170cm/125kg - itkettää oma tyhmyys:(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja fatty
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
F

fatty

Vieras
Tuossa siis ovat mittani. Synnytyksen jälkeen (5kk) olen lihonut nyt 16kg. Olemme mieheni kanssa suunnitelleet elämäntaparemonttia sekä itsemme että poikamme takia, ja siitä tulee vaikeaa.. itkettää jo nyt oma typeryys, että annoin painon nousta ja että olen ollut koko ikäni vaikeasti ylipainoinen.

Ongelmani ovat kahvileivät, annoskoot ja liikunnan puute. En tupakoi, enkä käytä alkoholia. En syö karamellejä, sipsejä tai limsaa, mutta syön niin kauan esim. leipää tai ruokaa, kunnes en vain kykene enempään tai syötävä loppuu.

Olen alkanut nyt hiihtämään ja vauhtini on noin 4km tunnissa, en tiedä onko se tarpeeksi. Palaan töihin kesäkuussa ja haluan painaa rutkasti vähemmän.

Mitä neuvoja voisitte antaa niihin hetkiin, kun ruoka on ainoa asia, mikä pyörii mielessä? Ajattelen ruokaa koko ajan. Haaveilen syömisestä. Ulos lähteminen joka kerta kun ruoka mieleen tulee, ei onnistu vauvan takia, enkä jaksaisikaan liikkua monta kertaa päivässä.

Riittääkö näin alkuun 3 x tunnin hiihtolenkkiä mäkisessä maastossa viikossa? Koetan pienentää annoskokoja, mutta rasvatonta maitoa, raejuustoa ja ruisleipää haluaisin syödä mahd. paljon, tykkään niistä hirveästi. Mikään sokerijugurtti tms. ei ole ongelma, enkä käytä juustoja enkä leikkeleitä.

Antaisitteko neuvoja, miten tämä lähtisi mahdollisimman sujuvasti käyntiin - en pysty lähtemään liian tiukalle kuurille heti, koska ahdistun heti ja repsahdan pahemmin. Olen hyvä kokki, ja osaan tehdä kevyttäkin ruokaa, joten en kaipaa reseptejä. Vain neuvoja, miten selvitä pahimmista tahdonvoiman notkahduksista.

Sovimme mieheni kanssa, että viikonloppuisin saa herkutella toisena päivänä. Mieheni on 191cm/130kg ja kauhean makeanperso. Hän syö ruokaa vähemmän kuin minä, mutta leivonnaisia ja karkkia järjettömät määrät.

Heinäkuussa ovat veljeni häät, ja haluaisin mennä niihin häpeämättä itseäni. Kun painoin 100kg tienoilla, voin loistavasti ja näytin omasta mielestä ok. Toki olin hillittömän painoinen, mutta kukaan ei ikinä osannut arvata sitä, ruumiinrakenteeni perusteella veikkasivat 70-80kg.

Mitenkähän realistisesti voisin pudottaa painoa nyt kevään aikana? Putoaisikohan näillä hommilla sellaiset 10kg edes?

salikortti hankkimaan,itse aloitin sillä..sen kun maksaa niin on pakko käydä siellä kuntoilemassa :)
sitten vaihdoin makeiset (karkit,suklaat ja sipsit) pois kokonaan,noi on se mun suurin pahe nimittäin.
en syö rasvaisia ruokia,pitzaa,ranskalaisia yms.

mun ateria koostuu usein,no aamupalalla en paljon syö,en ole koskaan pystynyt aamupalaa kunnolla syömään.
päivällä broilerinsuikaleita,salaattia ja vesi tai rasvaton maito.
välipalalla ananasta ja muita hedelmiä tai rasvaton rahkasose :)
Tarpeen mukaan sitten rasvatonta jugurttia syön jos nälkä iskee tai hedelmiä/vihanneksia :)

iltapala on kanamunia ja ruisleipää,siihen päälle salaatinlehteä,tomaattia,vähärasvaisia leikkeileitä jos tekee mieli,kurkkua.
yms..

ja välillä vaihdan noita broilerinsuikaleita esim: vähärasvainen liha..kalakin on hyvä vaihtoehto :)

ja yritän lenkkeillä joka toinen päivä,salilla käyn noin kolme kertaa viikossa.

Liikunta on useimmilla hyvä apu laihduttamisessa, mutta ruokavalio on paljon tärkeämpi asia. Ja luulen, että suurin ongelma sun ruokavaliossa ovat annoskoot, ei niinkään syömisten laatu.

Jos sä oikeasti haluat laihtua, niin sun pitää rajoittaa kaikkea syömistä, myös raejuustoa, maitoa ja ruisleipää.

Ymmärrän hyvin ahdistuksesi, sillä itse olen päästänyt itseni myös repsahtamaan ja oma peilikuva ahdistaa. Mutta yritetään olla ahdistumatta!

Sun kannattaa alkuun pitää ruokapäiväkirjaa ja kirjata myös kellonajat ja tunteet ja ajatukset syödessäsi. Sillä tavoin opit tunnistamaan mitä tunteita syömiseen liittyy. Syötkö kenties suruun, ahdistukseen, tylsyyteen? Näet myös realistisemmin kuinka usein ja mitä syöt. Onko ruokailuvälit liian pitkät, että sinulla on liian kova nälkä etkä näin ollen pysty hallitsemaan syömisiäsi?

Minä ajattelin kokeilla vähähiilihydraattista ruokavaliota koska se pitää vähärasvaista ruokavaliota paremmin nälän loitolla. Olen nimittäin huomannut kuinka nälkä ja väsymys ovat minun pahimpia kompastuskiviä. VHH-dietillä olen onnistunut pääsemään irti hirveästä makeanhimosta ja kauheasta pupeltamisen tarpeestani.

Tsemppiä sinulle projektiin! Se on yllättävän helppoa kun siihen ryhtyy ja on tarpeeksi motivoitunut. Pienin askelin!

Et voi päättää mistään ruokalajista, että saat syödä sitä niin paljon kuin haluat. Nyt sinun täytyy opetella kohtuus! Et voi elää jatkuvasti omien mielitekojesi orjana, sinun täytyy opetella rajoittamaan itseäsi ja ryhdistäytyä. Aikuinen ihminen ei syö niin paljon kuin haluaa, vaan kohtuudella ja sen verran kuin tarvitsee (HUOM! Nälkä ei aina tarkoita sitä, että tarvitset ruokaa, se voi tarkoittaa myäs janoa, läheisyydenkaipuuta tai surua).

Mulla ainakin auttaa kun napostelunhimo iskee että on aina lähettyvilla esim. viinirypäleitä, pakastettuja hedelmäsiivuja, pähkinöitä, pilkottuja vihanneksia, ym. sallittua naposteltavaa. Ja jos teet ruuat vihanneksista ja keveistä aineksista ei haittaa vaikka syö kuinka suuren annoksen. Hyvä juttu on iollut myös että jos katselen telkkaria niin urheilen samalla esim. jumppakuminauhan tai käsipainojen kanssa tai venyttelen, muuten telkunkatselu on kiellettyä (koska juuri töllön edessä istuessa tekee muuten mieli vaan tunkea ruokaa suuhun ihan huomaamattaan)

Mun ystävä, ennen 165 cm ja 105kg. Pudotti painonsa 55 kiloon painonvartioissa. Mut sehän ei ole enää Suomessa toiminnassa. Aikaa tästä on jo pari vuotta ja on edelleen pysynyt mitoissa :)

Anteeksi nyt vain, mutta sun annoskoot taitaa olla ihan älyttömän suuret, jos et syö suklaata, karkkia tai sipsiä! Siis kuinka paljon sä esim. syöt päivälliseksi? Osaisitko sanoa?

Veikkaan, että eiköhän ole hellppoa vain syödä aterialla vähemmän?

"Anteeksi nyt vain, mutta sun annoskoot taitaa olla ihan älyttömän suuret, jos et syö suklaata, karkkia tai sipsiä! Siis kuinka paljon sä esim. syöt päivälliseksi? Osaisitko sanoa?"

Miksi se meille pitäisi kertoa? Ap:han tietää itse ongelmansa. Ei oman uteliaisuuden ja päivittelyn vuoksi ole kohteliasta kysyä.

Ehdotan karppaamista. Lainaa lääkäri Antti Heikkilän kirjoja ja käy nyt alkuun hänen kotisivuillaan www. anttiheikkila.com. Kirjoista tulee motivaatio, kun siinä kerrotaan ihan tarkasti, miksi tällainen ruokavalio on hyvä. Ihmiset ovat laihtuneet kymmeniä kiloja ja ruoka on hyvää.

Tsemppiä kovasti, vaikutat rohkealta ihmiseltä, kun myönnät miten asiat ovat ja haluat muuttaa niitä. Hiihto on loistoharrastus, se vaikuttaa kaikkiin lihaksiin. Kolme kertaa viikossa on alkuun oikein hyvä. Joskus myöhemmin voit miettiä vaikka kuntosalia tai kahvakuulan hankkimista kotiin. Kun on vauva, kahvakuula olisi hyvä. Tehokkaan treenin saa vartissa, ja lihastreenin jälkeen keho käy kierroksilla vielä vuorokauden treenin jälkeen. Ja lihas polttaa levossakin enemmän kaloreita kuin läski.

Hei entinen lihava. Kertoisitko kuinka tarkasti olet noudattanut vhh-diettiä? Oletko noudattanut Atkinsia, Pellinkiä, Montignacia tms . vai soveltanut itselle sopivan näistä vaihtoehdoista?

toi hiihto kuulostaa hyvältä,liikunnalla ei muutenkaan kovasti laihduteta vaan kaikki lähtee ruokavaliosta.
ihan ekaksi sun pitää pienentää annoskoot roimasti. et enää kertaakaan santsaa ja vaihdat lautasen pienemmäksi.
lisäksi ruoan laatuun pitää panostaa. kasviksia,salaattia ilman kastiketta ja vähän lihaa. riisiä dl tai pastaa.
ruisleipää,ei enää vaaleita. ruisleipääkään ei kannata syödä kun 4 palaa vrk.
syö 6 kertaa päivässä,et mitään niiden välillä. eka viikko on vaikea,ihan varmasti mutta sitten rupee helpottaan. ja kun oot sitkeesti ollu dieetillä viikon ja meet vaa'alle niin et halua ees enää lopettaa.
pidä ruokapäiväkirjaa ja liiku miten kerroitkin ajatelleesi tehdä.

tuo herkuttelu kerran viikossa pitää unohtaa. riittää että kalorivaje syödään nollille yhtenä päivänä!
kerta viikossa voi pilata koko dieetin etkä laihdu ollenkaan.
ootko miettinyt ravitsemus terapeuttia tai personal traineria? personal trainerin voi ottaa kuukaudeksi ja vain painon pudotukseen. heiltä saa kunnon neuvoja henk.koht.
itselläni on personal trainer ja todellakin tulee enempi tehtyä kun on joku joka vahtii :)

tsemppiä laihdutukseen.

Herbalife on mu pelastus. Tosi helppoa, hyvää, ravinteet kohdallaan ja niin hyvä olo, ettei ruokaväleillä edes mieti seuraavaa ruokaa. Saa syödä oikeaakin ruokaa hyvällä omatunnolla, eikä tarvii syyllistää itseään mistään. Kerron mielelläni lisää :)

On helppo sanoo että pitää pienentää annoskokoja, ei se nälän tunne/ ruuan tarpeen tunne silti häviä minnekään.

Jos juot kahvia, niin juo pari kolme kuukautta ihan pirusti kahvia, sillä lähtee nälän tunne. Samalla opit niihin pienempiin annoskokoihin. Sit irrottaudut kahviaddiktiosta =)

Antakaa itsellenne lupa syödä ihan pieni määrä herkkua/päivä, ei tuu sit mässättyä kerralla liikaa. Se mässäily pitää saada pois muistista kokonaan.

Tollasella ylipainolla mä kävisin lääkärin vastaanotolla ennen laihdutuksen aloittamista... Tarkastamassa terveyden, rajaamassa sairaudet pois ja varmaan joku laihdutuslääke voisi olla tosi hyödyllinen.

Toinen hyvä kuin karppaus on www.kiloklubi.fi, missä voi pitää ruokapäiväkirjaa ja saat palautetta, miten syöt ja paljon pitäisi syödä ja mitä pitäisi syödä (siis ruuan laatu). Myös vertaistukea. Kannattaa piipahtaa.

jep.ylipainoo täälläkin, joskaan ei ihan noin paljon. Mutta perässä tullaan, sama vika rahikaisella. tuntuu, että ruokaa uppoaisi vaikka kuinka paljon.
Olen laihduttanut painonvartijoissa 15 kiloo, mutta lihoin tietysti takasin ja vielä vähän lisääkin lasten jälkeen.
Nyt niitä neuvoja..(tässä itelleni samlla)
1.lisää liikuntaa. Sillonkuin liikkuu kunnon "hikilenkin" on yleensä vain jano, eikä niinkään nälkä. Laihduttajalle tietysti suositusten mukaan olis parasta vaikka reipas kävely, missä syke sen verran ylhäällä, että rasva palaa. Se hiihtohan on varmaan sitten mainio. Hiihdät, että tulee lämmin, mutta ettet kuole sinne ladulle!kertoja viikossa alkuun muutama, lisäät tai otat muun lajin mukaan? Uinti/allas-jumppa hyviä?

2. Se ruokavalio..ajattelin itse, että pistäsinkö jääkaapin oveen omakuvan. Olet mitä syöt. Totuus on, että kukaan ei voi syödä rajoittamattomia määriä mitä tahansa. Jos pysyt herkuissa kohtuuttomasti(leipä tai mikä se nyt onkaan) hyväksy myös, että ylipaino on ja pysyy. Tai pahimmassa tapauksessa lisääntyy. Valinta: haluanko laihtua vai syödä mitä huvittaa?

3. Jospa aloittaisit aterian 1-2 lasia vettä ja lautasellinen salaattia(kasviksia)ensin HITAASTI puerekeltuna. siihen päälle ruokaa..mahtuuko mahaan sama määrä? varmaan, mutta tuskin niin paljon kaloreita kuitenkaan???
4. Lautasmalli? Ota se lautanen puolilleen ruokaa. Laita toinen puolikas salaattia, kasviksia. Jos otat jättiannoksen, on sitten salaattia syötävä yhtä paljon..tuleekohan tästä hyvä olo? veikkaisin., että voisi olla toisinpäin.
5. Motivaatio? Jos tätä ei ole, on ehkä turha alkaa laihduttamaan. Se pitäs löytää jostakin. Järjestyksen näille saat valita ihan itse, mistä olis paras aloittaa!
Hirmu hyviä vinkkejä tulee noilta kirjottajilta.
Itse olen miettinyt, että olen kai sokeriholisti(vrt.alkoholisti). ilman motivaatiota on vaikea aloittaa, ja sittenkin se vaatii kovaa työtä. Eihän ne kilot päivässä ole tulleet, eivätkä päivässä lähde. Mutta tähän vielä pitäs saada mahtumaan iloinen laihduttajan mieli..
Tsemppiä kovasti, toivottavasti saat pudotettua siihen hyvän olon painoon!!!

mulla on mitat 166cm/112kg ja karppaamisen jätin kun kuukausien jälkeen kiloja oli lähteny vain 3. paino on tullut hitaasti mut varmasti, koskaan en oo ollu normaalipainossa, edes lapsena. vihaan liikuntaa, paitsi crossarin kanssa tulee hiukan huhkittua.

nyt oon päättäny varata lääkäriajan ja katson mitä apua/neuvoja sieltä saan ja sit uudella tavalla kokeilemaan.. mun liikakilot on seurausta siitä että rakastan syödä hyvää ruokaa, en syö jos ruoka on pahaa, ehkä pitäskin ruveta tekemään pahaa ruokaa... syön yksinkertaisesti liikaa, annokset työmiesten tasoa vaikka aktiivisuus pieni, käytän kevyttuotteita, rasvatonta maitoa jne... en syö makeita lainkaan, juo mehuja yms... joskus lankean sipseihin.

tsemppiä AP:lle ja muillekin kohtalotovereille!

Yhteistyössä