3/2006 NRO3

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Janis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Lopetin pillerit huhtikuun puolessa välissä, jonka jälkeen tuli ""tyhjennysvuoto"". Sitten testaili toukokuussa kp 28:n aikoihin ja negaa näytti. ""menkat"" tuli sitten kp 40 ja oli musta ihan normaalit. Tosin mulla on aina ollut aika niukat menkat pillereitä syödess' ja nämä oli samanlaiset.

Hei sportti,
eli sulla tuli siis punaista vuotoa. Mielenkiintoista. Tämä taas antaa lisää uskoa siihen, että niukoista menkoista huolimatta joskus voi olla raskaana ja testata kannattaa, jos olo antaa vinkkejä sellaisesta. Onnelista odotusaikaa sinulle!

Juu, kyllä mä ne ihan menkoiksi luokittelin. Tamppoonia jouduin normaaliin tapaan käyttämään. Silloin ei tullut mieleenkään mitään muuta. Tosin väsymys ja pahaolo ym. raskausoireet alkoivat oudon aikaisin ""menkkoihin"" nähden, joten en niitä raskausoireiksi osannut kuvitella, vaan luulin saaneeni salmonellan tai jonkun muun vatsataudin...
Mukavaa syksyn jätkoa sinullekkin.

Tässä uusin lista minunkin päivitetyillä tiedoillani. Kävin ultrassa tällä viikolla, kaikki hyvin ja la on todellakin 1.3.

Voi Ainu, voimia teille! Muille myös voimansäteitä.

1.3. Pauliina, 28, eka, Espoo, Jorvi
1.3. Santtu, 23, toinen, Helsinki, KOS (ultassa la sama)
1.3. Matilda, 21, eka, Vantaa, ?NKL?
1.3. Rebekka, 25, toinen, Lappi, LKS
1.3. Hipsu,24, eka,vks
1.3. elli
2.3. Zaida, 21, toinen
3.3. sportti, 29, eka, Espoo, NKL
3.3. Anni, 27, eka
3.3. Emppu, 32, eka
5.3. Thelma, 25, eka
5.3. lilli, 23, toinen, K-PKS
6.3. Angelina 21,eka,TAYS
7.3. Sanni, 27, eka, NKL
7.3. Ani, 25, eka, KOS
8.3. Sunny, 28, toinen, TAYS
9.3. Nipa, pian 28, eka, TAYS
11.3. Minnie, 37, eka, TAYS
13.3. Niiskuneiti, 24, toka, Mäntyharju, Mikkeli
15.3. maami80, 24 pian 25, toinen, - , TAYS
15.3. Vanilja, 31, eka, KOS?
15.3. Janis, 29, eka, KOS (muuttui 2pvää)
15.3. Tuulikki,33,eka, KOS
18.3. mama, 39, viides tulossa
18.3. iines83, 22, toka, OYS
19.3. Jonsku, 29, toinen, Lounais-Suomi
20.3. Sintti 28, eka, Keski-Suomi
20.3. Ann, 28, eka, Häme eli KHKS ?
20.3. Ottilia, toinen, Keski-Pohjanmaan keskussairaala
22.3. sirkku, OYS
24.3. Tiitu 24, toinen
24.3. Miisa, 24, toinen, S-joki
24.3 Pinja-81, 24, eka, KYS
24.3. FarB, 43, eka, NKL
25.3. Timangi (tod.näköisesti) 27, eka, Helsinki, Kos?
28.3. seilori, 33, esikoinen, P-KKS
28.3. Sere, 25, toinen, LAS
29.3. emo, 27, esikoinen,
30.3. tinski, 29, eka, kys
30.3. Kengu-3, 28, kolmas, TAYS
31.3. Dina, 23, eka, TAYS

KOS= Kätilöopisto
NKL= Naistenklinikka
LKS= Lapinkeskussairaala
VKS= Vaasan keskussairaala
TAYS= Tampereen yliopistollinen sairaala
K-PKS= Keski-Pohjanmaan keskussairaala
KHKS= Kanta-Hämeen keskussairaala
KYS= Kuopion yliopistollinen sairaala ?
P-KKS = Pohjois-Karjalan keskussairaala
LAS = Loimaan aluesairaala

Vai että sportti onkin helmimamma:) Päivätin sun tiedot tähän listaan. Saat silti hengailla täällä jos haluat!

6.2. sportti, 29, eka, Espoo, NKL

1.3. Hipsu,24, eka,vks
1.3. elli
2.3. Zaida, 21, toinen
3.3. Anni, 27, eka
3.3. Emppu, 32, eka
5.3. Thelma, 25, eka
7.3. Sanni, 27, eka, NKL
7.3. Ani, 25, eka, KOS
22.3. sirkku, OYS
24.3. Tiitu 24, toinen
24.3. FarB, 43, eka, NKL

KOS= Kätilöopisto
NKL= Naistenklinikka
LKS= Lapinkeskussairaala

On se niin väärin, kun työt haittaa harrastamista, siis täällä roikkumista. Koko viikolla ei ole kerinnyt, kun on tehnyt pitkää päivää ja joinain iltoina vielä pihahommia.

Meillä on pihankiveys kesken, joten seilorin kysymykseen, kyllä, olen nostellut kiviä yhteensä tuhansia kiloja tässä alkuraskauden aikana. Välillä vähän pelottaa, mutta kai sitä tässä vaiheessa saa kaikkea tehdä.

Liikuntaakin olen aika huoletta harrastanut, välillä vähän sykettä kyttään. Jostain luin, että juoksu ei tärähtelyn takia ole oikein hyväksi ekalla kolmanneksella (jota vielä pari viikkoa jäljellä), eli olen yrittänyt juoksennella mielellään pehmeällä alustalla. Kesällä on jäänyt jumppaosasto vähiin, mutta nyt tarvii syksyllä taas sitä aloitella. Mietin vaan, että pitääkö niitä hyppyjä rajoittaa jo alussa vai vasta kun tuntuu, että maha alkaa häiritä.

Selasin muuten eilen kirjakaupassa jotain ""Odotusajan liikunta"" kirjaa, ja siinä hirveästi peloteltiin, että kuumuus ja hikoilu on vauvalle pahasta, että pitäisi treenata vain hyvin ilmastoiduissa olosuhteissa ja välttää saunomista (!) Oletteko te kuulleet moista? On nimittäin tullut urheiltua aika helteellä ja saunottua monta kertaa viikossa. Toisaalta, jos sauna vahingoittaisi vauvaa, niin ei kai niitä Suomessa paljoa syntyisi :)

Tiistaina on lääkärineuvola, joskos sitä vihdoin kuulisi ne sydänäänet. Ultraan vielä reilu viikko. Ja maha pullottaa jo nyt, vaikka viikkoja on 10+3! Lienee turvotusta ja sitten ihan lihomista (edelleen pakko syödä kahden tunnin välein, vaikka enää ei paljon oksetakaan, mutta maha tulee nälästä tosi kipeäksi). Ostin yhdet joustovyötäröiset housut ihan nomraaliosastolta, niitä voi ruveta käyttämään sitten kun vähän viilenee, toistaiseksi olen hamelinjalla.

Listasta on taas johonki välille tipahtanu et OYS= Oulun Yliopistollinen Sairaala. Lisätkäähän se sinne listan loppuun kun päivittelette.
Mulla ois ens viikolla eka ultra, siis ei nyt tulevalla viikolla vaan sitte. Kauheen vetämätön ja laiska olo koko ajan, ihan outoa, kun yleensä en paljo paikallaan viihy. Nytki ois kyl hommia vaik muille jakaa. Normaaleja kotitöitä tietty, sit meil o remontti menossa ni joka paikka o ihan hujan hajan ja kaikkea mahollista. Mut jospa tämä kaikki tästä.
Mua jotenki jännittää et onkohan tuol masussa kaikki ihan OK ku on ihan erilaisia tuntemuksia nyt entä ku rupesin esikoista oottaa. Mut kaipa se johtuu vaan siitä et nyt on jotenki enempi aikaa kuunnella itseänsä ja kroppaansa entä esikoista oottaessa ku olin töissä. Nyt oon ollu äippäloman alusta asti kotona ja nyt jäin sitte perään vielä hoitovapaalle. Ois ehkä kantsinu käyä täs välis töissä ni ois saanu sit paremman mammarahan mut en halunnu vielä viiä tyttöä hoitoon. (Nyt 9,5kk)

Mut jospa sitä pärjäis, pärjäähän toiset pienemmilläkin tuloilla. Pakko aatella positiivisesti.
Mut kirjoittelemisiin.

Moikka!
Toivottavasti olen tulkinnut Kelan juttuja oikein. Tämän perusteella et mielestäni saa yhtään pienempää rahaa kuin esikoisen aikana ;)

Siis 1.10.05 alkaen vanhempainpäiväraha voi määräytyä myös edellisen vanhempainrahan perusteena olleen työtulon mukaan. Tällöin edellytetään, ettei lapsi, jonka perusteella edellistä vanhempainrahaa on maksettu, ole täyttänyt kolmea vuotta ennen uuden raskauden laskettua synnytysaikaa.

Itselläni on sama tilanne eli olen hoitovapaalla ja toivon todella, että tämä lause on niinkuin ymmärsin.

Hepute lisätty listaan. (ja OYS)

6.2. sportti, 29, eka, Espoo, NKL

1.3. Hipsu,24, eka,vks
1.3. elli
2.3. Zaida, 21, toinen
3.3. Anni, 27, eka
3.3. Emppu, 32, eka
5.3. Thelma, 25, eka
7.3. Sanni, 27, eka, NKL
7.3. Ani, 25, eka, KOS
22.3. sirkku, OYS
24.3. Tiitu 24, toinen
24.3. FarB, 43, eka, NKL
24.3. Hepetute, 32, ensimmäinen, helsinki, (KOS?)

KOS= Kätilöopisto
NKL= Naistenklinikka
LKS= Lapinkeskussairaala
OYS= Oulun yliopistollinen sairaala

Ai hitsi, niinhän se olikin. Minäkin joskus olen tuon tekstin lukenut silloin kun sain esikoisen ja alettiin miettiin et mis vaihees uskaltaa toista alkaa yrittään. No toivottavasti siinä ei sit oo mitään ihme kommervenkkejä et se tuki on sit sama tai ainakin lähes sama kuin silloin.
Kiitos muistutuksesta. =o)

Seilorille ja muillekin huhkimisesta.

Varmaan itsekin jättäisin tuota ratsastamista pois. Ja nimenomaan tuon putoamisvaaran vuoksi. Itse olen jättäny maastopyöräilyn vahvasti vähemmälle, siinä kun kaatuu niin usien. Ja yksin en lähde enää ollenkaan maastopyöräilemään. Jos kaatuu, niiin onpahan ainakin joku auttamassa.

Juossut olen. Ja samoin helpommissa paikoissa ja teillä olen käynyt pyöräilemässä. Mutta taistelulajeja en varmaan harrastaisi.

Sopivasti tekemisiä kuitenkin rajoittaa uskomattoman väsynyt olo, joka pistää päivittäin nukkumaan. Olen koittanut ottaa tätmä poisitiivisena ja ajatellut, että luonto on järjestänyt niin, etten ehdi päivässä tehdä mahdottomasti hallaa.

Mielenkiintoinen lasketun ajan muutos edellä. itse en tiedä koska olen pillerit lopettanut, olin nimittöin vain hetken syömättä pillereitä, enkä muista yhtään, koska se levyjen väli oli, jonka jälkeen jätin vahingossa kahden viikon pillerit väliin. Olen vain arvaillut....

Tottakai saat hengaillla täällä! Sä aloitit maalisten ryhmässä, joten varmasti puhun kaikkien puolesta, kun sanon, että ehdottomasti saat jatkaa täällä!
Olipa jännä kuulla, että sä olekin oikeesti kuukauden edellä. Sä jäät äitiyslomalle jo sitten varmasti joulusta/uudesta vuodesta=)?! Janis 11+5

Moikka,

Tervetuloa mukaan Hepetute!
Itse olin sukulaisen häissä viikonloppuna ja näin ollen nyt sitten koko suku tietää meidän odotuksesta. Onnitteluja satoi paljon. Yritin jaksaa loppuun asti, mutta väsymys valtasi kahdentoista aikaan jo kovasti. Ei siitä lähdöstä tullut kyllä mitään vasta kun yhden jälkeen=).
Kuulin juuri myös, että mieheni sisko on parhaillaan NYT ponnistamassa toista maailmaan=)!! Ei mene toisen lapsen syntymäpäivä kauaksi kälyn omasta, kun ne on perjantaina=)!
Semmosia tänne. Ultrataan vasta ensi viikolla, en kyllä millään jaksaisi odottaa niin pitkään! Janis 11+5

Moikkis!
Olipa sportilla tosiaan jännä yllätys :). Työkaverille kävi tässä taannoin aivan samoin.

Ovela oli myös juttu kotiseudun maakuntalehdessä, kun lääkäri oli määrännyt vatsakipuihin antibiootit ja kyseessä olikin käynnistyvä synnytys pillereiden petettyä...kaikkea sitä sattuu.

Sain just serkulta äitiyshousuja, ja musta tuntuu että maha on pyöristynyt jo sen verran, että niitä vois kohta alkaa käyttämään. Ei siis niinkään vauvamahan takia, vaan tämän jatkuvan puputtamisen aiheuttaman leviämisen vuoksi :(. Edelleenkään ei ole tarvinnut oksennella, mutta välillä tulee se hutera olo ja voileivät maistuvat. Onneksi myös hedelmät ja marjat!

Lueskelin muuten tässä kirjaston älyttömän hitaan koneen latautumista odotellessa mielenkiintoista kirjaa, Isä syntymässä. Täytynee lainata jossain välissä.

Terve taas kaikille ja kiva olla edelleen listoilla. :o)
Tervetuloa messiin Hebetute!
Tajusin tossa lauantaina, että mun hassut kuplahtelut masussa täytyy olla vauvan liikkeitä! Itseasiassa tunsin sellaisen jo toissa viikonloppuna autossa, mutta enhän mä sitä osannut yhdistää. On kyllä aivan mahtava fiilis, eilen illalla kun olin jo nukkumassa puoliksi mahallaan, nin tuntui oikeen kunnon muljahdus. On tää niin jännää!!
Mä näin joskus viime talvena isänpäivän aikoihin tuon Isä syntymässä kirjan ja ajattelin, että sitten joskus ostan sen miehelleni, nythän sen voisi hyvin tehdä, jos kerran kirja vaikuttaa hyvältä.
sportti 17+0 (uskomatonta)

Tosiaankin, Sportti, sehän on mahtavaa meille muillekkin kun sinä voit kertoa mitä edessä on:0)... kateellisena luin noista muljahduksista, niitä tässä itsekin odottelen. Vaikka sinne on vielä tosi pitkä aika ennenkuin itsellä niitä tuntuu.

Eli älähän livahda kokonaan sinne helmikuisten puolelle vaan käy täällä meitäkin katsomassa.

Jänniä uutisia tosiaan Sportilta!

Piti kysymäni teiltä muilta, että milloin aloitatte vauvantarvikkeiden hankkimisen? Onko kukaan ostellut vielä potkuhousuja ja muuta vauvalle?

Olen käynyt muutaman kerran hypistelemässä vauvanvaatteita kaupoissa, ja eilen käydessäni en voinut vastustaa kiusausta vaan ostin pari kietaisubodya ja potkuhousut. Illalla sitten ihastelin niitä kotona moneen otteeseen. Ihan kuin asia olisi jotenkin konkreettisempi, kun näkee ne pikkuiset vaatteet. Sitten mulle tuli jo katumus olisiko sitenkään pitänyt. Ei kai tarvisisi olla taikauskoinen, ja nyt rv 12 alkaa jo olla tuo epävarmoin aika ohitse.

Miten te muut, onko kiusauksia :-)?

Heippa kaikille pitkästä aikaa!
Minnie kyseli että onko osteltu vauvan tarvikkeita. Olen ostanut jo viime keväänä erään vauva-asun, mutta mitään muuta en ole ostanut. Vauvan hoitopöytää on miehen kanssa yhdessä mietitty, että miten sen saisi järkättyä.

Seilori: koska olet menossa np-ultraan vai menetkö ollenkaan?

Mun on myös syötävä parin tunnin välein muuten tulee niin tajuton nälkä jota en muista kokeneeni aikoihin. Evästä on pakko kuljettaa mukana. Sitten mietin että kuinkahan paljon sitä tässä lihoo... Mutta jos en syö tulee huono olo. Löydä siinä sitten kultainen keskitie.

Hei vaan kaikille ja terveiset lomalta Italiasta! Kyllä oli ihanaa...varsinkin kun pahoinvointi osoittaa jo vähän helpottamisen merkkejä. Edelleen täytyy kyllä muistaa mussuttaa jotain vähän väliä, mutta kaikenkaikkiaan olo on jo parempi. Päätä kyllä särkee edelleen vähän turhan usein. Pitäisi mennä hierojalle varmistamaan ettei johdu jumissa olevista lihaksista. Verenpaine oli ainakin ekalla neuvolakäynnillä ok (liian korkea aiheuttaa kuulemma päänsärkyä).
Huomenna tulee sitten maagiset 12 raskausviikkoa täyteen. Jee! Vielä ei varsinaisesti vauvamasu pömpötä (muuten kyllä turvottaa), mutta alavatsa on kyllä selvästi piukeampi ja eri mallinen kuin ennen. Jotkut housut jo kiristääkin, mutta epäilen vahvasti ihan tavallisen lihomisen olevan tähän suurimpana syynä.
Kutsukin tuli NP-ultraan loman aikana, eli se olisi sitten tasan viikon päästä. Jännittää kieltämättä aika paljon!

Vanilja 11+6

Tulin juuri lääkärin neuvolasta. Mieskin oli mukana ja reissu meni sikäli nappiin, että lääkäri heltyi ultraamaan masua ja siellähän pikku heppu vilkutteli. Ihan mahdoton meno oli kohdussa ja pari asiaa selvisi, vaikkei oikeassa ultrassa oltukaan.

Eli laskettu aika piti toistaiseksi kutinsa, ultran päänhalkaisijan mitta vastasi viikkoja 13+5 (jos laskettua aikaa siirrettäisi tämän mukaan päivällä, sattuisi se minun omalle syntymäpäivälleni).

Toinen juttu oli luonnollisesti se, että mahassa viihdyttiin yksin, ettei tarvitse kakasosraskaudesta spekuloida.

Mukavahan sitä pikkuista oli ruudusta katsoa, vaikka lähinnä aika menikin miehen ilmeiden seuraamiseen. Mies on jo hieman minua vanhempi ja tämä raskaus on jotensakin seurausta siitä, kun isolle miehelle tulee vauvakuume. Tyytyväinen ja onnellinen on olo, ei voi muuta sanoa.

Ihana kuulla, että Thelmalla kaikki on hyvin. Varmasti saa kenet tahansa hämmentymään kun näkee pienen ihmisen möyrivän kuvassa ja vielä kun sen yrittää jotenkin mieltää todellisuudessa sinne vatsaan, eikä vaan siihen kuvaruudulle=)! Meillä on np-vasta ensi viikolla ja odotetaan sitä molemmat innolla! Janis 11+6

Heippa! Minä päivänä teillä on NP-ultra ensi viikolla? Meillä tiistaina. Osuiko samaan tällä kertaa :) ?
Mua jännittää tosi paljon, enemmän jostain syytä kuin silloin ensimmäisellä varhaisultrakerralla. Peukut pystyyn meille ja masuasukeille!

Vanilja rv 12+0 (jee)

Siirsin NP:n juuri torstaille, koska mies on ti-ke pohjoisessa duuniasioilla. Se olisi ollut ke-aamuna. Olispa ollut koomista, jos oltaisi oltu vielä peräkkäin NP:ssä=)! Oletko sä muuten tulossa tapaamiseeen Vanilja (12.10 klo17, Sanomatalo)?
Muakin jännittää tää ultra tosi paljon. Onneksi mä sain mieheni tueksi (halusikin tulla kyllä). Janis 12+0 (jee myös=)!)

Terveppä taas!
Kivaa, että kaikilla alkaa olemaan pahoinvoinnit takana ja ultrassa ollut kaikki hyvin! Itse odottelen jo vajaan parin viikon päästä olevaa rakenneultraa. Se on niin kiva nahdä mitä se pikkuinen oikeen touhuaa siellä. Kovasti se ainakin elämöi. Liikkeitä tuntuu aamupäivällä, iltapäivällä ja illalla, ilmeisesti aamusin ja lounasajan jälkeen on päikkäreiden aika, kun en mitään liikettä tunne :o)

Vauvanvaatteiden/tarvikkeiden ostokyselyyn: Vielä en ole ostanut mitään, mutta rattaita/yhdistelmiä olen netistä tutkinut. Tarjontaa on nin paljon, että pää menee pyörälle. Ajateltiin ärjätä ilman hoitopöytää, kun sen aika on kuitenkin aika lyhyt ja sen jälkeen ei oikeen mitään käyttöä.

Yhteistyössä