3/2006 Maalismammat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Janis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

Janis

Vieras
Uutta keskustelua käyntiin täällä.
Raisa päivitetty.
T: Janis ja Pikkarainen

*6.2. sportti, 29, eka, Espoo, NKL
*14.2. Minnie, 37, eka, TAYS
22.2. Raisa, eka, 30, OYS
23.2. tepa, neljäs, Helsinki, NKL

*1.3. Santtu, 24, toinen, Helsinki, KOS
*3.3. Emppu, 32, eka, LS
3.3. lilja, 32, eka, JS/KOS
*4.3. Thelma, 25, eka, LKS
5.3. lilli, 23, toinen, OKS
6.3. Siiri, 36, kolmas, LKS
7.3. Sanni, 27, eka, KOS
7.3. Ani, 25, eka, KOS
7.3. Henttu 25, eka, PKKS
10.3. petra85, toinen
14.3. Kirsikka, 29, eka, KOS
15.3. Vanilja, 31, eka, KOS
15.3. Janis, 29, eka, KOS
*16.3. Milla, 26, ensimmäinen, Järvenpää, KOS
18.3. Sintti 29, eka, Keski-Suomi, K-SKS
19.3. Mamma86, 19, toka, Mäntyharju, MKS
19.3. Moona, 23, eka, Etelä-Pohjanmaa, SEKS
20.3. Alisa, 27, eka, Etelä-Savo, MKS
23.3 Eme, 25, eka, KOS
23.3. Eveliina, 27, eka, Helsinki, NKL
24.3. Tiitu 24, toinen, K-HKS
24.3. FarB, 43, eka, NKL
24.3. Hepetute, 33, eka, KOS
26.3. Stella, 31, eka, KOS
27.3. Dina, 23, eka, TAYS
27.3. vilma, 26, eka, KYS
28.3. seilori, 33, esikoinen, PKKS

28.3. Sere, 25, toinen, LAS
28.3. titityy, 28, eka, KYS
29.3. emo, 27, esikoinen,
29.3. iines83, 22, toka, OYS

Synnytyssairaaloista käytetyt lyhenteet:

JS= Jorvin Sairaala
K-HKS= Kanta-Hämeen keskussairaala
K-SKS= Keski-Suomen keskussairaala
KPKS= Keski-Pohjanmaan keskussairaala
KYS= Kuopion Yliopistollinen Sairaala
KOS= Kätilöopisto
LAS= Loimaan aluesairaala
LKS= Lapin Keskussairaala
LS= Lohjan Sairaala
MKS= Mikkelin keskussairaala
NKL= Naistenklinikka
OKS= Oulaisten keskussairaala
OYKS = Oulun Yliopistollinen sairaala
PKKS= Pohjois-Karjalan keskussairaala
RAS= Raahen aluesairaala
SEKS= Seinäjoen keskussairaala
TAYS= Tampereen yliopistollinen sairaala

SYNTYNEET:

Minnie 4.2.2006 rv 38+5, Poika 3270g, 51cm
Milla 5.2.2006 rv34+3, Poika 2240g, 44cm
Sportti 9.2.2006 rv 40+3, Tyttö 3190g, 47cm
Santtu 20.2.2006 rv 38+5, Poika 3970g, 51cm
Emppu 21.2.2006 rv 38+4, Poika 2600g, 48cm
Thelma 1.3.2006 rv 39+4, Tyttö 3340g, 50cm

Täällä virallisesti siirrytty ns. viimeiselle normaaliviikolle.
Neuvolasta tulin juuri. Vauva laskeutunut nyt kokonaan. Tätsy ei löytänyt päätä enää=). Hemppa 144 (uskomatonta, että vieläkin!) ja paineet sopivan matalat. Sf-ei ollut enää kasvanut, joten sekin viittaa laskeutumiseen.
En varmasti kuitenkaan vielä hetkeen ole Haikaranpesän kahvassa kiinni. Taitaa olla poika, jos menee yli (ainakin äitini mukaan, kun molemmat veljeni tulivat käynnistämällä ja minä ainoana tytsynä tasan laskettuna=)!)
Ajattelin, että järjestän miehelleni synttärikutsut lauantaille. Jos vaikka isosti suunnittelu saisi vauvan tulemaan ulos nopeammin=)!

Eilen koottiin hoitopöytäkin paikalleen ja laitoin vaavin vaatteet kaappiin oikeille paikoille. Joten nyt on tehty KAIKKI mitä voi tehdä, jotta oltaisiin valmiina...se vauva vaan puuttuu=)!

Odottelulle jaksamista kaikille, Janis ja Pikkarainen

Täällä on kans kaikki muu paitsi pinnasänky laitettu valmiiks vauvelia varten. Sen saa mies koota kun ollaan laitoksella.

Eilen alko kolottaa tosi kovasti tonne alas ja yöllä teki ihan hirveen kipeetä jo kääntää kylkeekin. Kai se vauva siellä sit alkaa porautua alaspäin tai jotain.. supisteleekin kovin.
Toivottavasti ei huhtikuuhun tarvii tälleen kärvistellä! Ja tää väsymys on aivan hirveetä!! Mä voisin nukkua vuorokauden ympäri! Tai siis voisin jos ei tota esikoista olis... Näin se raskaus alko ja näin se sit näköjään myös loppuu :)

Kohta varmaan alkaa paukahdella kovasti vauvauutisia...Niitä odotellessa kaikille paljon onnea tulevaan koitokseen!

Joo, tuo kolotus on rasittavaa, mistä Tiitu mainitsi. Mulla ainakin kaikki yritykset käyttää keskivartalon lihaksia aiheuttaa supistuksen. Ja käännäpä kylkeä käyttämättä niitä! Eli joka kerta, kun vaihtaa asentoa, iskee supistus päälle. Joinakin öinä supistukset on lyhyitä ja suht kivuttomia, mutta viime yönä oli taas näitä kipeitä ja vähintään 10min kestäviä. Ja kun kylkeä on käännettävä ainakin kerran tunnissa, jotta jotenkin veri kiertää, niin aargh! Ja välillä tosiaan ihan ilman supistustakin kolottaa alapäätä ja mahaa. No, toivotaan, että nää on merkkejä siitä, että lähtö lähestyy. Nyt alkaa mieskin saamaan työasioita siihen jamaan, että ei haittais yhtään, jos syntyisi pikapuoliin. Kaikki on aika lailla valmiina vauvaa varten, lähinnä pitäisi vielä ripustaa mobilea hoitopöydän päälle ym. kosmeettista. Oleelliset asiat on hallussa.

Samoin täällä tänään neuvola ja pikkukaverin päätä etsi täälläkin tätsykkä kauan, niin oli alas valahtanut. Jee, jotain tapahtuu sittenkin!
Muuten kaikki hienosti edelleen. Verenpaine vaan laskee, nyt 90/75. Sf-mitta kasvaa edelleen hissukseen, nyt 33,5cm. ""Sironpuoleinen"" on kuulemma meidän vaavi ja äiti tiedosta kovin tyytyväinen tietysti :) Muuten oli th edelleen sitä mieltä, että ensi viikolla ainakin nähdään vielä, eli ei ennen laskettua syntyisi. Enpä kyllä usko itsekään, vaikka luita taas kolotteleekin alakerrassa ja noita harkkasuppareita tulee ihan jatkuvasti.

Vauvan tavarat kaikki valmiina, pientä hienosäätöä enää.

Mitenhän Kirsikka, oletko vielä yhtenä kappaleena...? Huhuu?

terkkusin,
Vanilja (.) ja sironpuoleinen pomo

Tänään oli toinen yliaikaiskontrolli NKL:lla... ei mitään muutosta...uskomatonta, että tilanne voi olla edelleen sama kuin viikolla 35...no, se tietää sitten sitä, että perjantaina, jos mitään ei tapahdu ennen sitä, mennään käynnistykseen....
Tietääpähän ainakin, että viimeistään silloin... :)

Synnytystä kaikille viimeistään laskettunapäivänä toivotellen
tepa + ""itsepäinen sintti 41+6""

Moikka,

Kotona edelleen. Nyt alkaa vähän jo hermot mennä. Olen ollut aika huonovointinen viimeisen viikon ajan. Mua pyörryttää usein, välillä jopa makuullaan. Rupeaa vaan yhtäkkiä maailma pyörimään/sänky kallistumaan ja oksettaa. Seisoaltaan pitää ottaa seinästä tukea. Näitä tulee monta kertaa päivässä :(. En enää oikein uskalla lähteä mihinkään yksin, joten tylsistyttää olla kotona.

Eilen oli neuvola ja muut arvot ihan ok, paitsi alapaine vähän koholla. Terkkari oli kuitenkin huolissaan noista pyörryttämiskohtauksista ja lähetti mut Kättärille, jossa otettiin kaikennäköisiä kokeita. Kaikki muu ok, paitsi tuo alapaine siis vähän koholla ja samoin jotkin maksa-arvot. Viittasi taas vähän raskausmyrkytykseen, mutta ei kuulemma vielä ainakaan mitään mihin pitäisi puuttua. Lääkäri epäili, että pyörryttämiskohtaukset tulee siitä, että kun meidän neiti on siis perätilassa niin hänen päänsä painaa isoa valtimo/laskimoa, enkä saa tarpeeksi verta päähän. Mietti pitäisikö minun jäädä tarkkailuun sinne, mutta pääsin onneksi vielä kotiin. Määräsi kuitenkin mahdollisimman paljon vuodelepoa ja sanoi, että istumista ja selällään makuuta pitäisi välttää. Vauvalla on onneksi kaikki hyvin, on aika vilkaskin, mutta sen liikkeet meinaa välillä viedä meikäläisen tajun kankaalle.

Kohdunkäytävä alkaa kuulemma olemaan minimaalinen, mutta en ollut pahemmin vielä auennut, jotain selitti että vähän sormelle??? Toivottavasti neiti nyt päättäisi jo tulla ulos. Ensi tiistaina on laskettuna aikana kontrolli, jolloin päätetään käynnistetäänkö synnytys vai keisarileikataanko, ellei ennen sitä ole alkanut tapahtua. Eivät halua päästää tätä liian isoksi perätilan vuoksi.

No tämä on sitten enää odottelua ja makaamista, varsin tylsää. Tosin olen kyllä tosi väsynytkin.

Tsemppiä muille! Ja onnea Thelmalle!!!!

Hei vaan!

Neuvolassa eilen vain kerrottiin, että ""Vauva syntyy sitten kun sillä on syntymäpäivä!"", eli täällä ei mitään uutta tilanteessa :) Kaikki onneksi ok, että eipä auta kuin odotella.

Hyvä vinkki kyllä on, ettei kannata liian aikasin alkaa odottelemaan tulokasta maailmaan. Niinkuin monet ovat jo maininneet... Itse en ainakaan seuraavalla kerralla vertaa mitenkään esikoisen syntymään tms. :) Niin erilailla kaikki on mennyt!

Toivottavasti Tepa pääsee pian tositoimiin! =)

Meille syntyi poika 3.3. perjantai aamuna klo 1015! Jässikän strategiset mitat 52cm ja 3800kg. Tukkaa on ja reilusti :).

Torstai iltana laittelinkin kuulumisia, että lähtö on seuraavan 12h aikana ja niinhän se sitten oli. Ilta kymmeneltä jo soittelin haikaraan, että me voitais kohta olla tulossa. Kehottivat vielä kokeilemaan kotikonsteja eli suihkua ja panadolia. Suppareiden lopulla aina oksentelin, joten panadoleista ei paljoa apua ollut, mutta suihku oli kyllä taivaallinen. Supistuksissa hengittelin aina syvään sisään ja ulos ja laskin ykkösestä eteenpäin. Viidentoista syvän hengityksen jälkeen aina tiesi, että kohta helpottaa. Istuskelin suihkujakkaralla pää pesukoneeseen nojaten ja suihkuttelin mahaa n. tunnin verran.

Puolen yön jälkeen alkoi tuntumaan sille, että jos ei kohta lähdetä, niin sitten en pysty enää lähtemään ja niinpä oltiin kättärillä puolen yhden tienoilla. Silloin olinkin jo 7cm auki!

Kätilö sanoi, että jos haluat epiduuralin niin se on laitettava nyt tai muutoin sitä ei enää ehdi laittamaan ja että ""tää vauva syntyy kyllä parin tunnin kuluttua"". Olin ihan innoissani, että onkohan tää oikeesti näin helppoa. Noh, epiduraali auttoi ja sen loputtua alkoi ponnistuttamaan oikein kunnolla. Kello oli tuolloin jotain 3. Vauva ei edelleenkään ollut laskeutunut, joten otettiin aikalisäksi toinen epiduraali. Kätilö ehdotti ilokaaua jota sitten kiskoin aina suppareiden mukana, jotka aiheutti aivan älytöntä painetta alavatsaan ja peräsuoleen. Ilokaasu vei mukavasti ajatuksia pois supistuksista.

Kuudelta edelleenkin tilanne oli sama, eli vauva ei ollut laskeutunut. Lääkäri kävi sanomassa, että imukupilla tai pihdeillä ei mitenkään voi tuossa vaiheessa vielä auttaa, koska vauva on niin korkealla.

Otettiin kolmas epiduraali ja odoteltiin. Mulla oli kuume noussu tuossa vaiheessa jo jonkun verran (johtui kai aikaisesta lapsiveden menosta) ja olotila oli aika voimaton muutenkin ja ponnistutti aivan tajuttomasti. Kolmannen epiduuraalin jälkeen tehtiin sektiopäätös ja vauveli syntyikin päätöksen tekemisestä n. 50min päästä. Synnytys kesti siis n. 17 tuntia. Kokemus oli rankka, mutta kyllä siitä selvittiin. Vauvan päässä oli syntymän jälkeen aikamoinen pahka, mutta se alkaa olla kokonaan kadonnut.

Meidän poika oli ns. avosuisessa tarjonnassa ja siinä syy miksi ei päässyt laskeutumaan. Vauvan päässä oli aikamoinen pahka syntymän jälkeen. Lastenlääkäri sanoi, että vauva ei ikäänkuin ollut oikeissa jengoissa eikä pyörähtänyt oikeaan asentoon vaikka aikaa annettiinkin.

Sektiopäätös tuossa vaiheessa oli kyllä helpottava eikä siitä jäänyt mulle yhtään huono fiilis. Haava nyt on kipeä ja haittaa erityisesti sängystä nousemista, mutta sekin on lähtenyt tosi nopsasti paranemaan.

Kotiuduttiin eilen ja tässä sitä nyt ihmetellään uutta elämää ja harjoitellaan vauva-arkea. Viime yö meni vähän valvoessa, mutta lopulta saatiin kaikki nukuttua ihan hyvät unet. Maitokin on noussut, joten lisämaidon kanssa ei tarvitse enää läträtä. Neuvolan täti kävi poistamassa niitit tänään ja samalla tsekkasi vauvan. Vauveli on jo takaisin syntymäpainossaan! Ruoka siis maistuu. Yleensä 2 vkon aikana pitäisi saavuttaa syntymäpaino.

Paljon onnea kaikille vauvan jo saaneille ja niille, joilla ponnistukset on vielä edessä. Ei se niin kauheaa ollut kuin mitä minäkin aikaisemmin pelkäsin. Avoimin mielin vain liikenteeseen ja luottoa kätilöihin. Ne kyllä osaa työnsä, joten ei kannata pelätä vaikka synnytys jostain syystä pitkittyisi tai pysähtyisi kuten minulle kävi. Kyllä siitä selviää :)!!

Onnea Sanni!!

Mukavaa ja helpottavaa lukea tuo(kin) synnytyskertomus - toissapäiväisessä synnytystapa-arviossa lääkäri totesi ettei lantio ole suuren suuri, mutta että alakautta kuitenkin yritellään. Sisareni -johon en ole pitänyt yli kymmeneen vuoteen kuin minimaalisen määrän yhteyttä- vielä oli onkinut puhelinnumeroni selville ja soitti illalla onnitellakseen tulevasta tytöstä ja halusi pikkupäissään väen vängällä kertoa omista synnytyksistään. Että ""en halua pelotella toki mutta kesti niin ja niin kauan kun ei meinannut mahtua tulemaan ja pojalle sitten halusinkin keisarinleikkauksen"". Mitäpä tuohon sanomaan muuta kuin että vai niin ja turha tulla haukkumaan sitten jos neulot vaaleanpunaista ja tulokas onkin poika... sekin kun häneltä onnistuisi.

Mutta varsinaisena pointtina siis, muun purkauksen keskellä, että kun tähän saakka en ole juuri edes miettinyt synnytystä muuten kuin että kyllä se omalla painollaan menee, vaikka sattuu ja kestää jne, niin nyt sairaalakäynnin jälkeen olen alkanut pelätä että jospa vauva kasvaa synnytyksen käynnistykseen mennessä vaikka miten paljon eikä mahdu ja mitä kaikkea yllättävää voi sattua. Vaan kuten Sanni sanoit, niin sairaalassapa on henkilökunta sitävarten, että tietävät mitä tekevät! Täytyy ajatella mieluummin sitä.

Ultran poikauutisesta olen vielä vähän järkyttynyt -toki ihan positiivisesti- ja kävinkin eilen keräilemässä lipastosta vaaleanpunaiset mekot takaisin varastoon :). Vaikka olimme varmoja tytöstä, laitoin varmuuden vuoksi kaikki oikeankokoiset vaatteet valmiiksi ja näköjään hyvä niin!

Mutta nyt lähden kohta ajelemaan - päätin tehdä vielä vihoviimeisen tervehdysreissun vanhempieni luo ja yksinäistä ajettavaa on reipas 350 km suuntaansa. Kun ei kuulemma näytä synnytys olevan erityisen lähellä... Pitäisköhän kuitenkin ottaa varmuuden vuoksi Kuopion, Jyväskylän ja Kokkolankin synnäreiden puhelinnumerot ylös jos vaikka autoilu innostaisi pienen ulkomaailmaan ;) ???

Tulipa pitkä juttu, toivottavasti joku jaksaa lukaista tämänkin yksinpuhelun... Nyt hyvää viikonloppua jo minun puolestani ja toivottavasti jollekin teistä tulee tällä välin onnistunut ja onnellinen sairaalareissu!

t. s. 37+2

Onnea Sanni potran pojan johdosta! Hienoa että kaikki meni loppujenlopuksi hyvin. Onnea vauva-arkeen ja muista että kyllä vauva tietää omat tarpeensa, ruokaa ja unta :o)

Paljon onnea sannille pojasta!!!
Meillä näyttää olevankin poika-voittoinen-lista:)

-Santtu ja poika 2vko3pvä

*6.2. sportti, 29, eka, Espoo, NKL
*14.2. Minnie, 37, eka, TAYS
22.2. Raisa, eka, 30, OYS
23.2. tepa, neljäs, Helsinki, NKL

*1.3. Santtu, 24, toinen, Helsinki, KOS
*3.3. Emppu, 32, eka, LS
3.3. lilja, 32, eka, JS/KOS
*4.3. Thelma, 25, eka, LKS
5.3. lilli, 23, toinen, OKS
6.3. Siiri, 36, kolmas, LKS
*7.3. Sanni, 27, eka, KOS
7.3. Ani, 25, eka, KOS
7.3. Henttu 25, eka, PKKS
10.3. petra85, toinen
14.3. Kirsikka, 29, eka, KOS
15.3. Vanilja, 31, eka, KOS
15.3. Janis, 29, eka, KOS
*16.3. Milla, 26, ensimmäinen, Järvenpää, KOS
18.3. Sintti 29, eka, Keski-Suomi, K-SKS
19.3. Mamma86, 19, toka, Mäntyharju, MKS
19.3. Moona, 23, eka, Etelä-Pohjanmaa, SEKS
20.3. Alisa, 27, eka, Etelä-Savo, MKS
23.3 Eme, 25, eka, KOS
23.3. Eveliina, 27, eka, Helsinki, NKL
24.3. Tiitu 24, toinen, K-HKS
24.3. FarB, 43, eka, NKL
24.3. Hepetute, 33, eka, KOS
26.3. Stella, 31, eka, KOS
27.3. Dina, 23, eka, TAYS
27.3. vilma, 26, eka, KYS
28.3. seilori, 33, esikoinen, PKKS

28.3. Sere, 25, toinen, LAS
28.3. titityy, 28, eka, KYS
29.3. emo, 27, esikoinen,
29.3. iines83, 22, toka, OYS

Synnytyssairaaloista käytetyt lyhenteet:

JS= Jorvin Sairaala
K-HKS= Kanta-Hämeen keskussairaala
K-SKS= Keski-Suomen keskussairaala
KPKS= Keski-Pohjanmaan keskussairaala
KYS= Kuopion Yliopistollinen Sairaala
KOS= Kätilöopisto
LAS= Loimaan aluesairaala
LKS= Lapin Keskussairaala
LS= Lohjan Sairaala
MKS= Mikkelin keskussairaala
NKL= Naistenklinikka
OKS= Oulaisten keskussairaala
OYKS = Oulun Yliopistollinen sairaala
PKKS= Pohjois-Karjalan keskussairaala
RAS= Raahen aluesairaala
SEKS= Seinäjoen keskussairaala
TAYS= Tampereen yliopistollinen sairaala

SYNTYNEET:

Minnie 4.2.2006 rv 38+5, Poika 3270g, 51cm
Milla 5.2.2006 rv34+3, Poika 2240g, 44cm
Sportti 9.2.2006 rv 40+3, Tyttö 3190g, 47cm
Santtu 20.2.2006 rv 38+5, Poika 3970g, 51cm
Emppu 21.2.2006 rv 38+4, Poika 2600g, 48cm
Thelma 1.3.2006 rv 39+4, Tyttö 3340g, 50cm
Sanni 3.3.2006 rv 39+3, Poika 3800g, 52cm

Onnea paljon Sannin perheelle!

Täällä ollaan edelleen ihan väsyneitä vaikka miten nukkuis. Ei kiva. Ja navasta... Se pullahti jo aikaa sitten ulos. Esikoinen sanookin sen olevan ""ihan mykkyrällä"" :) kun omansa ja isin napa on kuopassa. Mun mielestä tää pomppas ulos aiemmin ja pullottaa pahemmin kun esikoista oottaessa, mut voi kyl olla et vaan muistan väärin...

Ihanaa!! Huomenna alkaa viikonloppu. Varmaan vietän sen sängyn pohjalla ja vaan nukun ja nukun ja nukun!! Saa isäntä olla poitsun kanssa.

onnea sannille ja muillekkin synnyttäneille. en ole täällä aikoihin käynyt joten en tiedä ketkä kaikki on synnyttänyt? pistäskö joku listaa synnyttäneistä ja siitä mitä sieltä on putkahtanut?

löysin sen listan, joten ei enää mitään! :)

Meillä on vauva arki lähtenyt hyvin käyntiin. Vauva painaa jo yli 3kg ja pituuttakin on 48cm eli kasvu on kovaa. Näin se aika kuluu, meidän poika on jo kuukauden vanha :)

Onnea Sannille!

Neuvolakuulumisia tältä aamulta, kaikki ok, sf 33, painon nousu vaan 300g viikossa joka on meikäläisen tapauksessa vissiin vähän:) Täti arveli että nähdään vielä 'muutaman' kerran eli eiköhän tässä kuun lopulle ainakin odotella.

Nukkuminen on taas viime yönä ollut mitä sattuu, varmaan viisi kertaa tuli käytyä vessassa. Täytyy mennä nyt nukkumaan jos vaikka olisi parempi menestys kuin yöaikaan.

Hyviä vointeja kaikille!

Paljon onnea Sannille! Poikavoittosta tosiaan näyttäs olevan tällä hetkellä. Kukahan on seuraava??

Mulla on oikein tarmon puuskat iskeny. Eilen siivosin keittiön joka kolkkaa myöten ja tänään ajattelin tehdä saman vessalle. Kukkiin pitäs vielä mullat vaihtaa ym. Mieliala muuttuu joka päivä. Yhtenä päivänä tuntuu, et sais jo syntyä ja sit toisena tuntuu, et ois vielä vaikka mitä tekemistä, ei ihan vielä! Ja mikäs tässä on ollessa, kun olo on näin hyvä. Mä oon vaan välillä niin kärsimätön..

Nyt pitää lähtee ulos, kun on niin ihana ilma. Ajattelin tehdä oikein pitkän lenkin koiran kanssa. Se varmaan oikein nauttii näistä päivistä, kun mulla on sille niin paljon aikaa! Ja taitaa muuten vaistota jotakin. Ihan kuin se huolehtis musta ja lenkillä jos vähänkään huokasen, niin se kääntyy heti kattomaan, et oonko kunnossa. Pari kertaa yölläkin se on tullu sängyn viereen tarkastamaan mua, jos oon äännelly unissani. Muutenkin pyörii jaloissa koko ajan ja on samassa huoneessa kun mä. Hassu koira.

Alisa 38+3

Onnea Sannille!

Mullakin on samantapaista tarmonpuuskaa kuin Alisalla, ainoa vaan, että se ei valitettavasti kohdistu siivoamiseen, siihen joutuu edelleen pakottamaan ittensä. Sen sijaan tulee leivottua (normaalisti ehkä kolme kertaa vuodessa :D), tehtyä ruokaa pakkaseen (sain vinkin, että sitä on hyvä olla siinä vaiheessa, kun vauva on pieni, mutta mies jo töissä), ja sitten minä, joka olen ompelukoneen kanssa täysi tumpula, aloin väsätä vauvalle tilkkupeittoa lattialla köllöttelyä varten! No, pikkutarkka en ole koskaan ollut (muistot koulun käsityötunneista on yhtä purkamista), eli hirveästi en jaksa mittailla, eikä kaikki linjat ole siis järin suoria, mutta olen ajatellut, että mitä väliä, peitto on kuitenkin koko ajan ihan puklussa tms., joten siinä vaiheessa saumojen suoruus ei ole se olennaisin juttu :) No, nyt peitto on muuten valmis, kun sinne saisi vielä jotain pehmustetta sisään ja viimeisen reunan kiinni.

Tuntuu, että talo pitäisi jotenkin suursiivota vauvaa varten, mutta siihen ei siis oikeasti ole mitään intoa. En edes jaksa uskoa, että saisi synnytystä käyntiin, kun supistelua aiheuttaa kaikki muu toiminta samalla lailla kuin siivoaminenkin, eikä silti merkkiäkään, että lähtö lähestyisi.

Oikein paljon onnea Sannille minunkin puolestani! Kiva kuulla rohkaisevia synnytyksiä, vaikka olisi vähän venähtänytkin ja joutunut varasuunnitelmalle.

Mullakin on tänään onneksi vähän parempi ja energisempi päivä. Kunhan tosiaan välttelen istumista ja seläällään makuuta niin pärjään suht hyvin. Mäkin olen tänään vähän siivoillut ja pessyt pyykkiä ja laittanut ruokaa. Kohta pitää mennä välillä lepäämään.

Piristää kummasti kun paistaa aurinko ja päivät selkeästi pitenee. Muuten kyllä tuntuu, että aika matelee.

Heippa kaikki maalismammat!
Muistaakohan kukaan enää minua? Olin jossain vaiheessa hyvinkin mukana keskusteluissa, mutta sitten aika pula vei nettailun. Täällä polskutella loppusuoralla. Koko raskaus on mennyt tosi hyvin ja terveenä olen ollut. Nyt tosin kurkkukipu päällä. Nyt kun on mammalomalla taas aikaa niin voisin vaikka lähteä mukaan aktiivijengiin...jos vain vielä huolitte...

Tervehdys täältäkin!

Tänään oli taas neuvola ja meijän poju oli päättänyt tehdä äidille ison yllätyksen. Poika on viihtynyt rt:ssa ties kuinka kauan, mutta nyt hän oli päättänyt sitten kääntyä perätilaan. Viime viikolla siis oltiin vielä rt:ssa. Terkka ei tietenkään voinnut olla ihan 100% varma, mutta... No hän laittoi lähetteen kättärille faxilla ja melkeen heti sieltä minulle soittivatkin ja huomenna mennään sitten ultraan tarkistamaan tilanne.

Eli voipi olla, että on taas yksi vähemmän niitä haikaranpesän ovia kolkuttamassa :( No huomenna selvii sitten mitä tapahtuu. Minulle vaan sanoivat, että ultran jälkeen katsotaan mitä tehdään...Täytyy kyllä myöntää, että jos synnytys jännitti aikasemmin niin nyt jännitys vaan kasvaa...
Mutta nyt painun lepäämään, hyviä vointeja kaikille ja onnittelut jo lapsen syliin saaneille!
Eme

Vielä ei ole tainnut maalismammojen ryntäys alkaa. Onnea kuitenkin Sintille!!!!

Tyttö täytti eilen viikon ja huomenna tulee terkkari kotikäynnille. Luulisin, ettei koosta tarvitse olla huolissaan. Meillä on maitobaari 24h auki ja tyttö on tykästynyt pikamaitoon, jota nauttii ohjeiden mukaan pieninä annoksina ja usein. Pysyy tuo verensokeri sopivana :)
Maitoa heruu mahdottomasti ja paidat ovat kaikenmaailman liivinsuojuksista huolimatta märäkänä, samoin kuin lakanat. Lypsän välillä maitoa pois ja talteen rintojen oikein kivistäessä, mutta se vain lisää maidon tuotantoa.

Tänään kävin ensimmäisen kerran hiihtämässä. Reissu itsessään sujui hyvin, mutta loppupäivän onkin sitten tykytellyt alapäätä ihan mojovasti. Kuuluhan tuo tietenkin asiaan. Minulla siis leikkastiin synnytyksessä pariin otteeseen välilihaa. Osasin sitä odottaa melkein heti ponnistamisen alettua, kun kätilö tuumasi, että vauvan pää vastaa välilihaan. Tykytystä lukuun ottamatta tikattu kohta on ok.

Onnea ja tsemppiä tuleville synnyttäjille. Antakaa homman vain viedä ja heittäytykää mukaan. Lopussa jaetaan ne palkinnot ;)