2½ vai 3 vuotta ikäeroa sisaruksilla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kuumeinen vuosikkaan äiti :)
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kuumeinen vuosikkaan äiti :)

Vieras
3 vuoden ikäeroa suositellaan usein, mutta onko 2½ vuoden ja 3 vuoden ikäerolla oikeasti paljon eroa? Kuinka paljon isommaksi ja omitoimisemmaksi isosisarus puolessa vuodessa kehittyy?
Puoli vuotta on tietysti lyhyt aika aikuisen elämässä odottaa lupaa raskauden yrittämiseen, mutta vauvakuumetta pukkaa! ;) :)

Meillä on ikäeroa hiukan vaille 2 v 8 kk ja on tosi hyvä ikäero! Esikonen käveli itse, söi itse, oli kuiva, nukkui hyvin, viihtyi itsekseen, ei ollut pätkän vertaa mustasukkainen vauvasta ja osasi hienosti osallistua hoitoon hakemalla tavaroita jne. Elämä ei kuitenkaan vielä liian helppoa ollut että ei ihan nollaan tarvinnut laskeutua kun vauva syntyi.

Meillä 2½v. Osoittautui yllättävän vaikeaksi ikäeroksi, kun pienempi oli alle 2v. Sitten alkoi helpottamaan. Esikoiselle iski ankara uhmaaminen ja vauvalla oli samaan aikaan kunnon koliikki ja perään allergiaoireet. Oli meinaan äidin hermot aivan riekaleina mutta kyllä siitäkin ajasta jotenkin selvittiin. Nyt lapset ovat hyvinkin helpossa iässä, kun ovat 3v ja 5½v. Yhteiset leikit onnistuu ja viihtyvät jo pitkiäkin aikoja keskenään sulassa sovussa.

Meillä lapsilla ikäeroa 1v5kk, eli ihan suoraan en osaa kysymykseesi vastata... mutta sen voin sanoa, että varusteiden kierrättämisen kannalta olisi aika paljon kätevämpää, jos ikäero olisi lähempänä tasavuosia. Eli nyt on esikoisen vanhat toppapuvut sopivia kuopukselle keskikesällä yms.

Alkuperäinen kirjoittaja niii:
3vuotta piti tulla ja tulikin mutta vauva kuoli. ei elämää pysty suunnittelemaan valitettavasti.

Saman kokenut ja totean samaa, elämää ei voi suunnitella. Nyt näin kahden vuoden jälkeen tulin uudelleen raskaaksi ja toivon että nyt saisimme vauvan kotiin. Ikäero siis esikoisen ja tulevan kuopuksen välillä olisi 6 vuotta.

ei noita asioita noin vain suunnitella! mitä jos et tulekaan raskaaksi silloin kuin haluat, vaikka ensimmäinen raskaus alkoi mahdollisesti helposti, niin se ei takaa, että toinen alkaa.. voi tulla keskenmenoja tai vauva voi kuolla. nämä asiat sujuvat niin kuin ne on tarkoitettu, ei meillä ole asiaan paljonkaan asiaa puuttua.

Alkuperäinen kirjoittaja tykkään:
Meillä on ikäeroa hiukan vaille 2 v 8 kk ja on tosi hyvä ikäero! Esikonen käveli itse, söi itse, oli kuiva, nukkui hyvin, viihtyi itsekseen, ei ollut pätkän vertaa mustasukkainen vauvasta ja osasi hienosti osallistua hoitoon hakemalla tavaroita jne. Elämä ei kuitenkaan vielä liian helppoa ollut että ei ihan nollaan tarvinnut laskeutua kun vauva syntyi.

Kuulostaa mukavalta :) Joo jos ikäero iso voi varmaan tosiaan olla jo tottunut "pääsemään helpommalla"

Meillä ikäeroa lapsilla vain 1,5v ja itse olen kokenut tämän loistavaksi, vaikka ensin hirvitti. Esikoinen tottui tosi nopeaan uuteen perheenjäseneen, haluaa auttaa ja hoitaa. On siis tarpeeksi vanha ollakseen tarvittaessa iso ja reipas, mutta ei vielä ole uhmaiässä. Ja vaipaanvaihdot menee sarjatyönä. ;)

Ei kyllä suunniteltu tätä ikäeroa sillä meillä ei ole ollut lasten saanti ihan niin helppoa että ensimmäisestä kierrosta tärppäisi (ekaa saatiin odotella 3 v. ja toista tehtiin vuosi) Meillä on siis ikäeroa 2v7kk ja aika mukavasti mennyt. Pojat nyt 4v3kk ja 1v7kk.

Alkuperäinen kirjoittaja joo:
ei noita asioita noin vain suunnitella! mitä jos et tulekaan raskaaksi silloin kuin haluat, vaikka ensimmäinen raskaus alkoi mahdollisesti helposti, niin se ei takaa, että toinen alkaa.. voi tulla keskenmenoja tai vauva voi kuolla. nämä asiat sujuvat niin kuin ne on tarkoitettu, ei meillä ole asiaan paljonkaan asiaa puuttua.

Hienoa kun muistat valistaa! Eihän ap tuota muuten olisi tiennytkään!

Onneksi ei ole sinulta pois, mitä kukakin suunnittelee. Ja esim meillä tuo suunnitteleminen onnistui hyvinkin, vauvat on saatu alulle heti kun on haluttu.

Minä taas olen sitä mieltä, että sen näkee sitten edessään, miten homma kahden kanssa alkaa sujua. Meillä lapsilla ikäeroa 2v3kk ja alku oli kyllä aika kauhea. Esikoinen oli todella mustasukkainen kaikesta huomioinnista ja mukaan ottamista huolimatta, lisäksi oli pahimmassa uhmassa ja pakan täydensi kuopus, joka oireili refluksiaan. Puolen vuoden jälkeen alkoi helpottaa ja nyt kun lapset 4 ja 2, on jo varsin helppoa. Touhuavat ja leikkivät keskenään ja ovat kuin paita ja peppu. Mutta etukäteen ei voi tietää miten esikoinen sisaruksen syntymään reagoi, onko vauvalla jotakin vaivoja, miten nukkuu jne. Sen näkee sitten, joten en lähtisi sen suuremmin ikäeroa suunnittelemaan.

Meillä on esikoinen 2,5 vuotta tällä hetkellä ja pitää kyllä sanoa että olisin varmaan hätää kärsimässä mikäli meille nyt vauva tulisi. Uhma on ihan uskomaton eikä haluis ees kuvitella että tässä olis vauva vielä kuvioissa. Meillä lapsilla on vain vuosi ikäeroa jiten kuopuskin on jo vanhempi nyt :)

No meillä ihan suunniteltiin ikäeroksi 2,5-3 vuotta, ja kun ollaan niin perin hedelmällisiä niin 2,5-vuottahan sitä ikäeroa sitten tuli ;) On oikein hyvä, esikoinen osaa ja haluaa jo auttaa vauvanhoidossa mutta on kuitenkin vielä sillä tavalla pieni, että molempia on helppo leikittää yhtä aikaa.

Alkuperäinen kirjoittaja 1:
Alkuperäinen kirjoittaja joo:

Hienoa kun muistat valistaa! Eihän ap tuota muuten olisi tiennytkään!

Onneksi ei ole sinulta pois, mitä kukakin suunnittelee. Ja esim meillä tuo suunnitteleminen onnistui hyvinkin, vauvat on saatu alulle heti kun on haluttu.

Niinpä, miksi ihmeessä aina pitää tunkea näihin ketjuihin selostamaan kokemistaan ongelmista? Ihan niin kuin se olisi helposti raskautuvien ja terveitä lapsia saavien syy jotenkin, ettei jollain toisella mene niin mukavasti.

Meillä ikäeroa on 1v8kk ja oli juuri kiireistä alkuun kun esikoinen ei osannut vielä kaikkea niin omatoimisesti kuin esim. 2,5 -vuotiaana.
Söi jo itse ja oli päiväkuiva mutta kyllä siinä tuli kiireisiä tilanteita kun esikoinen huusi vessasta pyyhkimään ja oli imettämässä vauvaa. Isompi malttaa paremmin odottaa vuoroa.

Jos tässä kolmas tulee, tulee ikäeroa keskimmäiseen vähintään 2,5 vuotta. :)
Tosin nyt lapset ovat kuin paita ja peppu ja viihtyvät toisestensa seurassa ja leikkivät yhdessä. Toki tappelevat välillä mutta enimmäkseen heillä tuntuu olevan hauskaa.
Isomman ikäeron kurjempi puoli on tietysti se ettei ole samalla tavalla välttämättä seuraa toisistaan.

Meillä ikäero tuon kolme vuotta, eikä valittamista. Kuitenkaan en usko, että suurikaan ero tuohon 2,5 vuoden ikäeroon. Minusta nuo lasten kähinät, mustasukkaisuudet ja uhmat ovat niin yksilökohtaisia, että ne tulee jos ovat tullakseen, ikäero ei ole se määräävää asia vaan lapsen luonne.

Meillä lapsilla ikäeroa kaksi viikkoa vaille 3vuotta ja mun mielestä on hyvä ikäero. Isompi oli jo itsenäinen monissa asioissa joten toisen vauva-aika oli paljon helpompaa. Ja kyllä meidän esikoisessa ainakin se puoli vuotta vaikutti paljon, eli 2,5 vuotiaana oli ihan eri tasolla monessa asiassa kuin site 3 vuotiaana. Nyt ootan kolmatta ja ikäeroksi tulee 2v10kk.

Siitä oli myös tosi yllättynyt, kuinka paljon lapset nyt leikkii yhdessä (ovat 5,5v ja 2,5v). Sitä pelkäsin näet ettei niistä olis toisilleen kaveria isompana, mutta ainakin tällä hetkellä viihtyvät tosi hyvin yhdessä ja pitkiäkin aikoja leikkivat sovussa keskenään.

Ymmärrän kyllä että elämää ei voi suunnitella, raskautuminen ei välttämättä käy naps vaan, voi tulla keskenmenoja, vauva voi kuolla... vaikka mitä voi tapahtua.

Aloitukseni on vähän pilke silmäkulmassa kirjoitettu. Kai kaikki jonkin sortin elämänsuunnitelmia tekevät, ja tämä nyt on yksi sellainen - pohtia lasten sopivaa ikäeroa ja sitä koska alkaa yrittämään pikkukakkosta.

Itse olisin halunnut ikäeroksi noin 1v, mutta hoidot kun oli taas aloitettava niin nyt ikäeroksi tuleekin 2v. Musta sekin on jo aika iso ikäero eli noista vaihtoehdoista suosittelisin kyllä tuota 2,5v. Itselläni sisko jonka kanssa ikäeroa 1v 1kk ja tosi läheisiä ollaan edelleen.

Meillä oli esikoisen 1v 4kk kun toisen poika syntyi. Esikoinen otti vauvan hyvin vastaan.
Ja leikit alkoi sujua kun kuopuskin pääsi jaloilleen ja aina oli kaveri kenen kanssa leikkiä/pelata.

Yhteistyössä