2 viikkoinen vauva

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lilianna26
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";27919499]No meillä kyllä imetys jatkui ihan samalla tavalla 4-6kk iässä, olisko pitänyt olla sitten 7-8kk vauvan lähettyvillä 2h välein? Miksi? Kun yhtä lailla se iskä voi syöttää pullolla.

Itse olisin tullut hulluksi, jos vauvan ruokinta olis ollut täysin musta kiinni. Esim. ristiäisten aikoihin minä stressasin niin paljon, ettei omaa maitoa vaan tullut ja korvikkeen avulla saatiin puolilta öin lapsi unille, kun sitä ennen oli huutanut koko päivän. Imetin ja imetin, mutta ei vaan tullut, kun en ollut itse syönyt juurikaan. Lisäksi ajoittain saattoi öisin haluta maitoa 1-2h välein, mies oli pelastava enkeli ja antoi välillä pullosta, jolloin itse sain nukkua pidempään.

En ymmärrä kyllä niitä, joita rassaa ne ihmiset, jotka joskus antaa lapsilleen korviketta pullosta. Miten se teiltä on pois, jos kaikilla ei koko elämä pysähdy vauvan tuloon?[/QUOTE]

Minua ei rassaa, kuitenkin näen tämän yhtenä selityksenä sille miksi imetys ei onnistunut. Miksi vauva ei huoli enää rintaa tai maito vaan loppuu. Mutta siis omia valintoja todella, itsekin valitsin tämän neljännen kanssa antaa hänelle (äidin)maitoa pullosta silloin tällöin.

Mutta imetyksetkin ovat tosissaan erilaisia. Omista neljästä lapsestani nr3 oli pelkästään imetyksellä. Täysimetystä 6kk ja kokonaisimetysaika 1v9kk, ei saanut koskaan korviketta. Pystyin kuitenkin ihan ensimmäisistä päivistä asti käymään yksin esim kaupassa, koiran kanssa lenkillä, kampaajalla jne. Tai mies saattoi ottaa vauvan mukaansa pariksi tunniksi niin että saatoin itse kotona ottaa päikkärit tai muuten levätä. Kun kiinteät ja vesi tulivat kuvioihin oli heti helpompi olla erossa lapsesta pidempiä aikoja kun nuo ruokailut pystyttiin hoitamaan muutenkin kuin imetyksellä. Kun hän oli 9kk olin eka kertaa yötä pois luotaan, sama homma kuin aiempien lasten kohdalla.

Näin vain siis esimerkkinä ettei se imetys (=korvikkeen pois jättäminen) tarkoita sitä että äiti olisi lapsessa sen 24/7 kiinni koko ensimmäisen vuoden. :)

imetyksessä pelaa kysynnän ja tarjonnan laki,mitä enemmän imetät sen enemmän tuotat.Jos yhden syöttökerran korvaat korvikkeella maitomääräsi tuotto vähenee saman verran.En kyllä ymmärrä miksi on niin pakottava tarve olla erossa vauvastaan,että pitää noitten korvikkeiden ja pullojen kanssa alkaa pelaamaan.7-8kk ikäinen pärjää jo varmaan isän kanssa päiväunet+väipala soseen kanssa jo useammman tunnin.

Minua ei rassaa, kuitenkin näen tämän yhtenä selityksenä sille miksi imetys ei onnistunut. Miksi vauva ei huoli enää rintaa tai maito vaan loppuu. Mutta siis omia valintoja todella, itsekin valitsin tämän neljännen kanssa antaa hänelle (äidin)maitoa pullosta silloin tällöin.

Mutta imetyksetkin ovat tosissaan erilaisia. Omista neljästä lapsestani nr3 oli pelkästään imetyksellä. Täysimetystä 6kk ja kokonaisimetysaika 1v9kk, ei saanut koskaan korviketta. Pystyin kuitenkin ihan ensimmäisistä päivistä asti käymään yksin esim kaupassa, koiran kanssa lenkillä, kampaajalla jne. Tai mies saattoi ottaa vauvan mukaansa pariksi tunniksi niin että saatoin itse kotona ottaa päikkärit tai muuten levätä. Kun kiinteät ja vesi tulivat kuvioihin oli heti helpompi olla erossa lapsesta pidempiä aikoja kun nuo ruokailut pystyttiin hoitamaan muutenkin kuin imetyksellä. Kun hän oli 9kk olin eka kertaa yötä pois luotaan, sama homma kuin aiempien lasten kohdalla.

Näin vain siis esimerkkinä ettei se imetys (=korvikkeen pois jättäminen) tarkoita sitä että äiti olisi lapsessa sen 24/7 kiinni koko ensimmäisen vuoden. :)

Minusta taas on turhaa pelottelua tuo, että imetys häiriintyy jos lapsi saa korviketta kerran päivässä esimerkiksi. Kenenkään imetys ei kyllä siitä häiriinny, jos muut ajat imettää yöt mukaanlukien. Ja jos mun lapsesta olis kiinni, niin olisin ollut kyllä max 2h erossa tyypistä ekat 8kk, jos ei oltais opetettu pullolle, niin tissitakiainen ja nälkäinen kaveri hän oli :)

Mutta jos itseä ei haittaa olla kiinni vauvassa vaikka ekaa kolmea vuotta, niin ei ole multa pois. Ärsyttää vaan nämä ihmiset, joiden mielestä korvike on suoraan saatanasta ja silloin tällöin pullosta ruokkivat vanhemmat on huonompia hommassaan.

[QUOTE="vieras";27919840]Minusta taas on turhaa pelottelua tuo, että imetys häiriintyy jos lapsi saa korviketta kerran päivässä esimerkiksi. Kenenkään imetys ei kyllä siitä häiriinny, jos muut ajat imettää yöt mukaanlukien. Ja jos mun lapsesta olis kiinni, niin olisin ollut kyllä max 2h erossa tyypistä ekat 8kk, jos ei oltais opetettu pullolle, niin tissitakiainen ja nälkäinen kaveri hän oli :)

Mutta jos itseä ei haittaa olla kiinni vauvassa vaikka ekaa kolmea vuotta, niin ei ole multa pois. Ärsyttää vaan nämä ihmiset, joiden mielestä korvike on suoraan saatanasta ja silloin tällöin pullosta ruokkivat vanhemmat on huonompia hommassaan.[/QUOTE]

mulla se häiriintyi,ei huolinut enää rintaa vaan kaikki piti saada pullosta(pullosta imeminen ei vaadi niin paljon työtä kun rinnan imeminen).Aika harva muuten imettää lasta 3v ;)

mulla se häiriintyi,ei huolinut enää rintaa vaan kaikki piti saada pullosta(pullosta imeminen ei vaadi niin paljon työtä kun rinnan imeminen).Aika harva muuten imettää lasta 3v ;)

No meillä ei ollut mitään merkitystä, eikä tuntemillani ystävilläkään ja kaikki ovat antaneet silloin tällöin pullosta.

Ja harva tosiaan, heitin vain esimerkin, että sekään ei haittaa jos vaan äiti sitä jaksaa tehdä :) Mutta mikään pakko ei ole. Jos ei taho ;)

[QUOTE="juup";27919895]Kokonaan korvikkeella sairauteni vuoksi. Päivällä syö 2-4 tunnin välein, yöllä syö kerran. D-vitamiinia en ole kiirehtinyt, korvikkeessa saa hyvin. Ikää 3vkoa.[/QUOTE]

Eihän korvikkeen D-vitamiini riitä, korjatkaa jos olen väärässä. Mun mielestä myös täysin korvikkeella oleville pitää antaa D-vitskua erikseen.

Meillä muuten Gefilus-D3-tipat aiheutti ihan kamalat vatsakivut, huusi 3 viikkoa kunnes älyttiin vaihtaa merkki toiseen. Jekovit kävi lopulta, kun on vesipohjainen.

[QUOTE="vieras";27919840]Minusta taas on turhaa pelottelua tuo, että imetys häiriintyy jos lapsi saa korviketta kerran päivässä esimerkiksi. Kenenkään imetys ei kyllä siitä häiriinny, jos muut ajat imettää yöt mukaanlukien. Ja jos mun lapsesta olis kiinni, niin olisin ollut kyllä max 2h erossa tyypistä ekat 8kk, jos ei oltais opetettu pullolle, niin tissitakiainen ja nälkäinen kaveri hän oli :)

Mutta jos itseä ei haittaa olla kiinni vauvassa vaikka ekaa kolmea vuotta, niin ei ole multa pois. Ärsyttää vaan nämä ihmiset, joiden mielestä korvike on suoraan saatanasta ja silloin tällöin pullosta ruokkivat vanhemmat on huonompia hommassaan.[/QUOTE]

En näe että tuossa olisi kyse huonommasta tai paremmasta vanhemmuudesta.

Lähinnä vain siitä haluaako imettää ja kuinka paljon - sekä kuinka suuria riskejä on valmis ottamaan imetyksen epäonnistumisen suhteen. Väittäisin että korviketta kerran päivässä totuttaa jo vauvaa pullolle siinä määrin että tämä alkaa helpommin hylkiä rintaa. Se myös madaltaa kynnystä antaa vauvalle korviketta sen toisen tai kolmannenkin kerran niinä päivinä kun tämä tuntuu asuvan rinnalla. Samalla se vähentää maidontuotantoa sen pullollisen verran (tai kahden, kolmen jne jos näihin on turvauduttu). Aika paljon kuulee juttuja kuinka vauvalle on annettu sitä korviketta vaikka se pullo päivässä ja sitten vaan maitoa ei tunnu tulevan tarpeeksi ja joudutaan antamaan se toinen ja kolmas ja pian imetys loppuukin. Syyksi sanotaan se ettei maitoa vaan riittänyt, mutta mahtoiko se sitten olla se oikea syy lopulta...? Ehkä olet itsekin kuullut joskus vastaavaa?

Ja ei, kenenkään ei ole pakko imettää enkä vieläkään hauku äitejä jotka ei imetä. Ihan vapaasti kukin voi ruokkia vauvansa korvikkeella vaikka synnäriltä asti. Mutta jos haluaa imettää on hyvä tiedostaa noita riskejä mitä korvikkeeseen liittyy. Tietää sitten mitä tekee.

• Tykkää
Reactions: Tír na nÓg
[QUOTE="vieras";27919914]Eihän korvikkeen D-vitamiini riitä, korjatkaa jos olen väärässä. Mun mielestä myös täysin korvikkeella oleville pitää antaa D-vitskua erikseen.

Meillä muuten Gefilus-D3-tipat aiheutti ihan kamalat vatsakivut, huusi 3 viikkoa kunnes älyttiin vaihtaa merkki toiseen. Jekovit kävi lopulta, kun on vesipohjainen.[/QUOTE]

Ei riitäkään, mutta tässä vaiheessa en niitä aloita ennen kuin näen varmasti, että korvike käy. Korvikkeessa kuitenkin on sitä lisättynä. Tällä hetkellä ei mahavaivaa ja nukkuu loistavasti, mutta odotan rauhassa kk ikään asti.

• Tykkää
Reactions: Lilianna26

Hyvä puheenvuoro! Minun lapseni ei saanut kertaakaan korviketta, vaikka menin kokopäivätöihin hänen ollessaan 9 kk. Imetys kesti kaikkineen 1,5 v.

Jokainen tekee itse päätöksensä, mutta kuitenkin kannattaa pitää mielessä, että näistä ketjuista hakevat tietoa monet imetysasioihin perehtymättömät ihmiset. Ja tosiasia on, että harva imettää niin pitkään kuin toivoisi imettävänsä. Joku voi antaa korviketta kaksiviikkoiselle ja imettää onnistuneesti, mutta usein yhtälöstä seuraa ongelmia.

• Tykkää
Reactions: Madicken04
Nooh, meillä tissistä on tullut selvästi helpommin maitoa kuin pullosta, kun olen aina syöttänyt pienimmällä koliikkitutilla. Siks se ei kai sitä pulloo oikeen huolikkaan :o

Välttämättä lapsi ei opi koskaan pullolle vaikka antaisit korviketta lisänä. Minä annoin pullosta (tosin omaa maitoani, kun tuli liikaakin) ja 4kk ikään söi päivittäin sekä pullosta että rinnasta mutta sitten vaan ilmoitti että ei enää pulloa. Eikä kelvannut. Ei sotkenut siis pullo imetystä ollenkaan vaikka söi siitä varmaan yhtä paljon kuin rinnastakin - mutta eipä pullollekaan oppinut. Minä en pahemmin missään käynyt ilman vauvaa enkä käy edelleenkään (tosin nyt jo kohta 2v tyttö), kun ei ole tarvetta. Viihdyn niin hyvin kotona, ihan omasta halustani. Mutta siis ne pienet ajat mitä oli pakko olla pois niin tyttö söi silloin soseita ym. Maitoa otti vaan rinnasta. En tiedä miten olisi mennyt, jos olisinkin ollut kauemmin pois. Sitten 1v2kk jäi imetys eikä pulloa käyttänyt koskaan paitsi isompana veden juomiseen. Eli teet niin tai näin niin tulos ei välttämättä ole se mitä toivot. Vauvat ovat niin erilaisia.

Meillä saanu syntymästä saakka pullosta. Ei oikeen maito noussu ja sit ku nousi, ei tullu tarpeeksi maitoa. Joten meille korvike oli ainoa vaihtoehto. Siirryttiin pelkkään korvikkeeseen pojan ollessa n. 1-2 viikon ikäinen. Hyvin poika kasvaa. :)

Jekovitit?? Koskaan kuullutkaan sellasista. :D

Meillä saanu syntymästä saakka pullosta. Ei oikeen maito noussu ja sit ku nousi, ei tullu tarpeeksi maitoa. Joten meille korvike oli ainoa vaihtoehto. Siirryttiin pelkkään korvikkeeseen pojan ollessa n. 1-2 viikon ikäinen. Hyvin poika kasvaa. :)

Jekovitit?? Koskaan kuullutkaan sellasista. :D

tässäpä hyvä esimerkki miten voi käydä.Kenenkään maidontuotanto ei normalisoidu viikossa tai kahdessa.Pieniä määriä sitä silloin tulee,joka tarkoittaa,että on imetettävä usein,jolloin sitä maitoa alkaa erittymään.N2kk kohdalla tilanne on jo aika hyvä jos jaksaa vain olla sisukas.

Minulla 4kk tyttö täysimetyksellä, vain tissi kelpaa ei muu. Pullosta söi pari kertaa pienenä, ja ajateltiin että voi kun kiva pääsee äitikin välillä käymään rauhassa asioilla jne. kun isukki voi syöttää. Noh... Oli siinä joitain viikkoja välissä, ja pullopa ei enää kelvannut. Ostettiin monenlaiset pullot ja tutit, tarjottiin korviketta ja lypsin maitoa. Kaikki on kokeiltu, muttakun ei niin ei :)

Nyt jälkiviisaana tekisin juuri noin, että joka päivä 1 kerta pullosta, niin ei vieroksuisi sitä. Mielelläni kävisin kampaajalla ja jumpassa, mutta en viitsi jättää lasta, jos/kun sille kuitenkin tulee nälkä sillä välin. Vähän vaikeaa nimittäin "pakottaa" lapsi tissille johonkin tiettyyn aikaan, että seuravat pari tuntia ois kylläinen. Ei todellakaan toimi niin :D lapsi syö silloin kun huvittaa, joten minä en paljon voi menoja etuäteen suunnitella.

tässäpä hyvä esimerkki miten voi käydä.Kenenkään maidontuotanto ei normalisoidu viikossa tai kahdessa.Pieniä määriä sitä silloin tulee,joka tarkoittaa,että on imetettävä usein,jolloin sitä maitoa alkaa erittymään.N2kk kohdalla tilanne on jo aika hyvä jos jaksaa vain olla sisukas.

No ne pienet määrät eivät riittäneet. Ei menny kuin pari sekunttia, kun anto rintaa niin poika huutaa kurkku suorana kunnes saa pullosta (josta saa nopeasti masunsa täyteen). Herra ei halunnut koko vuotta imeä yhtä ateriaa...

No ne pienet määrät eivät riittäneet. Ei menny kuin pari sekunttia, kun anto rintaa niin poika huutaa kurkku suorana kunnes saa pullosta (josta saa nopeasti masunsa täyteen). Herra ei halunnut koko vuotta imeä yhtä ateriaa...

Hyvä, että olet täällä kertomassa kokemuksiasi. Olet elävä esimerkki siitä, miksi sitä pullon antamista kannattaa miettiä kahteen kertaan, varsinkin viikon tai parin ikäisen kohdalla.

Ehkä joku lukee nämä ja toimii toisin.

ap selkeästi tykkää vain näistä korvikkeen puoltovastauksista.Sanoisin että kuukauden sisällä on täysin korvikkeilla.Onnea ja menestystä,saatkin jatkossa viettää iltoja ja öitä arvauskeskuksessa sairastelevan lapsen kanssa.

[QUOTE="jaa";27920200]viikossa annoit periksi imetyksen suhteen?Muutama päivä synnäriltä kotiutumisen jälkeen?[/QUOTE]

En muista tarkkaa aikaa, sen takia siinä lukeekin 1-2 vkoa. Jatkoin sen jälkeen tietenkin pumppaamista, ihan jo senkin vuoksi ettei rintatulehdus tule.

Lisään tähän myös sen, että myöskään minun nännini eivät turvonneet niinkuin muilla äideillä. Niillä ei imetetty ikävä kyllä laisinkaan. Rintakumia kokeiltiin moneen otteeseen, mutta eihän se siinä hyvin pysynyt. Varsinkin kun piti samaan aikaan pitää rintakumista sekä mega tisseistä kiinni, ettei vauva tukehdu tissin alle......

Mun rinnat ei nähtävästi siis ole tarkoitettu imettämiseen. Asia olisi varmasti toisin, jos olisi pienet rinnat ja suuret nännit ja maitoa tulisi vaikka muille jakaa, mut kaikki eivät ole näin onnekkaita ikävä kyllä ja silloin korvike on ainoa vaihtoehto.

Meillä reilu 8kk joka ei juo pullosta joten lähikauppaa pidemmälle en hänestä pääse viekään. Olis mukava käydä jossain joskus ilman vauvaa, mutta hän myös nukkuu vähän ja huonosti eli silloinkaan en voi lähteä. Pidemmän päälle tämä alkaa olla todella raskasta eli suosittelen säännöllisesti tarjoamaan pullosta jos vauva sen huolii..

[QUOTE="vieras";27920269]Meillä reilu 8kk joka ei juo pullosta joten lähikauppaa pidemmälle en hänestä pääse viekään. Olis mukava käydä jossain joskus ilman vauvaa, mutta hän myös nukkuu vähän ja huonosti eli silloinkaan en voi lähteä. Pidemmän päälle tämä alkaa olla todella raskasta eli suosittelen säännöllisesti tarjoamaan pullosta jos vauva sen huolii..[/QUOTE]

Olen aivan eri mieltä. Pullon käyttöikä on kuitenkin aika lyhyt.

Ihan pienellä pullo turmelee helposti imetyksen, mahdollinen lisämaito kannattaa antaa hörppyyttämällä. Ja yli puolivuotias taas kannattaa opettaa mieluummin juomaan mukista.

[QUOTE="vieras";27920269]Meillä reilu 8kk joka ei juo pullosta joten lähikauppaa pidemmälle en hänestä pääse viekään. Olis mukava käydä jossain joskus ilman vauvaa, mutta hän myös nukkuu vähän ja huonosti eli silloinkaan en voi lähteä. Pidemmän päälle tämä alkaa olla todella raskasta eli suosittelen säännöllisesti tarjoamaan pullosta jos vauva sen huolii..[/QUOTE]

Eikä suostu yhtään hörppäämään mukista?

Omista lapsistani olen yli puolen vuoden iässä pystynyt hyvin olemaan erossa useampia tunteja ilman pulloja ja korvikkeita kun saivat tarvittaessa ruokaa kiinteiden ja veden muodossa. 9kk iässä onnistuivat yön yli-erotkin.

Yhteistyössä