2 vuotiaan tramppa onnettomuudesta

On kyllä muistanut ainakin ruoka-aikaan poistua trampoliinilta, jos ei sitten syö siellä(kin).

No se on kyllä ihan totta että ruoka maistuu tälle lapselle :D On liikalihava lapsi, minä sen ymmärrän, mutta lapsen biologiset vanhemmat eivät ymmärrä, on vain "isokokoinen ja pitkä ikäisekseen"... Nii, vaikeaa se on kyllä myöntää tuollainen asia. Lapsen parhaaksi kuitenkin olisi jos tilanteeseen puuttuisi, mutta en minä rupea yksin tappelemaan ja taistelemaan tuon asian kanssa, kun biologiset vanhemmat eivät itse ongelmaan tartu, miksi minunkaan sitten pitäisi? Hyppiköön lapsi sitten vaikka trampoliinilla ja kuluttakoon siellä kaloreita...

Alkuperäinen kirjoittaja ölsakdödk;28608051:
Mua kyllä pisti miettimään tuo juttu. Meillä saattaa hyppiä kolme lasta trampoliinilla, kaksi n. 20 kg ja n. 50 kg... Eli tästä lähtien tuo n. 50 kg hyppii tramppiksella yksin ja nuo 20 kg painoiset saavat hyppiä yhdessä. 20 kiloiset hyppivät muutenkin rauhallisemmin ja suurimmaksi osaksi vain istuvat siellä ja leikkivät. 50 kiloinen riehuu ja hilluu ja pomppii tahallaan että 20 kiloiset kaatuvat... Ja kuitenkin tällä 50 kiloisella ikää on jo 7 vuotta, ei järkeä siis ollenkaan. Onneksi meillä ei ole käynyt pahemmin, vaikka ainekset siihen on ollutkin... :(

Aikamoinen paino 50kg 7-vuotiaalle!!! Olin 21v 52kg ja raskaana,pituutta 165cm...

Jos tän äidin kertomus lapsensa onnettomuudesta estää edes yhdenkin lisäonnettomuuden trampoliineilla, on hän saavuttanut sen, mitä hän luultavasti viestillään on hakenutkin..

Hän ei ole hakenut viestillään haukkuja itselleen, tietää kyllä varmasti itsekkin, että missä meni vikaan, kun onnettomuus pääsi tapahtumaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Sääntö;28606794:
Juuri näin! Kyllä se näyttää tavallisempaa olevan että trampalla on useampi lapsi kuin vaan yksi. Hienoa että uutinen on levinnyt ja muistuttaa kaikkia trampoliinin omistajia niiden sääntöjen tärkeydestä.

Olen samaa mieltä. Itse asiassa en tunne ketään jonka kodissa trampalla todellakin hypitään yksi kerrallaan. JOka ikisessä paikassa on aina useampi lapsi siellä ja lisäksi hyvin eri ikäisiä lapsia kerrallaan. Meilläkin kaksi vanhinta hyppii kahdestaan (ovat aika saman kokoisia) mutta pienintä, vajaa 3 v, en todellakan ole päästänyt isompien kanssa samalla kertaa. Mutta ehkä pitäisi isommillekin laittaa sama sääntö että yksi kerrallaan.

Alkuperäinen kirjoittaja ölsakdödk;28608294:
No se on kyllä ihan totta että ruoka maistuu tälle lapselle :D On liikalihava lapsi, minä sen ymmärrän, mutta lapsen biologiset vanhemmat eivät ymmärrä, on vain "isokokoinen ja pitkä ikäisekseen"... Nii, vaikeaa se on kyllä myöntää tuollainen asia. Lapsen parhaaksi kuitenkin olisi jos tilanteeseen puuttuisi, mutta en minä rupea yksin tappelemaan ja taistelemaan tuon asian kanssa, kun biologiset vanhemmat eivät itse ongelmaan tartu, miksi minunkaan sitten pitäisi? Hyppiköön lapsi sitten vaikka trampoliinilla ja kuluttakoon siellä kaloreita...

Tota.... Mulla on kohta seitsemän vuotta täyttävä lapsi. On tosi pitkä ikäisekseen ja rotevakin. Hän painaa 30kg ja olen kyllä sitä mieltä että yhtään ei saa tulla lisää ettei mene liian "lihavan" puolelle. Jos ajattelee että tuolle tosi pitkälle, yli 130cm, lapselle lykättäisiin 20kg painoa lisää niin poika olisi kyllä sairaalloisen lihava silloin, eikä kyllä juuri pystyisi liikkumaan. Koska paljoa tuosta mun pojasta pitempi ei tuo toinen lapsi voi olla joten ei siinä vaiheessa enää vanhemmatkaan pysty valheessa elämään ja lapsella on ihan varmasti hoitosuhde jonnekin missä painoa (ja laihtumista) tarkkaillaan.

[QUOTE="vieras";28611160]Milloin tästä trampoliinista on tullut välttämättömyys joka tönön/rivarin pihaan?[/QUOTE]

Mä en koko meidän asuinalueella ole nähnyt yhtäkään, vaikka täällä on siis pelkkiä omakoti/rivitaloja.

[QUOTE="vieras";28611160]Milloin tästä trampoliinista on tullut välttämättömyys joka tönön/rivarin pihaan?[/QUOTE]

Tuskin välttämättömyys mutta kiva kesävehje lapsille. Sitä se on meilläkin, ja kieltämättä tekee ihan hyvää äidinkin siinä pomppia. Lisäksi se on hyvänä treenepaikkana lapsille kun harjoittelevat harrastuksissaan vaadittavia liikkeitä ja liikkuvuutta yleensä.Mutta ilmankin tuota lisäpointtia meillä sellainen kyllä olisi.

Minkähän ikäisille tramppa on oikeasti tarkoitettu, tuntuu vaan oudolta kun vielä pehmeät luut ja nivelet omaavat lapset pomppivat päättömästi trampalla, onkohan se hyväksi heille?

Mä niin toivon tämän villityksen menevän ohi ennen kuin mun lapset tämmöstä kinuaa, mutta toisaalta en usko että ostaisin vaikka kuinka kinuaisivat.

Tota.... Mulla on kohta seitsemän vuotta täyttävä lapsi. On tosi pitkä ikäisekseen ja rotevakin. Hän painaa 30kg ja olen kyllä sitä mieltä että yhtään ei saa tulla lisää ettei mene liian "lihavan" puolelle. Jos ajattelee että tuolle tosi pitkälle, yli 130cm, lapselle lykättäisiin 20kg painoa lisää niin poika olisi kyllä sairaalloisen lihava silloin, eikä kyllä juuri pystyisi liikkumaan. Koska paljoa tuosta mun pojasta pitempi ei tuo toinen lapsi voi olla joten ei siinä vaiheessa enää vanhemmatkaan pysty valheessa elämään ja lapsella on ihan varmasti hoitosuhde jonnekin missä painoa (ja laihtumista) tarkkaillaan.

Niin, olen aivan samaa mieltä että tämä kyseinen 7 vuotias on sairaanloisen lihava. Olen yrittänyt tehdä terveellisiä ruokia ja kiinnittää huomiota annoskokoihin, mutta se on ainut mitä minä pystyn tekemään! En ole lapsen biologinen äiti, joten käteni on "sidotut" tässä asiassa. Olen yrittänyt ottaa asian puheeksi, ja siitä on tullut sota lapsen biologisen äidin kanssa ja mieheni, eli tämän lapsen isä ei myönnä lapsensa olevan ylipainoinen. Neuvolassa ja päiväkodissa asiasta on huomautettu, mutta sitä ei oteta kuuleviin korviin vanhempien osalta :( Säälittää vaan lapsi kun menee kouluun, pelottaa että aletaan kiusaamaan ja kärsii sitten myös siitä kun huomaa olevansa isompi kuin muut... Lapset ovat toisilleen niin ilkeitä :( Minä painan tätä lasta vähemmän ja olen tätä lasta pidempikin. Pidän itseäni suht normaalikokoisena, tottakai voisin kiinteyttää, mutta ylimääräistä painoa minulla ei ole. Joten tästä voi vaan päätellä että lapsi ON lihava ja lapsella ei ole hyvä olla...

Se vielä piti kirjoittaa että neuvolasta on pyydetty lasta käymään verikokeissa ja muissa tarkastuksissa ylipainonsa vuoksi. Lasta ei ole viety mihinkään "ylimääräisiin" tutkimuksiin. Mikä minä olen sanomaan, olen vain se-paha-äitipuoli joka puuttuu asioihin jotka ei hänelle kuulu...

Yleisesti liikunnan kannalta, ylipainon ja osteoporoosiin ehkäisyyn on trampoliini ja sillä hyppiminen aivan mahtavaa. Joten sen puolesta laitetta voi kyllä suositella kaikille.
. Mutta tuo uutinen ja kaikki siihen liittyvä sai kiukun pintaan. Meillä on trampoliini napureilla, kavereilla ja tuttavillani on trampoliineja. Minä olen se ainut äiti, joka asettaa rajoja. Trampoissa hyppii koko korttelin lapset, kaikki yhtäaikaa, sekaan voi vielä viskata leluja ja kaikki maailman pallot jumppapallon ja geishakuulien väliltä, sitten vielä se hassunhauska leikkisä 150 kiloinen setä.
. Ja minua vituttaa olla aina kieltämässä ja asettamassa rajoja ja olla se paska äiti, kenen lapset ei ikinä saa tehdä mitään hauskaa. Eikä minua todellakaan huvita vääntää rautalangasta miten se tennispallo voi vahingossa mennä jalan alle, vaikkei murtumia tulisikaan, niin vaurioituneet nivelsiteet voivat aiheuttaa kipua monta vuotta. Ja siihen voi joku älykäs iskä vielä vastata, että voihan ne nivelsiteet paukahtaa pihalla kävellessäkin. No niin!
Tramppa-asian lisäksi minua vituttaa bensakäyttöiset mopot ja mönkijät, varsinkin päiväkoti-ikäisellä ja ilman valvontaa.

Nyt kun olen saanut purkautua aiheesta, osaan aidosti iloita siitä, että ehkä joku äiti tai isä nyt ottaa opiksensa.

Pakko varmaan lisätä, että on meilläkin jonkun verran myönnytyksiä tehty. Saman kokoluokan lapsia on saanut olla jopa kaksi ja silloin enemmänkin, jos siellä ei hypitä.

Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja säännöt;28606880:
Meilläkin trampalla hyppii vähintään 2 lasta yhtäaikaa, välillä kolme tai neljä. Nuorin hyppijöistä on kohta 6 v.

Tiedostan riskin, mutta kun lapset eivät halua hyppiä trampalla yksin, yhdessä se on mukavampaa.

Tiedostat riskin ja tiedät säännöt, lapset ei tykkää, annat periksi???

Rajatonta rakkautta.. Kuka asettaa lapsillesi säännöt ja rajat ja tuottaa pettymykset jos et sinä vanhempana?
Koulusta sitten tulee palautetta ja hyökkäät koulusysteemiä kohtaan kun kullannuppusi ei saa tehdä mitä haluaa ja koulu on paska paikka.

Ihan hyvä muistutus.

Itse en tiedä yhtään perhettä, jossa trampalla hyppisi vain yksi.
Trampoliinit ollut varmaan 10-15 vuotta jokaisessa tuttavaperheessä, eikä ikinä ole sattunut mitään.
Tosin ei tietääkseni kukaan päästä mitään 2-vuotiasta trampalle.

Jep Jep. Meillä sattu se onnettomuus kun 10vuotias hyppi YKSIN ja vielä valvovan silmän alla. Että siinä teille lisää kauhistelemista.
Onnettomuuksia sattuu aina ja joka paikassa. Ihan turha tämmösestä on vaahdota.