19 lasta perheessä

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mulla on 10 vuotta ikäeroa mun siskon tytön kanssa ja mä hoidin varsinkin kesäsin siskonlikkaa pakosta, vasten omaa tahtoani useinkin, kun olin itse12-14. Olishan se ollut mukavaa nukkua puolille päivin, eikä herätä klo7 ja mennä sitten rannalle kavereiden kanssa. En mä silti ole katkera siskolleni ja osittain äidilleni, että jouduin tätä pikku pirpanaa kaitseaan. Opetti se ainakin vastuullisuutta ja lujitti meidän kahden keskinäistä suhdetta. Oltiin enemmänkin sisarukset kuin täti ja siskonlapsi. Myöhemmin kun sain oman lapsen, huomasin, että oli siitä suuri hyöty, että oli ennenkin joutunut "piikomaan".
 
Alkuperäinen kirjoittaja PsychoKiller:
Nii, juu olen edelleen katkera. Vanhemmilleni, en sisaruksilleni. Vanhempieni kanssa näistä asioista on puhuttu ja pääosin ovat kanssani samaa mieltä. Että väärin tekivät. Siinä nyt vaan ei ole mitää normaalia, että 6v kaitsee kotona 2v ja 1veetä, kun vanhemmat ja muut sisarukset on perunapellolla.

Et ollut liian hyökkäävä. Tämä vaan on mulle arka kohta.

Ps. Saahan poikasikin opetella kuorimaan perunoita ja se naispuolinen leikkaamaan nurmikon.

Tottakai saa, mutta nuista surupuolirooleista ku oli puhetta. jotenki ainaki itestä on tuntunu iihan luontevalta joskus lapsuudessa, että velipojat oi iskän kanssa pihahommissa ja me naiset tehtiin jotain kivaa sisällä (esim jouluna). Pojat oli luonnollisesti kiinnostuneempia "miesten töistä" ja naiset naisten. Mutta sain minäki rakennella omia juttuja siinä samalla ku isä rakensi taloa tai remontoi :) ja velipojat tekee mahottoman hyvää suklaapiirakkaa :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja täh:
Alkuperäinen kirjoittaja Nii:
Alkuperäinen kirjoittaja PsychoKiller:
Alkuperäinen kirjoittaja Nii:
Kenet niistä pienemmistä sisaruksista antaisit pois, pyyhkisit elämästäsi?

En ketään. Ei tässä siitä ollut kysymys.

Jos et tajunnut.

Jos olet katkera siitä että jouduit olemaan apuna kotona. Helpompaahan se ois varmasti ollu ainokaisena, ei ois tarvinu ketään hoitaa?

Jos se on fakta että oot isosta perheestä, tiedät varmasti että siellä vanhemmat tarvii apua isommilta. Joten elä sen kanssa, älä enää aikuisena levitä katreruuttas ympärille. Opi olemaan onnellinen siitä isosta sisarusparvesta joka sulla on! Vaikka minulla ei suurperhettä koskaan tule olemaan niin ihan varmasti oma 12v tyttö saa opetella pottujen kuorimisen ja poika leikata nurmikon.

ootko ihan terve? miksi ei saisi kertoa lapsuudestaan siinä kuin kuka tahansa?


no ainaki suurinpiirtein :)


 
Alkuperäinen kirjoittaja Nii:
Tottakai saa, mutta nuista surupuolirooleista ku oli puhetta. jotenki ainaki itestä on tuntunu iihan luontevalta joskus lapsuudessa, että velipojat oi iskän kanssa pihahommissa ja me naiset tehtiin jotain kivaa sisällä (esim jouluna). Pojat oli luonnollisesti kiinnostuneempia "miesten töistä" ja naiset naisten. Mutta sain minäki rakennella omia juttuja siinä samalla ku isä rakensi taloa tai remontoi :) ja velipojat tekee mahottoman hyvää suklaapiirakkaa :D

Joo, ymmärrän tämän. Siis itsekin olen ammatiltani lastenhoitaja.=) Mun lapsuuperheessä tämä oli vain äärimmilleen vietyä.

Muoks: Vanhempani ovat muuten tehneet valtavan karhunpalveluksen veljilleni. Ovat kahta lukuunottamatta ihan taidottomia kaikissa kotihommissa. Nämä kaksi poikkeusta ovat löytäneet niin ihanat naiset, että ovat opetelleet kotijutut ihan oma-alotteisesti. :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja Nii:
Alkuperäinen kirjoittaja PsychoKiller:
Nii, juu olen edelleen katkera. Vanhemmilleni, en sisaruksilleni. Vanhempieni kanssa näistä asioista on puhuttu ja pääosin ovat kanssani samaa mieltä. Että väärin tekivät. Siinä nyt vaan ei ole mitää normaalia, että 6v kaitsee kotona 2v ja 1veetä, kun vanhemmat ja muut sisarukset on perunapellolla.

Et ollut liian hyökkäävä. Tämä vaan on mulle arka kohta.

Ps. Saahan poikasikin opetella kuorimaan perunoita ja se naispuolinen leikkaamaan nurmikon.

Tottakai saa, mutta nuista surupuolirooleista ku oli puhetta. jotenki ainaki itestä on tuntunu iihan luontevalta joskus lapsuudessa, että velipojat oi iskän kanssa pihahommissa ja me naiset tehtiin jotain kivaa sisällä (esim jouluna). Pojat oli luonnollisesti kiinnostuneempia "miesten töistä" ja naiset naisten. Mutta sain minäki rakennella omia juttuja siinä samalla ku isä rakensi taloa tai remontoi :) ja velipojat tekee mahottoman hyvää suklaapiirakkaa :D

Totuus on kuitenkin että noista lastenhoitamisista ja ruoanlaittamisista ei kujkaan maksa mitään eikä niitä arvosteta tai pdietä työnä. siltikään rankempaa duunia ei ole.
Itse en ainakaan tästä syystä halua rohkaista lapsiani noihin töihin. vaan haluan tasa-arvoiset mahdollisuudet naisille saada kehittää itseään siinä mikä kiinnostaa, eikä piikoa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mulla on 10 vuotta ikäeroa mun siskon tytön kanssa ja mä hoidin varsinkin kesäsin siskonlikkaa pakosta, vasten omaa tahtoani useinkin, kun olin itse12-14. Olishan se ollut mukavaa nukkua puolille päivin, eikä herätä klo7 ja mennä sitten rannalle kavereiden kanssa. En mä silti ole katkera siskolleni ja osittain äidilleni, että jouduin tätä pikku pirpanaa kaitseaan. Opetti se ainakin vastuullisuutta ja lujitti meidän kahden keskinäistä suhdetta. Oltiin enemmänkin sisarukset kuin täti ja siskonlapsi. Myöhemmin kun sain oman lapsen, huomasin, että oli siitä suuri hyöty, että oli ennenkin joutunut "piikomaan".

Just näin. Tuskinpa moni teini mielellään sisaruksiaan kaitsee, mutta on kyllä ihan hyvä oppia että välillä joutuu tekemään ei niin kivojakin juttuja.

Meillä isommat pojat hoitaa kyllä kotihommia ihan kiitettävästi, kaitsevat siskojaan, leikkaavat ruohikkoa, tekevät ruokaa, tyhjentävät astianpesukonetta, kuokkivat kasvimaalla ja perunapellolla. Tuskin se noista kivaa on, pelaisivat mielummin 24/7 tai hengailisivat kavereiden kanssa, mutta pakkohan se on oppia että on se elämä muutakin kun aina kivaa.

 
Alkuperäinen kirjoittaja Björn:
En ymmärrä miksi joku haluaa enemmän kuin neljä lasta (pl. uusioperheet).

Miksi juuri neljä? Miten olet saanut juuri tämän lukumäärän?

(Aksu-ketjussa sulla oli niin hieno selitys siitä prosenttiluvusta, että haluan tietää vastauksen tähänkin.)

 
Alkuperäinen kirjoittaja ae:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mulla on 10 vuotta ikäeroa mun siskon tytön kanssa ja mä hoidin varsinkin kesäsin siskonlikkaa pakosta, vasten omaa tahtoani useinkin, kun olin itse12-14. Olishan se ollut mukavaa nukkua puolille päivin, eikä herätä klo7 ja mennä sitten rannalle kavereiden kanssa. En mä silti ole katkera siskolleni ja osittain äidilleni, että jouduin tätä pikku pirpanaa kaitseaan. Opetti se ainakin vastuullisuutta ja lujitti meidän kahden keskinäistä suhdetta. Oltiin enemmänkin sisarukset kuin täti ja siskonlapsi. Myöhemmin kun sain oman lapsen, huomasin, että oli siitä suuri hyöty, että oli ennenkin joutunut "piikomaan".

Just näin. Tuskinpa moni teini mielellään sisaruksiaan kaitsee, mutta on kyllä ihan hyvä oppia että välillä joutuu tekemään ei niin kivojakin juttuja.

Meillä isommat pojat hoitaa kyllä kotihommia ihan kiitettävästi, kaitsevat siskojaan, leikkaavat ruohikkoa, tekevät ruokaa, tyhjentävät astianpesukonetta, kuokkivat kasvimaalla ja perunapellolla. Tuskin se noista kivaa on, pelaisivat mielummin 24/7 tai hengailisivat kavereiden kanssa, mutta pakkohan se on oppia että on se elämä muutakin kun aina kivaa.

hmm, on eri asia hoitaa ja katsoa pikkusisarusten perään kun niitä on 1 tai 2.. siinä vaiheessa kun niitä on 10 niin olisko ihan hitusen eri juttu..
tai siinä vaiheessa kun vanhimpana (tai yhtenä niistä) sun hommiin kuuluu koulunkäynnin lisäksi pienempien sisarusten hoito, pyykinpesua (joka on kans vähän erilaista kuin1-3 lapsen perheessä..) ruuanlaitto ym.
ei mua oo haitannut se että olen joutunut osallistumaan kodinhoitoon tai vahtimaan 2 veljeäni.. mutta todella kovasti se olis ottanut päähän jos mun olis tarvinnut oma vapaa-aikani käyttää 7 sisaruksen hoitamiseen ja vahtimiseen koulutyön ja kodinhoidon ohella..
 
Alkuperäinen kirjoittaja ae:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mulla on 10 vuotta ikäeroa mun siskon tytön kanssa ja mä hoidin varsinkin kesäsin siskonlikkaa pakosta, vasten omaa tahtoani useinkin, kun olin itse12-14. Olishan se ollut mukavaa nukkua puolille päivin, eikä herätä klo7 ja mennä sitten rannalle kavereiden kanssa. En mä silti ole katkera siskolleni ja osittain äidilleni, että jouduin tätä pikku pirpanaa kaitseaan. Opetti se ainakin vastuullisuutta ja lujitti meidän kahden keskinäistä suhdetta. Oltiin enemmänkin sisarukset kuin täti ja siskonlapsi. Myöhemmin kun sain oman lapsen, huomasin, että oli siitä suuri hyöty, että oli ennenkin joutunut "piikomaan".

Just näin. Tuskinpa moni teini mielellään sisaruksiaan kaitsee, mutta on kyllä ihan hyvä oppia että välillä joutuu tekemään ei niin kivojakin juttuja.

Meillä isommat pojat hoitaa kyllä kotihommia ihan kiitettävästi, kaitsevat siskojaan, leikkaavat ruohikkoa, tekevät ruokaa, tyhjentävät astianpesukonetta, kuokkivat kasvimaalla ja perunapellolla. Tuskin se noista kivaa on, pelaisivat mielummin 24/7 tai hengailisivat kavereiden kanssa, mutta pakkohan se on oppia että on se elämä muutakin kun aina kivaa.

Väärin.
Eräs ystäväni hoiti viikonloppuisin välillä pukkusiskoaan ja sai tästä pientä palkkaa. Minusta se on ainoa oikea tapa. Ei kivaa, mutta oppii että työllä saa aikaseksi. Niin se opetus menee, eikä että elämän täytyy näyttää ikävältä.

Muut kotityöt taas toki kuuluvat koko perheelle, mutta lapsia tekevät vanhemmat, joten heidän vastuulla ovat pienet.PISTE!

 
Alkuperäinen kirjoittaja hivenenhullu:
Alkuperäinen kirjoittaja ae:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mulla on 10 vuotta ikäeroa mun siskon tytön kanssa ja mä hoidin varsinkin kesäsin siskonlikkaa pakosta, vasten omaa tahtoani useinkin, kun olin itse12-14. Olishan se ollut mukavaa nukkua puolille päivin, eikä herätä klo7 ja mennä sitten rannalle kavereiden kanssa. En mä silti ole katkera siskolleni ja osittain äidilleni, että jouduin tätä pikku pirpanaa kaitseaan. Opetti se ainakin vastuullisuutta ja lujitti meidän kahden keskinäistä suhdetta. Oltiin enemmänkin sisarukset kuin täti ja siskonlapsi. Myöhemmin kun sain oman lapsen, huomasin, että oli siitä suuri hyöty, että oli ennenkin joutunut "piikomaan".

Just näin. Tuskinpa moni teini mielellään sisaruksiaan kaitsee, mutta on kyllä ihan hyvä oppia että välillä joutuu tekemään ei niin kivojakin juttuja.

Meillä isommat pojat hoitaa kyllä kotihommia ihan kiitettävästi, kaitsevat siskojaan, leikkaavat ruohikkoa, tekevät ruokaa, tyhjentävät astianpesukonetta, kuokkivat kasvimaalla ja perunapellolla. Tuskin se noista kivaa on, pelaisivat mielummin 24/7 tai hengailisivat kavereiden kanssa, mutta pakkohan se on oppia että on se elämä muutakin kun aina kivaa.

hmm, on eri asia hoitaa ja katsoa pikkusisarusten perään kun niitä on 1 tai 2.. siinä vaiheessa kun niitä on 10 niin olisko ihan hitusen eri juttu..
tai siinä vaiheessa kun vanhimpana (tai yhtenä niistä) sun hommiin kuuluu koulunkäynnin lisäksi pienempien sisarusten hoito, pyykinpesua (joka on kans vähän erilaista kuin1-3 lapsen perheessä..) ruuanlaitto ym.
ei mua oo haitannut se että olen joutunut osallistumaan kodinhoitoon tai vahtimaan 2 veljeäni.. mutta todella kovasti se olis ottanut päähän jos mun olis tarvinnut oma vapaa-aikani käyttää 7 sisaruksen hoitamiseen ja vahtimiseen koulutyön ja kodinhoidon ohella..

Jeps, kyllä tuon ymmärrän että jos on kymmenen niin on eriasia. Tuossa vaan kun joku kommentoi että kyllä lasten pitää saada olla lapsia ja nuorten nuoria, tuli sellainen fiilis että nykyään lapsilta ei saisi vaatia mitään.
 
olen onnellinen että sain keskittyä lapsena kouluun ja harrastuksiin eikä tarvinnut paimentaa pakosta ketään. joskus luin nuorimmaislle, askartelin, mutta kaikki omasta aloitteesta ja päähänpistosta. koskaan ei pienintäkään vihjausta että jotain mun kuuluisi tehdä.

vaan kaikilla just samat työt ikäerosta riippumatta. eli tiskivuoro jossain vaiheessa.oman huoneen siivous.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ae:
Alkuperäinen kirjoittaja hivenenhullu:
Alkuperäinen kirjoittaja ae:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mulla on 10 vuotta ikäeroa mun siskon tytön kanssa ja mä hoidin varsinkin kesäsin siskonlikkaa pakosta, vasten omaa tahtoani useinkin, kun olin itse12-14. Olishan se ollut mukavaa nukkua puolille päivin, eikä herätä klo7 ja mennä sitten rannalle kavereiden kanssa. En mä silti ole katkera siskolleni ja osittain äidilleni, että jouduin tätä pikku pirpanaa kaitseaan. Opetti se ainakin vastuullisuutta ja lujitti meidän kahden keskinäistä suhdetta. Oltiin enemmänkin sisarukset kuin täti ja siskonlapsi. Myöhemmin kun sain oman lapsen, huomasin, että oli siitä suuri hyöty, että oli ennenkin joutunut "piikomaan".

Just näin. Tuskinpa moni teini mielellään sisaruksiaan kaitsee, mutta on kyllä ihan hyvä oppia että välillä joutuu tekemään ei niin kivojakin juttuja.

Meillä isommat pojat hoitaa kyllä kotihommia ihan kiitettävästi, kaitsevat siskojaan, leikkaavat ruohikkoa, tekevät ruokaa, tyhjentävät astianpesukonetta, kuokkivat kasvimaalla ja perunapellolla. Tuskin se noista kivaa on, pelaisivat mielummin 24/7 tai hengailisivat kavereiden kanssa, mutta pakkohan se on oppia että on se elämä muutakin kun aina kivaa.

hmm, on eri asia hoitaa ja katsoa pikkusisarusten perään kun niitä on 1 tai 2.. siinä vaiheessa kun niitä on 10 niin olisko ihan hitusen eri juttu..
tai siinä vaiheessa kun vanhimpana (tai yhtenä niistä) sun hommiin kuuluu koulunkäynnin lisäksi pienempien sisarusten hoito, pyykinpesua (joka on kans vähän erilaista kuin1-3 lapsen perheessä..) ruuanlaitto ym.
ei mua oo haitannut se että olen joutunut osallistumaan kodinhoitoon tai vahtimaan 2 veljeäni.. mutta todella kovasti se olis ottanut päähän jos mun olis tarvinnut oma vapaa-aikani käyttää 7 sisaruksen hoitamiseen ja vahtimiseen koulutyön ja kodinhoidon ohella..

Jeps, kyllä tuon ymmärrän että jos on kymmenen niin on eriasia. Tuossa vaan kun joku kommentoi että kyllä lasten pitää saada olla lapsia ja nuorten nuoria, tuli sellainen fiilis että nykyään lapsilta ei saisi vaatia mitään.

No siinä viestissähän ei sitä ajettu selvästikään takaa.
Vaan että lasten hoito kuuluu lasten tekijöille.
 
Alkuperäinen kirjoittaja PsychoKiller:
Alkuperäinen kirjoittaja Björn:
En ymmärrä miksi joku haluaa enemmän kuin neljä lasta (pl. uusioperheet).

Miksi juuri neljä? Miten olet saanut juuri tämän lukumäärän?

(Aksu-ketjussa sulla oli niin hieno selitys siitä prosenttiluvusta, että haluan tietää vastauksen tähänkin.)

Mä lähin taas purkamaan tätä vyyhtiä toisesta päästä, eli miksi ei 20, 19, 18, 17 jne kunnes neljän lapsen kohdalla negatiivisten ja positiivisten puolien summaksi tuli 0. eli =4 on ok.
 
Alkuperäinen kirjoittaja kasvatustieteet hakusessa...:
Alkuperäinen kirjoittaja ae:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mulla on 10 vuotta ikäeroa mun siskon tytön kanssa ja mä hoidin varsinkin kesäsin siskonlikkaa pakosta, vasten omaa tahtoani useinkin, kun olin itse12-14. Olishan se ollut mukavaa nukkua puolille päivin, eikä herätä klo7 ja mennä sitten rannalle kavereiden kanssa. En mä silti ole katkera siskolleni ja osittain äidilleni, että jouduin tätä pikku pirpanaa kaitseaan. Opetti se ainakin vastuullisuutta ja lujitti meidän kahden keskinäistä suhdetta. Oltiin enemmänkin sisarukset kuin täti ja siskonlapsi. Myöhemmin kun sain oman lapsen, huomasin, että oli siitä suuri hyöty, että oli ennenkin joutunut "piikomaan".

Just näin. Tuskinpa moni teini mielellään sisaruksiaan kaitsee, mutta on kyllä ihan hyvä oppia että välillä joutuu tekemään ei niin kivojakin juttuja.

Meillä isommat pojat hoitaa kyllä kotihommia ihan kiitettävästi, kaitsevat siskojaan, leikkaavat ruohikkoa, tekevät ruokaa, tyhjentävät astianpesukonetta, kuokkivat kasvimaalla ja perunapellolla. Tuskin se noista kivaa on, pelaisivat mielummin 24/7 tai hengailisivat kavereiden kanssa, mutta pakkohan se on oppia että on se elämä muutakin kun aina kivaa.

Väärin.
Eräs ystäväni hoiti viikonloppuisin välillä pukkusiskoaan ja sai tästä pientä palkkaa. Minusta se on ainoa oikea tapa. Ei kivaa, mutta oppii että työllä saa aikaseksi. Niin se opetus menee, eikä että elämän täytyy näyttää ikävältä.

Muut kotityöt taas toki kuuluvat koko perheelle, mutta lapsia tekevät vanhemmat, joten heidän vastuulla ovat pienet.PISTE!

No meillä ei kotitöistä makseta palkkaa, koska ne on tehtävä kuitenkin ja kuuluu jokaiselle. Samoin perheestä huolehtiminen, eli jos minä siivoan niin kyllä nuo isommat saa sen aikaa pienempiä kaitsea.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ae:
Alkuperäinen kirjoittaja hivenenhullu:
Alkuperäinen kirjoittaja ae:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mulla on 10 vuotta ikäeroa mun siskon tytön kanssa ja mä hoidin varsinkin kesäsin siskonlikkaa pakosta, vasten omaa tahtoani useinkin, kun olin itse12-14. Olishan se ollut mukavaa nukkua puolille päivin, eikä herätä klo7 ja mennä sitten rannalle kavereiden kanssa. En mä silti ole katkera siskolleni ja osittain äidilleni, että jouduin tätä pikku pirpanaa kaitseaan. Opetti se ainakin vastuullisuutta ja lujitti meidän kahden keskinäistä suhdetta. Oltiin enemmänkin sisarukset kuin täti ja siskonlapsi. Myöhemmin kun sain oman lapsen, huomasin, että oli siitä suuri hyöty, että oli ennenkin joutunut "piikomaan".

Just näin. Tuskinpa moni teini mielellään sisaruksiaan kaitsee, mutta on kyllä ihan hyvä oppia että välillä joutuu tekemään ei niin kivojakin juttuja.

Meillä isommat pojat hoitaa kyllä kotihommia ihan kiitettävästi, kaitsevat siskojaan, leikkaavat ruohikkoa, tekevät ruokaa, tyhjentävät astianpesukonetta, kuokkivat kasvimaalla ja perunapellolla. Tuskin se noista kivaa on, pelaisivat mielummin 24/7 tai hengailisivat kavereiden kanssa, mutta pakkohan se on oppia että on se elämä muutakin kun aina kivaa.

hmm, on eri asia hoitaa ja katsoa pikkusisarusten perään kun niitä on 1 tai 2.. siinä vaiheessa kun niitä on 10 niin olisko ihan hitusen eri juttu..
tai siinä vaiheessa kun vanhimpana (tai yhtenä niistä) sun hommiin kuuluu koulunkäynnin lisäksi pienempien sisarusten hoito, pyykinpesua (joka on kans vähän erilaista kuin1-3 lapsen perheessä..) ruuanlaitto ym.
ei mua oo haitannut se että olen joutunut osallistumaan kodinhoitoon tai vahtimaan 2 veljeäni.. mutta todella kovasti se olis ottanut päähän jos mun olis tarvinnut oma vapaa-aikani käyttää 7 sisaruksen hoitamiseen ja vahtimiseen koulutyön ja kodinhoidon ohella..

Jeps, kyllä tuon ymmärrän että jos on kymmenen niin on eriasia. Tuossa vaan kun joku kommentoi että kyllä lasten pitää saada olla lapsia ja nuorten nuoria, tuli sellainen fiilis että nykyään lapsilta ei saisi vaatia mitään.

No useinhan se menee niin että vanhemmat ovat väsyneitä silloin kun kaikki pieniä ja vanhin /vanhimmat joutuvat raataa koska vanhemmat eivät muuten jaksa. ja kun ne nuorimmat ovat siinä iässä missä isommat vahtivat koko ajan pienempiään ja laittoivat ruokaa jne. niin ne pienimmät ovatkin vielä pieniä, ja heille hyvitetään on varaa laittaa enemmän jne.

se on tosi epäreilua. vanhimpia lapsia kohtaan.
 
Minä muuten 15-vuotiaana, kun edes vähän tohdin kapinoida, sanoin että "en minä näitä lapsia ole tehnyt".

Tuli kolme kuukautta kotiarestia. (Ihan kuin olisin muutenkaan mihinkään koskaan päässyt. Jo tuolloin tuo kotiaresti huvitti juuri tuosta syystä.)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Björn:
Mä lähin taas purkamaan tätä vyyhtiä toisesta päästä, eli miksi ei 20, 19, 18, 17 jne kunnes neljän lapsen kohdalla negatiivisten ja positiivisten puolien summaksi tuli 0. eli =4 on ok.

Ok. (Olen muuten aikalailla samaa mieltä.)
 
Alkuperäinen kirjoittaja PsychoKiller:
Minä muuten 15-vuotiaana, kun edes vähän tohdin kapinoida, sanoin että "en minä näitä lapsia ole tehnyt".

Tuli kolme kuukautta kotiarestia. (Ihan kuin olisin muutenkaan mihinkään koskaan päässyt. Jo tuolloin tuo kotiaresti huvitti juuri tuosta syystä.)

:o :o :o
 
mitä pahaa on siinä, että isommat joutuu kaitsemaan pienempiä joskus???? Esim. kerran kuussa muutaman tunnin? Ja isossa perheessähän on monta kaitsijaa, ei vaan se yks iso ja muut pieniä. Se opettaa ottamaan vastuuta. Ja tietenkin kun ikää on riittävästi. Samanlailla kotityöt kuuluu kaikille, koska se on yhteinen koti, eikä hotelli.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ihmeissään:
mitä pahaa on siinä, että isommat joutuu kaitsemaan pienempiä joskus???? Esim. kerran kuussa muutaman tunnin? Ja isossa perheessähän on monta kaitsijaa, ei vaan se yks iso ja muut pieniä. Se opettaa ottamaan vastuuta. Ja tietenkin kun ikää on riittävästi. Samanlailla kotityöt kuuluu kaikille, koska se on yhteinen koti, eikä hotelli.

Kotityöt kuuluu kaikille, että kaikki esim. siivoavat yhdessä kodin, joka ainoa tekee jotain. iäst riippumatta.
Mutta ei ole oikein että pitää palkatta vahtia pienempiään.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ihmeissään:
mitä pahaa on siinä, että isommat joutuu kaitsemaan pienempiä joskus???? Esim. kerran kuussa muutaman tunnin? Ja isossa perheessähän on monta kaitsijaa, ei vaan se yks iso ja muut pieniä. Se opettaa ottamaan vastuuta. Ja tietenkin kun ikää on riittävästi. Samanlailla kotityöt kuuluu kaikille, koska se on yhteinen koti, eikä hotelli.

juurikin se että kun on niitä lapsia plajon niin se homma on myös suurempi.. ja varsinkin sitten niissä perheissä jossa se lankeaa tyttöjen tehtäväksi..
mitä jos lapsi katras menee näin tyttö, poika x8,tyttö, tyttö,poika
voiko joku väittää että sen vanhimman tytön osa ei olisi epäreilu ja työtaakka kohtuuton?
ja jos väittää niin miten kukaan täällä kehtaa valittaa kuinka rankkaa on hoitaa niitä omaa max 4 lastansa..
:snotty:
 
Alkuperäinen kirjoittaja ihmeissään:
Ja isossa perheessähän on monta kaitsijaa, ei vaan se yks iso ja muut pieniä.

Jaa. Ei meillä ainakaan ollut. Minä vanhimapana naispuolisena sain lastenvahtikunnian. Sitten kun muutin pois lapsuuskodistani, niin moisen kunnian sai minua 7 vuotta nuorempi sisko, vaikka siinä välissä oli kyllä poikiakin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja minusta:
Alkuperäinen kirjoittaja ihmeissään:
mitä pahaa on siinä, että isommat joutuu kaitsemaan pienempiä joskus???? Esim. kerran kuussa muutaman tunnin? Ja isossa perheessähän on monta kaitsijaa, ei vaan se yks iso ja muut pieniä. Se opettaa ottamaan vastuuta. Ja tietenkin kun ikää on riittävästi. Samanlailla kotityöt kuuluu kaikille, koska se on yhteinen koti, eikä hotelli.

Kotityöt kuuluu kaikille, että kaikki esim. siivoavat yhdessä kodin, joka ainoa tekee jotain. iäst riippumatta.
Mutta ei ole oikein että pitää palkatta vahtia pienempiään.

En käsitä että miksi omien sisarusten vahtimisesta pitäisi maksaa palkkaa, jos muuten kotitöistä ei makseta?
 

Yhteistyössä