2011 kesän ja tulevan syksyn lapsettomuushoidoista plussanneet!

Täällä yksi uneton... Väsy olisi kova, mutta ei vain saa nukuttua. |O
Millie ei varmasti ole kovin mukava tilanne tässä vaiheessa, kun joutuu miettimään pikkuisten kasvua. Toivotaan, että kaikki kuitenkin olisi hyvin ja saisitte kaikki odotella vielä rauhassa viikkojen täyttymistä. Toisaalta hyvä, että seuraavat tilannetta niin saatte sitten kaiken riittävän avun ja hoidon, mitä ikinä sitten eteen tuleekaan. Neuvolassa sanottiin, että odotus voi tuntua pitkältä, mutta kyllä musta tuntuu, että jokainen hetki on tarpeen tässä valmistautua pikkusen tuloon. Onnea torstain ultraan ja tulehan kertomaan, millaisia uutisia sitten sait! Voimia odotteluun!
Hattivattinenkin on tässä mielessä taas yön pitkinä tunteina.. Toivottavasti teillä siellä pikkuinen voi hyvin, kasvaa ja vahvistuu joka päivä lisää! Ja toivottavasti itsekin jaksat hyvin. :heart:
Täällä tosiaan masuasukki liikehtii aina välillä. On se ihan jännä tunne. Nyt vain odottelen että liikkeet vahvistuisi ja niitä tuntisi vieläkin enemmän :D Ehkä sekin aika tulee ennemmin kuin pian. Huomenna onkin sit puoliväli! Ja Armilla se jo onkin ohitettu, onnea siitä! Tuntuu, että vastahan sitä onnitteli teitä muita ja nyt jo on itse tässä kohtaa ja siellä monella alkaa tai menee jo viimeinen kolmannes.
 
Heipä hei pitkästä aikaa!

En tiedä mikä mua nyt vaivaa, mutta en oo oikein jaksanu kirjoitella mitään...:ashamed: Oon kyllä lukenu teidän kirjoituksia, mutta itse en ole saanut mitään aikaiseksi. Nyt olen talvilomalla ja tuntuu jotenkin pirteemmältä kun ei tarvi suoriutua töistä eikä ole mitään kireetä aikataulua mihinkään. Viime viikolla kun kävin parissa kaupassa, koiralenkillä ja siivosin vaatehuonetta, selkä veti niin jumiin, että en voinut istua, maata tai seistä. Alaselkä oli niin jumissa :kieh: Yön aikana kuitenkin helpotti ja hain tk:sta sen tukivyön liikkumiseen. S-nivelhän siellä kiukutteli ja onneksi ei nyt enää ole ollut ongelmaa.

Eilen olin äippäpolilla ja sain kovasti kiitosta kun esim. painoa ei ole tullut kuin +0,5kg! Sanoin kyllä, että eiköhän sitä vielä ehdi tulemaan, mutta kätilö sanoi, että jos jatkat samaa rataa, eli syöt niinkuin tähän asti, niin ei pitäisi olla hätää. Ja olen syönyt Mäkin aterioita ja makeaakin aina välillä, eli ihan ns. normaalisti.

Ja ultrassa nähtiin piiiitkä tyttö :heart: Painoa jo 960g! Eli keskikäyrän yläpuolella kulkee, mutta sopusuhtainen. Siellä tyttö söi nyrkkiään ja välillä hieroi käsivarrellaan naamaansa :D Kyllä se nyt on pakko uskoa kun tämäkin lääkäri tytöksi sanoi ja mieskin sanoi, että ei siinä kohtaa ollut kuin pelkkä reikä :LOL: Oli muuten tosi mukava miessynnytyslääkäri, kertoi tosi tarkaan ja näytti meille ja otti tulevan isänkin tosi hyvin huomioon!
Kova on tämä pimu liikkumaan ja muksimaan, mutta on se niin ihanaa :heart: Ja kuulemma on vaan hyvä että liikkeet tuntuu, kun siittä lääkärillekkin mainitsin :)
Kyselin vielä tuosta synnytyksestä ja alatie synnytystä tietysti suosivat ja käskivät varautua, että kolmisen viikkoa ennen la:a voipi olla meidin neidin maailmaan tuloaika :)

Nyt rupee nukkuminen olemaan jo hieman haasteellista, aina kun kääntyy niin voi kohdusta repästä ja siihen tietysti herää. Huomaa kyllä muutenkin, et maha jo rupeaa painamaan.

Semmosta tänne!

Tsemppiä kaikille ja varsinki mammoille, joilla h-hetki jo pian koittaa! :)

Kiena & Tirri 25+5
 
Heippa hei!

Jee hormoonit vihdoin lopetettu!jihaa!oon niin freessi olo tuolla alakerrassa noiden lugejen jälkee :D

Kiena itsellä nousi paino esikoisen aikana 20kg,mut hyvin kyllä lähti pois.Nyt oon sitten pikkasen ennakoinut kun paino nousi sokerien ja ummetuksen vuoksi ihan kiitettävästi.Ruisleipää oon syönyt päivittäin ja oon saanutkin sillä mahan toimimaan tosi hyvin.Oon niin huono leivän syöjä että nyt oon yrittänyt sitten skarpata sen kanssa ja itsellä onkin kevyt olo kun suoli toimii.

hei onko kellekään tullut karvaa navan seudulle?mulla tuli esikoispojan aikana viisi mustaa napakarvaa :) ja nyt on ilmestynyt taas yksi,josta epäilen poikaa :)

ens viikolla onkin np-ultra ja sitten saa taas kuvia :)palailen varmaankin silloin asiaan taas :)

RP 11+4
 
Hei!

Tämäin väsynyt masunkasvattaja on täällä pitkästä aikaa!

myy75 olen myös kuntatyönantajalla, ja meillä saa äitiysneuvolakäynnnit työajalla.

Kevätkello kiitos kun laitoit mut listalle! Olen 29 v, LA 29.8. Oletpas sinä ollut aikaisin hereillä! Olisipa jo itsekin noilla viikoilla että saisi tuntea liikkeet! Olen tosiaan kirjoitellut tuonne toisellekin palstalle, kun siellä on pari lähes samoilla viikoilla olevaa, täällä enempi pidemmällä olevia masuja.

Sharona Ihana kun olet nähnyt vauvan tukan!!!

Millie onpa sulla jännät ajat! Varmasti olo on jo hankala! Ihanat pikuneidt sieltä kuitenkin tulossa, tsemppiä kovasti loppuajalle!

RP Minä sain luvan lopettaa lugesteronin jo nyt rv 9+0. Mistähän nuo eri käytännöt johtuu? Toivottavasti tämä aika riittää? Mille viikoille te muut ootte käyttäneet? Tosiaan freesi olo,ne on ollu tosi inhottavia käyttää, yölläkin on heränny kun lääkettä lurahtaa housuun.

Täällä pientä kuvotusta ja väsymystä, toivoivottavasti masussa kaiki hyvin. Millä viikoilla muuten olettek uulleet doplerilla sydänäänet eka kertaa?
 
Myy Niin noista neuvolakäynneistä, eiks ne ole lakisääteisiä, että kuuluu työajalle? Siis että meilläkin työehtosopimuksessa on siitä maininta ja kaikki raskausajanlääkärit ja neuvolat ja ultrat (eli normaalit tutkimukset) kuuluu työajalle. Eli kannattaa tarkastaa, ettei turhaa käytä ylityötunteja.

Haaveilija mullakin loppui luget suunnilleen noilla viikoilla ja sama helpotus. On se kyllä sellasta sotkupuuhaa, mutta senkin kesti kun tiesi miksi :heart: Meillä tosiaan on täällä aika laaja laskettuaika pino, mutta toisaalta kivaa kuulla edellä olevilta, mitä kuuluu ja mitä on ehkä odotettavissa eli roiku vaan mukana :popcorn: Ja kyllä ne viikot tuosta etenee. Kuten jo aiemmin totesin, että vähän aikaa sitten mä olin noilla viikoilla ja muut tuntui olevan niin kaukana ja nyt sitä itse tunnustelee näitä liikkeitä ja alkaa pikkuhiljaa miettimään hankintoja... Seuraavassa neuvolassa sitten katsotaan noita kelajuttuja ja kuullaan varmaan myös perhevalmennuksesta.

Kiena tosi kivaa, että mieskin otettiin hyvin huomioon. Noi kaikki käynnit on aika usein vain niin naiskeskeisiä, että mieskin on usein vähän hukassa, kun ei oikein kukaan kysy eikä sano mitään. Hoidoissakin kun oltiin, niin harvoin lääkäri sanoi miehelle mitään muuta kuin päivää tai no, välillä joku kysyi mieheltä, että mitenkäs on vaimo voinut? :D Oletko muuten kertoneet tutuille, että tiedätte vauvan sukupuolen?
RP mulla on ainakin tuntunut kasvavan karvaa, mutta on kyllä aikas vaaleeta, mutta samaa mietin, että onkohan se nyt sitten pojan merkki?
Ja sit kun kyselin noista kipujutuista niin selvittelin sit googlesta, että ne on jotain häpyliitoksen kipuja, jotka voi ärtyä aika pahoiksikin ja siihen ei paljon auta kuin lepo, joten nyt näyttää pahasti ettei mitään pitkiä lenkkejä enää voi tehdä, vaikka muuten jaksaisin ja haluaisin, koska sitten on kyllä paikat todella kipeenä monta päivää! Onks muilla ollut tällaista?
 
Moikka!

haaveilija meillä siis lääkkeellinen PAS eli ekasta icsistähän meillä on poika jolloin lopetin noi luget muistaakseni 7+6 mut nyt mulla on ollut käytössä estradot laastarit, joilla tehtiin keinotekoisesti limakalvo ja lugesteronit.eli mulla ei ole ollut minkäänlaista tuotantoa tuolla munasarjoissa eli ei keltarauhasta sun muuta :) (Icsissä ja ivf:ssä tietääkseni tulee keltarauhanen koska munasoluja tuotetaan ) eli mulla on lamaannutettu ne munasarjat :) eli näillä estradot laastareilla pidetään limakalvo yllä ettei lähde hajoamaan ja ei tuu keskenmenoa.samoin lugeilla varmistetaan se keltarauhasen tuotanto mitä ei luonnostaan ole ja vähennetään asteittain.Niin ja yks juttu estradottia ei vissiin saa käyttää pelkästään eli pitää olla luget mukana et ehkä siksikin näin myöhälle piti käyttää.varmistetaan että istukka hoitaa loput :) että näin :) mähän alan olemaan jo lääkäri :) eli mulla tehtiin eka PAS luonnolliseen kiertoon josta raskauduinkin jolloin mulla olis ollut keltarauhanen ja ei olis tarvinnut laittaa lugeja kun 8viikolle asti :)mutta tämä sitten oli kemiallinen.

Kevätkellooon googlettanut että se vaalea haituvakarva olis merkki tytöstä :) tää musta karva on sellainen sentin pitunen ja niitä tuli harvakseen sinne sun tänne navan alapuolelle silloin kun esikoista odotin ja luinkin et se on pojan merkki ja poika tuli :) nyt veikkaan taas poikaa :)

RP
 
RP Mä söin ennen raskautta enimmäkseen ruisleipää, mutta nyt raskauden aikana se on jotenkin tökkinyt...:$ Ja kun oksentaminen kesti sen reilu 10 vka, niin ruisleipä jäi kyllä kokonaan kun sitä oli niin vaikea oksentaa :) Nyt katon, että leivässä on mahd. paljon kuitua, on se sit tummaa tai vaaleempaa :) Mut toivotaan, et paino pysyy kurissa, meinaan oli sen verran tuota lähtöpainoakin...


Kevätkello Mun äidille ja siskolle ja tulevalle kummille ollaan kerrottu, ja yhdelle kaverille, muille ei :) Kyllä sitä moni kyselee, mutta ei ihan kaikille nyt heti kerrota :) Mulla on silloin tällöin ollu kans noita liitoskipuja, mutta ei mitään kovin pahoja ja on tosiaan helpottanu kun on levänny. Eilenkin kun siivoilin kaappeja ja istuin lattialla, niin oli hieman vaikeuksia nousta ylös, mutta kyllä siittä sitten ylös päästiin :D

Mitäs Sol, joko liikkeet tuntuu? Mä kyllä jo aamusta heti rupeen kuullosteleen, et ollaanko siellä hereillä ja viim. kun aamupalan syö niin jumppa alkaa :D :heart:

Oikein mukavaa talvipäivää kaikille!!!

Kiena ja poks poks 26+0 :heart:

P.S. Äitiyspakkauksen pitäis tulla ihan näinä päivinä :heart:
 
Heipat vaan kaikille! Täälläkin yks väsynyt mamma jolla on lisäks ollut niin kiirus ja reissuja sun muita ettei ole ehtinyt kirjotella. Sillon tällöin oon kuiteskin käynyt lukemassa teidän tarinoita. Eli ihan hengessä mukana :popcorn:

Mullekin on ilmestynyt sellasta haaleeta nukkakarvaa masun päälle. Ihmettelin sitä just tänään. Mutta rakenneultrassa lupailivat kyllä poikaa! Kaikki oli muutenkin vilkkaalla kaverilla hyvin, joten nyt voi taas olla ihan rauhassa.

Onko kellään puolivälin ohittaneilla käynyt siten että pahoinvointi olisi tavallaan palannut? Mulla on joka ilta paha olo eikä tee mieli iltaisin syödä. Sitten heräilen yöllä nälkään, ei hyvä. Lisäks on ruvennut närästämään jo nyt vaikkei masu niin iso vielä ole... :(

No, pikkuvaivojahan nämä. Pääosin meillä menee mukavasti. Hyviä vointeja kaikille!

Marjiskainen ja Pötkyläinen (21+1)
 
Huomenta vain kaikille!

Mukavaa, etta taalla on edes vahan ollut keskustelua! :)

Marjiskainen juu, mulla on sama ongelma, tosin alkanut vasta nyt ihan lahiaikoina. Ei tee oikein mieli syoda ja valilla tulee huono olo, ihan kun alkuraskaudessa. Samoin silloin alussa mulla oli melkein kuukauden patka etten pystynyt syomaan lihaa ollenkaan, en kestanyt edes katsoa tai haistaa, se allotti. Nyt se tuntuu tulleen takaisin, eli liha allottaa :$

Narastys tulee ja menee, mutta loysin taalla apteekista sellaista litkua, joka on turvallista raskausaikana ja toimii ihan mielettoman hyvin, joten sita ottamalla on paasty pahimpien yli =)

Mulla on tahan mennessa tullut 8kg painoa lisaa, mutta kai sita ehtii viela vahan kertya ennen kuin loppuun asti paastaan, silla vauva alkaa nyt kerata loppupainoaan..

Millie73 siis hah? Meinaako ne ottaa tytot ulos noin aikasin vaikka liikkuvat normaalisti? Noi painoarviot on tosiaan todella epatarkkoja, tuntuu hurjalta, etta niiden perusteella noin riskia otetaan, kun vauvan keuhkotkin vasta vkon 37 jalkeen ovat valmiit. :O

RP Mullakin kasvoi aika paljon vaaleaa karvaa mahalle silloin heti alkuraskaudesta (ihanaa kun oltiin rantalomalla :kieh: ) mutta poika on meillekin tulossa :)

Nyt mulla on alkanut sarkemaan vahan lonkat ja toisinaan selka, mutta aika siedettavaa viela toistaiseksi ainakin.. Supistuksia sen sijaan tulee paivittain ihan hurja maara, mutta onneksi oat kivuttomia ja vain harjoittelua tulevaa varten. Vinkea tunne, kun koko maha kovettuu ihan kiveksi ja on hetken hiljaista, sitten loppuu ja vauva alkaa melskaamaan hulluna :D

Mina olen addiktoitunut nyt synnytyskertomuksiin, on tullut luettuja satoja ja satoja.. Aina nukkumaan mennessa otan IPadin ja luen eri naisten kokemuksia. Aluksi mietin onkohan se jarkevaa, ettei vaan herattele pelkotiloja, mutta nyt olen todennut, etta painvastoin, jotenkin tuntuu, etta se valmistaa ja valmentaa tulevaa varten kun tietaa mita kaikkea voi sattua ja voi ainakin yrittaa kuvitella milta se tuntuu, jne.. On myos hyodyllista lukea niiden mammojen kokemuksia, joilla on takana jo useampi synnytys, kun he selittavat mika ekalla kerralla meni "ei niin hyvin" ja seuraavilla kerroilla jo viisastuneina menikin paremmin.

Italiassa on sektioprosentti luokkaa 40-45% ja toivon vaan, etta en ole kauhistamassa tuota tilastoa synnytyksen jalkeen!

14 tyopaivaa jaljella ja sitten alkaa vihdoin mammaloma! Lennan heti samana paivana Roomaan koirien ja miehen kanssa. Sitten mies palaa sunnuntaina kotiin ja me jaadaan koirien kanssa sinne miehen perheen luo odottelemaan, etta mies paasee lomalle viikko ennen laskettua aikaa.

Vahan pelottaa, etta mitas jos se vauva paattaa tulla ulos ennen aikojaan, niin tulee miehelle kiire Amsterdamista Roomaan :LOL:

Vauva on todella aktiivinen ja nyt alkaa potkut tuntumaan jo aika epamiellyttavilta ja nayttaa silta kun tulisi valilla jalkaa lapi mahanahkasta! Hikka on aika usein ja sekin jo alkaa hairitsemaan, kun koko mamma hytkyy mukana :D

Nyt taas toihin valmistautumaan, onneksi on perjantai! :)

Sharona ja piipero 32+3
 
Moikka pitkästä aikaa! :wave: Tunnustan saman minkä muutama muukin mamma, en ole jaksanut kirjottaa vaikka joka päivä luenkin :) Tässä muutaman viikon aikana on kuvioihin tullut mukaan valtava väsymys. Yöllä en saa hyvää asentoa ja kyljeltä toiselle vaihtaminen on suurta ähellystä.. Tilasin imetystyynyn, josko sen kanssa sais nukuttua paremmin :) Odotan jo innolla että pääsee lopettamaan työt. Hirveen vaikeeta olla töissä kun ei pysty touhuamaan samalla tavalla kun ennen.
Tukivyötä mullekin suositeltiin. Nivuset on melkosen kipeät välillä ja selkä alkanu vaivata. Toivottavasti auttaa :) Vaikka mieluusti olisin kyllä saitsulla edes sen viimiset neljä viikkoa ennen äippälomaa.
Äitiyspakkauksen pitäis tulla ens viikolla viimeistään! Sitä odotellessa :popcorn:
Meidän vaunutkin olis tullu Matkahuoltoon mutta en pääse niitä tänään hakemaan! : / Mies on iltaan töissä enkä todellakaan ala äheltämään niiden kanssa yksinään.

Ensimmäinen neuvolalääkärikin oli keskiviikkona (26+5), siellä kaikki hyvin. Kohdunkaula ok, sf mitta ihan keskikäyrillä, sydän löi terhakkaasti jne. Ei vaan osannu asennosta sanoa oikein mitään kun poika tuntuu viihtyvän poikittain (ainakin potkuista päätellen)..

En muista olenko kysyny tätä aikasemmin (raskausdementia)mutta olikos teillä muilla esikoisten odottajilla lemmikkejä? Minua huolestuttaa miten koira suhtautuu vauvaan (koira nyt 8kk). Mietin myös että pitäskö palkata jonkunlainen koiranulkoiluttaja loppuraskaudelle ja ensimmäisille kuukausille ku kaikki aika menee vauvan kanssa? Enkä oikein tiedä miten se lenkittäminen sujuu sitten vaunujen kanssa : /
 
Heippa!

eli siis karvan kasvustakaan ei siis osaa päätellä kumpi on tulossa :D kaikista ketjuista mistä oon lukenut niin melkein vaalea haituvakarva on tarkottanut tyttöä mut ei tässä ketjussa :D ja miks mulla on näitä mustia pitkiä :D noh onneks niitä ei tuu kun ehkä muutama ja katoo sit synnytyksen jälkeen :)no jos mulle olis sit tulossa tyttö vaihteeksi,mutta jotenkin kyllä vahva poika olo :) mulla olis itseasiassa pojalle nimikin mutta tytölle ei :D

voi kun osa teistä on jo pitkällä oooh..mä pääsen puoliväliin niin puolet on jo synnyttänyt :D

omaa napaa: siis mä oon ollut tosi itku herkässä tämän viikon..voi tietty olla että johtuu siitä kun oon nukkunut pirun huonosti ja vähän!voi sanoa että huh mikä viikko..siis kaikki itkettänyt pienetkin asiat..en oo ollut surullinen mut jos telkusta katsoin maanantaina satuhäät niin se pari siinä oli jotain niin hellyyttävää ja niiden aito rakkaus.mä vaan pillahdin itkuun :)järkkyä..ei esikoisen aikana tällästä ollut :D
Niin ja ei todellakaan ollut mitään himoja!siis mä en ole mikään makaroonin tai pastan ystävä niin hitto mulla pyörii vaan spagetit ja bolognese kastikkeet mieles :D muutenkin tuntuu,että syön ihan kokoajan ja mä oon vaan laihtunut.esikoisen aikaan kyllä nousi tässä alussa aika reippaastikin paino,mut taitaa toi poitsu pitää äipän liikenteessä.

mut tänään jo huikeat POKS 12+0!wau!

RP
 
RP Unohtu tuosta masukarvasta kommentoida :D Meille siis tulossa poika, ja masu on vaaleata haituvaa täynnä.. Sen lisäksi mulla on vielä kaks pitkää mustaa karvaa, eli oikein karvamaha :D
12 viikkoa on jo huiman paljon, usko kun sanon että aika menee nopsaan! Ei se siltä ehkä just nyt tunnu :D mutta usko pois vaan :)
 
Babies, meillä on kolme koiraa ja olenkin puhunut, että meidän laumaan tulee kuudes jäsen sit toukokuulla :D Ostin juuri viikko sitten näyttelystä jakajan, että saan 2 koiraa samaan remmiin jos ja kun yksin vaunujen kanssa ulkoillaan. Kaveri jolla n. vuoden vanha lapsi ulkoili ja lenkkeili loppuun asti, jotta omakin kunto pysyi hyvänä. Ja samanlailla olen itsekkin ajatellut, vaikka lenkkien pituudet/vauhti on jo nyt lyhentynyt/hidastunut :D
Itse ainakin otan koirat huomioon ihan alusta asti, ettei tule mustasukkaisuutta ym. vauvan suhteen. Vauva toiseen kaunaloon ja koissu toiseen :D

Ei muuta kun jo sairaalasta lähetät vauvalla olleen vaatteen tai ns. rätin koiralle haisteltavaks ja tutkittavaks ja muistat ottaa koirankin huomioon, niin eiköhän kaikki suju hyvin! Meillä ainakin tuo uroskoira jo nyt katsoo mun perään ja kuuntelee mahaakin aina välillä :D Ei varmaan tarvita itkuhälytintäkään ollenkaan :LOL:

Kiena
 
No niin, täällä on viikon verran potkittu aivan mahdottomasti! En siis missään vaiheessa tuntenut mitään "perhosen siipiä" tai "kuplia", mutta viikko sitten leffaa katsoessa sohvalla löhötessä.. pot-pot-potkuja! Aivan selviä, ei yhtään tarvinnut miettiä, että mitä kaasun liikkeitä vois olla. Siitä asti on monta kertaa päivässä tömähdellyt mahassa ihan kunnolla. :) Ja iskä tunsi myös potkut oikeestaan samoihin aikoihin, johtuuko sitten mun eteenpäin kääntyneestä kohdusta vai tulevasta jalkapallotähdestä... ;)

Töissä oon taas pariin otteeseen ultrannu ja yrittäny tehdä sitä sukupuolenmääritystä.. "Mitään" en edelleenkään oo nähny, joten jos pitäis veikata, sanoisin tytöks. No, tiistaina vihdoin rakenneultra, jospa sitten selviää... Mies ei pääse ultraan töiden takia, joten pyysin äitiä mukaan. Tuleva mummu on melko innoissaan, kun "ei silloin ennen mitään ultria ollut". :)

Babies, meillä on kaks koiraa. Nuoremmasta (reilu vuosi iältään) en oo tippaakaan huolissani, on sellainen rotu, ettei lempeämpää löydy. Vanhempi (8 v) taas on ärripurriterrieri, jolla on kaikenlaisia omia outouksia... En usko, että on ainakaan negatiivisella tavalla vauvasta kiinnostunut, mutta pelkään, että jossain vaiheessa lapsi voi joutua vahingossa "väliin", kun tulee jotain ihme kähinää taas kerran. :( Täytyy olla tarkkana vaan. Olen kyllä jo varautunut siihen, että jos jotain ongelmia tulee (todennäköisesti vasta myöhemmin, kun lapsi oppii liikkumaan), on toinen koti jo varalla -- koiralle siis. :D Meillä on jättisuuri piha, eli ei tarvi ihan kauheesti ahdistua siitä jatkuvasta lenkityksestä, mutta eihän se koiran totuttaminen vaunujen kanssa kävelyyn mitenkään mahdotonta oo. Oon suunnitellu, että isompi saa kävellä vaunujen vierellä ja pienempi (joka muutenkin haluaa enemmän nuuskutella) voi mennä flexissä sitten vähän vapaammin. Toinen juttu on sitten kantoliinan/repun kanssa ulkoilu, mutta sitten ei saa kyllä tulla mitään kriisitilanteita (toi nuorempi isompi saa jossain tilanteissa vielä sellaisia hulluja hyppimiskohtauksia...), ettei kaadu johonkin ojaan vauvan kanssa!

Täytyy vielä tohon karva-asiaan kommentoida, että kyllä mullakin jo hormonihoitojen aikana tuli jotain mahakarvaa, ja muutenkin on karvankasvu lisääntynyt aika lailla kaikkialla. : / Ällöö, kun en muutenkaan mikään vähäkarvaisin yksilö ole.

Selkä on mullakin taas alkanut vaivata, tuntuu, että tämänkokoinenkin maha vääntää jo alaselän ihan notkolle (jota se on jo valmiiks). Pitäis varmaan sinne fyssarille mennä pyytelemään tukivyötä. Ostin sellasen "leveän kuminauhatukivyön", mutta jotenkin se ei kauheen hyvin toimi.

Meillä on ollu tämän viikon ajan kauhee vaunu-matkaratas-turvakaukalosuunnittelu, mies on aivan innosta piukeena netissä kaikkee tutkimassa ja ihmettelee, että miten sen perheelliset kaverit ei oo ollu yhtään kiinnostuneita, kun se on niiltä kyselly, että mitä merkkejä niillä on ollu.. ;) Tällä hetkellä listan kärjessä on -- ehkä -- Hartanin yhdistelmärattaat, Babyjoggerin matkarattaat ja Besafen turvakaukalo. Mitäs teillä muilla on kokemuksia/suunnitelmia näistä asioista?

Sharonalle vielä tsemppiä teidän synnytykseen "sopivaan" ajoitukseen! Ois se jännää synnytellä ulkomailla... Hui. Ilmeisesti tulet hyvin toimeen miehesi perheen kanssa, kun siellä jaksat loppuajan viettää!

Anna ja Pulla (20+5)
 
Onpas meillä täällä taas ollut hiljaista! Herätys mammat! :wave: Listalla on monta nimeä, joista ei ole hetkeen kuulunut ja toki muutkin... :)

Täällä oltiin iltapäivällä rakenneultrassa ja kaikki oli lähes niinkuin pitikin. Lapsiveden määrää jäivät vähän miettimään. Sano, että voisi olla enemmänkin ja että olisi hyvä seurailla tilannetta, joten uusi ultraus ilmeisesti vielä tulossa. En nyt tiedä pitäiskö huolestua.. Hyvä juttu tuossa ultrassa on se että pikkuinen ei yrityksistä huolimatta suostunut näyttämään jalkoväliään, joten ehkä seuraavassa ultrassa näkyy paremmin. Käytiin tän jälkeen miehen kanssa kaupassa ja ostettiin masuasukille eka vaate, body :heart:
Ja potkut tuntuu kyllä nyt myös selvästi. Hassua miten niitä odottaa ja tajusin tuossa viikonloppuna, että tuli melkein hätä, kun huomasin jossain kohtaa, että nyt en ole hetkeen tuntenut liikkeitä, mutta onneksi sitten taas pian tuntui.
Armi mä olen sanonut miehelle, että se vois paneutua myös noihin vaunu ja turvakaukalojuttuihin, mutta ainakaan vielä se ei ole asiaan perehtynyt, on toki sitä mieltä, että hyvät ja turvalliset pitää hankkia.
Babies joko äitiyspakkaus on tullut? Ja millaset on vaunut?
Me varmaan mennään loppuviikosta katsomaan vaunuja jonnekin liikkeeseen että saa vähän käsitystä, mitä on tarjolla ja mitä ominaisuuksia olis hyvä olla...

Kevätkello rv 20+6 (ja huomenna taas poks)
 
Hihii, rakenneultra oli meilläkin tänään, ja kaikki näytti olevan hyvin! Oikein oli mun silmäni nähneet "tee-se-itse-ultrissa", koska tyttö siellä näytti olevan tämän kokeneenkin ultraajan mukaan! :heart:
Äitini oli ihmeissään tästä ultrakokemuksesta ja tarjosi sitten vielä kakkukahvit Stockalla. Pakko oli käydä Lindexissä kotimatkalla ostamassa "pakollinen vaaleanpunainen body". :)

Armi ja Pullatyttö (21+1)
 
  • Tykkää
Reactions: Kevätkello
Hellurei mammat!

Onnea kovasti Kevatkello ja Armi hyvin menneista ultrista! :flower:

Mita ne Kevatkello sanoivat tuosta lapsiveden maarasta, saitko sellaisen kasityksen, etta pitaisi olla huolissaan, vai oliko enemman sellainen "varmuuden vuoksi" juttu? Toivottavasti kaikki on kuitenkin hyvin, eiko lapsivesi uudistu usean kerran paivassa? Juot nyt paljon vetta ja pidat nestetasapainosta huolta!!

Mina kavin eilen taalla "neuvolassa" ja sain viimein sanottua, etta synnytan Italiassa ja lennan sinne 2vkon kuluttua. Tati oli vahan ihmeissaan ja yritti kaantaa mun paanta kaikilla ihme syilla, kuten ettei Italiassa saa oman tahdon mukaan tehda mitaan, vaan he paattavat suunnilleen missa asennossa teet mitakin, ym.
Sanoin vaan, etta olen paatokseni tehnyt ja pysyn sen takana, silla selva. Sitten sovittiin viimeinen tapaaminen kahden viikon paahan, paivaa ennen mun lahtoa, jotta saan sielta paperit ulos, jne..

Vauvalla kaikki hyvin, kasvanut hyvin ja syke on vahva. On edelleen paa alaspain, ja paa on jo laskeutunut jo!
Luin netista, etta on normaalia, etta vauva laskeutuu viikolla 35 aikaisintaan, mutta eipa tuo tati ollu yhtaan huolissaan, eika maininnut mitaan synnytyksen mahdollisesta aikaisin kaynnistymisesta. Olis paree nyt vaan viela pysya siella jonkun aikaa, etta ehdin edes sinne Italiaan! Muuten menee suunnitelmat ihan monkaan! :headwall:

Kiukuttaa vahan nyt sellainen juttu, etta lentoyhtiot ei otakaan meidan koiria "kyytiin" kun niilla on liian lyhyt nena.. On kuulema lattanokkaisille elaimille vaarallista lentaa, kun voivat kokea hengitysvaikeuksia :(
Joten se niista hienoista suunnitelmista ja koirat joutuukin jaamaan kotiin. Onneksi meilla on kaveri joka voi asua meidan kampassa sen aikaa kun mieskin on Roomassa, ja pitaa huolen noista karvakasoista. Mutta mua huolettaa silti, olisin niin halunnut ne mukaan. Joudun olemaan 2kk erossa rakkaista pikku kakkiaisista!

Nyt akkia toihin valmistautumaan! Ihanaa paivaa kaikille!
 
Armi onnittelut tyttölupauksesta! On kyllä kiva kun mennään niin samoissa! Saadaan kesällä jännitellä yhdessä, kumpiko saa pikkuisen ensin syliin =)
Sharona voihan lentoyhtiö! Hyvä kuitenkin, että saatte koirat hyvään hoitoon siksi ajaksi kun olette poissa. Ja siellä on kaverikin jo oikein päin odottelemassa =) Toivotaan, että pysyy siellä riittävän pitkään, että ehdit toteuttaa matkan. Oliko sulla se istukka jo noussut vai mikä sen tilanne on? Tuosta lapsivedestä siis sanoi, että on kyllä vielä normaalirajoissa, mutta saisi olla enemmänkin, joten siksi katsotaan tilanne uudelleen, jos siis oikein ymmärsin... eli ei kai vielä ole huolta ja toivotaan, ettei tulekaan...
Milliellä on huomenna ultra. Peukuttelen täällä teille hyviä uutisia!
 
Heipparallaa mammat!

Pitänee käydä täälläkin välillä ilmoittautumassa! :wave: Olen käynyt kyllä lukemassa palstaa, mutta en ole jaksanut paljon kirjoitella, vaikka vointi on ollut kyllä hyvä. Mitään ihmeempiä vaivoja ei ole ja alkuraskauden kuvotuskin on onneksi poistunut.

Täällä siis mennään viikolla 15+2 ja epäidenttiset kaksoset tulossa. Masu on jo vähän pyöristynyt, mutta hyvin pystyn sen vielä piilottamaan, eikä ulkopuoliset vielä huomaa, että odotan. Töissä olen kyllä kertonut, koska joudun luultavasti jäämään pois jo huhtikuun lopulla (Kaksoisraskauksissa harvoin työskennellään enää viikon 28 jälkeen, vaikka mitään vaivoja ei olisikaan. Levolla yritetään ehkäistä enenaikaisuutta). Nt -ultrassa oli kaikki hyvin ja nyt odotellaan rakenneultraa, joka on maaliskuun alussa. Hankintoja en ole vielä uskaltanut tehdä. Jos rakenneultrassa on kaikki hyvin, niin anna sitten itselleni luvan alkaa hypistellä ja shoppailla vauvakamoja. Netistä olen toki vaunuvaihtoehtoja katsellut, mutta mitään ei osteta ennen maaliskuuta.

Välillä tuntuu, että onko sitä raskaana ensinkään, kun mitään vaivoja ei ole (jatkuvaa nälkää ja jättikokoisia rintoja en laske vaivoiksi :D), mutta jospa kaikki olisi hyvin. Itse ainakin huomaa, että masu on jo pyöristynyt kivasti.

Kaksosajatukseenkin on jo kerennyt sopeutua ja mitään epämääräistä kommentointia en ole saanut osakseni, vaan kaikki jotka ovat asiasta kuulleet, ovat onnitelleet lämpimästi. Ensi viikolla on toinen neuvolakäynti, toivottavasti siellä saan kuulla sydänäänet..

Templeton ja murut 15+2
 
Heippa :)

Täällä npultra takana :) kaikki oli niin hyvin tässä vaiheessa kuin pitikin :) pienempi on kuin esikoinen,mutta ei varmaan enää sitten kun synnytykseen asti päästään :) pääperämittaa ei tahtonut saada otettua,kun oli sen verran kovat aamujumpat käynnissä.Ja kuulemme niin ihana ultraajan mielestä kun liikkui niin kovaa :O kauheeta sieltä tulee vielä villimpi kun esikoinen :D no onneksi kaikki hyvin ja huhtikuun alussa sitten rakenneultra :) jos vaikka se sukupuolikin selviäisi :)

RP&villis 12+6
 
Hei! Ihania ultrakuulumisia täällä! :hug: On niin kiva käydä lukemassa jo teidän pidemmällä olevien juttuja ja haaveilla tulevaisuudesta! Odotan kanssa kovasti tuota np-ultraa, mutta kutsua en ole vielä saanut. Sitten ehkä uskaltaisi jo vähän suunnitellakin tulevaisuutta. Olen ollut oksenustaudissa alkuviikon, mutta pikkuhiljaa taas hengissä... Otti aika koville!

Sharona Tosi mielenkiintoinen tilanne sulla! Miksikäs sinä sinne Italiaan menet synnyttämään jos saa udella? Harmi nuo koirat! Mulla on kans koira ja olis tosi kurja joutua siitä eroon. Onneks sulla on kuitenkin hyvä hoitaja, koirathan varmaan selviää paremmin tuosta erosta kun me ihmiset ;)

Kevätkello Ihanassa vaiheessa tuo sun raskaus, kun saa kuulostella noita liikkeitä, mutta vielä sisuskalut ei ole ihan pahoinpideltyjä kuitenkaan. Ja eka vaatekin! Tällä tyhmä hymy naamalla haaveilen itsekin tuollaisesta ja taputtelen tätä masuani, hih!

Haaveilija ja pallero 10+1
 
Kevätkello ja armi Onnea hyvistä ultrakuulumisista.

Lueskeltua tulee ,mutta kirjoittelu jotenkin aina vaan jää...

Tänään kävin neuvolassa ja kaikki oli ok, mutta sf-mittaa ei otettu koska kohdun yläosa aristi niin paljon. Kohtu oli korkeammalla kun näillä viikoilla kuuluu ja mahakin on melko kookas jo. Mietinkin toisinaan että nyt äitiysvaatteetkin tuntuu melko napakoilta ,että mitenköhän sitten loppuvaiheessa...Ostanko parisängyn lakanan ja kietoudun siihen =O
Neuvolan täti jo kerkesi epäillä että mitäs jos siellä onkin kaksi asukkia ,mutta sydänääni anturilla löytyi vain yhdet sydänäänet. ( Ei sieltä enempää aikaisemman ultran mukaan pitäisikään löytyä)
Joten eipäs tässä ihmeitä kun lyllerretään taas eteenpäin.
Aurinkoisia talvipäiviä kaikille toivottelee :
T0iv0 ja T0ivonsiemen rv 16 tasan POKS<3
 
Sharona Tosi mielenkiintoinen tilanne sulla! Miksikäs sinä sinne Italiaan menet synnyttämään jos saa udella? Harmi nuo koirat! Mulla on kans koira ja olis tosi kurja joutua siitä eroon. Onneks sulla on kuitenkin hyvä hoitaja, koirathan varmaan selviää paremmin tuosta erosta kun me ihmiset ;)
Italiaan mennaan sen takia, etta taalla Hollannissa ei oikein osu yksiin nama kaytannot mun ajatusmaailman kanssa ja hetken asiaa karvisteltya paatin, etta Italia on paljon turvallisempi vaihtoehto.

Taalla siis kotisynnytys on edelleen se "ainoa oikea" tapa synnyttaa. Naisia painostetaan kotisynnytykseen, katilot yrittaa alusta asti vakuutella, etta se on se paras tapa, vakuutusyhtiolta saa ilmaisen kotisynnytyspaketin lakanoineen, steriileine saksineen, ym tarvikkeineen mutta sairaalasynnytyksen joutuu itse maksamaan.

Raskauden seurannan hoitaa joukko naisia, joita katiloiksi kutsutaan, tosin ovat oikean laaketieteellisen koulutuksen sijaan kayneet "katilo-kurssin" ja saattavat olla 18 vuotiaita joilla ei ole kaytannon kokemusta ollenkaan. Oikeaa laakaria et koko raskauden aikana nae kertaakaan, ellei tule vakavia komplikaatioita ja silloinkin taytyy ensin soittaa sinne katiloille, jotka kaskevat tulla nayttaytymaan, ja ehka antavat luvan ja lahetteen laakariin.

Esim. pissaa tai mitaan muutakaan ei ole katsottu kertaakaan mulla, kerran ottivat hemoglobiinin sormen paasta ja verenpaineen mittasivat. Painoa ei ole seurattu, ekalla kaynnilla kysyivat paljonko painan, sen jalkeen ei ole punnittu tai kyselty mitaan.
Kun pyysin sokerirasitustestia, katsoivat ihmeissaan etta miksi semmoinen pitaisi tehda..?

Mitaan synnytystapa-arvioita taalla ei tunneta, normaaliraskaudessa ultria on kaksi, viikolla 12 ja rakenneultra viikolla 20. Sen jalkeen vauvan tila katsotaan "katilon" toimesta siella kaydessa niin, etta tyyppi painelee mahaa ja tekee villeja arvioita siita, missa asennossa se vauva milloinkin on.

Kun synnytys lahtee kayntiin, joudut odottamaan kotona, etta katilo saapuu ja mihinkaan sairaalaan on turha haaveilla lahtevansa ennen kuin saa luvan talta vieraalta ihmiselta. Vasta kun paikat on tarpeeksi auki, han alkaa soitella eri sairaaloihin onko missaan tilaa. Jos ei ole, se on voi voi, jos on, taytyy soittaa taksi ja menna silla, ambulanssia eivat laheta ellet ole jo lahes kuollut komplikaatioihin.

Kun sairaalaan sitten paasee (jos paasee), saattaa se olla mika tahansa, missa tilaa loytyi, ja useimmiten anestesialaakari on liian kiireinen "oikeiden toiden" parissa, ettei ehdi laittamaan puudutusta, kun raskaus ei ole sairaus ja synnytys on luonnollinen asia johon ei tulisi puuttua mm. epiduraalilla.

Kun vauva syntyy, oli synnytys sitten kestanyt vaikka 55h niinkuin yhdella tutulla, ja olet revennyt pahasti, jne. laitetaan sinulle vauva syliin ja tasan kolmen TUNNIN paasta synnytyksesta toivotetaan tervemenneeksi kotiin.

Niin sitten mies puskee rullatuolissa ulos sairaalasta ja jotenkin taytyy paasta kompeamaan taksiin tai johonkin kuljetusvalineeseen vaikka istuminen olisi taysi mahdottomuus, ja menet kotiin sen nyytin kanssa ihmettelemaan mita juuri tapahtui ja mitas nyt...?

Hollannissa on euroopan korkein vauvakuolemaprosentti, miksikohan?

Siinahan noita syita :LOL:

Meilla on siis alusta asti ollut oikea synnytyslaakari Roomassa jolla olen kaynyt siella kylaillessa. Han on ottanut kaikki mahdolliset testit ja kokeet (joille taalla on naurettu, etta onpa vanhanaikaista) ja tekee ultran joka kerta. Siella myos synnytys hoituu samalla tavalla kuin Suomessa eika sairaalasta heiteta ulos heti kun istukka on syntynyt :D

t0iv0 Mullakin oli aika iso maha heti alusta asti, hyperin takia sain alkaa kayttaa mammahousuja jo heti lomalta palattua (ja kesamekkoset pakattuani pois), silloin oli vko11.. hyperi muuttui suoraan vauvamahaksi ja on ollut paljon isompi kuin parilla kaverilla jotka menee melkein samoilla viikoilla. :)
Viikolla 12+ alkoivat toissakin jo ihan suoraan kyselemaan, etta onko tuolla masussa joku, niin selkeasti se nakyi, vaikka yritin pukeutua telttoihin :D

Onneksi Heeveilija selviydyit siita oksutaudista, se on kylla ihan jarkky tila! Mulla oli ruokamyrkytys vkolla 18 ja kesti lahes viikon se oksentelu, maha sekaisin ja kamalat vatsakivut. Ihan kamalaa..!

Onnea RouvaPapunen hyvin menneesta ultrasta! :flower:

Kiitos kysymasta Kevatkello, kaytiin siella seurannassa ja tosiaan istukka on siirtynyt pois tielta, on nyt 2.23cm istukan reunasta kohdunsuulle, joten hyvin pitaisi onnistua alateitse synnytys :)

Nyt olen taas polissyt itseni kiireeseen, eli eikun pakkeloimaan naamaa ja keksimaan paalle pantavaa, onneksi on perjantai! :heart:
 
Hei taas pitkästä aikaa. Tulee niin harvoin kirjoiteltua kun kaikki on vaan normaalisti eikä ole mitään vaivoja tahi muutakaan kremppaa.. :)

Millie onko vauvelit vielä masussa? Toivottavasti saavat vielä kasvaa isommaksi. Tsemppiä sulle!
Shoranalle kans tsempit loppukoitokseen ja reissaamiseen. Kuulostaa kyllä ihan järjettömältä toi Hollannin touhu..! Ihan kun olis joku kehitysmaa :/
Onnea kaikille ihanista uotrakuulumisista. Hyvin nämä meidän pikku ihmeet ovat kasvaneet itse kunkin masussa. Vahva usko siihen, että kaikilla sujuu odotus loppuun asti hyvin ja syksyyn mennessä jokaisen omat pikku ihmeet ovat maailmassa :heart:

Kiitos vastauksista liittyen neuvolaan, selvitin sitä sit kaupungin hallinto/henkilöstöihmisiltä ja niinhän se menee et työajalla saa käydä neuvolassa ja ultrassa ym. Eli laitoin pari korjausta neuvoloista ja sain miinukseni takaisin kellokorttiin. ihan jees.

Ens viikolla ke VIHDOIN se rakenneultra.. Sit kun kaikki on hyvin niin aletaan varmaan enemmän kertomaan vauvelista kamuille ja töissä. Mun masu on vielä sen verran pieni et kukaan ei ole ainakaan kysellyt töissä tai muuallakaan. Toki on pieni pömppis ja mammahousut on käytössä ollut jo pitkään kun on ihana kun ei purista, mut eipä tuota vielä huomaa tai ainakaan kehtaa kysyä et ootko raskaana vai muuten vaan syönyt hieman enemmän kun ennen ;)

Koittakaa selvitä pakkasista, sais jo loppua nämä.. Ja mukavaa viikonloppua kaikille!
 

Yhteistyössä