2,5v päiväunet

Missä vaiheessa luovutatte jos lapsi ei nukahda unille? Minkä ikäiset teillä nukkuu vielä päivällä?

Meidän 2v5kk on pyöriny nyt tunnin sängyssä, höpöttää ja välillä huutelee laittamaan peittoa. Tunnin päästä pitää jo herättää kun on muskariin lähtö, joten alkaa turhauttamaan pikku hiljaa. Ilman uniakaan ei jaksa, neljän viiden aikaan on niin poikki et nukahtaa melkein pystyyn. :headwall:
 
meillä samanikäinen poika ja enää ei nukuta joka päivä. välillä olen "nukuttanut" puolitoista tuntia ja ei vaan uni tule... toisaalta ei hän sitten illallakaan kovin kiukkuinen ole,joten olen ajatellut et nukkuu jos nukkuu. välistä sitten saattaa nukkua päivällä monta tuntia. hankala vaihe kun tietää että unet olisi vielä paikallaan.
 
äiti73
HEI
meillä poika kohta 2 v, ja nukkuu hyvin päiväunet tarhassa (n. 1,5 - 2h), mutta kotona alkaa myös olemaan välillä vaikeata tuo nukutus! Jos nukahtaa niin koisii kyllä hyvin. Olen samaa mieltä siitä,että uni on tarpeellinen vielä, muttajos itse nukuttamiseen alkaa menemään aikaa jo parikin tuntia on se aika turhauttavaa! =)
 
Moro!
Samanikäinen poika meilläkin. Välillä hän ei nuku päikkäreitä ja välillä nukkuu. Ihan selkeästi olen hänen kohdallaan huomannut, jos on toiminnallinen aamupäivä (paljon ulkoilua, leikkiä toisten lasten kanssa) ruoka maittaa paremmin ja päikkäreille meno onnistuu parhaiten.(olen vielä hoitovapaalla)
Eilen houkuttelin hänet sänkyynsä kuuntelemaan lastenlaulucd:tä ja hän olikin sitä kuunnellessaan nukahtanut. Miina ja Manu satukasetit ovat meillä toimineet myös niin illalla kuin päivälläkin. Pakolla en ole nukuttanut, illalla sitten menee aikaisemmin nukkumaan (ja on kärttyisempi, jos ei ole päikkäreitä nukkunut)
 
Sama juttu meilläkin. 2,5 vuotias poika. Tarhassa nukkuu n. 1,5 h päikkärit, mutta illalla meneekin joskus vasta 22 maissa nukkumaan, tai siis sänkyyn laitetaan 21 maissa normaalisti, mutta nukahtaa vasta tunnin päästä. Kotona nukkuu yleensä päiväunet viikonloppuisin, joskus saattaa jättää väliin. Luetaan yhdessä sängyllä kirjaa koko perhe ja levätään, yleensä nukahtaa siihen, mutta jos ei niin on ainakin annettu mahdollisuus. En väkisin nukuta, omat hermot ei kestä sellaista.

Meillä oli jossain vaiheessa ennen joulua vaihe, ettei nukkunut oikeastaan päikkäreitä ollenkaa, ei tarhassa eikä kotona, mutta ovat onneksi tulleet takaisin.

Tsemppiä sinne! :hug:
 
Meillä myös 2,5v poika ja tähän asti nukkunut tosi hyvin päikkärit,joko nukahtanut itse sänkyyn tai sitten olen ollut vieressä ja nukahtanut 5-10 minuutissa. Nyt n.viikon ajan ei ole nukahtanut sitten millään,vaikka olisin vieressä,hilluu ja naureskelee vaan. Illalla on kiukkunen kun ampiainen jos ei päikkäreitä nuku. Ennen myös nukahti illalla tosi helposti kaheksan aikaan jos ei ollut nukkunut päiväunia mut nyt ei nukahda illallakaan millään vaikka olisi vieressä ja paijaisi. Uhmaikäkin on tullut joten voisiko johtua siitä? On myös ollut pitkään yskänen ja nuhanen,varmaan 3-4 viikkoa,muutaman päivän oli flunssa poissa mut tuli takasin. Maanantaiksi vasta sain ajan yksityiselle,jos vaikka on korvatulehdusta,ei valita että koskisi,ei ikinä ole valittanu korvia vaikka tulehdus olisi ollut,voihan johtua siitäkin että on sellasella levottomalla ja "ärsyttävällä" päällä,ei kyllä niinkään kiukuttele. Ruokaakin syö aika huonosti. Mitä mieltä olette pitääkö antaa periksi että jos ei nukahda niin sit ei kun kuitenkin vielä ton ikänen tarvii päiväunet?
 
Olen sitä mieltä, et jos lapsi vaan pärjää ilman unia, niin ikään ei tarvitse niin tuijottaa. Ja onhan selvä, että kodin ulkopuolella hoidossa olevat lapset tarvitsee unia varmasti enemmän kuin kotona olevat, joutuvat ehkä heräämään aiemmin ja päiväkin on ehkä rasittavampi kuin kotioloissa.

Mutta meillä unia tosiaan selkeästi tarvitaan, mutta... tänään onneksi nukahti "nopeasti", n 20 min meni mut heräsikin aamulla normaalia aiemmin. En kyl ala aamulla herättämään sen takia että päiväunet maistuis, mut aika turhauttavaa puuhaa on. Ja tuntuu kurjalta pitää lasta sängyssä jopa puolitoista tuntia unta odottamassa, vaikkei mitenkään vastaan laitakaan eikä itke, juttelee siellä ja laulelee.

Tsemppiä kaikille jotka painii saman ongelman kanssa, ehkä nuo muruset on pian jo niin isoja ettei unia enää tosiaan tarvita.
 
Olen sitä mieltä, et jos lapsi vaan pärjää ilman unia, niin ikään ei tarvitse niin tuijottaa. Ja onhan selvä, että kodin ulkopuolella hoidossa olevat lapset tarvitsee unia varmasti enemmän kuin kotona olevat, joutuvat ehkä heräämään aiemmin ja päiväkin on ehkä rasittavampi kuin kotioloissa.

Mutta meillä unia tosiaan selkeästi tarvitaan, mutta... tänään onneksi nukahti "nopeasti", n 20 min meni mut heräsikin aamulla normaalia aiemmin. En kyl ala aamulla herättämään sen takia että päiväunet maistuis, mut aika turhauttavaa puuhaa on. Ja tuntuu kurjalta pitää lasta sängyssä jopa puolitoista tuntia unta odottamassa, vaikkei mitenkään vastaan laitakaan eikä itke, juttelee siellä ja laulelee.

Tsemppiä kaikille jotka painii saman ongelman kanssa, ehkä nuo muruset on pian jo niin isoja ettei unia enää tosiaan tarvita.
 
mami30
Mulla 2 v 7 kk poika ja joka päivä (ainakin tähän asti; koputan puuta..) on nukkunut päikkärit. En voisi ajatellakkaan ettei nukkuisi eikä kyllä poika itsekään ole hangoitellut vastaan. Yleensä nukahtaa alle 10 minuutis päivällä, illalla vaihtelee koska saadaan nukkuun.. Nukkuu n. 1,5-2 h. Yleensä päikkäreiden heräämisen jälkeen valvoo 7-7,5 h.. Meillä aina ollu suunnitellusti myöhäinen rytmi omien töiden takia.
 
Meidän kuopus 2,5v nukkuu enää tosi harvoin päikkäreitä. Pärjää ilmankin, mutta joskus on kyllä tosi väsynyt illalla. Esikoinen lopetti päikkärit 3v ja keskimmäinen viralliset unet jo 1,5v. Yksilöllistä. En ole koskaan väkisin nukuttanut. Meillä on heti yöunet kärsineet, jos päikkärit on liian pitkät tai yleensäkin jos ne on nukuttu.

Yöunet nukutaan hyvin. :)
 
meillä tyttö joka tammikuussa täytti 4,nukkuu ainakin arkisin päikkärit.menee aamulla jo kuudex hoitoon ni nukkuu ihan mielellään ,ne kerrat kun ei oo nukku vaik olis menny myöh.hoitoon,niin kyllä huomaa ja sitä kiukuttelua ei jax kukkaan..... =) vkonloppuisin ei aina nuku,riippuu et mimmoseen aikaan aamul herää yms.
 
Moi!
Meillä poju 2v5kk:tta ja välillä nukutaan päikkärit ja sitten välillä taas ei..Viikossa nukkuu enää ehkä parit päikkärit,olen alkanut luovuttamaan niiden suhteen,koska aikaa nukahtamiseen meni tunti,joskus ylikin.Illalla menee kiltisti sitten 20-20.30 nukkumaan ilman päikkäreitä.Jos nukkuu päikkärit niin ilta venyy 22-22.30 asti,jolloin vasta saa unen päästä kiinni.
 
Meillä 2.5 v nukkuu lähes poikkeuksetta päikkärit;hoidossa vain 1,5 h mutta kotona 2-3h. Yö unet klo 20-6.30.
Kyllä minusta vielä tarvii päiväunia, hyväksi myös kehityksen kannalta. Tosin olen myös sitä mieltä että nukkumaan ei voi pakottaa. Joten kukin taaplaa luonteellaan.
 
Mulla on 2v4kk ikänen neiti, joka on kotihoidossa ja nukkuu päiväunet n. 13.30-15.30 joka päivä, kun ollaan kotona. Aina kuitenkin nukkuu sen tunnin verran autoillessa. Illalla mennään nukkumaan n.20 ja herätään n.7.
 
tarina
Meillä herätään aamulla 8.30-9.30 välillä. Aamupala ja ulos. Lämmin ruoka on sit n. klo 14-15 ja sen jälkeen päikkäreille. Yleensä näille unille nukahtaa helposti. Tunti maksimissaan päiväunia, muuten hilluu sitte illan. Illasta sitte kans käydään ulkona.
Jos kaikki menee nappiin, poika menee 21.30 sänkyyn ja yleensä nukkuu 22.15 mennessä.
Mut jos tosiaan nukkuu päivällä reilu tunnin se illan nukkumaanmeno on semmosta että tulee vähän väliä sängystä pois...
 
Meillä tyty viikolla hoidossa nukkuu päikkärit n.1,5h mutta viikonloppuisin kamala show tossa päikkäreille nukutuksessa. :whistle: Selkeesti tarttee niitä unia mutta ei millään nukahda. Ollaan kyllä ihan hiljattain huomattu kun ollaan "unikoulua" pidetty iltaisin että jos nukkumaanmeno viivästyy niin sitten tyty on liian väsynyt ja nukutus kestää toista tuntia!

Unikoulua alettiin pitää kun ei illat oli aina hankalia, en nukahtanut kuin kovan "nukutuksen" jälkeen ja lähempänä klo 22. Mies alkoi olla aivan kypsä siihen touhuun (erit. syksy yhtä h-tiä...), sitten alettiin opettaa nukahtamaan yksin ja aikaistettiin myös iltatouhuja. Toistaiseksi tuottanut tulosta: Tyty nukahtaa nopeammin (alta puolen tunnin) ja jopa klo 20.30-21! Riittää että mies seisoo huoneen ovella ja taluttaa tytyn takaisin sänkyyn jos yrittää tulla pois. Aamuisin sitten tyty herää klo 6 jälkeen, voi jopa nukkua yli puoli 7. Eli yöunien pituus on n.10h.

Nyt tosin tulee tuo kellojen siirto :kieh: ja se saattaa sotkea taas hyvin alkaneen jutun...
 

Yhteistyössä