2 lasta ja vauvan iltatankkaus. Surettaa. :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "riikkis"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

"riikkis"

Vieras
Miten saan yhtälön toimimaan: Vauva on 1kk vanha ja esikoinen 4,5-vuotta. Esikoinen tottunut olemaan ulkona liki päivittäin vielä iltaruuan jälkeen 17.00->

Nyt todella vaikeaksi ja ylitsepääsemättömäksi ongelmaksi arjessa on muodostunut vauvan tarve tankata illalla klo 17-18 lähtien, ja tankkausta kestää pari kolme tuntia. Viimeviikolla istuin leikkipuistossa ja imetin samalla kun esikoinen leikki ja potki palloa. Sain loppuviikosta rintatulehduksen, koska palellutin rintani. Nyt olen koittanut vaikka mitä ratkaisua ilman tuloksia. Olen yrittänyt saada iltatankkausta siirrettyä, mutta vauva vain itkee ja itkee, heti jos otan tissiltä pois, laitan vaunuun tai rintareppuun. Olen "pakottanut" esikoisen olemaan illat sisällä ja koittanut keksiä erilaisia yhteisiä leikkejä ja puuhia. Esikoinen on tilanteesta aivan murheissaan. Eilen rakensimme dubloilla, imetin samalla vauvaa. Kesken puuhan vauva sai kovan itkukohtauksen ja hyssyttelin häntä kantamalla huoneesta toiseen kunnes taas usean minuutin jälkeen rauhoittui vihdoin rinnalle. Menin esikoisen huoneen ovelle ja näky oli sydäntäsärkevä. Esikoinen istui lattialla ja itki hiljaa kämmeniään vasten aivan lohdutonta itkua. Menin viereen lohduttamaan. Esikoinen kapusi syliin vauvan viereen ja nyyhkytti. Kysyi miksi kaiken piti muuttua nyt ja miten paha mieli on kun ei pääse enää iltaisin ulos vauvan takia. Kysyi, miksi vauva on nyt tärkeämpi kuin hän ja ne asiat mitä me silloin ennen vauvaa aina yhdessä teimme.

Illalla kun luin esikoiselle satua, hän keskeytti lukemisen ja sanoi: äiti, minun maailman tärkein toiveeni olisi se, että huomenna kaikki olisi kuin ennen.

Olen jotenkin aivan tuskainen tilanteesta. Pitääkö minun vain saada esikoinen ymmärtämään, että iltaulkoilut eivät onnistu nyt vai laittaa itkevä vauva vaunuihin ulkoilun ajaksi. On kamalaa pitää esikoinen sisällä koko ilta iltaruuan jälkeen, vaikka ulkona paistaa kaunis syysaurinko ja olisi puuhaa vaikka millä mitalla...kaverit ja muut kiipeilee puissa ja me istutaan lattialla ja leikitään legoilla.

Miksi lapsi ei voi ulkoilla itsekseen illalla pientä hetkeä jos vahdit häntä ikkunasta

Itsekin annoin tuon ikäisen aikanaan ulkoilla itsekseen pieniä hetkiä

[QUOTE="ihmettelen";28974904]Miksi lapsi ei voi ulkoilla itsekseen illalla pientä hetkeä jos vahdit häntä ikkunasta

Itsekin annoin tuon ikäisen aikanaan ulkoilla itsekseen pieniä hetkiä[/QUOTE]

Asumme kerrostalossa. Ikkunat ovat kadulle päin, ei pihaan päin, missä on leikkikenttä ja pallokenttä. En saa sisältä mitään näköyhteyttä lapseen. Ulos on saanut nyt kesän aikana mennä edeltä yksin ja minä perässä, mutta kyse ollut minuuteista. Pysynyt pihassa kiltisti, mutta en päästä vielä 4 vuotiasta pidemmäksi aikaa ulos jos en ole paikalla ja näköyhteyttä ei ole.

Olemme harkinneet jopa muuttoa tämän tilanteemme takia.

[QUOTE="Vieras";28974914]Missä lasten isä on? Mikset pumppaa maitoa ja anna pullosta? Pihalla siis.[/QUOTE]

Lasten isä on töissä. Olen miettinyt tuota pulloakin. Esikoinen oli rinta-pullo ruokittu. Imetin 8kk, mutta sai pullosta joka ilta lisäksi maitoa. Olen kyllä ymmärtänyt, että oli harvinaisuus ja usein pullon ja imetyksen yhdistäminen ei onnistu. Onnistuisiko sitten tälle toisellekin..? Haluaisin imettää kyllä, mutta tämä iltaulkoilu on nyt semmoinen päänvaiva, että olen miettinyt pulloon siirtymistäkin. Surettaa niin esikoisen tilianne.

Onpa harmillinen tilanne. Tuo pahin tankkausvaihe menee onneksi nopeasti ohi, mutta sekin voi tuntua esikoisesta pitkältä ajalta. Onko lasten isä maisemissa? Jos on niin iltaulkoilut ehdottomasti hänen kontolleen tuoksi ajaksi.

Kun on selkeästi väliaikaisesta tilanteesta kyse niin olisiko mahdollista pyytää apua vaikka isovanhemmilta tai oisko esikoisella lähistöllä sellasta kaveria, jonka kanssa voisi yhdessä leikkiä (jos siis kaverin vanhemmista joku olisi halukas jonkun aikaa vahtimaan ulkoleikkejä?). Jos olet ihan varma, ettei vauva rauhoitu vaunuihin niin onhan se ulkoilu tuskaista teille kaikille. Mieluummin sitten jättäisin hetkeksi iltaulkoilut pois ja koittaisin keksiä jotain tekemistä sisällä (hätätilassa vaikka lastenohjelmia). Iltatankkaus on kuitenkin todennäköisesti muutaman viikon kuluessa jo vähän helpottunut. Tsemppiä!

Tuota, 4,5-vuotias kyllä ymmärtää, jos kerrot, että vauva on juuri nyt vielä niin pieni, että tarvii ruokaa myös hänen ulkoiluaikaan. Vauva ei voi sille mitään, etkä kyllä sinäkään teidän tapauksessa. Mutta kerro esikoiselle ja näytä kalenterista, että miten vauva kasvaa, oppii olemaan syömättä niin usein ja kyllä ne iltaulkoilut tulee taas mukaan kuvioihin. Ja muista kertoa, että on tosi hienoa, että vauvalla on niin hieno isosisko/-veli.

Mä olen juuri tuossa tilanteessa käyttänyt myös pulloa apuna. Useampi lapsi on juonut pullosta tuollaisissa tilanteissa ja muuten olen imettänyt ja kaikki on sujunut tosi hyvin.

Tiedän miten lohdutonta se on, kun isompi jää vähemmälle huomiolle vauvan takia. Mutta minusta hyvä ratkaisu tässä olisi se pullo. Pumppaa maitoa pulloon ja syötä vauvalle ulkona, niin homma helpottuu. Ja jos onnistuu niin voittehan olla hieman vähemmän aikaa ulkona, mutta niin, ettei tarvitse luopua iltaulkoilusta kokonaan.

Meillä lasten isä siirtyi väliaikaisesti työtehtäviin, joissa ei ollut iltamenoja. Silloin harvoin kun oli, tilattiin mummo apuun. Esikoinen sai joka ilta 2 h laatuaikaa isän kanssa ulkona, siitä ei joustettu.

Imetysmaratoneja pidin minäkin leikkipuistoissa, tosin aamupäivisin. Onneksi oli kevätvauva.

[QUOTE="vieras";28974970]Onpa harmillinen tilanne. Tuo pahin tankkausvaihe menee onneksi nopeasti ohi, mutta sekin voi tuntua esikoisesta pitkältä ajalta. Onko lasten isä maisemissa? Jos on niin iltaulkoilut ehdottomasti hänen kontolleen tuoksi ajaksi.

Kun on selkeästi väliaikaisesta tilanteesta kyse niin olisiko mahdollista pyytää apua vaikka isovanhemmilta tai oisko esikoisella lähistöllä sellasta kaveria, jonka kanssa voisi yhdessä leikkiä (jos siis kaverin vanhemmista joku olisi halukas jonkun aikaa vahtimaan ulkoleikkejä?). Jos olet ihan varma, ettei vauva rauhoitu vaunuihin niin onhan se ulkoilu tuskaista teille kaikille. Mieluummin sitten jättäisin hetkeksi iltaulkoilut pois ja koittaisin keksiä jotain tekemistä sisällä (hätätilassa vaikka lastenohjelmia). Iltatankkaus on kuitenkin todennäköisesti muutaman viikon kuluessa jo vähän helpottunut. Tsemppiä![/QUOTE]

Niin, on kyllä niin harmillinen tilanne. :( Naapurustossa asuu tuttuja lapsia ja vanhempia. Muutamana iltana olemme sopineet, että esikoinen ulkoilee hetken ilman minua kavereiden ja heidän vanhempien kanssa. Tämä ei tietenkään ole päivittäin mahdollista kun perheillä on omat kuvionsa ja menonsa myös. Olemme nyt tosiaan olleet sisällä melki joka illan ja vaikka kuinka selitän tilannetta ja väliaikaisuutta esikoiselle, hän on silti kovin murheissaan ja surullinen. Yritän ehkä vielä sitä vaunuratkaisua huudosta huolimatta...ainakin joitain minuutteja. Kiitos tsempeistä! :)
Ja lasten isä tosiaan töissä. Viikonloppuisin on vetovastuussa esikoisesta enemmän.

Hyviä vastauksia ja vinkkejä tullut paljon! Kiitos! Voisin googletella tuota imetystakkia. En ole kuullutkaan aikaisemmin!

Toisena vaihtoehtona tosiaan tuo pullo iltaisin, mutta voisin nyt koittaa ensin metsästää tuota takkia. Imetys on minulle tärkeää, mutta myös esikoisen hyvinvointi ja se, että tietää olevansa edelleen korvaamattoman tärkeä ja hänelle tärkeät asiat myös.

Ja 4-vuotias kyllä ymmärtää vauvan tarpeet ja ruokailun tärkeyden, mutta ei sitä, että ne siivuuttavat hänelle tärkeitä asioita päivittäin arjestamme pois.

Isovanhempia ei ole samalla paikkakunnalla ja kavereillamme on omat perheet ja kaupassa käynnit hoidettavana. Kyläillään kyllä ahkerasti. :)

Kokeilisin pulloa. Toisaalta kyseessä on kuitenkin melko lyhytaikainen tilanne, eikä vauva varmaan kuukausitolkulla pidä maratoja. Itse imetin kantoliinassa ulkona pitkälle syksyyn samassa tilanteessa, siinä rinta ei ole niin alttiina kylmälle. Kokeile liinaa ja pulloa, ja ennenkaikkea puhu esikoisen kanssa siitä kuinka vauva kasvaa ja tarvitsee alkuun paljon maitoa jne jne. Kyllä tuon ikäinen ymmärtää kunhan saa sulatella kuulemaansa ja jutella asiasta.

Lypsät maidon pulloon ja juotat siitä ulkona :) Illalla taas sitten tissiä,ei maidontulokaan vähene sen takia..Entäs sitten tutti pullon päälle jos on tottunut tissillä roikkumaan..mietin jos tykkää lupsuttaa tissiä,niin saisi imeä tuttia kuitenkin?

Meillä samanikäiset lapset. Meidän vauva ei suostu ottamaan tissiä lainkaan alkuongelmien vuoksi. On kuitenkin täysin rintamaidolla, eli pumppaan maitoa 5-6x vuorokaudessa. Pumppaaminen ei kaikkilta onnistu, vaikka imetys onnistuisikin, mutta on kokeilemisen arvoista. Esikoisen kanssa onnistui yhdistelmä. Eli lähdetään koko perhe puistoon vauva vainuissa, useimmiten repussa tai sylissä ja pullo maitoa mukana.
Myös isompi saa joskus antaa vähän pulloa ja vauva otetaan leikkiin mukaan esim. "maistamaan" siskon "leipomia" herkkuja.

Minä aikanaan kannoin kuopusta kantoliinassa niin, että sai samalla syötyä rintaa.
Eli siis imetyspaita+ vauva pystyasennossa kantoliinassa.
Sitten vaan ilmojen viiletessä vedin (ison) takin päälle ja vauva jäi kokonaan takin sisälle " suojaan".

Muutat perheesi aikatauluja teille paremmin sopiviksi, jos isä on töissä iltaisin, että saatte sinne lisää ulkoilua paremmin sopivaan aikaan.

Minä olen meidän maratonsyöjän kanssa lukenut samalla kirjoja isommalle. Luettiin Eemelit, pepit ja monet ihan kuvattomat lastenkirjat. Tuo maratonsyöjä puolestaan oppi puhumaan ennätysaikaisin ja hänen sanavarastoaan on aina kehuttu joka paikassa.

[QUOTE="vieras";28975173]Muutat perheesi aikatauluja teille paremmin sopiviksi, jos isä on töissä iltaisin, että saatte sinne lisää ulkoilua paremmin sopivaan aikaan.

Minä olen meidän maratonsyöjän kanssa lukenut samalla kirjoja isommalle. Luettiin Eemelit, pepit ja monet ihan kuvattomat lastenkirjat. Tuo maratonsyöjä puolestaan oppi puhumaan ennätysaikaisin ja hänen sanavarastoaan on aina kehuttu joka paikassa.[/QUOTE]

Ainakin meillä lapsen kaverit käyvät tarhassa ja lapset ulkoilevat tuohon aikaan. Eli ulkoilusta luopuminen tuntuisi todella kurjalta.
Mahtava idea tuo liinassa imuttelu!!!

Alkuperäinen kirjoittaja ainokaisen äiti;28975117:
Käy kovasti sääliksi 4,5v lastasi. onneksi meillä vain yksi lapsi hän saa kaiken tarvitsemansa huomion osakseen.

On jokaisen oma asia, kuinka monta lasta hankkii. Mutta kun kerran pelin avasit, niin katsoessani kuinka kovasti lapseni toisiaan rakastavat, toisiaan auttavat ja tukevat ja ennen kaikkia toistensa kanssa leikkivät ja touhuavat, tunnen sääliä ainokaistasi kohtaan. Lapsesi ei tule koskaan tietämään mitä sisaruus tarkoittaa. Sen sijaan hänellä tulee olemaan vaikeuksia, koska myöhemmin huomaa, ettei olekaan tämän maailman napa, vaikka vanhempien käytöksestä niin on oppinut.

:D

Ulos voi mennä vielä esim klo 18-19 väliseksi ajaksi. Pikkukakkonen tulee klo 17-18, joten esikoinen katsomaan sitä imetyksen ajaksi. Oletan että on kotosalla teidän kanssa = ei tiukkoja aikatauluja.

Esikoinen protestoi myös selvästi pikkusisarustaan ja sen myötä tulleita muutoksia (tuo ulkoilu varmaan on vain sellainen minkä osaa nimetä). Ajan myötä tilanne ehkä helpottuu, tai sitten ei ja isosisarus alkaa inhoamaan pienempää. Imetysmaratonia yleensä kyllä menee viikoissa ohi. Lapset ovat yleensä sopeutuvaisia, teillä tuo esikoinen vain saanut olla ehkä vähän liian pitkään se ainokainen (enkä nyt tarkoita tai arvostele sitä miksi ette ole hankkineet pienemmällä ikäerolla lapsia, se ei ole tämän kirjoituksen pointti)

Yhteistyössä