2 viikkoinen vauva

Miten syö? Miten yöt? Masuvaivaa? Onko jekovitit aloitettu? Imetätkö vai syökö korviketta? :)

Täällä 2viikkoa1pv ikää, syö noin 3-4h välein aika tarkalleen. Illalla tankkaa kauemmin ku yleensä rinnalla kerralla noin 20min. Illalla tankkaa ehkä 30min. Imetän. Mietin antaisinko pullosta korviketta kerran päivässä ettei ala pulloa hylkiin. :)

Yöllä syö 1-2krt.
 
dsf
Anna vaan korviketta, kokeile aamupäivän aikaan, ettet joudu yöllä valvomaan ja pienikin saa nukutuksi. Meillä 3 lasta joille kenellekään ei sopinut mikään muu kuin Semperin korvike. Siitä on ilmeisesti muutkin puhuneet että vatsa sietäisi parhaiten sitä.
 
  • Tykkää
Reactions: Lilianna26
"vieras"
Ei mullakaan tullut tuossa vaiheessa pumppaamalla mitään, piti vähän odottaa maidon tulon tasoittumista. Jossain kuukauden iässä kyllä annettiin korvikettakin, koska sit poika alkoi syömään jo niin suuria määriä että piti pumpata 2-3 krt että sai pullollisen.

1 viikon ikäisestä sai pulloa, lopetti sen syömisen seinään 3 kuukauden iässä, eli ei sen takia ehkä vaan kannata pulloa antaa... nyt ikää 6 kk ja edelleen inhoaa pulloa. Tissi vaan kelpaa.
 
  • Tykkää
Reactions: Lilianna26
"juu"
Mut ehkä haukutaan nyt, kun sanon näin, että jos haluat oikeasti, ettei ala hylkimään pulloa, niin anna vaan. Mutta se hylkimisen raja oli ainakin meidän muksulla hiuksen hieno. Ja lopulta kävikin niin, että kuukausi tolkulla sai opettaa takaisin pullolle, kun pääsi tissin makuun.
 
  • Tykkää
Reactions: Lilianna26
"vieras"
Meillä annettiin korviketta imetyksen rinnalla alusta saakka, että pysyi ote myös pulloon. Yritin alussa pumpata omaa maitoa, mutta ei siitä tullut mitään, mun rinnat vaan ei rintapumppua tottele. Sitten luovutin ja korviketta sai. NAN:sta tuli kamalat mahakivut, mutta Tuttelista ei mitään. Testaamalla saat selville, mikä merkki käy :)

Imetykseen ei tuo kerran päivässä-parissa annettu pullo vaikuta, minä imetin siitä huolimatta melkein 10kk, kunnes lopetin sen homman.
 
  • Tykkää
Reactions: Lilianna26
"vieras"
[QUOTE="vieras";27919371]Ei mullakaan tullut tuossa vaiheessa pumppaamalla mitään, piti vähän odottaa maidon tulon tasoittumista. Jossain kuukauden iässä kyllä annettiin korvikettakin, koska sit poika alkoi syömään jo niin suuria määriä että piti pumpata 2-3 krt että sai pullollisen.

1 viikon ikäisestä sai pulloa, lopetti sen syömisen seinään 3 kuukauden iässä, eli ei sen takia ehkä vaan kannata pulloa antaa... nyt ikää 6 kk ja edelleen inhoaa pulloa. Tissi vaan kelpaa.[/QUOTE]

Ja siis tarkoitin että ehkä kerran päivässä sai pulloa, muuten tissiä alusta saakka.
 
  • Tykkää
Reactions: Lilianna26
"vieras"
[QUOTE="what";27919389]miksi sen pitää osata imeä pullosta?[/QUOTE]

Siksi, että iskäkin voi sen tarvittaessa syöttää. Tai vaikka mummo/pappa/täti jne. Jos äidille tulee joku oma meno vauvan ekan vuoden aikana. Kuten aika monelle tulee :)
 
  • Tykkää
Reactions: Lilianna26
Nyt tuo täyttää huomenna jo 2kk mutta 2vko iässä oli täysimetyksellä (kuten yhäkin). Joskus 3-4vko iässä kokeiltiin tarjota pumpattua maitoa pullosta ja söi heti. Sittemmin on tähän mennessä saanut tuota äidinmaitoa pullosta neljään otteeseen kun on ollut isänsä hoivissa. Huomenna edessä viides kerta. :)

Lapsentahtisesti olen imetellyt enkä ole kellosta noita välejä katsonut. Tuskin kuitenkaan yli 4h imetysvälejä tuossa vaiheessa oli.
 
"henni"
Tosi hienoa kun sun oma maito riittää imetyksellä.
jos alat muuten vaan antaa korviketta, niin rintasi eivät tiedä tätä niiden ohi annettua maitoa, jolloin kysyntä ja tarjonta ei kohtaa jatkossa- ja joudut jatkossa tekemään enemmän töitä jotta maidon tulo taas lisääntyisi.
Ennemmin stimuloi rintojasi imetyksellä/pumppauksella ylimääräistä, jotta saisit omaa maitoa pulloon, jos pullolle haluat opettaa.
 
"vieras"
Mua ainakin harmitti kovin kun lopetti pullon syömisen seinään. Se tarkoittaa vaan sitä että enään en mene mihinkään 2 tuntia kauemmaksi aikaa, yleensä kyllä jo tunti riitti siihen että tuli pikkuiselle nälkäitku. Isä yritti pulloa, hörpyttää, pipetillä maitoa mutta ei kelvannut, tissi vain. Nyt tosiaan 6 kk ja koska soseita on alkanut menemään niin nyt voin olla sen pari tuntia ja hyvillä mielin, joskaan en vieläkään paljoa pidempään jos maitonälkä iskee. Niin, ja isä ei voi myöskään auttaa öissä koskaan, että saisi esim. yhden yön nukkua kokonaan ilman herätyksiä.
 
"vieras"
[QUOTE="Viima";27919425]Ok. Mut jos vauva syö 2-3tunnin välein niin eikö se riitä jumpassa käyntiin?[/QUOTE]

Entä jos tuleekin sitten nälkä kesken kaiken? Mitäs sitten? Ei ne vauvat kato kelloa.

Ja itse olin kyllä joskus pidempäänkin poissa kuin 2-3h, vauvan ollessa puolvuotias kävin jopa ystävien häissä, jolloin oli koko päivän ja puolet yöstäkin isovanhempien kanssa. Olispa ollut kiva laukata 50km:n päästä hääpaikalta 2-3h välein imettämässä... :D
 
  • Tykkää
Reactions: Lilianna26
Kyllä mä kerkesi omiin menoihin välillä vaikka vauva olikin pelkästään rintaruokinnalla. Eihän sitä edes kestä kuin 4-6kk ja sitten alkaa kiinteidenkin syönti... Ja ei se vauva koko ajan ole rinnassa kiinni vaan syö esim. 3-4h välein kunhan hieman kasvaa :) Eli mikään pakko ei ole pullolle opettaa.

Kävin kyllä lenkillä, kaupassa ym jonkin verran ilman vauvaa, mutta useimmissa menoissa vauva oli mukana.

Korvike ei ole hyväksi vauvan suolistolle, joten jos maitoa tulee itseltä, niin en turhaan noin pienelle antaisi korviketta. Itsekin aloin 4kk jälkeen antaa velliä, mutta siihen asti mentiin vaan äidinmaidolla.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Katylina
"kolmen äiti"
Tyttäremme on jo kuukauden vanha mutta vastaan silti: syö 2-3 tunnin välein yötä päivää, olemme antaneet Nan:ia kerran päivässä pullosta yhdellä ruokakerralla juuri siksi ettei alkaisi pulloa hylkimään (veljistään toinen ei suostunut koskaan pulloa edes kokeilemaan ja se oli pari kertaa aika harmittava juttu)

Minä en yksinkertaisesti heru pumpulle ja käsinlypsyssä menee turhan kauan aikaa joten päädyimme korvikkeeseen ihan suosiolla.

D-vitamiini on meillä Gefilus+D3 vitamiini, ei ole aiheuttanut masuvaivoja.
 
"vieras"
Kyllä mä kerkesi omiin menoihin välillä vaikka vauva olikin pelkästään rintaruokinnalla. Eihän sitä edes kestä kuin 4-6kk ja sitten alkaa kiinteidenkin syönti... Ja ei se vauva koko ajan ole rinnassa kiinni vaan syö esim. 3-4h välein kunhan hieman kasvaa :) Eli mikään pakko ei ole pullolle opettaa.

Kävin kyllä lenkillä, kaupassa ym jonkin verran ilman vauvaa, mutta useimmissa menoissa vauva oli mukana.
No meillä kyllä imetys jatkui ihan samalla tavalla 4-6kk iässä, olisko pitänyt olla sitten 7-8kk vauvan lähettyvillä 2h välein? Miksi? Kun yhtä lailla se iskä voi syöttää pullolla.

Itse olisin tullut hulluksi, jos vauvan ruokinta olis ollut täysin musta kiinni. Esim. ristiäisten aikoihin minä stressasin niin paljon, ettei omaa maitoa vaan tullut ja korvikkeen avulla saatiin puolilta öin lapsi unille, kun sitä ennen oli huutanut koko päivän. Imetin ja imetin, mutta ei vaan tullut, kun en ollut itse syönyt juurikaan. Lisäksi ajoittain saattoi öisin haluta maitoa 1-2h välein, mies oli pelastava enkeli ja antoi välillä pullosta, jolloin itse sain nukkua pidempään.

En ymmärrä kyllä niitä, joita rassaa ne ihmiset, jotka joskus antaa lapsilleen korviketta pullosta. Miten se teiltä on pois, jos kaikilla ei koko elämä pysähdy vauvan tuloon?
 

Yhteistyössä