2010 ELOKUISET IPANAT

Kiitos uudesta pinosta NeitiKat
Meillä Ella neiti täytti eilen kuukauden!Apua,tää aika menee liian nopeaa.
neuvolassa käytiin viikko sitten ja Ella painoi sillon 4450g ja oli 53,4cm pitkä.
Syntymäpaino oli se 3970g ja pituus 50cm. Siellä valohoidoissa ollessa paino tippui alimmillaan 3675g.
Raukka ei oikein jaksanut syödä,siellä ollessa.Heti kun pääsi valoista paino alkoi nouseen.

Pojat ovat olleet innoissaan pikkusiskostaan.Halivat ja suukottavat.Pikkusiskoa kohtaan eivät näytä mustasukkaisuutta,mutta ovat tapelleet keskenään vähän enemmän ja herkemmin,että näkyiskö se mustasukkasuus sillain.....

Minulla oli jo tosi haikee olo tossa sairaalasta tullessa kun odotus loppui ja ei oikein kerennyt kunnolla lukemaan teidän juttuja,jotenkin tää odotus oli niin ihana ja erilainen kun sai jakaa teidän kaikkien kanssa murheita ja iloja.Mutta onneksi tää ei loppunutkaan odotukseen,vaikka nyt ei ihan niin aktiivisesti kerkeä kirjoitteleen.

Ristiäisjärjestelyt on hyvin käynnissä,meidän neiti kastetaan 12.9.

mimosa73 ja Ella

Heips!
Voisin liittyä joukkoonne, seurailin tuota odotuspuolen keskustelua, mutta nyt voisin itsekin ottaa osaa keskusteluun.
Minulla siis pikkuinen prinssi, joka syntyi 12.8.2010, eka lapsi ja ivf alkuinen raskaus.
Äitivaan: meillä lisämaito myös käytössä alhaisen painon takia, ja sitä menee sellanen 20-40 ml/kerta. Hyvin poju tyhjentää myös rintoja mutta on niin pikkuinen ettei jaksa imeä itteänsä kylläiseksi kun mulla rintakumitkin käytössä rinnan "epäsopivuuden takia"
ja nännini sain myös rikki halpojen liivinsuojien ansiosta, ja hölvasin bebanthenia ja lansinohia, annan ilmakylpyjä ja kun rintakumin kaa imetän verta ei tuu, eikä satu.
Mutta nyt nukkumatin luo!

Hei mammat ja vauvat!

Jospa sitä nyt joutais tännekiin jotain raapustamaan kun äiti lähti esikoisen kans kauppaan..

Kyl tuo raskausaikakin oli ihanaa mut tää vuava-arki tuntuu kymmenen kertaa ihanammalta :heart: jotenkin niin eri fiilikset nyt mitä esikoisen aikaan oli.. ei tietoakaan mistään synnytyksen jälkeisestä alkauloisuudesta tms... Imetyski sujuu mikä ei silloin sujunut, ja se on aivan ihanaa! Ihana kattoo pientä kun tissittelyn jälkeen raukeena makaa silmät kiinni ja suu auki :D

Huisi voi ku teillä on jo ihana päivärytmi.. Meillä yöt menee vielä enemmän ja vähemmän valvoessa, viime yö oli parempi kuin sitä edellinen. Nukuttiin kaks pitempää pätkääki.

painosta täälläki uteliaana odotellaan mihin suuntaan paino lähtee imetyksen myötä.. mulle tuli 10kg raskauskiloja, joista 3 kg on jälellä :)

imetyksestä oon niin onnellinen kun multa tulee maitoa!

mut nyt myöhemmin lisää, velvoitteet kutsuvat :heart:

Huikkaan tänne :wave: paremmalla ajalla sit luen kunnolla kaikki viestit ja kertoilen kuulumisia. Äsken tonne odotuspuolen pinoon vielä kirjoittelin kuulumiset, mutta nyt typylle täytyy mennä vaihtaan kakkivaippa ja jos sen jälkeen sais itekkin syötyä jtn tälle päivää :D

mmiilia ja typy 9vrk <3

Meillä tyttö juo lisämaitoa (Nutrilon comfort) 40-60ml kerralla. Eli aika nälkäiseksi jää imetyksen jälkeen. Harmittaa ettei imetys onnistu niin, että riittäisi vauvan ruokkimiseen :ashamed:

Liian varhain iloitsin vatsavaivojen helpottumisesta. Eilen tyttö huusi selkä kaarella ja jalat tikkusuorina klo. 21-23.00. Selvästi on kipeä. Vatsakaan ei taas toimi kunnolla. Toiminut vain kerran vuorokaudessa ja silloin todella runsaasti kerralla. Ilmavaivoja on myös. Nyt jo 25,5h edellisestä vatsan toimimisesta. Pissa sentään tulee normaalisti. Huomenna neuvolan th konsultoi lääkäriä ja soittelee meille aamusta. Kehotti lähtemään lääkäriin jos tyttö illalla kovin kipeä eikä vatsa ole vieläkään toiminut... :'( :'( Kamalaa kun näkee toisen olevan kipeä, eikä voi auttaa.
Mies lähtee nyt ostamaan Cuplaton tippoja, joista toivotaan olevan apua.

Sipsunen & "Nalle" 11vrk :heart:

Terkka kävi tänään kotikäynnillä ja hienosti on sintti kasvanut näiden muutaman päivän aikana. =) Lisämaitoa annan 1-2 kertaa päivässä noin 30-50 ml kerrallaan ja Nan käytössä.
Jos myöhemmin menee enemmän tuota lisämaitoa, niin siirryn varmaan taas siihen Nan-jauheeseen, kun se on kaikille muksuille parhaiten sopinut. (kakkoselle ei tosiaan sopinut tuo Nan joka oli valmiina purkissa, mutta jauheesta tehty sitte sopikin).
Mutta voihan se olla, että kohta taas riittää oma rintamaitokin ja ei lisämaitoa tarviikaan. (kolmannen kanssa mentiin tällä kaavalla, että vaikka alkuun lisämaitoa tarvitsikin, niin sitten se jäikin myöhemmin taas pois).
Pääasia, että kasvaa nää pikkuiset. :heart:

äitivaan tänään terkka katsoi sitä kielijännettä ja ei sille nyt ainakaan mitään tehdä, että seuraillaan sitte, jos myöhemmin jotain ongelmaa ilmenee. :)

Tuolla tuo suloisuus taas nukkuu pidempiä uniaan. aivan ihana pakkaus on ja häntä vois vaan katsella tuntitolkulla. :heart:
arkikin on ihan kohtuu hyvin lähtenyt käyntiin vähitellen. =)

NeitiKat toivotaan, että ois vaan joku väliaikainen juttu tuo sivuääni, mutta hyvä kun asiaa seurataan. :hug:

niin ja kukas se nyt oli kun kysyi, että miten meni lupaukset ja mitä syntyi, niin meillä luvattiin poikaa 99 % varmuudella ja poikahan sieltä tuli. :D

täällä kans ristiäispäivä jo päätetty ja pitopaikka ja hieman tarjoilujakin mietitty. kuukauden päästä on sit tuo suuri päivä. B) Vielä kun nimi varmistuu siihen mennessä :LOL:

Iica tervetuloa mukaan jutustelemaan =)

Katjuska ja sintti 6 vrk :heart:

Jäi päivemmällä vähän jutut kesken...

Sipsunen voi pientä :( mahakivut on kamalia, kun ei voi toista mitenkään auttaa... ei kellekään toivois sellaisia mahakipuja..

Me kävästiin tunti ulkona tänään ja typykkä nukkui 3 tuntia putkeen sen jälkeen.. ei millään meinannut jaksaa herätä, raukka :heart: huomenna mennään neuvolaan painokontrolliin, toivottavasti se olis jo lähtenyt nousuun. Ihan tyytyväiseltä tuo aina vaikuttaa imetyksen jälkeen kuitenkin, ei jää nälkäiseksi.. 2 kertaa annoin eilen lisämaitoa alkuillasta sekä yöllä ja joi sen 25 ml kerralla. Tissuteltiin viime yönä 2.30-4.00 välillä melko tiheästi.. Meilläkin nan käytössä ja esikoisellekin sopi tosi hyvin..

Täälläkään ei olla vielä nimeä päätetty eikä etes kummeja :ashamed: toinen nimi kyllä tiedetään, tulee mun mummolta. mies haluaisi yhden tietyn etunimeksi, mutta sanoin sille heti ettei ikinä sitä kyllä laiteta! Nyt kyllä alkaa jo istumaan suuhun :D ja saa nähä laitetaanko sittenkin se :)

:heart: heips, täällä nautitaan toisella mökillä auringossa ja tyttö nukkuu jo toisia pitkiä uniaan :heart:

meillä on ristiäiset jo viikon päästä lauantaina :heart: ja nimikin on jo valmiina , ja teemana räikeän pinkki, niin kukkiin kuin nauhan väreihin ...

ihana kun on jaksanut suunnitella näitä ristiäisiä kuin esikoisen aikaan oli aika vaikea ahdistus ja paniikki päällä joka ajautui silloin masennukseen... :(

mutta nyt nautitaan senkin edestä, tosin esikoinen ärsyttää aika usein käytöksellään :ashamed: ikävä sanoa, mutta rasittavaa uhmaa juuri tähän aikaa kun vaatii vielä huomioita :ashamed:

nooh ehkä tämä tästä tasoittuu ja esikoinen rauhoittuu ja muuttuu taas ihanaksi prinsessaksi takaisin , äiti on vähän väsynyt, mutta onneksi mies vielä ensi viikon kotona :heart:

tyttö on edelleen tasaisen rauhallinen ja nukkuu kolmen tunnin pätkiä ja syö välissä sen n. 10-20 min ja yöt menee siinä 1-2 kerran syötöllä, onneksi saa sen verran levähtää,,,vaikka kyllä aamulla huomaa että on ollut hereillä yöllä, meillä vielä esikoinen pissaa sänkyyn lähes joka yö ja ikää jo kolme vuotta :headwall: vastaus on siihen miksi pissaa: en mä jaksa nousta...onko kellään vinkkejä miten sen saa loppumaan :snotty:

toivotaan että kaikilla rupeaisi olot ja unet tasoittumaan pian ja imettäville tsemppejä maidon nousuun !

huisi ja pikkuinen 15 vrk :heart:

Huisi oletko koittanut palkintotarra tms systeemiä tytön kanssa yökasteluun?
Aina kun peti kuiva aamulla saa tarran ja tietystä määrästä tarroja saa palkinnoksi jotain kivaa(sovitusta summasta tms)
3v on jo niin "iso"että ymmärtää lahjonnan päälle :D
Meillä ainakin kannustimena toiminut lapsille oikeaan asiassa kuin asiassa ja just viimeksi tälle 3v4kk neidille samaisesta syystä että kasteli kesällä vuoteensa.Nyt ei ole enää vahinkoja sattunut hetkeen...
Iltajuomisen rajoittaminen toki yks hyvä keino lisäksi!

Meillä poika on jo 3 viikkoa ja päivän :heart:
Tarkkaavainen kaveri,silmät suurina seuraa kaikkea ympärillä tapahtuvaa.
Päivisin nukkuu levollisemmin kuin öisin.Taikaa tykätä uinua tässä metelissä :D
Muttei kyllä ylipäätään paljoa itkeskele,aika tyytyväinen taitaa olla.

Devitol taitaa aiheuttaa ilmavaivoja,onko kellään kokemuksia muista D-vitamiini valmisteistä,suosittelua?

Voimia ja iloa kaikille äideille ja pikkaisille!
:hug:

Me10 ja Franklin :heart:

huisi: ihan sama homma, toi poitsu oli jo yökuiva ja en tahtois palata vaippaan takas ja nyt on joka yö pyykkishow päällä. Mä just tota tarrahommaa alotin kokeilee mut sellanen pieni ongelma et pitäis saada se yks onnistunu yö et älyis kunnolla mistä kyse. Tosin toi pentu on sellanen et "mitä väliä jos en saa jotai tarraa tai niistä kerättyä palkintoa!!??" et saas nähdä kuin menee.. mut helvetin kuluttavaa!! ja jäbä siis myös 3v. Tosi hyvin ottanu vauvan, ja rauhottunuki vauvan myötä tosi paljon -mut silti epäilen et tää pissaaminen on tietynlaista huomionhakua ku vauva tuli.

Huomenna tulee anoppi yökyläilee.. ei jaksais ajatella ruokia tms.isolle porukalle :/ jotenkin muutenki tää arki viel vähä väsyttävää ku ei oo tottunu univajeeseen. Ja yllättäen mies koko viikonlopun töissä! surprise!!

Vauveli on kyl tosi kiltti tapaus, nukkuu, syö ja paskoo :D illat roikkuu tissillä ja suurinpiirtein jotain rytmiäkin alkanu jo kehittelemään..

pikkumökö + elmo 10vrk

Käytiin lääkärissä ja saatiin Almiron peptiin resepti, josko se helpottaisi meidän pienen vatsan puruja. Tänään ollut kyllä hyvä päivä, mutta eilinen oli yhtä tuskaa. Itseltä tulee kyllä maitoa, mutta sen määrä ei riitä saamaan tyttöä kylläiseksi. Eli osittaiseen imetykseen on tyytyminen. Harmittaa ettei maitoa tule riittävästi ja pieni joutuu/ on joutunut kärsimään vatsan puruista korvikkeen takia. Mutta eipä tässä kai auta itseään ruoskia, kun parhaansa kuitenkin yrittää :/

Muutoin on kyllä mennyt todella hyvin, eikä tyttö itkeskele muuten kuin aiheesta. Tänään mahtuivat vihdoin kihla- ja vihkisormukset taas käteen. Niin ja kaikki nätit kengät :p

Sipsunen & "Nalle" huomenna kaksi viikkoa :heart: :heart: Meidän rakas :heart: :heart:

Hienoa että on saatu uusi paikka meille jo synnyttäneille!! :)

Täällä siis tänään kotiuduttu, tosin huomenna aamupäivästä vielä kontrolliin tuon keltaisuuden takia. Oltiin jo 12h valossa, nyt oli lievällä käyrällä lähteny taas arvot nousuun, siksi kontrolliin.. Et voi olla et joudutaan huomenna vielä uudestaan osastolle, mutta ihana kun pääsi ees yheks illaks ja yöks kotiin. Mä ku oon ollu jo 9vrk sairaalassa.

Imetys on lähteny mukavasti käyntiin ja Nikolla on loistava imuote ollut alusta asti ja nännit ei ookkaan yhtään kipeytyneet. Maitoa tulee ihan hirmusti ja pakko lypsää pari kertaa päivässä vähintään.. Niko ei vielä jaksa (varmaankin keltaisuudesta johtuvaa..) kauaa tissillä syödä, punnitusten mukaan syö n. 20-50ml tissistä kerralla ja on sitten saanut vaihtelevasti pullosta lisämaitoa (tosin ihan mun omaa kun sitä tosiaan riittää. :D ).. Sairaalassa sanoivat että hyvä kertasyönti määrä on näin alkuun niin mont akymmentä milliä kuin on ikää vuorokausissa, sataan milliin asti. Eli kun Niko on tänään 7vrk vanha niin pitäisi syödä 70ml kerralla. Jos siis syö n. 3-4h välein. Niko syö välillä parinkin tunnin välein niin sillon ei mene kerralla noin paljoa..

Jos syö täyden määrän niin nukkuu kyllä mukavasti siinä välissä sitten 2-3h. Mukava kun yölläkin saa nukkua itsekin kunnon pätkiä välissä. Ja on kyllä nukkunut muutenkin tosi hyvin. Saas nähdä miten käy nyt kun kotona ollaan.. Alkaako jatkuva valvominen.. :LOL:

Painoa mulle oli tullut 15kg raskauden aikana, mistä suurinosa tais olla niistä ihan kamalista turvotuksista. Vieläkin turvotusta paljon (johtuu osaksi siitä kun sain niin paljon nesteitä suoneen tiputuksessa, se kuulema aiheuttaa turvotusta), mutta paino oli tippunut jo 12kg. :O Mulla tihkuu yhestä vanhasta haavasta nesteet läpikin pitkin päivää, että tuota turvotusta on kyllä aika tavalla. Tosin nyt mahtui crocksit jo hyvin jalkaan! :D

Jaahas, jos menis katsomaan jaksaisko pikkumies vielä syödä kun on jo pitkään ollut hereillä, pidempään kuin kertaakaan sairaalassa.. Sen jälkeen voiskin jo mennä itsekin nukkumaan. :D

Chev ja Niko 7vrk

Kiitos tästä pinosta! :)

Täällä kotiuduttiin perjantaina. Neitillä kaikki hyvin, mutta mulla meinaa olla verenpaineet koholla, niitä pitää erelleen tarkkailla. Poikien jälkeenkin oli saman ja onneksi meni silloin ainakin ohi.

Kaikki on aivan hurmaantuneita pikku prinsessasta. :heart: Isoveljetkin on ottanut niin mahtavasti vastaan, aivan tapellaan kumpi saa pitää sylis ja halia. Mutta samaa oon meillä huomannu, että jonkun verran enemmän tappelevat keskenään. :/

Neiti on tyytyväinen vauva. Päivällä ja illan nukkuu tosi hyvin sitten yöllä tankkaa useammin. Maitoa tulee, mutta ei ainakaan vielä tarpeisiin asti. Tuttelia oon antanut lisänä, sitä menee 30-40 ml kerralla n. 2x päiväs. Mamma teetä oon yirttänyt juoda...kun vaan muistaas.

Itse voin tosi hyvin vaikka synnytykses tuli vuotoa 1600ml, mutta onneksi olin syönyt rautaa liian kauan, kun hb vielä maanataina neuvolas 142. Nyt laski sairaalas 118. Kun poikien aikana ollu 72 ja 83 ja silloin on ollut heikos kunnos. On aivan outoa, kun ei oo muutakun tavallista väsymystä. Mutta hyvä niin, on mukavampaa kun jaksaa touhuta.

Elli Ja Justiina 5vrk :heart:

Mä myös ilmoittaudun tähän pinoon, terve vaan! :wave: =)

Katjuska, Meidän tytöllä olii myös liian kireä kielijänne ja se katkastiin jo Kättärillä. Ihan pikkujuttu oli, vauva ei paljon ollut moksiskaan, mutta äiti sen sijaan itki ihan kamalasti.:snotty: Sen jälkeen sai heti paremmin rinnanpäästä kiinni ja alkoi imetys onnistua paremmin. Mutta se jänne oli kyllä niin kireä, että kielen pää oli ikään kuin sydämen muotoinen sen takia. Meille sanottiin, että ihan pienenä se on helpompi nipsaista kuin sitten isompana, joten ehkä kannattais vielä asiasta kysyä. Tosiaan sehän voi sitten aiheuttaa esim r- ja s-vikojakin tulevaisuudessa puheeseen.

Tuolla meidän murulla on alkanut olla mahaväänteitä päivittäin, tosi kurjaa kun pieni on kipee eikä oikein muuta voi tehä ku hyssyttää vaan. Tai no ollaan me tehty sitä "pierujumppaa" (eli polvia mahan päälle kippuraan) ja relatippoja sekä cuplatonta alettiin antamaan myös. Viime yönä sai kantaa ja hötkytellä tyttöä puoli viiteen asti.

Imetys meillä muuten kyllä sujuu, mutta vauva imee niin vähän aikaa (5-15min) ja sitten joko nukahtaa tai alkaa se mahakippurointi. Eli on siis myös vähän väliä tississä kiinni. Nyt oon kokeillu lypsää enimpiä paineita pois syöttämisen välillä tai ennen, ettei niin hirveesti suihkuais maito. Tuntuu välillä tyttö hermostuvan ihan siitäkin, kun tulee liian paineella ruokaa suuhun. On ehkä ihan hiukan parantunut tilanne, eilen jaksoi typy syödä jopa 25min putkeen! =)

On muuten kiva, kun on tämmöinen paikka minne voi löpistä näitä vauvajuttuja ja vertailla kokemuksia! Että kiitti Neitikat pinon perustamisesta! :flower:

Ituhippi ja vaavi 15vrk

Helou mammat! ;)

Kiva lukea kuulumisianne.

Täällä menee tytön kanssa mukavasti, tykkään tästä kotiarjesta! :)

Pari asiaa on, jotka mietityttää:
- Vauvalla on selvää refluksivaivaa. Nieleksii paljon, näkee että närästää...:/ Usein sen jälkeen puklaa. Nyt kuitenkin kahtena yönä ollut ihan oksentelua! tosiaankin tämä ollut lähinnä öisenä vaivana. Yösyönnin jälkeen nostan omaan sänkyyn ja voi mennä tuntikin siihen, että suoranaisesti oksentaa useampaan otteeseen. Olin jo viime yönä kovin huolissaan, ettei ole vakavemmasta asiasta kyse. Mutta aamulla taas kaikki on normaalisti ja tyttö on koko ajan yleisvoinniltaan virkeä. Onko joku törmännyt vastaavaan? Ajattelin pyytää neuvolalääkäriltä Gavisconia tms. josko se auttaisi vaivaan. Tai sitten käydään yksityisellä, kun tuo vakuutuskin kerran on olemassa.

Toinen asia:
- Olen vissiin opettanut tytön jo tässä iässä liian hyvälle..:D Eli hän nukahtaisi päivällä vain syliin/rinnalle. Vaikka siinä nukkuisikin jo sikeästi, niin varmasti herää kun yrittää siirtää muualle nukkumaan. Tämä on aika sitovaa, vaikka olenkin sitä mieltä ettei syliä voi ikinä antaa pienelle liikaa. Päivällä unet jää tästä johtuen aika lyhyiksi. Nukkuu lyhyitä unia ja on jatkuvasti rinnalla (jonka näkee kohta painosta...:D ) Myös refluksin kannalta olisi hyvä, jos imetysvälit saisi pidemmiksi (esim.2-3h), vaikka vauvantahtista muuten suositellaankin.

Vinkkejä otetaan vastaan, jos jollekin tulee mieleen..;) Tekstistäni voisi luulla, että nuo rajoittaa paljonkin elämäämme, mutta koen kuitenkin arjen suht sujuvaksi ja nautin siitä paljon...

Edda ja kullanmuru 3vko :heart:

Ituhippi: Ks.tekstini yllä. Eli meillä myös ollut vatsanväänteitä tuon lisäksi ja luulen johtuvan paljon juuri siitä kun tämäkin vauva imee itse maitoa hyvin lyhyen aikaa, vaikka roikkuukin tississä pitkiä aikoja puolinukuksissa. Sitten herää taas lyhyen unen jälkeen vaatimaan rintaa. Ollaanko teillä jo hereillä päivisin? Meillä on alkanut valvoa unien välissä jotain about 15 min pätkiä ja katselee tyytyväisenä ympärilleen. Tämän pidempään ei kuitenkaan jaksa vaan alkaa kitinä johon auttaa yrityksistä huolimatta vain rinnalle pääsy.

Taas pätkissä kirjoittelen, kun tulee aina uutta asiaa mieleen...

Eli miten itse olette toipuneet?

Mulla tuli painoa raskausaikana reilu 11 kg. Sairaalaan jäi vain 4kg... :eek: Sitten kotona tippui nopeasti lisää, niin että vähän alle 4 kg on lähtöpainoon. Ja nämä n.4kg ovatkin olleet jäljellä jo reilun viikon ajan, ei taida itsestään lähteä. Jospa imetys tekee vielä tehtävänsä. Olen kyllä herkutellutkin... :ashamed:

Alakerran haava on parantunut hyvin. Ja muutenkin vointi kaikinpuolin mukava. Tuntuu, että lantio on muuttanut muotoaan entiseen verrattuna..!?

Meillä kärsitään masuvaiviosta:( tarvii varmaan mennä apteekkiin hakemaan jotain helpotusta.

Painosta on ollu puhetta, siis omasta:) Mulla on nyt paino noin 5 kiloa alhaisempi kuin mitä ennen odotusta. Neidin painoa koitin tänään kanssa omalla vaa'alla niin näyttäis siltä että neiti painais melkein kilon enemmän kuin syntyessään.

Ens lauantaina olis sitten neidin tädin hautajaiset, joten meillä neidin ekat isommat juhlat eivät ole ilon vaan surun juhlat:( Ristiäisiä olis tarkoitus sitten viettää syyskuun lopussa

Hellurei :)

Täällä vietellään sadesunnuntaita ja esikoinen kohta hyppii seinille.. eilenkään ei päästy ulos, kun ukko otti kärryt matkaan, kun lähti ostamaan tytölle seisomatelinettä.

Omasta voinnista Mulla ei ollu synnytyksen jälkeen hirveesti ruokahalua ja olo oli sen mukainen. Olo kuitenki koheni nopeasti kun ne sairaalan eväät alkoi maistumaan :D nyt olo on kuin uudestisyntyneellä! Mulle laitettiin 2 tikkiä eikä alapää ole pahemmin kipuillut ja raskausaikana olleet pukamatkin helpottivat. Raskauskiloja tuli 10, joista 6 jäi laitokselle.. sen jälkeen on tippunut vielä reilu kaks kiloa viikossa :eek: vanhat vaatteet mahtuu hyvin päälle, paitsi farkut kun on maha vielä niin löysää..

Vähän itkuinen oon välillä, on varmaankin ihan normaalia :D yleensä kun esikoisen saa nukahtaan illalla niin tulee semmonen kumma alakuloinen olo joka menee nopeesti kyllä ohi..

Tyttö se vaan syö ja nukkuu :D eli melko helppohoitoinen on.. nyt yölläkin jo nukkunut jopa reilun 3 tunnin pätkiä! Tissimaitoa riittää ja yöllä annan tissien päälle vielä pulloa, jotta nukkuisi mahdollisimman pitkään. Juo yleensä sen 20 ml vielä pullosta...

:hug: masuvaivaisille pienille

Copper ja pirpana 1 vk 2 pv

Sammas :/

Meidän pojalla on sammas suussa...
Mulla huonoja kokemuksia siitä,kahdella aiemmalla ollut myös eikä lähtenyt millään ja lopulta tarttui rinnanpäihin mulle hiivatulehduksena niin että rinnat lopulta peitteen alta rikki ja vuosivat verta :'(
Ja nyt se on jo näin aikaisessa..

Puolukkaa oon antanut,mutta ilman tulosta.
Lääke siihen on reseptivalmiste,eli lääkärin kautta.

Mutta vinkkejä,mikä muu voisi auttaa???
Olis tosi kurjaa jos imetys loppuis aikaisessa vaiheessa tähän kurjaan sammakseen.

Oma toipuminen.
Paino mulla on tainnut tippua kiitettävästi.Kun poika oli 2 vkoa painoin 58kg(kun synnyttämään mennessä 68kg)ja luulen että on siitä vielä pudonnut.
Mutta mä vuodan edelleen,synnytyksestä 3 vkoa 3 päivää ja ihan verta :|
Sais todellakin jo loppua!!!

Lapsentahtinen imetys
,kuinka tiheästi imetät jos menet ihan lapsentahtisesti,etkä tarjoa mitään muuta maitoa?
Tuntuu kuin vauva olisi rinnalla jatkuvasti!
Yölläkin nukkuu nenä kiinni tississä ja annas olla jos yritän siirtää omaan sänkyyn...Pitää mua ihan huvituttina :D

Edda, meidän tyttö on yleensä hereillä pari aika pitkää ajanjaksoa jopa ihan 1-2h yleensä aamupäivällä ja sitten toinen pirteysjakso valitettavasti tuntuu ajoittuvan puolenyön tienoille. Sit noi mahavaivat pitää hereillä ja saa tosiaan kantaa hyssytellen ympäri huushollia jopa kolmekin tuntia putkeen. Muutenkin tuo typy viihtyisi vaan sylissä ja liikkeessä, vaikka muuten oliski pirteä ja tyytyväinen, ja myös syliin vaan nukahtaa. No, sehän tarkoittaa sitä, että äidin hurjat raskauskilot (joita tuli yhteensä 17kg ja sairaalaan jäi vain 6kg... ) ehkä karisee nopeemmin kun saa liikuntaa ympäri vuorokauden :LOL:

Me10 niin meidänkin tyttö on koko ajan tissi suussa, ja just tuo nenä nännissä kiinni nukkuminen on ihan tyypillistä täälläkin! :D Me ei olla vielä annettu tuttia ollenkaan, mutta varmaan voisi jossain vaiheessa yrittää, niin vois välillä tehdä muutakin ku olla bosat ojossa! :LOL: Välillä on vielä kuitenkin vähän hakemista, että saa kunnolla otteen tissistä, joten ajateltiin vielä odottaa että sujuisi imetys vaikka ihan "ohimennen".

Omasta toipumisesta voin sanoa, että kohtuullisen hyvin on vissiin episiotomiahaava parantunut, ei enää ihan niin särje ja pystyn jo istumaan, vaikka välillä joutuu ottaa särkylääkettä. Vuotoa on vielä jonkin verran. Ja sitten semmonen vähä nolompi vaiva, et pissa lirahtelee aika helposti pöksyyn. Kovasti oon yrittäny lantionpohjalihaksia vahvistaa ja ehkä jo hiukan auttanutkin, mutta vielä on matkaa valitettavasti. :ashamed:

Toipumisesta...

Mä istuin jo seuraavana päivänä synnytyksestä sängyllä ja pehmeällä tuolilla.. Vaikka tehtiin se kaavinta yms. Muutenkin toipuminen ollut nopeaa. Vähän vielä särkee häntäluun kohdilta ja ilmeisesti joku peräpukama? on kun on vähän sieltä kipeä.. Mutta ei kovinkaan kipeä enää ole. Tässä jo mietin että kohta varmaan pystyis hevosen selkäänkin kiipeämään. :D

Mä vielä kotjaan tohon painojuttuun että 14kg jäi synnärille, kun eilen punnitsin ruokailun jälkeen, nyt katsoin aamupainon mukaan minkä mukaan noi muutkin painot on olleet.. Et ihan kivasti. :)

Bilkkari oli meillä laskenut nyt joten nyt saatiin ihan virallisesti jäädä kotiin. :) Seurannoissa joudutaan vielä käymään munuaisarvojen takia ja fysioterapeutilla kun oli pää ollut vähän painava, vaikka lääkärin mukaan lopputarkastuksessa oli normaali, joskin normaalin alarajoilla.

Meillä valvotaan yleensä 10-15min kerrallaan ja välillä sitten pidempään, eilen jaksoi tunnin verran olla jo hereillä.

Ja yöllä varsinkin syödään sitten parin tunnin välein vähintään.. Päivällä nukkuu 3-4h välillä ihan hyvinkin.. Pitäis jotenki saada toi rytmi muutettua..

Missä asennossa muuten syötätte pullosta ruokaa?

Chev ja Niko 8vrk

lapsentahtinen imetys päivällä n.2h välein n.15min ja yöllä n.3-4h välein n.30min -toisinaan saattaa johonkin väliin (tai useempaan) tulla ylimääränen kerta jos nukahtanu keskenkaiken.
Oon yrittäny et yöllä imetän istualtaan etten ite nukahda ja voin sit siirtää vauvan syönnin jälkeen omaan sänkyyn ku en haluu opettaa nukkumaan vieressä. Tosin välillä niin väsyny et otan vaan ipanan kainaloon ja sit ku se herää seuraavan kerran syömään ni itekin huomaa nukahtaneensa.

Kiloista en edelleenkään tiedä, enkä haluakaan ku olo on niin "läski" -jälkitarkastukseen jos jotai sais tiputettuu..kannattais varmaa karkkien syönti lopettaa tai edes vähentää :ashamed:

Muuten toipuminen...hmm..mä en oikeestaan missään vaiheessa oo ees ollu toipilas, ainoo mikä oli ni ontto tunne mahassa ja NÄLKÄ koko aika :D Seksiäkin oisin voinu harrastaa jo vaik sairaalassa :LOL: sit ku viel jälkivuoto ollu tosi niukkaa koko ajan, nyt lähes loppunu (pari kertaa päivässä vähä tipahtaa).

Ja yks asia mistä tietää synnyttäneensä on tää holhoominen...syö syö syö -nuku nuku nuku |O Äitii kaduttaa kun se ei edellisen aikaan tajunnu ollenkaan mikä mun vointi oli -vasta ku sisko sano sille et tahtoo lähtee mun avuks ku mulla paha olla ni äiti rupes tajuamaan et kaikki ei ollu oikeesti hyvin (asuttiin eri paikkakunnalla) , nyt se sit "holhoo" ihan urakalla etten pääse väsähtää samalla tavalla..ei se sitä suoraan oo sanonu mut eipä kovin pitkä matikka tarvi olla.. Ja toinen hyvä on toi mies. Eipä siin, onhan se kiva et välitetään ja ei noi nyt pahaa tarkota mut mut...

me 10 eihän teil oo neuvolassa valmis reseptejä sammakseen? meillä oli edellisessä neuvolassa valmiiks lääkärin allekirjottamia silmätulehdus ja sammas reseptejä ku niin yleisiä ni ei aina tarvinnu lääkärin kautta mennä.

pikkumökö + elmo 12vrk huiii, niin paljon jo :heart:

Me voitaisiin jätkän kanssa tänne liittyä. Poika syntyi 17.8 paino 3420g ja pituus 50cm 41+4. Esikoinen.

Kysyn teiltä kun en itse ole oikein varma... saako pojan kanssa jo ulkoilla? vai pitääkö odottaa että syntymä paino on tullut takaisin?
Miten te muut, joille on tehty sektio, olette alkaneet toipua?

n11na ja jätkä 5vrk

Yhteistyössä