2-v ja oma huone

pat
Ollaan pohdittu 2-vuotiaan siirtämistä hiljalleen omaan huoneeseen. Toisaalta vaihtoehtona olisi myös siirtäminen isoveljen kanssa samaan huoneeseen. Eniten siirrossa mietityttää se kuinka yöt tulee sujumaan. Nykyisin herää yleensä kerran yöstä puolen yön jälkeen huutamaan kurkkusuorana, minkä jälkeen tassuttelee meidän väliin nukkumaan loppuyöksi. Ja nykyisin se tarkoittaa myös sitä, että minä vauvamahani kanssa saan valvoa loppuyön...

Aluksi varmaan on helpointa, että siirrettäisiin lapsen tavarat sinne omaan huoneeseen. Lisäksi pohdittiin sitäkin, että haettaisiin vintiltä toinen jatkettava sänky lapsen huoneeseen ja toinen jatkettava sänky jäisi edelleen meidän huoneeseen. Nyt kuitenkin alettiin miettiä sitä onko 2-v kuitenkin liian nuori nukkumaan yksin omassa huoneessa toisessa päässä taloa, sisarusten huoneiden vieressä.

Minkälaisia kokemuksia teillä toisilla on lapsen siirtämisestä yksin omaan huoneeseen? Viimeksi kun siirsimme noi isommat yhtä aikaa samaan huoneeseen nukkumaan, niin heidän huoneensa oli ihan meidän huoneen vieressä ja homma sujui kivuttamasti.
 
Me siirrettiin 12kk ikäinen omaan huoneeseen 2 viikkoa sitten koska yöt olivat niin rikkonaiset ja mulla LA ensi kuussa.

Eli ei varmasti 2v ole liian pieni :D

Meillä oli tuo huone hälle jo kalustettuna leikkihuoneeksi ja hän oli nukkunut siellä päikkärit noin 6 viikon ajan ennen, kuin lopullinen siirto tehtiin. Meillä on tästä siirrosta vain hyviä kokemuksia, sillä yöt/illat ovat rauhoittuneet huimasti, kun lapsi on oppinut nukkumaan ja jopa nukahtamaan yksin.
 
Meillä siirryttiin omaan huoneeseen n. 8kk iässä unikoulun yhteydessä.
Meillä nukkuminen meni niin huonoksi että saatiin lopulta ohjeet sairaalasta kotona toteutettavaa unikoulua varten ja yksi niistä ohjeista oli se, että nukkumiselle pitää saada rahallinen paikka, jossa lapsi ei häiritse vanhempien unta eikä vanhemmat lapsen unta.
Eli omaan sänkyyn vaan ja omaan huoneeseen ja meillä se muiden seikkojen ohella ainakin toimi. Heräilyt loppuivat ja hyvin nukkuu omassa huoneessa.
Meillä tosin on aika pieni kämppä, eli oma huone ei ole kovin kaukana, eli kuullen äänet heti.
Ja tuo nukahtaminen varsinkin helpottui, poika viedään omaan huoneeseen ja sinne nukahtaa muutaman minuutin tuhinan ja pyörimisen jälkeen.

Enkä minä ainakaan ole kokenut, että lapsi olisi ollut liian pieni nukkumaan yksin. Pienikin tarvitsee unirauhan ja parhaiten sen minun mielestä saa paikassa, jossa nukkumaanmenon jälkeen ei ole muuta "elämää".
 

Yhteistyössä