2 synttärit = 2 lahjaa?

• Viestiketjun aloittaja "aapee"
  • Ensimmäinen viesti
"aapee"
Ekaluokkalainen tyttöni sai kutsun, jossa juhlitaan koulukaverin ja hänen 5-v siskonsa synttäreitä. Pitääkö muistaa kumpiakin lahjalla? Siis kun ei olla sitä pikkusiskoa koskaan edes tavattu. Eikä tätä luokkakaveriakaan ennen tätä syksyä.

"Mie"
Minun tyttäreni on saanut muutamana vuotena kutsun oman kaverinsa synttäreille. Samaan aikaan juhlitaan myös tämän lapsen isosiskon synttäreitä. Meillä on ollut tapana ostaa sille kaverille joku kunnon lahja ja kaverin siskolle joku ihan pieni (tyyliin karkkiaski tms). Ja oma tyttöni on kuulema ollut AINOA, joka näin toimii. Kummallakin synttärisankarilla on omat vieraansa ja muut vieraat ovat tuoneet lahjan vain ja ainoastaan sille omalle kaverilleen.

Meillä on lapset 1v1kk ikäierolla, joten heidän synttäreitään tullaan juhlimaan tuplasynttäreinä niin pitkään, kuin he näin haluavat.

Mutta kyllä niissä yhteisissä lastenkutsuissa on tarkoituksena se, että isompi kutsuu omat kaverinsa ja pienempi omat ja joa nämä kutsutut haluavat tuoda lahjan sille omalle kaverilleen niin voivat tuoda, mutta MISÄÄN NIMESSÄ me emme odota edes karkkipussia sille toiselle sisarukselle. Ei siis tosiaankaan ns. kuulu mitään lahjoja sille toiselle tuoda :)

"määmää"
Minä taas ajattelen niin, että ne ketkä kutsussa mainitaan, niitä juhlistetaan :) Jos haluaa eritellä vieraat ja juhlat, niin laittaa erilliset kutsut, siis ettei niissä edes mainita sitä toista juhlittavaa...

Mutta mä ajattelen kuitenkin niin, että pieni muistaminen ei ole meiltä pois, vaan ilostuttaa kuitenkin saajaansa.

"aapee"
No, tässäkin oli nämä 2 kantaa.

Eli kyllä, joku pieni ja ei, vaan kummallakin on omat vieraat ja omat lahjat.

Emme mene konkkaan, jos ostamme ylimääräisen karkkipussin pikkusiskolle, mutta tytöllä on jo todella paljon
paikkoja, mihin kutsutaan. Tänä syksynä nämä synttärit ovat jo kuudennet synttärit (pari luokkakaveria, muuta kaveria (esim. pihapiiristä) ja pari entistä eskarikaveria (toiseen kouluun menneitä)) ja on ihan varmasti tulossa vielä ainakin 2 synttärit ennen joulua. Ja en osaa sanoa kutsuvatko kaikki luokan tytöt hänet eli sitten niitä olisi vielä jäljellä 7 potentiaalista ,lisäkutsua. ? Keväälle on tiedossa ainakin 3 kaverin synttärit.

Joten jos käytäntä on tämä, että viedään, ostan pienen muistamisen vietäväksi. Mutta jos ei, niin en koe pistoa jos en osta sitä karkkipussia.

"vieras"
[QUOTE="määmää";27303755]Minä taas ajattelen niin, että ne ketkä kutsussa mainitaan, niitä juhlistetaan :) Jos haluaa eritellä vieraat ja juhlat, niin laittaa erilliset kutsut, siis ettei niissä edes mainita sitä toista juhlittavaa...

Mutta mä ajattelen kuitenkin niin, että pieni muistaminen ei ole meiltä pois, vaan ilostuttaa kuitenkin saajaansa.[/QUOTE]

Näin minäkin ajattelen. Jos kutsussa on mainittu molemmat juhlijat, niin sitten pitää muistaa molempia. Itse laittaisin erikseen kutsut siten ettei esim. isosiskon kutsuissa mainita pikkusiskoa ja toisinpäin. Tämä jo ihan siksikin etten haluaisi lapsille tuotavan mitään pieniä "toisellekin jotain"- lahjoja, krääsää ja karkkia kun riittää ihan omastakin takaa. Toisaalta en edes järjestäisi sellaisia yhteissynttäreitä joissa vieraatkin eivät olisi yhteisiä kavereita ja sukulaisia. Kaverisynttärit järjestäisin molemmille erikseen, vaikka sitten peräkkäisinä päivinä. Olisi varmasti lapsillekin mukavampi.

"joku"
Hmm.

Itse en veisi. Rinnastan tilanteeseen, jossa olin 30 v synttäreillä, ja kaverini juhli jonkun mulle tuntemattoman myöskin 30-v täyttävän kanssa sitä. Olivat yhdessä vuokranneet juhlatilan ym. En vienyt sille tuntemattomalle mitään, eikä nähdäkseni vieneet muutkaan.

Jos toinen juhlittava ei ole myös lapsesi kaveri, niin ei lahjaa.

[QUOTE="vieras";27303874]Näin minäkin ajattelen. Jos kutsussa on mainittu molemmat juhlijat, niin sitten pitää muistaa molempia. Itse laittaisin erikseen kutsut siten ettei esim. isosiskon kutsuissa mainita pikkusiskoa ja toisinpäin. Tämä jo ihan siksikin etten haluaisi lapsille tuotavan mitään pieniä "toisellekin jotain"- lahjoja, krääsää ja karkkia kun riittää ihan omastakin takaa. Toisaalta en edes järjestäisi sellaisia yhteissynttäreitä joissa vieraatkin eivät olisi yhteisiä kavereita ja sukulaisia. Kaverisynttärit järjestäisin molemmille erikseen, vaikka sitten peräkkäisinä päivinä. Olisi varmasti lapsillekin mukavampi.[/QUOTE]

Miksi et soita vanhemmille ja kysy? Mulla on kaveri pitänyt pojilleen kimppasynttäreitä ja koska ollaan ystäviä keskenään niin olen vienyt molemmille lahjat.. mutta en todellakaan itse omakohtaisesti odottaisi molemmille lapsille lahjoja, jos kutsuttu on vain toisen kaveri.. kyllä kait se yleensä menee niin, että kenen kaveri on niin sille lahja.. :)

"aapee"
Mietin just jotain peliä yhteislahjana. Mutta lapseni ei ole koskaan käynyt kylässä heillä eikä tiedetä yhtään, mitä heillä jo on.

Kyseessä on kotona olevat kaverisynttärit ja lahjalinjani näihin on ollut että alle 10 e lahja. Kyselen vähän omaltani, mistä luokkakaveri tykkää ja ostan sen perusteella jotain tyyliin esim. Top Model-kirjasen, tai askartelukamaa, koulutarvikkeita tai pienen alle kympin Lego Friens-paketin.

Ja en tunne hyvin äitiään, olen ehkä yhden lauseen joskus vaihtanut. Joten koen että on vähän noloa, että kysyn että ostammeko lahjan tällä pikkusiskollekin.

Ei tarvi viedä lahjaa kuin kaverille. Ei kukaan voi odottaa saavansa lahjaa täysin vieraalta ihmiseltä eli meiltäkin lähtisi lahja vain sille kaverille.

Meillä on kaksi nuorinta syntyneet samana päivänä (3 v ikäeroa ). Ovat aiemmin viettäneet kaverisynttäreitä samaan aikaan. Kumpikin ovat antaneet kutsukortit kavereille, mutta en laittanut kutsuihin mainintaa, että on kaksois-synttärit.

"aapee"
Käytiin vastikään siskoni pojan kutsuilla, ja kutsussa oli mainittu että samalla juhlitaan pikkusiskonsa nimipäivää, joka oli kutsujen päivänä. Vietiin synttärisankarille 2 leffalippua ja nimpparisankarille1 lippu. Mutta nämä ovat siis kummatkin siskoni lapsia ja tuttuja meille.

Ensituntumani oli tässä, että vain sille, jonka kaveri on, viedään lahja. Mutta jos käytäntö on yksiselitteisesti toinen, niin vien kummallekin.

Yhteistyössä