.

Kyllä kouluikäisen täytyy ymmärtää ettei taluta pientä 2vuotiasta minnekään ilman aikuisten lupaa, jos ei tiedä niin on aikuisten tehtävä kertoa lapselle.
Kertoa, ei syytellä. Tahallaan kukaan ei kuitenkaan pahaa tehnyt.

hm
Alkuperäinen kirjoittaja Tosi on:
Ja myös sitä omaa kersaansa voi kometaa!
Vai onko kaikki aina tulevaisuudessakin "isompien" vika?
juu, kiva pitää jotain vapaata kasvatusta kun vika ei ole sitten itsessä tai omassa lapsessa vaan muiden lapsissa.

ja ei, oma ekalle menijä, kuopus, joka ei ole pienempien lasten kanssa leikkinyt, ei todellakaan ymmärtäisi, että esim. isokokoinen 2v tai hyvin kehittynyt 2v ei saisi lähteä 50 metrin päähän.

tai hänelle ei välttämättä tulisi edes mieleen moinen leikin tuoksinassa. ihan on lapsi, joka ei ole vielä vastuussa itsestäänkään, vaan on minun vastuulla täysin.

Ja ei ole mitenkään epänormaalia, että ekaluokkalaiset unohtuvat koulumatkalla leikkimään, ja 10 minuutin koulumatka kestää puoli tuntia tai tunnin.
ekaluokkalainen on lapsi. pieni lapsi. se voi tuntua lähes aikuiselta jos oma on 2v, mmutta sitä hän ei ole, eikä pysty vahtia toisten lapsia.

Tyttö ei lähdekään kotipihaltaan yksin tai pienempien mukaan, mutta luottaa vanhempiin ihmisiin. Kaksivuotiaan mielestä 7v on jo aika iso.

Ei ollut tän koululaisen "syytä", ei mielestäni tehnyt mitään "pahaa", itse olen vastuussa omasta lapsestani tietenkin. Kuitenkin mielestäni 7veen on hyvä tietää, ettei vieraita pienempiä lapsia saa viedä mukanansa. Käveli ne itse tai oli sitten esimerkiksi ulkona vaunuissa nukkumassa ;)

Keskustelemme rajoista tyttäreni kanssa mutta siihen en tarvinnut apua joten siksi en aiheesta tässä puhunut. Halusin kuulla nimenomaan miten isomman lapsen toimintaan kannattaisi reagoida jos ollenkaan sillä lapsi ei ole minulle tuttu eikä hänen vanhemmatkaan.

hm
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Muut voi mutta ninatt ei, jos oot yhtään lukenu hänen kirjoituksiaan niin tiedät että hänen mukaansa lasta ei saa komentaa/kieltää...
Miksi sitten muuten tämän tarinan isompaa on kieltämässä *ei saa viedä pikku evelyniä ilman lupaa*
niin. lasten kasvatukseen ei kuulunut kieltäminen tai komentaminen.
nyt kuitenkin kuuluu kun on toisten lasten kanssa tekemisissä.

kyllä täysin vika oman 2v, jos hänelle on sanottu että ei saa lähteä, hän ei lähde, jos ninatt:n kasvatus toimii.
2v ymmärtää puhetta aivan samalla tavalla kuin 7v. muistikin parempi, koska mielikuvitusta ei ole vielä yhtä paljon.

Alkuperäinen kirjoittaja hm:
juu, kiva pitää jotain vapaata kasvatusta kun vika ei ole sitten itsessä tai omassa lapsessa vaan muiden lapsissa.

ja ei, oma ekalle menijä, kuopus, joka ei ole pienempien lasten kanssa leikkinyt, ei todellakaan ymmärtäisi, että esim. isokokoinen 2v tai hyvin kehittynyt 2v ei saisi lähteä 50 metrin päähän.

tai hänelle ei välttämättä tulisi edes mieleen moinen leikin tuoksinassa. ihan on lapsi, joka ei ole vielä vastuussa itsestäänkään, vaan on minun vastuulla täysin.

Ja ei ole mitenkään epänormaalia, että ekaluokkalaiset unohtuvat koulumatkalla leikkimään, ja 10 minuutin koulumatka kestää puoli tuntia tai tunnin.
ekaluokkalainen on lapsi. pieni lapsi. se voi tuntua lähes aikuiselta jos oma on 2v, mmutta sitä hän ei ole, eikä pysty vahtia toisten lapsia.
Missä vaiheessa mä olen vaatinut 7v lasta vahtimaan mun lasta?

2v ymmärtää puhetta aivan samalla tavalla kuin 7v. muistikin parempi, koska mielikuvitusta ei ole vielä yhtä paljon.
Tuota en kyllä allekirjoittaisi...2 v ja 7 v ovat ihan eri tasolla ymmärryksen suhteen, ja sen suhteen mitä heiltä voi jo vaatia.

Muut voi mutta ninatt ei, jos oot yhtään lukenu hänen kirjoituksiaan niin tiedät että hänen mukaansa lasta ei saa komentaa/kieltää...
Miksi sitten muuten tämän tarinan isompaa on kieltämässä *ei saa viedä pikku evelyniä ilman lupaa*
niin. lasten kasvatukseen ei kuulunut kieltäminen tai komentaminen.
nyt kuitenkin kuuluu kun on toisten lasten kanssa tekemisissä.

kyllä täysin vika oman 2v, jos hänelle on sanottu että ei saa lähteä, hän ei lähde, jos ninatt:n kasvatus toimii.
En kieltänyt tai komentanut naapurin lasta. Kerroin. Annoin informaatiota. Pyysin. Aivan kuten teen oman lapseni kanssa. En kieltänyt viemästä lastani pihasta, en sättinyt tai torunut. Kunhan kerroin, että Evelyn on vasta 2-vuotias eikä saisi lähteä kotipihasta ilman äitiänsä. Tyttö ei vaikuttanut mitenkään siltä, että olisi harmistunut tai kokenut minun toruneen häntä. Puhuimme kuten kaksi ihmistä keskenänsä puhuvat. Vaikutti oikein mukavalta nuorelta neidiltä.

hm
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Tyttö ei lähdekään kotipihaltaan yksin tai pienempien mukaan, mutta luottaa vanhempiin ihmisiin. Kaksivuotiaan mielestä 7v on jo aika iso.

Ei ollut tän koululaisen "syytä", ei mielestäni tehnyt mitään "pahaa", itse olen vastuussa omasta lapsestani tietenkin. Kuitenkin mielestäni 7veen on hyvä tietää, ettei vieraita pienempiä lapsia saa viedä mukanansa. Käveli ne itse tai oli sitten esimerkiksi ulkona vaunuissa nukkumassa ;)

Keskustelemme rajoista tyttäreni kanssa mutta siihen en tarvinnut apua joten siksi en aiheesta tässä puhunut. Halusin kuulla nimenomaan miten isomman lapsen toimintaan kannattaisi reagoida jos ollenkaan sillä lapsi ei ole minulle tuttu eikä hänen vanhemmatkaan.
höpöhöpö. joku 7v on noin metrin mittainen, toinen on 135 cm.
eli joku 7v näyttää taaperolta, toinen näyttää lähes murkulta.

2v lapsesi ei todellakaan tiedä minkä ikäinen kukin on, eikä todennäköisesti edes tajua mitä tarkoittaa että joku on 7v.

hän on vain ollut tottelematon, kun on lähtenyt pihasta.
vai luetko kirjaa, etkä ole edes kertonut hänelle, että ei saa poistua? kun et omallesi kieltoja käytä?

Alkuperäinen kirjoittaja h:
Alkuperäinen kirjoittaja seli seli:
Lapsi oli kuitenkin tarpeeksi kaukana, että kadotit hänet.
Miten niin kadotin? Jos lapsi on eri huoneessa kuin sinä, niin onko lapsi kateissa?
Ulkona on hieman enemmän pinta-alaa hukata lapsi kuin sisällä.
Mutta eihän se mihinkään kadonnu? Tuossa ihan vieressä oli, kulman takana.
Mutta jos joku pedofiili olisi kaapannut tyttösi autoon, niin auto olisi aika noepasti vähän kauempanakin..
Joo tää onkin maailman todennäköisin skenaario :D:D:D:D:D LOL!!!!!!!!!!

vieras
Yhtäkkiä huomasin pihan olevan tyhjä ja lähdin kattelemaan minne hävisivät.

Näin sitten lapset läheisessä leikkipuistossa (eli n 50 m päässä meidän pihasta) Isompi, ehkä ekaluokkalainen tyttö, oli nostanut mun 2:veen keinuun ja antoi sille vauhtia.
Hei NinaTT,

oletko nyt varma että se isompi tyttö vei lapsesi sinne puistoon eikä tässä nyt käynnyt niin että oma lapsesi seurasi muita lapsia kun nämä sinne puistoon lähtivät?

Kannattaa sanoa lapselle ettei pihasta saa lähteä koskaan minnekään ilman äidin lupaa...

Oli sitten toinen houkutellut häntä tai lähti lapsi itsekseen niin huonostikin olisi voinnut tuossa käydä. Ja aika kauas kotipihasta 2v ehti ennenkuin ehdit reagoida hänen katoamiseensa...

Miten niin kadotin? Jos lapsi on eri huoneessa kuin sinä, niin onko lapsi kateissa?
Mutta jos joku pedofiili olisi kaapannut tyttösi autoon, niin auto olisi aika noepasti vähän kauempanakin..
Etkö ninaTT tiennyt että ne hullut pedarit kyttää siellä puskassa? On kytännyt teitä jo 2vuotta ja odottanut ja odottanut, että lapsi on kauempana 45 sekuntia!

höpöhöpö. joku 7v on noin metrin mittainen, toinen on 135 cm.
eli joku 7v näyttää taaperolta, toinen näyttää lähes murkulta.

2v lapsesi ei todellakaan tiedä minkä ikäinen kukin on, eikä todennäköisesti edes tajua mitä tarkoittaa että joku on 7v.

hän on vain ollut tottelematon, kun on lähtenyt pihasta.
vai luetko kirjaa, etkä ole edes kertonut hänelle, että ei saa poistua? kun et omallesi kieltoja käytä?
Häh? :D:D:D:D:D Kyllä mä sen tiedän, ettei tyttö tiedä minkäikäinen tuo 7v tyttö oli :D:D:D Jos olisi tietänyt, niin tuskin olisi lähtenyt tytön mukaan? 2v ei tuollaisia ymmärrä ja siksi minusta oli hyvä kertoa isommalle tytölle, ettei pienet saa pihasta lähteä = heitä ei saa ottaa mukaansa.

Hän ei ole ollut tottelematon sillä en ollut sanonut hänelle, ettei saa poistua pihasta. Siinä olet oikeassa; en ole kieltänyt pihasta lähtemistä. Hän ei lähde pihasta yksinänsä mihinkään ja minä olen valvomassa jos lähtisi seuraamaan jotain aikuista tai isompaa lasta puistoon tms. Tässä tilanteessa isompi lapsi kädestä pitäen talutti lapseni puistoon. Aika vaikea 2-vuotiaalle selittää, että luotathan vanhempiin ihmisiin ja tottelethan jos sitten seuraavassa hengenvedossa pitäisi sanoa, että älä luotakaan, älä tottelekaan, vaikka idea tuntuisi ihan hyvältä...?

Mielestäni 2v ei osaa nähdä pihan rajoja samalla tavalla kuin esimerkiksi neljävuotias. Tyttö saa olla tässä piha-alueella, mennä rakennuksien taaksekin jne, mutta mihin vetäisin sellaisen viivan josta voisin sanoa, että tuolla on vaaralllista, tällä puolella ei? Tämä systeemi on vallan toimiva eikä tyttö pihasta lähde niin kauan kun kukaan ei häntä pihasta vie. Jos joku selvästi vanhempi (mukava ja kiltti) lapsi tai aikuinen ottaa kädestä kiinni ja vie niin silloin saattaa lähteä. En tunne yhtäkään juuri 2v täyttänyttä joka ei tuollaisessa tilanteessa menisi mukana.

No eipä olis nykypäivänä kovin tavatonta. Mutta naura jos moinen naurattaa...

Alkuperäinen kirjoittaja Huijari:
Nykypäivänä...

On sitä ennenkin osattu, pedofilia ei ole nykypäivän juttu pelkästään.

Mutta minä en siltikään näe realistisesti kovin suurena uhkana sitä, että joku pedari kävisi viemässä lapsen kotipihasta missä on muitakin.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja tiiru:
Etkö ninaTT tiennyt että ne hullut pedarit kyttää siellä puskassa? On kytännyt teitä jo 2vuotta ja odottanut ja odottanut, että lapsi on kauempana 45 sekuntia!

45 sekuntissa 2v lapsi ei ehdi 50m päähän puistoon ja keinuun istumaan. Eli taisi olla kadoksissa hieman kauemmin kuin NinaTT nyt tässä esittää.

Huijari
Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Nykypäivänä...

Mutta minä en siltikään näe realistisesti kovin suurena uhkana sitä, että joku pedari kävisi viemässä lapsen kotipihasta missä on muitakin.
Juu mutta nimenomaan nykypäivänä on niin sairasta porukkaa että voivat viedäkkin. Kaikki kun ei aina saa tarvitsemaansa paikkaa mielisairaalasta.

Nykypäivänä...

Juu mutta nimenomaan nykypäivänä on niin sairasta porukkaa että voivat viedäkkin. Kaikki kun ei aina saa tarvitsemaansa paikkaa mielisairaalasta.
Varovainen saa olla, se on totta :/

Pelokkaaksi en silti suostu alkamaan. Pakko luottaa ja uskoa että lapset pärjää.

Minusta seitsenvuotiaan ei tarvitse vielä osata miettiä luvan pyytämisiä pienemmille jos itsellä on lupa mennä leikkipuistoon, vaan vastuu pienen sinne päästämisestä on lasta vahtivalla vanhemmalla. Varsinkin jos puisto on ikään kuin pihan jatke niin lapsi ei hahmota rajoja.. Olisin varmaan samassa tilanteessa vaan mitään sanomatta päästänyt lapseni menemään ja jos taapero olisi kömpelömpi kuin mitä on, olisin huomauttanut keinuun nostelusta silloin kuin se olisi tapahtumassa. Tai sit oisin siinä tilanteessa hihkaissut että seis, nyt pysytään kotipihassa, mutta jälkeenpäin en ois asiaan puuttunut.

h
No ei varmaan ole todennäköisin, mutta sitten jos tapahtuu niin tuskin olet LOLlia palstalle kirjoittelemassa. Ja vaikkei mikään pedofiili niin talvellahan se tyttö kaivoi lumeen sen vauvan, siinäkin oli vauvalla hengenlähtö lähellä.

niin
Alkuperäinen kirjoittaja tiiru:

45 sekuntissa 2v lapsi ei ehdi 50m päähän puistoon ja keinuun istumaan. Eli taisi olla kadoksissa hieman kauemmin kuin NinaTT nyt tässä esittää.
luulen et oikeasti ninatt ei edes huomannut kun lapset lähti pihasta koska ei osannut sanoa veikö 7v tytön mukanaan vai seurasiko tytär tyttöä sinne toiseen puistoon

h
Nykypäivänä...

Varovainen saa olla, se on totta :/

Pelokkaaksi en silti suostu alkamaan. Pakko luottaa ja uskoa että lapset pärjää.
Joo, mutta siltikään en jättäisi 2v lasta yksin pihalle.

vieras
Hän ei ole ollut tottelematon sillä en ollut sanonut hänelle, ettei saa poistua pihasta. Siinä olet oikeassa; en ole kieltänyt pihasta lähtemistä. Hän ei lähde pihasta yksinänsä mihinkään ja minä olen valvomassa jos lähtisi seuraamaan jotain aikuista tai isompaa lasta puistoon tms. Tässä tilanteessa isompi lapsi kädestä pitäen talutti lapseni puistoon. Aika vaikea 2-vuotiaalle selittää, että luotathan vanhempiin ihmisiin ja tottelethan jos sitten seuraavassa hengenvedossa pitäisi sanoa, että älä luotakaan, älä tottelekaan, vaikka idea tuntuisi ihan hyvältä...?

Mielestäni 2v ei osaa nähdä pihan rajoja samalla tavalla kuin esimerkiksi neljävuotias. Tyttö saa olla tässä piha-alueella, mennä rakennuksien taaksekin jne, mutta mihin vetäisin sellaisen viivan josta voisin sanoa, että tuolla on vaaralllista, tällä puolella ei? Tämä systeemi on vallan toimiva eikä tyttö pihasta lähde niin kauan kun kukaan ei häntä pihasta vie. Jos joku selvästi vanhempi (mukava ja kiltti) lapsi tai aikuinen ottaa kädestä kiinni ja vie niin silloin saattaa lähteä. En tunne yhtäkään juuri 2v täyttänyttä joka ei tuollaisessa tilanteessa menisi mukana.
kauhean ristiriitaista tämä sun kirjoituksesi, ei ihme että lapsesikaan ei ymmärrä mitä saa tehdä ja mitä ei, koska sinä et ole häntä siinä opastamassa.

sanot ettei lapsi lähtisi yksin pihasta, miten voit olla siitä varma, jos et ole koskaan edes kieltänyt häntä lähtemästä? hyvin voi seuraavalla kerralla lähteä itsekseenkin, kun muistaa keinut ja sen että sinne saakka sai mennä viimeksikin. 2v ei kauheasti tee eroa sille ellei häntä opeta, ettei pihasta saa poistua.

kirjoitat ettet tiedä mihin vetää viivan minne lapsi ei saa mennä, mutta sinunhan se pitää ne viivat nyt ja myöhemmin määrittää mitä lapsi sa atehdä ja mitä ei, minne saakka saa kulkea, kenen kanssa, mitä tehdä jne. se on osa vanhemmuutta, sinä taidat vain paeta sitä kaikessa muussakin?

ja kyllä lapselle ikävä kyllä pitää opettaa myös sekin, ettei keneen tahansa aikuiseen tai isompaan lapseen saa ja voi luottaa. oma 2v kyllä tietää ettei pihasta saa lähteä yksin tai ilman äidin/isän lupaa minnekään. on aika vaarallista jos lapsi luottaa kaikkiin kulkijoihin noin sokeasti. pedofiilit nyt on yksi uhka mutta maailma raaistuu ja noita tapauksia on, kun isommat lapset on houkutelleet pienemmät ja tehneet pahaa. maailma on ruma paikka ja liian luottavainen en kyllä antaisi lapsenkaan olla vaikka en nyt 2v lapselle alkaisi mitään pedofiileistä puhua.

Yhteistyössä