2.synnytys - millä synnyttymään?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Uutta jännitettävää
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

Uutta jännitettävää

Vieras
Siis mietityttää sellainen asia, että millä sitä on tapana mennä synnyttämään, kun kyseessä on toinen synnytys? Eka kerralla mentiin omalla autolla. Matkaa synnärille reilut 60km. Eka synnytys kesti 5 h 25 min.
En ole neuvolassa muistanut vielä kysyä ja kun nyt tuli asia mieleen, niin aattelin kysäistä, että mites muilla?

No varmaan kysyjä tarkoittaa sitä, että toinen synnytyshän yleensä on nopeampi...
Sanotaan, että synnytyksen kesto puolittuu siitä edellisestä.
Alkuperäisellä tosiaan on ollut ensisynnytykseksi nopea ja matkaakin noin paljon. Eiköhän sinne kuitenkin omalla autolla voi mennä, mutta pitää varmaan lähteä aika nopeasti liikenteeseen, kun säännöllisiä supistuksia alkaa tulla.

Itsellä neljä synnytystä takana ja kaikista on menty omalla autolla n. 30km:n matka. Ei ole ollut mitään kiirettä, päinvastoin... Aina sinne on tullut lähdettyä turhan pian, kun se alkusenttien aukeaminen on ollut todella hidasta. Viimeisin meni kyllä 4cm:stä parkaisuun kahdessa tunnissa alun hidastelun jälkeen. Niissä suppareissa vaan sitten ei enää olisi autossa istuttukaan :-/ Välissä ei edes vessaan ehtinyt :-)

Sitä juuri tarkoitin, siksi laitoin tuon synnytyksen kestonkin tuohon kysymyksen yhteyteen. Minulla synnytys alkoi vesien menolla kotona n. klo 10 ja lapsi syntyi klo 15.30. Vesien menosta ovat siis laskeneet tuon synnytyksen keston. Eikö yleensä lasketa säännöllisten supistusten alkamisesta?

Sairaalassa olimme klo 11 tienoilla ja säännölliset supistukset (muistaakseni supistusväli oli silloin 3min.) alkoivat klo 12.

Mikähän siinä on, että tuntuu jotenkin niin nololta soittaa ambulanssia...

Itse olen kolme synnyttänyt eikä kolmas ollut nopeampi kuin toinen,päinvastoin. Omalla autolla varmaan pääset hyvin perille, kun lähdet matkaan kuitenkin ajoissa. 60 km ei kuitenkaan ole mahdoton matka kun ajattelee ihan pohjoisen äitejä joilla matkaa on yli 400 kilometriäkin.

Totuushan on, että synnytys todella harvoin tarvitsee lanssia. Että ihan joka kunnassa ei sitä edes tule jos sanoo synnyttämään menevänsä. Kyllä se yleinen mielipide taitaa olla, et sinne synnytykseen pitää tajuta lähteä senverran ajoissa et omalla autolla/taksilla ehtii. Todennäköisesti sinullakin synnytys kestää ainakin sen pari tuntia ja kyllä siinä ajassa 60km ajaa (tosin ei itse, mut kuskin kanssa). Tääl meillä missä matkaa 70km lähimpään sairaalaan on ohjeena et omalla autolla ja kuskin oltava valmiina lähtöön vaikka kesken työpäivän tai sitten huolehdittava muusta kyydistä, lanssin tilausta tulisi siis välttää ellei tosiaan ole henki kyseessä (lanssihan ei siis ole mikään pikataksi!)

Edelliseen kommentoisin, että ambulanssia ei "tilata". Hätäkeskus arvioi lähettääkö se kohteeseen ambulanssin vai ei. Vaikka osa ammattilaisista on synnytyksiä hoitanutkin ja meillä ensihoitajilla se kuuluu koulutukseenkin, kenttäoloissa ei tehdä sisätutkimuksia, joten ensihoitohenkilöstö pääasiassa kuljettaa synnyttämään ja tarvittaessa hoitaa kenttäsynnytyksen jos perille ei ehditä. On ollut tilanteita, joissa äiti on lähtenyt sairaalaan ambulanssilla ja isä omalla autolla ja vauva on syntynyt sairaalassa ennen kuin isä on ehtinyt paikalle, eli jos olisivat lähteneet omalla autolla olisi synnytys tapahtunut matkalla. Myös makuuasento on synnyttäjälle ehkä parempi. Kipulääkitystä ambulanssissa ei synnyttäjälle voida antaa. Parempihan se olisi omalla autolla mennä, mutta jos tarvitsee ambulanssia niin sitten vaan soittamaan. Ensihoitopalvelua kuormittavat nykyään juopot ja narkkarit, joten synnyttäjän ei todellakaan tarvitse tuntea huonoa omatuntoa jos kokee tarvitsevansa siirtoa ambulanssilla. Synnytys on iloinen ja positiivinen asia, toisin kuin muut sairaankuljetustehtävät! Ja jos omalla autolla lähtee ja tulee ponnistamisen tarvetta niin sitten vaan auto tien poskeen, iskä soittaa 112 ja ryhtyy auttamaan synnytyksessä ohjeiden mukaan kunnes ammattilaiset ehtivät paikalle! :) Mukavaa odotusta!

Anteeksi Ensihoitaja, yritin kirjoituksellani juuri viestittää sitä, että ambulanssia ei tilata kuten taksia. Ilmaisin vain tuon lopun jotenkin harhaanjohtavasti (väärin siis). Olen itse jonkinmoisen ensivastekoulutuksen saanut, en siis ole ensihoitaja tai ammattilainen, mutta tiedän miten kovasti ambulanssit ovat ylikuormitettuja ja minun henkilökohtainen mielipiteeni on, että koska synnytys lähes aina on ennakoitavissa niin kyyti synnytykseen tulisi olla jokin muu kuin lanssi. Mielestäni siis ei tulisi pitää ensisijaisena vaihtoehtoja lanssilla synnytykseen menoa vaan järjestellä itse asiat niin, että synnytykseen pääsee muutenkin. Lapsivedenmenosta lapsen syntymään annetaan ohjeeksi muistaakseni, että tunnissa pitäisi olla sairaalassa ammattilaisen käsissä. Monesti kuitenkin lapsivedenmenoa edeltää supistukset, joista moni osaa jo lähteä varsinkin pidemmältä matkaan.

Oma synnytykseni esikoisesta kesti vesienmenosta syntymään alle 4tuntia. Lähdin kuitenkin matkaan jo supistusten siinä vaiheessa kun tuntui, että jotain tapahtuu. Matkaa tuolloin oli 45km pientä asfalttitietä pitkin ja oli talvi. Tiesin myös, että pikkukunnassamme ei noin vain ambulanssia synnytykseen laiteta, koska lansseja oli tuolloin tasan yksi päivystämässä kahden kunnan alueella, minun säkällä se olis ollut viemässä potilasta sairaalaan juuri silloin. Tietysti olisi ollut sekin mahdollisuus, että toinen lanssi lähtee, mutta se olisi ollut hälytysvalmiudessa (vasta 20min sisällä lähtenyt hälytyksestä) ja matka siitä meille 10km ja sairaalaan... Ihan sama siis millä olisi mennyt, joten lähdin ajoissa.

Ystävälläni on neljä lasta joista kahdessa olen ollut mukana, matkaa oli synnytyssairaalaan myös 60km.
Kolmannen lapsen syntyessä, olimme 1h ennen lapsen syntymää sairaalan parkkipaikalla ja neljännestä kerkesimme yöllä juuri päivystyspolin ovesta sisälle, kun lapsivesi meni ja siitä 10min kuluttua pikkuinen syntyi.
Kolmannen lapsen nopeasta synnnytyksestä johtuen, oli autossani mukana 4 kohdalla kaikki mahdollinen synnytykseen tarpeellinen jos olisin joutunut kätilöksi matkalla sairaalaan, onneksi kerkesimme, sillä pakkasta oli -30. Tuon synnytyksen muistan vieläkin aivan selvästi, vaikka siitä onkin aikaa jo 11 vuotta, neiti syntyi joulupäivänä ja jo jouluaattona kävimme sairaalassa, mutta passittuvat ystäväni aamulla kotiin ja illalla meille sitten tuli hoppu.
Hassuinta ystäväni kohdalla oli se, ettei hänelle tullut ns. normaaleja supistuksia, joten hänen oli hyvin vaikea arvella, milloin tulisi lähteä köröttelemään sairaalaan, hän vain tunsi olonsa epämukavaksi, eikä missään asennossa ollut hyvä olla ja tiesi hän vain siitä synnytyksen käynnistyneen.

Ystäväni taitaa olla melkoinen syöksysynnyttäjä, mutta mahdollista on synnyttää myös nopeasti.

Ymmärrän kyllä ap:n huolen. Itsellä myös toinen tulossa ja synnärille matkaa n. 60km. Eka synnytys kesti 7,5h ja alkoi vesien menolla joten siksikin sitä jännittää että osaako lähteä ajoissa jos alkaakin tämä synnytys supistuksilla.

Mulla jo oli tuossa yhtenäkin päivänä supistuksia 5 min. välein ja 2h ajan mutta en lähtenyt sairaalaan ja turhaan olisinkin mennyt... Mietin vaan että tajuaakohan sen ihan varmasti että nää on nyt niitä supistuksia..? Kuitenkin koitan luottaa siihen että ehtii esim. tunnin pohtimaan lähteäkö vai ei ja sitten alle tunnissa kuitenkin pääsee perille niin tuskinpa se nyt alle kahdessa tunnissa kuitenkaan tulee.

Anoppi tuota ambulanssia touhottaa joka välissä että olisko sun parempi tilata vaan se ja mies tulis sitte perässä omalla autolla.. En kyllä ole sillä kannalla että ihan vaan varoiksi ambulanssilla pitäis lähteä kun eihän sitä voi tietää miten kauan synnytys kestää, vaikka useimmilla toinen onkin nopeampi. Kyllä yleensä ihmiset kerkiää omalla autolla:)

Yhden tutun synnytys kesti vesien menosta 30 min kunnes vauva oli maailmassa. Et onhan näitä ja parempi varautua etukäteen kuin eteisessä synnyttää. Toisen lapsen kohdalla on myös noi esikoisen hoitojärjestelyt tehtävä.

En tod. ole ajatellut ambulanssia taksina...
Asia vain mietityttää kovasti, kun jos sattuu vaikka niin, että lähtä tulee yöaikaan, niin miehen pitää lähteä viemään poikaa mummilaan. Mummila taas sijaitsee 25 km täsmälleen vastakkaiseen suuntaan kuin synnäri. Ehkä sen ajan onnistuis kärvistellä kotona, miestä oottaen. En tiiä, kun ei oo kokemusta.
Päiväsaikaan lapsenvahteja löytyy ehkä lähempääkin, joten se ei ole ongelma.

Meidän kunnassa ei vissiin oo mitenkään kiven takana nuo ambulanssikyydit, mutta täytyy kysyä asiaa neuvolasta, ihan vain kaiken varalta.

Ihme muuten, miten jotkut alkaa hirveesti vaahdota puolesta tai vastaan, vaikka minähän vaan kysyin kokemuksia...

Anteeksi ap. en tarkoittanut pahaa, toin vaan oman kantani esiin jotenkin hassuhkoon kysymyksesi asetteluun. Minusta tuntui hassulta vaihtoehdolta kutsua ambulanssia. Itse en pidä sitä vaihtoehtona, vaan viimeisenä pakkona. Asun itse "korvessa", mutta eipä ole tullut edes pieneen mieleeni lähteä synnyttämään ambulanssilla. Mutta ehkä minä en koe synnytystä hengelleni vaarallisena tilana, mitä varten olisi syytä kysyä ambulanssia. Ymmärrän toki, että todella vaikean tilanteen kohdalla soittaisin sen itsekin.

Pyydän todella anteeksi, jos jotenkin pahoitin mielesi ja toivon, että ehdit jolain muullakin sairaalaan, ettei tarvi hätääntyä.

PS: Eikö mummu voisi tulla teille öiksi kun h-hetkesi lähestyy? Silloin eskoista ei tarvitsisi raahata minnekään, ei tarvitsisi edes herättää ja pukea yöllä. Tai pyytää jotakuta tuttavaa tulla hakemaan esikoinen sairaaalalta tarvittaessa? Kyllä tutut ymmärtää miksi herätät yöllä ja vaikka matka on pitkä niin eiköhän sen joku suostuisi ajamaan. Meillä kummit ja mummit kyllä ajaa vaikka yön läpeensä, jos tarvii (meillä on onni, että heillä kaikilla on ajokortit ja autot)

Meilläkin on isovanhemmat luvanneet tulla meille vaikka keskellä yötä jos lähtö sillon tulee. Ei tarvii herättää esikoista eikä meidän ajella edestakasin. Tosin meillä ei tuo välimatka ole isovanhempien kanssa kuin 5km kun ap:llä oli 25....

Mä oon kerinny lukea netistä synnytystarinoita. Olen pari sellaista lukenut missä oli synnyttänyt autossa/ambulanssissa ja pari tapausta missä oli vielä kesken matkan ruvennut ponnistuttamaan, mutta kerinny sairaalaan!

Yhteistyössä