2-vuotias laosi hukkui järven rantaan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Missä oli vanhemmat?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mitähän vanhempien päässä liikkui sen 15-30min aikana? Kai ne ymmärsivät, että järven ranta oli lähellä? Tuollaisissa paikoissa ei tulisi mielenkään, että menepäs pikku-kalle muualle yksinääsi leikkimään kun me aikuiset sillä aikaa otetaan vähän sitä sihijuomaa

Sama tuli kieltämättä itsellenkin ensimmäisenä mieleen. Mutta ei unohdeta, että näin ei välttämättä ole. Ehkä kyseessä oli hyvät ja huolehtivat vanhemmat, jotka vain tekivät virheen (inhimillistä) ja päästivät lapset hetkeksi pois silmistään. Seuraukset olivatkin sitten kamalat!

Surullinen tapaus, mutta melko turha ruotia asiaa täällä, kun kellään meistä ei ole mitään faktoja tiedossa. Aikuiset saattoivat olla ihan vesiselviä eikä ollut tarkoitus, että lapsi olisi yksin. Tuollaiseen tilanteeseen voi johtaa ihan yksinkertainen informaatiokatkos. "Mä luulin, että lapsi on sun kanssa."

lapset ovat nopeitajoten voi sattua ihan mitä vaan. Meidän poika oli kans aika pieni varmaan joku 3v ku meinas hukkua =/ oltiin lomalla ja mä otin pojan mukaan saunaa lämmittämään, ( puusauna). olikin ehtinyt kadota kun sekunniksi selkäni käänsin ja ehti laiturille. Siskonsa näki tilanteen ja juoksi perään, mä sit tajusin että poika oli juosut veteen ja juoksin lujaa... otin poika kädestä kiinni kun oli vedesä ja sian kun sainkin nostettua pojan ylös. Ei uskaltanut pitkään aikaan veteen
ja mies ei voinut kattoa poikaa kun ei ollut mukana silloin.
vahinkoja vaan sattuu,

lapset ovat nopeitajoten voi sattua ihan mitä vaan. Meidän poika oli kans aika pieni varmaan joku 3v ku meinas hukkua =/ oltiin lomalla ja mä otin pojan mukaan saunaa lämmittämään, ( puusauna). olikin ehtinyt kadota kun sekunniksi selkäni käänsin ja ehti laiturille. Siskonsa näki tilanteen ja juoksi perään, mä sit tajusin että poika oli juosut veteen ja juoksin lujaa... otin poika kädestä kiinni kun oli vedesä ja sian kun sainkin nostettua pojan ylös. Ei uskaltanut pitkään aikaan veteen
ja mies ei voinut kattoa poikaa kun ei ollut mukana silloin.
vahinkoja vaan sattuu,

Eli huomattuasi jatkoit pölkkyjen latoamista siellä saunassa?

[QUOTE="vieras";28961001]Eli huomattuasi jatkoit pölkkyjen latoamista siellä saunassa?[/QUOTE]

juoksin tietty perään, mut poika oli ehtinyt jo laiturille. oli yllättävän nopea. Kun ehdin laiturille, poika oli jo pudonnut,kerran meni pinnan alle ja kun nousi ylös otin vaan käsistä kiinni ja vedin ylös.

Ei tollaisia vahinkoja voi sattua, jos vanhemmat ovat normaalijärkisiä. Kun me oltiin saaressa mökillä , 2v lapsella oli kokoajan pelastusliivit päällä kun se meni mökistä ulos ja jompikumpi vielä vahdittiinkin sitä kokoajan, joko minä tai mies. Siis KOKOAJAN! Ja mökin ovessa oli LUKKO!

[QUOTE="vieras";28961033]Ei tollaisia vahinkoja voi sattua, jos vanhemmat ovat normaalijärkisiä. Kun me oltiin saaressa mökillä , 2v lapsella oli kokoajan pelastusliivit päällä kun se meni mökistä ulos ja jompikumpi vielä vahdittiinkin sitä kokoajan, joko minä tai mies. Siis KOKOAJAN! Ja mökin ovessa oli LUKKO![/QUOTE]
Tuo mene jo hysterian puolelle. lapsi ei oikesti tarvii kuin minuutin ja kotonakin voi sattua mitä van kulkeeko lapsi kotonakin kypärä pässä ja teistä jopi kumpi KOKO ajan perässä?

Tuo mene jo hysterian puolelle. lapsi ei oikesti tarvii kuin minuutin ja kotonakin voi sattua mitä van kulkeeko lapsi kotonakin kypärä pässä ja teistä jopi kumpi KOKO ajan perässä?

Ei, mutta ei ole päästetty sitä todellisiin vaaratilanteisiin.
Kuten itsekin olet huomannut, hukkuminen on yksi niistä. Sun lapsesikin olisi voinut hukkua, mutta ei varmastikaan olisi tarvinnut mitään kotikypäriä sen enempää,
kuin meidänkään poikamme.

Joo, enpä lähtisi kivittämään, kun ei tiedä tilannetta. Kuvitellaanpa tilannetta, että hirveä lössi porukkaa, paljon lapsia ja yhtäkkiä vaan huomataan, että yksi puuttuu. Tottakai lapsia täytyy pitää silmällä, mutta joskus se keskittymiskyvyn herpaantuminen hetkeksikin riittää, jos ei yksinkertaisesti tiedä, mihin suuntaan lapsi on lähtenyt niin ehtii parivuotiaskin ties kuinka kauas.

Pitäis kylläkin lähettää tämä linkki anopille, joka on sitä mieltä, että kyllähän parivuotias voi leikkiä pari vuotta vanhemman isosisaruksen kanssa keskenään isossa pihassa (ranta vieressä), koska kyllähän sen KUULEE sisälle mitä ne tekee... Huoh. Ja minä olen tietenkin hysteerinen äiti, kun en tuollaista ikinä voisi kuvitella tekeväni :D

Ei riitä mun ymmärrys näille pienten lasten hukkumistapauksille joita tulee näköjään niin kauan kuin vesistöt on sulana. Jos kerta vanhemmat huomasi taaperon olevan hukassa, olisiko ensimmäinen paikka ollut äkkiä kipaista rantaan ja varmistaa ettei vain ole siellä?!!! ja miten kukaan päästää pientä silmistään kun on vesistö lähellä???
Informaatiokatkoksestaan ei mene mun jakeluun vaikka ovat varmsti mahdollisia. Jos ei esim. pysty luottamaan isään että katsoo varmasti koko ajan ettei lapsi lähde kauemmaksi niin sitten on paimennettava sitä isääkin! Ja aina voi kysyä että hei, onkos se pikkuinen vielä siinä tai sitten menee ja vahtii itse lasta tai ottaa sen esim. sisälle kanssaan.

Näitä turhia kuolemia vain on liikaa!!!

Alkuperäinen kirjoittaja ei riitä ymmärrys;28961096:
Ei riitä mun ymmärrys näille pienten lasten hukkumistapauksille joita tulee näköjään niin kauan kuin vesistöt on sulana. Jos kerta vanhemmat huomasi taaperon olevan hukassa, olisiko ensimmäinen paikka ollut äkkiä kipaista rantaan ja varmistaa ettei vain ole siellä?!!! ja miten kukaan päästää pientä silmistään kun on vesistö lähellä???
Informaatiokatkoksestaan ei mene mun jakeluun vaikka ovat varmsti mahdollisia. Jos ei esim. pysty luottamaan isään että katsoo varmasti koko ajan ettei lapsi lähde kauemmaksi niin sitten on paimennettava sitä isääkin! Ja aina voi kysyä että hei, onkos se pikkuinen vielä siinä tai sitten menee ja vahtii itse lasta tai ottaa sen esim. sisälle kanssaan.

Ihan samaa mieltä. En tiedä, on niin kumma, kun näitä tapahtuu.. Ei tulisi mieleenkään jättää vahtimatta tuollaista pientä. Eikä ole tarkoitus syyllistää, mutta yrittäkää nyt hyvät nuoret vanhemmat ymmärtää, niillä parkkipaikoilla, vesien äärellä ja muuta, että se vahinko voi tapahtua tosi nopeasti!

Alkuperäinen kirjoittaja Mä kansa;28961111:
Ihan samaa mieltä. En tiedä, on niin kumma, kun näitä tapahtuu.. Ei tulisi mieleenkään jättää vahtimatta tuollaista pientä. Eikä ole tarkoitus syyllistää, mutta yrittäkää nyt hyvät nuoret vanhemmat ymmärtää, niillä parkkipaikoilla, vesien äärellä ja muuta, että se vahinko voi tapahtua tosi nopeasti!

En ymmärrä minäkään. Mutta miksi nuoret vanhemmat? Väitätkö että nuorille vanhemmille sattuu näitä enempi?

Ikävä kyllä mulla tulee aina tällaisissa uutisissa mieleen, että mökillä on jotkin alkoholipitoiset illanistujaiset, joissa molemmat vanhemmat ottavat. Ja oman hauskanpitonsa lomassa tajuavat liian myöhään oman/seurueen lapsen olevan hukassa.

Ei voi tuntematta sanoa mitään varmaksi, mutta tämä on se fiilis.

Alkuperäinen kirjoittaja ei riitä ymmärrys;28961096:

Nojoo, toki tuo 15-30 minsaa kateissa rannan lähellä kuulostaa tosi pahalta :(

Eiköhän anneta olla ruotimatta, pahin on vanhemmille tapahtunut, ja he sen kanssa ihan varmasti loppuelämänsä elävät ja syyllisyyttä kantavat :( Vahinko kun ei ole vahinko, jos sen etukäteen tietää. Antaisivat varmasti mitä vaan, että saisivat käännettyä kelloa puolitoistavuorokautta taaksepäin.

Oman näppiksen takana on hyvä olla ylevä ja moralisoida vanhempia. Todella surullinen tapaus.

Ja taas löytyy näitä super-vanhempia, joille ei koskaan-ikinä-missään tilanteessa tapahdu mitään, koska osaavat lastaan vahtia. Se tosiasia vaan on, että kukaan vanhemmista ei tahallaan halua lastaan sinne veteen päästää. Vahinkoja sattuu, niitä voi sattua kelle vaan. Näitä kaikkein kamalimpiakin.

Itse olen superhysteerinen aina veden lähettyvillä ja muutenkin. Pelastusliivit on päällä ja koko ajan yritän vahtia silmä tarkkana. Silti en voi ikinä väittää, ettei näin voisi tapahtua. Ei se tarvitse, kuin hetken, milloin vaikka toinen lapsi loukkaa itsensä ja kääntää selän tälle toiselle, vain jotta voi lohduttaa toista ja sitten se onkin menoa. Olen myös ollut juhlissa, missä oli paljon lapsia (ja aikuisia). Omani meni leikkimökkiin ja käänsin pääni sekunniksi sanoakseni jotain vieressä olevalle. Sitten suuntasin katseeni taas leikkimökkiin, missä oletin lapseni edelleen leikkkivän. Hetki meni, kunnes tuli olo, ettei kaikki ole hyvin ja menin kurkkaamaan mökin ovesta sisään. Se paniikki, mikä iski, kun edessäni oli vain tyhjä mökki. Ne sekunnit, kunnes paikallistin oman lapseni muiden joukosta... Ja todellakin, lause, minkä ehdin sanoa vieressä olijalle oli tyyliin "onpa kaunis päivä tänään". Tuolla välillä, jolloin oletin lapseni vielä olevan leikkimökissä, hän olisi ehtinyt mahdollisesti juoksemaan minne vain. Lähistöllä oli vilkas tie ja myös syvä joki lapsen kävelymatkan päässä. En edes halua kuvitella mitä olisi voinut sattua. Mutta ehkä mä sitten vaan olen paska mutsi, joka ei lapsistaan osaa huolehtia... Onneksi meitä on muitakin, jotka ymmärtävät, että niitä virheitä voi sattua kenelle vaan, milloin vaan. Ollaan kiitollisia kaikki me, joita tälläinen onnettomuus ei ole koskettanut ja toivotaan, ettei ikinä kosketakkaan!

Kyllä sitä alkoholia varmasti tuli nautittua. Aika hukassa on vanhempien vastuuntunto jos, ranta lähistöllä, vasta vartin päästä rupee ihmettelemään missä lapsi on.

[QUOTE="sipsi";28961162]Eiköhän anneta olla ruotimatta, pahin on vanhemmille tapahtunut, ja he sen kanssa ihan varmasti loppuelämänsä elävät ja syyllisyyttä kantavat :( Vahinko kun ei ole vahinko, jos sen etukäteen tietää. Antaisivat varmasti mitä vaan, että saisivat käännettyä kelloa puolitoistavuorokautta taaksepäin.

Oman näppiksen takana on hyvä olla ylevä ja moralisoida vanhempia. Todella surullinen tapaus.[/QUOTE]

Niin onhan se ikävää omaisille, en sitä kiellä. Mutta silti näitä on hyvä ruotia mutta ei se taida joidenkin kovapäiden kaaliin siltikään mennä vaikka itse presidentti käskisi pitää lapsia silmillä.

Toisaalta, onko tuo edes ihan puhdas vahinko? Yhtälailla se oli ns. vahinko kun se yksi pikkulapsi hukkui ammeeseen sillä aikaa kun äiti kävi vessassa, muistatteko? Mutta sehän sai siitä syytteen?

Kun lapsi on veden läheisyydessä ja pääsee "vahingossa" katoamaan niin minusta se on enempi laiminlyöntiä josta pitäisi laittaa syytteeseen. Vai onko sisällä tapahtuva hukkuminen jotenkin eri asia???

Kyllä sitä alkoholia varmasti tuli nautittua. Aika hukassa on vanhempien vastuuntunto jos, ranta lähistöllä, vasta vartin päästä rupee ihmettelemään missä lapsi on.

Sitä sinä et taida tietää että onko alkoholia nautittu vai ei. Ja minä käsitin että lapsi ehti olla kateissa 15-30minuuttia ennen kuin löydettiin eli tuo aika sisältää varmaankin myös sen etsimisajankin. Niin minä sen käsitin että huomasivat lapsen kadonneen, alkoivat etsimään ja sitten tuon ajan kuluttua lapsi löytyi.

Alkuperäinen kirjoittaja ei riitä ymmärrys;28961214:
Niin onhan se ikävää omaisille, en sitä kiellä. Mutta silti näitä on hyvä ruotia mutta ei se taida joidenkin kovapäiden kaaliin siltikään mennä vaikka itse presidentti käskisi pitää lapsia silmillä.

Toisaalta, onko tuo edes ihan puhdas vahinko? Yhtälailla se oli ns. vahinko kun se yksi pikkulapsi hukkui ammeeseen sillä aikaa kun äiti kävi vessassa, muistatteko? Mutta sehän sai siitä syytteen?

Kun lapsi on veden läheisyydessä ja pääsee "vahingossa" katoamaan niin minusta se on enempi laiminlyöntiä josta pitäisi laittaa syytteeseen. Vai onko sisällä tapahtuva hukkuminen jotenkin eri asia???

Kummastakaan tapauksesta SINÄ et tiedä mitä todellisuudessa tapahtui ja mitä kaikkea näihin kahteen tapaukseen liittyi. Sen takia näitä asioita tutkii poliisi ja syytteeseen asetetaan, jos sille on perusteet. Ei niitä syytteitä palstan mielipiteen tai satunnaisten mammojen spekulointien perusteella nosteta. Jätetään tapauksen tutkinta niille, joille se kuuluu.

Yhteistyössä