3 1/2 - 4 vuotiaat...

Eli te kellä on tuon ikäisiä lapsia mitä he käytännössä osaavat tehdä??
En kysy tätä minkään vertailun vuoksi vaan mielenkiinnosta,tuttavani lasta ajatellen kun hän tätä minulta kysyi..
Eli motoriikka,hieno motorikka,puhe,keskittyminen??? mitä nyt mieleesi tulee..Olisin kiitollinen kaikista vastauksista :flower:
 
Meillä poika 3v7kk. Puhuu hyvin (ja paljon..), paitsi r on vielä hakusessa. Piirtää,laulaa, laskee ainakin viiteen, pukee itse (kun viitsii), syö itse, on sekä päivä- että yökuiva. Ja varmaan paljon muutakin, mitä ei vaan nyt tule äkkiä mieleen.
Kaikki varmaan kehittyy omaa tahtiaan.
 
Meillä poika on 3v 10kk. Nyt alkanut kirjoittaminen ja värittäminen kiinnostaa.Oman nimen osaa kirjoittaa jo aika hienosti. r-kirjain puuttuu kokonaan, yritystä kyllä on ja s-kirjain joissain sanoissa puuttuu.kait nekin sieltä aikanaan tulee.Laskea osaa seiskaan asti. Kova poika leikkimään ja levittämään leluja, osaa pukea itse jos vaan haluaa.Saattaa vaihtaa päivässä monasti vaatteita :kieh:
Nämä asiat tuli nyt ensimmäisenä mieleen =)
 
Meillä esikoinen 3v5kk, puhuu täysin, kaikki kirjaimet on kyllä tallessa ärrää ja ässää myöten, vain harvoin toteaa että onpas vaikea sanoa. Motorisesti on taitava, on ajanu pyörällä jo alta 2v. Piirtää, askartelee, leikkaa saksilla, omatoiminen tapaus. Ja varmaan pakko ollakin, kun on kahdelle isoveli.
 
Meillä poika täyttää 4 jouluna. Alku kesästä asti pyöräilly ilman appareita, hyppii (ei osaa oikeen yhellä jalalla) kiipee puissa, malaa piirtää mutta aikas sotkua vielä.Olen koitaanut opettaa värejä vielä ei osaa. Leikaa saksilla mutta ei tarkasti tms. Puhunu 2v:stä kaikki kirjaimet oikeen.Päiväkuiva, yöllä tulee pisua joskus sänkyyn(pidän useimmiten yövaippaa)sanavarasto on laaja ja höpöttää paljon. Pelaa pleikkarilla ikäisilleen ja isommillekin tarkoitettuja pelejä ihan hyvin.Tykkää saduista kirjoista ja videoista, osaa keskittyä kuuntelemaan/ katselemaan, muistaa hyvin asioita ja poimii tietoja asioista jotka kiinnostaa.On kauheesti äidin poika ei tykää jäädä hoitoon /kerhoon mihinkään.(takertuvainen). Pahin uhma helpottanut osaa rakastaa ja helliä , näyttää tunteensa ja puhuu niistä/ tunnistaa niitä.
 
4v. tyttö osaa kaikki kirjaimet lausua, myös paperilta lukien. Numerot osaa ja alkeellista yhteenlaskua. Nauttii askartelusta ja omien tarinoiden kertomisesta, omaa rajattoman mielikuvituksen. On tosi pohdiskeleva ja usein oikaisee aikuistenkin puheita näsäviisaasti. Valitsee itse vaatteensa ja pukeutuu itsekseen. Vaihtaa vaatteita useita kertoja päivässä pitäen muotinäytöksiä. On kiinnostunut väreistä ja piirteleekin vanhalla harjoittelutietokoneen piirto-ohjelmalla omia sommitelmiaan.

Päiväkuiva on ollut jo kävelemään oppimisesta saakka, mutta yöt nukkuu heräämättä pissahätään. Ei ole nukkunut päiväunia vuoteen, mutta öisin nukkuu n. 12 tuntia.

Harrastetaan urheiluseuran kerhoa, jossa liikunnallisuus on kehittynyt reippaasti ja ilolla kokeillaan uusia lajeja. Leluista kiinnostaakin rajummat pallopelit sekä vauvanuket. Palikat ym. eivät kiinnosta, m utta kirjojen ääreen osaa rauhoittua nätisti. Dvd:itä katsotaan toisinaan sekä tietysti kakkosen iltapäiväpiirretyt.
 

Yhteistyössä