3/2006 osa13

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Santtu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Santtu

Vieras
Ja ei kun kirjoittelemaan:)
Muutin Thelman la:n

-Santtu 32+6

6.2. sportti, 29, eka, Espoo, NKL
14.2. Minnie, 37, eka, TAYS
23.2. tepa, neljäs, Helsinki, NKL

1.3. Santtu, 24, toinen, Helsinki, KOS
3.3. Emppu, 32, eka, LS
3.3. lilja, 32, eka, JS/KOS
4.3. Thelma, 25, eka, LKS
5.3. lilli, 23, toinen, OKS
6.3. Siiri, 36, kolmas, LKS
7.3. Sanni, 27, eka, KOS
7.3. Ani, 25, eka, KOS
7.3. Henttu 25, eka, PKKS
10.3. petra85, toinen
14.3. Kirsikka, 29, eka, KOS
15.3. Vanilja, 31, eka, KOS
15.3. Janis, 29, eka, KOS
16.3. Milla, 26, ensimmäinen, Järvenpää, KOS
18.3. Sintti 29, eka, Keski-Suomi, K-SKS
19.3. Mamma86, 19, toka, Mäntyharju, MKS
19.3. Moona, 23, eka, Etelä-Pohjanmaa, SEKS
20.3. Alisa, 27, eka, Etelä-Savo, MKS
23.3 Eme, 25, eka, KOS
23.3. Eveliina, 27, eka, Helsinki, NKL
24.3. Tiitu 24, toinen, K-HKS
24.3. FarB, 43, eka, NKL
24.3. Hepetute, 33, eka, KOS
26.3. Stella, 31, eka, KOS
27.3. Dina, 23, eka, TAYS
27.3. vilma, 26, eka, KYS
28.3. seilori, 33, esikoinen, PKKS
28.3. Sere, 25, toinen, LAS
28.3. titityy, 28, eka, KYS
29.3. emo, 27, esikoinen,
29.3. iines83, 22, toka, OYS

Synnytyssairaaloista käytetyt lyhenteet:

JS= Jorvin Sairaala
K-HKS= Kanta-Hämeen keskussairaala
K-SKS= Keski-Suomen keskussairaala
KPKS= Keski-Pohjanmaan keskussairaala
KYS= Kuopion Yliopistollinen Sairaala
KOS= Kätilöopisto
LAS= Loimaan aluesairaala
LKS= Lapin Keskussairaala
LS= Lohjan Sairaala
MKS= Mikkelin keskussairaala
NKL= Naistenklinikka
OKS= Oulaisten keskussairaala
OYKS = Oulun Yliopistollinen sairaala
PKKS= Pohjois-Karjalan keskussairaala
RAS= Raahen aluesairaala
SEKS= Seinäjoen keskussairaala
TAYS= Tampereen yliopistollinen sairaala

Hei vaan!

Täällä kaikki hyvin. Musta tuntuu, että masun huikea kasvu on hidastunut viime aikoina jonkin verran, mikä sinänsä ihan hyvä homma, kun tuo sf-mitta kulkee kuitenkin edelleen yläkäyrillä. Olo on tosi hyvä öitä lukuunottamatta. Millään ei löydy enää mukavaa nukkumisasentoa ja heräilen vähänväliä kun lonkkiin sattuu. Selällään ei pysty enää olemaan hetkeäkään. Aamuisin taas on turvotus aivan järkkyä, onneksi laskee paljon päivän mittaan. Kaikki arvot ok neuvolassa viikko sitten, joten kyseessä onneksi ""hyvä turvotus"" neuvolan tätsyn mukaan :)

Kyssäri: Kuinka paljon teidän pikkuiset hikkailee kohdussa? Musta tuo hikkaaminen oli lähinnä sööttiä aluksi, mutta nyt alkaa ihmetyttämään kun vauva hikkaa joka päivä vähintään pari kertaa. Onneksi ""kohtaukset"" eivät yleensä kestä kovin kauaa. Neuvolassa sanottiin vaan, että vauva sitten hikkailee tod.näk. syntymänsä jälkeenkin runsaasti. Hmm...?

Hyvää loppuviikkoa kaikille!

Vanilja

samoja havaintoja masun kasvusta. Lisäksi tuntuu, että vatsa on painunut vähän alemmas. Yhdet mammahousutkin painaa istuessa tuolta häpyluun tienoilta. Sf-mitta eilen 31 eli yläkäyrän tuntumassa mennään täälläkin.

En saanut aamuisen sokerirasituksen tuloksia vielä tänään. Mulle ei tullut mitään erityisen huonoa oloa siinä odotellessa. Mitä nyt hirmu nälkä ja väsytti, mutta ei mitään normaalista poikkeavaa.

Moikka kaikille!

Kiitos Sportti tiedoista, yritän olla panikoimatta, itsellä sama edessä 5:n viikon päästä..

Tänä aamuna oli neuvola. Kaikki hyvin, nyt ei ollut virtsa-arvotkaan enää koholla. Painoa oli kyllä tullut, 800g/vko! Huh huh.. Ilmeisesti joulun herkut näkyy painossa ja turvotustakin kyllä alkaa olla, terkka sanoi, että se nostaa painoa. Ei ollut huolissaan, sanoi vaan että saa sitä vielä tullakin. Vauva on edelleen viihtynyt raivotarjonnassa ja toivottavasti viihtyykin niin nyt loppuun asti. Pää pysyy alaspäin, mutta puolta vaihtaa, välillä tuntuu selkä vasemmalla ja välillä oikealla puolella masua!

Nyt sit alkaa neuvolakäynnit olla kahden viikon välein. Ja ensi viikolla alkaa perhevalmennus, yhteensä 5 kertaa. Yksi niistä on samalla tutustumiskäynti sairaalaan ja synnytysosastoon.

Liitoskivut on helpottanut tällä viikolla ja muutenkin olo tuntuu taas paremmalta, nyt kun on saanut vaan olla ja tehdä oman jaksamisen mukaan. Ajattelin ruveta pikkuhiljaa laittamaan vauvan vaatteita lipastoon valmiiksi. Hoitopöytä saadaan vasta parin viikon päästä, niin sit laittelen loputkin tavarat paikoilleen. Nyt alkaakin olla jo melkein kaikki varusteet kasassa. Ostoslistalla olisi vielä kylpyamme ja muovinen hoitoalusta ja kaverilta ostan sitterin. Mites muilla, ootteko jo hommannu kaiken valmiiksi?

Nyt täytyy lähteä päikkäreille, niin jaksaa ottaa vieraita vastaan illalla..

Alisa 30+3

Tänään kävin neuvolassa ja kaikki oli OK. Möhkäle oli pyörähtänyt raivotarjontaan ja neivolatäti meinas ettei se enää siellä pyörähä, kylkeä ehkä vaihtaa mutta ei muuta. Verenpaine hyvä ja pissa puhdas. Hemoglopini oli laskenut sen verran alas nyt että pitää alkaa ottaa rautaa joka päivä. (104) Painoa oli tullut nyt vähän enemmän, mutta kaikkiaan vasta tasan 5kiloa siitä kun kävin eka kerran viikolla 8neuvolassa. Viikkoja nyt siis tasan 29. Esikoisen kans painoa tuli kaikkiaan n.13kg. Melkein kaikki ehin saada pois ennen ku rupesin tätä oottaa. SF mitta tais olla 28cm. Yläkäyrillä mennään täälläkin, niin oli myös esikoisen kans, joka paino syntyessään 3950g ja 49cm pitkä. Mulla oli oksennustauti tässä viikonloppuna ja sen seurauksena alko supistelemaan. Kävin lääkärissä mutta paikat oli onneksi ihan kiinni eikä muutenkaan muuttuneet mitenkää. Nyt ei onneksi ole suoistellut mutta neuvolassa sanoi että jos alkaa suoistelemaan ni pitää käydä tarkistuttaa. Mutta tämmöistä tänne, ei tässä ole kuin pieni hetki kun jo meistä jokainen alkaa vuorotellen ""jakautua"". Siitä ja kevättä ootellessa, hyviä vointeja kaikille. =o)

Rv 32 +5 menossa ja eilen oltiin vanhempainvalmennuksen psykologin osuudessa. Suoraan sanottuna oli aikamoinen pettymys. Psykologi luki suoraan kalvoilta ja ei oikeastaan vastannut kysymyksiin tai kommentteihin mitään. Muutenkin olin odottanut keskustelevaa tilaisuutta, mutta luento se kylläkin oli.

Muuten täällä asiat hyvin, vähän on vatsasta kipuillut kun päivät ovat töissä venyneet pitkiksi. Supistuksia tulee aina välillä mutta yleensä ne eivät ole olleet kovin kivuiliaita ja menneet melkeinpä samantien ohi.

Viikonloppuna kasattiin pinnasänky ja laittelin vauvanvaatteet hyllyille kaappiin. Ajattelin että täytyy kohtapuoliin pakata vauvan ja omat kamat valmiiksi, nyt kun vielä tietäisi että mitä sinne laukkuun pitäisi pakata. Onneksi listoja löytyy netistäkin :o)

Äitiyslomaan vielä kaksi viikkoa, tosin aika satunnaisesti tulen töissä käymään. Lääkäri- ja neuvolapäivinä kun pitää jäädä pitkien työmatkojen ja olemattoman julkisen liikenteen vuoksi kotiin.

Ajatelkaas, kohtapuoliin sitä saa jo ruveta valmistautumaan synnytykseen. Odotan innolla sitä, kun pääsee synnyttämään ja saa vauvelin sylkkyyn.

Mukavaa odotusta maalisislle,
toivottelee Emppu ja nöösi.

Tervehdys täältäkin pitkästä aikaa! Laitan tänne samoja kuulumisia kuin helmikuisiinkin, ettei tarvitse uutta romaania kirjoittaa :-).

Äippäloman ensimmäinen päivä ja tuntuupa hyvältä! Eilen oli vielä pitkä työpäivä, nukuinkin sitten 11 h ja olen tepastellut yökkareissä koko päivän. Lähinnä surffannut netissä. En viitsinyt edes kauppaan lähteä, kun keli näytti niin ikävältä. Ehtiihän sitä huomennakin...

Maanantaina kävin ultrassa. Kaikki arvot näyttää hyvältä verenpainetta lukuunottamatta, alapaine kun on neuvolassa yli 90. Samaa se on ollut koko raskauden ajan, joten sinänsä ei paljoa muutosta ole. Kotona mitattaessa arvot on kyllä huomattavasti alemmat. Joka tapauksessa antoivat uuden ajan ultraan ensi viikoksi, kun verenpaineen vuoksi kannattaa kuulemma seurata. Korkeat arvot voi hidastaa osittain vauvan kasvua. Vauvan paino oli 2600g, mutta eivät sanoneet mikä olisi painoarvio syntyessä. Ottivat vauvan sydänkäyränkin, ja se oli oikein hyvä keskiarvo 150). Vauvan mitat olivat muuten ok, mutta lääkäri sanoi, että pää on suhteessa hiukan suuri ja pyöreän muotoinen. Mutta ei ole kuulemma mitenkään epänormaalia. No kuitenkin noin ilmaistuna olen asiaa pyöritellyt mielessäni kaksi päivää, ja harmittaa ihan vietävästi. En tiedä siis pitäisikö huolestua asiasta ja itkukin on päässyt muutamaan otteeseen. Verenpaineeseen tuon asian kuuleminen ei kyllä yhtään helpottanut. No onneksi ensi viikolla katsotaan taas tilannetta. Luultavasti säikähdin asiaa ihan suotta.

Tuli vaan mieleen miten sitä tulee mietittyä ja harmiteltua kaikkea ihan epäolennaista, kun kaikkein tärkeintä on kuitenkin vauvan terveys. Sitä ei voi kun toivoa että kaikki olisi kunnossa.

Itsellä olo on suht hyvä, vaikka noita vähän vihlovia suppareita on tullut hiukan. Luulin muuten, että tuo ultrakäynti olisi ollut myös synnytystapa-arvio, kun oli ns. viimeinen lääkärikäynti. Kysyin sitä erikseen lääkäriltä, joka sitten nopeasti kokeili sisäkautta. Totesi, että ""ihan hyvä lantio sulla on"" ja suositteli alakautta synnytystä. Ei ollut kyllä kovin vakuuttavaa. Mutta luotan siihen, että kun olen isokoinen niin eiköhän se vauva sieltä mahdu tulemaan.

Eipä täällä ihmeempää. Lisää kuulumisia myöhemmin, nyt on hyvää aikaa kirjoitella. Hyviä vointeja kaikille, ja ottakaa rauhallisesti etteivät vauvat ala vielä syntyä!

Moikka kaikki!

Terveisiä Ranskasta! Matka meni hyvin. Lentokoneessa liikuttelin jalkoja reippaasti, jotta ei tulisi tukoksia. Olihan mulla lentosukatkin tietysti. Vaavi potki kyllä selkeästi enemmän siellä, joten siitäkin ehkä tuli hieman hätä. No, on potkinut paljon matkan jälkeenkin, joten kaikki varmasti ihan hyvin.
Huomasin, että mulla on alkanut supistelemaan paljon paljon useammin. Johtuu varmaan tämänhetkisestä stressistä ja seisomisesta messuilla tällä viikolla (klo9-18, välillä istuen). Pikkarainen on varmaan kääntynyt raivoon, koska potkut tuntuu ylävatsassa ja kyljissä ja virtsarakko tuntuu minimalisoituneen sitten aiemman ajan.
No 15 päivää töitä ja sitten äikkärille...Kotona riittää vielä tekemistä vaavin huoneen kanssa, joten tulee sekin ""loma"" tarpeeseen!
Vaunut on nyt sitten hankittu. Panther Juniorit ostettiin. Kolmipyöräiset. Sain ne aika edullisesti sattumalta.
Tuli mieleeni, että jos esim. Kirsikka, et ole vielä ostanut vaunuja, niin mulla olisi nyt yksi tuttu, joka myy yhdellä lapsella käytettyjä muutama vuotta vanhoja kolmipyöräisiä Quinneja todennäköisesti aika edullisesti. Tuttu asuu Katajanokalla, joten matkaa katsomaan niitä ei olisi paljon. Sieltä kuulemma olisi paljon muutakin saatavissa edulliseen hintaan. Jos jollain on tarvetta niin laittakaa mulle viestiä!
Ei tässä muuta. Minä taidan lösähtää nyt sohvalle, kun olen saanut duunit tehtyä tältä päivältä...niin tosiaan ja kellohan lähestyy jo yhdeksää illalla=)!
Janis ja Pikkarainen

Pitkästä aikaa aikaa vilkaista nettiä...

Laittoi miettimään vähän itse kutakin Dinan ja Millan sairaalakeikat! Tosin mun stressi on ollut ihan eri sarjassa kuin esim. Millalla (vain tavanomaista sätkyilyä välillä rakentamisen ja sen myötä rahan, välillä töiden takia). Mulle olis myös kirjoitettu jo sairasloma supistelun ja levon vuoksi, kun herään työpäiviä vasten jo aamuyöstä ""töihin"". Jotenkin kuitenkin tuntuu, että on helpompi itsekin jäädä sitten vasta pois, kun saa asiat työpöydällä suht.koht. reilaan ja sijaiselle edes jonkinlaisen sisäänajon. Lääkärintarkastus oli helpotus siinä mielessä, että paikat eivät olleet pehmenneet ja kaikki tuntui muutenkin olevan ok. Vauva on ollut raivotarjonnassa jo joulukuun alusta saakka ja lääkärin mukaan tuskin alkaa enää toisinpäin kääntymään.

Ja Milla, lääkäri ei oikein osannut sanoa tuohon tärisevään mahaan sen kummempaa. On se kyllä ihan metka tunne, kun maha heiluu ihan hyytelönä :).

Painoarviota vauvalle ei ole annettu sitten rakenneultran (20+6, 400 gr), saatteko te noita ihan peruskäynneillä?

Mut nyt suihkuun ja sitten yöpuulle...

t. seilori 29+1

hei kaikki!

nyt se painonnousu on sit vihdosta viimein vähän hillitänyt. Painoa oli tullut vain 100g/viikko. Neuvolatäti tokaisi, että saishan sitä enemmänkin tulla. Mutta toisaalta kun pohjalla on jo 11kg mitä on raskaus aikana tullut, niin minä olen ainakin ihan tyytyväinen, että tahti hieman rauhottuu. Oonkin syönyt paljon terveellisemmin ja pienempiä määriä siitä lähtien kun tuli urheilukielto. Mihin sitä energiaa tarvii kun ei voi mitään tehdäkkään?

Vauva on silti ihan hyvän kokoinen ja joku kyselikin paino arvioita. Tämä pikkuinen painoi viikolla 28+5 jo 1300g, että ihan hyvän kokonen jässikkä on tulossa. SF mitakin oli neuvolassa ihan normaali. Mutta mun maha on ihan tosi tosi pieni. Neuvolatätikin sanoi, että ""tää on kyllä tosi pieni maha"" jos laitan löysän hupparin päälle niin pystyn melkeinpä peittämän koko raskauden. Hassua. Ysäväni joka on 3viikkoa edellä, niin hänen masunsa on todella iso ja toinen ystäväni joka on kuukauden jäljessä niin hänen mahansa on minun mahaani isompi. Tosi hassua kun kaikki menee käyrien mukaan ja painoa on tullut enemmänkin, mutta maha on silti tosi pieni. Minne se vaavi on piiloutunut?

Nyt sit viikosta 30 lähtien pitää seurailla sikiön liikkeitä aktiivisesti. Muistakaapa kaikki siellä!Kuulin inhottavan tarinan siitä kuinka yks nainen ei ollut tuntenut liikeitä vuorokauteen, meni lääkäriin ja sillä oli lapsivesi tihkunut pikkuhiljaa pois. Vauva oli jo ihan ilman vettä ja vammautui
:( Eli heti jos liikkeet vähene tai on poissa niin mielummin turhaa tutkimuksiin kun miettii montaa päivää asiaa. Siis viikolta 30 lähtien. Mulle sanoivat naistenklinikalla, että ""turhaa käyntiä tänne ei ole olemassakaan""

Aika jännä toi liikkeiden seuraamis juttu... Tiedän että pitäisi seurailla, mutta kertaakaan mulle ei kukaan ole siitä sanonut. Ei esikoisen aikaan eikä nyt. Onneksi on tietoa omasta takaa:)

Milla: jännä tuo kuulemasi juttu. Lapsivettä kun pitäisi kehittyä kokoajan lisää, sehän viahtuu normaalistikin 3 tunnin välein. Mäkin olen kyllä kuullut ettei vettä pahemmin ollut (serkullani) mutta silloin oli raskaus jo melkein 3 viikkoa yli (42+ viikolla) ja käynnisteltykin muutaman päivän. Vauvalle ei onneksi tullut mitään, oli vaan iho todella kuiva, niin että joutuivat sairaalassa rasvailemaan...

Mutta hyvä kuulla että naistenklinikalla sanoivat noin, ehkä sitä sitten uskaltaa Kättärillekin helpommin lähteä:)

Täällä ei omassa voinnissa muutoksi. Yöt menee huonosti nukkuen ja vessassa juosten. Viime yön nukuin isolla tyynyllä tuettuna puoli-istuvassa asennossa... Päätin ottaa pitkästä aikaa illalla leivän päälle meetvurstia ja siitä tuli TOSI huono olo :(

Selkää särkee, lantio on löysänä, alapäässä tuntuu painetta, väsyttää kun ei saa nukuttua... Voi tätä raskauden ihanuutta!!! No onneksi ei ole pitkä aika enään:) Täytyy ensi viikolla aloittaa ""kypsyttelyt"" sen kivoimman ässän avulla:) Sauna ja siivous ei esikoisella auttanut, mutta se kolmas kyllä:) Nyt ei olekaan saunaa tässä asunnossa ja siivousta on turha kokeilla...

Ensi viikolla nähdäänkin (jos siis hautajaisista ehdin) osan kanssa!

-SAnttu ja Valttu 33+1

Joku taisi kysellä sokerirasituksen raja-arvoista aiemmassa ketjussa. Tälläistä kerrottiin äskettäin mulle:
- paastoarvo 4,3 (raja oli kait 6, jotta koetta voidaan edes tehdä)
- 1h-raja 9,8 (raja 10,0 eli lähelle meni...)
- 2h-raja 6,9 (raja 8,7)

kehoitettiin jättämään sokeria vähemmälle ja kuituja enemmälle, mutta muuta tarkempaa diettiä tai seurantaa ei toistaiseksi ole tulossa. Söin eilen varmuuden vuoksi joululahjaksi saadut marmeladit loppuun, mutta onneksi ei tarvitse nyt ihan kaikkea makeaa jättää.

Terveisiä neuvolasta!

Painonnousu on nyt sit vähän hillitympää ollu ja oli tullu vaan 200g/vk, paineet ja hempat hyvät ja sydänäänet 160. Sf-mitanki katto mut sitä ei näköjään oo mihinkään merkitty... kai se sit on normaali kun siitä ei puhetta ollu.
Nyt oli onneks se mun ""oma"" täti siellä ni jäi tosi hyvä mieli kun sillon viimeks oli se hirvee akka ja mulla oli pari päivää mieli maassa sen takia.

Miehen sisko just kerto et niille tulee kesävauva :) mahtavaa! mun esikoinen on vaan 3vk niiden poitsua vanhempi ja taas saadaan melko saman ikäset serkukset :)

heippa! tänään oli sitten taas neuvola ja siellä tulikin ilmi että vauvan pää on niin alhaalla että nyt on rauhoituttava.ei enää nosteluja,eikä hirveesti kävely lenkkejä ja levätä pitäisi eikä saisi stressata ettei tule ennenaikaisena.se vaara siis taas on!kuulemma pitää ottaa rauhallisesti että pysyisi tuonne 37vk saakka,sitten kuulemma saisi syntyä jos on syntyäkseen.

mutta miten tässäkään olet kantelematta ja stresaamatta kun on 1,6kk ikäinen taapero jota pitää vielä silloin tällöin nostella ja raha asiatkin meni taas tänää päin p***.saatii nimittäin tietää että mies ei saa pariin kuukauteen rahaa!että tiukilla ollaan.

neuvolassa muuten kaikka ihan ok.painoa oli tullut +500g/vko RR oli 120/58 hemppa nyt oli 115 mutta minusta se neuvolassa ollut harjoittelia ei osannut ottaa sitä kunnolla,joten minusta se ei näyttänyt totta.sf-mitta oli 27,5.

kylläpä tuli taas valitettua:)mutta nyt noudattamaan terkkarin ohjeita ja lepäilemään,kun pikku jäbäkin on untenmailla

mamma86 rv30+4

Sokereinen raja-arvoista. Meidän neuvolassa on tullut uudet rajat ja paasto arvo oli 5,1. Tämä Helsingissä (puistolan neuvolassa). Mulla otettiin vaan paastoarvo, siksi en muita rajaoja tiedä. Mulla paasto arvo oli 4,9 (tai 4,8) eli alle rajan:)

-Santtu 33+1

Neuvolatietoja täältäkin:

Meidän epeli on nyt sitten myös laskeutunut ja kiinnittynyt ja alkaa kuulemma olla lähtökuopissaan..niinpä niin...kokemusta on kolmesta ylimenneestä, niin että ihan turhaan lupailevat mulle muuta ;)
Mulla on hb tosi alhaalla, 102 nyt, vaikka terkkari kehui, että heillä on uusi laite, joka on näyttänyt kaikille korkeampia lukuja...totesin sitten, että hyvä niin, vanhalla oltais jo menty alle sadan :)
Paino mulla on laskenut, mutta ei hätää, kun vauveli on kuitenkin kasvanut ja kasvattanut sf:ää kahdella sentillä/ 2vko... laskeutumisesta huolimatta... yläkäyrillä meillä mennään ja olenkin jo tuonut esiin mielipiteeni, että jättiläinen sieltä sitten aikanaan ulos tulee :) Onneksi ei hätää...mulla kyllä paikat tuntuu hyvin venyvän tarpeen tullen..kolme synnytystä, eikä kertaakaan ole mikään paikka revennyt eikä yhtään tikkiä tarvinnut..nyt koputetaan puuta^kop kop kop^ ;)
Jepulis, ens viikolla lääkäri, joka sitten kertoo enemmän siitä
ollaanko sitä oikeasti lähempänä h-hetkeä... suppareita kyllä tulee päivittäin...
Äitiyslomalla on tylsää... :( Kävin eilen aikani kuluksi vetämässä ""tappelustreenit"" salilla, että sain edes jotain muutakin tekemistä kuin oman navan tuijottelun..
Jaahas, nyt päikkäreille, kun ei öisin enää oikein nukuta :)

selvennystä:
en osannut kirjoittaa äskeiseen viestiini. eli tarkoitin, että
- paastoarvo mulla oli 4,3
- 1h-arvo 9,8 (raja 10,0)
- 2h-arvo 6,9 (raja 8,7)
Nää raja-arvot oli siis Hgin Myllikän neuvolassa.

Kateudella luen noita teidän painonnousu rauhoittunut -viestejä... niin minäkin toivoin, mutta kun nyt pukkaa tätä turvotusta. Puolessatoista viikossa tullut puolitoista kiloa. Tänään lähti viimeinenkin sormus, luultavasti aika pysyvästi. Päänsärkyäkin ollut, pelkäsin jo entistä enemmän raskausmyrkytystä. Onneksi koululla oli tänään terkkari käymässä, pyysin mittaamaan multa verenpaineen. Se oli korkeampi kuin yleensä, yläpaine oli 128 (yleensä jotain 120), mutta alapaine oli normaali, vähän alle 80. Kaiken kaikkiaan hyväksi tuo terkkari tilanteen luokitteli. Eli ei tartte viikonloppuna stressata. Maanantaina on neuvola, tarvii siellä sitten valitella.

Mä tässä laskeskelen, että jos painonnousu jatkuu tätä rataa, niin lopputulos on luokkaa 20kg! Viime viikon alussa sitä oli kumminkin tullut vasta 10kg. Toisaalta nopeastihan se neste sitten pois lähtee, mutta kun nyt jo sormet on nakkina, niin mitä sitten myöhemmin.

Meillä on nyt hommattuna jo sänky ja hoitopöytä, ja vauvanhuoneeseen verhot, matto, lamppu yms. Kohta mennään taas katsomaan kaukaloita, niiltä on aina se malli loppu, kun me mennään, toivottavasti nyt saadaan. Sitten pitäisi vielä käydä sukulaisten luota hakemassa lasti tavaraa: itkuhälytintä, kakkosvaunuja yms. Ja kaikkia pikkutarvikkeita pitäis ostaa.

Kyllä tää ostelu sujuu, kun joku vielä kokoaisi ne huonekalut, ja pesisi ne vauvan vaatteet ja viikkaisi laatikoihin... tällä hetkellä meillä on joka paikka täynnä laatikoita ja pussukoita.

Työaamuja jäljellä 21.

Moikka kaikille,

Terkkuja neuvolasta täälläkin! Meidän Pikkarainen on myös raivotarjonnassa ja sain jopa itse kokeilla pienen päätä=)! Se oli uskomaton tunne. Nyrkin kokoinen kova möykky käsien välissä, tuntui aika koomiseltakin jopa=)!
Messut on messuiltu nyt sitten ja supistukset vaan lisääntyy. Kerroin neuvolantätsylle siitä ja hän oli sitä mieltä, että katson muutaman päivän vielä töissä ja jos tulee tarvetta tai supistusten luonne muuttuu niin hän kirjoittaa minulle sairaslomaa sitten joko koko loppuajan (13päivää jäljellä) tai sitten muutaman päivän lepäämiseen. Painoa oli tullut huimat 700g viikossa, mutta kokonaisuudessaan ollaan vasta 7,4 kilossa. Selvästi olen sitä tyyppiä, joka ottaa painospurtteja välillä (edellisessä 150g viikossa). En siis valita ollenkaan.
Mun mahasta on sanottu myös, että todella pieni. Johonkin se kai tässä 175cm:ssä vartalossani katoaa. Sf on tällä hetkellä kuitenkin 31 ja yläkäyrällä.

Hurjia juttuja noi kohdun kuivumiset...Ihmettelen kyllä samaa juttua kun Santtu, että miten voi olla, ettei lapsivesi ole lisääntynyt. Tietysti jos vuotaa niin ei se hiljalleen lisääntyminenkään auta, koska uloshan se tulee. Muistetaan siis tarkkailla liikkeitä kaikki!

No, nyt on ruvettava hommiin taas tältä päivältä. Huomenna onkin ensimmäisen kummipoikani ristiäiset=) Ihanaa!
Terkuin, Janis ja Pikkarainen

Hei!

Täällä säikähdettiin tuossa alkuviikosta ihan tosissaan, kun aamuyöstä alkoi tulemaan supistuksia (kipeitä sellaisia!) ihan putkeen. Olin jo miettimässä lapselle hoitopaikkaa ja sairaalakassin sisältöä, mutta onneksi niitä ei tarvittu vielä ja supistukset laantuivat joidenkin tuntien kuluttua.
Yhtä kipeäähän se teki kuin esikoisellakin, ennen synnyttämään lähtöä.
Säikähdyksellä selvittiin ja neuvolasta laittoivat seksikieltoon kuukaudeksi, koska luultavasti oli kyse siitä.. Ja rauhassa pitäis yrittää olla.

Muuten kyllä kaikki ok, vaikka ahdistaahan tuo maha jo melkoisesti.. Pitää yrittää jaksaa ainakin tuonne 36 viikolle, niin sitten ollaan taas turvallisemmilla vesillä!

Hyviä vointeja kaikille!

Heipparallaa,
nostelenpa tässä aikani kuluksi ketjua, kun olen muutenkin roikkunut koko illan koneen äärellä, kun olen yksin kotona. Oikeasti olis kyllä pitänyt varmaan olla vaaka-asennossa, kun koko päivän on ollut todella pinkeä ja hankala olo. Lähdin töistäkin vähän aiemmin, kun tuntui ettei pysty istumaan kuin reippaassa takanojassa. Nyt ne kaikki vaivat mulle varmaan iskevät, kun olen niin kehunut hyvin mennyttä raskautta :).

Raitis ilma ei kyllä olisi tehnyt pahaa sekään, toisaalta, mutta se nyt jäi tältä päivältä. Täytyy ottaa huomenna takaisin!

Mutta nyt taidan ottaa kirjan ja mennä vähän pötkölleni...

Hyviä vointeja muille!

Heipsan!
Eilen oli neuvola ja pitkästä aikaa pääsi neljän seinän sisältä pois mutta kyllä nyt on taas niin tuskanen olo että...ei tarvi paljoa liikahtaa kun tulee supistuksia...
Mua kyllä ihmetyttää toi painon nousu. Tällä kertaa paino oli noussut 56g viikossa viimesen kuukauden aikana johon siis sisältyy joulun ja uuden vuoden mässäilyt ja vielä parin viikon vuodelepo, jollon on todella tullut syötyä paljon ilman kulutusta. Huolestuttaa että jos mun paino ei nouse niin voiko pikkunen kuitenkin kasvaa ja kehittyä ihan normaalisti? Painoa on tullut melko tasasesti (alussa vähän nopsemmin) tähän mennessä noin 4 kg, vatsanpeitteet on kuulemma vähäiset ja turvotusta ei pahemmin ole, mutta esim. terkka ei oo puuttunut asiaan mitenkään vaikka nyttenkin näillä viikoilla kun pitäis olla vauvan kasvuspurtit ei paino vaan nouse. Sf-mittä kuitenkin menee yläkäyrillä ja kaikki muuten tuntuis olevan ok. Onks kellään kokemusta?
No mutta nyt on taas istumakiintiö täys ja pitää päästä pitkälleen että se on moro!

Dina 29+5

Dina
Jos Sf käyrä näyttää hyvältä niin sillonhan vauva on hyvän kokonen ja painon pieni nousu tarkoittaa sitä, että sinä käytännössä laihdut. Mulle on ainakin kerrottu, että vauva kyllä ottaa ravintonsa sitä ei tarvitse pelätä... äiti sitten taas voi kyllä olla heikoilla jos kaikki ravint menee vauvalle, mutta tuskin siitä nyt kenelläkään täällä hyvinvointi yhteiskunnassa on edes pelkoa.

Pitikin sinulta Dina kysyä, että sanottiinko sinulle mitään lentämisestä. Pääsisin nyt ilmaiseksi etelän lämpöön ja en ole ollenkaan varma saanko mennä lentokoneeseen kun oli niitä supistuksiakin? Viimesellä tarkastuksella ei sanottu muuta kun että urheilla ei saa ennen viikkoa 34. Mitään muuta ei kielletty.

Tietääkö joku muu onko lentäminen turvallista viikolla 32+? ja entä jos on ollut jo ennen aikaisia kipeitä supistuksia?
Kiitos tiedoista.

Ei se lentäminen varmaan mitään haittaa ellei sulta oo kielletty esim. istumista pitkiä aikoja, mut mietin vaan et uskaltaisinko ite edes lähtee ulkomaille jos ois ollu noita kipeitä suppareita kun kuitenkin mielummin synnytän kotimaassa kun ulkomailla. Toisaalta taas etelän lämpö.... miten houkutteleva ajatus :)

Mulle on tullu nukkumisesta yhtä tuskaa. Valvon pitkiä pätkiä aamuöistä kun aina oon puuduksissa eikä millään meinaa kivaa asentoo löytyä. Alkaa tosiaan kypsyttää jo tää maha! Vaikka sitten vauvan synnyttyä heräilläänkin useemmin mitä nyt niin on se unen laatu sit kuitenkin niin paljon parempi ja nukahtaminen helpompaa kun voi vapaasti asentonsa valita.

Moi milla!
Oon menossa ens viikolla uuteen tsekkaukseen että sillon saattaa kiellot muuttua mutta tällä hetkellä ei saa olla edes pystyssä pitkiä aikoja saati sitten lähtee matkusteleen. Istua tosiaan pystyn ehkä tunnin niin että nojaa hyvässä asennossa taaksepäin mutta siihen se sitten nyt jääkin :( Mutta oon kyllä tosi onnellinen että vauva todella on vielä masussa kun oli niin raju sairaalareissu et mä kyllä nyt kuuntelen kroppaa ihan täysin. Pikkusen ehdoilla vaan loppuun asti :)
Helpottavaa kuulla tosta painosta ja kohdun kasvusta. Hassua vaan et mitähän musta on sit enää raskauden jälkeen jäljellä kun ei oikein niitä lisäkiloja oo ollu ennen raskautta :)