Anteeksi Ensihoitaja, yritin kirjoituksellani juuri viestittää sitä, että ambulanssia ei tilata kuten taksia. Ilmaisin vain tuon lopun jotenkin harhaanjohtavasti (väärin siis). Olen itse jonkinmoisen ensivastekoulutuksen saanut, en siis ole ensihoitaja tai ammattilainen, mutta tiedän miten kovasti ambulanssit ovat ylikuormitettuja ja minun henkilökohtainen mielipiteeni on, että koska synnytys lähes aina on ennakoitavissa niin kyyti synnytykseen tulisi olla jokin muu kuin lanssi. Mielestäni siis ei tulisi pitää ensisijaisena vaihtoehtoja lanssilla synnytykseen menoa vaan järjestellä itse asiat niin, että synnytykseen pääsee muutenkin. Lapsivedenmenosta lapsen syntymään annetaan ohjeeksi muistaakseni, että tunnissa pitäisi olla sairaalassa ammattilaisen käsissä. Monesti kuitenkin lapsivedenmenoa edeltää supistukset, joista moni osaa jo lähteä varsinkin pidemmältä matkaan.
Oma synnytykseni esikoisesta kesti vesienmenosta syntymään alle 4tuntia. Lähdin kuitenkin matkaan jo supistusten siinä vaiheessa kun tuntui, että jotain tapahtuu. Matkaa tuolloin oli 45km pientä asfalttitietä pitkin ja oli talvi. Tiesin myös, että pikkukunnassamme ei noin vain ambulanssia synnytykseen laiteta, koska lansseja oli tuolloin tasan yksi päivystämässä kahden kunnan alueella, minun säkällä se olis ollut viemässä potilasta sairaalaan juuri silloin. Tietysti olisi ollut sekin mahdollisuus, että toinen lanssi lähtee, mutta se olisi ollut hälytysvalmiudessa (vasta 20min sisällä lähtenyt hälytyksestä) ja matka siitä meille 10km ja sairaalaan... Ihan sama siis millä olisi mennyt, joten lähdin ajoissa.