muuten varmaan värjäisin normaalisti 1x3-4kk. Nyt oon haaveillu uudesta väristä ja mallista (lyhyet hieman korvien alle ja kastanjanruskeat,laineilla :) ). Tällä se on kait mentävä loppuun asti ja sit jotenkin lapsen syntymän jälkeen yrittää päästä tekemään muodonmuutos. Ihania odotusajan kuvia tulee kuin on kaulasta alaspäin kaikki :LOL:

ps.me päätettiinkin, että ei haluta tietää palleron sukupuolta etukäteen :)

zannuli & pallero 21+4
 
Viimeksi muokattu:
Mayinga: Veit jalat suustani!:D

Pistää myös miettimään, että minkalaisen kuvan nämä oikein kiihkolla asiohin suhtautuvat (ENKÄ NYT TARKOITA TÄÄLLÄ KETÄÄN, ENHÄN TEISTÄ KETÄÄN OIKEASSA ELÄMÄSSÄ TUNNE!) antavat maailmasta lapsilleen.. Kuitenkin maailmahan on nykyisin turvallisempi paikka kasvattaa lapsia, kuin milloinkaan. Ihmisillä on pidempi elinikä, kun monet sairaudet on hoidettavissa jne.Mutta ehkäpä juuri se, että tietoa on nykyisin niin paljon saatavilla, tekee maailmasta monelle pelottavan.

Itse myös tykkään keskustella asiosta ja väitelläkin, mutta netissä syvällisemmät keskustelut jätän muille :) Mielummin keskustelen asioista kasvotusten, ilman turhien väärinkäsitysten vaaraa! :)

JEES, MUTTA NYT ITSE ASIAAN, Eli VAUVAjuttuihin ;)

Vauvanvaatteita olen kirppikseltä pikkasen nyt ostellut, lähinnä pelkkää valkoista ja vaaleansävyisiä vaatteita. Esikoisen ajoilta on sitten noita pieniä vaaleanpunaisena :)
Nyt ajattelin vielä ostella ihan uutenakin jotain unisex-vaatteita. Kirpparilla kanssa olen huomannut saman, että on niin "koodiväri"-vaatteet, että hankala ostaa, jos ei sukupuolta etukäteen tiedä :D Siks mä ostelen nyt pelkkää valkosta, käy ainakin kummallekin :)
Ja esikoisen aikaan huomasin, että vieraat tuo sitten kanssa melkeen kaikki vaatteita, joko sitä vaaleanpunaista tai vaaleansinistä :) Mua ei ollenkaan kyllä silleen haittaa tuo tyttöjen/ poikien "värikoodaus" :)

Minusta kanssa tuntuu, että aika on mennyt tosi nopeasti. Jotenkin esikoista odottaessa viikot tuntui matelevan eteenpäin ja nyt -hups vaan, ollaan jo puolivälissä! :D

Vauvalahjaa täällä ei saa minkäänmoista, eikä mitään kuntalisiä tms. Kuulostas kyllä niin ihanalata tuommonen 400€ lahjakortti!!

Aurinkoisia kevätpäiviä kaikille, vaikka pakkasta vielä riittää, ainakin täällä keskisessä Suomessa!:wave:

Pearl ja pieni 21+4
 
Viimeksi muokattu:
Eli kun vuosi sitten miehen kanssa tavatitin, sillä oli juttua meineillään parhaankaverinsa tyttökaverin kanssa. Noh se homma onneks loppu sillon kun minä astuin kuvioihin. Nyt sitten koko syksyn jokaikinen tappelu on liittyny tähän tyttöön. Ja nyt sitten ku mies ja tuo tyttö on taas enemmän tekemisissä niin on tää tyttö alkanu ehottelemaan sänkyyn menoa ym. ja eilen sain kuulla, että olivat baarissa kahestaan tanssineet. Ei siinä mitään että tanssivat, mutta kun mies ei oo mulle mitään puhunu, aina puolustelee tätä tyttöä ja minä oon helveti lapsellinen ja mustasukkanen. Mutta jos pitää salailla multa, että puhuvat lähes päivittäin ja tanssivatki yhessä, niin eikö se sillon tarkota jotain, ja se että mies puolustelee tuota tyttöä jokaisessa asiassa.. Minä ku en oikeasti oo mikään mustasukkanen hirviö vaan oon aina antanu miehen mennä ja tiiän, että sillä on paljonki naispuoleisia kavereita, eikä ne mua oo koskaan häirinny. Mutta kun mies ei tajua sitä, että stresaaan tästä jokaikinen päivä, ja aina ku tää asia nousee esille se on ihan hirveä sota ja minä saan haukut. Tiiän, että mun pitäis vaan luottaa mieheen, mutta kun en vaan pysty. Miehen edellinen suhdekin kaatui tuon samaisen tytön kanssa värkkäilyyn, niin miksei nytkin kävis niin?

Jätin tänään menemättä töihinki, pakko saada jotaki järkeä tähän asiaan. Ei tuu mitään että itken ja stressaan asiasta jokaikinen päivä. Mutta millä ihmeellä saan tuon miehen puhumaan? Mulle se ei puhu, muille kyllä.
 
Merlinalle:
Kuulostaa todella ärsyttävältä tollainen tilanne. Mun mielestä et kyllä ylireagoi yhtään, jos kerran tämä naikkonen on ehdotellut sun miehelle sänkyyn menoa. Luulisi, että sun miehen ei kannattaisi olla missään tekemisissä kyseisen naisen kanssa, tuskin on mitään pakottavaa tarvetta ollakaan? Rauhottaisi (helposti) koko tilanteen. Voimia sulle ton asian kanssa, toivottavasti saisitte keskusteltua asian selväksi.

Sinadrius: Millaista oli siellä äitiysjoogassa, olen harkinnut itsekkin sen kokeilemista.

Oma napa:
Lauantai-iltana tunsin liikkeet eka kertaa tosi voimakkaina ja mahabileet jaku varmaan puoli tuntia kun maha-asukki pyöri ja potki. Eli tämä oli viikolla 18+6. Eilen tuntui myöskin jo ihan selvästi potkuja ym. Liikkeiden voimakkuuden ero on aika iso aiempiin hipaisuihin verrattuna.

Luglio 19+1
 
ElinaMaria: Paljon voimia ja iso hali, kamala tilanne teillä edessä toistamiseen. :'(
Itkettää teidän puolesta..

Torstaina olis neuvola, vauvakin intoutunut vähän potkimaan ja möyrimään, mut suurin osa tapahtuu seksin jälkeen ja kun yritän nukkua. Tosi vaimeina kuitenkin tuntuu liikkeet.

Vauvan isän kanssa riidellään edelleen usein ja selvitellään näitä helkkarin erimielisyyksiä, niitä kun kehittyy aina uusia ja uusia, ei oo helppoa olla yhdessä eri kulttuureista kun niin erilaiset näkemykset, yritetään silti löytää se yhteinen sävel.
Ei tykkää kun itken ja pelästyy ja on aina lähdössä, vaik just sillä hetkellä tarvitsisin ison halin. Saatan myös vetää herneet nenään pienistäkin asioista ja kiukutella, heittelee paljon tunteet päivän aikana.

Isot lapset hiihtolomalla vanhempieni kanssa, on rauhallista, mut tosi yksinäistä ton taaperon kanssa, huomiota hakee kokoajan ja nyt repii sukkia pois ja kitisee kun istahdin hetkeksi tähän. Telkkaa ei voi katsoa kun keksii jotain "kivaa" tekemistä sillä aikaa, ulkonakin pirun kylmä ettei oikein pääse sinnekkään leikkimään. On se niin ihana pikkumies.:LOL:

Pitäis kaikkea tehdä ja intoa riittäis, mutta mua supistelee jo jonkun verran ja eilen järkyttävä viiltävä vatsakipu, kuumat aallot ja tärinä tuli, en tiedä mistä..

En oo varma, mutta pari päivää jo tuntunu et nestettä tulis rinnoista, on tosi kipeät ja isoksi kasvaneet, vauvan isä ei valita, mut minä valitan kun rintsikat pitää laittaa vaihtoon.
Vauvan kamoja en oo katsonut enkä katso viel pariin kuukauteen, en uskalla jos joku meniskin viel pieleen. :(

meemee ja pikkudomuz 21+6
 
Heip,
Tappelun aloitus kosmetiikkaa koskeva kirjoitukseni ei missään nimessä ollut.
Tiesin, että se saattaa nostattaa joidenkin karvat pystyyn, mutta toisaalta en syytellyt tai hyökännyt ketään vastaan. Taisin muokata viestiä lähettämisen jälkeen vielä kolme kertaa, kun luin sen läpi ja jokin pisti liikaa silmään.. :)
Jätin kertomatta myös omista kulutustottumuksista, ettei tekstistäni voisi saada sitä kuvaa, että luulen itse tekeväni oikeita valintoja ja muut vääriä. Tiedän, että myös luonnonmukaisilla tuotteilla voi olla haittavaikutuksia ihmiseen.

Erilaisten kemikaalien vaikutus ihmiseen etenkin ravinnossa, mutta myös kosmetiikassa kiinnostaa mua kovasti ja saankin aika paljon käsiini ns. vaihtoehtotietoa noista asioista tuttavapiirin sekä opintojeni kautta.

Meistä jokainen kokee eri tavalla sen kuka suhtautuu intohimoisesti asioihin ja kuka "liian" kiihkolla.
Jos itse olemme puhujan kanssa samaa mieltä hyväksymme hänen paatoksensa luonnollisesti helpommin kuin, jos olisimme eri mieltä. Silloin tulee ajateltua helposti, että "kamala kiihkoilija".
Mun mielestä on hyvä, että on ihmisiä, jotka suhtautuu intohimoisesti tiettyihin asioihin, mm. kasvien geenimanipulaatio on yksi niistä. Nää ihmiset jaksaa järjestää tempauksia jättiyrityksiä vastaan ja uskoa asiaansa. Asiaansa uskovia ihmisiä tarvitaan. Mutta ei sen "taleban-meiningiksi" tarvi mennä.

Mutta päätinpä nyt kirjoitella omia ajatuksiani ja jotain viime aikaisia tukimusviitteitä, koska aihe kiinnosti eikä tässä ollut ketään juttukaveria :) Miehelle paasaan aika usein milloin mistäkin uusimmasta saamastani tiedosta ja ihmettelen miksi maailma on sellainen kuin on. Tai miksi jokin asia on salittu, vaikka se on selvästi vahingollista.

Katsoin muuten eilen mielenkiintoisen Prisma-dokumentin Yleltä: Ravinto ja geenit, jossa tutkijat yrittivät valottaa miksi sydän- ja syöpäsairaudet lisääntyvät koko ajan. Ja miten syömämme ravinto muuttaa geenejämme, niin että sairastumme helpommin.
Erityisen mielenkiintoista ja karmaisevaakin oli juttu kuumennusta kestävistä muoviastioista (ohjelmassa puhuttiin tuttipulloista), joissa käytetään Bisfenoli-A-nimistä kemikaalia, joka vaikuttaa lasten hormoneihin haitallisesti, koska sitä liukenee ruokaan ja juomaan. Kanadassa tuon kemikaalin käyttö muoviastioissa kiellettiin tutkimusten jälkeen.

Tuo edellinen vaan ihan vinkkinä, jos aihe kiinnostaa niin paljon, että jaksaa/haluaa katsoa dokkarin Ylen areenasta.

Tota Sydänääniä-sarjaa on pitänyt katsoa jo monet kerrat, mutta jotenkin se on aina mennyt ohi. Perjantain saunavuoro päättyy samaan aikaan ja sen jälkeen on aina iltapalameiningit ja esikoisen nukkumaan meno.. Täytyy varmaan laittaa muistutus kännykkään ;)

Supistuksia mulla on välillä ja pidempiä ja mielestäni aijemmilla viikoilla kuin esikoisesta. Neuvolan terv.hoitajan mukaan jo kerran raskaana olleet saavat helpommin supistuksia kuin ensikertalaiset.
Supistukset liittyy tosi usein stressiin. Yks ilta meni ihan sohvalla maatessa supistusten takia, koska olin päivän yrittänyt pakertaa yhtä opintoihini liittyvää tehtävää, jossa oli paljon numeroiden pyörittelyä ja koko homma tuntui ihan epätoivoiselta. Erialiset matemaattiset tehtävät ja kaikenmaailman kustannuslaskennat on jotain mikä mua ei kiinnosta yhtään. Olen niissä todella huono ja stressitaso nousee helposti, kun ajattelenkin tuota tehtävääni.

Tässä oli taas jorinaa kyllikseen. Ihana sää ulkona!

Rumpnisse ja Oskar 19+4

Muokkaan vielä..
Noille homesairaala-jutuille vaan pyörittelen päätäni. Ehkä suhtaudun tähän(kin) mustavalkoisesti, mutta en ymmärrä miksi ihmisten terveydellä leikitään ja miksi iso kaupunki ei muka voi tehdä asioille jotain nopeasti.
Meillä täällä lakkautettiin pieniä kyläkouluja ja lapset siirrettiin pitkien matkojen päästä isoon keskustan kouluun. Muutaman kuukauden kuluttua todettiin, että koulu on vaarallisen homeinen ja nyt pieniä koululaisia on taas pompoteltu edes takaisin ja kaiken maailman kylmiin parakkeihin opiskelmaan. Ja kaupungin tavoittelmaa säästöä ei syntynyt yhtään, mikä oli kyläkoulujen lakkautusten taustalla.

Äitiysjoogasta: kävin joogassa esikoisen odotuksessa. Tykkäsin siitä todella paljon ja ainakin kuvittelen, että se helpotti synnytystäni. Sieltä sai hyviä vinkkejä siihen miten saada vauva kiinnittymään ennen syntymää ja asentoihin ja liikkeisiin, jotka mahdollisesti helpottavat synnytystä. Suosittelen!
 
Viimeksi muokattu:
Äitiysjoogasta: Oli ihanaa! Meitä oli noin 30 odottavaa äitiä tunnelmallisella puukoululla helmikuisen iltapäivän hämärässä. Tuntui erityisen hyvältä, että kaikki liikkeet oli suunniteltu erityisesti synnytystä ja odottavan kehon huoltoa ajatellen. Normijumpissa ja pilateksessa tulee vähän orpo olo välillä. Jotkut liikkeet tuntuu oudoilta. Äitiysjoogassa kuitenkin oli turvallinen olo. Kehoa ei rasitettu, vaan enemmänkin etsittiin niitä oikeita liikeratoja. Ja synnytyslauluun ihastuin!

Sydänääniä-sarjassa muhun teki vaikutuksen altaassa kotona synnyttänyt helsinkiläinen nainen. Oli jotenkin niin uskomattoman helpon ja kauniin näköistä. Olihan sitä tietysti editoitu. Mutta kyllä itku tirahti, kun vauva putkahti maailmaan.

Homesairaalasta: tää on niin tyypillistä Turkua. Museoviraston kannan ymmärrän, eli TYKS on oman aikansa arkkitehtuurin edustaja, eikä sitä saa purkaa. Mutta onko niitä korvaavia vaihtoehtoja edes vielä mietitty? Jos synnytysosasto ja muut siihen liittyvät osastot pysyy TYKSissä vuoteen 2018, niin eikö nyt jo pitäis suunnitella uusien tilojen rakentamista? 2018 tulee yllättävän äkkiä... Turhauttavaa.

Vauva potkii kovasti. Edellisestä ultrasta jäi mieleen, että lääkäri kirjoitti sikiön olevan aktiivisesti liikkuva. Ja siltä kyllä tuntuu! Huomenna saa sitten ultrassa tietää lisää...

Sinadrius ja beibi 21+1
 
ElinaMarialle paljon jaksamista ja suuret pahoittelut teitä kohdanneesta surusta!

Kyllä jännitti tänään omakin rakenneultra. Tuntu, että sydän hakkasi tuhatta ja sataa siinä pedillä aluksi. Mutta kaikki oli pienellä oikein hyvin! :heart: Siellä se vipelsi menemään ja karkasikin pari kertaa ultraajalta. Terveystalolla oltiin, kun kuntamme ostaa nuo ultrat sieltä. Saatiin sit tosi hyvät 4D kasvokuvat vauvasta mukaan. Oli ihan esikoisen näköinen. Ja toinen POIKAHAN siellä köllötteli. :heart: Nyt on helpottunut olo, kun kaikki kunnossa.

Hieman tietty siinä mielessä harmittaa, että jää se tyttö saamatta multa, kun tämä on meidän viimeinen lapsi. Kuitenkin toki tärkeintä, että olisi terve ja syntyisi sit oikeana aikana.

Täälläkin supistelee päivittäin. Ei kivuliaasti, mutta ihan tuntuvasti kyllä. Esikoista kun kantelee ja nostelee tai tekee kotihommi, niin alkaa supistaa. Välillä myös ihan suht rauhallisessakin tilanteessa tulee yksittäisiä supistuksia.

Liikkeet on jo aika voimakkaita. Mahan päältä en ole vielä tuntenut, mutta melkoinen möyritä käy tuolla sisäpuolella. :D

Tuplarattaat ostettiin viime viikolla. Käytetyt Teutonian tuplat saatiin edullisesti niin pithän ne sit ostaa. Onhan ne vähän isommat, kun ihan noi kapeimmat vierekkäinistuttavat, mutta ovat ainakin laatuvaunut. Esikoisella on Teutonian 3-pyöräiset yhdistelmät ja on ollu todella hyvät ja kätevät. En vaihtaisi kyllä mihinkään. Tämä myös vinkiksi ekoja vaunuja ostaville! :D

Barbapörrö ja Urkki 21+2
 

Yhteistyössä