2008 marraskuisten murut *2010*

Meillä myös syöminen ollut ajoittain haasteellista. Uskon, että yhtenä syynä huutoon on nuo hampaiden puhkeamiset, mutta selvästi on rauhoittanut se kun on saanut oman lusikan ja syö samalla itse. Todella hyvin on oppinut jo lusikkaa käyttämään, osoite on oikea mutta kiinteämpää ruokaa tartuu lusikkaan usein varsinainen vuori ja sitten koittaa posket pullollaan saada pureskeltua :) Puurojen syönti on sottaisampaa mutta yllättävän hyvin sujuu kuitenkin.

Puhetta on alkanu tulla tosi paljon. Jatkuvasti kommentoi näkemäänsä ja kuulemaansa ja hienosti sanoo paljon sanoja jo ihan oikein. "Päivittelee" myös kovasti, "oho", kuuluu tuon tuostakin kun ihmettelee ihmisiä tai asioita :D Meillä on nyt hitti säikyttely ja piilottelu, poika juoksee milloin minkäkin nurkan takaa ja huutaa "pöö" Tai jos joku yllättäin ilmestyy jostain niin välittömästii kuuluu "pöö" pikku-ukon suusta ja ihana hymy päälle :)

Minkäs kokoisia teidän vekarat on nyt tällä hetkellä? Mä mittailin tänään, niin pituutta on meillä n. 82 cm ja painoa 10,6 kg. Jäin miettimään tuota painoa, että onkohan sitä liian vähän tullu, kun 1v-neuvolassa oli 76 cm ja 10 kg... et suhteessa pituuteen paino hieman alakantissa, vai onkohan tuo ihan ok?
 
Kukko oli käynyt munimassa pojille tänään ja voi sitä riemua kun Leevikin tajusi että omaan "pesään" oli tullut hieman herkkuja =)
Pääsiäinen on mennyt kuin siivillä, vielä kaksi päivää vapaata ja sit kaksi töitä ja taas pidennetty viikonloppu =)
Perjantaina käytiin hoplopissa ja pojilla oli hauskaa. Eilinen meni kaupungilla shoppaillessa. Juuso kävi mummon,ukin, isomummon ja enon kanssa matelianäyttelyssä, oli ollu tosi jännää. Isomummo oli ostanu matelija kirjankin Juusolle.
Koko pääsiäisenä ei oo ruokapuolesta tarvinnut huolehtia, eilen oltiin mun vanhemmilla ja perjantaina anoppilassa ja tänään on kuulemma taas anoppilassa ruoka.
Eilen illalla haettiin Juuson kanssa molemmille elokuvat ja kebapit :p Tämä oli Juuson toive. Tänään ajateltiin Juuso yllättää ja viedä elokuviin, ei olla vielä Juuson kanssa olleskaan käyty luulen että tykkää kovasti. Helmi mitä teidän esikoinen tykkäs?
HUomenna ois pikkusiskon 9v synttärit :) joten huomiselle ei paljon muuta kuin siivoilua sen lisäksi tiedossa.

Leevin koosta en nyt osaa sanoa mut torstaina on 1,5v neuvola niin sit saa tarkat mitat. Kai tuota pituutta jonkin verran on tullut ja painoakin, viime lääkäri käynnillä tais painaa 12,5kg.

Leevillä on uus "harrastus" ulkona, heittäytyy masulleen rapakkoon ja yrittää juoda sitä vettä :x

Tämmöistäpä tänne päin... :wave:
 
Alas näyttäs olevan poskihammas tuloillaan et se varmaa osasyy ruokahaluttomuuteen ja yöitkuihin. Mut eile Onni oppi juomaa tavis mukista joten sen varjolla sain sen huomaamatta syömäänki aikas hyvi =D Ei se tajunnu pistää vastaa ku oli nii onnessaa mukista.

Pituudesta/painosta en nyt tiiä mut 1v3kk Onni oli 83cm ja 11930g
 
Moikka mammat!

Arvatkaas ketkä paisteli äsken takapihalla muurinpohjalettuja :D Tytöt tykkäs hulluna, pieninkin sai syödä nyt jo enemmän kuin viimekesänä.

Ihanaa muuten kun voi kuivata pyykkejä jo ulkona! Tosi raikkaita tulee =)

Me ollaan vierailtu molempien vanhempien luona. Kävin itse lauantaina vielä viihteellä ja reippaana likkana aamulla heräsin 10 suihkuun ja lähdin anoppilaan muiden mukaan =)

Meillä on 1,5v neuvola huomenna, lääkäri on kanssa sen jälkeen. Kerron mittoja sitten kun tullaan, sellaista 10kg painaa kotivaa'alla mitattuna.

Meillä tyttö syö hyvin, jos vertaa vajaa 3v. siskoonsa niin hurjan hyvin =) Ei ole vielä oppinut temppuilee vastaan. Itse syö parhaiten, harvemmin antaa enää syöttää. Ja itse pitää kanssa saada lasista juoda maitoa =) Sellaisella "GYT GYT GYT"- äänitehosteella höystettynä :LOL: On melkoista pelleilyä näillä ipanoilla (iltapala varsinkin), toisiaan naurattavat, riehuvat ja höpöttävät kaikenlaista =) Joskus itellä pokka pettää, koitapa siinä saada käskyjä perille :D

Mutta nyt meen laittaa kaapeista paksut rukkaset ym. talvivaatteet pesuun ja siitä ylemmille hyllyille talteen.
 
Terveiset reissusta! Otettiin 5 päivän irtiotto arjesta miehen ja kaveripariskunnan kanssa, ja sitten oltiin vielä pari yötä mun vanhempien luona. Otso oli viihtynyt mummolassa ongelmitta, syönyt ja nukkunut hyvin, ja puuhastellut ahkerasti pihassa. Mulla itsellä oli reissussa kova ikävä poikaa.

Yhden kerran oli tullut mummolassa välikohtaus, kun Otso oli menossa kylpyyn ja mun kylässä ollut veli oli lähtenyt vahtimaan kylpyä. Mun veli oli juuri ajanut parran ja leikannut tukan lyhyeksi, eikä Otso ollut ilmeisesti tunnistanut häntä. Otso oli alkanut huutaa paniikissa "mumma, paappa, äittä, ikkä" :eek: eikä ollut rauhoittunut ennenkuin mun äiti oli jäänyt kylpyammeen vierelle.

Helmi, mulle meni täydestä sun aprillipila, kun tänään luin viestiketjua läpi!

Sansella ihana masu! :heart:
 
Meillä ei taida mitään jättiläisiä näistä tytöistä kasvaa :LOL:
Neuvolassa käytiin siis tänään, 1,5v mitat: 9,860 kg ja 76cm.. (siskonsa samassa iässä 9,9kg ja 81cm )
Huuti kyllä pituutta mitattaessa, varmaan enemmän rentona ois ollut. Ilmankos osa 86cm vaatteista on isoja vieläkii :whistle:
Lääkäri käski varata vielä ylimääräisen lääkäriajan kun ei tässä iässä osaa kävellä. Sitä ennen on toki lastenkirralla kontrollikäynti, saas nähä mitä siellä sanoovat.
Onneksi sentään kävelee tukea vasten, sekä muutamia askeleita ilman tukea =) Et ei tässä ihan paniikissa tartte äidin olla...

Kiva et maikki teillä reissu onnistunut! Voin kyllä uskoa että ikävä tullut =) Mä en kestäs varmaan kahta yötä pidempään, ehkä oon aika kiinni noissa muksuissa...

Mutta nyt pyykkikasan selkkaukseen...
 
Mut sait kyllä helmi vedätettyä :) Tosin juuri kun olin laittanut koneen kiinni, niin mielessä kävi, että ei kai vaan ollut aprillipila.

Mä kyllä olen ihan riemumielin muutaman päivän irti lapsista, kun tuo Leo osaa raastaa nykyään hermoja. On siis ihan älyttömän aktiivinen pahan tekijä ja kiipeilee joka paikassa ja kaivelee kaikki paikat. Sitten tuo vielä välillä on tosi tympääntynyt ja kitisee, kun me ei ymmärretä häntä. En ymmärrä, miten tuo puheen tuottaminen on nyt niin vaikeaa. Isommat osasivat jo sanoa vaikka mitä tämän ikäisenä, mutta Leo ei sano yhtään mitään. Ei tuo myöskään juuri pidä minkään laista meteliä itsestään. Touhuilee vaan salaa ;)

Meillä Leo on nyt varmaan noin 83-84cm ja painaa 13-14kg. Aika iso jötkäle, kun jotkut vielä kouluun lähtiessä painaa 16-17kg :eek:

Ai, että mun alkoi tehdä mieli muurinpohjalettuja :p
 
mä meinasin kans uskoo helmin aprillipilaan! aika hyvä! :LOL:

mulla ei hajuakaan minkä kokoinen tuo poika on, joulukuun alussa kun ollaan viimeks neuvolassa käyty.silloin tais olla kiloja vajaa 11 ja pituutta 80cm jos nyt oikein muistan.

tänään ollaan viimestä kokonaista päivää mummolassa ja vietettiin Vilhon ja Vilhon serkun nimipäiviä lettukestein. Pojat saivat pienet lahjat (eli traktorikirjan ja rekka-auton) ja vähän tuli tappelua kummankin lahjan kanssa kun tottakai olisivat halunneet samaan aikaan niillä leikkiä. Sit leikki vähän lopahti siihen kun Vilho hajoitti puisen marakassin seinään ja siitä levis pientä inhottavaa jotain lyijy- tms. moskaa jokapuolelle.Tosi hyvät sisusmateriaalit lasten soittimissa.... :/

tää poika kyllä osaa päivä päivältä koetella hermoja mitä mahtavimmin keinoin..huh. samalla kun pinna kiristyy sit miehen vanhemppiin (ja omiin) ja oma olotila heittelee vähän miten sattuu niin on siinä mukavat oltavat hetkittäin ollut pääsiäisenä... :ashamed:
mulla siis meinaa pinna katketa nyt ihan totaalisesti varsinkin miehen äitiin.mut en nyt halua aloittaa sen suurempaa valitusvirttä tässä. onpahan vaan kohtalaisen omapäinen ja raivostuttava ihminen sekin välillä...

me haaveillaan kans miehen kanssa jostain pienestä yhteisestä lomareissusta ennen kuin mun "käyttöaika menee umpeen" so to speak,eli maha paisuu ja lonkat hajoo niin pahasti etten enää kykene matkustelemaan ;)
mut katotaan nyt, tolla miehellä kun niitä kaikenmaailman työreissujakin on jo keväälle ja kesälle buukattu että mihkäs väliin sitä sit yhdessä mihinkään mennään. pomo ei kuulemma hyvällä katso yhdistettyä työ- ja lomamatkaa.

Vilho sai nyt sit vihdoin välikaushaalarin, tämmöisen: http://www.reima.fi/collection/bjorko/ harmaana. en aluks tykännyt tosta mut pojan päällä se näyttää ihan kivalta.ja varsinkin kun mun äiti osti sen,heh-heh.. ;)
 
huomenia mammat!
on teillä luminka kyllä pieni hipsiäinen tuo pimu =) ihana!!! Maikilla ja Maariasilla oikeen kunnon ukkelin mitoissa :D Ja näistä mitoista tulikin mieleen että 1,5vee neuvola varaamatta, pitää tänään hoitaa! Mä luulen että meillä mentäs jossain 86cm ja 12kiloo, villiveikkaus! En oo ite koittanut mittailla tai punnita, oikeestaan unohdan muutenkin noi mitat aina, onneksi on tuo neuvolakortti mistä voi vakoilla.

Maikki, kiva että reissu meni hyvin!!!

maarias, täällä myös yksi "aktiivinen pahantekijä" (hyvin kuvaava) :LOL:
eikä kyllä useimmiten ees naurata! Eikä ees oo yhtä aktiivinen kuin isoveljensä, mutta kyllä kanssa kerkee joka paikkaan, just toi kiipeeminen, ottaa jo jakkaraa avuksi!

niin ja mekin haaveillaan yhteisestä matkasta, ollaan haaveiltu nyt n.6vuotta :D ja edelleen mä lykkään sitä hamaan tulevaisuuteen, koska en usko että kykenen oleen erossa etenkään pienemmästä yhtä yötä enempää...vaikka niin tiedän kuinka reissu tekisi hyvää! :whistle: jos nyt vielä pari vuotta oottelee, sitten joku irlannin reissu ois esim. oikeen kiva! Meillä oli suunnitelmissa sellainen ennen kuin aloin odottaan esikoista, mutta en halunnut sitten raskausaikana lähtee, kun olin niin huonovointinen ja sitten loppuraskaudesta muuten raihnanen.

mutta me sitten otetaan tälläisiä pieniä irtiottoja, kuten ens kuussa mennään yhdessä yhdelle kaveribändin keikalle, sitä ennen yksiin kihlajaisiin ja loppukuusta pidetään meillä isommat pippaloiset; kesänavajaiset! :D

mä huutelen huutiksesta keväthaalaria, kun mä oon hankkinut 2 kaksiosaista asua, joista toinen liian iso ja toinen kauheen hankala pukee, haluun jonkun helpon! ihan perushaalarin, joka pitäis vähän vettäkin. remua oon katellut...
ja huudan myös fatboyta, onko kellään kokemusta??? onko niin mukava kuin vois kuvitella?
 
Oho, minä täällä taas!
Väliin innostuu useammin käymään, sit tulee taas taukoja ettei oo oikein mitään asiaa...
Tosin eipä nytkään ole mitään tärkeetä =)

Helmi:
mä ainakin tykkäsin remuista talvipukuina! Molemmilla oli (huutiksesta löydetyt) puvut ja tosi hyvät =)

Mulla on typylle HelloKitty-kevättakki, pitäs housut vielä jostain löytää...

Viimeyönä ei sitte pikkuneiti ollenkaan itkenyt, tästä voi tehdä johtopäätöksen että kulmahammas olisi puhjennut =) Kiva laittaa tytöt sitten perjantaina mummon luo yökylään kun yöt hyviä. Mummu vähän jännittää et miten tuo pienin osaa nukkua...
Me lähdetään miehen sekä mun siskon ja sen ukon kanssa käymään keilaamassa. Sitte tullaan meille, lämmitellään saunaa, leikitään aikuisia ja otetaan vähän punaviiniä, patonkia ym. =)

Mut nyt tuli molemmat tytöt huoneestaan leikkimästä, koko aamupäivän siellä olivat. Minä ennätin sillä välin siivoilla ja imuroida...
 
Mekin sitä häämatkaa edelleen suunnitellaan, silloin kun mentiin naimisiin ei raskittu lähtee kun Juuso oli 1,5v ja nyt ei oikein vielä raskita lähtee kun Leevi on niin pieni.
Ens kuussa ois tarkoitus lähtee kylpylään kaksistaan nautiskelemaan kun mummo lupautui pojat ottamaan että edes joskus jossian kaksin käytäs :)

Maikki, meillä on varmaan saman kokoinen poika ;) ylettää hyvin oven kahvoihin :D
Saa jopa auki ovet joista kahvat käännettiin.
 
Onni ei meil kotona yllä kahvoihi, on korkeemmalla vissii ku normisti. Muualla kyllä ylttää hyvin. Valokatkasijaan ylettää kans.

Joka paikkaa pitää kiivetä ja uusin hitti on rappusista alastulo mitä merkillisimmissä asennoissa ja sen arvaa että mitenkä paljo niitä mustelmia on.

Onko teijä mukuloilla jotai tiettyi tapoi mitä ne tekee? Onni ottaa AINA sukat pois kotona samantien, syytä en tiedä =D
 
Määkin tahon häämatkalle!!! Johan sitä kohta ollaan 8 vuotta oltu aviossa mutta häämatka suuntautui synnytyssaliin, sen koomin ei olla asiasta puhuttu... Vaikka olihan toi aika extremematka, hääyönä synnyttää.

Nyt väsy painaa, ei muuta. Over and out.

HM
 
Me saatiin anopilta ja apelta häälähjaksi matka, 1vk jonnekin Holiday clubin paikkaan jonne ite halutaan. Oltiin sillo viime syyskuussa siellä reissulla, yks yö ilman lapsia ja sit haettiin loput perheestä mukaan. En kyllä jotenkin osannut sitä häämatkana pitää, ois varmaan ulkomaille täytynyt suunnata et ois tuntunut :D

Hmm... onhan tuolla tytöllä varmaan jotain tiettyjä juttuja mitä tekee, mut äkkiseltää ei tuu mieleen...

Ootteko käyneet tänään kaupassa? Onks siellä oikeesti liha- ja leipähyllyt tyhjillään?
Kiva, meidän pitäs huomenna mennä käymään ihan peruskauppareissulla... Onneks nyt snellman ja jotain muita firmoja ei oo lakossa... Kinkkusuikaleita tarviisin ehdottomasti perjantaille makaronisalaattiin, piru jos kaikki ryövätty :kieh:
Ei haittaa vaikkei leipää oiskaan, pakkasesta löytyy ja osaa iteki tehdä. Ja on meillä lähialueella pieniä leipomoita jotka ei lakossa oo. Ei se ruoka lopu =)
 
Iltaa/yötä, täällä teen työhommia, kun aloitan taas muutaman viikon kestävän osa-aikaisen iltaopetustyön ja hirveästi pitää valmistella. Vasta pojan nukahdettua pääsee aina käsiksi materiaaleihin (ellen nukahda tai jumitu tv:n/netin ääreen...). Huhhuh, oli tämä homma paljon helpompaa ennen lapsen syntymää.

Helmi, kaverilla on fatboy ja ihan hyvä se on (vain pari kertaa oon tyypannut). Se on niillä olohuoneessa.

Luminka, mies kävi aamulla työmatkalla kaupassa ja siellä oli ollut aika tyhjillään leipähyllyt. En kyllä tajunnutkaan koko lakkoasiaa, luulin että lähi-Salessa on tavarat muuten vain vähissä...

Sanse, meillä kans lentää sukat aina ensimmäisenä jalasta sekä kotona että päiväkodissa!

Mulla menee hermot tuon haalarin kanssa. Ostin alkukeväästä huuto.netistä Lassien suprafill-välikausihaalarin, jossa on tummansininen alaosa ja vaaleankeltainen yläosa. Arvatkaa onko se keltainen osa ihan ravassa joka päivä! :headwall: Muuten on kyllä hyvä, kun ei tarvitse erillisiä kurahousuja (päiväkodissakin kiittelivät), mutta tosiaan yläosa menee karmean näköiseksi pihaleikeissä.

Huomenna aiotaan viedä ekaa kertaa poika pyörällä päiväkotiin. Saa nähdä, miten kypärän laitto päähän sujuu... Ja istuimessa kuskaus vanhemmilta!
 
Leevi otta myös sukat aina kotiin tullessa pois ja vielä ihan omalla tyylillä. Ei siis ota niitä käsin pois vaan ensin astuu toisen jalan/sukan päälle ja vetää jalan pois sukasta sit samahomma toisella sukalle ja sukat on siististi kasassa :D

Tänään olisi tuo 1,5v neuvola, tulen kertomaan sit kuulumiset.
 
Neuvolasta palattu, Pituutta oli 83cm ja painoa 11,7kg, pipo 48cm.
Mitenkähän on tuo paino viimeksi mitattu kun korvalääkärissä painoi 12,5kg :eek: tietty oli vaatteet ja vaippa päällä silloin.
Hyvin oli kasvanut pituutta tullut 6kk aikana lisää8cm ja painoa 1.5kg. Rokotteen sai ja siitä kovin suuttui.
Korttiin kirjoitti: Iloinen hymypoika! Kasvaa hyvin, sanoja on, puhetta ymmärtää. Touhut ikätasoisia.
 
olin just tulossa kirjoittamaan tänne mutta nyt alkoikin kuulumaan ääniä Mayan huoneesta. ehti siis herätä jo päiväunilta.

nopea merkki siis vaan kun en ikinä ehdi kunnolla kirjoittamaan!!

Luminka: kotona mittailujen mukaan Maya on aika samankokoinen kun teidän kuopus. Mä oonkin miettinyt (JO kunnolla etukäteen!!) että minkäkokoisen talvihaalarin tolle voi ostaa ensi talveksi kun monissa merkeissä esim 86 on sellainen joka vastaa 92 kokoa ja siihen toi ehkä hukkuisi?! Mutta uskaltaisko ostaa pienempääkääN? tiedän, ei oo tän ajan murhe mutta siksi mietin että vois ostaa nyt jo käytetyn ennen kuin syksyllä kaikki alkaa huutamaan ja hinnat nousee korkeammalle.

Keiju: mä näin yhtenä yönä unta että teillä oli jotkut lastenjuhlat ja me tultiin teille!! Ja sitten esittelyissä mietin nolona että enhän mä tiedä mikä sen nimi on, muuta kuin Keiju, ja munkin pitää vaan sanoa että mä oon se Manna sieltä 2plussan palstalta!! :LOL: te asuitte muuten mun siskon naapurissa!

pitää hakea toi lapsi sängystä ennen kuin se kiipee sieltä pää edellä ulos (eilen aloitti pinnasängystä pois kiipeämis harjoitukset!)
 
Moikka!

Mä just mittailin ite lasten pituudet, ni kotimittauksella Lumi ois 77cm. Varmaan kyllä heittää jonkun verran. Esikon pituudeksi mittasin 143 vaikka se oli jo viime syksynä sen verran kouluterkkarillaan. Esikoinen oli 1,5 -vuotiaana 85,5cm.

Meilläkin usein sukat lähtee jalasta, muttei onneks tolleen ihan vakiomeiningillä :D Meillä on meinaan tosi kylmät lattiat ja varsinkin talvella lattiatasolla oli kauhee vetokin. Tyhmästi noi ilmanvaihtoaukot on ikkunoiden alapuolella ja sitten hirveen kylmä viima tuntuu koko ajan.

Pitäis kans viritellä pyörään istuin ja testata Lumin kanssa menoa. Mietin jo tossa, et oisko ihan hölmöä ostaa jo jonkinmoinen pyörä Lumillekin vai jättääkö suosiolla ens vuoteen.

Ite en nyt oikeen saa mitään järkevää ajatusta päähäni, kun koko ajan täytyy säätää noita hääsysteemejä. Onneks sain tiistaina hankittuu hääpuvun itelleni! Ei tarvi sitä enää stressata. Ja samoin löysin molemmille tytöille samanlaiset morsiusneitomekot :D Vähän täytyy vielä niitä säätää ja tehdä tyllialushameet. Häämatkoista kun ootte puhunu, ni me ei varmaan mennä minnekään. Ehkäpä joskus hamassa tulevaisuudessa joku kahdenkeskinen viikonloppu jossain..

Jaaha, Lumin huutaa tuolla apua. On jääny jumiin pleikkarin rumpujen taakse :LOL: Palaillaan.
 
manna- No meillä on tuolle nuorimmaiselle yksi 86cm toppapuku (esikoisen entinen). Ja esikoiselle se olisi ollut parhaimmillaan just 2-vuotiaana. Ja meni kyllä viime syksynä jolloin ikää oli 2v4kk.
Ja toivottavasti mahtuu, on tosi ihana vaaleanpunainen-harmaa (H&M tilattu)...
Mä luulen että tuo hukkuis 92cm pukuun joka on nyt siskollaan käytössä.

Toki voihan nää ottaa hurjan kasvuspurtin, mut mä en usko et likka kasvas niin paljoo että tuo 86 menis pieneks =) Ainakin alkutalven menee..
 
Meillä pitää olla ensi talvena 92 cm, kun lopputalvesta 86-koon toppahaalarissa (Remu) alkoi hihat olla lyhyet, eikä haaramitassakaan ollut yhtään ylimääräistä. 86-koon välikausihaalari on just nyt passeli.
 

Yhteistyössä