2v

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pian 2v äiskä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
poika 12,6kg ja 91cm.puhuu täysin,selviä ja pitkiä lauseita.päiväkuiva,myös päikkärit ilman vaippaa,piirtää jo muutakin kuin sotkua :) syö itse,nukahtaa itsekseen sänkyyn joka on meidän huoneessa,päiväunet nukkuu n. 2h.osaa laskea neljään ja tietää siihen neljään asti lukumäärän esim.jos on 3 autoa niin osaa sanoa sen. :heart: :heart:

Poika 2v 2kk tunnistaa värejä, numeroita ja melkein kirjaimet kirjoitettuna. Osaa pari kirjainta kirjoittaa.

Osaa riisua ittensä ja joitan vaatteita pukea.

Tunnistaa eläimiä ja tietää mitä ne sanoo.

Osaa inttää. :D Esim. eräänä päivänä sanoi "saippua NAM" ja minä yritin vakuutella että saippua on YÖK. Hoki vaan että hyvää on, nam. Ei siis tietty ole maistanut, mutta halusi inttää. Yritin sitten että ok, saippua on NAM, tosi hyvää. Niin eiköhän poika inttäny että "saippua YÖK", heh. :)

Osaa tehdä palapelejä.

Osaa piirtää pupuille, kissoille yms. nenän, suun ja silmät, jos piirrän ns. tyhjän naaman ja sanon että laittaa silmät yms. :)

Nyt alkanut tulla 3-4:n sanan lauseita. Esim. "missä on hopeinen auto" tulee kun ettii autoa. Ja sitten hihkasee "hopeinen auto löyty".

Härrekyyd.....meidän poju täyttää tammikuussa 2v ja syö itse.
Käy joskus potalla ja öööööö.....ei puhu kun varmaan alle kymmenen sanaa, osa hyvin epäselviä. Nukkuu yhdet noin tunnin mittaiset päikkärit ja ennen jopa nukahti itse yöunille.
Nyt oli pakko irrottaa sängystä pari pinnaa niin yöunille meno on tuskien taival.

Kyllä teillä on oikeasti eteviä samanikäisiä!!!
lähinnä tuosta puheesta olen meidän hepun kanssa huolestunut :/

Meillä 1v11kk tyttö...juu, kylläpä nuo muut kuulostavat eteviltä! Tyttö sanoo vain yksittäisiä sanoja, mutta ymmärtää hyvin puhetta. Vaipat on vielä, potalla istuu ilman tulosta ;) Syö itse, nukutetaan vieressä unille. Osaa piirtää pallon, ja tehdä kuperkeikan.

Meidän poitsu täyttää helmikuussa 2v. Sanoo noin 50 yksittäistä sanaa, joista suurinosa hieman väärin esim. vettä=pettä. Syö itse, jos ruoka on hyvää. Pottailu ei kiinnosta. Osaa näyttää kuinka vanha on, mutta jos kysyy kuinka vanha on isopappa nousee jälleen yksi sormi pystyyn. ;) Osaa koota nuppipalapelin, jos sille päälle sattuu. Nukkuu omassa huoneessa ihan kivasti, mutta tarvitsee nukuttajan. Tykkää autoista, mopoista ja rekoista. Leikeissä alkaa olla nykyisin jo joku selvä juonikin. Tykkää piirrellä sotkuja ja palloja ja mielellään "laulaa" oman "soittonsa" tahdissa.

Poika 2, 2. Puhuu loistavasti ! Sanasto on monipuolinen ja erikoisuuksiakin löytyy.
Osaa riisua, ei pue. Hyvä motoriikka; taitava palloilija, hyppijä, tasapaino hyvä. Juoksee takaperin ym. syö itse. Mukin käytössä vähän hiomista.
Piirtää, palapelejä tekee, näppärä.
Pottailee mutta tarvii kyllä vaipat vielä.
Osaa useita lauluja ja loruja.
Nukkuminen on meillä se ainoa hankala homma...ei nukahda ilman aikuista. Pakko laittaa nukkumaan jo 21.00 kun on seiskalta herätys.
päiväunille tosin simahtaa kuin napista painaen.
Touhukas, kekseliäs iloinen pikkumies.

meillä poika puhuu siis tämän kaltaisia lauseita:"anna mulle se hieno uusi auto että saan ajaa sillä kovaa" "en tykkää tuosta ruuasta,se haisee pahalle." mutta poju oli 1 vuotiaaksi asti täysin tuppisuu.kävelyn aloitti 10kk ikäisenä eikä siihen aikaan tuottanut edes mitään omaa siansaksaa.puhe otti ison harppauksen eteenpäin vähän ennen 1.5v. ikää :) :heart:

meillä tyttö täyttää 2v helmikuussa. Osaa puhua hyvin kahta kieltä, syö ja juo itse, vaippa on käytössä vain öisin. tykkää siivota, tiskata ja laittaa ruokaa äitin/isin apuna. viime aikoina lisääntyny huomattavasti leikkiminen nukeilla, autoilla, poneilla ja leikkiastioilla. osaa riisua vaateet ja yrittää myös pukea. sukat ja kengät saa parhaiten päälleen. touhukas pikku apulainen. Nukuttaminen välillä tosi rankkaa kun toisaalta tarvitsee päiväunet mut toisaalta ei. Ollaan yritetty olla ottamatta paineita noista päiväunista, pötkötellään ja luetaan kirjaa jos uni ei tule..meillä tyttö lukeekin paljon kirjoja ja osaa mm monia eläimiä kummallakin kielellä.

tyttö täyttää helmikuussa 2v.
-puhuu pitkiä, selkeitä lauseita
-tekee kuperkeikan
-osaa laskea 10:een
-laulaa
-juoksee
-hyppii
-kiipeilee
-ei syö tuttia
-ei käytä vaippaa
-kyselee kaikesta kaiken...
-riisuu kaikki vaatteet
-pukee melkein kaikki vaatteet
-tekee palapelejä
-piirtää palloja

Tarkkoja mittoja en tiedä, mutta n.82cm ja 10kg

Poika täytti just ennen joulua 2v. Pituutta 92,5cm ja painoa n. 14 kg.
Hyppii tasajalkaa, kävelee takaperin, tekee kuperkeikan, potkii palloa ja heittää, saa myös kopin, kävelee portaat ylös ja alas vuoroaskelin.
Kotona ilman vaippaa paitsi nukkuessa.
Nukahtaa itsekseen illalla, mutta päikkäreillä pitää joskus jäädä viereen. Ei enää aina edes nuku päiväunia.
Tekee palapelejä ja palikkatorneja, syö itse ja juo mukista.
Tietää missä on korvat, nenä, silmät, suu jne. Osaa matkia eläinten ääniä. Tunnistaa sydämen ja tähden.
Puhetta ymmärtää erittäin hyvin mm. käsitteet alla, takana. Puhe taas yksittäisiä ja usein omia sanoja. Kuitenkin oppii koko aika uusia ja korjaa puhettaan.

Tämähän on mielenkiintosta.. en ole juuri viime aikoina ehtiny moista miettimään. Tuntuu että ehtii ainakin liian monia asioita... :kieh:

Poika on siis 1v11kk. Laulaa monia lauluja ja oppii niitä ihan hurjaa vauhtia. Puhuu monen sanan lauseita. Syö ite jos tykkää ruuasta.. :whistle: Pissaa pönttöön kun nostaa siihen istumaan, mutta ei osaa sanoa koska on hätä, ja potalle ei suostu lainkaan. Juoksee. hyppii, kiipeilee.. Tekee nuppipalapeliä, mutta aika huonolla menestyksellä. Piirtää sotkuja ja sohinoita, mutta kuvista "sotkee" ekana silmät.

Uhmaa jo tosi hienosti!!! \|O \|O \|O

Vaipparalli väsyttää jo, mutta kun pikkukakkonen on vasta 6vkoa, mulla ei riitä aika/hermot aktiiviseen pottailuun tai pönttöilyyn. :/

Meidän poika täyttää tammikuun lopussa 2 v.
Nyt parin viikon sisällä on alkanut syödä itse, käyttää vielä täysin vaippaa, sanoja tulee melko paljon mutta ei vielä lauseita. Aika vauvainen vielä ja saa ollakin :heart:

luettuani eka sivun, ajattelin että ompa ihanaa kun kaikki kirjoittaa positiivisessa sävyssä lastensa osaamisista ja osaamattomuuksista. välillä tuntuu joidenkin äitien kanssa jutellessa siltä ettei kehtaa sanoa mitä oma lapsi osaa. kun tuntuu että se toinen äiti vetää heti herneet jos sen oma lapsi ei osaa vielä samaa. itellä ei ole tarvetta vertailla kilpailumielessä lapsia.

niin, ketjun viimeinen viesti olikin jo sitten jonkun katkeran kirjoittama...

lapset on yksilöitä niinku me aikuisetkin, kehittyvät jokainen omaan tahtiinsa.

hyvät uudet vuodet kaikille :wave:

tähän mennessä (tyttö 2v) ihaninta on ollut seurata kun lapsi oppii sanoja.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.12.2005 klo 17:41 vieras kirjoitti:
jaahas täällähän on lasten paremmuuskilpailut kellä on parhaiten oppinut lapsi! :o :(

Öh, eikös tuossa kysytty että mitä parivuotias osaa? :headwall: Mitäs tähän sitten ois pitäny kirjottaa? Lapset kehittyy omaan tahtiin, meillä esim. vasta pari kk sitten alkoi tulla sanoja kunnolla. Eikö tässä saa iloita siitä, että nyt poika osaa monta sanaa ja lauseetkin tulleet nyt mukaan? Mistään paremmuuskilpailusta ei ole mun mielestä kyse. Jokainen oppii kuitenkin suht samat asiat. Esim. tässä ketjussa joidenkin lapset käyvät potalla, meillä ei vielä. Ja meidän lapsi osaa kirjaimet, jotkut muut eivät vielä. On se kumma kun ei saa olla tyytyväinen oman lapsen taidoista ilman että sitä pidetään leuhkimisena.

Meillä poika tuli joulukuun alussa 2-vuotta.

Osaa kiukutella \|O joka asiasta kauhee huuto pystyssä kun ei saa tahtoaan läpi.

No joo osaa muutakin.
-riisua itse, mitä todellakin toivoisin että ei osaisi kun kestää vaatteet päällä 2 minuuttia ja kauhee huuto ja sota kun sen sadannen kerran olen laittanut vaatteet takaisin päälle.
Tähän vaatteisiin voisin vielä lisätä tämän uuden taidon että kuinka hienosti osaa piilottaa vaateensa etten saa puettua herraa.
-osaa syödä itse ja juoda ihan tavan lasista
-osaa vaihtaa housuvaipat itse, kun ei suostu potalle/pöntölle menemään.
-puhuu kolmen sanan lauseita r-kirjaimen oppi muutama kuukausi sitten.
-hyppiä, juosta, kiipeillä
-osaa heittää palloa yhdellä kädellä ja potkia palloa

eipä tule nyt muuta mieleen. Isoveli kyllä päivittäin opettaa herralle uusia kujeita =)

meidän tytölläkin oli vaihe, kun kaikki vaatteet piti riisua ite vähän väliä (samaa vauhtia vaipatkin). ratkaisuna silloin oli kokopuku jossa vetoketju on takana. ei saa ite auki. toimii ;)

kakkonen täytti marraskuus 2v. oppi vähä ennen synttäreitään päiväkuivaksi. Puhuu 2-4sanan lauseita, tyyliin pois edestä, pappa meni, mumma meni, ei oo täälä. 2v. mitat oli 85cm ja 12kg. Syö vaihtelevalla menestyksellä itse, riippuen mitä on ruokalautasella :laugh: osaa pukea ja riisua itte.

Mä kyllä jäin ihmettelemään tätä että 2v osaa piirtää silmät ja suun, kun ei oma 3v8kk osaa siis kunnolla niitä tehdä, kyllähän hän nyt jotain "söhertää" naaman kohdalle mutta ei niitä kyllä ulkopuolinen osaa silmiksi sun muiksi sanoa.Meillä piirrustaminen rajoittuu lähinnä siihen että eihän ulkopuolinen tiedä yhtää että mitä siinä on.

Miten teillä muilla samanikäisillä tuon uhmaamisen kanssa menee??
Esikolla ei aikanaan ollut oikeastaan minkäänlaista uhmaa, kaikesta selvittiin kunnialla....mutta tämä juniori :headwall:
Miten voikin lapsissa olla noin paljon eroa :/

Kaikki normaali asiat tökkii välillä....pukeminen, riisuminen, ulosmeno, sisälle tulo, syömään tulo, pöydästä pois lähteminen. KAIKKI!!!
Toivottavasti on ohimenevä hepuli ja helpottaa joskus :/ Sitten vielä kun itse pyrin ainakin pääsääntöisesti olemaan jämpti-jos joku asia on kiellettyä niin se on kiellettyä, jos joku asia aiotaan tehdä niin se sitten tehdään. Mutta välillä vaan väsähtää totaalisesti tähän ei ei ei ei ei ei ei ikään :headwall:
Hauska juttu tuo isäntä, on itse päivisin aina pitkät pätkät poissa työn takia, ja sitten on aivan suu ymmyrkäisenä että kuinka mä muka olen väsynyt tähän jatkuvaan tappelemiseen tuon pojan kanssa.

Toisaalta oli aika jännä huomata kun isukki oli joululomalla muutaman päivän kotona, niin johan rupesi kilahtelemaan isännältäkin ;) Tuumasi jossain vaiheessa, että "eihän se VOI olla joka kerta näin vaikeeta tämäkin asia"
-Hampaita nauratti mullakin silloin....eihän se olekkaan vaikeaa...juuei ;) :whistle: :whistle: :whistle: :whistle:

\
Alkuperäinen kirjoittaja 31.12.2005 klo 07:51 Kirsikka kirjoitti:
Mä kyllä jäin ihmettelemään tätä että 2v osaa piirtää silmät ja suun, kun ei oma 3v8kk osaa siis kunnolla niitä tehdä, kyllähän hän nyt jotain "söhertää" naaman kohdalle mutta ei niitä kyllä ulkopuolinen osaa silmiksi sun muiksi sanoa.Meillä piirrustaminen rajoittuu lähinnä siihen että eihän ulkopuolinen tiedä yhtää että mitä siinä on.

Piirtelen todella paljon pupuja, kissoja yms. pojalle piirrustuslaudalla. Poitsu sitte kattelee vierestä, kai se sitten on siitä oppinut. :) Tai sitten kun olen ite piirtäessäni sanonu "silmä, silmä, nenä, suu" jne. :)

tike, uhmaa täälläki... Tavaroita heittelee, huitoo, sähisee, nukkumaan menemisestäkin on taas tullu yhtä taistelua. Todella herkästi raivostuu, jos ei joku onnistu. Minua tottelee todella huonosti. Esimerkkinä olen tämän kertonut aiemminkin tällä foorumilla; poitsu on ottanut jonkun tavaran mitä ei saisi ottaa. Kun sanon sille että vie tavara takaisin, poika suuttuu ja heittää kädessä olevan tavaran raivokkaasti lattialle. Sanon pojalle että sen täytyy nostaa ko. tavara ja laittaa se takaisin paikalleen. Ensin yritän nätillä äänensävyllä, ei tehoa. Poika juoksee huoneeseensa kiljuen ja kirkuen! Haen pojan takaisin, osoitan lattialla olevaa tavaraa ja sanon tiukemmin että nosta ja vie takaisin. Ei tottele, vaan lysähtää lattialle velttona ja huutaa. Nostan pojan, osoitan taas esinettä ja pinnan kiristyessä äänentaso nousee... Tuota jatkuu siihen asti että poika lopulta sen nostaa ja vie, periksi en anna. Jossain vaiheessa hermot pysy niin, etten huutanut, mutta ei enää. :ashamed: Ärsyttävää kun poika tietää että jotain täytyy tehdä, muttei tee sitä silti. Kerran tuollainen tilanne oli ollut menossa jo hyvän aikaa kun mies sitten tuli paikalle ja sanoi että nosta ja vie tavara paikalleen. Ja poika totteli HETI! \|O Sai kyllä mies kuulla kunniansa, kyllä pojan pitäs muakin totella, ärsyttää jos mies tuppautuu tollaseen. Olin kuulemma menny liian pitkälle kun pidin pojan päätä käsien välissä ja pakotin kuuntelemaan ja poika itki. Hohhoijaa...

Taisteluja käydään joka päivä useasta asiasta. Toissapäivänä kun tulin tytön kanssa neuvolasta, pyysin miestä pukemaan pojan ja tuomaan sen alas kun soitan hälärin merkiksi siitä, että ollaan pihassa. Ajattelin että hyvä aika kävelylle kun tyttö valmiiksi vaunuissa jne. Poika rupesi uhmaamaan kun käveltiin tien yli. Ei suostunut siihen, että pidän kädestä kiinni ja heittäyty keskelle tietä huutamaan! \|O Annoin varoituksen, että kotiin mennään jos ei ole nätisti. Eipä ollu nätisti sittenkään, joten kaappasin rimpuilevan muksun kainaloon ja toisella kädellä työnsin vaunuja.

Yhteistyössä