1v7kk, herää jo neljältä!

  • Viestiketjun aloittaja Väsynyt
  • Ensimmäinen viesti
Väsynyt
Mitä ihmettä minä keksin tuolle tyutölle? On alkanut heräämään toodella aikaisin. Tänään ennen neljää oli taas täydessä vauhdissa. Menin tytön huoneen lattialle itse nukkumaan, ja laitoin aina takaisin sänkyyn hänet. Nukahti joskus kuudelta.
Kohta loppuu voimat., kun itsellä niin katkonaisia yöt. Ei auta valvottaminen, eikä päiväunien säätö. Eilenkin nukkui kaksi tuntia päivällä, ja meni nukkumaan jälkeen kahdeksan. Silti herää neljältä!
Vedänkö ranteet auki, vai onko kellään mitään vinkkejä?
Pimennysverhokin on käytössä!
 
Kuulostaa NIIN tutulta, voimia :hug:
Meillä herätään joka aamu VIIMEISTÄÄN klo 05, yötkin menevät vaihtelevasti, mutta yleensä yhdellä heräämisellä selvitään. Poika on nyt 1v 5kk. Menee nukkumaan n. klo 21.30, ennen 21 kuitenkin että meille vanhemmille jäis ees tunti yhteistä aikaa :/

Silti herää aina, oli talvi tai kesä, yhtä aikaisin ja pimennysverhot ja kaikki temput on tehty.. Meidän lapsi on siis aamuvirkku luonnostaan ja kohta varmaan jo totun tähän. Mieskin lähtee 6 aikaan töihin joten meillä sitten oikeesti noustaan jo 5 aikoihin..

Voihan tää aamuvalvominen (on kyllä unien tarpeessa taas viimestään klo 9 aamulla) johtua vaan vilkkaasta luonteesta ja kaiken uuden oppimisesta, hampaista ym. mitkä kaikki yhtä aikaa haittaavaat yötä.. Et varmaan sitten murrosiässä meilläkin taas nukutaan :headwall:

Eli apua ei juuri tule täältä mutta vertaistukea sitäkin enemmän!
:heart:
 
Ai aamukukkujia on muillakin. Sama vika täällä 1v6kk herää viimeistään kuudelta, oli sitten arki tai viikonloppu. (Arkisin optimiherätysaika olis meillä seitsemältä). Viime yö oli taas semmoista vääntämistä ja kääntämistä ettei hyvä tosikaan. En oikein tiedä että mitä se siellä tekee kun jotain rutkuttaa mutta unessa on kuitenkin. Kääntyy sängyssä aina jotenkin poikittain ja sitten jää "jumiin".

Meillä menee onneksi nukkumaan jo viimeistään 20 aikaan, jää itselle vielä aikaa siinä illalla tehdä hommia ja viettää miehen kanssa "laatuaikaa" :kieh:

Musta tuntuu että yö on sitä lyhyempi ja levottomampi mitä enemmän on päivällä ollut virikkeitä?
 
Meillä poika melkein kaksi vee, heräili tässä viiden aikaan muutama viikko sitten, enkä saanut uudelleen nukkumaan. Viereen jos otin, alkoi kaamea leikki. Meillä ei auta ainakaan tuo myöhemmin nukkumaan meno. Poika menee nyt siis kasilta sänkyyn ja yleensä puol ysi on unessa. Herää kuitenkin päiväunilta jo kahdelta, joten on uninen silloin. Kerran tässä ei malttanut nukahtaa ja kello oli yli yhdeksän, heräsi aikasemmin kuin yleensä. Nykyään nukkuu jopa kuuteen- puoli seiskaan asti. Että jaksamisia vaan aamukukkijoiden kanssa =)
 
yellow75
Vertaistukea täältäkin!

Esikoinen oli samanlainen aamukukkuja. Niin ja mitä myöhemmin laittoi sänkyyn, sitä AIEMMIN heräsi aamulla. Alkoi helpottaa 2-v. kieppeillä, nyt 2,5-v. nukkuu aamuisin jo seitsemään, joskus jopa kahdeksaan. Pahimmillaan heräsi viideltä. Noh, kuopus on nyt 1-v ja herää VIIMEISTÄÄn viideltä, pahimmillaan jo kolmelta. Mutta sängystä otan pois vasta seitsemältä, siihen saakka leikkii, huutelee ja ottaa pikkutirsoja. - Kakkoset saavat huonompaa palvelua, kun vanhemmat ovat jo valmiiksi poikki, sorry!
 
yellow75
..niin joo, ap:lle ainut vähän tepsivä vinkki, jonka itse sain neuvolasta: palvelut minimiin yöaikaan. Yöllä nukutaan ja sillä selvä. Meillä tämä pienempi on viime viikot joka yö aikaistanut heräämistään. Oppi juuri seisomaan ja huuteli äitiä apuun, kun jalat väsyivät. Heti kun oppi menemään itsekin alas, lopetin avustuspalvelut, huikkaan vaan omasta sängystäni (pinnasänky metrin päässä), että ei hätää, nyt nukutaan. Ja kas vain, loppui se kolmelta herääminen! Viisi sentään on jo aamua, kai..
 
Väsynyt
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.05.2007 klo 12:49 yellow75 kirjoitti:
Vertaistukea täältäkin!

Esikoinen oli samanlainen aamukukkuja. Niin ja mitä myöhemmin laittoi sänkyyn, sitä AIEMMIN heräsi aamulla. Alkoi helpottaa 2-v. kieppeillä, nyt 2,5-v. nukkuu aamuisin jo seitsemään, joskus jopa kahdeksaan. Pahimmillaan heräsi viideltä. Noh, kuopus on nyt 1-v ja herää VIIMEISTÄÄn viideltä, pahimmillaan jo kolmelta. Mutta sängystä otan pois vasta seitsemältä, siihen saakka leikkii, huutelee ja ottaa pikkutirsoja. - Kakkoset saavat huonompaa palvelua, kun vanhemmat ovat jo valmiiksi poikki, sorry!
Kuulostaa lupaavalta! Sentään nukkuu heräilemättä tuonne aamuyön puolelle, se lohdutus on kuitenkin. Ja muuten on kiltti ja reipas lapsi. Äiti on vaan niinkuin rekan perässä raahautunut, varsinkin nyt, kun on vielä itse kipeä!
 
Väsynyt
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.05.2007 klo 12:53 yellow75 kirjoitti:
..niin joo, ap:lle ainut vähän tepsivä vinkki, jonka itse sain neuvolasta: palvelut minimiin yöaikaan. Yöllä nukutaan ja sillä selvä. Meillä tämä pienempi on viime viikot joka yö aikaistanut heräämistään. Oppi juuri seisomaan ja huuteli äitiä apuun, kun jalat väsyivät. Heti kun oppi menemään itsekin alas, lopetin avustuspalvelut, huikkaan vaan omasta sängystäni (pinnasänky metrin päässä), että ei hätää, nyt nukutaan. Ja kas vain, loppui se kolmelta herääminen! Viisi sentään on jo aamua, kai..
Paitsi meillä ei ole enää pinnistä. Sujuvasti sieltä itse tullaan, kun on tarpeelliseksi katsomansa aika nukuttu. Neljän viiden aikaan!
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.05.2007 klo 11:55 Väsynyt kirjoitti:
Ei auta valvottaminen! Eikä mikään. Luultavasti vedän sit ne ranteet auki.
Ei kannatakkaan valvottaa koska yliväsynyt lapsi nukkuu luultavasti vielä huonommin.
Meillä kans ollu jos jonkinmoista uniongelmaa meiän nyt 2v tytön kanssa,miten nukkuu päiväunia siis yhdet vai kahdet?jos nukkuu vielä kaksia,neuvoisin siirtymään yksiin.Myös tasainen joka päivä samanlaiset rytmit auttaa nukkumisessa.
Eli ruoat ja ulkoilut ja unet samoihin aikoihin joka päivä ja iltaisin samat rutiinit.
Meillä menee nyt suunnilleen näin päivät.
Aamulla herätään 6.30-7-30,syödään aamiainen.
Ulos lähdetään noin 9-9.30 ja siellä ollaan tunnista puoleentoista tuntiin.
Syömään tullaan n.10-11,riippuen monelta on aamupala syöty.
Päiväunet meillä nukuttava kahteen mennessä tai ilta menee hulinaksi,eli tyttö nukkumaan 12-13 väliin ja nukkuu 1-1,5h. Herätessään syö välipalan.
Sitten taas ulkoilu 1-1,5h(oon huomannut että mitä enempi ulkoillaan niin sitä paremmin tyty syö ja nukkuu.
Ruoka 16-17 aikaan ja sitten touhutaan kotosalla ja katsotaan pikkukakkosta.
Iltapala 19-19.30 aikaan,iltapesut(hamput ym.),yöpuku päälle,iltasatu ja suukit ja halit ja nukkumassa viimestään 20 aikaan,oon huomannut jos ei siihen mennes nukkumassa niin hulinaksi menee kun yliväsyy.
Vaihtelevasti nukkuu yöt,meillä ollu jonkinlaista yöjuoksua aina välillä mutta vanhempien sänkyyn ei päästetä vaan sitkeesti kannetaan omaan kommunikoimatta lapsen kanssa(ei puhuta ym mitään jos lapsi kömpii sängystään koska se vaan piristää lasta).
Eli noin 10-11h meillä nukutaan yössä ja se ihan riittävästi tämän ikäiselle.
Jotkut lapset on vaan aikasempia herämään ja mun mielestä sillon tärkeetä että se lapsi menee ajoissa nukkuu eikä valvoteta pidempien aamunukkumisten toivossa iltaa koska sillon lapsi vaan suotta väsynyt päivällä ja tulee helposti kierre.
Itse on vaan on totuteltava mennä nukkumaan ajoissa jos lapsi heräilee aikaisin että jaksaa sen kanssa.Jos jotain positiivistä haluaa asiasta etsiä niin se että kun on aikaset ja hyvät rytmit niin ei päiväkotiin siirtyminen niin hankalaa kun ei tarvi aamulla sitä kiukuttelevaa lasta väkisin herätellä.
Neljän aikaan herääminen minunkin mielestä liian aikasta mutta rytmit ja samat rutiinit päivittäin auttavat lasta nukkumaan paremmin,joten älä suotta valvota lasta,jos ei aamusin sen johdosta pidempään nuku,suotta kerää pieni univelkaa itselleen ja sitten taatusti rytmit pielessä.
 
Väsynyt
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.05.2007 klo 13:12 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.05.2007 klo 11:55 Väsynyt kirjoitti:
Ei auta valvottaminen! Eikä mikään. Luultavasti vedän sit ne ranteet auki.
Ei kannatakkaan valvottaa koska yliväsynyt lapsi nukkuu luultavasti vielä huonommin.
Meillä kans ollu jos jonkinmoista uniongelmaa meiän nyt 2v tytön kanssa,miten nukkuu päiväunia siis yhdet vai kahdet?jos nukkuu vielä kaksia,neuvoisin siirtymään yksiin.Myös tasainen joka päivä samanlaiset rytmit auttaa nukkumisessa.
Eli ruoat ja ulkoilut ja unet samoihin aikoihin joka päivä ja iltaisin samat rutiinit.
Meillä menee nyt suunnilleen näin päivät.
Aamulla herätään 6.30-7-30,syödään aamiainen.
Ulos lähdetään noin 9-9.30 ja siellä ollaan tunnista puoleentoista tuntiin.
Syömään tullaan n.10-11,riippuen monelta on aamupala syöty.
Päiväunet meillä nukuttava kahteen mennessä tai ilta menee hulinaksi,eli tyttö nukkumaan 12-13 väliin ja nukkuu 1-1,5h. Herätessään syö välipalan.
Sitten taas ulkoilu 1-1,5h(oon huomannut että mitä enempi ulkoillaan niin sitä paremmin tyty syö ja nukkuu.
Ruoka 16-17 aikaan ja sitten touhutaan kotosalla ja katsotaan pikkukakkosta.
Iltapala 19-19.30 aikaan,iltapesut(hamput ym.),yöpuku päälle,iltasatu ja suukit ja halit ja nukkumassa viimestään 20 aikaan,oon huomannut jos ei siihen mennes nukkumassa niin hulinaksi menee kun yliväsyy.
Vaihtelevasti nukkuu yöt,meillä ollu jonkinlaista yöjuoksua aina välillä mutta vanhempien sänkyyn ei päästetä vaan sitkeesti kannetaan omaan kommunikoimatta lapsen kanssa(ei puhuta ym mitään jos lapsi kömpii sängystään koska se vaan piristää lasta).
Eli noin 10-11h meillä nukutaan yössä ja se ihan riittävästi tämän ikäiselle.
Jotkut lapset on vaan aikasempia herämään ja mun mielestä sillon tärkeetä että se lapsi menee ajoissa nukkuu eikä valvoteta pidempien aamunukkumisten toivossa iltaa koska sillon lapsi vaan suotta väsynyt päivällä ja tulee helposti kierre.
Itse on vaan on totuteltava mennä nukkumaan ajoissa jos lapsi heräilee aikaisin että jaksaa sen kanssa.Jos jotain positiivistä haluaa asiasta etsiä niin se että kun on aikaset ja hyvät rytmit niin ei päiväkotiin siirtyminen niin hankalaa kun ei tarvi aamulla sitä kiukuttelevaa lasta väkisin herätellä.
Neljän aikaan herääminen minunkin mielestä liian aikasta mutta rytmit ja samat rutiinit päivittäin auttavat lasta nukkumaan paremmin,joten älä suotta valvota lasta,jos ei aamusin sen johdosta pidempään nuku,suotta kerää pieni univelkaa itselleen ja sitten taatusti rytmit pielessä.
Meillä on säännöllinen päivärytmi, lapsi on perhepäivähoidossa. Tässä mietityttää lähinnä se, kun hoitotätin kanssa on kättä väännetty päiväunien pituudesta.

Rytmi ennen aikaisia herätyksiä:

6.30-7.00 herätys
8.00hoitoon-aamupala
9.00 ulkoilua, kerhoa, tai mitä nyt tekevätkään
11.00 syönti
12.00 nukkumaan

ja tässä kohtaa käden vääntö!

Hoidossa nukkuu kolme tuntia, joskus ylikin!

15.00 välipala(mikä minusta liian myöhään, koska kotona syödään jo neljän jälkeen)
Ulkoilua,leikkiä yms.

19.00 Iltapuuro
19.30-20.00 Pesut, pusut ja nukkumaan.

Hoitajan mielestä saisi nukkua noin pitkät unet, mutta en tiedä itse onko tarvista, kun kerta herää sitten niin aikaisin! Vai mitäpä olette mieltä?

Joskus menee nukkumaan jo klo 19.00, jos on väsynyt.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.05.2007 klo 13:21 Väsynyt kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.05.2007 klo 13:12 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.05.2007 klo 11:55 Väsynyt kirjoitti:
Ei auta valvottaminen! Eikä mikään. Luultavasti vedän sit ne ranteet auki.
Ei kannatakkaan valvottaa koska yliväsynyt lapsi nukkuu luultavasti vielä huonommin.
Meillä kans ollu jos jonkinmoista uniongelmaa meiän nyt 2v tytön kanssa,miten nukkuu päiväunia siis yhdet vai kahdet?jos nukkuu vielä kaksia,neuvoisin siirtymään yksiin.Myös tasainen joka päivä samanlaiset rytmit auttaa nukkumisessa.
Eli ruoat ja ulkoilut ja unet samoihin aikoihin joka päivä ja iltaisin samat rutiinit.
Meillä menee nyt suunnilleen näin päivät.
Aamulla herätään 6.30-7-30,syödään aamiainen.
Ulos lähdetään noin 9-9.30 ja siellä ollaan tunnista puoleentoista tuntiin.
Syömään tullaan n.10-11,riippuen monelta on aamupala syöty.
Päiväunet meillä nukuttava kahteen mennessä tai ilta menee hulinaksi,eli tyttö nukkumaan 12-13 väliin ja nukkuu 1-1,5h. Herätessään syö välipalan.
Sitten taas ulkoilu 1-1,5h(oon huomannut että mitä enempi ulkoillaan niin sitä paremmin tyty syö ja nukkuu.
Ruoka 16-17 aikaan ja sitten touhutaan kotosalla ja katsotaan pikkukakkosta.
Iltapala 19-19.30 aikaan,iltapesut(hamput ym.),yöpuku päälle,iltasatu ja suukit ja halit ja nukkumassa viimestään 20 aikaan,oon huomannut jos ei siihen mennes nukkumassa niin hulinaksi menee kun yliväsyy.
Vaihtelevasti nukkuu yöt,meillä ollu jonkinlaista yöjuoksua aina välillä mutta vanhempien sänkyyn ei päästetä vaan sitkeesti kannetaan omaan kommunikoimatta lapsen kanssa(ei puhuta ym mitään jos lapsi kömpii sängystään koska se vaan piristää lasta).
Eli noin 10-11h meillä nukutaan yössä ja se ihan riittävästi tämän ikäiselle.
Jotkut lapset on vaan aikasempia herämään ja mun mielestä sillon tärkeetä että se lapsi menee ajoissa nukkuu eikä valvoteta pidempien aamunukkumisten toivossa iltaa koska sillon lapsi vaan suotta väsynyt päivällä ja tulee helposti kierre.
Itse on vaan on totuteltava mennä nukkumaan ajoissa jos lapsi heräilee aikaisin että jaksaa sen kanssa.Jos jotain positiivistä haluaa asiasta etsiä niin se että kun on aikaset ja hyvät rytmit niin ei päiväkotiin siirtyminen niin hankalaa kun ei tarvi aamulla sitä kiukuttelevaa lasta väkisin herätellä.
Neljän aikaan herääminen minunkin mielestä liian aikasta mutta rytmit ja samat rutiinit päivittäin auttavat lasta nukkumaan paremmin,joten älä suotta valvota lasta,jos ei aamusin sen johdosta pidempään nuku,suotta kerää pieni univelkaa itselleen ja sitten taatusti rytmit pielessä.
Meillä on säännöllinen päivärytmi, lapsi on perhepäivähoidossa. Tässä mietityttää lähinnä se, kun hoitotätin kanssa on kättä väännetty päiväunien pituudesta.

Rytmi ennen aikaisia herätyksiä:

6.30-7.00 herätys
8.00hoitoon-aamupala
9.00 ulkoilua, kerhoa, tai mitä nyt tekevätkään
11.00 syönti
12.00 nukkumaan

ja tässä kohtaa käden vääntö!

Hoidossa nukkuu kolme tuntia, joskus ylikin!

15.00 välipala(mikä minusta liian myöhään, koska kotona syödään jo neljän jälkeen)
Ulkoilua,leikkiä yms.

19.00 Iltapuuro
19.30-20.00 Pesut, pusut ja nukkumaan.

Hoitajan mielestä saisi nukkua noin pitkät unet, mutta en tiedä itse onko tarvista, kun kerta herää sitten niin aikaisin! Vai mitäpä olette mieltä?

Joskus menee nukkumaan jo klo 19.00, jos on väsynyt.
Ok.
Joo mun mielestä toi 3h päiväunia myös kuulostaa että on vähän liikaa.
Liekkö sitten pph yrittää päästä helpommalla kun antais nukkua noin pitkään.Mutta suahan tässä asiassa pitäisi myös kuunnella.Eli mun mielestä olis ihan hyvä kokeilla viikko kaksi lyhyemmillä päiväunilla,joskos sitten nukkuis aamulla pidempään.Voihan olla että sen takia nukkuu pikiä päiväunia kun on niin väsynyt herätessään jo neljältä aamulla.
Eli kokeilla kannattaa ainakin,voi hetken viedä ennenkuin uusi rytmi alkaa sujua.Ja jos ei ala sujua niin sitten ei ole kiinni päiväunien pituudesta vaan jostain muusta.
Siis näin mun mielestä.
 
pulliainen
jos koklaat lyhyempiä unia niin ole kärsivällinen.ei heti välttämättä auta.meillä myös aamukukkuja 1v 7kk..ollut aina .viime kesänä herättiin tosiaan viideltä.nyt sentään kuudelta.ei auta valvottamiset ei mikään.nyt sentään siis kuuteen asti nukutaan.

koittakaa jaksaa!!!
 

Yhteistyössä