Meillä tyttö nukkuu joko omassa huoneessa omassa sängyssä tai sitten joskus äipän vieressä, joskus pyytää itse tai joskus mäkin ehdotan että nukuttaisko yhdessä. =)
Olen kuitenkin yh, niin eipä tuo lapsi leveässä sängyssä todellakaan häiritse, tilanne ois varmasti toinen jos ois mies.
Nukkumaan mennään näin keäsaikaan ysin maissa.. hiukan vaihtelee (talvella 19.30/20). Iltapalan ja pesujen jälkeen luetaan ensin joku kuvakirja olkkarin sohvalla ja sitten pisulle, sänkyyn. iltarukous ja sitten minä luen vielä jotain "isoa kirjaa", esim. heinähattua ja vilttitoussua, melukylän lapsia, saariston lapsia, peppiä, eemeliä, uppo-nallea jne. Luen yleensä noin 10-30 minuuttia riippuen lapsen vireystasosta. Sitten pusu, hali ja nukkumaan. Joskus saatan laulaakkin jotain.
Meillä luetaan joka ilta ja paljon myös päivällä. Yleensä talviaikaan köllötellään sängyssä aamuisinkin lukemassa, mutta nyt kesällä kun on heräilty myöhempään niin yleensä on ollut jo kova halu ulos tai muualle. Sitten on päivälepoaikaan tunnin verran lueskeltu/kuunneltu kasetilta satuja, kun ei enää nuku päikkyjä yleensä. Itsekin osaa lukea, mutta vasta ihan lyhyitä juttuja lukee itse, esim puppeja, muumilehteä tms. nyt kun on oppinut pienaakkosetkin.
Mutta ei siitä kannata tuntea syllisyyttä, mikäli vauvan takia lukemiset on jäänyt vähemmälle, onhan se ihan ymmärrettävää.
:hug: Nuo satukasetit on kivojaja niitä saa kirjastosta.. millä harrastetaan paljon niitä. Ja päivällä tyttö kuuntelee usein niitä missä samalla katsotaan kirjaa.
ja viivin... meillä kiukutellaan harvoin, mutta sitten kun kiukuttelupäivä iskee niin se saaattaa hyvinkin kestää koko päivän.. :headwall: :headwall: sillon on ihanaa kun saa lapsen ajoissa nukkumaan. :saint:
Ja MarjaK.n kanssa samaa mielt' siitä että on ihanaa kun on tämä palsta monessa vertaistukena. (no toki kaikkea mitäs nyt pas.kaa ei voi vertaistueksi kutsua.. :kieh: ) Mulla ei oikeastaan kauheasti ole lapsiperheystäviä. Ja vaikka kasvatusalalla hommia tehnyt, niin välillä silti hukassa oman kasvatuksen kanssa..
Tuolla aiemmin jo kyselinkin.. mutta onko muilla ollut ongelmia sen suhteen, että lapsi on vähän ylikilttikin eikä osaa esim leikeissä toisten lasten kanssa pitää puoliaan..??