[QUOTE="vieras";26057788]Joo, on tutkittu, mitään vikaa ei ole löytynyt.
Kiitos kokemuksestasi, ehkä siis syöttäminen ei ole niin paha juttu sitten, jos ei teilläkään ole haitannut menoa? Harmittaa vain, kun 2-vuotias pikkusisarus kyllä syö itse syöttämättä, jos sitten melkein 4-vuotiasta pitäisi syöttää. Lisäksi tosiaan tuntuu, että se passivoi lasta lisää, kun ei edes tarvitse itse yrittää.
Se 30 min aika on niin, että syötän pienintä, autan keskimmäistä hieman (syö kyllä muuten itse mutta sotkee välillä) ,syön itse samalla, ja samalla kauhon sitten esikoiselle sen minkä ehdin. Sillä lailla menee se 30 min meidän kaikkien syömiseen. En nyt osaa sanoa onko tuo pureminen/nieleminen hänellä erityisen hidasta. Ei hän ainakaan hotki, jotkut lapsethan melkein nielaisevat purematta, ja ovatkin nopeita. Tähän ei minusta tarvitsekaan ryhtyä, saahan sitä purra aikansa. Ehkä hän sitten pureekin keskimääräistä kauemmin, mutta se ei minusta ole mikään ongelma, vaan se, että suu on ihan tyhjä, ja hän vain istuu ja haaveilee, eikä tee elettäkään ottaakseen lusikalla lautaselta ruokaa, ennen kuin hänelle siitä ärähtää vihaisella äänellä. Nätillä äänellä sanottuna ei mitään vaikutusta.[/QUOTE]
Olisiko viisainta että äiti itse ruokailisi kaikkein ensimmäisenä, vatsa täyteen. Sitten alat ruokkiin ja syöttään lapsia. Itsepysyt rauhallisena vatsa täynnä nin lastenkin syöminen sujuu.
Lasta syötetään niin kauan kuin syömisen jalo taito opitaan. Ei haittaa vaikka nelivuotiasta syötää. vaikka sitten satukirja vieressä.