3/2006 NRO3

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Janis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
älä väkitä, olen samoissa tunne tuskissa kuin sinäkin. minulla on takana jo yksi keskenmeno ja jotenkin pelkään ihan hysteerisesti, että huomenna np-ultrassa selviää jotain kauheaa, kuten että sikiö on kuollut. ihan kauheeta.
tänään on alaselkääni sattunut todella paljon ja nyt olen lähestulkoon varma, että jotain on tapahtunut. alaselkä kivut eivät käsittääkseni kuulu raskauden ensimmäisiin kuukausiin? ja näitä kipuja oli myös ekassa keskenmenossa. samalla periaatteella mennään, että ""eihän mulla niin hyvää tuuria voi olla, että kaikki ois vaan hyvin ja sieltä syntyisi terve lapsi"" tämä on todella raastavaa!

Vähän voin yrittää lohdutella noiden selkäkipujen suhteen, että täälläkin maaliskuisten ryhmässä valiteltiin joukolla selkäkipuja joku aika sitten, mullakin niitä on ollut. Ilmeisesti ainakin sellainen iskias-tyyppinen alaselkäkipu on ihan normaalia, siis sellainen toispuoleinen lonkkaan säteilevä.

No, huomennahan sun tilanne selviää, ilmoittele sitten. Mulla olisi kaksi yötä nukuttavana ja kaksi työpäivää (onneksi töissä ei kyllä ehdi asiaa ajattelemaan). Peukkuja pidän, että sulla huomenna kaikki ok.

Toivotaan, että tellä molemmilla Sintti ja Milla on kaikki hyvin! Itseäkin jännittää aika paljon, että tuolla masuasukilla on kaikki hyvin, vaikkei mitään varsinaista syytä olekkaan pelätä. Meillä myös aika moni ystävä tietää raskaudesta, koska tässä on loppukesästä ollut häitä ja polttareita, joten asia on sitä myöten muutamille kavereille selvinnyt ja tämä on vielä entisestään lisännyt minun pelkoja, vaikka eihän tässä mitään järkeä ole ajatella näin.

Milla, minulle todella sanottiin neuvolassa, että sairaalasta tulee sitten kutsu. Kättäri ei ole meille lähin sairaala, mutta itse sinne halusin ja koska HUS:in piiriin kuulutaan sain valita myös Kättärin. Mutta olen käsittänyt, että meidän ""omaan"" sairaalaan olisi aika varattu itse.
Mutta nyt minä siirryn lepäämään, on taas niin huono olo.
Tsemppiä teille molemmille!
Eme 10+2

Eme lisätty:) Tervetuloa joukkoon!
-Santtu 14+4

6.2. sportti, 29, eka, Espoo, NKL

1.3. Pauliina, 28, eka, Espoo, Jorvi
1.3. Santtu, 23, toinen, Helsinki, KOS (ultassa la sama)
1.3. Matilda, 21, eka, Vantaa, ?NKL?
1.3. Rebekka, 25, toinen, Lappi, LKS
1.3. Hipsu,24, eka,vks
1.3. elli
2.3. Zaida, 21, toinen
3.3. Anni, 27, eka
3.3. Emppu, 32, eka
5.3. Thelma, 25, eka
5.3. lilli, 23, toinen, K-PKS
6.3. Angelina 21,eka,TAYS
7.3. Sanni, 27, eka, NKL
7.3. Ani, 25, eka, KOS
8.3. Sunny, 28, toinen, TAYS
9.3. Nipa, pian 28, eka, TAYS
11.3. Minnie, 37, eka, TAYS
13.3. Niiskuneiti, 24, toka, Mäntyharju, Mikkeli
15.3. maami80, 24 pian 25, toinen, - , TAYS
15.3. Vanilja, 31, eka, KOS?
15.3. Janis, 29, eka, KOS
15.3. Tuulikki,33,eka, KOS
18.3. iines83, 22, toka, OYS
19.3. Jonsku, 29, toinen, Lounais-Suomi
20.3. Sintti 28, eka, Keski-Suomi
20.3. Ann, 28, eka, Häme eli KHKS ?
20.3. Ottilia, toinen, Keski-Pohjanmaan keskussairaala
22.3. sirkku, OYS
24.3. Tiitu 24, toinen
24.3. Miisa, 24, toinen, S-joki
24.3 Pinja-81, 24, eka, KYS
24.3. FarB, 43, eka, NKL
24.3. Hepetute, 32, ensimmäinen, helsinki, (KOS?)
25.3. Timangi (tod.näköisesti) 27, eka, Helsinki, Kos?
28.3. seilori, 33, esikoinen, P-KKS
28.3. Sere, 25, toinen, LAS
29.3. emo, 27, esikoinen,
30.3. tinski, 29, eka, kys
30.3. Kengu-3, 28, kolmas, TAYS
30.3. Dina, 23, eka, TAYS
31.3 Eme, 25, eka, KOS

KOS= Kätilöopisto
NKL= Naistenklinikka
LKS= Lapinkeskussairaala
VKS= Vaasan keskussairaala
TAYS= Tampereen yliopistollinen sairaala
K-PKS= Keski-Pohjanmaan keskussairaala
KHKS= Kanta-Hämeen keskussairaala
KYS= Kuopion yliopistollinen sairaala ?
P-KKS = Pohjois-Karjalan keskussairaala
LAS = Loimaan aluesairaala
OYS= Oulun yliopistollinen sairaala

Mulle ainakin neuvolassa sanottiin että jos haluan ultraan niin se pitää varata ajoissa itse ja kaupunki tarjoaa vaihtoehtoisesti joko np-ultran(rv13) tai rakenneultran(rv19-21). Näin siis Tampereella. Itse varasin ajan np-ultraan lähinnä siksi että sitä ei tarvitse odottaa niin pitkään :)

Huomenta!
No meillähän ollaan sitten innokkaita ultraamaan! Neuvolalääkäriltä sain ensimmäisen kuvan, np-ultra on toki vapaaehtoinen, mutta se tarjotaan jos haluaa, samoin rakenneultra. Ensi viikolla olisi sitten tuo np, ja pitäisikin käydä pissimässä purkkiin ja antaa verinäytteet, mutta kun ne tuppaavat unohtumaan AINA. No, jos vaikka huomisaamuna.

Sintille pitelen niitä peukkuja ja varpaita...

Moicca!

Ihan tutulta kuulostaa Sintti tuo pelko siitä onko kaikki hyvin. Olen menossa myös huomenna ultraan, ja jännittää ihan hirveästi. Edellisviikolla neuvolalääkärissä sydänäänet kuuluivat hyvin, mutta onhan tässä jo voinut tapahtua vaikka mitä. Itsellä oireita on ollut tosi vähän, ja koko ajan ihmetyttää hengittääkö siellä masussa muka joku.

Mutta näitä pelkoja on varmaan meillä kaikilla, enemmän tai vähemmän. Huomenna on ilmeisesti menossa muutama muukin ultraan, joten pidetään peukkuja ja toivotaan että saadaan paljon iloisia uutisia tällä viikolla!

Mukavaa alkavaa viikkoa kaikille!

Moikka,

Mullakin on np torstaina. Jännittää aivan hirveästi. Täällä on kuullut juuri viime viikkoina ikäviä uutisia niin paljon, että tottakai sitä alkaa vielä enemmän miettimään. Mä en ole vaavista saanut mitään muita vahvistuksia kuin viikon 8 alkuraskauden ultrassa nähdyn sydämensykkeen. Kyllä siellä joku on, mutta onko siellä vielä kaikki hyvin, se on se kysymys.

Toivotaan, että kaikilla ultraajilla tulee nyt hyvät tulokset ja kaikki näyttää ""ruusuiselta"". Vatsa on ainakin mulla sen verran jo kasvanut/turvonnut, että kohta täytyy kertoa töissä. Ajattelin kertoa perjantaina. Onko maalisista kaikki työssäolevat jo kertoneet?

Hyviä vointeja ja tsemppiä ultriin, Janis 12+5

Hei Milla,

Täällä yksi joka on kärsinyt närästyksestä koko alkuraskauden. Olen ottanut Rennie-närästyslääkettä pahimpiin poltteluhin (välillä auttaa, välillä ei). Aineenvaihdunta on mennyt muutenkin ihan sekasin, eli ns. tukossa ollaan :/ . Toivon todella, että vatsan toiminta tasaantuu, muuten on varmasti tukalat oltavat myöhemmässä vaiheessa.

Vanilja 12+5

Kyllä pelkotiloja löytyy. Mutta täytyy vain luottaa että kaikki on hyvin ja itse ainakin rauhoitun (toivottavasti) ensi viikon np:n jälkeen.
Me ei olla vieläkään kerrottu muille kuin vanhemmille, ensi viikolla sitten kerrotaan siskoille ja minä töissä. JÄnnittää mukavalla tavalla tuo kertominen. Anoppi kyllä tuossa viikonloppuna sanoi että minusta sen jo huomaa.
No, muuten en itse usko että huomaa, muuta kuin otsaani on ilmestynyt maksaläiskä. Onko muille ilmaantunut tällaisia?

Milla ja Vanilja,

Mullakin on ollut närästystä koko alkuraskauden ajan, mutta on pysynyt ihan nätisti kurissa maidon avulla. Pahimpiin kohtauksiin kaksi lasia ;o).
Tukkoisuutta oli mullakin, mutta n. viikon pinnistelyjen jälkeen on tasaantunut ja vaikka ei olekkaan ihan normaali, niin kyllä tämän kanssa jo pärjää. Pitää vain olla tarkka ettei turhaan joudu pidättelemään, muuten saa odotella taas pari päivää seuraavaa ""hätää""...

Mullakin oli siellä RV 12 tienoilla pakaroille heijastavaa kipua joka meni ohitse n. 3-4 pvän kuluttua. Ultrassa vauva oli vilkas ja ihan kunnossa, joten ei välttämättä ollut vauvan kanssa mitään tekemistä.

Nyt viikonloppuna iski ihan hirveä kipu selkään, ihan tohon ristiselän yläpuolelle... Epäilen virtsaputkentulehdusta, vaikka muita oireita ei olekaan. Vähän helpottaa kun juo säännöllisesti, mutta nyt on istuminen ja seisominen aika vaikeaa. Huomenaamulla pissimään purkkiin ja puolilta päivin tiedän enemmän. Onneksi ei ole ollut mitään vuotoa niin uskallan toivoa että vauvelilla on kaikki ok.

Minäkään en ole vielä kertonut töissä asiasta, mutta ajattelin ilmoitella ultran jälkeen. Viimeisen viikon aikana on vatsa alkanut pömpöttää normaalia enemmän, joten pitänee kertoa ennenkuin kysellään.

Onko teidän miehet muuten tulossa mukaan ultraan? Se voi olla tulevalle iskällekin aikamoinen kokemus.

Toivotaan että kaikki menee hyvin, loppuviikosta ollaan sitten viisaampia...

Juu mun mies on tulossa ultraan. Itse pyysi jopa siirtämään aikaa sellaiseksi, että hänkin pääsee mukaan.
Mun mies oli jo alkuraskauden ultrassa mukana ja se kyllä hieman hätkähti kommentilla ""Tää ei olekaan yhtään sellaista kun mitä elokuvissa!"" Naureskelin, että niin joo tämä ultra tehtiin tosiaan alakautta. Mies siihen ""Hyvä, että oli nainen, miestä olisin tirvassut!"" Siis täysin huumorilla. Ei ikinä olisi oikeasti lyönyt! Taisi parka hieman häkeltyä, mutta on innolla tulossa taas tähän ultraan!
Loppuviikosta ollaan tosiaan kaikki viisaampia! Kirjoitelkaahan kaikki ultraajat kokemuksia!
Minnie...mulla on ihan sama, vasta viikon oikeastaan kunnolla näkynyt. Menee peittely vaikeaksi, jos ei pian kerro=)! Janis 12+5

Minäkin luulen, että kohta on kerrottava töissä ihan masun koon takia. Tosin en tiedä, kuinka paljon pömpästä on turvotusta (vatsa ei toimi) ja kuinka paljon vauvamasua, mutta pömpöllään se tosiaan on! Ei mahdu enää suurin osa entisistä housuista jalkaan. Sen tunnen ihan selvästi, että alavatsa on pullistunut ja on ihan eri mallinen kuin ennen ja tämä pömpötys on ainakin selkeästi sen asukkaan ansiota :)

Meillä tulee mies myös ultraan, halusi ehdottomasti tulla. Oli myös varhaisultrassa mukana. Jännittää ihan kauhiasti!
Tsemppiä kaikille tämän viikon ""ultrailijoille""!!!

Vanilja rv 12+5

Meillä mies oli esikoisen aikaan JOKA kerta neuvolassa mukana ja kaikki ultran tms. Nytkin oli ultrassa mukana ja neuvolalääkärillä. Tulisi joka kerta mutta aina ei ajat käy yksiin. Nyt en enään halua herätä aamulla 7 että mies pääsee neuvolaan. Jos ilta-aikaa ei ole niin sitten mies ei tule mukaan. Sanoi aiemmin ettei nyt tule joka kerta mutta nyt on jo mieli muuttunut.

ALoitin muuten uuden ketjun meille kun tämä on jo venähtänyt niin pitkäksi.

-Santtu 14+5

no niin np-ultra takana ja kaikki oikein hyvin. turvotusta vain 0,7 eli aikas vähän. vauveli oli muutenkin ihan kunnossa ja laskettuaika siirtyi pikkasen aikaisemmaksi eli 16.3. On muuten mun oma syntymäpäiväni :)
Mitäs muille kuuluu?
selkäkipuja on aina välillä, mut nyt kun on just nähnyt elävän vauvan niin ei ne kauheesti pelota.

-milla-

Yhteistyössä