3/2006 NRO3

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Janis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Neuvola reissusta jäi vielä käteen synnytyssairaalaan menevä esitietolomake.

Kaiken yleisen lisäksi lomakkeessa on yksi mielenkiintoinen kohta: lapsen hätäkasteessa ennettavat nimet, niiden ehdotus siis. Mukavaa. Meillä on tosin nimet valmiina, mutta voishan niitä vielä spekuloida.

Huomenta! Taas kaunis päivä edessä...

emolle: käyn np:ssä, se on parin viikon päästä. Seulonnat ja muut ovatkin sitten vähän hankalampi juttu. Mies haluaa ne, itse en ole ihan varma. Tuttavapiirissä sattui, että koetulokset olivat muuta kuin toivottiin ja raskaus päätettiin keskeyttää. Ja just nyt tuntuu, että itse en sitä päätöstä pystyisi tekemään... Erityisen hankalaa on, kun olemme molemmat asiasta eri mieltä.

Noin niin kuin yleisesti...Tuntuu, että aika ei kulu millään! Täällä kuun loppupäässä on ihan sellainen olo, että aina vaan junnataan samaa viikkoa, vaikka ihan varmasti yhtä lailla mennään päivä kerrallaan eteenpäin :). 10+2...

Ja varustekyselyyn: ei, en ole ostanut enkä aio ostaa juuri mitään vielä pitkiin aikoihin. No ok, ostin pienet kauniit lampaannahkatossut messuilta - vaaleanpunaisilla nauhoilla.... Ja vanhempien luona katselin vaivihkaa äitiyspakkauslaatikkoa vuodelta 86 :D (esihistoriallinen). Sinne kun oli kertynyt monenmoista sisarusten lasten jäljiltä. Lähipiiriin on tullut viime vuoden aikana useampia lapsia, joten kierrätetään, kierrätetään. Lähempänä h-hetkeä sitten voi olla jo vähän eri fiilikset shoppailun suhteen!

Moikka kaikki,

Sain aika ikäviä uutisia eilen. Mieheni sisko sai tiistaina pojan. Itsessään todella ihana tapahtuma, mutta... Kättärillä poikaa yritettiin syöttää, mutta mikään ei pysynyt sisällä. Röntgenkuvassa todettiin pohjukaissuolentukos ja vauva joutuu nyt rankkaan leikkaukseen (joita tehdään Suomessa vauvoille kuulemma vuositasolla kymmenen) ja siitä eteenpäin lapsi on kuukauden tiputuksessa Lastenklinikalla. Tuli itsellä oikein itku silmään kun anoppi kertoi tilanteen. Käly käy syöttämässä poikaa kolmen tunnin välein sairaalassa. Ei voi varmasti sanoin kuvata niitä tunteita mitä vanhemmat käyvät läpi tälläkin hetkellä.
Apeissa tunnelmissa, Janis

Heippa!

Varmaan ihan tunne, kun masussa on liikettä! Itselläni on välillä jotain outoja tuntemuksia, ihan kuin vatsassa ""kiertäisi"" hiukan. Mahtaako olla vauvan aikaansaamaa... No, ensi tiistaina on mullakin np-ultra, joten sittenpä sen näkee onko siellä liikettä.

Minäkin olen netistä tutkinut vaunuja. Ei niistä kyllä ota selvää mikä on itselle parhain. Kaikilla on varmaan omat suosikkinsa. Hiukan houkuttaisi ostaa kolmipyöräiset sporttimallit, kun koiran kanssa lenkkeilen paljon, mutta kaupungilla kun olen nähnyt niitä on ne hirmu pitkät verratuna nelipyöräisiin.

Voi Janis, jaksamista teille!

Millainen toi esitietolomake on jossa vauvannimeä kysytään? Mä en ole sellaista neuvollasta saanut enkä edes nähnyt. En nyt enkä esikoisenkaan kanssa. Olen siitä kuullut puhuttavan (onko nimi tosiaan pakkolaittaa) mutta itselle ei sellaista ole eteen ollenkaan tullut. Helsingissä kuitenkin olen.

Tunne mylläkkä valtaa, Janis tuli tippa linssiin kun luin kälysi kuulumisia. Toivottavasti kaikki sujuu hyvin, vauvojen leikkaukseen kun vain kuuluu niin paljon riskejä.

Seilori: Musta tuntuu ihan samalta kuin susta, kun on la loppukuussa, muut menee menojaan jo rv 12 ja me vaan hiissataan perässä. Meillä mies ei oikein osaa ottaa kantaa seulantaan. Itse ajattelin että jos Np-ultra on ok, niin en veriseulaan mene. Keskeytyspäätös olisi todella rankka. Asiassa on kyllä sekin puoli että jos np:ssä tai seulassa löytyy jotain niin on aika todennäköistä että vauvalla on muitakin ongelmia kuin vammaisuus, esim. sydän vika, joitain sisäelimiä voi puuttua jne. Kaikenkaikkiaan siis tosi vaikee juttu. Onneksi pääsen Np:hen kokeneelle konkarille niin voin siihen aika paljon luottaa. Täytyy vain luottaa ja uskoa että kaikki menee hyvin.

Gallup: Koska olette alkaneet tuntemaan vauvan kuplimisia ja liikkumisia?

Mamalta oli ikäviä uutisia. Lista nyt taas ajantasalla.

6.2. sportti, 29, eka, Espoo, NKL

1.3. Pauliina, 28, eka, Espoo, Jorvi
1.3. Santtu, 23, toinen, Helsinki, KOS (ultassa la sama)
1.3. Matilda, 21, eka, Vantaa, ?NKL?
1.3. Rebekka, 25, toinen, Lappi, LKS
1.3. Hipsu,24, eka,vks
1.3. elli
2.3. Zaida, 21, toinen
3.3. Anni, 27, eka
3.3. Emppu, 32, eka
5.3. Thelma, 25, eka
5.3. lilli, 23, toinen, K-PKS
6.3. Angelina 21,eka,TAYS
7.3. Sanni, 27, eka, NKL
7.3. Ani, 25, eka, KOS
8.3. Sunny, 28, toinen, TAYS
9.3. Nipa, pian 28, eka, TAYS
11.3. Minnie, 37, eka, TAYS
13.3. Niiskuneiti, 24, toka, Mäntyharju, Mikkeli
15.3. maami80, 24 pian 25, toinen, - , TAYS
15.3. Vanilja, 31, eka, KOS?
15.3. Janis, 29, eka, KOS
15.3. Tuulikki,33,eka, KOS
18.3. iines83, 22, toka, OYS
19.3. Jonsku, 29, toinen, Lounais-Suomi
20.3. Sintti 28, eka, Keski-Suomi
20.3. Ann, 28, eka, Häme eli KHKS ?
20.3. Ottilia, toinen, Keski-Pohjanmaan keskussairaala
22.3. sirkku, OYS
24.3. Tiitu 24, toinen
24.3. Miisa, 24, toinen, S-joki
24.3 Pinja-81, 24, eka, KYS
24.3. FarB, 43, eka, NKL
24.3. Hepetute, 32, ensimmäinen, helsinki, (KOS?)
25.3. Timangi (tod.näköisesti) 27, eka, Helsinki, Kos?
28.3. seilori, 33, esikoinen, P-KKS
28.3. Sere, 25, toinen, LAS
29.3. emo, 27, esikoinen,
30.3. tinski, 29, eka, kys
30.3. Kengu-3, 28, kolmas, TAYS
31.3. Dina, 23, eka, TAYS

KOS= Kätilöopisto
NKL= Naistenklinikka
LKS= Lapinkeskussairaala
VKS= Vaasan keskussairaala
TAYS= Tampereen yliopistollinen sairaala
K-PKS= Keski-Pohjanmaan keskussairaala
KHKS= Kanta-Hämeen keskussairaala
KYS= Kuopion yliopistollinen sairaala ?
P-KKS = Pohjois-Karjalan keskussairaala
LAS = Loimaan aluesairaala
OYS= Oulun yliopistollinen sairaala

Pikkusen lisää spekulointia tuohon np-ultra hommaan. Itse en halunnut mennä. En kokenut tarpeelliseksi, koska keskeyttämispäätöstä en tekisi kuitenkaan.

Esimerkiksi: serkkuni on lapsi, jonka ei pitänyt koskaan syntyä. Äidillä oli mahdollisuus raskaus keskeyttää ultran ja ilmeisesti veriseulankin perusteella. Ei onneksi keskeyttänyt. Serkussani ei koskaan ole ollut mitään vikaa, vammaa tai poikkeamaa. Nyt on melkein kaksikymppinen.

Koitan luottaa, että luonto hoitaa mahasta pois ne, joilla ei ole mahiksia selvitä. Näinhän ei tietenkään aina ole, mutta...
En ole muutenkaan lapsen terveyttä pohtinut ja pohtinut. Se on tällä hetkellä asia mihin en voi vaikuttaa. Siis vammat yms. Luonnollisesti lapsen kasvua koitan tukea oikeilla valinnoilla ja sillä tavalla terveyttä vaalia.

Meidän eilisessä epävirallisessa ultrassa lääkäri kertoi kuitenkin näkyvän paljonkin positiivista, kaksi kättä, nätti selkäranka, jalat ja pää. Sydän löi jne. Hieno homma siis.

Siitä esitietolomakkeesta. Sen enempää en siitä tiedä kun jo kerroin. Meillä sellainen täytetään enen raskauden puoltaväliä ja palautetaan omaan neuvolaan. Sieltä se toimitetaan keskussairaalaan, joka on Lapin läänin ainoa paikka synnyttää.

Esitietolomakkeessa kysytään kaikkien terveysjuttujen lisäksi myös lupia erinäisiin juttuihin. MM saako lapsen calmetoida ja saako lapsen hätäkastaa. Jos antaa hätäkasteelle luvan, tulee lappuun täyttää yksi tytön ja yksi pojan nimiehdotus. Omasta puolestani luonnollisesti suostun näihin kaikkiin edellämainittuihin ja aion siihen nimiehdotukset laittaa. Toivottavasti kuitenkin saan nimiä vielä miettiä reippaasti syntymän jälkeenkin, mutta kun meidän lapset kuitenkin kastetaan, niin hätäkasteen sallimiselle ei omasta puolestani ole mitään estettä. Nimetkin ovat olleet tiedossa jo useamman vuoden.

Moikka kaikille pitkästä aikaa!
On ollut niin ylitsepääsemätön väsymys etten ole oikein netissä jaksanut pyöriä niin kuin en oikeastaan tehdä mitään muutakaan. Pahoinvointi hellitti hiukan rv 7, mutta jo rv8 se tuli entistäkin rajumpana takaisin ja nyt olo on taas kurjaakin kurjempi. Aamulla jo oksensin vertakin...nyt sitten jäin viikoksi sairaslomalle ja tässä sitä yritetään nyt jotenkin olla ja levätä niin paljon kuin vain pahoinvoinnilta pystyy. Ei ollut tää alkuraskaus ihan sitä mitä odotin, mutta vauvan voimalla...toivottavasti kaikki päätyy vielä hyvin.
Neuvolassa kävin ekaa kertaa pari päivää sitten ja kaikki meni ihan mukavasti vaikkei sydänääniä vielä kuulunutkaan. Np-ultran sain varattua kolmen viikon päähän. Maltan tuskin odottaa :)
Muuta en ole yhä edelleenkään ostanut kuin yhden ihanan vauvan bodyn ja senkin jo rv 4 :)
Nyt alkaa taas väsymys niin painaa että täytyy mennä päikkäreille...voimia kaikille!

Dina rv 10+0

P.S. Janis tai Santtu, voisiko jompi kumpi päivittää mulle lasketuksi ajaksi kuitenkin sen 30.3. mikä oli alunperinkin :) Neuvolantäti oli laskenut ajan ensin väärin...

Heips.

Meillä tämä neiti on nyt kohta 10kk ja hoitopöytä on edelleen kovassa käytössä, vaippa vaihdetaan aina siinä ja laatikossa on aina harsot ja vaattet lähellä. Eli meil hoitopöytä on kyl ollu tosi hyvä hankinta. Jos yrittää vaippaa kylässä esim sohvalla tai sylissä vaihtaa se on kyl aika hankalaa ku ei pysy paikallaa. Kotona hoitopöydällä makaa tyytyväisenä. Onhan se kyl just sekin et oppii vauva sit et sen vaipan voi vaihtaa mis vaan mut mun mielestä se on ollu helppoa ku kaikki on siin käden ulootuvilla eikä tarvi välillä siirrellä tai purkaa mitään pois. Hoitopöytä pysynee vauvan tuloon asti, kyllä se siihen mennes on pieni jo tälle neidille.

Hei, päänsärky raskauden alussa voi johtua myös raskaushormooneista, saattaa olla hetkittäin kovaakin ja kestää useita päiviä.Itselläni oli aikoinaan samanalaista.

Dina la päivitetty

-Santtu 14+1

6.2. sportti, 29, eka, Espoo, NKL

1.3. Pauliina, 28, eka, Espoo, Jorvi
1.3. Santtu, 23, toinen, Helsinki, KOS (ultassa la sama)
1.3. Matilda, 21, eka, Vantaa, ?NKL?
1.3. Rebekka, 25, toinen, Lappi, LKS
1.3. Hipsu,24, eka,vks
1.3. elli
2.3. Zaida, 21, toinen
3.3. Anni, 27, eka
3.3. Emppu, 32, eka
5.3. Thelma, 25, eka
5.3. lilli, 23, toinen, K-PKS
6.3. Angelina 21,eka,TAYS
7.3. Sanni, 27, eka, NKL
7.3. Ani, 25, eka, KOS
8.3. Sunny, 28, toinen, TAYS
9.3. Nipa, pian 28, eka, TAYS
11.3. Minnie, 37, eka, TAYS
13.3. Niiskuneiti, 24, toka, Mäntyharju, Mikkeli
15.3. maami80, 24 pian 25, toinen, - , TAYS
15.3. Vanilja, 31, eka, KOS?
15.3. Janis, 29, eka, KOS
15.3. Tuulikki,33,eka, KOS
18.3. iines83, 22, toka, OYS
19.3. Jonsku, 29, toinen, Lounais-Suomi
20.3. Sintti 28, eka, Keski-Suomi
20.3. Ann, 28, eka, Häme eli KHKS ?
20.3. Ottilia, toinen, Keski-Pohjanmaan keskussairaala
22.3. sirkku, OYS
24.3. Tiitu 24, toinen
24.3. Miisa, 24, toinen, S-joki
24.3 Pinja-81, 24, eka, KYS
24.3. FarB, 43, eka, NKL
24.3. Hepetute, 32, ensimmäinen, helsinki, (KOS?)
25.3. Timangi (tod.näköisesti) 27, eka, Helsinki, Kos?
28.3. seilori, 33, esikoinen, P-KKS
28.3. Sere, 25, toinen, LAS
29.3. emo, 27, esikoinen,
30.3. tinski, 29, eka, kys
30.3. Kengu-3, 28, kolmas, TAYS
30.3. Dina, 23, eka, TAYS

KOS= Kätilöopisto
NKL= Naistenklinikka
LKS= Lapinkeskussairaala
VKS= Vaasan keskussairaala
TAYS= Tampereen yliopistollinen sairaala
K-PKS= Keski-Pohjanmaan keskussairaala
KHKS= Kanta-Hämeen keskussairaala
KYS= Kuopion yliopistollinen sairaala ?
P-KKS = Pohjois-Karjalan keskussairaala
LAS = Loimaan aluesairaala
OYS= Oulun yliopistollinen sairaala

Jaksamista Dina sulle ja Janis, toivottavasti kaikki järjestyy sukulaisvauvan kanssa.

Pahoinvointi alkaa olla ohi, samoin iskias-alaselkävaivat. Ilmeisesti hormonit heittelee, koska olen ottanut yhteen äitini kanssa ja äyskinyt tarpeettomasti miehelle. Yleensä meillä on äidin kanssa hyvät välit. No, eiköhän tämä tästä

Jaksamisia Janis, uskon että lopulta kaikki on hyvin!
Kuulosti tutulta Pauliina tuo hormoneiden heittely. Tänään yllätyin itseäni, kun töistä tullessa rupesin itkemään kun vessan raikastin haisi niin pahalle ja tiskipöydällä oli aamulla jääneitä leivän muruja. Itkin ja nauroin samalla kun tajusin, että ihan typerää itkeä moiselle. Mies vain nauraa hekotti ja halasi, että voi meidän ""ongelmia"" ja heitetään heti pahanhajuinen raikastin pois. Että tällästä.

Eilen sain tietää, että eilen mainitsemani kälyn poika oli leikattu ja leikkaus oli mennyt hyvin. vatsassa oli kuulemma tukkeuma, koska vatsassa oleva kalvo (joka yleensä puhkeaa automaattisesti) ei ollutkaan puhjennut. Näin ollen vatsa oli mennyt tukkoon ja suoli oli kasvanut normaalia isommaksi tästä syystä. Nyt odotetaan, että supistuuko suoli itsekseen, vai joudutaanko vauvalle tekemään viikon päästä isompi leikkaus. On varmasti todella todella raskasta perheelle.Yritämme tehdä kaiken voitavamme, jotta heidän ns. normaali elämänsä helpottuisi (hoidetaan esim. esikoista). Pojan kohdalla kun elämää ei oikein tällä hetkellä voi auttaa. Hieman paremmissa fiiliksissä, mutta silti huoli takaraivossa, Janis 12+2

Moikka kaikki,

Tiedustelen teiltä, että oletteko itse huomanneet että pitkään seistessänne tuntuu kokoajan olevan vessahätä? Se alkaa olla mulla jo rasittavaa. Tänääkin tarvitsisi lähteä shoppailemaan, mutta kaupoissa oleminen lähinnä ahdistaa kun tietää sen tunteen taas tulevan. Kyse ei selvästi ole mistään kovasta hädästä, vaan tunteesta että olisi hätä. Tiedän, että kasvava kohtu voi painaa virtsarakkoa, mutta että nyt jo?! Mulla oli alkuraskaudessa sama tunne, se meni ohi ja nyt se on vielä vahvempana takaisin! Onko kokemuksia?! Janis 12+2

Jos vain työajat osuu hyvin kohdilleen, tulen mielelläni tapaamiseen lokakuussa!
Ihana aurinkoinen ilma ja hyvä fiilis! Tuntuu uskomattoman ihanalta kun ellotusolo alkaa pikkuhiljaa väistyä. Näitä hetkiä lisää pliis :D

Vanilja rv 12+2

Vessahätä täälläkin vaivaa. Yritän juoda paljon vettä turvotuksen välttämiseksi ja sitten juoksen vessassa. Tosi ärsyttävää kun joka yökin herään ainakin kerran vessaan.

Kävin tänään pitkästä aikaa uimassa, enkä jaksanut sitä normaalia kilsaa. 800 metriäkin otti lujille ja pulssi nousi. Olen kyllä harrastanut koko raskausajan muuta liikuntaa, mutta jotenkin tuo uinti nyt vei voimat.

Hei, Milla ilmoittautuu mukaan.
Mulla menossa rv 11+2 tai tasan 12. Kahta eri arviota olen ultrasta tähän asti saanut. Olen siis alku ongelmien takia joutunut käymään jo kolme kertaa ultrassa. Nyt maanantaina olen menossa np-ultraan jossa selviää se lopullinen laskettuaika arvio. Mä voisin ilmotella noita tietojani heti maanatain jälkeen tarkemmin jios vaikka pääsisin listaan mukaan :)

kauheita vatsakipuja olen kärsinyt nyt viikon verran. kipu tuntuu tulevan enempi mahalaukusta kuin kohdusta. närästää ja mahassa kuplii ja sattuu. pahoinvointi on onneksi vähentynyt. onko kenelläkään muulla vastaavia vatsakipuja?

Hei!
Olen jo pidemmän aikaa keskustelujanne seurannu, mutta puuhaa on ollut aikalailla ja olo toisaalta niin väsynyt etten ole oikeen jaksanut kirjoitella, mutta nyt ajattelin uutena ilmoittautua mukaan joukon hännille, vaikka luulen, että laskettuaika vielä siirtyy mahdollisesti huhtikuun puolelle, mutta maaliskuisiin ainakin vielä toistaseksi kuulun.
Elikkä tiedot on seuraavat: 31.3 Eme, 25, eka, KOS
jos joku teistä joka päivittää listaa viitsisi nämä lisätä.

emo, me ollaan varmaan samasta ketjusta tuolta vauvahaaveilijoiden puolelta eli kesäyrittäjistä, eikö niin? Olit ennen nim. kaksonen jos olen oikein pysynyt mukana. Täällä näyttää olevan nyt kolmella aika samanlaiset nimimerkit Eme, Emu ja Emo, jos mennään ihan sekasin niin täytyy sitten ottaa uutta käyttöön, mutta toistaseksi taidan pitää ton vanhan.

Täällä loppupäässä olo on aina vähän kärsimätön kun muut tuntuu oleva jo niin pitkällä ja minä en ole saannut vielä edes kutsua np-ultraan.
Ja toisaalta odotan, että tämä pahoinvointi vähän hellittäis. Bussimatkat on yhtä helvettiä ja bussia joudun päivittäin käyttämään... Toisaalta pitäisi varmaan olla onnellinen, että vielä en ole kuin kerran varsinaisesti oksentanut, mikä toisaalta varmaan johtuu siitä, että kammoan yli kaiken oksentamista ja sinnittelen viimeseen asti.

Pääkaupunkiseudulta olen myös kotosin elikkä se teidän pk:laisten tapaaminen kuulostaa hyvältä, mutta en vielä viitsi ilmoittautua kun en oikeen tiedä ohjelmaani.
Mukavaa sunnuntain jatkoa!
Eme 10+2

hassua että saat kutsun np-ultraan. onko näin monessakin kaupungissa? minun kaupungissani (pääkaupunkiseudulla sekin) pitää aika varata itse. ja jättää varaamatta jos haluaa.

Täällä eletään jännittävissä tunnelmissa. Tiistaina ja keskiviikkona on ultrat (ti kaupungin, jossa ei katsota np:tä ja sitten ke yksityinen np-ultra), ja kyllä pelottaa, että onko siellä ketään ja vielä hengissä. Viime viikolla neuvolassa ei saatu sydänääniä kuulumaan, ja siitä saakka on ollut sellainen olo, että jotain on varmaan vialla, vaikka mitään merkkiä moisesta ei ole. Hankalaa on myös se, että kahden päivän sisään kaksi ihmistä kysyi minulta suoraan, olenko raskaana (kirjoittelin tästä tuolla yhdessä toisessakin ketjussa), eli ilmeisesti se tosiaan näkyy enemmän kuin kuvittelen. Eli aika moni muu luultavasti epäilee jotain. Olin tarkoituksella ollut ihan hiljaa asiasta ja ajatellut kertoa sitten keskiviikon jälkeen jos kaikki on kunnossa. Mutta jos ei olekaan, niin sitten siitä joutuu kertomaan ihmisille. Kyllähän hyville kavereille olisi helppo kertoa, mutta kun nämä asiasta huomautelleet olivat kaukaisempia tuttavia (hyviä kavereita en ole pariin viikkoon nähnyt, olisivat kyllä varmaan huomanneet).

Kovasti olen yrittänyt itseäni rauhoitella, että kaikki on kunnossa, mutta jotenkin tuntuu, että olisi liian hyvää ollakseen totta, että kaikki menee hienosti. (tajuaako kukaan muu tällaista ajatusmallia?) No, ehkä tämä on nyt minun versio hormonimyllerryksestä vatvoa tätä, kun muuten en ole mitään itkukohtauksia tms. saanut. Itse asiassa paljon vähemmän tunnekuohuja kuin normaalisti... ihmisellä, jolla on 24 päivän kuukautiskierto on jatkuvasti pms-oireita :)

Hyvää ensi viikkoa, kirjoittelen kuulumisia, kunhan ultrasta selvitään. Toivottavasti positiivisia.

Jatkanpa omaa yksinpuheluani... ihan kuin en olisi ollut hermoraunio muutenkin, niin pari tuntia sitten vessassa pyyhkiessä oli valkovuodon seassa pari pisaraa kirkasta verta. Ensimmäinen kerta koko raskauden aikana kun oli mitään selkeästi vuodoksi tulkittavaa (paitsi kun se neuvolalääkäri nippaisi limakalvoa viime tiistaina, silloin tuli hieman enemmänkin, mutta siitä täti varoitti etukäteen), joten paniikki on valmis.

Sen jälkeen ei ole näkynyt mitään, joten yritän laittaa tämän aamulla harrastetun seksin aiheuttaman limakalvovuodon piikkiin, jotta saisin edes vähän rauhoituttua. Ei tunnu järkevältä lähteä lääkäriinkään, kun sieltä luultavasti saisi ultra-ajan aikaisintaan huomiselle, vaatisi työpoissaolon huomenna (=selittelyä töissä)... ja ylihuomenna on kumminkin se ultra, ja vielä sopivasti työajan ulkopuolella. Sinne saakka yritän sinnitellä paniikkeineni, ellei lisäoireita ilmaannu. Pitäkäähän sormet ja varpaat ristissä.

Yhteistyössä