2kk rintaruokinnasta

Meillä poika 2kk syö 15 tunnin aikana 12 kertaa rintaa, 10-45 min. kerrallaan. Tuntuu etten muuta ehdi kuin istua syöttämässä, ja ruokinta tuntuu vain siirtävän nälkää. Iltasyötön jälkeen klo 21 poika saa lisämaitoa sen minkä haluaa, äsken halusi sitä 190 ml. Yösyötön (joita on kporvikkeen ansiosta vain yksi..) aikana poika syö yleensä 170-220 ml korviketta, ja nukkuu sillä aamuun saakka.
Onko kellään ollut vastaavaa tilannetta, että rintamaito ja korvike eivät ole ollenkaan samalla tavalla pitämässä nälkää? Neuvolasta kun kysyin, niin sanooivat vain että tissi suuhu myös yöllä. Maitoa kuitenkin tulee päivällä, jos poika syö vaikka muutaman tunnin välein, tahti tuntuu vain kiihtyvän. Olen huolissani maitoni laadusta, eikä pojankaan varmaan ole mukava olla koko ajan huutamassa nälkää. Yöllä en jaksaisi tunnin-kahden välein imettää, oma jaksaminen alkaa siinä kohtaa huolestuttaa..
Olisiko tässä vaiheessa hyvä lisätä korvikkeen määrää päivällekin, neuvolan ohjetta vastaan, vai olisiko jollain äiskällä konstia tilanteeseen?
 
Meillä poika (ikä nyt 7 vkoa) käyttäytyi ihan samalla tavalla, kunnes huomasin että hänen käytös vatsan kipristelyiden jälkeen on ihan samanlaista kuin käytös nälkäisenä.
Aloin kiinnittää erityiostä huomioita röyhäyttimiseen ja monesti se itku ja käsiensä syöminen jota ensin luulin näläksi, menikin ohi kun sain pojan kunnolla röyhäytettyä. Välillä siinä menee jopa 15-20 min että saan röyhyn (joskus jopa 3 kunnon röyhyä) tulemaan, mutta sen jälkeen poika rauhoittuu.
Nyt on poika oppinut jo röyhäisemään vähän nopeammin ja itsekin oppinut tulkitsemaan poikaa oikein.
 
Mä tekisin nyt ihan ekana ehkä niin että punnitsisin vauvan ennen ja jälkeen rintasyötön,siinä selviäis että paljonko se vauva todellisuudessa sitä maitoo saa. Jos kotona ei oo sellasta vaakaa jolla se onnistuu niin tehkääpä seuraavassa neuvolassa niin että punnitsette ja imetät sielä. Toi korvikemäärä rintasyötön jälkeen kuulostaa meinaan tosi paljolta sillä mulla on pian 2kk ikänen tyttö joka on pelkällä korvikkeella ja hän kyllä tulee yleensä kylläiseksi kun syö sen n200ml kerralla,joskus tietty menee enemmän mutta yleensä noin. Tuntuu oudolta että jos vauva syö rintaa ensin ja vetää viä tollasen määrän korviketta päälle niin mihin mahaan se sitä oikeen vetää?? :LOL:

Saattaa myös olla niin että vauvalla on maha kipee kun syö yli itsensä ja sentakia käyttäytyy niinkun ois nälkä ja imee hanakasti kun hakee helpotusta kipuun...näin meille sanottiin kun toi likka saatto päivässä vetää yli 1000ml korviketta ja kitisi ja itki ja huito vieläkin ja mä en enää tinny et onko sen nälkä vai mitä. Mulle sanottiin että just röyhtäyttää kunnolla ja tarjoo tuttia sitten kun epäilee että on täynnä ja katsoo rauhottuuko sillä. On kyllä rauhottunu eikä nyt enää vedä itteensä ihan ähkyyn. Ilmavaivoja kyllä on ja niitä itkeskelee varsinkin iltasin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja leijona76:
Tiedätkö piiparinen että korvike pitää paremmin nälän ku n oma maito? Tarkoitus on tiheillä imetyksillä pitää tuotanto käynnissä vaikka se raskasta onkin imettää tunnin,kahden välein öisinkin.
Ei se sen paremmin nälkää pidä... Se vaan on niin paljon helpompi saada sieltä pullosta kuin äidinmaito rinnasta, että energiaa korvikkeen juomiseen kuluu vähempi.

Totta se, että yöimetyksillä varmistetaan riittävä maidonnousu. Itse tuossa tilanteessa jättäisin korvikkeen yösyönniltä pois. Masuvaivat voi myös näyttää nälältä ja tiheät syömiset niitä aiheuttaa... Siihen kannattaa kiinnittää huomiota, jos vaikka apu löytyisi.

Tsemppiä! :hug:

*Muoks* Muistathan varmistaa myös oman syömisesi riittävyyden ja monipuolisuuden, riittävän nesteen juonnin ja myös levon. :)
 
Kiitos vinkeistänne!
Tiedän että korvike on tuhdimpaa tavaraa ja pitää nälän paremmin, nyt vain alan epäillä että pitääkö mun rintamaito sitä lainkaan. Rinta voi olla aivan kova ja täynnä maitoa, ja vauva imee sen pehmeäksi ja tyhjäksi, eli kyllä se määrällisesti sieltä jotain saa, imu on kova. kasvaa kyllä ihan hyvin, siitä olen myös hupolissani että jos mun täytyy joskus poistua kotoa muutaman tunnin ajaksi, niin kaikissa paikoissa ei tunnun välein pumppaaminen onnistu :LOL: Masuvaivoja meillä on ollu hieman koko ajan, luulen kyllä sellaisen jo tunnistavani, ja yöllä en ala rinnasta syöttää, ongelma kun ei ole maidon määrä, ja suuremmaksi ongelmaksi tulee silloin unen vähyys. Jokainen voi sen kokeilla laittamalla kellon soimaan puolentoista tunnin välein, ja olemalla sen jälkeen vajaan tunnin kerrallaan hereillä siinä välisssä :whistle: Mie olen varmasti parempi äiti kun saan yöllä nukuttua. Em. viitaten, oman levon huolehtiminen olisi silloin mahdotonta!:) Ongelma EI siis ole määrä vaan laatu. Olen ohjeen mukaisesti yhä tarjonnut itkuun ensimmäisenä rintaa, ja tähän asti se on aina kelvannut ja itku on loppunut siihen. Se syö aina ihan kunnolla, ja jos kysessä sitten onkin vatsavaivat, niin en tiedä millä siitä voisi päästä varmuuteen. Tiedän kyllä kiinnittää huomiota vatsan ääniin, pieruihin ja kakkaamiseen :D
 
en nyt halua mitenkään painostaa imettämään mutta kokemuksesta voin kertoa että meillä yösyötöt menee niin että poika tissille viereen ja unta palloon, kun herää uudelleen syömään käännetään kylkeä ja unta jälleen palloon.. poika syö tissin tyhjäksi nukkuu 2-4 tuntia kunnes on käännöksen aika..
esikoisella yritin pysyä hereillä imetysten ajan ja imetys loppui lyhyeen kun en jaksanut sinnitellä hereiilä sen aikaa että olisi syönyt.. näin ollen myös maidon määrä väheni hurjaa vauhtia kun yöimetys pitää parhaiten se nmaidontuotannon päällä.

tässä siis oli mun oamt kokemukset, ei mitenkään painostaen sinua imetykseen :)
 
yhä haluausin korostaa että en aio aloittaa öisin imettämistä uudelleen, useastakin syystä, joista merkittävin ehkä se etten voi syöttää makuullaan, vaan olen hereillä istumassa syötön ajan (ja sekin ihan syystä, en huvikseni..). Ja vielä kolmannen kerran haluaisin sanoa että en ole huolissani siitä maidon määrästä!
Jonkin verran selitystä kummalliselle käytökselle olen saanut siitä, että kuukautiseni alkoivat. Maito maistuu ilmeisesti herrasta pahalle, haluaa tissille, mutta ei halua syödä kunnolla. Yritän koko ajan imettää, joinakin päivinä ollaan koko ajan tissillä ja toisina siitä vain useasti maistellaan. Aamun kantelin, imetin, heijasin, juttelin, hieroin vatsaa, tein kaikki maailman temput, ja ainoa millä sain viimein lapsen tyytyväiseksi oli 2x60ml korviketta. Sen jälkeen poika alkoi naureskella, ja leikki hetken, ja kävi suosiolla vaunuihin nukkumaan. Olen päättänyt sitkeästi yrittää ainakin kuukautisten loppuun saakka, jos tilanne vaikka korjaantuisi ja jonkinlainen rytmi tulisi takaisin. Jos ei, niin en aio omaa ja perheeni mielenrauhaa uhrata oman kovapäisyyteni edessä, sitten vain annan enemmän korviketta. Toki se minua surettaa, etten pysty tarpeeksi tasokasta ruokaa lapselleni tarjoamaan. kukaan minulle ei ole vielä pystynyt perustelemaan, miten yösyöttö parantaisi maitoni laatua. Rintoihin jää usein vielä hieman maitoa sen jälkeen kun poika on lopettanut, eli edelleenkään kyse ei liene maitomäärästä, paitsi kymmemen syötön jälkeen illalla, ja ongelma onkin ne kymmenen päiväsyöttöä.
 
Äiti ei syömisillään voi vaikuttaa äidinmaidon laatuun lukuunottamatta vesiliukoisten vitamiinien määrää ja rasvahappojen laatua (ts. eläin- vs. kasvirasvat). Äidinmaidossa on n. 7g/dl laktoosia, joka on äidinmaidon pääasiallinen hiilihydraatti. Rasvapitoisuus vaihtelee hieman äidiltä toiselle sekä imetyskertojen ja -kestojen mukaan: mitä "tyhjemmät" rinnat, sitä rasvaisempaa maitoa niistä tulee. Tämä perustuu siihen, että rasvahiukkaset lähtevät kunnolla liikkeelle vasta vetisemmän "etumaidon" mentyä. Jos äiti imettää molemmista rinnoista per imetyskerta ja maitoa tulee runsaasti, on erittäin mahdollista, että vauvan saaman maidon rasvapitoisuus jää alhaiseksi. Merkkejä tästä ns. etumaitosyndroomasta on, että vauva kasvaa hintsusti, vauva pissaa runsaasti, vauva haluaa rinnalle tiheästi mutta on kuitenkin nopeasti tyytymätön, vauvalla on masuvaivoja ja vauvan kakka on muotovaahtomaista ja voi tulla "räjähtäen". Vauva yleensä alkaa saada rasvaisempaa maitoa (jos äiti on runsasmaitoinen ja vauvalla em. oireita), kun äiti alkaa imettää samasta rinnasta pari kolme kertaa peräkkäin, vaikka imetysväli olisikin normaalin tiheä.

On tyypillistä, että etenkin iltaisin äidinmaidon volyymi on alhaisempi verrattuna päivän imetyksiin. Mutta kun äidinmaitoa tulee määrällisesti joillain kerroilla vähemmän, se yleensä on siis myös rasvaisempaa. Monet äidit usein ajattelevat maidon loppuvan iltaisin, kun rinnat tuntuvat tyhjiltä, vauva on kärttyinen ja haluaa imeä tiheästi, eikä ehkä tyydy yhteen rintaan. Tällöin on ihan perusteltua imettää molemmista rinnoista niin monta kertaa peräkkäin, kun vain vauva huolii (ja äidin takamus istumista kestää :) ). Samalla vauva myös tankkaa yötä vasten.

Kerroit ekassa viestissäsi, että korvikkeen jälkeen vauvasi nukkuu pitkän pätkän. Korvike sulaa vauvan suolistossa hitaammin kuin äidinmaito, johtuen päinvastaisesta hera-kaseiinisuhteesta. Pullolla vauvan saa myös syötettyä "piripintaan", toisin kuin rinnalla. En kuitenkaan tällä tarkoita, että ns. iltapullokäytäntö olisi väärin tai haitallista. Se taitaa olla Suomessa kuitenkin yleisin tapa pikkuvauvan ruokkimiseksi. Haitallista (imetyksen jatkumisen kannalta) iltapullottelu on oikeastaan vasta sitten, jos äiti haluaisi jatkaa imetystä, mutta vauva tykästyy pulloon niin, että alkaa hylkiä rintaa. Jotkut vauvat tottuvat nopeastikin siihen, että vain pullo saa olon kylläiseksi, eivätkä enää haluakaan rinnalle. Jos imetyksen tällainen hiipuminen (hyvinkin varhaisessa vaiheessa) on äidille ok, niin sittenhän mikään ei ole rikki :)

En siis usko, että maitosi laadussa on mitään vikaa. Ennemminkin uskaltaisin teitä näkemättä veikata - ja kuten olet itsekin sanonut - että sinulta tulee runsaasti maitoa, ja tästä syystä vauva saa monesti masun täyteen kevyempää tavaraa, ja haluaa siksikin rinnalle tiheästi.
Mitä mieltä itse olet, voisiko tuossa olla mitään perää?
 
Hei Milka!

Saatat olla aivan oikeassa etumaitoasian suhteen! Vauva viihtyy yleensä rinnalla hyvin, ja miltei aina nukahtaa virvotteluista huolimatta siihen. Voi siis hyvinkin olla että poika ehtii nnen nukahtamistaan saamaan rinnasta vain etumaitoa, eikä se siten pidä pienen nälkää kovinkaan kauan. Täytyy yrittää syöttää samasta rinnasta useamman kerran peräkkäin, ja vaikka pumpata toisesta vähän vastapainoksi, niin jospa nälkä ei tulisi aivan niin usein =) Kiitos vihjeestäsi, se tosiaan tuntuu ihan luontevalta vaihtoehdolta.
 
piiparinen toivon että et ottanut minun kirjotuksestani itseesi, toin vain omat kokemukseni esille, tämän takia yleensä vältän näitä keskusteluja imetyksesta koska ne aina loukkaavat jotakuta, on sen verran arka aihealue, tiedän omasta kokemuksesta.

en ehkä tuonut esille sitä että en nää pulloruokinnassa mitään väärää, esikoiseni rintaruokinta päättyi 1,5kk iässä josta sain kuulla ympäri kyliä, tämän kuopuksen kanssa mennään pelkällä tissillä ja nyt soseita hieman mukana, herra ei suostu pulloa syömään ollenkaan ja koen myös tämän tilanteen hyvin ahdistavaksi koska en pääse itse minnekään koska vauva on sen aikaa käytännössä syömättä kun olen poissa, lusikalla hörppii muutaman kymmenen milliä maitoa, ei enempää..

myös olen tässä talven aikana oppinut että kun jaksaa ja haluaa ( puhun nyt itsestäni ) saa maidon määrän sellaiseksi että lapsi on tyytyväinen, useimmiten, on tässäkin asiassa poikkeuksia..

mutta pyydän siis vielä anteeksi jos loukkasin tunteitasi.
 

Yhteistyössä