heippa pitkästä aikaa..
ykkösenä
neitikatille .. tietoni
Suppis tyttö syntyi 19.8.2010 klo 5.40. rv 39+5 paino 4020g, pituus 51, pää 36. (ultrassa veikattiin tyttöä)
Syntyi siis ILMAN käynnistystä samana aamuna kuin käynnistys olisi ollut 3h myöhemmin
Onko muilla vaikeuksia kirjautua sisään tähän uuteen palstaan??
ja voisiko joku laittaa minulle linkin siihen meidän odotusajan palstaan.. oon hukannut sen enkä löytänyt sitä tuolta... : /
Synnytyskertomus:
18.8. kävi meillä aamusta´klo 8 akupunktio hoitaja tökkimässä neuloja joiden piti käynnistää synnytys. koko päivänä en tuntenut mitään erikoista..
illalla 21.10 tunsin ensimmäisen supistuksen joka oli heti "oikea" -tuntui kohdunsuulla ja levisi selkään 1-2min ja heti alusta 5-7min välein.
laitettiin pojat nukkumaan ja yritin itsekin sitä 22 aikaan mutta en voinut menin katsomaan töllöä ja kävin kuumassa suihkussa.
23.30 herätin miehen tekemään itselleen eväitä synnärille... (meidän synnytykset ovat olleet pitkiä)
puoliltaöin soitin lapsen vahdille että alkaisi tulemaan.
hän saapui 00.30
me lähdettiin synnärille 01.00 siellä 1.40
käyrille puoleksi tunniksi ja tässä vaiheessa olin auki 3cm
02.15 olimme salissa. kiikkutuolissa supistukset harventui, menin pallolle jossa niitä alkoi pian tulla 2-3min välein.. kestäen aina sen lähes 2min.
3.00 pyysin peräruiskeen ja kävin vessassa ja sen jälkeen supparit oikein yltyi pyysin epiduraalin ja kätilö tarkasti tilanteen olin auki 5cm
hän laittoi kanyylit ja ilokaasun valmiuteen ja puhkaisi kalvot, lapsi vesi oli kirkasta.. luoja että pelkäsin että se taas olisi puuroa :|
tässä vaiheessa ilokaasu oli kyllä POP ja myös ne vyöhykekipu kohdat joita mies paineli supistuksissa. kätilö oli vyöhyketerapeutti. olin iloinen että juuri hän hoiti synnytyksemme. hän ymmärsi myös ne homeopaattiset helmet joita käytin koko avautumisvaiheen..
minusta niistä oli apua sillä tämä synnytys OLI HELPPO!
oiskohan se epiduraalin laittaja saapunut jo het 3.30
ja tuo aine vaikutti tosi hyvin, ja pääsin rentoutumaan.
reilu puolituntia myöhemmin kätilö laittoi oksitosiinin myös tippumaan.
tässä vaiheessa naapuri huoneessa oli tosi tuskaista ja sinne tarvittiin toista kätilöä avuksi niin kätiömme oli hyvin vähän huoneessa mutta miehen kanssa pärjättiin hienosti.
hiukan ennen 5 pyysin kätilön huoneeseen tarkastamaan tilannetta kun supistukset taas tuli kovana kipuna. ei kuulema enää 8 sentissä anneta lisää epiduraalia.. ehdotti jotain häpy.. puudutetta?
ja meni taas naapuri huoneeseen.
kestin ehkä 10 minsaa ja pyysin taas luokseni ja sanoin että nyt jotain ja heti. alakerrassa oli kaulaa jäljellä vielä niin että sanoi että voisi laittaa sittenkin lisää tämä tapahtui 05.15
ja taas hän meni naapuriin siellä oli imukuppiveto käynnissä..
pari tooosi voimakasta supistusta tuli ja sanoin miehelle että anna tyyny jalkojen väliin, ku tuntuisi paremmalta pitää jalat erilleen.. antoi tyynyjä katsoi alakertaan ja soitti kelloa ja pian meni käytävälle vastaan kätilöä.. olin hiukan ihmeissäni.. :O
kätilö katsoi alakerran ja sanoi että huh tulipa nopeesti saat ruveta ponnistamaan kohan saan kaverin pitämään jalkoja se kaveri tuli vauvalan puolelta kun muut oli kiinni naapurissa..
5.30 alettiin ponnistamaan 5 ponnistus sarjaa jossa ponnistin jokaisessa 3krt ja vauva oli ulkona.
OIKEESTI MYÖ OLTIIN MIEHEN KANSSA IHAN IHMEISSÄÄN ETTÄ NÄINKÖ HELPPO TÄMÄ OLI ..
sain tytön rinnalle kun olivat puhdistaneet ja leikanneet miehen kanssa napanuoran.
aivan ihanaa oli köllötellä siinä ja katsoa ihanaa tytärtä.
kumpaakaan poikaa en ole saanut rinnalla pitää syntymän jälkeen, ne kumpikin kiidätettiin teholle kun olivat niin täynnä keuhkoistaa lapsivettä.
Sitten mies meni ehkä puolen tunnin päästä pesemään vauvaa sen vauvalan hoitajan kanssa ja tällä välin kätilö puristeli istukan ulos ja aloitti parsimaan minua, minulle tehtiin taas kolmannen kerran erppari .. alakerta alkaa olla aika parsittu...
vauva oli sopivasti pesty ja puettu kun minä olin parsittu. rinnalle päästessään hän kyllä tiesi mitä pitää tehdä :vampire: ihana.
pisteitä hän sai 9/9. lämmöistä lähti piste.
Sunnuntaina tultiin kotiin, imetys sujuu hienosti kotona ja maitoa tulee niin että lypsän päivällä sen 100 ml minkä se sitten ennen unta ryystää vielä tissien päälle..
nukkuu tosin sitten 4-5h putkeen ja syö rinnat ja siitä sitten taas 3-4h.. vielä aika luksusta.. voi muuttua vielä tuntuu vähän liian helpolta.. poikiimme verrrattuna kun ne söi 1-2h väleiin 24/7.
Pojat on ihan innoisssaan pikku siskostaan.
alakerran tikit on aika kipeet.
Suppis ja tyllerö 7pv