Heippa taas vaihteeksi.
Onnea kaikille vauvautuneille :flower:
Etusivun lista päivitetty.
Hajanaisesti harppoen lueskelin kirjoituksenne läpi. Olen ollut koneella viime viikkoina todella vähän, kun mies on kesä lomalla ja puutarhahommia on tullut vauvan hoidon lomassa tehtyä ja ne ajat mitä sisällä viihdyn vietän nukkuen.
Nytkin on pihan soraistus menossa. Tosin lähinnä miesten hommaa. Isäni ja setäni ovat tossa olleet kavinkoneen ja traktorin kanssa hommissa joten mulle on jäänyt lähinnä muonittajan rooli.
Paljon olis kommentoitavaakin, mutta taannoin taisin lupailla synnytyskertomuksen käydä teille laitamassa =)
Eli maanataina 19.5 mentiin sisään sovittuun käynnistykseen vauvan ison koon ja mun sokerien vuoksi. Aloitettiin kapseleilla kypsytys ja käyrä seuranta. Toisen kapselin jälkeen alkoivat säännölliset supistukset noin 5min välein, mutta mitään tulosta ei tahtonut tulla. Meinasivat jo siltä päivältä luovuttaa, mutta sain puhuttua, että laitettiin viel kolmas siinä illan suussa.
Edelleen supistelu jatkui noin 5min välein muttei ollut mitenkään kivuliasta. Ilta kymmenen jälkeen päätin lähettää miehen kotiin nukkumaan, kun alkoi tuntua, että mennään pitkään kaavan mukaan eikä ennen aamua tapahtuisi mitään. Yöhoitajankin kanssa sovittiin, että yritän nukkua ja ellei uni tule ennen klo aamu 1 saan jonkin rentouttavan lääkkeen ja käynnistelyä jatketaan tiistai aamuna.
Noin klo 23 yrityn sit laittaa päätä tyynyyn ja nukkua, mutta avot siitähän ne supistelut sit alkoivatkin. Tulivat kokoajan säännöllisesti noin 2min välein ja kävivät kokoajan kivuliaammiksi. Noin klo 0.30 päätyttiin siirtoon synytyssaliin jossa mahdollisuus saada kivunlievitystä. Soitto miehelle, että herätys nyt ruvetaan tosi toimiin.
Synnytyssaliin, kun pääsin oli kätilöllä ilokaasu valmiina odottamassa ja kyllä sitä tarvittiinkin. Pikaisesti käytiin kätilön kanssa toiveita läpi ja päädyttiin laittamaan anestesialääkäri hakuun jotta laitetaan spinaali. Lääkäri tulikin tosi nopeasti, kun viereisestäkin salista oli hälyytetty.
Sain spinaalin ja oksitosiini laitettiin varmuuden vuoksi tippumaan. Aikoja tästä kohtaa en pysty sanomaan, muttaa spinaali auttoi ja pystyi keskustelemaan mieheni ja kätilön kanssa samalla, kun kätilö kirjoitteli papereita ja laittoi tavaroitaan valmiiksi, mutta missään vaiheessa hän ei saanut tavaroitaan kunnolla järjestykseen, kun mua alkoi ponnistuttaa.
Synnytyskertomukseen on kirjattu ponnistusvaiheeksi 3min ja jälkein vaiheeksi 2min. Istukka meinasi lentää kätilön syliin. Joten menoa ja meininkiä oli hetken aikaa. Mutta selvisin ilman välilihan leikkausta ja repeytymätkin vain 1 astetta ja 5 tikkiä vaikka potra poika olikin ja kiirettä piti tullessaan maailmaan.
Noin 12 tuntia ehdin pitää nyyttiä vierelläni, kun tuli siirto lasten osastolle alhaisen ruumiin lämmön ja sokeri arvojen vuoksi. 1vrk meni lämmöissä ja 3vrk:t tiputeltiin glukoositippaa. Ja kaikki tämä johtuen mulla olleesta raskausajan diabeteksestä vaikka kuinka yritin pitää huolta syömisistäni.
Hyvin olen toipunut ja vuotokin on jo tosi vähäintä vaikka tasan 2vkoa on vast synnytyksestä.
Poika on oloonsa tyytyväinen syö ja nukkuu. Rintamaito ei tälläkään kertaa riitä joten korviketta menee ja tosi paljon jopa 120ml/kerta. Syömistahti on edelleen tiheä noin 3 tunnin välein ilman herättämisiäkin. Tohon 3 tunnin välein syömiseen ehti tottua niiden lasten osastolla vietettyjän muutaman vuorokauden aikana. Toisinaan, kyllä nukkuu pidemmänkin pätkän, mutta keskiarvo mielestäni on edelleen toi 3.
Jossu & Hemuli 2vko